eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
3.1هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
🍁بیان آیه 1⃣ سوره کوثر🍁 ✳️ تفسیر المیزان ⬅️صاحبان قول اول استدلال كرده اند به روايات، و اما اقوال دليلى ندارند به جز و بى دليل حرف زدن، و به هر حال اينكه در فرمود:  (ان شانئك هو الابتر).  با در نظر گرفتن اينكه كلمه () در ظاهر به معناى است، و نيز با در نظر گرفتن اينكه جمله مذكور از باب است، چنين به دست مى آيد كه منظور از كوثر، و تنها اى است كه خداى تعالى به آن جناب داشته، (و بركتى است كه در نسل آن جناب قرار داده )، و يا مراد خير كثير است و هم كثرت ذريه، چيزى كه هست كثرت ذريه يكى از خير كثير است، و اگر مراد مساله ذريه به و يابه طور نبود، آوردن كلمه (إن) در جمله (ان شانئك هو الابتر)  اى نداشت، زيرا كلمه (إن) علاوه بر ، را هم مى رساند و معنا بفرمايد ما به تو داديم، چون كه تو اجاق كور است و يا بى خبر است. 🍁🍁🍁🍁🍁 و روايات هم زياد رسيده كه سوره مورد بحث در پاسخ كسى نازل شده كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) را به اجاق كورى زد و اين زخم زبان هنگامى بود كه و دو فرزندان رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) از رفتند، پس با اين بيان روشن شد كه سخن آن كه گفته:  (منظور اين زخم زبان از كلمه () بريدگى از يا انقطاع از بوده و خداى تعالى در گفتارش فرموده او خودش از هر چيز است) سخن  است. 🍁🍁🍁🍁🍁 و چون جمله (انا اعطيناك الکوثر) در مقام منت نهادن بود، با متكلم مع الغير () آمد كه بر  دلالت مى كند، و چون منظور از آن ساختن رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) بود مطلب را با واژه كه ظاهر در است بيان داشت و فرمود: ما به تو عطا كرديم. _____________________ @KhatmeNoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁 بیان آیه 2⃣ و 3⃣سوره کوثر🍁 فصل لربك و انحر2⃣ ✳️ تفسیرالمیزان 🔹از ظاهر و ظاهر اينكه حرف (فاء) بر سر اين جمله در آمده، استفاده مى شود كه امر به و نحر شتر، كه متفرع بر جمله (انا اعطيناك الكوثر) شده، از باب شكر است، و چنين معنا مى دهد، حال كه ما بر تو منت نهاديم و خير كثيرت داديم اين نعمت بزرگ را با و نحر شكرگزارى كن. 🍁🍁🍁🍁🍁 و مراد از () بنا بر رواياتى كه از طرق و از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و از على (عليه السلام) رسيده، و نيز رواياتى كه شيعه از امام و ساير ائمه اهل بيت (عليهم السلم) روايت كرده، بلند كردن به طرف در هنگام گفتن براى نماز است. 🍁🍁🍁🍁🍁 ولى گفته اند: معنايش اين است كه نماز بخوان، و شتر هم كن، (چون كلمه به معناى سر بريدن شتر به آن نحو است، همچنان كه كلمه به معناى سر بريدن ساير حيوانات است). 🍁🍁🍁🍁🍁 بعضى ديگر گفته اند: معنايش اين است كه براى پروردگارت بخوان، و وقتى سر از بر مى دارى به طور كامل بايست. بعضى ديگر معانى ديگرى هم ذكر كرده اند. 🍁🍁🍁🍁🍁 ان شانئك هو الابتر3⃣ ⬅️كلمه (شانى ء) به معناى ، و كلمه (ابتر) به معناى اجاق كور است، و اين كسى كه  چنين زخم زبانى به آن جناب زده بود بوده. بعضى گفته اند: مراد از منقطع از ، و يا منقطع از است، كه خواننده توجه فرمود اين قول با روايات نمى سازد. ____________________________ @KhatmeNoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁بحث روايتى سوره کوثر🍁 ✳️ تفسیر المیزان 🔹در است كه ابن جرير و حاكم از طريق ابى بشر از سعيد بن جبير از عباس روايت كرده اند كه گفت: كوثر آن است كه خداى تعالى به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) داد. مى گويد: به بن جبير گفتم از مردم معتقدند كه كوثر نام در بهشت است. سعيد گفت نهرى هم كه در بهشت است يكى از خيرهايى است كه خداى تعالى به آن جناب ارزانى داشته. 🍁🍁🍁🍁🍁 رواياتى درباره اينكه از () در (فصلّ لربّك و انحر)  كردن دستها در موقع است. در همان كتاب آمده كه ، حاكم، ابن مردويه، و بيهقى در كتاب خود، از بن ابیطالب روايت كرده اند كه فرموده وقتى اين سوره بر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) نازل شد، از پرسيد: اين () كه خداى عزوجل مرا بدان فرموده چيست؟ گفت: منظور، نحيرة نيست، بلكه خداى تعالى مأمورت كرده وقتى مى خواهى نماز ببندى دستهايت را بلند كنى، هم در تكبيره الاحرام و هم در هنگام ركوع رفتن و هم در موقع سر از ركوع برداشتن، كه اين نماز ما و نماز فرشتگانى است كه در هفت آسمان هستند، و براى هر چيزى است، و زينت نماز دست بلند كردن در هر است. 🍁🍁🍁🍁🍁 ورسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) فرمود: دست بلند كردن يكى از مظاهر_استكانت و التماس است كه خداى تعالى (در مذمّت كفار) فرموده: «فما استكانوا لربهم و ما يتضرعون». ترجمه: (براى پروردگار خود نه استكانت دارند و نه تضرع و زارى). 🍁🍁🍁🍁🍁 : اين روايت را مجمع البيان از از اصبغ بن نباته از آن جناب نقل كرده، سپس گفته و اين روايت را در تفسيرهاى خود آورده اند. و نيز گفته همه طاهره از آن جناب نقل كرده اند، كه معناى بلند نمودن دو دست تا محاذى گودى زير گلو در هنگام نماز است. _____________________ @KhatmeNoor
🍁بحث روایتی سوره کوثر در تفسیر المیزان🍁 ✅ جرير از ابى جعفر روايت كرده در ذيل آيه (فصل لربك) گفته است: يعنى بخوان در معناى كلمه() گفته: يعنى دستها را در نماز و هنگام گفتن  افتتاح، بلند كن. 📚درالمنثور، ج۶، ص۴۰۳ @KhatmeNoor
🍁بحث روایتی سوره کوثر🍁 ✳️ تفسیر المیزان ⬅️ : در بعضى از تواريخ آمده كه شماتت كننده وليد بن مغيره بوده. و در بعضى ديگر آمده كه ابوجهل بوده. و در بعضى ديگر آمده كه عقبه بن ابى معيط بوده. و در بعضى آمده كه كعب بن اشرف بوده، ولى معتبر همان است كه مى گفت عاصى بن وائل بوده است. 🍁🍁🍁🍁🍁 آن، روايتى است كه مرحوم آن را در از حسن بن على (ع) نقل كرده كه آن جناب در حديثى كه روى سخنش در آن با عمرو بن العاصى است، فرموده: تو در بسترى مشترك متولد شدى (يعنى مادرت هم با عاصى بن وائل هم_بستر مى شده و هم با ديگران)، و وقتى متولد شدى عده اى از بر سر تو نزاع كردند، ابوسفيان بن حرب گفت اين پسر از نطفه من است. وليد بن مغيره گفت: از من است. عثمان بن حارث و نضر بن حارث بن كلده، و عاصى بن وائل هر يك ادعا كردند كه از من است، تا آنكه از ميان همه آنان لئيم تر و بى حسب و نسب تر و خبيث تر و ستمكارتر و زناكارترشان بن وائل زورش بر سايرين چربيد و تو را به خود ملحق ساخت. 🍁🍁🍁🍁🍁 و نيز اين تو بودى كه براى بر شمردن افتخاراتت به ايستادى، و گفتى اين منم. كه (ص) را زخم زبان مى زنم، و عاصى بن وائل گفت: محمد مردى ابتر است، يعنى اولاد ندارد، اگر از دنيا برود نامش از صفحه روزگار محو مى شود، و خداى تعالى در پاسخش فرمود: (ان شانئك هو الابتر) تا آخر حديث. 🍁🍁🍁🍁🍁 و در تفسير در ذيل آيه (انا اعطيناك الكوثر) آمده كه كوثر است در بهشت، كه خدا آن را به محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلم) داده، تا عوض از پسرش باشد. 🍁🍁🍁🍁🍁 : اين روايت علاوه بر اينكه مرسل است، يعنى سندش ذكر نشده، و علاوه بر اينكه مضمر است، يعنى تنها در آن آمده كه: (فرمود) و روشن نكرده كه كدام يك از فرموده، با ساير روايات معارض است، و تفسير كوثر به نهرى در بهشت منافات ندارد كه كوثر به معناى باشد، چون همانطور كه در خبر ابن جبير گذشت نهر بهشتى هم مصداقى از خير كثير است. _____________________ @KhatmeNoor
🍁 بحث روایتی سوره کوثر در تفسیر المیزان🍁 ⬅️ ابن ابى حاتم از سدى روایت كرده كه گفت: قريش را رسم چنين بود كه وقتى فرزند ذكور كسى مى مرد مى گفتند: (بتر فلان). چون فرزند رسول خدا (ص) از دنيا رفت عاصى بن وائل گفت (بتر) يعنى فرزند ذكورش مرد، و اين فرد «رسول خدا(ص)» از همه بيشتر بتر شد، (چون هيچ فرزند ذكور برايش نماند). 📚 الدرالمنثور، ج۶، ص۴۰۴ @KhatmeNoor
🍁 پایان تفسیر هفتمین سوره از قرآن کریم🍁 از تفسیر المیزان👆 ✳️ سوره کوثر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
108.mp3
602.9K
سوره ی کوثر بسیار زیبا وودلنشین گوش کنید 🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @KhatmeNoor
تفسیر سوره ی کوثر 🍃شأن نزول آیه ی اِنّاأَعطَیناکَ الکوثر پیغمبر اکرم (ص)از حضرت خدیجه (س) سه دختر پیدا کردند:زینب واُمِّ کلثوم وکوچکترین آنها فاطمه (س) ودوپسر قاسم وعبدالله۰ پسرهای خدیجه مردندودخترها ماندند ۰ هنوز دوران مکّه است ۰ دشمنها خوشحال شدند ، گفتند به طور کلی نسل پیامبر قطع شد، آدمی که پسر ندارد دیگر کسی بعداز او نیست که نام اورا حفظ کند ودینش را پنگهداری کند 🍃۰اولاد پسر از او نمانده پس او ابتر است ۰ خداوند درپاسخ انها این ایه را نازل کرد۰↘️ 🍃ما به تو چیزی دادیم که از او خیر کثیر برمی خیزد ۰ مقصود شخص حضرت زهراست که منبعِ همیشه جوشان است۰ تواز این دختر انقدر فرزند پیدا می کنی ، آن هم چه فرزندانی !امامان از ذریه ی او پیدا می شوند ، ➖ که هیچ صاحب پسری اینطور نیست۰ ➖۱➖➖➖➖➖➖ کتاب آشنای قران،ج۱۴، شهید مطهری 🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @KhatmeNoor
تفسیر سوره ی کوثر : انا اعطیناک الکوثر 🍃این جمله از این دلالت خالی نیست که فرزندان فاطمه علیها السلام ذریه ی رسول خدا صلی الله علیه واله وسلَم هستند ، 🍃واین خود یکی از خبرهای غیبی قرآن کریم است ۰چون همانطور که می بینیم خدای تعالی بعداز درگذشت آن حضرت برکتی در نسل آن جناب قرارداد؛به طوری که در همه ی عالم هیچ نسلی معادل آن دیده نمی شود،آن هم با آن همه بلاها که برسر ذُریّه ی آن جناب آوردند وگروه گروه از ایشان را کشتند۰ ➖۲➖➖➖➖➖ المیزان علامه طباطبائی ج۲۰ ص۶۳۹ 🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @KhatmeNoor
تفسیر سوره ی کوثر آیه ی دوم 🍃فَصَلِّ لِِرَبِّکَ وَانْحَر پس برای پروردگارت نماز بخوان وقربانی کن۰ 🍃اِنْحَر = (نَحْر) شترنَحر کن ،شتر قربانی کن۰ معنای دیگر :به هنگام تکبیر گفتن در نماز دستها را تا مقابل صورت بلند کن۰ گردن که بالاتر از سینه است را هم نحر می گویند۰ نَحرُالْبَعیر= ذبح کردن شتر است۰ ➖۳➖➖➖➖ تدبّردر قران محمدحسین الهی زاده 🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @KhatmeNoor
تفسیر سوره ی کوثر: از طریق ائمه ع از پیامبر ص نقل شده است ؛که معنای نَحر بلند نمودن دو دست تا کنار گودیِ زیر گلو در هنگام نماز است ۰ ایه ی فَصَلِّ لِِرَبِّک وَانْحَر🔹تشویقی براین دورکن عبادت ومراعات کردن انهاست یعنی تکبیر گفتن برای نماز وقربانی کردن. که دو رکن عبادت است ۰ ➖۴➖➖➖➖➖ تدبّر درقران محمدحسین الهی 🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @KhatmeNoor
تفسیر سوره ی کوثر ⬅️ فَصَلِّ لِرَبِّکَ 🍃گویای این مطلب است که نماز باید خالصانه ودر اوج توجه به پروردگار باشد۰ 🍃 ازآمدن حرف ( لِ )در کلمه ی لِرَبِّکَ بر می آید که این نماز اختصاص به پروردگارت دارد۰ نماز باید به شکرانه ی ربوبیّت الهی برپاشود ۰ عبادتی شاکرانه باشد ،نه بیمی در آن است ونه امید وآرزویی ➖۵➖➖➖➖➖ کتاب اشنای قران استاد مطهری 🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @KhatmeNoor
تفسیرسوره ی کوثر 🍂تدبُّر در قرآن نتیجه ی ایه ی فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانحَر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلَّم باید در ازای لطف بزرگ خدا به ایشان یعنی اِعطایِ کوثر،شکر بزرگی را به جای آورند که هم مادی است وهم معنوی ۰ وهردو وسیله ی تقرُّبِ بیشتر ایشان به خدایند۰ ➖۶➖➖➖➖➖ تدَبُّر در قرآن محمدحسین الهی زاده 🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @KhatmeNoor
شماری از آیاتی که در شأن حضرت زهرا س در قرآن آمده اند👆 @KhatmeNoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
که برای استفاده باید وارد نرم افزار بشود 🌸 تفسیر برگرفته از کتاب برگزیده تفسیر نمونه می باشد 🌼🌼🌼🍃🌼🌼🌼🍃🌼🌼🌼 @KhatmeNoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
base.apk
25.38M
🕌 🖊دارای بخشهای: اهمیت تجوید نماز آموزش لهجه عربی آموزش اذان و اقامه آموزش سوره حمد آموزش ذکرهای نماز 👌بسیار مفید و کاربردی @KhatmeNoor