🖤🍃ذکر روز پنج شنبه 100 مرتبه
لا اله الا الله الملک الحق المبین🍃🖤
https://eitaa.com/khoban72
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🔳با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم🔳
📌سوره توبه (برائت) آيات 64-65 📌
🟢🍃64- يَحْذَرُ الْمُنَفِقُونَ أَن تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُم بِمَا فِى قُلُوبِهِمْ قُلِ اسْتَهْزِءُواْ إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ مَّا تَحْذَرُونَ
⚪️🍃منافقان بیم دارند كه سوره اى به زیان آنان نازل شود كه از آنچه در درونشان است، خبر دهد. بگو: (هرچه مى خواهید) مسخره كنید، قطعاً خداوند آنچه را كه (از آشكار شدنش) بیم دارید، آشكار خواهد كرد.
🌹نکته ها:
⚫️🍃در شأن نزول آیه گفته اند: گروهى از منافقان، تصمیم گرفتند شتر پیامبر را در بازگشت از جنگ تبوك در گردنه اى رَم دهند تا پیامبرصلى الله علیه وآله كشته شود. رسول الله صلی الله علیه وآله
🔺از تصمیم آنان از طریق وحى با خبر شد.
🟢🍃در حالى كه عمّار و حُذیفه از جلو و پشت سر حضرت مراقب بودند، به گردنه رسیدند و منافقان حمله كردند. پیامبر آنان را شناخت و نامشان را به حُذیفه گفت. او پرسید: چرا فرمان قتلشان را نمى دهى؟ فرمود: نمى خواهم بگویند كه محمّدصلى الله علیه وآله چون به قدرت رسید، مسلمانان را كشت. [108]
منافقان در غیاب پیامبر، از روى استهزا مى گفتند: او مى خواهد كاخهاى شام را تسخیر كند!
🔺این آیه نازل شد و آنان را تهدید به رسوایى كرد. [109]
⚪️🍃كلمه ى «سوره»، یعنى مجموعه اى از آیات الهى. این كلمه براى 114 سوره ى قرآن، اصطلاح شده است، و در همان صدر اسلام، براى همه شناخته شده بود.
108) تفاسیر المیزان، فى ظلال القرآن، مجمع البیان، كبیرفخررازى و نمونه.
109) تفسیر مجمع البیان.
🔻🔻🔻
🌹پيام ها:
📌1- منافق، هر لحظه از افشا شدن چهره اش نگران است. «یحذر المنافقون»
⭕️2- منافقان مى دانستند كه خداوند متعال بر كارشان آگاه است و پیامبر اسلام حقّ است و با خدا رابطه دارد، به همین دلیل نگران نزول سوره اى و افشا شدن خود بودند. «یحذر المنافقون...»
🟢3- آیات قرآن کریم بر اساس نیازها و به تدریج نازل مى شده است. «ان تنزّل سورة...»
💢4- استهزا، شیوه ى منافقان است.«استهزؤوا» (شاید مراد از استهزا، نفاق باشد)
📌5 - سنّت و وعده ى الهى در مورد منافقان، افشاگرى است، پس از نیش هاى آنان نگران نباشیم.
«انّ اللَّه مخرجٌ»
⚪️6- اراده ى خداوند متعال، بر تمایل منافقان غالب است. «یحذر... انّ اللَّه مخرج»
📌7- تهدید منافقان لازم است. «انّ اللَّه مخرج»
🟢🍃65- وَلَئِن سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَ ءَايَتِهِ وَرَسُولِهِ كُنتُمْ تَسْتَهْزِءُونَ
⚪️🍃اگر از منافقان بپرسى (چرا مسخره كردید؟) قطعاً مى گویند: ما فقط شوخى و بازى مى كردیم (و غرضى نداشتیم). بگو: آیا خداوند و آیات او و پیامبرش را مسخره مى كردید!؟
🌹نکته ها:
⚫️«خَوْض» در زبان عربى به معناى، پانهادن در گِل است و در قرآن کریم به ورود در كارهاى ناپسند گفته مى شود.
⭕️آیه، مربوط به جنگ تبوك است كه منافقان قصد كشتن پیامبر را در بازگشت داشتند. یكى از آنان گفته بود: اگر توطئه فاش شد، چه كنیم؟ دیگرى گفت: مى گوییم مزاح و شوخى بود.
در واقع عذرى بدتر از گناه آوردند. [110]
110) تفسیر مجمع البیان.
🌹پيام ها:
📌1- دروغ و توجیه گرى، از كارهاى دائمى منافقان است. «لئن سألتهم لیقولنّ»
♨️2- عقب نشینى، احساس ضعف و تزویر و اصرار بر خلاف، حتّى پس از افشاى توطئه نشانه ى منافق است. «لیقولنّ نخوض و نلعب»
💢3- خداوند از توجیه گرى ها و آینده منافقان خبر داده و آنان را رسوا كرده است. «لیقولنّ نخوض و نلعب»
⭕️4- منافقان براى تبرئه خود هم سوگند خوردند و هم قصد خود را صددرصد شوخى دانستند.
(لام در «لیقولنّ» حرف قسم و «انّما» حصر را مى رساند)
📌5 - پیامبر مأمور توبیخ منافقان است. «قل أباللّه وآیاته...»
⛔️6- شوخى با مقدّسات دینى جایز نیست. «أباللّه وآیاته ورسوله كنتم تستهزؤن»
https://eitaa.com/khoban72
64-65.mp3
4.95M
⚫️🍃تفسیر سوره توبه (برائت) آیات 64-65 (صوتی)
حجت الاسلام قرائتی حفظه الله🍃⚫️
https://eitaa.com/khoban72
🔳شرح چهل حديث( اربعين حديث)🔳
🌷🍃امام خمینی رضوان الله علیه:
2️⃣1️⃣ حدیث دوازدهم، تفکر
⬅️ تتميم در بيان تفكر ممنوع و مرغوب در ذات حق
🔺ادامه
⚫️🍃ما اكنون بعضى از روايات را مىنگاريم، و جمع بين آنها- آنچه به نظر قاصر خويش رسد- مىكنيم و حكم را انصاف قرار مىدهيم. گرچه اين از شرح حديث و قرار داد ما قدرى خارج است،
🔺ولى براى رفع شبهه و إبطال باطل شايد ضرور باشد.
🟢🍃كافى بإسناده عن أبي بصير، قال: قال أبو جعفر، عليه السّلام: تكلّموا في خلق اللّه و لا تتكلّموا في اللّه، فإنّ الكلام في اللّه لا يزداد صاحبه الّا تحيّرا. [1]
⚪️🍃و اين حديث شريف خود دلالت دارد بر آنكه مقصود از تكلم [تكلم] در اكتناه (به کنه چیزی رسیدن) ذات و كيفيت آن است به مناسبت تعليل آن، و الا تكلم در اثبات ذات و ساير كمالات و توحيد و تنزيه آن موجب تحير نگردد. و مىشود كه نهى باشد از كسانى كه تكلم در اين مقامات هم براى آنها اسباب تحير شود. و مرحوم محدّث مجلسى رحمة اللّه، اين دو احتمال را بدون بيانى كه ما تقريب كرديم احتمال دادهاند و اوّلى را تقويت فرموده. [2] و في رواية أخرى عن حريز: تكلّموا في كلّ شيء، و لا تتكلّموا في ذات اللّه [3]
🔺و به اين مضمون و قريب به آن بعض روايات ديگر وارد است كه ذكر همه ضرور نيست.
🟢🍃و في الكافى عن أبي جعفر، عليه السّلام، قال: إيّاكم و التّفكّر في اللّه، و لكن إذا أردتم أن تنظروا إلى عظمته، فانظروا إلى عظيم خلقه. [4] و اين روايت نيز ظاهر در اين است كه مراد از تفكر تفكر در كنه ذات است، زيرا كه در ذيل حديث فرمايد:
🔻🔻🔻
⚪️🍃«اگر خواستيد عظمت حق تعالى را نظر كنيد، استدلال كنيد از عظمت خَلق بر عظمت حق تعالى.» و اين بر سبيل مثال است و براى نوع مردم است كه طريق معرفت آنها تفكر در خلق است. اينها، و بعض احاديث ديگر كه قريب به اينهاست، احاديث وارده در نهى از تكلم و تفكر است كه معلوم شد
🔺خود آنها بنفس ها دلالت بر مطلوب ما مىنمايد.
⚫️🍃و چيزى كه واضح مىنمايد مقصد را، حديث شريف كافى است در باب تفكر: بإسناده عن أبي عبد اللّه، عليه السّلام، قال: أفضل العبادة إدمان التّفكّر في اللّه و في قدرته.
پس تفكر در حق و اثبات ذات، و تفكر در قدرت و ساير اسماء و صفات، علاوه
🔺بر آنكه منهى نيست، افضل عبادات است.
🟢🍃و در حديث شريف كافى وارد است كه سئل علىّ بن الحسين، عليهما السّلام، عن التّوحيد، فقال: إنّ اللّه عزّ و جلّ علم أنّه يكون في آخر الزّمان أقوام متعمّقون، فأنزل اللّه تعالى «قُل هُوَ اللَّه أَحَدٌ» و الآيات من سورة «الحديد» إلى قوله: «وَ هُوَ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» فمن رام وراء ذلك فقد هلك. [5]
⚪️🍃پس، معلوم مىشود اين آيات شريفه، كه توحيد و تنزيه حق و بعث(برانگیختن) و رجوع موجودات در آن وارد است،
🔺براى متعمقين و ارباب فكرهاى دقيق نازل شده.
⚫️🍃باز هم بايد گفت فكر در حق تعالى حرام است؟ آيا كدام عارف و حكيم بيشتر از معارف وارده در اوّل سوره «حديد» آورده؟ غايت معرفت آنها رسيدن به اين است كه سبّح للّه ما فِي السَّمواتِ وَ الأَرْضِ. [6]. آيا از آيه شريفه هُوَ الأوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليمٌ. [7]
⁉️كى براى توصيف حق تعالى و جلوات ذات مقدسش بهتر بيانى دارد؟ به جان دوست قسم كه اگر براى حقيّت كتاب كريم الهى جز اين آيه شريفه نبود، براى اهل دل كفايت مىكرد. قدرى مراجعه نماييد به كتاب خدا و خطب و آثار و اخبار رسول اكرم و خلفاى معصومين او، سلام اللّه عليهم، ببينيد در هر مقصد از مقاصد معارف كه تصور مىشود كدام حكيم و عارف بيشتر از آنها بيانى نموده. تمام كلماتشان مشحون از توصيف حق و استدلال بر ذات و صفات ذات مقدس است، به طورى كه هر طايفهاى
🍃به قدر فهم خود از آن برخوردار مىشود.
🟢🍃پس، از مجموع اين اخبار معلوم مىشود كه تفكر در ذات به يك مرتبه ممنوع است كه آن تفكر كنه ذات و كيفيت آن است، چنانچه در حديث شريف كافى وارد است: من نظر في اللّه كيف هو هلك [8] يا آنكه جمع بين اخبار ناهيه و آمره شود به اينكه يك دسته از مردم كه قلوبشان طاقت استماع برهان ندارد و استعداد ورود در اين گونه مباحث ندارند، وارد نشوند، چنانچه شاهد بر اين جمع در خود روايات است. و اما كسانى كه اهل آن هستند، براى آنها راجح،
🔺بلكه افضل از جميع عبادات، است.
⚪️🍃در هر صورت، ما از مقصد و قرار داد خود بكلى خارج شديم، ولى چارهاى نبود جز تعرض به اين مطلب فاسد و تهمت غير مرضىّ حق، كه در اين عصرهاى اخير متداول شده در السنه، شايد تأثيرى در بعض قلوب كند. و اگر يك نفر قبول اين قول كند، براى من كفايت كند.
🔺و الحمد للّه و إليه المشتكى [9].
🥀پاورقی
[1] «كافى با سند خود از أبو بصير روايت مىكند كه گفت امام باقر (ع) فرمود: «از آفريدههاى خداوند سخن بگوييد و از [ذات] خدا سخن مگوييد، زيرا سخن از ذات خدا مايه سرگردانى بيشتر گوينده است.» اصول كافى، ج 1، ص 92، «كتاب توحيد»، «باب نهى عن الكلام في الكيفية»، حديث 1.
[2] مرآة العقول، ج 1، ص 322، «كتاب توحيد»، «باب النهى عن الكلام في الكيفية»، حديث 1.
[3] «در باب هر چيز سخن بگوييد ولى در ذات خدا گفتگو مكنيد.» اصول كافى، ج 1، ص 92، «كتاب توحيد»، «باب النهى عن الكلام في الكيفية»، دنباله حديث 1.
[4] اصول كافى، ج 1، ص 93، «كتاب توحيد»، «باب النهى عن الكلام في الكيفية»، حديث 7.
[5] «از على بن الحسين (ع) درباره توحيد پرسيدند فرمودند: «همانا خداوند عزّ و جلّ مىدانست كه در آخر زمان پارهاى از مردم ژرف انديش خواهند آمد، پس خداوند تعالى قُل هو اللّه احد و آياتى از سوره «حديد» تا آيه و هو عليم بذات الصدور را فرو فرستاد، پس هر كس فزون از آن را اراده كند هلاك شده است.» اصول كافى، ج 10، ص 91، «كتاب توحيد»، «باب النسبة»، حديث 3.
[6] «آنچه در آسمانها و زمين است خدا را تنزيه مىكنند.» (حديد- 1).
[7] «او آغاز و پايان و آشكار و نهان است و او به همه چيز داناست.» (حديد- 3).
[8] «هر كه درباره چگونگى خدا بينديشد هلاك شود.» اصول كافى، ج 1، ص 93، «كتاب توحيد»، «باب النهى عن الكلام في الكيفية»، حديث 5.
[9] «ستايش مخصوص خداست و شكايت نزد اوست.»
https://eitaa.com/khoban72
14.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤🍃🖤🍃🖤🍃
🔳برای نخستین بار در دنیا، اجرای دقیق و مو به موی تمام وقایع جنگی روز عاشورا در کشور عراق
🔺که هر مسلمانی آرزوی دیدنش را دارد!
🔳این صحنه آرایی باشکوه و خارق العاده روز عاشورا که منطبق بر مقاتل معتبر موجود می باشد، توسط هزاران نفر از هنرمندان زن و مرد عرب، طی شش ماه تمرین مداوم و سخت، در خاک کربلا به تصویر کشیده شده است!
🔺حتما تماشا کنید و برای تمام عاشقان حضرت ارسال کنید!
#محرم
#تاسوعا
#امام_حسین(علیه السلام)
https://eitaa.com/khoban72
9.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤🍃🖤🍃🖤🍃
🟢🍃زیارت کنیم
🌷🍃حضرت اَبَا الْفَضْلِ الْعَبَّاسَ ابْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ سلام الله علیه
🖤🍃با این کلمات ...
https://eitaa.com/khoban72
9.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖤🍃🖤🍃🖤🍃
🌷🍃علّت علاقهی شدید حضرت مهدی علیهالسلام
🌷🍃به حضرت ابوالفضل عباس علیهالسلام
🎙 #کلیپ_مهدوی
#امام_حسین علیه السلام
#محرم
https://eitaa.com/khoban72