8524288_-210719.pdf
771.6K
فایل پی دی اف ترجمه کتاب
« انتخاب های سخت» خاطرات خانم هیلاری کلینتون»
« فصل ایران»
🔸ایران:تحریمها،محرمانهها🔸
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی
@asatid_enghelabi
غريب است و غمش مفهوم دارد نشان از مادر مظلوم دارد
رضا عطر حضورش در خراسان صداي چهارده معصوم دارد
در تعيين سال شهادت حضرت نيز نقلهاي مختلفي به ثبت رسيده است؛ 202 يا 203 ق و برخي سال 204 ق دانستهاند.
و در تعيين روز شهادت آن حضرت نيز اتفاق نظر نيست و نظرهاي گوناگوني ابراز شده است: هفت روز مانده به پايان ماه رمضان، آخرين روز ذي الحجّه، اوّل ماه صفر، آخر ماه صفر و از جمله در 23 ماه ذي القعده نقل شده است.
مرحوم مجلسي ميفرمايد: «فِي الثَّالِثِ وَ الْعِشْرِينَ مِنْ ذِي الْقَعْدَةِ كَانَتْ وَفَاةُ مَوْلَانَا أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا؛ در بيست و سوم ذي قعده وفات (و شهادت) امام رضا ميباشد.»
در نتيجه طبق بعضي اقوال شهادت آن حضرت در ماه ذي قعده بوده است كه به اين جهت نيز اين ماه به امام هشتم ربط مييابد.
3. كيفيت شهادت آن حضرت
شيخ عباس قمي مينويسد: «بعد از قبول ولايتعهدي آن قدر حضرت در فشار بود كه هر روز جمعه بعد از مراجعت از مسجد جامع با همان حال عرقدار و غبارآلود دستها را به درگاه الهي برميداشت و عرض ميكرد: بارالها! اگر فَرَجْ و گشايش كار من در مرگ من است، پس همين ساعت مرگ مرا برسان، و پيوسته در غم و حزن بود تا از دنيا رحلت كرد.»
«ابن بابويه» روايت كرده است كه: چون حضرت رضا را تبي عارض شد و ارادة فصد [رگ زدن] كرد و مأمون از قبل غلامي را به نام «عبد الله بن بشير» آماده كرده بود و به او دستور داده بود كه ناخنهاي خود را به زهري مانند «تمر هندي» آلوده كند و با آن حضرت رضا را فَصْد كند [رگ بزند] و به روايت ديگر انار آلوده به خورد آن حضرت داد، كه بعد از آن دو روز زنده بود، و آخرين كلامي كه از آن حضرت شنيده شد، اين آيه بود: قُلْ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلى مَضاجِعِهِم؛ «بگو اگر در خانههاي خود ميبوديد، باز هم كساني كه كشته شدن بر آنها مقرّر شده است، از خانه به قتلگاهشان بيرون ميرفتند.»
اي راهب كليسا ديگر نزن به ناقوس خاموش كن صدا را نقاره ميزند طوس
آيا مسيح ايران كم داده مرده را جان؟ بَرْدارُ جان خود را با ما بيا به پابُوس
ج
4. زيارت مخصوصة حضرت
پيامبر اكرم فرمود: «سَتُدْفَنُ ْبَضْعَةٌ مِنِّي بِخُرَاسَانَ لَا يَزُورُهَا مُؤْمِنٌ إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَى النَّارِ؛ به زودي پارهاي از تن من در خراسان دفن ميشود، مؤمني او را زيارت نميكند، مگر آنكه بهشت بر او واجب و بدنش بر آتش حرام ميشود.»
و خود حضرت رضا فرمود: «مَنْ زَارَنِي عَلَى بُعْدِ دَارِي وَ مَزَارِي أَتَيْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَايَرَتِ الْكُتُبُ يَمِيناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ الْمِيزَانِ؛ كسي كه مرا با وجود دوري منزل و مزارم زيارت كند، در روز قيامت در سه جا نزد او ميآيم تا او را از سختي رهايي بخشم: هنگام تحويل پرونده (به دست راست و چپ) وقت گذشتن از پل صراط و كنار ميزان [اعمال].»
بهترين زمان زيارت حضرت رضا و به اصطلاح زيارت مخصوصة آن حضرت در روز بيست و سوم ماه مبارك ذي قعده است. «سيد ابن طاووس» در اين باره ميگويد: «رَأَيْتُ فِي بَعْضِ تَصَانِيفِ أَصْحَابِنَا الْعَجَمِ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَنَّهُ يُسْتَحَبُّ أَنْ يُزَارَ مَوْلَانَا الرِّضَا يَوْمَ الثَّالِثِ وَ الْعِشْرِينَ مِنْ ذِي الْقَعْدَةِ مِنْ قُرْبٍ أَوْ بُعْدٍ بِبَعْضِ زِيَارَاتِهِ الْمَعْرُوفَةِ أَوْ بِمَا يَكُونُ كَالزِّيَارَةِ مِنَ الرِّوَايَةِ بِذَلِك؛ در كتب بعضي از فارسيزبانهاي علماي شيعه ديدم كه زيارت آقايمان حضرت رضا در روز بيست و سوم ذي قعده مستحب است؛ از نزديك باشد يا دور، زيارت با زيارت معروفه آن حضرت باشد يا (جملاتي) شبيه زيارت؛ چون در اين باره روايت داريم.»
مانند همين جملات را مرحوم شيخ عباس قمي در «مفاتيح الجنان» از سيد نقل كرده است كه به عنوان سند استحباب زيارت حضرت رضا در روز 23 ذي قعده ميباشد.
مرحوم علامه مجلسي اين عبارت سيد در «اقبال» را نقل كرده است. و خود ايشان فرموده: »غير از روز 23 ذيقعده ايامي كه به آن حضرت اختصاص دارد زيارت آن حضرت افضل است. مثل روز ولادت آن حضرت در روز يازدهم ذيقعده، روز وفات آن حضرت در روز آخر صفر و يا 17 صفر، [و يا در 23 ذي القعده] و يا در 24 رمضان و روزي كه براي خلافت (ولايتعهدي) بيعت كرد؛ يعني اوّل و يا ششم رمضان.
خزینة الجواهر
مجموعه محتوایی پیرامون فتنه
ابتدای مجموعه محتوایی بسیار مفصل و عالی درباره فتنه به مناسبت سالگرد فتنه ی ققنوس
هدایت شده از خزینة الجواهر
رابطه انفاق و روزی در سیره امام حسن مجتبی (علیه السلام).pdf
695.7K
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#امام حسن علیه السلام
هدایت شده از خزینة الجواهر
مظلوميت مضاعف امام حسن(ع) در حیات سیاسی و تحلیل های تاریخی.pdf
432.2K
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#امام حسن علیه السلام
هدایت شده از خزینة الجواهر
صلح امام مجتبی علیه السلام؛ انگیزه¬ ها و پیامدها.pdf
389.2K
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#امام حسن علیه السلام
هدایت شده از خزینة الجواهر
اهمیت و آثار وقف در اسلام.pdf
414.9K
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#امام حسن علیه السلام
هدایت شده از خزینة الجواهر
یره پیامبر در مقابله با تهدید های اقتصادی.pdf
514K
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#سیره پیامبرصلی الله علیه وآله
هدایت شده از خزینة الجواهر
نگاهی به سیره اخلاقی و سیاسی امام حسن مجتبی(ع).pdf
310.6K
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#امام حسن علیه السلام
هدایت شده از خزینة الجواهر
امتیازات و ویژگیهای پیامبر(ص)از دیدگاه قرآن.pdf
600.7K
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#سیره پیامبرصلی الله علیه وآله
هدایت شده از خزینة الجواهر
دستورالعمل مبلغان در اختشاشات اخیر.pdf
573.3K
شرح وظایف مبلغان هجرت در مواجهه با فتنه 1401
هدایت شده از خزینة الجواهر
اصول و روش های تربیتی از دیدگاه پیامبر اکرم صلّ الله علیه و آله و سلم.pdf
777.1K
https://eitaa.com/hejrat_ir (ايتا) 🇮🇷🌸
#سیره پیامبرصلی الله علیه وآله