eitaa logo
خراسان آنلاین
13.3هزار دنبال‌کننده
28.4هزار عکس
18.7هزار ویدیو
23 فایل
ارتباط با خبرنگار 👇 @harfe_mardom_khorasan شماره تماس 05137009367
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 «آرش»؛ راز عقب نشینی صهیونیست‌ها؟ ✍️امید ادیب 🔴ساعتی پیش اسراییل هیوم گزارش داد که آمریکا و اسراییل در پیامی به ایران برای آتش بس اعلام آمادگی کرده اند. ایران هم که اهداف کوتاه مدتش از عملیات «نصر» محقق شده بود با صدور اطلاعیه‌‌ای از توقف عملیات خبر داد. اما چرا اسرائیل علی غم‌ورود ضربه حیثیتی اخیر از ادامه جنگ صرف نظر کرد؟! 🔴قطعا فشار ترامپ و دردناکی ضربات موشک‌های نسل چهارم خیبرشکن در این تصمیم نقش داشته اما به نظر می‌رسد یکی از عوامل تاثیر گذار در عقب نشینی اسراییل از ادامه جنگ، عملکرد سامانه آرش بود که در ایام آتش‌بس به شبکه یکپارچه پدافندی اضافه شد. 🔴بر اساس اخبار آشکار ایران دستکم ۳ پهپاد متخاصم را در ایران، یک فروند را در عراق و حدود ۹ موشک کروز را در آسمان خود رهگیری کرده است. این تست قوی، موجب شد جنگنده‌های دشمن ریسک ورود به حریم هوایی ایران را به جان نخرند و با توجه به اینکه تنها مزیت رژیم قدرت هوایی‌اش است، در مقطع فعلی از ادامه جنگ عقب‌نشینی کند. 🔴البته این وضعیت ادامه‌دار نخواهد بود و دولت در معرض سقوط نتانیاهو برای جلوگیری از شکست قریب الوقوعش در انتخابات پیش رو مجبور به ماجراجویی جدید خواهد بود. 🇮🇷 @khorasanonlinenews
🔶معانی و پیام‌های یک تنبیه دردآور ✍️عزیز غضنفری 🔴تهاجم قاطع و دردآور جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی از چند منظر اهمیت دارد: 🔴نخست این‌که ایران هیچ گاه متحدین خود را تنها نگذاشته و نخواهد گذاشت. جمهوری اسلامی ایران از تنگه باب المندب گرفته تا مدیترانه و تا خلیج‌فارس دوستان روزگار سخت خود را فراموش نکرده و نخواهد کرد. 🔴دوم؛ ایران وارد مرحله تازه‌ای از بازدارندگی و معتبرسازی تهدیدات خود شده است؛ بر این اساس تصمیم گرفته شده، اگر خط قرمزی شکسته شد، نیروهای مسلح فوری و قاطع از خود واکنش نشان دهد. 🔴سوم؛ حمله به سرزمین‌های اشغالی در هماهنگی کامل میان فرماندهان نظامی و بخش سیاسی و دیپلماسی کشور صورت گرفته است. پیام‌های مقتدرانه و معنادار سردار سید مجید موسوی و دکتر سید عباس عراقچی در لحظات آغاز اقدام نظامی علیه سرزمین‌های اشغالی، به همین حقیقت مهم اشاره دارد. 🔴چهارم؛ سردار سرافراز سید مجید موسوی در پیام تلویزیونی خود از انسجام واقعی میان خیابان، دیپلماسی و میدان سخن گفتند. این یعنی تأکید چندباره فرماندهان جنگ بر وجود هماهنگی همه‌جانبه درون نظام؛ یقینا هر فرد و رسانه‌ای که بر خلاف این حقیقت درخشان، خط تفرقه و تنفر را در کشور و خیابان پیش ببرد به رژیم تروریستی آمریکا و رژیم صهیونیستی خدمت کرده است؛ چه بداند و چه نداند. 🇮🇷 @khorasanonlinenews
🔶عبور سن ازدواج از 32 سال؛ چاره چیست؟ 🔴این که رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت بگوید: میانگین سن ازدواج در شهر تهران به ۳۲ تا ۳۳ سال رسیده» به نظر مسئله چندان عجیبی نمی رسد و بلکه در 5 تا ده سال آینده نیز باید شرایط نگران کننده تر از این را شاهد باشیم. 🔴طبیعی است در شرایط کنونی که ابتدایی ترین نیازهای خانه، یک دغدغه مهم و شبانه روزی خانواده ها تلقی می شود نمی توان انتظار داشت ازدواج جوانان به سادگی صورت گیرد. 🔴البته که خداوند رزاق است و او خود وعده داده در امر ازدواج، گشایش ایجاد می کند اما آیا باورها یکسان است؟ 🔴امروز مسکن، یک چالش اساسی شروع یک زندگی است. اگر فرض را بر شاغل بودن فرد بگذاریم، با حقوق کارمندی و کارگری چگونه می توان از سد اجاره بها و تورم گذشت؟ 🔴بنابراین تکلیف حکمران، این است که با حمایت های ویژه در موضوع ازدواج و فرزندآوری، مسیر دیگری را در مسئله بحران جمعیت پیش بگیرد. ✍صادق غفوریان 🇮🇷 @khorasanonlinenews
🔶 ما، فضای مجازی و انگلیسی‌ها ! ✍️صادق غفوریان 🔴نخست‌وزیر انگلیس دیروز دوشنبه در هفته فناوری لندن از شرکت‌های فناوری خواست تا کنترل‌هایی را ایجاد کنند که مانع از ارسال یا دریافت تصاویر غیراخلاقی توسط کودکان شود. 🔴اگرچه در یک سال اخیر، موج قوانین کنترل گری فضای مجازی برای کودکان در اروپا رو به افزایش است، اما وزارت کشور انگلیس، اعلام کرد که این پیشنهادها، انگلیس را «اولین کشور در جهان خواهد کرد که در آن گرفتن، به اشتراک گذاشتن یا مشاهده تصاویر غیراخلاقی در دستگاه‌های کودکان غیرممکن می‌شود.» 🔴جالب تر این جاست که دولت انگلیس اعلام کرده شرکت‌های فناوری سه ماه فرصت دارند تا داوطلبانه اقدام کنند. اگر آنها این کار را نکنند، ممکن است قوانینی از جمله مجازات‌های مالی وضع شود. 🔴حال وضعیت خودمان را ببینیم که در کجای معادله پیچیده جهان جدید رسانه ها قرار داریم که اگر بخواهیم بدون تعارف به موضوع نظر افکنیم، نه تنها نتوانسته ایم فضای مجازی را ساماندهی کنیم، بلکه در بدیهیات آن گرفتار دست اندازها و چالش‌هاییم. 🇮🇷 @khorasanonlinenews
🔸حکایت صنایع دستی و وام برای انبارها؟ 🔹خبر اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی منتشر شد؛ خبری که در نگاه اول امیدوارکننده است، اما یک سؤال آزاردهنده را هم به همراه دارد: چند هزار میلیارد تومان دیگر باید وام بدهیم تا بالاخره مشکل صنایع دستی حل شود؟ 🔹سال‌هاست مسئولان از پرداخت تسهیلات، اشتغال‌زایی و حمایت مالی می‌گویند، اما کمتر کسی از بازار حرف می‌زند. واقعیت این است که بسیاری از هنرمندان صنایع دستی امروز مشکل تولید ندارند؛ مشکل فروش دارند. انبارهای پر از محصولی که مشتری ندارد، با وام بیشتر خالی نمی‌شود. 🔹اشتباه بزرگ اینجاست که صنایع دستی را یک حوزه نیازمند کمک می‌بینیم، نه یک صنعت درآمدزا. در حالی که کشورهایی مانند ترکیه و هند از صنایع دستی ارزآوری می‌کنند، ما هنوز موفقیت را با تعداد وام‌های پرداختی می‌سنجیم. شاید وقت آن رسیده باشد که به جای افتخار به میلیاردها تومان تسهیلات، بپرسیم چند هنرمند توانسته‌اند بدون وام و فقط از راه فروش آثارشان زندگی کنند؟ ✍️ محمد بهبودی نیا آخرین اخبار دنیای هنر، موسیقی و سینما👇 @cafefarhangikhorasan
🔶فعلا،نبرد فرسایشی ✍امید ادیب 🔴ایران در پاسخ به ۳ دور تجاوز دیشب آمریکا، ۳ پایگاه آمریکا در منطقه را با رویکردی متقارن و متناسب هدف قرار دارد. طی شب های اخیر حمله ایران به اسرائیل، پاسخ رژیم به ایران، حملات آمریکا به جنوب ایران و پاسخ های ایران به آمریکا همگی دارای یک ویژگی مشترک بودند؛ احتیاط، پرهیز از جنگ تمام عیار و تلاش برای رد نشدن از آستانه جنگ؛ اما چرا هر ۳ بازیگر، این احتیاط را دارند؟ 🔴آمریکا در هفته دوم جنگ با درک این نکته که در تغییر رژیم شکست خورده، جنگ تاب آوری را با نیت تحمیل خواسته های هسته ای، منطقه ای و موشکی خود به ایران آغاز کرد. ایران هم به دلائلی واقع بینانه به این درک رسیده که نابودی دشمن صهیونیستی در مقطع فعلی در دسترس نیست و جنگ با آمریکا هم که از اساس موجودیتی نبود. لذا ایران هم رویکرد جنگ ترکیبی نظامی، اقتصادی را به صحنه آورد تا طرف مقابل تسلیم خواسته های ایران از جمله مدیریت تنگه هرمز، رفع تحریم ها و خروج از منطقه شود. 🔴اگر این منظومه تحلیلی را بپذیریم، تحمیل اراده به طرف مقابل یا با جنگ تاب آوری ممکن است یا با جنگ تمام عیار زیرساختی. به دلائل روشن هر دو طرف جنگ، فعلاً نبرد فرسایشی با هدف کم آوردن طرف مقابل را انتخاب کرده اند. لذا علیرغم زد و خوردهای سنگینی که طی شب های گذشته صورت گرفت، آتش بس همچنان از نظر همه طرف ها پابرجاست! این معادله زمانی تغییر می کند که یا نفس یک طرف بریده شود یا از تسلیم طرف مقابل ناامید شود. در آن زمان احتمالاً باید منتظر جنگی کوتاه مدت ولی پرشدت و زیرساختی باشیم. 🇮🇷 @khorasanonlinenews
🔶وقاحت کویتی ◀️با گردن کشی و گستاخی بی‌حدوحصر کویت،آسیب‌پذیرترین کشور خلیج فارس در مقابل ایران چه کنیم؟ 🔴بنا به بیانیه‌های متعدد قرارگاه خاتم، کویت مبدأ بسیاری از حملات به کشورمان در طی جنگ تحمیلی سوم بوده است؛ حقیقتی که آن را در اظهارات متناوب مقامات آمریکایی شامل خود ترامپ، فرمانده سنتکام، وزیر جنگ و وزیر خارجه آن کشور در نام بردن از تک تک پنج کشور متخاصم خلیج فارس از جمله کویت و قدردانی از همراهی آنان نیز می‌توان دید. 🔴در چنین شرایطی کویت، نه فقط در دوره جنگ که در شرایط توقف درگیری‌ها نیز مبدا حملات ناقض آتش‌بس بوده، روند تقابلی‌اش نسبت به جمهوری اسلامی را شدت بخشیده و هر روز گامی فراتر از پیش گذاشته است. تعداد قابل توجهی از ایرانیان از زمان آغاز جنگ رمضان توسط دولت کویت با اتهامات واهی مانند قرار دادن عکس رهبری شهید در پروفایل حساب کاربری مجازی‌شان از کویت اخراج شده‌اند، برخی با برخوردهای خشن و ضرب و شتم مواجه شده و برخی اموالشان مصادره شده است 🔴نگاهی به فضای رسانه‌ای و محتویات روزنامه‌های این کشور هم آیینه تمام‌نمای رویکرد خصمانه کویت است. روزنامه پرخواننده الجریده کویت، سرفصل ثابتی با عنوان «العدوان الایرانی» (تجاوز ایران) در صفحه اول تارنمای خود ایجاد کرده و هر روز مقاله‌ای تند و بی‌پروا علیه ایران منتشر می‌کند. این مسئله فقط محدود به این روزنامه نیست وسایر جراید این کشور نیز همین خط مشی را در پیش گرفته‌اند. اوج وقاحت این رسانه‌ها آنجاست که از جمهوری اسلامی ایران با نام «رژیم ایران» یاد می‌کنند، در توصیف و اشاره به رهبری معظم انقلاب از...
🔶از مدرسه میناب تا مخازن بمانی، هدف یکی است 🔴بامداد امروز امریکا با حمله به دو مخزن بتنی آب در بخش بمانی استان هرمزگان آب شرب موردنیاز 20 هزار نفر را قطع کرد. در دمای 48 درجه این مخازن در حکم شاهرگ حیاتی برای منطقه هستند و نابودی آن‌ها پیامدی سنگین برای غیرنظامیان خواهد داشت. ذکر این نکته بسیار مهم است که این حمله به‌هیچ‌عنوان یک خطای محاسباتی نیست کاملاً هدفمند‌است. 🔴امریکا چند هدف مهم را از انجام این حمله‌ها دارد؛ ایجاد فشار اجتماعی و فرسایش روانی بر بدنه جامعه برای شکل‌دهی تنش و بحران برای بر هم زدن موازنه اجتماعی و سیاسی در کشور. ایجاد اخلال در منابع لجستیکی و مدیریت منطقه و انحراف اجباری نیرو به سمت تأمین اضطراری آب. فلج سازی زیرساختی یا همان بالا بردن هزینه ماندگاری برای دولت و مردم در منطقه موردنظر. 🔴این در حالی است که طبق پروتکل اول الحاقی به کنوانسیون ژنو (ماده ۵۴)، حمله به «تأسیسات و منابع آب شرب» که برای بقای جمعیت غیرنظامی ضروری هستند، ممنوع است. ازنظر حقوق بین‌الملل، چنین اقداماتی می‌تواند در زمره جنایات جنگی قرار گیرد، زیرا مستقیماً حیات غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد. 🔴قطعاً امریکا این را می‌داند ولی به‌مانند حمله به مدرسه میناب دست زدن به جنایت جنگی علیه مردم ایران به یک راهبرد برای امریکا تبدیل‌شده است ✍حمیدی 🇮🇷 @khorasanonlinenews
🔶 و اینک لگد گرانی‌ها به سلامت ! ✍️صادق غفوریان 🔴احتمالا خیلی از ما تصورمان از درمانگاه و بیمارستان، شلوغی، ازدحام و نوبت‌گیری‌های سخت از پزشک و متخصص است که البته با واقعیت کاملا تطابق دارد.اما آن‌چه در سال‌های اخیر به این مسئله، افزوده شده گرانی درمان است که گریبان «سلامت» را گرفته است. 🔴نمی توان از این واقعیت فرار کرد که امروز، گرانی هزینه‌های درمان به طور مشخص، این آسیب‌ها را پدید آورده است: حذف چکاپ‌های دوره‌ای، به تعویق انداختن آزمایش‌ها و مراجعات دیرهنگام و ترک درمان. 🔴علاوه بر این، تغییر مسیر مراجعان از مراکز خصوصی به دولتی و ازدحام بیشتر و به دنبال آن، کاهش کیفیت خدمات دولتی ها از دیگر آسیب های گرانی درمان است که به نظر می رسد، مصائبی افزون از این را پیش روی آینده سلامت کشور قرار داده است. 🔴در واکاوی این کاستی ها، اولین سویه آسیب شناسی متوجه ضعف نهاد بیمه در کشور است که نتوانسته همسو با این چالش ها چتر حمایت خود را توسعه بخشد. 🔴بدانیم و باور کنیم که بی توجهی به امر پیشگیری، سلامت و درمان، هزینه‌های یک جامعه را چندین برابر می کند؛ پس همین حالا تدبیر کنیم. 🇮🇷 @khorasanonlinenews
🔶 اجازه بدهید به حرفتان بخندیم ! ✍️صادق غفوریان 🔴امروز چهارشنبه ۲۱ خرداد، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش گفته، دریافت هرگونه وجه در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان ممنوع است. 🔴من گمان می‌کنم، مسئولان آموزش و پرورش وقتی این حرف را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند، خودشان احتمالا خنده‌شان می‌گیرد، چون به یقین می‌دانند که این حرف و این ممنوعیت، اجرا نمی‌شود. 🔴در این زمینه، یک تجربه از خودم بگویم؛ سه سال قبل در روزی که در همین زمینه گزارشی نوشته بودم و اتفاقا تیتر اول روزنامه هم شده بود، برای ثبت نام پسرم به مدرسه رفتم و تا مبلغ را پرداخت نکردم، ثبت نام انجام نشد. من به آن مسئول ثبت نام، گفتم که من همین امروز درباره ممنوعیت قانونی دریافت پول هنگام ثبت نام مدرسه گزارشی نوشته ام که نهایت واکنش آن آقا فقط یک لبخند بود. 🔴پس آقای مدیرکل، شما سالهاست که از ممنوعیت می‌گویید و ما سالهاست که می‌نویسیم و هر دو هم می‌دانیم که باز هم در ثبت‌نام‌ها از خانواده‌ها پول دریافت می‌شود. پس بهتر است، با هم بخندیم به این طنز تلخ. 🇮🇷 @khorasanonlinenews
🔶 برای خیابانی که نامش با حماسه ملبورن عجین شده 🔴گاهی یک صدا به خاطر آنکه راوی لحظه خاصی است در حافظه یک ملت می‌ماند. صدای جواد خیابانی از همان صداهاست؛ صدایی که با فوتبال، با هیجان، با خاطره‌های مشترک گره خورد. 🔴مردی خوش‌قلب، بامزه و با ظرفیت که در سال‌های اخیر نامش با جمله‌های قصار و لحظه‌های خاص گزارشگری پیوند خورد؛ جمله‌هایی که گاهی لبخند آوردند و گاهی تبدیل به شوخی‌های جمعی شدند. 🔴اما یک لحظه هست که از ذهن ما پاک نمی‌شود؛ خرداد ۷۶، ملبورن. هنوز هم انگار صدایش در گوش‌مان می‌پیچد: «پشت دفاع استرالیا، خداداد… گل… این غزال تیزپای فوتبال ایران…». همان چند ثانیه، برای همیشه در حافظه فوتبال ایران ثبت شد. 🔴خیابانی شاید حالا از تلویزیون خداحافظی کرده باشد، اما بعضی صداها بازنشسته نمی‌شوند. 🔴اصلا محال است کسی آن شب تاریخی را تجربه کرده باشد و خیابانی را با چیز دیگری به یاد بیاورد. ✍️صابر 🇮🇷 @khorasanonlinenews
🔶فرهنگ از پشت درِ خانه‌ها آغاز می‌شود 🔴بیرون گذاشتن زباله در زمان و مکان نامناسب، تنها یک بی‌نظمی ساده نیست؛ بلکه رفتاری خودخواهانه و دور از فرهنگ شهروندی است که پیامدهای آن متوجه همه شهروندان می‌شود. زمانی که زباله‌ها ساعت‌ها یا حتی روزها در معابر، کنار جوی‌ها و مقابل منازل رها می‌شوند، علاوه بر ایجاد چهره‌ای نامناسب برای شهر، بوی نامطبوع، آلودگی و مشکلات بهداشتی را نیز به همراه دارند. قرار دادن زباله خارج از زمان تعیین‌شده، زمینه پراکنده شدن پسماندها توسط باد، حیوانات و عوامل محیطی را فراهم می‌کند. بخشی از این زباله‌ها وارد طبیعت، زمین‌های اطراف و مسیرهای آب می‌شوند و آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد می‌کنند. آلودگی حاصل از این بی‌توجهی، هزینه‌های زیادی را به شهر و شهروندان تحمیل می‌کند و سلامت محیط زندگی را به خطر می‌اندازد. فرهنگ از پشت درِ خانه‌ها آغاز می‌شود؛ از همان جایی که هر فرد با رعایت حقوق دیگران، مسئولیت‌پذیری خود را در قبال شهر نشان می‌دهد. ✍سیده بهاره گندمی 🇮🇷 @khorasanonlinenews