زیدیه در قرن پانزدهم هجری
یمن از قرن سوم به بعد مرکز اصلی حکومت امامان زیدی و سکونتگاه زیدیان به شمار میرود. اگرچه از نیمه دوم قرن بیستم میلادی حکومت بیش از هزار ساله امامان زیدیان فروپاشید و زیدیان نردیک به ۴ دهه تهدید، قتل، انزوا و محرومیتهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را از ناحیه حکومت جمهوریخواهان تحمل کرد اما عزم رهبران دینی، علما و اندیشمندان زیدیه بر احیای میراث سیاسی و فرهنگی زیدیه از طریق تأسیس احزاب، تشکلها، مراکز علمی و دینی موجب شد زیدیه از قدرت و نفوذ بالایی در میان قبایل و تودههای مردم یمن برخوردار شود. بر همین اساس انقلاب ۲۰۱۴م حوثیها با حمایت بسیاری از گروهها و قبایل یمن صورت گرفت که به دنبال آن جنبش فراگیر انصارالله یمن رقم خورد.[۸۳]
جمعیت زیدیه
بر اساس آمارها زیدیه ۳۵درصد جمعیت یمن را تشکیل میدهد.[۸۴]این آمار مربوط به دوره برقراری دولت یمن شمالی و جنوبی است که در آن دوره زیدیان ۴۵ درصد جمعیت کشور یمن شمالی را تشکیل میدادند.زیدیان در دوره کنونی یعنی قرن ۱۵ هجری قمری بیشتر دراستانهای صعده، حجه، ذمار و صنعا سکونت دارند.[۸۵]
جریانهای سیاسی و فرهنگی زیدیان در یمن
چهار جریان فعال در میان زیدیان وجود دارد.
جریان اهل بیتی محافظه کار
پس از اتحاد یمن در سال ۱۹۹۰م و قانون آزادی احزاب، فرصت مناسبی برای زیدیان پیش آمد تا از انزوایی که بیش از بیست سال متحمل شده بودند خارج شوند. در این میان جریانی در میان علمای زیدی شکل گرفت تا میراث زیدیه اهل بیتی را احیا کنند. این جریان با برگزاری دورهها به تربیت و آموزش جوانان زیدی بر اساس مبانی زیدیه اهلبیتی میپرداختند. آنان در ادامه حزب الحق را تأسیس کردند. این حزب نخستین حزب سیاسی زیدیه پس از سقوط دولت امامان زیدیه به شمار میرفت.[۸۶]
از جمله رهبران این حزب مجدالدین مؤیدی و بدرالدین حوثی از مراجع زیدیه در دوره معاصر بودند. صلاح احمد فلیته یکی از علمای زیدیه، به عنوان نخستین دبیر کل حزب الحق انتخاب شد. حزب الحق در انتخابات سال ۱۹۹۳م دو کرسی در پارلمان یمن را به خود اختصاص داد. حسین بدر الدین حوثی به همراه عبدالله عیضه الرزامی به عنوان نماینده حزب الحق در پارلمان یمن انتخاب شدند.[۸۷]
انقلاب اسلامی ایران نقش مهمی در برانگیختن علمای زیدی یمن برای احیای میراث شیعه ایفا کرد.[۸۸] سفر برخی از شخصیتهای زیدیه به ایران[۸۹]، تدریس دروس انقلاب اسلامی ایران در دورههای آموزشی زیدیه[۹۰]، حمایت از امام خمینی و ایران در جنگ با عراق از جمله قرابت علمای زیدیه با ایران بود.
با این همه طیف غالب این جریان با انتشار بیانیهای التزام به اصل امامت و برپایی حکومت امامان زیدی به عنوان یکی از اصول اعتقادی زیدیه را در دوران معاصر مصلحت ندانسته و آن را مختص دوران گذشته دانستند. آنان هر گونه اقدام انقلابی علیه دولت حاکم علی رغم وجود فساد حکومتی و مغایرت عملکرد دولت با مبانی زیدیه را جایز ندانسته و سیاست سازش را برای بقای جریان زیدیه پیش گرفته و راهبرد خود دانستند.[۹۱]
جریان انقلابی زیدیه
مقالهٔ اصلی: حوثی های یمن
در میان مراجع و علمای زیدیه جریانی بودند که به زیدیه جارودیه گرایش داشتند. جارودیه از منظر فقهی و کلامی قرابت بیشتری به امامیه دارد. این جریان بر اصل امامت به عنوان یکی از اصول اساسی زیدیه پایبند بودند[۹۲] و رویکرد انقلابی زیدیه را حفظ کرده بودند. آنها ضمن التزام به اصل امر به معروف و نهی از منکر معتقد بودند باید در برابر دستگاه ظالمانه و فساد حکومتی قیام کرد. جریان انقلابی زیدیه، سیستم آموزشی سنتی علمای زیدیه را ناکارآمد میدانستند از این رو با تشکیل انجمنی با عنوان منتدی الشباب المؤمن به برگزاری دورههای آموزشی و تربیتی برای جوانان زیدیه اقدام کردند.[۹۳]
انجمن شباب المؤمن بعدها گسترش یافته و به تنظیم الشباب المؤمن (تشکیلات جوانان مؤمن) تغییر نام داد.[۹۴] رهبر معنوی این تشکیلات بدرالدین الحوثی و مؤسس و نظریه پرداز سیاسی آن حسین حوثی بود.[۹۵] جریان انقلابی زیدیه از نظر فکری و سیاسی به انقلاب اسلامی ایران نزدیک بود. برخی از دیدگاههای حسین حوثی متأثر از اندیشههای امام خمینی بود. او در سخنرانیهای خود دیدگاههای امام خمینی را مطرح نموده و روش حکومتی و رویکرد استکبار ستیزی وی را الگوی مناسب حکومت اسلامی معرفی میکرد.[۹۶]
جریان انقلابی زیدیه از سال ۱۹۹۷ تا اوائل سال ۲۰۰۰م بیشتر در عرصه های فکری و فرهنگی فعالیت میکرد[۹۷] اما از سال ۲۰۰۲م به بعد با حمله آمریکا به افغانستان و عراق با ادعای مبارزه با تروریسم، حضور نظامی آمریکا در یمن و همکاری دولت علی عبدالله صالح با دولت آمریکا فعالیتهای سیاسی جریان انقلابی زیدیه پررنگ تر شد.[۹۸] در این میان مرکز ثقل سخنرانیهای حسین حوثی دیدگاههای ضد آمریکایی و اسرائیلی وی بود.
همپیمان شدن دولت وقت یمن با ائتلاف موسوم به ضد تروریسم به رهبری آمر
یکا، انتقادهای شدید حسین حوثی را به دنبال داشت. مخاطب جلسات سخنرانی حسین حوثی جوانان زیدی بودند. رفته رفته موج اعتراضات ضد آمریکایی و اسرائیلی جریان انقلابی زیدیه با شعارهای چهارگانه «مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، لعنت بر یهود و پیروزی از آن اسلام است» که در نمازهای جمعه شهرهای صنعا و صعده و دیگر تجمعات دینی و راهپیمایی های سیاسی سرداده میشد به اوج خود رسید.[۹۹]
دولت علی عبدالله صالح، رئیس جمهور وقت یمن، که هشدارهای متعددی به فعالیتهای سیاسی و اظهارات سیاسی حسین حوثی داده بود پس از بازداشت متعدد طرفداران جریان انقلابی در یمن[۱۰۰] سرانجام در سال ۲۰۰۴م به سرکوب جریان انقلابی زیدیه و برخورد نظامی با آن پرداخت. جریان انقلابی زیدیه که با عنوان حوثیها معروف شده بود به دلیل آشنایی با مسائل نظامی و سابقه آموزش نظامی جوانان زیدی در مراکز آموزشی جریان انقلابی زیدیه، به دفاع از خود پرداخت.
جنگ میان دولت یمن و جریان انقلابی زیدیه با کشته شدن حسین حوثی خاتمه نیافت بلکه جنگ میان آنها تا سال ۲۰۱۰م در شش مرحله در مناطق شمالی یمن ادامه یافت. در این جنگها شمار زیادی از دو طرف کشته و بسیاری نیز آواره شدند. بیرحمی ارتش یمن در تخریب اماکن مسکونی و کشتار غیر نظامیان به همراه استمرار سیاست تبعیض آمیز دولت یمن در قبال زیدیان، محبوبیت جریان انقلابی زیدیه رفته رفته بیشتر شد و جوانان زیدی بسیاری جذب این جریان شدند. حسین حوثی در جنگ اول با ارتش یمن کشته شد و پس از آن برادرش عبدالملک حوثی رهبری این جریان را پس از وفات بدرالدین حوثی به عهده گرفت.[۱۰۱]
جریان حوثیها از سال ۲۰۱۳م به بعد به جنبش فراگیر انصارالله یمن تبدیل شد و از مقبولیت بیشتری در میان قبایل و جریان فعال در یمن برخوردار گشت. جنبش انصارالله در ۲۰۱۴م علیه دولت یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی انقلاب کرد و با پشتیبانی مردمی مشروعیت این دولت را به دلیل متحقق نکردن خواستههای مردم، استمرار فساد حکومتی و ابقای انحصار قدرت سیاسی و اقتصادی در اختیار برخی از قبایل و گروهها زیر سؤال برد.[۱۰۲]
جریان روشنفکر
پیدایش جریان روشنفکری در یمن را میتوان در انقلاب ۱۹۴۸م علیه دولت یحیی حمیدالدین آخرین سلسله حکومت زیدیه جستجو کرد. این جریان معتقد بود تعیین امامت زیدیه باید با مشارکت همه صورت بگیرد. روشنفکران زیدی معتقد بودند ساختار حکومت در یمن باید از چهار بخش تشکیل شود:دستگاه اجرایی که شامل امام زیدیه و معاونان وی است. مجلس شورا، دستگاه قضایی و عالمان دینی. خاندان آل وزیر در رأس جریان روشنفکری در زیدیه قرار دارد. آنها پس از انقلاب ۱۹۶۲م یمن، ضمن رد مدل حکومتی غرب معتقد به برپایی حکومت اسلامی بودند. این جریان زیدیه از سال ۱۹۹۰م ضمن کم رنگ کردن نظریه تصریح پیامبر(ص) بر امامت امام علی(ع) و دلالت حدیث غدیر، مراد اصلی حدیث غدیر را دعوت به محبت امام علی(ع) تفسیر کردند، صحت حدیث «الائمه من قریش» را زیر سوال بردند وآن را از اختراعات امویان دانستند. آنان همچنین امامت را شورایی و به انتخاب مردم دانسته و معتقد شدند حصر امامت در اولاد فاطمه در مذهب زیدیه از تاکیدات قاسم رسی (م۲۴۶ق)است. در اندیشه امروز آل وزیر نامی از امام و امامت عادله نیست و دعوت به اقامه دولت اسلامی بر اساس شورا پر رنگ جلوه میکند. در تفسیر آنها مفهوم شورا به دموکراسی نزدیک است.[۱۰۳]
جریان سکولار
جریان سکولار شامل زیدیانی میشود که معتقد به ناکارآمد بودن تعالیم زیدی در سیاست و جامعه و بسنده کردن آن در فضای دینی است. جریان وابسته به علی عبدالله صالح و بسیاری از جمهوری خواهان وابسته به این جریان هستند. حزب کنگره ملی مهمترین تشکیلات این جریان است.
هدایت شده از اساطیرنامه | مروری بر تاریخ ایران
🔻عراق عجم
✍عِراق عَجَم در مقابل عراق عرب، عنوانی تاریخی برای نواحی مرکزی ایران بوده است
یکی از نامهای قدیمی شهر اراک در استان مرکزی، «سلطانآباد عراق» بود که به مرور زمان این نام به «عراق» تبدیل گردید و با مصوبه رسمی دولت در شهریور ۱۳۱۴، اراک جایگزین آن شد. این نام هنوز در فامیل برخی افراد که متولد اراک هستند وجود دارد از جمله محمدی عراقی، از روحانیان مقیم قم
عراق عجم عنوان یکی از سفرنامههای ناصرالدین شاه قاجار نیز است. او در سفرنامه عراق عجم مسافرت سیزده روزه خود را به عراق، که از شوال ۱۳۰۹ق تا محرم ۱۳۱۰ق به درازا کشید به صورت گزارش روزانه به تصویر کشیده است
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
هدایت شده از اساطیرنامه | مروری بر تاریخ ایران
499.mp3
5.97M
🎧 سخنرانی شنیدنی شهید مطهری
پیرامون خرافه سیزده (نحوست ایام)
✍دربین عموم مردم رایجه که ماه صفر نحسه، امروز که اول ماه صفره، پیشنهاد میکنم، این فایل صوتی را با گوش جان بشنوید
📜 اساطیر نامه | مروری بر تاریخ
https://eitaa.com/joinchat/2868183226Cfce63ae436
هدایت شده از آسمان آبی
42.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ نسخه کامل مستند شیعه در اسرائیل
🔻داستان مردم فراموش شده در سرزمینهای اِشغالی را در مستند «شیعه در اسرائیل» تماشا کنید.
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#ایران_قوی
🌐 #اخبارمحورمقاومت
@mehvarmo
🔹گامی به سوی ظهور
👈حتی المقدور با لینک کانال نشر دهید
🔸🔸🔸🔸
@karimAshoori
هدایت شده از به سوی مسجد طراز انقلاب اسلامی
16.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی سید حسن نصرالله در مورد رابطه روحی و درونی با امام زمان(عج)
🕌به کانال #مسجد_طراز بپیوندید
@besooye_masjede_taraz
هدایت شده از به سوی مسجد طراز انقلاب اسلامی
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 چرا نوجوانان زیاد به هیئت میرن...
🎤دکتر عزیزی
✍️پ.ن: سوال اینجاست چرا نوجوانان و جوانان کمتر به مساجد میرن؟ این مسئله چقدر به وجود امنای خسته و فرسوده در بعضی مساجد ارتباط داره؟!
🕌به کانال #مسجد_طراز بپیوندید
@besooye_masjede_taraz
هدایت شده از به سوی مسجد طراز انقلاب اسلامی
صلی الله ساکن کربلا.mp3
15.74M
🏴 صلی الله علی ساکن کرببلا
🎤 | حاج محمود کریمی
⚫️ا اولین شب جمعه دهه دوم محرم
#مداحی
🕌به کانال #مسجد_طراز بپیوندید
@besooye_masjede_taraz
هدایت شده از به سوی مسجد طراز انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از ما خیلی می پرسند ایران چگونه به اسراییل حمله می کند؟!
حمله ما این شکلیه🔥😁
#جنگ_روانی
🕌به کانال #مسجد_طراز بپیوندید👇
@besooye_masjede_taraz
هدایت شده از کانال رسمی حسین تقی پور
✅العبد محمدتقی بهجت:
🔻چرا ما شیعه اینقدر به فضائل اهلبیت (علیهمالسلام) جاهل و بیاطلاع هستیم!
📚در محضر بهجت، ج۲، ص١٠
📌کانال رسمی حسین تقی پور
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/hosein_taghipour
هدایت شده از کانال رسمی حسین تقی پور
💢 حسرت در روز قیامت
امام صادق علیهالسلام:
🏴 مَا مِنْ أَحَدٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ یَتَمَنَّی أَنَّهُ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ لَمَّا یَرَی لِمَا یُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ مِنْ کَرَامَتِهِمْ عَلَی اللَّهِ .
🚩 هیچکس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو میکند ای کاش امام حسین علیهالسلام را زیارت کرده بودم، آن هنگامی که میبیند که با زوار امام حسین علیهالسلام چه میکنند، چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع میشوند.
📚 وسائل الشیعه، ج۱۴، ص۴۲۴.
📌کانال رسمی حسین تقی پور
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/hosein_taghipour
هدایت شده از پنجره 🪟 مهدی کریم پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرگز فکر نکنید
کسانی که در راه خدا کشته شدند
مرده اند
بلکه زنده اند
در نزد خدا روزی داده می شوند
#استوری
#شهید_رییسی
#شهید_هنیة
@mahdikarimpour