eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
3.1هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳- هرگاه تنوین ( ــــًـ ــــٍـ ــــٌـ ) به الف وصل برسد نون ساکن آن «کسره کوتاه» می گیرد و سپس به حرف ساکن دار و یا تشدید دار بعد از الف وصل متصل می شود. مانند: عَادٌ الْمُرْسَلِینَ »»»»» عَادُ نِ الْمُرْسَلِینَ نُوحٍ الْمُرْسَلِینَ »»»»» نُوحِ نِ الْمُرْسَلِینَ مَثَلاً الْقَوْمُ »»»»» مَثَلَا نِ الْقَوْمُ* * الف در پایان کلمه «مثلاً» در هنگام وصل خوانده نمی شود. هرگاه که در حکم نون ساکن است به حروف دیگری برسد" ساکنین" ایجاد می‌شود (یعنی دو ساکن به هم رسیده است). 🌺 مانند: الْاُولی که در این کلمه نون ساکن تنوینی (عاداً) به لام ساکن (الْاولی) رسیده است و چون ادای دو حرف ساکن پهلوی هم سخت است لذا قاعدة ساکنین جاری می‌کنیم، یعنی یکی از تنوین را به کوچک مکسوره تبدیل می‌کنیم، یعنی «عاداً» می شود «عادَنِ» پس آن را این جور می خوانیم (عادَنِ الْاُولی) و اما این جور نوشته شده است (عاداًنِ الْاُولی یا عاداً اْلاولی) و همچنین است: 🌺غُلامٍ‌نِ اسْمُهُ یَحْیی ـ کَرَمادٍنِ اشْتَدَّتْ ـ اَموالٌ‌نِ اقْتَرَ فْتُمُوها 🌺که می‌خوانیم: غُلامِنِ اسْمُهُ یَحْیی ـ کَرَمادِنِ اشْتَدَّتْ ـ اَموالُنِ اقْتَرَ فْتُمُوها. @KhatmeNoor
dars08_nokat.mp3
959.5K
📢فایل صوتی/ نکات درس هشتم (۱) 💠تنوین💠 ⏰زمان فایل: ۰۱:۵۹ دقیقه 📁حجم فایل: ۹۳۷ کیلوبایت @KhatmeNoor
آموزش روش خواندن تنوین بعد از همزه وصل: 👌در این صورت به تنوین کسره داده می شود @KhatmeNoor
آموزش روش خواندن تنوین بعد از همزه وصل: تمرینهای مرحله 1 و 2و 3 @KhatmeNoor
📜 صفحه 333 قرآن کریم، آیه 6 تا 15 پیوست تمرین مرحله 1 @KhatmeNoor
dars08_nokat_01.mp3
571.6K
📢فایل صوتی/ نکات درس هشتم (۲) 💠تنوین💠 ⏰زمان فایل: ۰۱:۱۱ دقیقه 📁حجم فایل: ۵۵۸ کیلوبایت @KhatmeNoor
اصولاً باید دانست که التقاء ساکنین در خود کتابت قرآن کریم انجام شده و با عارض کردن حرکت، رفع شده است 🌺 مانند: قالَتِ الْمَلائِکَهُ ـ مِنَ الِّرجال ـ لَکُمُ اللَّیْل که قبل از متحرک شدن، قاَلتْ الْمَلائِکهُ ـ مِن الرِّجالِ ـ لَکُمْ اللَّیْلُ بوده است و در قرائت قرآن کریم همان طور که توضیح داده شد التقاء ساکنین فقط بین نون ساکنه تنوینی و حرف ساکن بعد می باشد و توجیه دانشمندان ادبی در مورد به وسیله سه حرکت فتحه، کسره و ضمه به شرح زیر است: @KhatmeNoor 👇👇👇👇👇👇
🌺الف) کسره: گویند به دلیل اینکه سکون بوی کسره می‌دهد مخصوصاً اگر محکم تلفظ گردد و لذا اکثر قریب به اتفاق دانشمندان نظرشان این است که هرگاه برای رفع التقاء ساکنین خواسته باشیم حرکت دهیم به کسره حرکت می‌دهیم، مانند: ارْتَضی.   🌺ب) فتحه: به دلیل اینکه فتحه اَخَفِّ حرکات است(سبکترین صداها است) مانند: مِنَ النّاسِ.   🌺ج) ضمه: چون مخرج میم مانند "واو" در قسمت لبها می‌باشد و لذا حرکتی از جنس "واو" که ضمه باشد به آن داده می‌شود، مانند: هُمُ اقْتَدِهْ. 🌺🌺🌺🌺🌺 و در بعضی کلمات دیگر برای ایجاد حرکت، متابعت از عین‌الفعل می‌شود، حال هرحرکتی که داشته باشد، مانند لَمْ یَمْدُّ که در اصل لَمْ یَمْدُدْ بوده است.   توضیح: در جمله بِئْسَ الْاسْمُ الْفسُوق به علت التقاء ساکنین نزد "لام" و سین ساکن در کلمه الْاسْم (به سبب وجود همزه وصل میان این دو) برای رفع آن سکون "لام" حذف و به کسره تبدیل می‌شود و خوانده می‌شود بِئْسَ لِسْمُ الْفُسُوق. 🌺🌺🌺🌺🌺 و در بعضی کلمات دیگر برای ایجاد حرکت، متابعت از عین‌الفعل می‌شود، حال هرحرکتی که داشته باشد، مانند لَمْ یَمْدُّ که در اصل لَمْ یَمْدُدْ بوده است.   توضیح: در جمله بِئْسَ الْاسْمُ الْفسُوق به علت التقاء ساکنین نزد "لام" و سین ساکن در کلمه الْاسْم (به سبب وجود همزه وصل میان این دو) برای رفع آن سکون "لام" حذف و به کسره تبدیل می‌شود و خوانده می‌شود بِئْسَ لِسْمُ الْفُسُوق. @KhatmeNoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا