eitaa logo
خط فرهنگ
532 دنبال‌کننده
557 عکس
98 ویدیو
27 فایل
سلسله نشست‌های🔸️خط فرهنگ🔸️ " تأملی در باب فرهنگ و جامعه " . . پنجشنبه‌ها؛ حسینیه مسجد محمدیه، اتاق خط فرهنگ قم، خیابان ۱۹‌دی📍 📨ارتباط با ما: @MFTM_Admin پایگاه بسیج سرهنگ طاهایی مجموعه فرهنگی تربیتی محمدیه
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محمدتقی دشتی
وحدت ، انسجام ، وفاق یا اجماع. کدامیک ؟ ✅ وقتی از و سخن می گوییم این سوال مطرح می شود که دقیقا مفهوم مخالف آنها کدام واژگان هستند؟ آیا با می توان تفرقه، تشتت و تکثر را درمان کرد؟ یا بهتر است؟ و چه زمانی کارساز می باشند؟ اینجاست که تفاوت معنایی و کارکردی این واژگان اهمیت پیدا می کند. ✅ به نظر اینجانب؛ به معنای یکی‌ شدن، یکرنگی و پیوستگی برای رسیدن به اهداف مشترک است و در برابر مفاهیمی نظیر کثرت، پراکندگی، اختلاف، تفرقه، گروه‌گرایی و واگرایی که خلاف یک جهت خاص باشند مطرح می شود . به معنی عدم تناقض در اجزاء یک نظام است. درواقع به معنی ارتباط هماهنگ اجزای یک سیستم بوده و در مقابل ناهماهنگی و تشتت قرار می گیرد. به معنی همراهي، همكاري، موافقت و سازگاری است و در مقابل تنش و درگیری و ناسازگاری قرار دارد. در وفاق نیازی به هم رای بودن وجود ندارد بلکه تحمل دیگران و سازگاری با آنان کافی است. یعنی هم‌رأیی همه اعضای یک جامعه در مورد منافع مشترک است. هرکدام از این اصطلاحات در مرحله عمل درجای خودشان کاربرد دارند و نباید بی جهت و به جای هم استفاده شوند . اگر اجازه دهید در مورد کارکرد هریک از این واژه ها بیشتر توضیح می دهم : در مورد اهداف و سیاست های کلان و آرمان ها قابل طرح می باشد . یعنی یکرنگی در آرمانها و اهداف و اصول اساسی و عدم واگرایی از آنها . علی القاعده باید در مورد نهادها رقم بخورد که با هماهنگی هم به سمت یک هدف خاص حرکت کنند. به عبارتی انسجام در عمل بیشتر مطرح می شود. موقعی مطرح می شود که امکان یکسان سازی روش ها و سلایق و جهت ها وجود ندارد و باید با وفق و مدارا همدیگر را تحمل کرد. این امر در عرصه اجتماعی در مورد گروهها و اقوام و مذاهب و... قابل طرح می باشد و اتفاقا بیشتر مورد نیاز جامعه می باشد. حالت استثنایی دارد و صرفا در مورد منافع ملی باید مدنظر قرار گیرد. باعث کاهش هزینه ها و افزایش سرعت پیشرفت می شود. البته به نظر می رسد با قرابت بیشتری داشته باشد. ✅ جامعه ما در حال حاضر به همه اینها نیاز دارد لیکن هر کدام در موضع خودش. به کاربردن واژه ها به جای هم باعث می شود که تحقق آنها عملی به نظر نرسد. @mohammadtaghidashti
. 🔶 پویش کتابخوانی 🔸 «عارف دوازده ساله» 🔸 «مردی با آرزو های دور برد» 🔻مهلت پویش: ۱ مهر الی ۱۰ مهر ماه 🎁 با اهدای جوایز نفیس ▫️ آیدی جهت ثبت نام و تهیه کتاب @Hesam118 @khatte_farhang
🖋️ پیرامون «ایتایی ها» - مخالفین 📌افرادی این صفت «ایتایی ها» را انگ نادرستی می‌دانند و مخالف این برچسب هستند و سخنشان نیز این است: ▫️لفظ ایتایی ها، به اسم رمزی برای سیاست زدایی از جامعه تبدیل شده است. ▫️این واژه مغالطه آمیز است چون اینطور فرض کردند ایتا شامل جمعی یکدست و یک رنگ است و حواسشان به تفاوت ها نیست. فلذا بدیهیست که اجتماع مؤمنین هم می‌تواند دچار خطا باشد. ▫️ایتا را محل اجتماع یک اقلیتی تندرو می‌دانند. ▫️شبکه اجتماعی ایتا برای این واژه پردازان یادآور طرح صیانت میباشد، طرحی که به تعبیری با فیلترینگ مانع ارتباط جهانی ماست. ▫️واژه پردازان لفظ ایتایی ها معتقدند که «اقلیتی تندرو که عامل دو قطبی سازی در جامعه هستند» ایتایی اند. ▫️ و واقعیت این است که همین ایتایی ها تنها نیروی مجتمع و صاحب ایده زمان حال در جامعه هستند. @khatte_farhang
🖋️پیرامون «ایتایی ها» - موافقین 📌 افرادی نیز صفت «ایتایی ها» را درست و واقعیت جاری می‌دانند و سخنشان این است: ▫️اتفاقا باید قبول کنیم که ایتا سرزمین بروز پربسامد مجازی یک فرهنگ سیاسی دور از عقلانیت انقلابی، اهل جنجال، مصر بر نادیده گرفتن کلیت جامعه به شدت دیالوگ ناپذیر و همه چیز را نهایی دیده است. ▫️ابدا بحث، مردمی که برای استفاده روزمره از ایتا استفاده می‌کنند نیست، بحث این است که اتفاقا ایتا در شکل گیری و بسامد و ضریب به یک فرهنگ سیاسی بسیار مؤثر و کلیدی بوده. ▫️اما فرهنگی که این مدل گروه و کانال های پرتکرار ایتایی در امر سیاست و تحول در جامعه شکل می‌دهند: ۱- بشدت دور از عقلانیت انقلابی هست که در مکتب امام مشاهده می‌شود. ۲- مرزش با اسلام متحجرین مشخص نیست. ۳- خالق ناامیدی های عجیب و غریب و بدبینی نسبت به جهوری اسلامیست، اما بدبینی از سر تشرع و افراط از فهم مؤلفه های تمدنی. ۴- بخشی از جامعه را حاضر نیستند ببینند مگر به عنوان دشمن! و هر همراهی جمهوری اسلامی برای نجات آن بخش جامعه را یک پالس سقوط و سازش و خطر فساد و نفوذ می‌داند. ۵- با عاقله نخبگانی حزب اللهی هم نسبت درستی نمی‌گیرد و افراد سرانه ای درشت گو در این فرهنگ بیشتر مرجع اند تا بسیاری نیروهای متفکر حزب اللهی! ۶- یک نسل زد حزب اللهی می‌سازد که دنبال آدم های کم عمق حرکت می‌کنند و اتفاقا اتصال عمیق با اندیشمندان و علمای انقلابی هم ندارند. @khatte_farhang
. و حرفهایش را باید در کانتکست خودش تحلیل کرد. از او نه بوی خیانت میاید نه نادانی. بر صحبت های او یک منطق انسانی و جهان وطنی حاکم است. او باید کمی پیچیده تر فکر کند و دیپلماتیک تر حرف بزند؛ درست! به نظرم برخی پیازداغ انتقاد را زیاد میکنند و توهم توطئه دارند. ✍️ مسعود معینی پور @khatte_farhang
اللهم اجعله فی درعک الحصینه التی تجعل فیها من ترید @khatte_farhang
انا لله و انا الیه راجعون...
⚪️ سلسه نشست های خط فرهنگ 💬 عطش انتقام 🔸«گفتگویی در باب چگونگی و راهبرد جمهوری اسلامی در پروژه انتقام» 🔹 با حضور آقایان: 🔸 «مهدی افراز» ▫️نویسنده و پژوهشگر 🔸 «محمد علی شکوهیان راد» ▫️نویسنده و پژوهشگر 🕢 دوشنبه ۹ مهر _ ساعت ۱۸:۴۵ 📍خیابان ۱۹ دی _ حسینیه مسجد محمدیه _ اتاق خط فرهنگ @khatte_farhang