eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
3.1هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پایان مطالب هفته پانزدهمین👆👆👆 ✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️ 👇 👈 از حکمت 100 ، تا حکمت 107
13-Amouzeshe Tajvid - Ostad Mosavi - Talafoze Zad Va Zae.mp3
6.71M
⚪️ ⚪️ ⚪️ جلسه چهاردهم : ⚪️ موضوع ؛ 🔹 آموزش نحوه تلفظ حروف(ض_ظ) ⏳ زمان :18:38 ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
🔶صدای سینه : از پایین ترین یا بم ترین نت یا درجه صوتی تا ۶ الی ۷ نت بالاتر را از حوزه ی صدای سینه می دانند. 🔷صدای میانی : از نت ششم یا هفتم شروع و تا ۵ الی ۶ نت بالاتر ادامه می یابد. 🔶صدای سر : نت های بالاتر از دو بخش قبلی تا جایی ک خواننده توان اجرای آن را داشته باشد را جزو صدای سر میدانند به طور معمول نت های ۱۴ و ۱۵ و بالاتر اکتاو دوم جزو این بخش صدا می باشند. 💠 برای درک بهتر این موضوع شروع به تولید صدای خود با دهان باز نموده و از بم ترین نت تا بالاترین نت رفته و در این حالت کف دست خود را روی قسمت بالایی قفسه سینه (حد فاصل بین گردن و استخون ترقوه) قرار دهید. در این حالت وقتی نت های بم در حال اجراس احساس لرزش یا ارتعاش زیادی بر روی دستتان خواهید کرد بعد از نت های ۶ و ۷ احساس میکنید که این ارتعاش ها دیگر وجود ندارد و در این حالت اگر کف دست خود را روی گونه هایتان بگذارید متوجه میشوید که ارتعاشات به این قسمت منتقل شده این بخش همان بخش,میانی صدا که شامل ۵ الی ۶ نت بالاتر از نت های بم است.پرکاربرد ترین بخش برای یک خواننده در همین صدا است . و در تلاوت قرآن به طور معمول از نت هفتم و هشتم که غالبا محل اوج گیری یک قاری است تا درجه پنجم مقامات در این بخش قرار دارد و به طور تقریبی ۶۰ الی ۷۰ درصد نغمات در یک تلاوت حرفه ای در این حوزه صدایی (صدای میانی) به اجرا در می آید. اکنون اگر به دو تا سه نت بالاتر از حوزه صدای میانی اشاره نمایید متوجه میشوید که ارتعاشات صوتی زیر گونه ها از بین رفته و صدا کمی میل به بینی و خیشوم پیدا کرده این بخش همان صدای (سری) است . 💠 نکته : اگر کسی بخواهد نت های میانی و یا اوج خود را با حالت تشدید سینه ای بخواند به طور ناخواسته فشار بسیار زیادی را به حنجره و تارهای صوتی خود وارد مینماید که با گذشت زمان موجب آسیب های جدی به حنجره او خواهد شد.دقیقا بخاطر همین استفاده نادرست است که بعضی از صداها خش دار و به مرور دارای خشونت صدایی میشوند. البته این تنها عامل خشونت صدایی نیست فقط میتواند یکی از دلایل باشد. برای تقریب هر چه بیشتر ذهن خوانندگان گرامی به موضوع مقایسه صوتی مداحان و خوانندگان سنتی دقت فرمایید...که در مداحان شما غالبا با اصواتی حجیم و زنگ دار و معمولا همراه با خش مواجه میشوید در حالی که خوانندگان سنتی صداهای لطیف تر کم حجم تر و صاف تری دارند. از جمله دلایل این مسئله استفاده از صدای,سینه و میانی و سری در نزد این دو گروه است . زیرا به دلیل فشار و سبک خواندن و حالت بغض و بکایی که در مداحان وجود دارد فشار مضاعفی حتی در نت های بالا به تارهای صوتی انان وارد میشود و به تدریج موجب شکل گیری چنین صدایی در آنان میشود. ❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛ @quran_ghanavati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هرگام (مقام) دارای چهار نت است که از نظر  استفاده بیشتر از سایر نت های گام در تلاوت قرآن مهم هستند. ♦️این چهار نت را نت های تونال گویند .   💠 نت ها (درجات) تونال : 1⃣نت اول یا تونیک (درجه رکوز) 2⃣نت چهارم یا سابدُمینانت (درجه ای تشکیل دهنده جنس) 3⃣نت پنچم یا دُمینانت (درجه غماز یا جواب اصطلاحی) 4⃣نت هشتم یا اکتاو (درجه تکمیل کننده مقام) 💠 چپ کوک، صوتی را گویند که هر چه به سمت درجات (نتهای) بالاتر میل کند توانمندتر خواهد شد. راست کوک، صوتی را گویند که هر چه به سمت درجات (نتهای) پائین تر میل کند توانمندتر خواهد شد. ❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛ @quran_ghanavati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ وضعیت لبها و دهان : یکی از مهمترین مسائل در هنگام خروج صوت از دهان میزان باز بودن آن و شکل قرار گرفتن لب ها می باشد. لب ها باید نه به اندازه ای باز و از هم فاصله داشته باشد که در اصطلاح صدا از گوشه های آن ریزش داشته باشد (حالت مستطیل کشیده یا حالت خنده) و نه به اندازه ای بسته باشد که حالت مرسوم به غنچه کردن لبها را تداعی نماید. بهترین حالت در هنگام تولید صدا حالتی شبیه به یک مربع مستطیل بوده و فاصله لبها از هم باید به اندازه کمتر از یک بند انگشت باشد. ♦️ وضعیت چانه : در هنگام تولید صدا چانه باید انعطاف لازم را داشته و جلو قرار نگیرد.در برخی از افراد دیده میشود که چانه کمی خشک و کم انعطاف است.همین موضوع در تولید صدای آنان خصوصاً در هنگام تلفظ حروف مختلف اثر گذار است.به همین منظور توصیه شده است که خواننده با دهان خالی تمرین جویدن بنماید بدون این که دندان ها به هم برخورد نمایند. ♦️وضعیت قرار گرفتن زبان در دهان : گاه در برخی افراد مشاهده میشود در هنگام تولید صوت به دلیل حرکت زبان در تلفظ برخی حروف به ویژه حروف درشت و مطبقه زبان کمی بالا قرار گرفته و تا اندازه ای راه عبور صدا را مسدود و روی جنس صدا تاثیر میگذارد و به همین دلیل باید مراقب بود تا در شرایط عادی زبان کاملا در کف دهان قرار گرفته و به سمت عقب یا بالا جمع نشود. ♦️ وضعیت نشستن و قرار گرفتن شانه ها و گردن : در هنگام تلاوت قرآن اولا باید بدن راست و بدون خمیدگی بوده و شانه ها کاملا افتاده باشد. چنین توجهی در عمل تنفس شکمی تاثیر بسزایی داشته و در نتیجه صدای فرد بدون تنش در عضلات و به سهولت از حنجره وی خارج میشود. همچنین باید مواظب بود در هنگام خواندن عضلات گردن منقبض نشده و کاملا شل باشند ⛔️ به مطلب مراجعه شود ♦️ وضعیت قرار گرفتن سر : از جمله مواردی که به عنوان یک عادت غلط در بعضی از اشخاص دیده میشود این است که در هنگام تلاوت قرآن سر خود را یا بیش از حد به سمت داخل پایین می آورند یا بیش از حد بالا نگه میدارند خصوصا در هنگامی که میخواهند قطعه ای در اوج صدای خود و با نفس بلند بخوانند. طبیعی ترین حالت برای قاری در هنگام خواندن است که سر وی نسبت به گردن در حالتی مانند زاویه قائمه (۹۰ درجه) اما بسیار کم متمایل به پایین قرار گیرد. ⛔️ به مطلب مراجعه شود ❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛ @quran_ghanavati
1_152033418.mp3
19.46M
📹 آموزش تخصصی صوت و لحن👆 🔵 📌 درس هفتم/مقام حجاز ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
پایان جلسه دوازدهم 👆👆👆 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🔴ارسال مطالب صوت و لحن فقط با کپی لینکهای کانال جایز است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا