✅تفاوت #برائت_تنجیزی با #برائت_تعلیقی؛👇👇👇
◀️در محضر استاد حسینی نسب
« #برائت_تنجیزی برائتی است که با #ادله_احتیاط تعارض می کند؛مثلاً شیخ انصاری معتقد است "کل شیء مطلق حتی یرد فیه نهی" این برائت تنجیزی است.
اما #برائت_تعلیقی برائتی است که #مشروط_به_عدم_تمامیت_ادله_احتیاط است؛مثلاً علی الأقوی "قبح عقاب بلابیان"، "ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا" و ... #برائت_تعلیقی را می رسانند.»
📚4 خرداد 1399
📝کانال خلاصه ای از اصول
@kholaseosule
✅همه چیز در مورد رؤیت هلال در کلام استاد حسینی نسب👇👇👇
🤔سؤال؛استاد
نظر شما درباره رویت هلال چیه؟
کدام روایت یا روایات محل بحث آقایان است؟
آیا بحث مربوط به طریقیت داشتن یا موضوعیت داشتن دیدن است یا چیز دیگریست؟
👌پاسخ؛
«در مورد قضیه رؤیت هلال عرض کنم که تكويناً ماه دو حالت دارد:
الف) حالت مقارنه: زمانى است كه ماه در تحت الشعاع خورشيد قرار مىگيرد که اصطلاحا به آن محاق می گویند و در این حالت به هيچ وجه با چشم معمولى قابل رؤيت نيست.
ب) حالت ولادت: زماني است كه ماه از محاق و تحت الشعاع خارج مىشود و ماه نو و جديد آغاز مىگردد؛ و در لغت و عرف از آن به هلال تعبير مىكنند. به عبارت ديگر، اوّلين زمان ولادت، همان اوّلين زمان از هلال خواهد بود.
آنچه به عنوان ملاک در روايات وارد شده، (28 روایت در باب سوم کتاب الصیام از جلد دهم وسائل الشیعه) عنوان مركّب «رؤية الهلال» است. در اين عنوان، دو كلمه «رؤيت» و «هلال» وجود دارد. بحث در اینجاست که عنوان رویت در این اخبار طريقيّت دارد يا موضوعيّت.
كسانى كه رؤيت با چشم مسلّح را كافى مىدانند، رویت در اخبار را #طریقی دانسته اند و گفته اند گرچه در روايات، كلمه «رؤيت» آمده، امّا از ادلّه استفاده مىشود كه ملاك وجود واقعى هلال است. مهم احراز هلال در واقع(حالت ولادت ماه) است. چشم عادی یک ابزار را برای احراز این حالت است و از هر راه دیگری نیز این هلال احراز شور اول ماه ثابت می شود. به عبارت دیگر، به «أصالة الإطلاق» استدلال نمودهاند و وجود فرینه ای بر تقیید به چشم معمولى و عادى را نپذیرفته اند. یعنی همانطور كه احراز حلال(حالت ولادت) با ابزارى مانند عينك كفايت مىكند، رؤيت با ابزار قوىتر نیز كه در واقع تغييرى ايجاد نمىكند کافی خواهد بود.
نظیر همین بحث در فلس ماهی نیز مطرح است. ملاك حلّيت وجود فلس است. حال، اگر فلس يك نوع ماهى با چشم معمولى ديده نشود، امّا به وسيله ابزاری مثل ذره بين بتوان آنرا مشاهده كرد يا اينكه عرف عام نتوانند فلس آن را تشخيص دهند، ولى عرف خاص بگويند كه داراى فلس است، کدام تعیین کننده است؟
كسانى كه رؤيت هلال با چشم مسلّح را كافى نمىدانند، ادّعاى انصراف رؤيت در اخبار به ديدن با چشم معمولى را مطرح کرده اند. بدین ترتیب، حتی رؤيت كسانى كه قدرت ديد فوقالعادهاى دارند نیز نباید کافی باشد. (ر.ک: الصوم فى الشريعة الإسلاميّة الغرّاء، ص 144.؛ چند نكته مهمّ در باب رؤيت هلال، ص 10.)
به نظر بنده، بايد ديد منشأ انصراف چيست؟ انصرافی معتبر است که منشأ آن غلبه استعمال در یک طرف با ندرت استعمال در طرف مقابل باشد. كلمه رؤيت همانطور كه در ديدن با چشم معمولى استعمال شده، در ديدن با ابزارى مانند عينك، يا ذرّه بين و يا دوربين به صورت حقيقى استعمال مىشود. در نتیجه، این انصراف را نمی توانیم بپذیریم. برخی اساتید ادعای انصراف به فرد متعارف را مطرح می کردند و می گفتند از انجا که رویت با چشم عادی، فرد متعارف رویت است، لذا ادله انصراف به رویت با چشم غیر مسلح پیدا می کنند. این سخن را به صورت مبنایی قبول نداریم و صرف متعارف بودن را به عنوان منشا انصراف نمی پپذیریم. مبنای ما در اصول این است که تنها انصرافی حجت است که منشا ان کثرت استعمال در یک طرف با ندرت استعمال در طرف مقابل باشد.
28 روايت در باب سوّم از ابواب شهر رمضان در جلد دهم وسائل الشيعه آمده است، که در آنها هیچ قرینه لفظیه ای بر تقیید وجود ندارد. انصراف را هم که نپذیرفتیم. در یک تقریب بناء و در تقریب دیگر مبناء. در نتیجه نمی توانیم از اطلاق دست بکشیم و به اين نتيجه رسیدیم كه حالت هلال ماه به هر طريقى كه احراز شود كفايت مىكند.»
📚4 خرداد 1399
📝کانال خلاصه ای از اصول
@kholaseosule
رسائل استصحاب.pdf
457.5K
✅تقریر روانِ بخشی از درس استصحاب رسائل؛👇👇👇
♦️نوشتۀ فوق تقریر از درس رسائل بخش استصحاب #استاد_حسینی_نسب هست که در بهار 98 توسط حامد صفری صوتها گوش داده شده و مطالبی که استاد گفتند و یا پای تخته نوشتند،در این تقریر آورده شده است.
◀️در ضمن ترم دوم استصحاب از صوت 115 به بعد شروع می شود...
برای استفادۀ دیگران👆👆👆
✍️14 صفحه
📝کانال خلاصه ای از اصول
@kholaseosule
رسائل استصحاب.docx
82.8K
✅تقریر روانِ بخشی از درس استصحاب رسائل؛👇👇👇
♦️نوشتۀ فوق تقریر از درس رسائل بخش استصحاب #استاد_حسینی_نسب هست که در بهار 98 توسط حامد صفری صوتها گوش داده شده و مطالبی که استاد گفتند و یا پای تخته نوشتند،در این تقریر آورده شده است.
◀️در ضمن ترم دوم استصحاب از صوت 115 به بعد شروع می شود...
برای استفادۀ دیگران👆👆👆
✍️14 صفحه
📝کانال خلاصه ای از اصول
@kholaseosule
✅ #ملاک_اصولی_بودن_یک_بحث_چیست؟
🌀از نظر شیخ انصاری خصوصیات یک بحث اصولی عبارت است از؛
1️⃣در طریق استنباط حکم فرعی من ادلتها قرار بگیرد.(استنباط در مقابل تطبیق است)
2️⃣متن یا مستفاد از یک آیه و روایت نباشد یا از احوال کتاب یا سنت حساب نمی شود بلکه به کمک آن احوال کتاب یا سنت استفاده می شود.
3️⃣مختص به مجتهد باشد؛یعنی نیازمند فحص و جستجو است.
💥اشکال امام خمینی(ره) به خصوصیات دوم و سوم:
قواعد فقهی فراوانی هستند که مستفاد از سنت نیستند که متن یک روایت یا آیه باشند مثل "ما لا یضمن بصحیحه لا یضمن بفاسده".
و همچنین قواعد فقهی فراوانی هستند که مختص به مجتهد هستند که عامی نمی تواند آنها را اجرا کند مثل الطهار در شبهات حکمیه.
✍️در نتیجه #معیار صرفاً همان استنباط و تطبیق است.
📚تدریس استاد حسینی نسب در درس استصحاب-رسائل...
📝کانال خلاصه ای از اصول
@kholaseosule
✅معیار در #شبهه_حکمیه و #شبهه_موضوعیه چیست؟
1️⃣ #منشأ_شبهه؛
اگر فقدان یا اجمال یا تعارضِ نص بود،شبهۀ حکمیه است.
اما اگر امور خارجی بود،شبهۀ موضوعیه است.
2️⃣ #رفع_کننده_شبهه؛
در حکمیه،شارع است.
اما در موضوعیه،خبرۀ فن است.
3️⃣ #کلی_و_جزئی؛
غالباً شبهه حکمیه کلی است.
اما شبهه موضوعیه جزئی است.
📚 تدریس استاد حسینی نسب در درس قطع و ظن-رسائل
📝کانال خلاصه ای از اصول
@kholaseosule
✅تفاوت حکم تکلیفی با حکم وضعی؛👇👇👇
♦️«موضوع حکم تکلیفی فعل مکلف است یا به عبارت دیگر مکلف است
و موضوع حکم وضعی ماهیت خارجی است.»
📝کانال خلاصه ای از اصول
@kholaseosule
✅«ابوالحسن» در روایات منظور کدام معصوم است؟
♦️امام کاظم(ع):
مقصود از «ابوالحسن» با قید الاوّل و در بیشتر موارد به صورت مطلق و با قید الماضی، امام موسی کاظم (ع) میباشد.(دعای توسل: يَا أَبَا الْحَسَنِ يَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ أَيُّهَا الْكَاظِم...)
♦️امام رضا(ع):
اگر مقیّد به «ابو الحسن الرضا، یا ثانی» باشد، مقصود امام رضا (علیهالسّلام) است.(دعای توسل: يَا أَبَا الْحَسَنِ يَا عَلِيَّ بْنَ مُوسَى أَيُّهَا الرِّضَا...)
♦️و اگر مقیّد به «ابو الحسن ثالث» بود، مقصود امام هادی (علیهالسّلام) خواهد بود.(يَا أَبَا الْحَسَنِ يَا عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَيُّهَا الْهَادِي النَّقِي...)
💥در مواردی به صورت مطلق آمده ولی مقصود امام هادی (ع) است.
💥در دعای توسل،امیرالمؤمنین و امام سجاد علیهما السلام هم با این لقب نام برده شده است اما در هیچ روایتی منظور از ابوالحسن،این دو امام هُمام نیست.
*حضرت امام خمینی(ره):
"«ابو الحسن اوّل» حضرت كاظم، عليه السلام، است، چنانچه «ابو الحسن» مطلق نيز آن بزرگوار است. و أبو الحسن ثانى حضرت رضا، عليه السلام، و ثالث حضرت هادى، عليه السلام، است."
&شرح چهل حديث، ص: 214
📝کانال خلاصه ای از اصول
@kholaseosule
✅«ابوجعفر» در روایات منظور کدام معصوم است؟
♦️امام باقر(ع):
مقصود از «ابوجعفر» به صورت مطلق، یا با قید ابوالجعفر الأوّل در روایات، امام محمّدباقر (علیهالسّلام) میباشد.(دعای توسل:ِ يَا أَبَا جَعْفَرٍ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ أَيُّهَا الْبَاقِر...)
♦️امام جواد (ع):
اگر مقید به «ابو جعفر ثانی» باشد، منظور امام جواد (علیهالسّلام) است.(دعای توسل:ِ يَا أَبَا جَعْفَرٍ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ أَيُّهَا الْجَوَاد...)
📝کانال خلاصه ای از اصول
@kholaseosule
✅حکومت و ورود؛
◀️در محضر علامه مصباح یزدی؛
استنباط نادرست از آیات قرآن
آقایی گفته بود آیه لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْن(نساء/11) که بیانگر تفاوت ارث مرد و زن است، با آیه اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی(مائده/8)منافات دارد و آیه دوم، حاکمبر آیه نخست است.
آیا میتوان آیه اعْدِلُوارا حاکمبر لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْن دانست؟ یعنی یک مطلق، حاکمبر نص باشد! معنای این حرف چیست؟
ما در اصول، اصطلاح «حکومت و ورود» و «تخصیص و تخصص» داریم ولی دلیل حاکم موضوع دلیل دیگر را ازبین میبرد؛
مثلاً وقتی میگویند لا سهو فی السهو وقتی در نماز چهار رکعتی بین سه و چهار شک کردید، باید یک رکعت نماز احتیاط بخوانید؛ اگر در همین نماز احتیاط شک کردید، به این شک نباید اعتنا کرد و دستور دیگری ندارد، یا مثل قاعده «لاضرر» که براساس برخی دیدگاهها حاکمبر ادله دیگر است. بههرحال در «حکومت»، اگر دلیلی حاکم باشد، موضوع برای دلیل بعدی باقی نمیماند. در این فرض، اگر آیه اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی حاکمبر آیه لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ باشد، بهمعنای آن است که دو برابر بودن ارث مرد نسبتبه زن موضوع ندارد. در مسئله ارث ـ بنابر فهم آن آقاـ عقل اقتضا میکند ارث مرد و زن یکسان باشد؛ اما آیه میگوید نه، فرق دارد، و ارث مرد باید دو برابر باشد. مقتضای اعْدِلُوااین است که بین ارث مرد و زن مساوات باشد؛ آیه میگوید نه، مساوات نیست، پس این دو آیه باهم تناقض و تعارض دارد.
📚کتاب"سيماي پيامبر اعظم(ص) در آينه نهجالبلاغه؛اثر علامه مصباح یزدی؛ص191
📝کانال خلاصه ای از اصول
@kholaseosule
🔖 تعريف ورود و تخصص
🔖 تفاوت حكومت با ورود
📝 ورود آن است که تقدم أحد الدلیلین بر دیگری به گونه ای باشد که آن دلیل، موضوع دلیل دیگر را حقیقتا منتفی کند بعنایة التعبد مثل اینکه میگوئیم:
امارات، موضوع اصول عمليه عقلیه را از بين ميرود و بر اصول عقلیه ورود دارد.
🔖 تفاوت حكومت و ورود🔖
🔷 ارتفاع موضوع دلیل با قیام دلیل دیگر حقیقتا = ورود
🔷 ارتفاع موضوع دليل با قيام دليل ديگر ادعاء = حکومت
💡توضیح ما ذکرناه:
ما در شرح حکومت مخصِّصه عرض کردیم که دلیل حاکم نفی حکم میکند به لسان نفی موضوع منتها نفی موضوع در حکومت ادعایی است نه حقیقی مانند "لاربا بین الوالد و الولد" که حاکم است بر دلیل "حرم الله الربا".
در اینجا دلیل حاکم نفی میکند ربا را بین والد و ولد لکن این نفی حقیقی نیست زیرا ربا بین والد و ولد محقق است در خارج حقیقتا و قابل نفی نیست و لکن این دلیل، ربا را بین الوالد و الولد نفی میکند تا بدین وسیله نفی کند احکامی را که بر ربا مترتب است در فرض مذكور (يعنی ربای بین الوالد و الولد) و لکن در ورود، با ورود اماره حقیتا موضوع اصل منتفی میشود نه ادعاء.
این عمده فرق بین حکومت و ورود است که ما از برخی از بزرگان اصولیون همچون محقق عراقی استفاده کردیم " متن فرمايش ايشان را در حاشیه آورده ایم [1] "
🔖تعریف تخصص🔖
تخصص آن است که خروج مورد از موضوع دلیلی، تکوینی باشد مانند اینکه تکوینا زید جاهل از موضوع حکم "أکرم العلماء" خارج است.
➖➖➖➖➖➖➖
[1] لا نعنى من الحكومة الا ما يكون رافعا لموضوع الاخر تعبدا وتنزيلا قبال الورود الذي عبارة عن رافعية احد الدليلين بعناية التعبد به لموضوع الاخر وجدانا
📚 نهاية الأفكار للمحقق العراقي، ج2، ص196
📝کانال خلاصه ای از اصول
@kholaseosule
✅اثبات قول به امتناع اجتماع امر و نهی با چهار مقدمه؛
1️⃣ احکام خمسه با هم متضادند.
2️⃣متعلَّق احکام،فعل مکلّف است که از او صادر می شود.
3️⃣فعلِ مکلَف درست است که دو عنوان بر آن منطبق است ولی دو تا عنوان باعثِ تعدد مُعنوَن نمی شود.
4️⃣هر چیزی که یک وجود دارد،یک ماهیت دارد.
📚کفایۀ آخوند خراسانی؛استاد مرتضوی
📝کانال خلاصه ای از اصول
@kholaseosule