سوره بقره آیـ🦋ـه (۵۶)
ثُمَّ = سپس
بَعَثْنَاكُمْ = برانگيختيم شما را
مِنْ بَعْدِ = بعد از
مَوْتِكُمْ = مرگتان
لَعَلَّكُمْ = شايد شما
تَشْكُرُونَ = شكرگزاری کنید
سوره بقره آیـ🦋ـه (۵۷)
وَظَلَّلْنَا = و سايه بان قرار داديم
عَلَيْكُمُ = بر شما
الْغَمَامَ = ابر را
وَأَنْزَلْنَا = و فرو فرستاديم
عَلَيْكُمُ = بر شما
الْمَنَّ = شيره مخصوص درختان
وَالسَّلْوَىٰ = و مرغان مخصوص
ۖ كُلُوا = بخوريد
مِنْ = از طَيِّبَاتِ پاكيزه ها
مَا رَزَقْنَاكُمْ ۖ = آنچه روزی داديم شما را
وَمَا ظَلَمُونَا = و برما ستم نكردند
وَلَٰكِنْ = وليكن
كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ = به خودشان ستم مي كردند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه و تدبر و تفسیر تصویری قرآن کریم – صفحه 8 – سوره بقره
🟢🟢🟢
#مفاهیم_کلی_ص۸
✅یادآوریهای بنی اسرائیل ؛
🔹️به یاد بیاورید ؛
✔زمانی که دست فرعون ستمگر اسیر بودید
✔زمانی که فرعون را به سزای اعمالش رساندیم
✔و با سپاهیانش در نیل غرق کردیم
.
✔زمانیکه ظرف چند روز گوساله پرست شدید
✔زمانیکه به حضرت موسی کتاب اسمانی دادیم .
✔زمانی که خواستید توبه کنید توبه را پذرفتیم .
✔زمانی که شما را زنده کردیم .
✔زمانی که برای شما من و سلوی فرستادیم .
⚜⚜⚜⚜⚜⚜
#نکات_تدبری_ص۸
✍کشتن پسران و زنده نگهداشتن زنان گوشه ای از ظلم بی حساب فرعون است
✍این اسارت از جانب پروردگار بود .
✍الله تعالی فرعون را پیش چشمان بنی اسراییل نابود کرد .
👈چهله گرفتن در عبادت توصیه شده است .
✍غیبت ولی خدا سبب کفر بنی اسرائیل شد
✍عفو الهی نعمت است و نعمت شکر دارد
✍کتاب آسمانی هم مایه هدایت است و هم جدا کننده حق و باطل
✍در توبه باید هوای نفس را کشت .
✍بعضی درخواست های نا به جا عذاب الهی را در پی دارد .
✍بعضی مردگان در همین دنیا دوباره زنده شده اند .
✍پیامبران مسئول تامین ما یحتاج مردم از جمله مسکن و خوراک هستند
✍خودمان به خودمان ظلم نکنیم
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره ( آیات 54 و55 )
🌺🍃
🕋 وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ إِنَّكُمْ ظَلَمْتُمْ أَنفُسَكُمْ بِاتِّخَاذِكُمُ الْعّجلَ فَتُوبُواْ إِلَى بَارِئِكُمْ فَاقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ عِندَ بَارِئِكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ ﴿۵۴﴾
🕊 و (به خاطر بیاورید) زمانی که موسی به قوم خودگفت: ای قوم من! شما با( به پرستش) گرفتن گوساله، به خود ستم کردید. پس به سوی خالق خود توبه کرده و باز گردید و یکدیگر را به قتل برسانید، این کار برای شما بهتر است، پس خداوند توبه ی شما را پذیرفت. زیرا او توبه پذیر مهربان است.(54)
🍀🔸- مراد از قتل نفس ایجا خودکشی نیست. بلکه یکدیگر را کشتن است.
🔸-شرک ظلم به خویشتن است.
🔸-هرچه برهان و معجزه و دلیل بیشتر عرضه شود،تکلیف سنگین تر و تخلّف از آن خطرناک تر خواهد بود.
🔸-حکم مرتدّ مرگ است.
🔸-اجرای حدود الهی، اگر چه به قیمت قتل انسان باشد، به نفع اوست.
🔸-اساس دستورات الهی خیر رساندن به مردم است.
🕋 وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ ﴿۵۵﴾
🕊 و (نیز بخاطر آورید) هنگامی که گفتید: ای موسی! هرگز به تو ایمان نمی آوریم مگر اینکه خدا را آشکارا ( به چشم خود) ببینیم، پس صاعقه (جان) شما را گرفت، در حالی که تماشا می کردید.(55)
🍀🔸-از عاقبت لجاجت، جسارت، بی ادبی و توقعات نابجای گذشتگان، عبرت بگیرید.
🔸-برای گروهی منطق و استدلال و موعظه کافی است، ولی برای گروهی قهر غلبه لازم است.
🔸-اگر خداوند نیست تا او را ببینید، اما اثار اوکه دیدینی است. چرا با دیدن ایمان نمی آورید؟
🔸- این آیه پیامبر(ص) اسلام را تسلّی و دلداری میدهد که از درخواست های بیهوده مردم نگران مباش. زیرا مردم از موسی(ع) درخواست های خطرناک تر داشتند.(55)
📚 برگرفته از تفسیرنور
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره بقره ( آیات 56 و 57 )
🌺🍃
🕋 ثُمَّ بَعَثنَاكُم مِّن بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۵۶﴾
🕊 سپس شما را پس از مرگتان(حیات بخشیدیم و)برانگیختیم، شاید شکر او را بجا آورید.(56)
🍀🔸-رجعت و معاد، امر محالی نیست. بعضی از مردگان درهمین دنیا زنده شده اند.
🔸-رمز بروز برخی تلخی ها و سپس نجات از آنها، پیدا شدن روحیه ی شکرگزاری است.
🕋وَ ظَلَّلنَا عَلَيْكُمُ الغَمَامَ وَ أَنزَلنَا عَلَيْكُمُ المَنَّ وَ السَّلوَى كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقنَاكُمْ وَ مَا ظَلَمُونَا وَلَكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ ﴿۵۷﴾
🕊 و ابر را بر شما سایبان ساختیم و منّ و سَلوی رابر شما نازل کردیم (و گفتیم ) از نعمت های پاکیزه ای که به شما روزی داده ایم بخورید، (ولی شمابا بهانه جویی های خود، کفران نعمت کردید. بدانید که) آن ها به ما ستم نکردند بلکه به خودشان ستم کردند. (57)
🍀🔸-پس از نجات بنی اسرائیل از سلطه فرعون، به آنان دستور داده شد که وارد سرزمین فلسطین شوند. آنها به بهانه ی اینکه در آنجا افراد ستمگری هستند، سرپیچی کرده و به موسی گفتند: با خدایت به جنگ آنان برو، ما همین جا نشسته ایم. قهر خداوند آنها را فرا گرفت و مدت چهل سال در بیابان "تیه"ماندگار شدند، ولی خداوند در آنجا نیز برای آنان ابر ها را چون سایبان قرار داد و دو نوع غذای طبیعی و گوارا به نام های منّ و سَلوی، در دسترس آنان گذاشت.
🔸-ابر و باد و باران، به فرمان خداوند هستند.
🔸-تخلّف از فرامین الهی، ظلم بر خویشتن است.
📚 برگرفته از تفسیرنور
برگزیده تفسیر نمونه
اشاره
(آیه 54)- سپس در زمینه تعلیم توبه از این گناه میگوید: «به خاطر بیاورید هنگامی را که موسی به قوم خود گفت: ای جمعیّت شما با انتخاب گوساله به خود ستم کردید» (وَ إِذْ قالَ مُوسی لِقَوْمِهِ یا قَوْمِ إِنَّکُمْ ظَلَمْتُمْ أَنْفُسَکُمْ بِاتِّخاذِکُمُ الْعِجْلَ).
«اکنون که چنین است توبه کنید و به سوی آفریدگارتان باز گردید» (فَتُوبُوا إِلی بارِئِکُمْ). «توبه شما باید به این گونه که یکدیگر را به قتل برسانید»! (فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ). «این کار برای شما در پیشگاه خالقتان بهتر است» (ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ عِنْدَ بارِئِکُمْ). «و به دنبال این ماجرا خداوند توبه شما را پذیرفت که او توّاب رحیم است» (فَتابَ عَلَیْکُمْ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ).
گناه عظیم و توبه بیسابقه
شک نیست که پرستش گوساله سامری، کار کوچکی نبود، ملّتی که بعد از مشاهده آن همه آیات خدا و معجزات پیامبر بزرگشان موسی (ع) همه را فراموش کنند و با یک غیبت کوتاه پیامبرشان بکلی اصل اساسی توحید و آیین خدا را زیر پا گذارده بتپرست شوند. اگر این موضوع برای همیشه از مغز آنها ریشه کن نشود وضع خطرناکی بوجود خواهد آمد، و بعد از هر فرصتی مخصوصا بعد از مرگ موسی (ع) ممکن است تمام آیات دعوت او از میان برود، و سرنوشت آیین او بکلی به خطر افتد لذا فرمان شدیدی از طرف خداوند، صادر شد، و آن این که ضمن دستور توبه و بازگشت به توحید، فرمان اعدام دستجمعی گروه کثیری از گنهکاران به دست خودشان صادر شد.
این فرمان به نحو خاصی میبایست اجرا شود، یعنی خود آنها باید شمشیر به دست گیرند و اقدام به قتل یکدیگر کنند که هم کشته شدنش عذاب است و هم کشتن دوستان و آشنایان.
برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 55)- تقاضای عجیب! این آیه نشان میدهد چگونه بنی اسرائیل مردمی لجوج و بهانهگیر بودند و چگونه مجازات سخت الهی دامانشان را گرفت، نخست میگوید، «به خاطر بیاورید هنگامی را که گفتید، ای موسی! ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد مگر این که خدا را آشکارا با چشم خود ببینیم»! (وَ إِذْ قُلْتُمْ یا مُوسی لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّی نَرَی اللَّهَ جَهْرَةً).
این درخواست ممکن است به خاطر جهل آنها بوده، چرا که درک افراد نادان فراتر از محسوساتشان نیست، حتی میخواهند خدا را با چشم خود ببینند. و یا به خاطر لجاجت و بهانه جویی بوده است که یکی از ویژگیهای این قوم بوده! به هر حال در اینجا چارهای جز این نبود که یکی از مخلوقات خدا که آنها تاب مشاهده آن را ندارند ببینند، و بدانند چشم ظاهر ناتوانتر از این است که حتی بسیاری از مخلوقات خدا را ببیند، تا چه رسد به ذات پاک پروردگار، صاعقهای فرود آمد و بر کوه خورد، برق خیره کننده و صدای رعب انگیز و زلزلهای که همراه داشت آن چنان همه را در وحشت فرو برد که بیجان به روی زمین افتادند.
چنانکه قرآن به دنبال جمله فوق میگوید: «سپس در همین حال صاعقه شما را گرفت در حالی که نگاه میکردید» (فَأَخَذَتْکُمُ الصَّاعِقَةُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ).
ج1، ص78
برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 56)- موسی از این ماجرا سخت ناراحت شد، چرا که از بین رفتن هفتاد نفر از سران بنی اسرائیل در این ماجرا بهانه بسیار مهمّی به دست ماجرا جویان بنی اسرائیل میداد که زندگی را بر او تیره و تار کند، لذا از خدا تقاضای بازگشت آنها را به زندگی کرد، و این تقاضای او پذیرفته شد، چنانکه قرآن میگوید: «سپس شما را بعد از مرگتان حیات نوین بخشیدیم شاید شکر نعمت خدا را بجا آورید» (ثُمَّ بَعَثْناکُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ) «1».
برگزیده تفسیر نمونه
اشاره
(آیه 57)- نعمتهای گوناگون! آن گونه که از آیات (20 تا 22) سوره مائده بر میآید پس از آن که بنی اسرائیل از چنگال فرعونیان نجات یافتند، خداوند به آنها فرمان داد که به سوی سرزمین مقدّس فلسطین حرکت کنند و در آن وارد شوند، اما بنی اسرائیل زیر بار این فرمان نرفتند و گفتند: تا ستمکاران (قوم عمالقه) از آنجا بیرون نروند ما وارد این سرزمین نخواهیم شد، به این هم اکتفا نکردند، بلکه به موسی گفتند: «تو و خدایت به جنگ آنها بروید پس از آن که پیروز شدید ما وارد خواهیم شد»! موسی از این سخن سخت ناراحت گشت و به پیشگاه خداوند شکایت کرد.
سر انجام چنین مقرّر شد که بنی اسرائیل مدّت چهل سال در بیابان (صحرای سینا) سرگردان بمانند.
گروهی از آنها از کار خود سخت پشیمان شدند و به درگاه خدا روی آوردند، خدا بار دیگر بنی اسرائیل را مشمول نعمتهای خود قرار داد که به قسمتی از آن در این آیه اشاره میکند: «ما ابر را بر سر شما سایبان قرار دادیم» (وَ ظَلَّلْنا عَلَیْکُمُ الْغَمامَ).
پیدا است مسافری که روز از صبح تا غروب در بیابان، در دل آفتاب، راهپیمایی میکند از یک سایه گوارا (همچون سایه ابر که نه فضا را بر انسان محدود میکند و نه مانع نور و وزش نسیم است) چقدر لذّت میبرد.
از سوی دیگر رهروان این بیابان خشک و سوزان، آن هم برای مدت طولانی
(1) توضیح بیشتر این سرگذشت عجیب و نکتههای آموزنده آن را در «تفسیر نمونه» ذیل آیه 155، سوره اعراف مطالعه فرمایید.
ج1، ص79
چهل ساله نیاز به مواد غذایی کافی دارند، این مشکل را نیز خداوند برای آنها حل کرد چنانکه در دنباله همین آیه میفرماید: «ما من و سلوی را (که غذایی لذیذ و نیروبخش بود) بر شما نازل کردیم» (وَ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمُ الْمَنَّ وَ السَّلْوی).
«از این خوراکهای پاکیزهای که به شما روزی دادیم بخورید «و از فرمان خدا سرپیچی نکنید و شکر نعمتش را بگذارید» (کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ).
ولی باز هم آنها از در سپاسگزاری وارد نشدند «آنها به ما ظلم و ستم نکردند بلکه تنها به خویشتن ستم میکردند» (وَ ما ظَلَمُونا وَ لکِنْ کانُوا أَنْفُسَهُمْ یَظْلِمُونَ).
«من» و «سلوی» چیست؟
بعضی از مفسران احتمال دادهاند که «من» یک نوع عسل طبیعی بوده که بنی اسرائیل در طول حرکت خود در آن بیابان به مخازنی از آن میرسیدند، چرا که در حواشی بیابان تیه، کوهستانها و سنگلاخهایی وجود داشته که نمونههای فراوانی از عسل طبیعی در آن به چشم میخورده است.
این تفسیر به وسیله تفسیری که بر عهدین (تورات و انجیل) نوشته شده تأیید میشود آنجا که میخوانیم: «اراضی مقدّسه به کثرت انواع گلها و شکوفهها معروف است، و بدین لحاظ است که جماعت زنبوران همواره در شکاف سنگها و شاخ درختان و خانههای مردم مینشینند، بطوری که فقیرترین مردم عسل را میتوانند خورد» «1».
در مورد «سلوی» بعضی مفسران آن را یک نوع پرنده دانستهاند، که از اطراف بطور فراوان در آن سرزمین میآمده، در تفسیری که بعضی از مسیحیان به عهدین نوشتهاند تأیید این نظریّه را میبینیم آنجا که میگوید:
بدان که «سلوی» از آفریقا بطور زیاد حرکت کرده به شمال میروند که در جزیره کاپری، 16 هزار از آنها را در یک فصل صید نمودند ... این مرغ از راه دریای قلزم آمده، خلیج عقبه و سوئز را قطع نموده، در شبه جزیره سینا داخل میشود، و از کثرت تعب و زحمتی که در بین راه کشیده است به آسانی با دست گرفته
(1) قاموس کتاب مقدّس، ص 612.
ج1، ص80
میشود، و چون پرواز نماید غالبا نزدیک زمین است «1».
از این نوشته نیز استفاده میشود که مقصود از «سلوی» همان پرنده مخصوص پرگوشتی است که شبیه و اندازه کبوتر است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه و توضیح تصویری #صفحه_7 قرآن کریم
#قرآن
آموزش مفاهیم و ترجمه آیات قرآن 👆
#ترجمه_وتوضیح_تصویری_تفسیروتدبر
☑️مناسب برای حفظ آیات قرآن کریم
☑️مناسب برای آشنایی با زبان عربی قرآن کریم
☑️مناسب برای اساتید و قرآن آموزان گرامی
📌#تفسیر_قطره_ای
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
@KhatmeNoor
#کانال_قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه و توضیح تصویری نهج البلاغه - حکمت شماره 7
#نهج_البلاغه
آموزش مفاهیم و ترجمه نهجالبلاغه 👆
#ترجمه_وتوضیح_تصویری_تفسیروتدبر
☑️مناسب برای حفظ نهجالبلاغه
☑️مناسب برای آشنایی با زبان عربی
☑️مناسب برای اساتید و حدیث آموزان گرامی
📌#تفسیر_قطره_ای
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
@KhatmeNoor
#کانال_قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه و توضیح تصویری #صفحه_8 قرآن کریم
#قرآن
آموزش مفاهیم و ترجمه آیات قرآن 👆
#ترجمه_وتوضیح_تصویری_تفسیروتدبر
☑️مناسب برای حفظ آیات قرآن کریم
☑️مناسب برای آشنایی با زبان عربی قرآن کریم
☑️مناسب برای اساتید و قرآن آموزان گرامی
📌#تفسیر_قطره_ای
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
@KhatmeNoor
#کانال_قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛