eitaa logo
خزینة الجواهر
1.1هزار دنبال‌کننده
31.1هزار عکس
28.7هزار ویدیو
34.9هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
202.3K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 3
272.2K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 4
512.4K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 5
210.1K
پاسخ یک سوال: این جمله را امروز از یک استادی شنیدم که فرمودن سه مرتبه از عالم هست پایین ترین ناسوت بالاتر مثال ونهایت عقل منطور شما این هست که از قوه عقل بیشترین استفاده رو ببریم درسته ؟ 6
534.1K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 7
1.05M
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 8
320.7K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 9
820.5K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 10
228.7K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 11
259.9K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 12
466.4K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 13
276.2K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 14
903.2K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 15
330.5K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 16
391.7K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 17
266.2K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 18
691.6K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 19
556.6K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 20
249.3K
▪️بسم‌الله الرحمن الرحیم▪️ 🔹موضوع‌ کنفراس : نماز درمانی ؛ بررسی آثار نماز در روح و روان و ذهن و بدن انسان 21
اتمام
هدایت شده از 
🔰عقبه حِکمی معنوی انقلاب ۲۴ آبان سالروز رحلت مفسر بزرگ قرآن مرحوم علامه طباطبایی 🔹هفته‌نامه ۹دی/ علیرضا معاف: اگر شکل‌گیری، پیروزی و دوام انقلاب اسلامی را علاوه بر شخصیت بی‌نظیر تاریخ اسلام و رهبر منحصر به فرد این انقلاب یعنی حضرت امام خمینی (ره)، مدیون و مرهون دو شخصیت استثنایی عصر حاضر یعنی علامه محمدحسین طباطبایی و آیت الله محمدتقی بهجت نیز بدانیم، ادعای گزافی مطرح نکرده ایم. 🔹ساده انگاری است اگر انقلاب بزرگ روح‌الله کبیر را منحصر در تغییرات سیاسی صرف و روبنایی بدانیم و از عقبه عمیق و باطن انیقش در عرصه اندیشه، فلسفه، معرفت، فقه، معنویت و عرفان غافل شویم؛ هر چند این انقلاب فکری فلسفی هنوز در رگ و پی بسیاری از ساختارها و ساز و کارهای نظامِ برآمده از انقلاب اسلامی، ریشه نداونیده است. 🔹بی شک شخصیت ممتاز و مکتب فکری، فلسفی و قرآنی علامه طباطبایی و مکتب سلوکی و شخصیت معنوی عجیب آیت الله بهجت، دو پشتوانه و تکیه گاه انقلاب اسلامی در عرصه اندیشه و معنویت بوده و هستند. 🔹در این میان مرحوم علامه طباطبایی ویژگیهایی دارد که او را نسبت به دیگران در عصر حاضر متمایز و در برخی حوزه ها منحصر به فرد کرده است. جامعیت او در جمع بین قرآن، برهان و عرفان از یک سو؛ اشراف دقیق او بر تحولات فکری دنیا و فلسفه غرب به عنوان تمدن رقیب یا دشمن انقلاب اسلامی از سوی دیگر و انضمامی بودن حکمت سرشارش که به حکمت متعالیه امتداد اجتماعی سیاسی بخشید و روایتی نو از ملاصدرا ارائه داد از سوی سوم سبب شد انقلاب اسلامی در تبیین فرهنگ، تفکر و فلسفه خود برای حل مسائل مبناییِ مبتلا به و حتی ترسیم ساختارهای جدید اسلامی بر مکتب او تکیه کند. 🔹سخنی منسوب به رهبر معظم انقلاب نقل شده که فرموده اند عمق انقلاب اسلامی را به درستی درک نکردیم تا زمانی که تفسیر المیزان علامه طباطبایی را خواندیم. 🔻ساختار سازی و فرماندهی فکری فرهنگی شاگردان علامه 🔹نقش محوری علامه و مکتب فکری ایشان در بسترسازی فرهنگی برای نهضت امام خمینی(ره) و شكلگیری و همچنین بقای انقلاب اسلامی، در شاگردان ایشان بروز بیشتری دارد. حلقه یاران علامه، که عمدتاً شاگردان و ارادتمندان شخصیت بینظیر تاریخ حضرت امام خمینی بودند، نخستین هسته مركزی را برای ایجاد یك نهضت فكری پویا گرد این عالم ربانی بوجود آوردند. 🔻کوههای معنوی؛ اوتاد زمین 🔹در مورد پایه های معنویت انقلاب اسلامی و توجه به این بعد از تاثیرگذاری علمای بزرگ اخلاق و عرفان کمتر سخن به میان آمده است؛ بعد سلوکی، عرفانی و معنوی علامه طباطبایی هر چند در میان اکثر شاگردان بزرگ او تداوم یافته است اما در برخی پر رنگ تر و پر نقش تر ظاهر شده است. 🔹شاید حضور پرعظمت شخصیت نادر و استثنایی مرحوم آیت الله بهجت در میان مردم به مثابه اقیانوس کبیر معنویت و به عنوان پشتیبان معنوی انقلاب و رهبر انقلاب، یکی از دلایلی است که به بعد تاثیرگذاری معنوی شاگردان مکتب سلوکی علامه در انقلاب اسلامی کمتر توجه عمومی صورت گرفته است. 🔹حمایتهای بی دریغ این شخصیتها از ولایت فقیه، رهبر انقلاب و انقلاب اسلامی به عنوان شخصیتهای محبوب و مقبول عموم مردم تنها لایه ظاهری پشتیبانیهای آنان از انقلاب است. 🔹اگر کمی عمیق نگاه کنیم، مکتب اخلاقی و عرفانی این علما و عرفا، به گونه ای است که شاگردان و مریدان و ارادتمندان را نه تنها به کناره گیری از سیاست و حکومت و مسئولیت پذیری فرا نمی خواند بلکه عرفان و حکومت و سیاست و اخلاق و مسئولیت و سلوک را با هم عجین و ترکیب می کند. 🔹در لایه عمیق تر، تاثیرات معنوی و فرازمینی این علما در همراه کردن قلوب مردم با جهتگیری کلان نظام اسلامی، مقابله با فتنه ها، دفع بلاها و شر شیاطین انس و جن و .... قابل ذکر است که در جای مناسب خود باید درباره آن بحث شود. 🔻گام دوم، جوانان انقلابی، دولت اسلامی و ضرورت رجوع به مکتب علامه 🔹امروز هم در گام دوم انقلاب و برای شکل دهی دولت اسلامی با حضور جوانان مومن انقلابی از سه جهت مبنایی نیاز به رجوع به مکتب علامه طباطبایی احساس می شود. 🔹اول؛ التزام به معنویت و سلوک اخلاقی مکتب علامه یک واجب عینی برای همه جوانان انقلابی‌ای است که حضور در سیاست و مسئولیت را برای خود جهاد می دانند. 🔹دوم؛ دولت سازی، نظام سازی و ساختارسازی در گام دوم برای پیشبرد انقلاب و حل مسائل و مشکلات مزمن کشور، جز با ابتناء بر فلسفه سیاسی و فلسفه اجتماعی اسلام محقق نخواهد شد. در این مسیر قطعا مکتب حِکمی علامه پیش رو و پیش گام است. 🔹سوم؛ تقویت بنیه فکری و اعتقادی جوانان که مدیران آینده هستند، در دورانی که افکار بی ریشه غرب با سرعت و شدت به مغز و قلب جوانان پمپاژ می شود هم ضرورت دیگری است که مکتب فکری و فلسفی علامه نشان داده می‌تواند به خوبی از پس آن برآید. 👈🏻متن کامل در ۹دی ۴۶۰: jaaar.com/kiosk/archives/9day @noheday
هدایت شده از 
🔰هوچی‌گری برای قهرمان‌دزدی با ارائه مستنداتی از یک مستند اجتماعی، فرهادی به سرقت داستان فیلم قهرمان متهم شده است 🔹هفته نامه ۹دی: بیست و چهارم آبان، داوود مرادیان مدیر گروه مستند بنیاد «روایت فتح» در حین سخنانی که محور اصلی‌اش انتقاد از دیکتاتوری جریان روشنفکری سینما و رفتارهای فاشیستی آن بود اشاره کرد: «آقای اصغر فرهادی فیلمساز تیزهوشی است که هم حکومت را دارد و هم بیرون حکومت را. اصغر فرهادی با هر آنکه دوست داشته است فالوده خورده و می‌خورد. همین اصغر فرهادی چقدر با جریان روشنفکری نزدیک است؟ کاملاً در بطن جریان روشنفکری حضور داشته و دارد اما فقط چون از امیر جدیدی که سابقه بازی در یک فیلم ملی با موضوع گرفتن یک تروریست خشن و کثیف را در کارنامه‌اش دارد، در فیلمش حضور داشته، ببینید محمد رسول‌اف با او چه کرد؟ یعنی از نظر این‌ها تو حق بازی در فیلم ضد تروریسم هم نداری. یعنی به وضوح دست رسول‌اف با ریگی و داعش در یک سفره است. این خیلی ترسناک است.» 🔻گدایی جایزه یا فرار از شکست در گیشه و اسکار؟ مساله این است! علاوه بر مخالفت جریان روشنفکری با فرهادی در ایام جشنواره کن، قهرمان فرهادی حتی هنگام اکران در ایران با تکیه بر ظرفیتهای فنی و هنری خودش هم نتوانست موجی در سینمای ایران ایجاد کند و حامیان همیشگی فرهادی در فضای رسانه ای و هنری در مورد این فیلم سکوت را ترجیح دادند. البته ریشه این سکوت را در همان موضعگیری رسول اف باید جستجو کرد. 🔹فرهادی که در ایام کن هم با یک موضع جنجالی ضد جمهوری اسلامی شائبه «گدایی جایزه کن» را در ذهن منتقدان تقویت کرده بود – هرچند او سخنان جنجالی اش را ناشی از ترجمه اشتباه خبرنگار عنوان کرد- اینبار هم در شرایطی که مستنداتی دال بر سرقت ادبی او در خصوص فیلمنامه قهرمان در فضای مجازی منتشر شده، دوباره به بهانه سخنان داوود امیریان مواضعی صریح و تند علیه جمهوری اسلامی گرفت. اینبار البته اتهام سرقت ادبی هم برای فرهادی دردسرهایی ایجاد کرده است. 🔻هوچیگری فرهادی بعد از ماجرای اتهام کپی کاری در فیلم قهرمان اصغر فرهادی در فرار رو به جلو به موضع مرادیان واکنش تند نشان داد و نوشت: «من از شما بیزارم! من نه هیچ‌گاه قرابتی با تفکر و منش واپسگرای شما داشته‌ام و نه سرسوزنی به گزافه‌گویی‌هایتان در پوشش حمایت و تمجید نیاز دارم... چگونه من را به حکومتی منتسب می‌کنید که ... نظرم را به صراحت درباره مسائلی که همه این سال‌ها موجب شده گفته‌ام، نوشته‌ام، و نوشته‌ها و گفته‌هایم درباره تمام آنها موجود است» 🔹جلیل زاده خبرنگار فرهیختگان در همین رابطه نوشت: «این جملات اصغر فرهادی آیا به نظر شما چنان که خودش می‌گوید، واقعاً در واکنش به کسی بوده که او را نمی‌شناخته و فرهادی را «همزمان منتسب به حکومت و خارج از کشور» کرده است؟ آیا پس از ماجرای اکران فیلم قهرمان، موج جدیدی از حملات نیروهای افراطی منتسب به حکومت را نسبت به کارگردان آن دیدیم؟ اصلاً از این جماعت تندرو، کسی راجع‌به فرهادی حرفی زده که به چشم آمده باشد؟ آیا اساساً این فیلم و این شخص، دیگر برای جریان‌های به اصطلاح تندروی داخلی، همچنان مسئله هستند، یا این که برعکس، عده‌ای از همپالگی‌های قدیمی خود اصغر فرهادی که امروز به سلک برانداز درآمده‌اند، از نشست خبری جشنواره کن به این طرف، باعث ایجاد یک موج بزرگ علیه او شده‌اند؟.... روزگاری با همین شیوه مینیمال و خاکستری، می‌شد مورد توجه طیف وسیعی از مخالفان امیدوار و محتاط در داخل و خارج از کشور بود اما حالا دیگر افق زمانه عوض شده است. حالا فروش کم فیلم‌‌تان و نرسیدن تعداد مخاطبانش به دویست‌هزار نفر را غیر از تغییر افق زمانه، به چه علتی نسبت می‌دهید؟» 🔻انتظار از وزارت ارشاد دولت سیزدهم برای اقدام قاطع در برابر زیاده خواهیهای جریان روشنفکری مرادیان پاسخ فرهادی را در نوشته‌ای داد و به خوبی در جوابیه اش، مصادیقی از رانتهای حکومتی فرهادی را برشمرد؛ اما نکته این است که این اتفاقات تنها متعلق به فرهادی نیست؛ اساسا جریان روشنفکری سینما و هنر، چهل سال است که از همه مواهب عمومی و اختصاصی و رانتهای ویژه نظام جمهوری اسلامی بهره مند هستند و در همان حال، با ژست اپوزیسیون شدیدترین مخالفتها را هم با نظام می کنند. محتوای فیلمهایشان هم که جشنواره ای است و هر چه ایران را سیاه تر و کثیف تر نشان دهد، در جشنواره های خارجی و داخلی مقبول تر می افتد! 🔹بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی و رسانه ای که رهبر انقلاب از مدیریت فرهنگی دولت سیزدهم خواسته است با تعارف، مسامحه و مماشات با جریان فاشیستی روشنفکری ریشه دوانده در هنر و سینما محقق نخواهد شد. امیدواریم مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی به ویژه مدیران دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و هنر، انقلابی و قاطع عمل کنند! 👈🏻متن کامل در ۹دی ۴۶۱ jaaar.com/kiosk/archives/9day @www_9day_ir
هدایت شده از 
🔰واقع‌بینی رهبر انقلاب و واگرایی روشنفکرنماها با نخبگان/ بخش اول در حاشیۀ تصویرسازی‌های خیال‌اندودِ مهدی نصیری ✍🏻مهدی جمشیدی 1️⃣ «حاکمیّت» نسبت به نخبگان، مسئولیّتهای مهمّ دارد 🔹رهبر معظم انقلاب می‌گوید: آن چیزی که نخبه را نخبه میکند، علاوۀ بر استعداد و ظرفیّت ذهنی، «قدرشناسی» از این نعمت است؛ یعنی بر اساس آن، «کار» و «تلاش» انجام بگیرد. این قدرشناسی، اوّلاً به عهدۀ «خود نخبه» است، ثانیاً به عهدۀ «محیط» است؛ یعنی پدر و مادر، معلّم، استاد دانشگاه و مجموعۀ حکمرانی. تردیدی نیست که «دستگاه حکمرانی کشور» نسبت به وضع نخبه، «مسئولیّتهای مهمّی» دارد و امیدواریم که مسئولان کشور، خود بنده و دیگران، بتوانیم به این مسئولیّتمان به بهترین وجهی عمل کنیم، امّا «عمدۀ قدرشناسی» باید به وسیلۀ خود نخبه انجام بگیرد(در دیدار جمعی از نخبگان، ۱۴۰۰/۰۸/۲۶). 🔹پس مسأله این نیست که آیت‌الله خامنه‌ای، از «حاکمیّت»، رفع مسئولیّت کرده و بار را تنها بر شانۀ «نخبگان» نهاده است، بلکه ایشان از «مسئولیّت‌های مهمّ حاکمیّت دربارۀ نخبگان» سخن می‌گوید و حتّی بخشی از این‌ مسئولیّت‌ها را متوجّه «خویش» می‌شمارد؛ یعنی «شخص ایشان» نیز نسبت به وضع و حال نخبگان، موظّف است. این‌چنین نگاهی، متفاوت با نگاه «یک‌سویه» و «طلبکارانه» به نخبگان است. 2️⃣ گاهی باید نخبگان به دنبال «مبارزه با موانع» باشند 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: جوان نخبه هم باید در قبال مسائل کشور، «احساس مسئولیّت» کند؛ چنان‌که گاهی لازم است که جوان نخبه با «سختی‌ها» هم بسازد؛ این یک «نکتۀ اخلاقیِ بسیار مهمّ» است. این برداشت که همه‌چیز باید آماده و در جای خود باشد تا نخبه بتواند کار کند، برداشت درستی نیست؛ بلکه گاهی باید با موانع، «مبارزه» کرد. ما «مطّلعیم» که در دستگاه‌های مختلفِ حکمرانیِ کشور، گاهی نسبت به نخبگان، «نامهربانی» می‌شود، امّا اینها نباید نخبه را از ادامۀ راه منصرف کند(همان). 🔹این سخن بدان معنی است که اگر در مقاطعی، وضع کشور دچار «دشواری‌ها» و «تنگناها»یی شد، یا «مدیران دیوان‌سالار و اداری»، به نخبه بها ندادند، نخبه نباید بی‌اعتنا به «مصالح ملّی»، تنها به «خودش» توجّه کند و «راحتی» و «رفاه» و «تنعّم» را بطلبد، بلکه باید بداند که در مسیر شدن‌های نخبگی، سختی‌ها و موانعی نیز وجود دارند که باید پاره‌ای از آنها را «تحمّل» کرد و پارۀ دیگر را «علاج». توقع حرکت در جادّه‌ای هموار را داشتن و اگر چنین نبود، «از میدان به در رفتن» و «به بیگانه پناه بردن»، سازگار با اخلاق نیست. زندگی، پهنۀ «مبارزه با موانع» و «غلبۀ بر دشواری‌ها» و «عبور از نشدن‌ها» است. بیشتر بزرگان عرصۀ علم و معرفت نیز، از متن همین «چالش‌ها» و «سنگ‌اندازی‌ها»، توانستند بجوشند و راه خویش را بیابند و قافلۀ علم را به پیش ببرند؛ چنان‌که گویا از نظر تاریخی و اخلاقی، «رویش‌ها و جوشش‌های علمی»، با «وضع‌های نه‌چندان خوشایند»، گره‌خورده هستند. 3️⃣ «تشویقِ جوان نخبه به مهاجرت»، خیانت است 🔹رهبر انقلاب می‌گوید: این‌که یک وقت دانشجو بر اساس نیازهای فکری‌اش یا بحث خانوادگی‌اش مایل است در کشوری تحصیل کند، اشکال ندارد؛ عمده این است که فراموش نکند که بدهکار کشورش است و درس بخواند و برگردد. آن چیزی که اشکال دارد «مهاجرفرستی» است. در «بعضی از دانشگاه‌ها»، عناصری هستند که جوان نخبه را به ترک کشور «تشویق» میکنند؛ من صریح میگویم که این «خیانت» است. اینکه یک جوانی را نسبت به آیندۀ کشور، «ناامید» و «دلسرد» کنیم و آینده را «تلخ» و «سیاه» به او نشان بدهیم که او مهاجرت کند، این را «خیانت» میدانم(همان). 🔹اوّلاً، در اینجا، سخن در این نیست که همه‌چیز بر وفق مراد است و حاکمیّت به تمام مسئولیّت‌های خویش عمل کرد و اوضاع، به‌سامان است. ثانیاً، بحث بر سر این است که چرا پاره‌ای از استادان دانشگاه، نه‌فقط مرهمی بر زخم نمی‌نهند و گامی برای اصلاح و بازسازی برنمی‌دارند، بلکه آنچنان را آنچنان‌تر می‌کنند و با «سیاه‌نمایی» و «یأس‌پراکنی»، دل جوان نخبه را تهی می‌نمایند و بذر تشویش و تزلزل را در روحش می‌پاشند؟! «تشویق به مهاجرت از وطن»، از اندیشۀ وطن‌دوستانه برمی‌خیزد؟! این طریق، به صلاح و سعادت ایران می‌انجامد؟! ثالثاً، به‌واقع، وضع آن‌گونه است که اینان می‌نمایانند؟! این همه جوان نخبه که در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مؤسسات علمیِ خصوصی، در حال تحقیق و فعّالیّت هستند، از اوضاع خراب حکایت می‌کند؟! حاکمیّتی که سه دهه پیش، پرچم تولید علم را برافراشته و علم را یکی از سه موضوع اصلی ایران انگاشته، نخبه‌ستیز است؟! رابعاً، همچنان که جهنم ساختن از ایران خطاست، بهشت ساختن از غرب نیز نارواست؛ خاطرات شخصیِ نخبگان مهاجر نشان می‌دهد که اگر از دردهایی جَسته‌اند، به زخم‌های دیگری مبتلا گشته‌اند. 👈🏻ادامه در بخش دوم @www_9day_ir
هدایت شده از 
🔰واقع‌بینی رهبر انقلاب و واگرایی روشنفکرنماها با نخبگان/ بخش دوم و پایانی در حاشیۀ تصویرسازی‌های خیال‌اندودِ مهدی نصیری ✍🏻مهدی جمشیدی 4️⃣ باید حاکمیّت به‌سوی «استفادۀ از جوانان نخبه»،‌ چرخش کند 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: امروز در کشور ما، جوان‌های نخبه میتوانند رشد کنند(همان). آیا این سخن به این معنی است که ایشان از دشواری‌ها و تلخی‌ها بی‌اطّلاع است و ارتباطی با «واقعیّت‌های عینی» در زندگی روزمرّۀ نخبگان ندارد؟! مگر ایشان ادّعا کرده است که هیچ‌گونه عوامل مانع و مزاحمی در میان نیستند؟! 🔹ایشان که در بندهای پیشین، به صراحت از وجود چالش‌ها سخن گفت و به سفارش‌های حاکمیّتی خود و ضرورت مقاومت نخبگان جوان اشاره کرد. ایشان که چندی پیش، تصریح کرد که ساختارهای رسمی، آنچنان که باید، ما را به سوی ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب سوق نمی‌دهند و چاره‌ای جز «تحوّل‌خواهی بنیادی» وجود ندارد و باید با «حرکتی جهش‌گونه و پُرشتاب»، گام بلندی برداشت. ایشان که پس از این، از «بازسازیِ انقلابی» سخن گفت که بر ایجاد «دگرگونی‌های اساسی و ریشه‌ای» دلالت دارد. این قبیل «تعبیرهای درشت» و «مطالبه‌های جدّی»، آگاهی عمیق و تجربی ایشان را از آنچه که می‌گذرد، روایت نمی‌کند؟! 5️⃣ باید حاکمیّت به‌سوی «استفادۀ از جوانان نخبه»،‌ چرخش کند 🔹رهبر معظم انقلاب می‌گوید: من برای «استفادۀ از جوان‌های نخبه»‌ در مدیریّتهای میانی و پایین و حتّی سطح بالا، به وزرا سفارش میکنم؛ چنان‌که به دولت قبل خیلی سفارش میکردم -که در یک مواردی هم بی‌تأثیر نبود- و به این دولت هم همین‌ جور(همان). 🔹«بیانیۀ گام دوّم انقلاب»، بر این حقیقت دلالت داشت که پس از گذشت چهل سال، اینک باید «نخبگان جوان»، عهده‌دار پیشروی و حرکت شتابان شوند و «چرخش نخبگان» صورت بپذیرد. فکر استفادۀ از «حلقه‌های میانی» برای طرّاحی ِعاقلانۀ این گذار نیز، در همین راستا قرار داشت. پس از این، اندیشۀ «استقرار دولت جوان حزب‌اللهی» نیز ریشه در همین خاستگاه داشت. پس «انسداد سیاسی» در میان نیست و باید «چرخۀ تکراریِ مدیریّت‌ها» شکسته شود و نیروهای نخبۀ جوان، پا به میدان بگذارند. این جابجاییِ کلان و پهن‌دامنه، از سوی عالی‌ترین مقام سیاسی در جمهوری اسلامی، مطرح شده و هم اوست که در چند سال اخیر، آن را آشکارا طلبیده و حتّی برای آن، چاره‌اندیشی نیز کرده است. این‌همه، از «گشودگی سیاسی» و «انفتاحِ حاکمیّتی» حکایت می‌کند و نشان می‌دهد که نظام از درون خویش، دیگری‌های «بیرون از قدرت» و «حاشیه‌نشین» را به میدان کنشگری فرامی‌خواند و می‌خواهد «مرداب مدیریّتی» و «یکنواختیِ سیاستی»، پدید نیاید. 6️⃣ جوان نخبه باید خودش هم در پی «جایابیِ ساختاری» باشد 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید: امّا شما هم باید «جای خودتان» را پیدا کنید؛ یعنی «خودتان» پیدا کنید که در پیشرفت کشور چه نقشی می‌توانید ایفا کنید. نخبگی شما، اینجا هم باید خودش را نشان بدهد که مشخّص کنید «جایگاه شما» کجا است(همان). 🔹رهبر انقلاب، افزون بر این‌که سازوکارهای رسمی را در جهت «نوسازیِ جوانانۀ ساختار سیاسی»، تسهیل می‌کند و می‌کوشد با ورود مستقیم به مسأله، ورق را به نفع نیروهای جوان نخبه برگرداند، خود نخبگان را نیز به «کنشگری مستقل» و «بازی خودجوش» دعوت می‌کند و آنها را برمی‌انگیزد که بر اساس استعدادهای نخبگی خویش، راه‌ها و مسیرها را بیابند و در انتظار «فرصت‌های پیش‌ساخته» و «موقعیّت‌های آماده» نباشند. جالب است که ایشان با وجود حضور در رأس قدرت سیاسی، جانب نخبگان جوان را می‌گیرد و به آنها یاد می‌دهد که چگونه می‌توانند توانمندی‌های خود را در متن «ساختارهای رسمی»، محقّق کنند. چنین نظامی در برابر نخبگان جوان نیست، بلکه نخبگان جوان را از خود می‌داند و در کنار خود می‌نشاند. @www_9day_ir