47.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مستند «صلحآمیز»
▫️از کشف اتم در جهان تا دستاوردها در ایران
🔸کاری از #حلقه_شهید_سامانلو
🔹لینک پخش در آپارات:
https://www.aparat.com/v/pou73e4
#پایگاه_بسیج_سرهنگ_طاهایی
#مجموعه_فرهنگیتربیتی_محمدیه
🆔@khatte_farhang
🔴 بخش دوم
📌 چند نکته قبل از شروع رویکرد ها باید بیان شود:
🔻اولاً؛ باید توجه داشته باشیم که #مسئله_اجتماعی اساساً پیچیده هست و یک خطی نیست و وقتی در دوران مدرن زندگی میکنیم طبیعتا پیچیده تر هم میشود. این پیچیدگی اگر مدنظر ما نباشد نگاه ما تک بعدی میشود و این افت ها دارد. مسئله حجاب نیز یکی از مسائل اجتماعی است که دارای پیچیدگی های خاصی است و نمیتوان با نسخههای تک خطی آن را حل کرد. البته بحث از علت پیچیده بودن مسئله اجتماعی جای بحث مستقل دارد بخشی دارای زاویه انسانشناسانه است و برخی دارای زاويه جامعهشناسانه
یک روش این است که از طریق عقلانیت جمعی به سمت حل ان مسئله برویم؛ مسئله اجتماعی و فرهنگی مسئله لایه لایه و ذو ابعاد است پس باید تمامی حوزه ها را ادراک کرد و چنین چیزی هم کار یک تخصص نیست و باید با دسته ای از تخصص ها و نگرش ها مسئله را بررسی کرد.
این موجب میشود که شما یک جامعیت پیدا کنید که در حل مشکل بمراتب کاربردی تر و واقعی تر و مفیدتر از نگاه تک بعدی واقع میشود.
ما از این مسیر رفتیم و سعی کردیم از افراد صاحب نظری که اتفاقا نسبت به همدیگر نگاهی به شدت متضاد داشتند دعوت کنیم، با این رویکرد سعی داشتیم نحوی از #آزاداندیشی را در نظر بگیریم. حرف ها و سخنان صاحب نظران نقاط اشتراک و افتراق زیادی داشت و در نهایت، ما علل و زمینه های شکل گیری بی حجابی را که بررسی کردیم به حدود ۱۶۰ علت رسیدیم.
🔻دوماً؛ حجاب در نظام اولیت ها کجا قرار میگیرد؟ ابدا مسئله حجاب مسئله اول جمهوری اسلامی نیست و کسانی که میگویند حجاب مسئله اصلی انقلاب و جمهوری اسلامی هست، عملا فهم درستی از انقلاب ندارند.
فلذا این افرادی که سعی میکنن چالش حجاب را در ردیف اول قرار دهند به تبع اینکه در اتمسفر واقعی انقلاب فکر نمیکنند و عمل نمیکنند، راه غلطی را طی کرده و از انقلاب دور میشوند.
🔻سوماً؛ چیزی که مهم است روش شناسی و روش حل مسئله میباشد. حجاب اولین چالش ما نبوده و اخرین چالش هم نخواهد بود، ما در رویداد ایدهپردازی حجاب و فرآیند تولید دومجلد کتابی که در نهایت داشتیم، کوشیدیم نوعی حل مسئله اجتماعی از طریق تجمیع عقلانیت جبههای ذیل اندیشه رهبری تمرین کنیم.
▫️دراین بحث به صورتبندی ایدههای موجود در مسئله حجاب میپردازیم. ما با شش دسته راهکار رو به رو هستیم و ذیل هر کدام از اینها هم راهکار هایی وجود داره که در ادامه بیان خواهیم کرد.
▫️ادامه دارد...
#متن_جلسه
#چالش_حجاب
@khatte_farhang
May 11
هدایت شده از
✨ طرح تابستانه آموزشی تفریحی قاصدک
🌱 ویژه دانش آموزان پسر پایه های تحصیلی:
▪️ هفتم به هشتم
▪️هشتم به نهم
☎️ برای ثبت نام، پایه تحصیلی و اسم و فامیل خودتون رو به شماره یا شناسه زیر ارسال کنین:
۰۹۱۹۹۷۵۶۲۴۴@ghasedak_mftm 🔺 زمان آزمون: جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🕌خیابان ۱۹دی روبروی کوچه ۷۳ مسجد محمدیه 📌 به دوستاتون هم اطلاع بدین! ✅ برای کسب اطلاعات بیشتر هم میتونین تو کانال طرح قاصدک عضو بشین 👇: https://eitaa.com/ghasedak_1403 #قاصدک #مسجد_محمدیه #مجموعه_فرهنگی_تربیتی_محمدیه
🔴 بخش سوم
🖋️صورت بندی ایده های حل مسئله حجاب:
📌اولین رویکرد، پاسخ از زاویه رویکرد های قانونی- حاکمیتی است. این افراد باور دارند که با رویکردی صرفاً قانونی میتوان مسئله حجاب را حل کرد. یک نکته در اینجا این هست که بدیهی ست که حاکمیت باید از راه قانونی هم وارد شود ولی این متوقف بر این است که تفاوت اقتدار و اقتناع را مشخص کنیم و بدانیم مرز هر کدام چیست؟ اگر تصمیم بر این شد طرحی همچون گشت ارشاد اجرا شود باید چه ملاحظه ای داشته باشد؟ ون به خیابان برده شود یا به سبک دیگری اقدام شود؟
رویکرد قانونی سه طیف از ایدهها را شامل میشود:
1️⃣ یک طیف، جریان انقلابی قشری؛ جریانی که اعمال حداکثری قانون را خواهان هست بلا قید و بلا شرط؛ حرفشان بطور ساده این است که حکومت از اول دچار اشتباه شد، مگر حجاب قانون جمهوری اسلامی نیست و… راهکارشان هم برای به عنوان مثال چنین است که در بعضی موقعیت ها خدمات اجتماعی برای فرد بی حجاب ممنوعیت داشته باشد، یعنی مغازه سوپر مارکت در صورتی که جنس و کالایی به فرد بی حجابی بدهد، باید توسط شورای اصناف مجازات شود.
2️⃣ دومین طیف، بیشتر متعلق به کمیسون مجلس است، اینجا نیز قانون گرایی مطلق برقرار است البته با دقت هایی، مثل تدوین لایحه عفاف و حجاب که تلاش دارد تا یک قانون معتدل و متناسب با مقام تحقق را محقق کند.
لذا حل مسئله با قانون است اما کمی معقولانه تر مسئله را پیگیری میکند و آن رویکرد حداکثری بدون ملاحظات اجتماعی را دنبال نمیکند. اما با این حال از آسیب های این رویکرد عدم رعایت ضوابط تقنین و مناسبات تحقق و اجرا و قانون را میتوان بیان کرد.
3️⃣ طیف سوم یک مقداری جلو تر میرود، اسمش را میزاریم حکمرانی حجاب؛ بیان رویکرد حکمرانی حجاب این است که حاکمیت قانونی ورود کند اما حل مسئله را فقط از ناحیه قانونی و حکمرانی نبینید، باور دارند که این جنس مسائلی مثل حجاب زوایایی دیگر هم دارد. ببیانی دیگر یعنی یک ضلع از کار، اعمال قانون میباشد. دفاع از برخورد سلبی است و در ضمن برخورد سلبی باید باقی زوایارا هم لحاظ کرده و تدبیر کند، به عنوان مثال تعمین پوشاک ارزان ومناسب. در یک کلام علاوه بر برخورد سلبی برخورد ایجابی هم باشد.
مصداق این رویکرد طراح ایده زیست عفیفانه است. در خود همان برخورد سلبی ایشان قائل به چیزی شبیه به کلینیک حجاب هم هستند، به این قائل هستند که وقتی مکشفه ای دستگیر شد، اجازه داده شود تا یکسری مشاور و روانشناس و روحانی مسلط حضور داشته باشند و در کلینیک حجاب با خانم مکشفه صحبت کنند و زمینه های روانی اورا را کشف کنند و… . این فهم عمیق تر هست ولی همچنان وزن اصلی، بر روی قانون سوار است.
⚪ادامه دارد...
#متن_جلسه
#چالش_حجاب
@khatte_farhang
🔴 بخش چهارم
📌دومین رویکرد، رویکرد فرهنگی ست که در اینجا نیز با سه طیف افراد سروکار داریم:
1️⃣ بعضی قائل به ورود و نقش آفرینی حلقه های میانی هستند، میگویند حلقه های میانی باید مکفل این ماجرا باشند و جنس کارشان کار فرهنگی میباشد. «البته باید توجه داشت فهم افراد از کار فرهنگی و منظور از حلقه های میانی متفاوت هست»؛ در این رویکرد میگویند باید از ظرفیت محله و منطقه استفاده کنیم.
2️⃣ طیف دوم کار فرهنگی به معنای تبلیغ چهره به چهره است؛ داعیه دار این قصه موسسه امیربیان هستند، این دوستان تجارب متعددی داشتند، از گفتگو حتی با سلبریتی ها، در اوج اتفاقات زن زندگی ازادی و این گفتگوها موثر هم واقع میشدند.
اصل سخن رویکرد چهره به چهره این هست که ما با این منتقدین تا بحال به طور شایسته گفتگو نکردیم، با این چنین کار فرهنگی میتوانیم درصدی از آسیب های حجاب را جبران کنیم.
در تبلیغ چهره به چهره هم اقناع هست و هم اطلاع رسانی و کشف واقع و هم شکستن دیوار بی اعتمادی طرفین.
3️⃣ طیف سوم، ایده شان فرهنگ به مثابه هویت سازی ست، یکی از صاحب ایده ها در این رویکرد میگویند: مسئله این است که باید برای دختر امروزی هویت تولید کنیم. در اصل؛ هویت، انگاره من از خویشتن هست و من اگر از خود یک قرائت فاخر داشته باشم و آن هم در مقیاسی تمدنی، ایجاد حس مقاومت و مبارزه میکنم، احساسی که باور دارد حجاب هویت دختر عصر انقلاب است، اینکه حجاب هویت اوست، اینکه حجاب مرز و لبه و علَم مبارزه دختر عصر انقلاب است با مدرنیته و و تمدن غرب.
⚪ادامه دارد...
#متن_جلسه
#چالش_حجاب
@khatte_farhang
🔴 بخش پنجم
📌سومین رویکرد، رویکرد های اجتماعی ست و ما حداقل دو قرائت میتوانیم مطرح کنیم:
1️⃣ اولین طیف، تعبیر ولاء اجتماعی را بیان میکند. میگویند ما یک ولایت طولی داریم و یک ولایت عرضی. ولایت طولی، ولایت حاکم بر مردم هست و ولایت عرضی ولایت مردم بر مردم. ما در حاکیمت تمام توجهمان به ضلع اول بود. در ولایت عرضی مردم میتوانند یک نوع نسبتی با حاکم نیز داشته باشند، در این ولایت، مردم هم احساس مسئولیت دارند و هم امکان اعمال مسئولیت اجتماعی. اگر این رابطه برقرار شود، امکان اثرگذاری اجتماعی و پذیرش طرفین نسبت بههم افزایش مییابد چرا که احساس رابطه طرفینی واقعی ایجاد میشود.
2️⃣ طیف دیگر، رویکردشان ورود زن طراز انقلاب اسلامی برای حل مسئله است. میگویند که مشکل ما در تحقق قوانین هست نه در اصل وجود قوانین، زیرا قانون داریم ولی نمیتوانیم محققش کنیم، لذا، زن طراز انقلاب را با این قرائت که این بانو نقش اجتماعی ای برای خودش دارد و ورود میکند و حضور اجتماعی دارد و امکان اثر گذاری دارد، تعریف میکند.
⚪ ادامه دارد...
#متن_جلسه
#چالش_حجاب
@khatte_farhang
🔴بخش ششم و پایانی
📌 رویکرد چهارم، رویکرد تربیتی است، مسئله نیز در اینجا این است که انسان بر اساس اختیار و انتخاب زیست میکند و نظام اموزشی شما مبتنی بر توسعه انتخاب گری انسان نیست. لذا انگیزه ها درونی سازی نمیشود و وقتی چنین شد انسان ها متظاهر میشوند و تظاهر میکنند به یک رفتار. برای مثال انگیزه ای ندارد الا اجبار مدرسه که چادر بپوشد، در اینجا چادر یا پوشش محصول انتخاب و محصول انگیزه درونی و محصول اگاهی نبوده.
در این فرایند، فضا به سمت نقد نظام تعلیم و تربیت حرکت میکند؛ این یک ضلع ان نقد اموزش رسمی به معنای مدرسه بوده و یک ضلع دیگر نقد آموزش غیر رسمی یعنی خانواده میباشد. اساسا تراز تعلیم و تربیت جامعه مذهبی ما به مراتب پایین هست.
📌 رویکرد پنجم؛ رویکرد رسانه ای شناختی؛ میگویند که رسانه، شبکههای اجتماعی و اینستاگرام ما را به سمت تغییر زیست برده است، جهان ما از جهان حقیقی به جهان مجازی منتقل شده و باعث تولید زیست اجتماعی جدیدی برای جامعه شده است. کسی که کاربر فلان شبکه اجتماعی هست به طور طبیعی شهروند آن زیست جهان نیز هست، ببیانی دیگر، کسی هم که شهروند یک شهری باشد به همان شکل هم زندگی میکند، اگر فردی کرد باشد لباس کردی و اگر اینستاگرامی باشد لباس اینستاگرامی بر تن میکند. لذا وقتی زیست بودم اینستاگرام باشد نمی توان کاری کرد فلذا راهکار تقویت رسانه داخلی و بومی سازی ست.
📌 رویکرد ششم؛ رویکرد ترکیبی است، در رویکرد ترکیبی میگویند که اساسا مسئله ذو ابعاد هست، مگر میتوان مسئله را یک بعدی حل کرد، در چالش حجاب به ۱۶۰ علت توسعه کشف حجاب رسیدیم، پس هنگامی که با چنین مسئله ای رو به رو میشویم طرحی کلان و جامع باید محیا کرد و با اطمینان خاطر پا به عرصه اجرا گذاشت. به این ترتیب در رویکرد ترکیبی، ابتدا جغرافیای بحث باید تبیین شود، میزان وزن هر کدام از عوامل تبیین شود و بعنوان مثال، قدم هایی را مشخص کنیم و اگر حل مسئله حجاب ۱۰ قدم دارد و قدم ۹ ان طرح نور و گشت ارشاد میباشد، ابتدا باید قدم های اولیه طی شود تا بعد به قدم نهم و طرح نور برسیم.
⚪ پایان.
#متن_جلسه
#چالش_حجاب
@khatte_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🌎 مارگ بار اسرائیل / مارگ بار آمریکا
🔴 بخش اول
🖋️ تقریبا از ۷ اکتبر «طوفان الاقصی» تا همین لحظات، تحولات جدیدی در کل عالم اتفاق افتاده است که نمیشود به سادگی از آن گذشت و این اتفاقات جهانی را عادی تلقی کرد.
🔻 مسئله مهم این است که این نقطه عطف را جدی بگیریم و بیشتر وارد واکنش بشویم و نظاره کنیم که در چه دو راهی تاریخی به سر میبریم.
🔻 در #طوفان_الاقصی ابعاد بسیاری وجود دارد که بشدت توانایی تحلیل و بررسی دارد.
🔻 یکی از این موضوعاتی که میتوان به آن پرداخت، جنس واکنش متفاوتی ست که در غرب و کشور های اروپایی نظاره می کنیم.
🔻 خبرهای جالبی این مدت اخیر به گوش میرسد از اعتراضات و اعتصابات در دانشگاه های خارجی «حتی در اروپا و آمریکا» که دغدغه ای شد تا مطالب استاد مهدی افراز در نشست ۴۵ سال بعد را دوباره بررسی کنیم.
📌 گویا #بسیج_لندن_و_پاریس همچنان بشدت مشغول فعالیت بوده و خیابان ها و دانشگاه های اروپا نیز همچنان #تریبون_جمهوری_اسلامی میباشند.
⚪ ادامه دارد...
#متن_جلسه
#تریبون_جمهوری_اسلامی
@khatte_farhang
.
May 11
.
بخشی از کلام امیرالمؤمنین: (خدایا تو خود شاهدی، آنچه از جانب ما صورت گرفت نه تلاشی بود برای کسب قدرت و نه فزونی ثروت. بلکه میخواهیم نشانه های دین تو را برگردانیم) .
و ما جز عمل به سیره علوی در « شهید جمهور سید ابراهیم رییسی » چیزی ندیدیم.
_ تسلیت بابت شهادت سید محرومان _
@khatte_farhang
.
May 11
.
🔴 بخش دوم
📌 اجمالاً بعضی از این مصادیق را بیان میکنیم :
برای مثال ما 20 نوامبر راه پیمایی ۱ میلیون نفری در لندن را داشتیم. تظاهرات ۲۰ آبان نیویورک را داشتیم که باعث شد به جهت حجم تراکم جمعیت مترو تعطیل شود. شیکاگو و ... نیز تجمعات زیادی را شکل گرفت. ۳ آبان در کپنمارک (جمعیت همه بالای هزار نفر). مقابل کاخ سفید نیز تجمع مردمی داشتیم. از ۷ اکتبر تا ۲ نوامبر نیز موجی خروشان از تجمعات و اعتراضات را داشتیم و رسانه ها نیز بشدت وقایع را پوشش دادن. لیسبون، پرتقال، نروژ و منچستر در انگلیس و ... تقریبا تک تک کشور های اروپایی و امریکا ما تجمعات و تظاهرات بی سابقه داشتیم. حمایت های در ورزشگاه های ایتالیا و اسپانیا و ..... نیز داشتیم. اتفاق دیگر نیز درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای به رسمیت شناختن فلسطین را بود. یکی دو اتفاق ویژه نیز رخ داد مثل تجمع در بندر سیدنی برای مانع شدن از بندر گرفتن کشتی، کاروان بزرگ دو چرخه سواری داشتیم، اقدامات اعتراضی در چند مسابقه فوتبال. حرکت متفاوتی نیز در دانشگاه هاروارد داشتیم و آن تومار اسم شهدا فلسطین در فضای دانشگاه. یک نقطه عطف ویژه دیگر اظهارات بوترش رییس سازمان ملل به دفاع فلسطین بود. هو کردن سرود اسرائیل در بعضی بازی های ملی. پویش های فضای مجازی و تیک تاک. تحدید و قتل یهودی ها در امریکا و....
ما با همیچین وقایعی در غرب تا بحال رو به رو نبودیم.
📌 ویژگی های عمومی داشتند این اتفاقات:
1️⃣ اول اینکه هفتاد درصد جمعیت مشارکت کننده در این اتفاقات جوانان بودند.
2️⃣ دوم اینکه این که این جمعیت ها به طور قطع فرا اسلامی بود و اصلا چنین نبود که مختص به مسلمانان بوده باشند، حتی خود یهودی ها نیز شرکت میکردند.
3️⃣ ویژگی سوم اینکه اگر به شعار هایی که در این تجمعات داده میشد دقت کنید مطالبات فقط انسان دوستانه و مطالبه ای نبود، بلکه اینبار شعار های سیاسی تر و راهبردی تری مطرح میشد مثل مطالبه برای اخراج یهودی ها و کشور مستقل فلسطین.
4️⃣ مساله چهارم مساله همه گیر بودن در تک تک کشور های اروپایی و امیریکایی حتی با وجود محدودیت. برای مثال برگزاری مراسمات و تجمعات در روز قدس که مقدار بسیار زیاد تری داشت در حالی که تا قبل از طوفان الاقصی روز قدس در کشور های خارجی اصلا فراگیر نبود ولی الان همه درگیر آن هستند.
5️⃣ پنجم اینکه این تجمعات و اعتراضات هم نخبگانی بود و هم توده ای. هم کارگران بودند و هم اساتید و اندیشمندان.
6️⃣ ویژگی ششم اینکه اساسا این امواج وابسته به فضای رسانه ای نبود. زیرا بسیاری از رسانه هایی که وابستگی مستقیم و غیر مستقیم به صهیونیسم دارند ۵۹ الی ۶۰ سال حامی صهیونیست بودند و یا قدرت مبارزه و پوشش خبری ممنوعه را نداشتند. شاید تنها رسانه اجتماعی که توانست کمی آزادتر کار کند تیک تاک بود و اما در کل اتفاقی فرا رسانه ای بود و وابسته به رسانه نبود.
7️⃣ و در آخر اینکه جمعیت این اعتراضات بسیار زیاد بوده و اصلا قابل چشم پوشی نبود و خود رسانه های غربی و حامی صهیونیست اقرار کردند که یک اتفاقا ویژه ای در حال متولد شدن است.
📌حال سوال این است:
که چه انگیزه و عاملی باعث شد مردم جهان این چنین کنند؟ و هزینه ها و زندانی و جریمه هایی که بقصد تنبیه و مجازاتشان اجرا میشود را نادیده بگیرند؟
▫️یک احتمال این است که برساخت یک فضای رسانه ای باشد و ما ادعا بکنیم رسانه هایی داشتیم در غرب که خط جدیدی را میساختن و رسانه های وابسته به امریکا و نهاد های رسمی و... خوب عمل نمیکرند.
▫️یک احتمال نیز نفوز و اتحاد سیاسی چین و روسیه و ایران هست و بر علیه غرب درحال انجام کودتا هستند.
▫️احتمال دیگر حجم شدید خشونت هاست که سابقا بروز نداشت و باعث عکس عمل شدید مردم شده است.
📌 اما به نظر ما هیچ کدوم این سه احتمال عامل اصلی این اتفاقات جهانی نمیباشد.
⚪ ادامه دارد...
#متن_جلسه
#تریبون_جمهوری_اسلامی
@khatte_farhang
.
.
🔴 بخش سوم
📌اولا دو انگیزه اساسی وجود داره و به ذهن میاید که باعث شده این اتفاقات در غرب رخ بدهد.
1️⃣ انگیزه اول این که غرب بار اولی است که با روایت جدیدی از اسرائیل روبه رو میشود. اساسا کل پشتوانه اسرائیل (خصوصا در ماجرای قطعنامه سازمان ملل) برای تشکیل اسرائیل به یک برساخت تاریخی متکی بود به اسم مظلومیت یهود و کلید واژه آنهم هلوکاست میباشد. حداقل حدود ۵۰ الی ۶۰ فیلم برای همین واقعه و جنگ جهانی دوم و ... تولید شده است و معروف ترین آنها پیانیست و فیلم محاکمه خدا و حرام زاده های لعننتی و ... است. تمام اینها در واقع ژآنر اصلی هلوکاست و یهود است. دنیای غرب با این ذهنیت که ما جهانی داشتیم و عالمی داشتیم که به این جمعیت محدود ظلم شده است ۷۰ سال زیست کرده و باورداشتند که حق این قشر این است که سرزمینی داشته باشند. در این ماجرا و پشتوانه تاریخی_روایتی قطع نامه سازمان ملل نیز همراه بوده و بسیار هزینه ها دادند تا تبدیل به باور عمومی شود و مردم با این پسزمینه ذهنی تفکر کنند. مهم ترین هزینه هایی که دادند لغو پوشش آزادی بیان بود زیرا خیلی ها نسب به هلوکاست زاویه دار شدند و دست پشت این صحنه افراد منتقد و شکاک را مجرم مینامید. لذا غرب از آزادی بیان عدول کرد تا یک کلان روایت هلوکاست را به عنوان پشتوانه تاریخی برای دولت اسرائیل بسازد.
حال که این کلان روایت در این دو ماه افول کرد و این افول سبب پدید آمدن هیجانات و رخدادن اقداماتی جدی توسط مردم شد.
2️⃣ انگیزه دوم هم مسئله اعتراض مردم به سیاست کشورهای غربی در نسبت با اسرائیل است. برای مثال چقدر تحرکات در روسیه را دیدیم؟ در ایرلند چه؟ خیلی کم. لذا این انگیزه نیز به جهت اعتراض وجود دارد.
📌حال با این مقدمه چینی ها بحث اصلی اینجاست که چرا سقوط یا افول یک کلان روایت مهم است؟
کلان روایت، یک ذهنیت و یک تحلیل کلان نسبت به یک دوران یا یک حادثه و اتفاق و رویداد نیست، به اینها میگوییم خورده روایت.
اجازه بدین با مثالی ذکر کنیم کلان روایت را؛ وقتی پرسیده میشود کلان روایت شما نسبت به سابقه شیعه چیست، آن معنای خاص مظلومیت در داستان کربلا این کلان روایت را پاسخ میدهد.
زمانی که یک کلان روایتی شکل میگیرد زمانیست که یک توده و انباشتی از اوامل دیگر به تشکیل آن کمک دادن و ببیانی جمع این علت ها سبب پدید آمد روایت و معنایی شده اند. مثل قدرت سیاسی و سرمایه اجتماعی و ... که اینها همه باعث شکل گیری کلان روایت میشوند.
حال وقتی که کلان روایتی افول یا سقوط و یا تغییر میکند به این معنا است که مسئله ها از لحاظ تاریخی وارد دوره جدیدی شده اند.
بعنوان مثال، میگوییم دین حضرت موسی هست و چرا باید دین حضرت عیسی بیاید؟ یا دین حضرت عیسی هست و چرا باید دین محمدی بیاید؟
یک توضیح ان این است که وقتی یک دین یا آیینی به دلیل نابود شدن و گمراه شدن پیروان دچار افول میشود و درواقع دچار کلان روایت های خودش میشود و بحران تاریخی را تجربه میکند لازم است که دین جدیدی شکل بگیرد و اهمیت و ارزش مسئله اینکه کلان روایت غرب نسبت به اسرائیل دچار شکست و فروپاشی شده و بشدت مشغول آن است و باعث میشود که دیگر نقطه عطف تاریخ توسط آنها دیده نشود.
غرب دچار این شده و نتوانسته است خود را توجیه کند و این به این معناست که شما بازیگر جدیدی در صحنه داری که مانع شده است.
غرب همیشه میخواست غاصب بودن و حق کشی را نفی کند و تصویری بسازد که جامعه از او حمایت کند ولی الان دیگر قدرت ندارد تا تصویر خودشو را در اذهان ثابت نگه دارد.
لذا مقدمه و ظواهر افول یک تمدن، افول کلان روایت است و تمدن غرب در چنین حالی بسر میبرد.
📌 یک کلان روایت دیگری که در غرب شکل گرفت و باآن ذهن جهان سوم را پر کرده این است که:
خود او بنیاد اندیشه سیاسی لیبرالیسم و عنصر ازادی بخش به بشر است. یکی از این کلان روایت ها که سیلی خیلی بدی زد به این کلان روایت غرب و سیلی بدی بود این بود که جامعه غزه برای ازادی خواهی خودش دقیقا مقابل لیبرالیسم ایستاده و اتفاقا از جهت اسلام هم مستقر شده است.
ببیانی دیگر غرب یک ذهنیتی درست کرد که دغدغه ازادی اجتماعی و لیبرالیسم دارد و به جنگ بقیه میرورد برای آزادی اما این کلان روایت رافلسطین شکست. این شکست برای ما محسوس نیست اما برای یک فرد زیست کرده در یک کشور لیبرالیستی بسیار تعجب اور است.
⚪ادامه دارد...
#متن_جلسه
#تریبون_جمهوری_اسلامی
@khatte_farhang
.
.
🔴 بخش چهارم و پایانی
📌عامل اصلی افول کلان روایت غرب چیست؟
رسانه که عاملش نبود ، نفوذ سیاسی ما هم که از علل آن نیست، خشونت بیش از حد اسرائیل هم عامل آن نیست زیرا سابقاً هم بوده حتی در همین حجم خشونت.
📌 حال به پاسخ میپردازیم:
یک مسئله ای هست که در واقع ما اینطور مطرح کردیم و گفتیم چرا به نظر میآید که همه آن مطالباتی که در سیاست جمهوری اسلامی در این ۴۰ سال میدیدم در حال محقق شدن و بیانیه شدن توسط جوامع غربی است؟
مثل اینکه با ورزشکار اسرائیلی مبارزه نمیکند و در مقابل کشور هایی که روابط اقتصادی دارند شکایت میکند و... آنها از سیاست های جمهوری اسلامی است.
حالا چه شده است که باعث شد جوامع غربی و اعتراضات انها تبدیل به تریبونی برای جمهوری اسلامی بشوند؟ دقیقا این شروع جهانی روایت جدیدی است که انقلاب و جمهوری اسلامی ایران طراحی کرد. حال علت چیست؟
علت یک چیز بیشتر نیست و ان هم اینکه ما از ابتدای انقلاب مبتنی بر فهم خودمان، همه آرمان هایمان را مبتنی بر فطرت انسانی قرار دادیم و هنگامی که جامعه ای بشری به صورت مستقیم و بدون واسطه و تحریف و ذهنیت با آن مواجهه میشود آن آرمان را انتخاب میکند.
از روز اول امام فرمود اسرائیل باید از صحنه روزگار محو بشود. این فتوا و دغدغه همگانی ابدا بجهت خصومت صرف و یا بجهت دغدغه منافع ملی ما نبود. بلکه ما یک ذخیره معرفتی داریم که هیچ کدام از ادیان دیگه و حتی اهل سنت هم ندارند و ان این است که انچه که از شریعت به دستمان رسیده و فهممان مبتنی بر این است و فهم هویت ایرانی و تاریخی مان هم همین است.
و آن اینکه که مبتنی بر فطرت انسانی است.
70 سال به ما ایراد کردند و 70 سال به ما خندیدند و فکر کردند ما داریم ماجراجویی سیاسی میکنیم، اما حالا میبینیم که خود این جوامع آمدند در این نقطه ایستاده اند.
📌 اما ایا این آرمان به تنهایی کفایت میکرد؟
خیر، بودن چند عامل دیگر هم مهم هست.
اول اینکه این شعار ها و آرمانها و مانیفست هارا به عمل و سیاست تبدیل کنیم. مثل این مورد که از روز ششم انقلاب دستور داده شد و اقدام میکردین که سفارت اسرائیل در ایران باید تعطیل بشود.
لذا آرمان هارا مبتنی بر فطرت قرار دادیم و بتبع از آن سیاست را نیز با ان باید هماهنگ ساختیم.
دوم نیز این که یک تعیّنی نیز به این سیاست ها داده بشود. ساخته شدن گروه های مقاومت تعیّن دادن به همان آرمان های فطری بود که ما پدید پدید آوردیم.
لذا آرمان ها و سیاست ها و همچنین عینیت و تعیّن دادن به آنها از علل اصلی تریبون شدن خیابان های اروپا میباشد برای جمهوری اسلامی میباشد.
⚪ پایان.
#متن_جلسه
#تریبون_جمهوری_اسلامی
@khatte_farhang
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️نه به فراموشی!
🔰ما دهه هشتادیا قصه رجاییها رو فقط شنیده بودیم؛ ولی اینبار...
🔺لطفا منتشر کنید
#انتخابات
#خط_فرهنگ
#گروه_هنری_رسانهای_سپهر_هفتم
@Sepehre7
@khatte_farhang
☎️ #نهضت_جمعی_تماس_تلفنی
🔹جهت دعوت مردم به مشارکت در انتخابات
⏱ هر روز از ساعت ۹:۳۰ الی ۱۳:۳۰ و ۱۶:۳۰ الی ۲۱:۳۰
📍 حسینیه مسجد محمدیه
▫️امکان حضور خواهران نیز فراهم است.
🔺جهت دریافت اطلاعات بیشتر به شماره یا شناسه زیر در تماس باشید.
📞0937 330 5730
🆔 @Dear_Mousavi
@khatte_farhang
May 11