8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫🟢صوت کوتاه
💫💚به یاد اباعبدالله الحسین علیه السلام
💫🟢من این روزها کربلا لازمم...
💚🟢💚🟢💚┄✦💚✦༻﷽༺✦💚✦┄
💫💚اولین سلام صبح گاهی تقدیم به ساحت قدسی قطب عالم امکان، حضرت صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
💫🟢صبح مان را آغازمی کنیم، با سلام به ساحت مقدس چهارده معصوم علیهم السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و حضرت زینب کبری سلام الله علیها، به نیابت از امام خمینی رضوان الله علیه و تمامی شهدا، علما، شهیدحاج قاسم سلیمانی، مؤمنین مؤمنات:
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫💚 ﯾﺎ ﺭَﺳﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟢 ﯾﺎ ﺍﻣﯿﺮَﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏِ💫💚 ﯾﺎ ﻓﺎﻃﻤةُ ﺍﻟﺰﻫﺮﺍﺀُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟢 ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﻤﺠﺘﺒﯽ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫💚 ﯾﺎ ﺣﺴﯿﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺳﯿﺪَ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍﺀِ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟢 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﺍﻟﺤﺴﯿﻦِ ﺯﯾﻦَ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦَ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫💚 ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ِ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟢 ﯾﺎ ﺟﻌﻔﺮَ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫💚 ﯾﺎ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦَ ﺟﻌﻔﺮٍ ﺍﻟﮑﺎﻇﻢُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟢 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﻮﺳَﯽ ﺍﻟﺮﺿَﺎ ﺍﻟﻤُﺮﺗﻀﯽ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫💚 ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﺠﻮﺍﺩُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟢 ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﻬﺎﺩﯼ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫💚 ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ العسکری
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ💫🟢 ﯾﺎ ﺑﻘﯿةَ ﺍﻟﻠﻪِ، یا اباصالحَ المهدی و رحمةُ الله و بركاته.
💫💚 الهی
💫🟢 یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد
💫💚 یا عالیُ بِحَقِّ علی
💫🟢 یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه
💫💚 یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن
💫🟢 یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن
💫💚 عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان
💫🌷سیماى سوره عَبس
💫🟢این سوره چهل و دو آیه دارد و در مكّه نازل شده است.
💫⚪️نام سوره از اولین آیه گرفته شده و به معناى چهره درهم كشیدن است.
💫🔴گرچه شأن نزول آیات اولیه این سوره، برخورد نامناسبى است كه با یك فرد نابینا صورت گرفته،
💫🌷امّا محور مطالب آن، همانند دیگر سوره هاى مكّى، معاد و حوادث تكان دهنده قیامت و سرنوشتِ
🔺مؤمنان و كافران در آن روز است.
💫🌹بیان گوشه اى از نعمت هاى خداوند متعال به انسان و كفران و ناسپاسى او در برابر این نعمت ها، بخشى دیگر از آیات این سوره را تشكیل مى دهد.
💫🌷فضیلت خواندن سوره عَبَس
💫🟢رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند:
💫⚪️کسی که سوره عبس را بخواند روز قیامت در حالی وارد محشور می شود که
🔺صورتش خندان و بشاش است .
💫🌷خداوندا ! به ما توفیق خود سازی مرحمت کن .
💫🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹💫
💫🌴با معارف قرآن کریم بیشتر آشنا شویم🌴💫
💫🌷سوره عبس آیات 10-1 🌷💫
💫🟢1- عَبَسَ وَ تَوَلَّى 2- أَن جَآءَهُ الْأَعْمَى 3- وَمَا يُدْرِيكَ لَعَلَّهُ يَزَّكَّى 4- أَوْ يَذَّكَّرُ فَتَنفَعَهُ الذِّكْرَى
💫🟢5- أَمَّا مَنِ اسْتَغْنَى 6- فَأَنتَ لَهُ تَصَدَّى 7- وَ مَا عَلَيْكَ أَلَّا يَزَّكَّى 8- وَ أَمَّا مَن جَآءَكَ يَسْعَى
💫🟢9- وَهُوَ يَخْشَى 10- فَأَنتَ عَنْهُ تَلَهَّى
😔چهره درهم كشید و روى بر تافت.
😎از اینكه نابینایى به سراغ او آمد.
🟢و تو چه دانى، شاید او در پى پاكى و پارسایى باشد.
⚪️یا پند گیرد و آن پند سودش بخشد.
🔴امّا كسى كه خود را بى نیاز مى بیند.
💢پس تو به او مى پردازى.
⭕️با آنكه اگر پاك نگردد، بر تو چیزى نیست.
🌷و امّا كسى كه شتابان نزد تو آمد،
🟢در حالى كه از خدا مى ترسد،
⚪️تو از او تغافل مى كنى و به دیگرى مى پردازى.
🌹نکته ها:
💫🔴بر اساس روایات اهل سنّت، شخصى به نام عبداللّه بن امّ مكتوم كه فردى نابینا بود، به مجلس پیامبر وارد شد، در حالى كه آن حضرت با بزرگان قریش همچون ابوجهل و عُتبه جلسه داشت و آنان را به اسلام دعوت مى كرد. او كه نابینا بود و حاضران را نمى دید، مكرّر از پیامبر مى خواست كه قرآن بخواند تا او حفظ كند.
💫⚪️لذا نوعى كراهت و ناراحتى در چهره آن حضرت ظاهر شد. در اینجا بود كه آیات اولیه سوره عبس نازل شد و آن حضرت را مورد عتاب و سرزنش قرار داد.
🔻🔻🔻
💫🟢البتّه در آیات مورد بحث، دلالت روشنى بر اینكه شخص عبوس كننده، پیامبر بوده است وجود ندارد و روایات اهل سنّت، آن را مطرح كرده است. امّا در روایتى كه از امام صادق علیه السلام رسیده، این آیات در شأن مردى از بنى امیّه نازل شده كه در محضر پیامبر بوده و به هنگام ورود ابن مكتوم، چهره درهم كشید و روى بگرداند.(21)
🌷مرحوم سیّد مرتضى در كتاب متشابه القرآن، روایات اهل سنّت را مردود دانسته و با استناد به دیگر آیات قرآن مى فرماید:
🌹خداوند اخلاق پیامبر را ستوده و درباره او فرموده است: «انّك لعلى خلق عظیم»(22) تو داراى خلق نیكو و بزرگوارانه هستى ودر دو مورد آن حضرت را به تواضع در برابر مؤمنان سفارش نموده است: «واخفض جناحك للمؤمنین»(23)، «واخفض جناحك لمن اتّبعك من المؤمنین»(24)
💫🟢علاوه بر آنكه اگر پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله چنین اخلاقى داشت، بر اساس آیات دیگر قرآن، اصولاً در تبلیغ توفیقى نداشت. چنانكه خداوند متعال خطاب به پیامبرش مى فرماید: «لو كنت فظّاً غلیظ القلب لانفضّوا من حولك»(25) اگر تندخو و خشن بودى، مردم از اطراف تو پراكنده مى شدند.
💫⚪️ده آیه انتقاد به خاطر چهره درهم كشیدن و عبوس كردن در برابر نابینایى كه براى او خنده و ترشرویى فرقى ندارد، نشان دهنده حساسیت اسلام در برخورد با طبقه محروم است.
💫🔴مراد از «مَن إستغنى» یا بى نیازى مالى است كه باعث مى شود شخص خود را برتر از دیگران بداند و یا بى نیازى از ارشاد و هدایت است كه شخص، دیگران را گمراه و منحرف ببیند. البتّه جمع میان هردو نیز ممكن است، یعنى شخص در اثر ثروت زیاد، گرفتار غرور شده و به سخن حق دیگران گوش فراندهد.
21) تفسیر المیزان. 22) قلم، 4. 23) حجر، 88. 24) شعراء، 215. 25) آل عمران، 159.
⬅️ ادامه دارد...
💫🌹 شرح چهل حديث 🌹💫
💫🌷امام خمینی رضوان الله علیه:
2️⃣2️⃣ حدیث بیست و دوم، کراهت موت
⬅️الحديث الثانى و العشرون
💫🟢بالسّند المتّصل إلى ركن الإسلام و ثقته، محمّد بن يعقوب الكلينيّ، عن محمّد بن يحيى، عن أحمد بن محمّد، عن بعض أصحابه، عن الحسن بن علىّ بن أبي عثمان، عن واصل، عن عبد اللّه بن سنان، عن أبي عبد اللّه، عليه السّلام، قال: جاء رجل إلى أبي ذرّ فقال: يا أبا ذرّ، ما لنا نكره الموت؟ فقال: لأنّكم عمّرتم الدّنيا و أخربتم الآخرة، فتكرهون أن تنقلوا من عمران إلى خراب. فقال له: فكيف ترى قدومنا على اللّه؟ فقال: أمّا المحسن منكم، فكالغائب يقدم على أهله، و أمّا المسيء منكم، فكالآبق يردّ على مولاه. قال: فكيف ترى حالنا عند اللّه؟ قال:
💫🟢اعرضوا أعمالكم على الكتاب: إنّ اللّه يقول: «إنّ الأبرار لفي نعيم. و إنّ الفجّار لفي جحيم. [1]» قال: فقال الرّجل: فأين رحمة اللّه؟ قال «رحمة اللّه قريب من المحسنين.» قال أبو عبد اللّه، عليه السّلام: و كتب رجل إلى أبي ذرّ، رضى اللّه عنه: يا أبا ذرّ، أطرفني بشيء من العلم. فكتب إليه: إنّ العلم كثير، و لكن إنّ قدرت أن لا تسيء إلى من تحبّه، فافعل. فقال له الرّجل: و هل رأيت أحدا يسيء إلى من يحبّه! فقال له: نعم، نفسك أحبّ الأنفس إليك، فإذا أنت عصيت اللّه، فقد أسأت إليها. [2]
💫🌹ترجمه «فرمود حضرت صادق، سلام اللّه عليه آمد مردى به سوى ابى ذرّ، پس گفت:
💫⚪️«اى أبي ذرّ، چيست ما را كه مرگ را كراهت داريم؟» فرمود: «براى اينكه شما تعمير كرديد دنيا را و خراب كرديد آخرت را، پس كراهت داريد كه منتقل شويد از آبادان به سوى خرابه.»
🔻🔻🔻
💫🔴پس گفت به او: «چگونه مىبينى وارد شدن ما را بر خدا؟» فرمود: «اما نيكوكاران از شما مثل غايب وارد شود بر اهلش، و اما بدكار از شما مثل بنده گريزانى كه برگردانده شود به سوى مولايش.» گفت: «پس چگونه مىبينى حال ما را پيش خدا؟» فرمود: «عرضه داريد اعمال خود را بر قرآن، همانا خداوند مىفرمايد:
🔺«همانا نيكويان در نعمتها هستند، و همانا بدان در جهنماند».
💫🌷حضرت فرمود آن مرد گفت: «پس كجاست رحمت خدا؟» گفت: «رحمت خدا نزديك است به نيكوكاران.» «فرمود حضرت صادق، عليه السلام: و نوشت مردى به سوى ابى ذرّ، رضى اللّه عنه: «اى ابا ذر، تحفهاى بفرست مرا به چيزى از علم.» پس نوشت به او:
💫⚪️«همانا علم بسيار است، و ليكن اگر بتوانى بدى نكنى به كسى كه دوست دارى او را، بكن.» گفت آن مرد به او: «آيا ديدى كسى را كه بدى كند به كسى كه دوست مىدارد او را!» پس فرمود به او: «آرى، نفس تو دوستترين نفسهاست به تو،
پس وقتى كه تو عصيان خدا كنى بدى كردى به سوى او.»
💫🟢شرح بدان كه مردم در كراهت داشتن موت و ترس از آن بسيار مختلف هستند و مبادى كراهت آنها مختلف است. و آنچه را كه حضرت ابى ذرّ، رضوان اللّه تعالى عليه، بيان فرمودند حال متوسطان است،
🔺و ما اجمالا حال ناقصين و كاملين را بيان مىنماييم.
⬅️ ادامه دارد...
🥀پاورقی
[1] (انفطار- 14- 15).
[2] اصول كافى، ج 2، ص 458، «كتاب ايمان و كفر»، «باب محاسبة العمل»، حديث 20.
16.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌ما گفتهایم مکرر که اسرائیل -این جرثومه فساد- اکتفا به قدس نخواهد کرد...
💫🌹امام خمینی رضوان الله علیه:
⭕️اشتباهی که همه مسلمین، خصوصاً ملتها و دولتهای عرب کردند این بود که مهلت دادند به اسرائیل و اغراض شخصیه دولتها مانع شد از اینکه صدای اسرائیل را در همان اول خفه کنند
🔺و نگذارند قدرت پیدا بکند.
💢مع الاسف به نصیحتهای ما که در طول بیست سال یا قدری کمتر فریاد زدیم و آنها را دعوت کردیم به اتحاد بر ضد اسرائیل،
🔺اغراض مانع شد از اینکه اجابت کنند.
📌مهلت دادند تا اینکه مطلب به اینجا رسید که الآن دست تعدی او دراز شده است، و جنوب لبنان را به آتش میکشد و فلسطین را میخواهد عقب بزند، و ما گفتهایم مکرر که اسرائیل- این جرثومه فساد- اکتفا به قدس، اکتفا به بیت المقدس، نخواهد کرد و اگر مهلت داده شود،
🔺تمام دوَل اسلامی در معرض خطر است.
💫🟢اشتباه سابق باید جبران بشود به اتحاد مسلمین و تشکیل «حزب مستضعفین» بر ضد مستکبرین- که در راس آنها امریکای جانی است،
🔺و نوکر بسیار فاسد او که اسرائیل است .