eitaa logo
خزینة الجواهر
1.1هزار دنبال‌کننده
32هزار عکس
30هزار ویدیو
36هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️وقتی حاج قاسم سلیمانی در نماز عید فطر لبخند معروفش رو زد... 🔹شعری که حاج قاسم رو به خنده آورد 🇮🇷@iransiasat_ir👈
🌙عيد سعيد فطر 1⃣واژه عيد از عادَ يَعودُ آمده است كه به معناي رجوع و بازگشت دوباره است. تعبير «معاد» و نيز «مُعيد» بودن خداي سبحان هم از همين لغت است. روز عيد روز روي کرد إلَي الله است. منتها خداي سبحان اگر بخواهد به صورت «مُعيد» تجلّي تامّ داشته باشد، جريان معاد پيش مي آيد؛ و اگر گوشه اي از آن نام تجلّي بكند، «عيدفطر» پديدار مي گردد. 2⃣هر روز ماه مبارك رمضان تكليفي جدا و مستقل دارد و روزه گرفتن آن لازم است. مجموع اين ماه يك وحدت خاصّ دارد كه قرآن كريم از آن اين چنين ياد كرده: ✨« مَنْ شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهرَ فَليَصُمْهُ » (بقره: ۱۸۵) همان گونه كه هر روز پايانش افطار است، اين ماه هم پايانش افطار است؛ و عيد فطر، افطار اين ماه است. 3⃣اين روز را خداي سبحان عيد رسمي مؤمنان قرار داد. از دعاي نوراني امام سجاد(ع) در وداع ماه مبارك و دعاهاي قنوت نماز عيد فطر برمي آيد كه خداوند اين روز را عيد قرار داد: « جَعَلتَهُ لِلمُسلِمينَ عِيداً ». 4⃣كساني كه روزة اين ماه را گرفتند و توفيق انجام وظيفه داشتند، برمي گردند جايزه خود را از خداي سبحان دريافت مي كنند؛ لذا شب عيد فطر و روز عيد فطر « لِيلَهُ الجَوائِز » و « يُومُ الجَوائِز » هستند. 5⃣در ادعيه و روايات ما آمده كه ماه مبارك رمضان «قُرَّهُ الشُّهُور» و «رأسُ السَّنَه» است. آغاز سال براي سالكان صالح ماه مبارك رمضان است. كسي كه اهل سير و سلوك است، ذخيرة يك ساله را از ماه مبارك رمضان به دست مي آورد. بنا براين، جايزه اي كه در شب و روز عيد فطر به دست مي آيد، بايد آن قدر قوی و زیاد باشد كه هم مشکل ماه رمضان ما را حل کند و هم بتواند مشكلات یازده ماه ديگر ما را حل کند. ↩️🔗برگرفته از بيانات آيت الله جوادي آملي درباره عيد سعيد فطر، پايگاه اينترنتي اسراء 🔍 🔬 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻کانال مهارت‌های تبلیغی (منبــر) 🆔 @MaharateTabligh
🔻مزد کسانی که ماه رمضان را خوب طی کرده‌اند، چیست؟ ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: "ضيافت خدا در ماه رمضان چه بوده است؟ در اين ضيافت، خداوند متعال چه می‌خواستند به ما بدهند؟ رزق خدا، رزق قرآن و رزق ولايت در شب قدر بود. اين دو رزق، محصولش چيست؟ يعنی قرآن و امام، طريق چه هستند؟ طريق توحيدند. پس رزق حقيقیِ ماه رمضان، توحيد است که از طريق رزق قرآن و رزق ولايت به انسان می‌رسد. مزد کسانی که ماه رمضان را خوب طی کرده‌اند يک نفحه‌ای از نفحات توحيدی است. يک نسيمی از توحيد است. اين مزدِ رمضانی ما است. بنابراين در شب عيد فطر آن چيزی که ما بايد از خدا بخواهيم اين است که يک نسيمی از توحيد به ما بِوَزد". ☑️ @mirbaqeri
🔻شیطان (که در ماه رمضان در غل و زنجیر بود) در بیرون از ماه رمضان منتظر است که ما را به نقطه اول برگرداند! 🔻کسانی هستند که در ۳۰ شب ماه رمضان نماز شب خوانده‌اند؛ ولی در روز عيد فطر، نماز صبح‌شان قضا می‌شود! ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «شيطان (که در ماه رمضان در غل و زنجیر بود) بيرون ماه رمضان ايستاده و منتظر است. کسانی هستند که در ۳۰ شب ماه رمضان نماز شب خوانده‌اند؛ ولی در روز عيد فطر، نماز صبح‌شان قضا می‌شود! اگر انسان از سرمايه‌اش غافل شد شيطان آنرا می‌برد و انسان سر جای اولش بر می‌گرداند؛ دوباره روز از نو، روزی از نو! اين که به درد نمی‌خورد!! عبادت ما بايد هم‌افزايی داشته باشد. بعضی از ما چهل‌سال است که نماز می‌خوانيم ولی آثار نماز در ما مشاهده نمی‌شود. معلوم است که هر نمازی که خوانديم هنوز به نماز دوم نرسيده، شيطان آثار آن را برده است و الا اگر اين نمازها روی هم افزايش پيدا می‌کرد بايد چيز ديگری از آن در می‌آمد.» ☑️ @mirbaqeri
عید فطر، یکی از اعیاد مهم اسلام است و در شب و روز آن اعمالی ـ اعم از واجب و مستحب ـ وجود دارد که نباید از آنها غفلت کرد؛ از قبیل ادای زکات فطره، نماز عید فطر و توجه به ادعیه و اذکار مربوط به شب و روز عید که در «مفاتیح الجنان» و دیگر کتب ادعیه آمده است و در اینجا متعرض آن مسائل نمی‌شویم و با نقل سه روایت مطلب را به پایان می‌بریم: 1. جابر جعفی از امام باقر روایت کرده است که پیامبر اکرم فرموده است: «إِذَا کَانَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِکُمْ؛ چون روز اول شوال شود، منادی ندا می‌دهد: ای مؤمنان! صبحگاهان به سوی جایزه‌هایتان بشتابید.» سپس امام فرمود: ای جابر! جایزه‌های خدا از نوع جوایز این پادشاهان نیست. دوباره فرمود: «هُوَ يَوْمُ الْجَوَائِزِ؛ آن (روز عید فطر) روز جایزه‌هاست.»؛ 2. حضرت علی در یکی از عیدهای فطر فرمود: «إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَکَرَ قِيَامَهُ وَ کُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ فَهُوَ يَوْمُ عِيدٍ؛ این عید برای کسی است که خداوند روزۀ او را قبول کرده و عبادتش را پذیرفته است، و هر روزی که در آن معصیت خدا نشود، عید است.»؛ 3. امام حسن مجتبی در روز عید فطر به مردمی نگاه کرد که به بازی و خنده مشغول بودند، سپس رو به اصحاب خود کرد و فرمود: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ شَهْرَ رَمَضَانَ مِضْمَاراً لِخَلْقِهِ لِيَسْتَبِقُوا فِيهِ بِطَاعَتِهِ إِلَى رِضْوَانِهِ فَسَبَقَ فِيهِ قَوْمٌ فَفَازُوا وَ تَخَلَّفَ آخَرُونَ فَخَابُوا فَالْعَجَبُ کُلُّ الْعَجَبِ مِنَ الضَّاحِکِ اللَّاعِبِ فِي الْيَوْمِ الَّذِي يُثَابُ فِيهِ الْمُحْسِنُونَ وَ يَخِيبُ فِيهِ الْمُقَصِّرُونَ وَ ايْمُ اللَّهِ لَوْ کُشِفَ الْغِطَاءُ لَشُغِلَ مُحْسِنٌ بِإِحْسَانِهِ وَ مُسِي‏ءٌ بِإِسَاءَتِهِ؛ خدای متعال ماه رمضان را میدان مسابقۀ مردم قرار داده تا به وسیلۀ اطاعت از خدا به رضوان الهی سبقت بگیرند، گروهی پیشقدم شده، به سعادت رسیدند و گروهی عقب مانده و محروم گشتند. پس شگفت تمام از خنده کنندۀ بازیگر در روزی که نیکوکاران پاداش می‌گیرند و کوتاهی کنندگان ناکام می‌شوند. به خدا سوگند! اگر پرده‏ها کنار رود، نیکوکار سرگرم نیکوکاری خود خواهد شد و بدکار گرفتار بدکاری خویش!» نیکوکار مشغول افزودن به نیکی و بدکار مشغول جبران بدیهای خود می‌شود [و دیگر نوبت به بازی و خنده باقی نمی‌ماند].» خدایا! ما را از فیوضات ماه رمضان و عید فطر بهره‌مند بفرما.
یادگارهای_شهر_خدا_علل_خسکسالی_در_روایات.mp3
8.25M
💫🌸بسم الله الرحمن الرحیم 🌸💫 ۱۴۰۰ 🍃🌸لزوم حفظ میراث ماه رمضان 🔷هر ماه رمضان یک خشت از ساختمان سعادت انسان 🔔علل نباریدن باران در روایات 🌸اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم الشریف 🌸
ازعهدالست_تاعیدصیام_شروعی_تازه.mp3
8.32M
🌸💫بسم‌الله الرحمن الرحیم 💫🌸 🌸🍃💠🌸🍃💠🌸🍃💠🌸🍃💠 ۱۴۰۱ 💫ازعهدالست تاعیدصیام 🕋عیدفطردرکجای نظام کلان زندگی انسان قرار دارد؟ امیرالمؤمنین درخطبه عید چه تذکری به مومنین داد؟ 🌸اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم الشریف و اهلک اعدائهم اجمعین 🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زندگی خوب می‌خواهم، تمام خوبی‌ها کجاست؟ مرا وارد آن کن! امّا نه آن چیزهایی‌ که من فکر می‌کنم، بلکه "تمام خوبی‌هایی که محمّد(ص) و آل او را داخل کردی" و از تمام بدی‌ها خارجم کن! امّا چیزی را من بد می‌دانم و چیزی را تو! مرا از تمام بدی‌هایی که شریف‌ترین انسان‌های روی زمین را از آن خارج کردی، بیرون ساز! به حق امروز که آن‌را و پیامبرت قرار دادی! خدایا همه اینها از تو می‌خواهم و خداییِ تو را با صدا می‌زنم: اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ وَ اَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ وَ اَهْلَ التَّقْوى وَالْمَغْفِرَةِ 🌿🌺🍃🌸🌿
🔴 تدبیر امام باقر (علیه‌السلام) برای شکستن واحد پول خارجی!! روزی خدمت آیت الله حائری شیرازی (ره) رسیدم، ایشان ناراحت بودند که چرا نظام اقتصادی ما بسته به دلار است؟ و چرا اقتصاددانان ما فهم مشترکی از استقلال اقتصادی ندارند؟ سپس این حدیث را توجه دادند: 🔺در سده ى اول هجرى زدن سکه در انحصار رومیان بود و مسیحیان مصر نیز که سکه میزدند به روش رومیان و بنا بر اعتقاد مسیحیت نشان «اب و ابن و روح القدس» را بر آن میزدند. عبدالملک خلیفهٔ اموى سکه‌ای از این گونه را دید و در نشان آن دقیق شد و فرمان داد آن را براى او به عربى ترجمه کنند و چون معناى آن را دریافت خشمگین شد که چرا باید در سرزمین مسلمين سکه‌ها چنین نشانى داشته باشد؟ بى‌درنگ به فرماندار مصر نوشت که از آن پس بر سکه‌ها شعار توحید - شهد الله انه لا اله الا هو - بنویسند و نیز به فرمانداران سایر ایالات اسلامى نیز فرمان داد سکه‌هایی که نشان مشرکانه‌ى مسیحیت را دارد از بین برده و از سکه‌هاى جدید استفاده کنند. 🔺سکه‌هاى جدید با نشان توحید اسلامى رواج یافت و به شهرهاى روم نیز رسید و خبر به قیصر بردند و او در نامه‌اى به عبدالملک نوشت: صنعت سکه همواره با نشان رومى بوده و اگر کار تو در منع آن درست باشد، پس خلفاى گذشته‌ى اسلام خطاکار بوده‌اند و اگر آنان به راه درست رفته اند پس تو در خطا هستى؛ من همراه این نامه براى تو هدیه‌اى لایق فرستاده و دوست دارم که سکه‌های نشان‌دار را به حال سابق واگذارى و پاسخ مثبت تو موجب سپاسگزارى ما خواهد بود. عبدالملک هدیه را نپذیرفت و به قاصد قیصر گفت: این نامه پاسخى ندارد. 🔺قیصر دیگر بار هدیه‌اى دوچندان براى او گسیل داشت و نوشت: گمان میکنم چون هدیه را ناچیز دانستى نپذیرفتى، اینک دو برابر فرستادم و مایلم هدیه را همراه با خواسته‌ى قبلى من بپذیرى. عبدالملک باز هدیه را رد کرد و نامه را نیز بى‌جواب گذاشت. 🔺قیصر این بار به عبدالملک نوشت: دو بار هدیه‌ى مرا رد کردى و خواسته‌ی مرا بر نیاوردى، براى سوم بار هدیه را دو چندان سابق فرستادم و سوگند به مسیح اگر سکه‌های نشان‌دار را به حال پیش برنگردانى فرمان میدهم تا زر و سیم را با دشنام به پیامبر اسلام سکه بزنند و تو میدانى که ضرب سکه ویژه‌ى ما رومیان است، پس همان بهتر که هدیه را بپذیرى و خواسته‌ى ما را برآورى تا روابط دوستانه‌مان چون گذشته پابرجا بماند. 🔺عبدالملک در پاسخ بیچاره ماند... و با مسلمانان به مشورت نشست ولى هیچکس نتوانست چاره‌اى بیندیشد، یکى از حاضران گفت: باید از «باقر» اهل‌بیت چاره‌ى این مشکل را بجویى. 🔺عبدالملک به فرماندار مدینه نوشت «امام باقر» (علیه‌السلام) را با احترام به شام بفرستد و خود فرستاده‌ى قیصر را در شام نگه داشت تا امام علیه‌السلام به شام آمده و داستان را به عرض او رسانیدند. 🔺حضرت فرمود: تهدید قیصر در مورد پیامبر (ص) عملى نخواهد شد و خداوند این کار را بر او ممکن نخواهد ساخت و راه چاره نیز آسان است، هم اکنون صنعتگران را گرد آور تا به ضرب سکه بپردازند و بر یک رو سوره‌ى توحید و بر روى دیگر نام پیامبر (ص) را نقش کنند و بدین ترتیب از مسکوکات رومى بى‌نیاز میشویم. و توضیحاتى نیز در مورد وزن سکه‌ها فرمود تا وزن هر ده درهم از سه نوع سکه هفت مثقال باشد و نیز فرمود نام شهرى که در آن سکه میزنند و تاریخ سال ضرب را هم بر سکه‌ها درج کنند. 🔺 امام (علیه‌السلام) فرمود: سه نوع سکه ضرب شود، نوع اول هر درهم یک مثقال و ده درهم آن ۱۰ مثقال، و نوع دوم هر ده درهم ۶ مثقال و نوع سوم هر ده درهم ۵ مثقال باشد. بدین ترتیب هر سى درهم از سه نوع ۲۱ مثقال میشد و این برابر با سکه‌هاى رومى بود و مسلمانان موظف بودند سى درهم رومى که ۲۱ مثقال بود بیاورند و سى درهم جدید بگیرند. 🔺 عبدالملک دستور امام را عملى ساخت و به همه‌ى شهرهاى اسلامى نوشت که معاملات باید با سکه‌هاى جدید انجام شود و هر کس از سابق سکه‌اى دارد تحویل دهد و سکه‌ى اسلامى دریافت کند، آنگاه فرستاده ى قیصر را از آنچه انجام شده بود آگاه ساخت و بازگرداند. 🔺قیصر را از ماجرا خبر دادند و درباریان از او خواستند تا تهدید خود را عملى سازد، قیصر گفت: من خواستم عبدالملک را به خشم آورم و اینک این کار بیهوده است چون در بلاد اسلام دیگر با پول رومى معامله نمیکنند. 📚«المحاسن و المساوى بیهقى»، ج ۲، ص ۲۳۲- ۲۳۶، چاپ مصر- «حیوه الحیوان دمیرى» چاپ سنگى، ص ۲۴، با اختصار و نقل به معنى. ✍ مرتضی آقاتهرانی 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🆔 eitaa.com/eisavim