eitaa logo
خوبان
646 دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
9.1هزار ویدیو
21 فایل
ارتباط با ادمین:https://eitaa.com/Khoban7
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊💚شرح چهل حديث 🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه 1️⃣ حدیث اول جهاد نفس ⬅️ ادامه(8) الحديث الأوّل 🕊💚شرح «السريّة» قطعة من الجيش. يقال: خير السّرايا أربع مائة رجل. [1] باقى الفاظ روايت معلوم است. ⬅️ بدان كه انسان اعجوبه‌اى است داراى دو نشئة و دو عالم: 1️⃣ نشئه ظاهر ملكيه دنيويه كه آن بدن او است، 2️⃣ و نشئه باطنه غيبيه ملكوتيه كه از عالم ديگر است. 🥀🤍و نفس او، كه از عالم غيب و ملكوت است، داراى مقامات و درجاتى است كه به طريق كلّى گاهى تقسيم كرده‌اند آن را به هفت قسمت [2]، و گاهى به چهار قسمت [3]، و گاهى به سه قسمت [4]، و گاهى به دو قسمت[5]. 🕊💚و از براى هر يك از مقامات و درجات آن جنودى است رحمانى و عقلانى، كه آن را جذب به ملكوت اعلى و دعوت به سعادت مى‌كنند، و جنودى است شيطانى و جهلانى كه آن را جذب به ملكوت سفلى و دعوت به شقاوت مى‌كنند. 🥀🤍و هميشه بين اين دو لشكر جدال و نزاع است، و انسان ميدان جنگ اين دو طايفه است: اگر جنود رحمانى غالب شد، انسان از اهل سعادت و رحمت است و در سلك ملائكه منخرط، و در زمره انبيا و اوليا و صالحين محشور است، 🕊💚و اگر جنود شيطانى و لشكر جهل غالب آمد، انسان از اهل شقاوت و غضب است، و در زمره شياطين و كفار و محرومين محشور است. 🥀🤍و چون در اين اوراق بناى تفصيل نيست، به بعضى مقامات نفس اشاره كرده و وجوه سعادت و شقاوت آن را اجمالا بيان نموده، كيفيت جهاد نفس را در آن مقام بيان مى‌كنيم. إن شاء اللّه. 🔻🔻🔻
🥀پاورقی [1] «سرّيه» نام بخشى از سپاه است. و گفته شده كه بهترين سريّه‌ها آن است كه 400 نفر باشد. از امام صادق (ع) نيز نقل شده است: «خير السرايا أربعمائة». وسائل الشيعه، ج 11، ص 103 «كتاب الجهاد»، باب 54، حديث 1. [2] حاج ملّا هادى سبزوارى اطوار هفتگانه نفس را در حاشيه اسفار (ج 7 ص 36) به اين ترتيب شمرده است: نفس، قلب، عقل، روح، سرّ، خفى، افخى. مرحوم شاه‌آبادى در كتاب الانسان و الفطره مرتبه عقل را پيش از قلب مى‌داند. ولى صدر المتألهين چنين شمارش كرده است: طبع، نفس، قلب، عقل، روح، سرّ، خفى. و مرتبه اخفى را نياورده و طبع را افزوده است. اسفار ج 7، ص 36. [3] براى عقل انسان چهار مرحله بر شمرده‌اند: عقل هيولانى، عقل بالملكة، عقل بالفعل، عقل بالمستفاد، شواهد الربوبية ص- 202- 207. و همچنين صدر المتألهين نفس انسان را به سرّ و علن و هر يك از اين دو را به ظاهر و باطن تقسيم مى‌كند كه مى‌تواند چهار مرحله براى نفس محسوب شود. اسفار، ج 7، ص 36. [4] بو على سينا قواى نفس را در تقسيم اوّلى به سه مرتبه نفس نباتى، نفس حيوانى، نفس انسانى تقسيم مى‌كند. و تقسيم سه‌گانه ديگر ناظر به مراتب ملك و برزخ و عقل مى‌باشد. و امام (س) در شرح همين حديث براى نفس سه مقام و مرتبه قائل شده‌اند كه مقام اوّل مقام ملك و ظاهر و دنياى نفس است و مقام دوّم باطن و ملكوت نفس است و مقام سوم را در پايان شرح حديث مورد اشاره قرار داده و بدون شرح گذارده‌اند كه همان مقام عقل است چنانكه در شرح حديث 24 اربعين آورده‌اند. [5] تقسيم دو مرتبه اشاره است به تقسيم نفس به ظاهر و باطن و يا تعابير ديگر مثل سرّ و علن، ملك و ملكوت، دنيا و آخرت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘صوت کوتاه 🕊🌹امام خمینی رضوان الله علیه: ⭕️ببینید کی دارد خلاف میکند به اسم اسلام 📌این نفوذی ها خطر هستند برای نهضت تان... 🔘
شادی رو‌ح شهدا صلوات🤲🌹
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خطرناک‌ترین نوع حق‌الناس...!!! 🎙
18.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پاداش خانه‌داری در اسلام♥️ 🎙 در کلام استاد مسعود عالی
💠 بالا بردن دست‌ها در قنوت 💬 به طور کلی اگر نمازگزار بخواهد قنوت بخواند به احتیاط واجب باید دست‌ها را بلند کند و مستحب است دست‌ها را تا مقابل صورت بلند نموده و کف دست‌ها را رو به آسمان قرار دهد و به قصد رجاء، انگشتان دست‌ها را به جز ابهام، به هم بچسباند و هر دو کف دست‌ها را پهلوی هم متصل به هم قرار دهد و نگاهش هنگام قنوت به کف دست‌هایش باشد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📚
💠 حکم تطهیر عضو نجس در حین وضو 💬 سؤال: اگر هنگام وضو موقع شستن صورت، دست چپ نجس شود، آیا زمانی که می‌خواهیم برای دست راست آب برداریم می‌توان دست چپ را آب کشید یا باید از اول وضو گرفت؟ ✅ پاسخ: 🔹 می‌توان همان وقت دست چپ را آب کشید و لازم نیست از اول وضو گرفته شود. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📚
36.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠ضامن خسارت انسان به حیوان 💬اگر فردی به حیوانی خسارت وارد کند، چه کسی ضامن است؟ 💠 📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا