📚حالت هاي مختلف وضوی جبيره (بخش اول )
♦️ اگر زخم یا شکستگی بر اعضایی است که باید شسته شود (صورت يا دست ها)
📍۱: چنان چه روی آن باز است:
💧 الف: آب برای آن ضرر ندارد: لازم است به طور معمول وضو گرفته شود.
💧ب: آب برای آن ضرر دارد: اطراف آن را بشوید، کافی است و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روى آن بکشد.
📍۲: اگر روی آن بسته است:
الف: باز کردن آن امکان دارد، چنان چه آب برای آن ضرر دارد: اطراف آن را بشوید، کافی است و احتياط آن است که اگر کشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد، دست تر روى آن بکشد.
💦 اگر آب برای آن ضرر ندارد و زخم نجس است: باید زخم را آب بکشد و به طور معمول وضو بگیرد.
💦 اگر آب برای آن ضرر ندارد و زخم پاک است: لازم است آب را به عضو برساند و کشيدن دست تر کفايت نمي کند.
ب: اگر باز کردن آن امکان ندارد و آب برای آن ضرر دارد:
♦️ اطراف زخم را بشويد و اگر جبيره پاك است روى آن را مسح كند و اگر جبيره نجس است يا نمىشود روى آن را دست تر كشيد (مثلًا دوايى است كه به دست مىچسبد)، پارچه پاكى را به طورى كه جزء جبيره حساب شود، روى آن بگذارد و دست تر روى آن بكشد و اگر اين هم ممكن نيست، احتياط واجب آن است كه وضو بگيرد و نیز تيمم کند.
✅ اگر باز کردن آن امکان ندارد و آب برای آن ضرر ندارد:
♦️ در صورتی که زخم و جبیره پاک است بايد آب را به روى زخم برساند، و اگر زخم يا چيزى كه روى آن گذاشته نجس است، چنان چه آب كشيدن آن و رساندن آب به روى زخم ممكن باشد بدون زحمت و مشقت، بايد آن را آب بكشد و موقع وضو آب را به زخم برساند.
⁉️ تذکرات:
🏷1: هر چیزی که هنگام وضو یا تیمم، بر محل زخم، شکستگی، سوختگی یا عضو دردمند میگذارند، جبیره نام دارد؛ مانند پارچه، چسب، نوار، پنبه، دارو، گچ یا چوب شکسته بندی.
🚿2: غسل جبيرهاى مثل وضوى جبيرهاى است، ولى بنابر احتياط واجب بايد آن را ترتيبى بهجا آورند نه ارتماسى.
🏷3: اگر جبيره، تمام صورت يا تمام يكى از دستها را فرا گرفته باشد باز احكام جبيره جارى بوده و وضوى جبيرهاى كافى است، ولى اگر بيشتر اعضاى وضو را گرفته باشد، تيمم کفایت می کند هر چند بنابر احتياط مستحب بين عمل جبيره و تيمم جمع نمايد.
🤚4: در جبیره ای که موضع شستن است، اگر دست کشیدن مشکل است و یا ممکن نیست مانند میان پارچه و پانسمان، دست کشیدن آن مقدار لازم نیست ولی در جبیره ای که در موضع مسح است باید به همان مقداری (که اگر جبیره نبود) از نظر مقدار و کیفیت مسح شود.
🌴5: كسى كه بايد با وضو يا غسل جبيرهاى نماز بخواند، چنانچه بداند كه تا آخر وقت عذر او برطرف نمىشود، مىتواند در اول وقت نماز بخواند، ولى اگر اميد دارد كه تا آخر وقت عذر او برطرف شود احتياط واجب آن است كه صبر كند و اگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو يا غسل جبيرهاى به جا آورد.
#احکام_جبیره #وضوی_جبیره
#تعریف_شبهه
#نهج_البلاغه
◽️و إِنَّمَا سُمِّيَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لاَِنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ
🔴شبهه تنها از اين جهت شبهه ناميده شده که شباهتى به حق دارد (هر چند در واقع باطل است).
✍️و به همين دليل سبب فريب گروهى از ساده لوحان و دستاويزى براى شيطان صفتان، جهت فرار از حق مى شود.
📘#خطبه_35
┄┄┅┅┅❅◇❅┅┅┅┄┄
📚نهج البلاغه ای شویم▪️🌸▪️👇
🔶 @nahjolbalaghe5
┄┅═✧❁📚🔶📚❁✧═┅┄
🌹شهید علی اسکندری فرمانده گردان موسی بن جعفر
🌹لحظه های آخر
🌴در عملیات کربلای ۵ بی سیم چی اش بودم گفت: میدانم در این عملیات شهید می شوم ولی دوست دارم در آخر عملیات تیری به قلبم بنشیند و به شهادت برسم
🌷چند روز بعد مجروح شدم، من را به پشت جبهه منتقل کردند روزهای آخر عملیات بود که خبر شهادتش را شنیدم، همان طور که خودش گفته بود تیری به قلبش❤️ که ثابت کرده بود.
🌷بوی علی🌷
آن روز شهر شهدای زیادی داشت، هنوز برای شهید قبر انتخاب نکرده بودند، ما داشتیم میگشتیم که یک باره بوی همیشگی تنش را احساس کردم، به سوی قبری که آن جا بوی علی به مشامم می رسید رفتیم،
گفتم این قبر علی است ، بقیه قبول نکردند تا بچه های بنیاد شهید آمدند و حرف مرا تایید کردند، هنوز هم گاهی اوقات در منزل آن بو را احساس می کنم، بوی علی. شهدای بی ادعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹استوری
🌸سلام صبح به خیر
🌷قرآن کریم و دعا🌷
🌹💦🌷🌹💦🌷🌹💦🌷
🌷اولین سلام صبح گاهی تقدیم به ساحت قدسی قطب عالم امکان، حضرت صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
🌴 صبح مان را آغازمی کنیم، با سلام به ساحت مقدس چهارده معصوم علیهم السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و حضرت زینب کبری سلام الله علیها، به نیابت از امام خمینی رضوان الله علیه و تمامی شهدا، علما، شهیدحاج قاسم سلیمانی، مؤمنین مؤمنات:
┄✦🌸✦༻﷽༺✦🌸✦┄
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ⚪️ ﯾﺎ ﺭَﺳﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ♦️ ﯾﺎ ﺍﻣﯿﺮَﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏِ⚪️ﯾﺎ ﻓﺎﻃﻤةُ ﺍﻟﺰﻫﺮﺍﺀُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ♦️ ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﻤﺠﺘﺒﯽ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ⚪️ ﯾﺎ ﺣﺴﯿﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺳﯿﺪَ ﺍﻟﺸﻬﺪﺍﺀِ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ♦️ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﺍﻟﺤﺴﯿﻦِ ﺯﯾﻦَ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦَ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ⚪️ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ِ ﺍﻟﺒﺎﻗﺮُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ♦️ﯾﺎ ﺟﻌﻔﺮَ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﺼﺎﺩﻕُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ⚪️ﯾﺎ ﻣﻮﺳﯽ ﺑﻦَ ﺟﻌﻔﺮٍ ﺍﻟﮑﺎﻇﻢُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ♦️ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﻮﺳَﯽ ﺍﻟﺮﺿَﺎ ﺍﻟﻤُﺮﺗﻀﯽ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ⚪️ ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ ﺍﻟﺠﻮﺍﺩُ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ♦️ﯾﺎ ﻋﻠﯽَّ ﺑﻦَ ﻣﺤﻤﺪٍ ﺍﻟﻬﺎﺩﯼ
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ⚪️ﯾﺎ ﺣﺴﻦَ ﺑﻦَ ﻋﻠﯽٍ العسکری
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﯿﮏَ♦️ﯾﺎ ﺑﻘﯿةَ ﺍﻟﻠﻪِ، یا اباصالحَ المهدی و رحمةُ الله و بركاته.
☀️الهی
♦️یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد
⚪️یا عالیُ بِحَقِّ علی
♦️یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه
⚪️یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن
♦️یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن
⚪️عجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
🌴با معارف قرآن بیشتر آشنا شویم🌴
🌸سوره یوسف آيه 8 🌸
🌴8- إِذْ قَالُواْ لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَى أَبِينَا مِنَّا وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِى ضَلَلٍ مُّبِينٍ
🌹ترجمه:
🌴آن گاه كه(برادران او) گفتند: همانا یوسف و برادرش(بنیامین) نزد پدرمان از ما كه گروهى نیرومند هستیم محبوب ترند. همانا پدرمان(در این علاقه به آن دو) در گمراهى روشنى است.
🌹نکته ها:
📍«عُصبة» به گروه متحد و قوى مى گویند زیرا با وحدت و هم بستگى هم چون «اعصاب» یك بدن، از هم دیگر حمایت مى كنند.
🌷🌷دو نفر از پسران حضرت یعقوب علیه السلام، (یوسف و بنیامین) از یك مادر و بقیه از مادرى دیگر بودند. علاقه پدر به یوسف، به دلیل خردسال بودن یا به دلیل كمالاتى كه داشت، موجب حسادت برادران شده بود. آن ها علاوه بر حسادت با گفتن: «و نحن عصبة» نشان دادند كه دچار غرور و تكبّر شده و در اثر این غرور و حسد، پدر را متّهم به اشتباه و انحراف در مهر ورزى به فرزندان مى كنند.
🌳افرادى در جامعه، به جاى آن كه خود را بالا ببرند، بزرگان را پایین مى آورند. چون خود محبوب نیستند، محبوب ها را مى شكنند.
فرق است میان تبعیض و تفاوت. تبعیض؛ برترى دادن بدون دلیل است. ولى تفاوت؛ برترى بر اساس لیاقت است. مثلاً نمره هاى یك معلّم، تفاوت دارد، ولى این تفاوت حكیمانه است، نه ظالمانه.
🌸 علاقه ى حضرت یعقوب علیه السلام به یوسف، حكیمانه بود نه ظالمانه، ولى برادران یوسف، این علاقه را بى دلیل پنداشتند و گفتند: «انّ ابانا لفى ضلال مبین»
💚گاهى علاقه زیاد، سبب دردسر مى شود؛ یعقوب، یوسف را خیلى دوست داشت و همین امر موجب حسادت برادران و افكندن یوسف در چاه شد. چنان كه علاقه زلیخا به یوسف، به زندانى شدن یوسف انجامید.
لذا زندان بان كه شیفته اخلاق یوسف شده بود، وقتى به او گفت: من تو را دوست دارم. یوسف گفت: مى ترسم این دوستى نیز بلائى به دنبال داشته باشد.(30)
30) تفسیر الستّین الجامع.
🌹پيام ها:
♦️ 1- حسادت موجب مى گردد افراد بزرگ سال سن و شخصیّت خود را فراموش كرده و با كودكان كینه توزى كنند. (با توجّه به این كه یوسف كوچك تر بود، بزرگترها به او حسادت ورزیدند) «لیوسف... احبّ الى ابینا»*
🌿 2- اگر فرزندان احساس تبعیض كنند، آتش حسادت در میان آنان شعله ور مى شود. «احبّ الى ابینا منّا»
🌸 3- عشق وعلاقه به محبوب شدن، در نهاد هر انسانى وجود دارد. انسان ها از كم توجّهى و بى مهرى به خود، رنج مى برند. «احبّ الى ابینا»
🌺 4- حضرت یعقوب علیه السلام به همه فرزندان محبّت داشت. «احبّ الى ابینا منّا» (برادران مى گفتند: یوسف محبوب تر است، یعنى ما نیز محبوب هستیم)*
♦️ 5 - زور و قدرت، محبّت نمى آورد. (برادران قدرت داشتند، ولى محبوب نبودند) «لیوسف... احبّ... و نحن عصبة»
🍃 6- با هم بودن موجب احساس نیرومندى و قدرت مى شود. «نحن عصبة»*
📌 7- گروه گرایى، اگر بدون رهبرى صحیح و خداپسندانه باشد، عوامل سقوط را سریع تر فراهم مى كند. («و نحن عصبة» نشان انسجام است، ولى انسجامى رها وبدون رهبرى صحیح)*
🌾 8 - انسان براى ارتكاب خطا و گناه، اوّل خود را توجیه و كار خود را تئوریزه مى كند. (برادران هم خود را متّحد و قوى مى دانند، «و نحن عصبة» و هم پدر را منحرف، «انّ ابانا لفى ضلال» و با این دلیل، حسادت خود را توجیه مى كنند.)*
🔴 9- جوانان نوعاً خود را عقل كل دانسته و به نظرات پدران كمتر اهمیّت مى دهند. «نحن عصبة انّ ابانا لفى ضلال مبین»*
🌳 10- احساس قدرت و نیرومندى، عقل را كور مى كند. «نحن عصبة انّ ابانا لفى ضلال مبین»*
♦️ 11- معیارهاى نادرست، نتایج نادرست به دنبال دارد. (اگر معیار فقط قدرت و تعداد شد، نتیجه اش نسبت انحراف به اقلّیت مى شود.) «انّ ابانا لفى ضلال مبین»*
🍁 12- خودخواهان عوامل ناكامى را به جاى آن كه در خود جستجو كنند به دیگران نسبت مى دهند. «انّ ابانا لفى ضلال مبین» (به جاى آن كه بگویند ما حسودیم، گفتند: پدر ما منحرف است)*
📌 13- حسادت، مرز نبوّت واُبوّت (پیامبرى و پدرى) را نیز مى شكند و فرزندان به پیامبرى كه پدرشان است، نسبت انحراف و بى عدالتى مى دهند. «انّ ابانا لفى ضلال مبین»
🥀 14- غفلت انسان ممكن است به جایى برسد كه در عین انحراف و خطاكارى خود دیگران را خطاكار قلمداد كند. (برادران یوسف به جاى آن كه خود را حسود و توطئه گر بدانند، پدر را منحرف دانستند) «انّ ابانا لفى ضلال مبین»*
🌷اصلیترین نیاز یک ملت🌷
🌹امام خامنه ای حفظه الله:
🌸 امنیت، یکی از اساسیترین و اصلیترین نیازهای یک ملت و یک کشور است.
🌴مهم ترین مشکل برای یک کشور وقتی به وجود میآید که در محیط کار، در محیط زندگی، در محیط تحصیل و در فضای عمومی جامعه، مردم احساس امنیت نکنند. اینجاست که مغزهای فعال، دست های توانا و سرانگشتان ماهر، هیچ یک نخواهند توانست مسئولیت مهمی را که هر کدام بر دوش دارند، به انجام برسانند.
🌷در فضای امنیت است که هم تلاش علمی، هم تلاش اقتصادی، هم روحیه و نشاط و هم همهی فعالیت های یک کشور میتواند بهدرستی برنامهریزی شود و با دقت دنبال گردد و به نتایج خود برسد.
بیانات در مراسم فارغالتحصیلی جمعی از پرسنل نیروی انتظامی ۱۳۷۹/۰۷/۱۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹امام خامنه ای حفظه الله:
🌴ملت ایران در فاصله ای کوتاه چندتا حرکت بزرگ انجام داده...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹امام خمینی رضوان الله علیه:
🌴آن روزی که من احساس خطر برای جمهوری اسلامی بکنم...
🥀《تحلیل مهدی محمدی از آشوبها》
♦️اجازه بدهید یک مرور بکنیم. از منظر امنیتی در مرحله استمرار اجباری آشوب هستیم. طرف طراح، در حال سوزاندن دسترسیها و سرمایههای ۲۰ و گاهی ۳۰ ساله خود است، فقط برای اینکه بتواند آشوب را ولو یک روز بیشتر کش بدهد.
♦️در شریف یک شبکه حداقل دو سه ساله خرج شد. در اوین شبکه بیش از ده ساله خود را سوزاندند. عبدالحمید در بلوچستان سرمایه ۳۰ ساله است. شبکه نفوذی در صدا و سیما خیلی قدیمی بود. ولی برای شان مهم نیست. دسترسیها را میسوزانند و شبکهها را قربانی میکنند چون کابوسی بدتر از خاموش شدن شعله آشوب برای شان قابل تصور نیست.
♦️قبلا نوشتم که موساد در هفتههای اول موقعیت جامعه ایران را انقلابی ارزیابی کرده بود. اکنون کمی ارزیابی را تصحیح کرده، میگویند ایران در «آغاز» شکل گیری وضعیت انقلابی است.
♦️طراحی این است که مستقل از هزینه، خیابان فعال بماند. تنها راه تحقق این هدف برای طرف طراح، وارد کردن نظام به «چرخه خشونت افزایشی» است.این بازی را جمهوری اسلامی از همان ساعت نخست خوانده بود. تا امروز جمهوری اسلامی در مقابل سنگینترین فشارها برای برخورد شدیدتر مقاومت کرده است.
♦️فقط در دو روز اول ۷ نیروی نظامی و امنیتی به شهادت رسیده اند. استفاده از ظرفیت انتظامی در خیابان، صرفا در حد پراکندن تجمعات برای جلوگیری از رخ دادن فجایع امنیتی است. استعداد امنیتی اصلی کلافه است که تا کی باید صبر کند.
♦️از حیث تکنیکی و تاکتیکی شاید نقدهای جدی به مهارتهای ضد اغتشاش وارد باشد، اما از جهت راهبردی نظام عمدا به سمت سرکوب حرکت نکرده و نخواهد کرد. تصمیم گیران میدانند که باید شهید بدهند اما کسی نباید کشته شود. برای مردانی که کالجبل الراسخ چهل سال جنگیدهاند خیلی سخت است. ولی خب این جنگ را هم باید بجنگند و این یکی قانون خودش را دارد.
♦️در این روزها من از نزدیک دیدهام ذهن سیستم بیش از آن که درگیر سرکوب باشد، درگیر اصلاحاتی است که باید بکند. بحثهای بسیار پرحرارتی در جریان است که بخشی از جامعه دیده نشده و باید بشود. بدون یک برنامه اجتماعی، تدبیر امنیتی عقیم می ماند. از حیث شناختی هم در واقع با یک فیلم کارگردانی شده مواجهیم. در واقع خبری نیست.
♦️آشوب درست و درمانی هم نیست چه رسد به انقلاب. صحنه هایی خلق می شود فقط برای این که ویدئوهایی از آن وایرال شود. طرف طراح امیدوار است نهایتا مردم تصمیم بگیرند بازیگر این تئاتر بشوند. منتها مردم فقط موبایل که نمیبینند. خیابان هم میروند و مشاهده شکاف عمیق میان نهاده شناختی و داده فیزیکی به آن ها میگوید یک جای این کار میلنگد. حتی بسیار معترضان کمتر آشوب میکنند.
♦️شیوه فعلی طرف طراح را ناگزیر به سمت خشونت بیشتر خواهد بود. چارهای ندارد. انقلاب که نشده، ولی زخم باید زده شود. ضمن این که ویدئو لازم دارند و ماشین تحریک مردم بیکار بماند، میمیرد. هم چنان امیدوارند سیستم یک جا کنترلش را از دست بدهد و احساساتی شود. اما نخواهد شد. پیام رهبر انقلاب برای شهدای شاه چراغ یا تصمیم شورای تامین سیستان درباره فرماندهی انتظامی زاهدان را ببینید. دل، گرم ولی ذهن سرد است.
♦️نهایتا طرف طراح میداند ایران ایستادن و تماشا کردن یا خوردن و پاسخ ندادن بلد نیست. یک جایی معادله منطقهای و بلکه جهانی خواهد شد. در نقطهای از مسیر قرار نداریم که بتوان به عقب برگشت.
🌹حکم خوردن از غذای میزبانی که خمس نمی دهد🌹
📤پرسش کاربر در گروه:
خانمی مطمئن هستند خانواده همسرشون اهل خمس و نماز نیستند، این خانم جایز است هنگامی که به مجالس آن ها دعوت می شود، از غذاهاشون استفاده کند❓
مرجع: رهبری.
📤پاسخ:
🌷سلام علیکم
در مورد این خانواده ها دو احتمال هست یا مطمئن هستیم که دقیقاً همین غذایی که روبروی مان می گذارند خمس به آن تعلق گرفته یا مطمئن نیستیم.
چون به بسیاری از اموال خمس تعلق نمی گیرد و از طرفی حداکثر به یک پنجم اموال خمس تعلق می گیرد.
بنابراین احتمال دارد، این غذایی که جلوی ما می گذارند از مال حلال باشد و چون مطمئن نیستیم به آن خمس تعلق گرفته و از طرفی حق نداریم که تحقیق و پیگیری کنیم، بنابراین خوردن از غذای آن ها جایز است.
فقط در صورتی خوردن از غذای آن ها جایز نیست که یقین کنیم، دقیقاً همین غذایی که روبروی مان می گذارند خمس به آن تعلق گرفته است. و فرض به دست آوردن این یقین و اطمینان نزدیک به صفر است.
توضیحات بیشتر:👇
🌴 کسانی را که ما با آن ها ارتباط داریم، به سه گروه می توان تقسیم کرد:
🌷۱. گروهی که یقین داریم خمس می دهند، که هیچ مشکلی در ارتباط با آنها نداریم.
🌸 2. گروهی که نمی دانیم اهل خمس دادن هستند یا نه، در این موارد هم اسلام به ما اجازه نداده است، تحقیق و پیگیری کنیم، و چون یقین نداریم، خوردن غذا هم در خانه این گروه مشکلی ندارد.
🌺 ۳. گروهی که یقین داریم خمس نمی دهند، در این موارد هم چون مطمئن نیستیم همین غذایی که روبروی ماست خمس به آن تعلق گرفته یا نه، لذا خوردن از غذای آن ها جایز است.
📍اماً اگر کسی بخواهد احتیاط کند، باید برای هر غذایی را که در آن شبهه دارد، به اندازه یک پنجمش خمس یا ردّ مظالم بدهد.
📚منبع:
امالى شیخ صدوق، ترجمه کمره اى، متن، ص: 422