eitaa logo
کانال رسمی حضرت آیت الله خوشوقت تهرانی ره
4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
383 ویدیو
31 فایل
کانال رسمی آیت الله خوشوقت أعلی الله مقامه * مرکز حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خوشوقت أعلی الله مقامه * مؤسسه فرهنگی محبین حضرت صاحب الأمر عجل الله تعالی فرجه sahebeamr.org - 02537740170
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️دشمنِ کار خیر 💠 س: لطفاً این حدیث را توضیح دهید: «تَصْفِيَةُ الْعَمَلِ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ وَ تَخْلِيصُ النِّيَّةِ مِنَ الْفَسَادِ أَشَدُّ عَلَى الْعَامِلِينَ مِنْ طُولِ الْجِهَادِ». 🔸ج: کسی که می خواهد كار خيري انجام دهد، دو دارد؛ شیطان و نفس اَمّاره. نه می گذارد انجام شود و نه . اما اگر با همه زحمت ها انجام داد، نگه داشتنش از انجام دادن سخت تر است؛ دائماً نفس فشار می آورد و می گويد: «در روزنامه بنويس و پشت بلندگو بگو تا مردم بفهمند تو چه كار كرده ای.» و بالاخره هم لو می دهد. بنابراين ، مشكل‌تر از انجام دادن آن است. لذا كسانی كه موفق می شوند، بايد خيلی مواظب باشند که آن را آن قدر بپيچند که درز نكند و كسی نفهمد. 📌پرسش و پاسخ از استاد اخلاق و معرفت حضرت آیت الله خوشوقت ره برگرفته از کتاب طریق بندگی 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
✳️ انواع عمل 💠س1: آيا فقط به دو نوع صالح و غير صالح تقسيم می شود؟ آيا قسم سومی ندارد؟ 🔸ج: نه؛ يا صالح است يا طالح. يا اين است يا آن. يا مصداق واجبات است كه است، يا مصداق محرمات است كه است. 💠س2: پس در واقع می شود گفت نوع سوم عمل، عمل صرفاً حلال است؟ 🔸ج: آن ديگر عمل نيست. خدا با آن كاری ندارد و انسانها را در آن رها كرده است. آنچه سازنده و مفيد است و اثر زيادی دارد، انجام است. آنچه خطر زيادی دارد، انجام است. در اين دو بايد طبق وظيفه عمل شود و بقيه ی اعمال، ضرری ندارد. يا اگر منفعت كمی دارد، مستحب است و اگر ندارد، مباح است. آنچه نه ضرر دارد و نه منفعت، مباح است. 💠س3: آيا مكروه هم غير صالح است؟ 🔸ج: مكروه هم كمی، اما نه زياد. ضرر مادی دارد. 💠س4: فرق عمل خوب خالص و عمل خوب غيرخالص در چيست؟ 🔸ج: اگر عمل خالص نباشد، خيلی نمی شود به آن گفت خوب است؛ چون خدا فرمان داده که: «عمل خوب را با انجام دهيد: وَ مَا اُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ». دين يعنی ؛ کسي که اطاعت فرمان می كند اما با اخلاص، اين خوب است. آنكه اطاعت می كند بدون اخلاص، نه؛ اثری ندارد. 💠س5: آيا ديگر اصطلاحاً به آن عمل صالح گفته نمی شود؟ 🔸ج: نه؛ مثلاً نماز می خواند و ركوع می رود براي اينكه ديسك كمرش خوب شود. آيا اين نماز است ديگر ؟! يا روزه می گيرد که لاغر شود! اين آن عمل صالحی كه خدا گفته، نيست. او خواسته شما با انجام دهيد كه با عمل، روحيه ی و در شما تقويت شود. اما اين، خودخواهی و خودپرستی را تقويت می كند. شما خودت را آن قدر دوست داری كه نماز را به استخدام خواسته های خود درمی آوری. نماز مي خوانی كه ديسك كمرت خوب شود! 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
🖼 تقوا، تابلوی زندگی 💠 س: اگر بخواهیم یک از قرآن کریم را خود قرار دهیم، کدام آیه است؟ 🔸ج: «يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّه». این تابلو یک نظیر هم دارد و آن این است: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ اُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ». کسانی که خدا را قبول دارند و در سایه‌ی اعمالشان یک‌دست است و در آن، و ندارند، از همه‌ی انسان‌ها بهترند. این هم همان است. بنابراین اگر انسان یکی از این دو را تابلو کند، مشکلش حل می‌شود؛ ان شاء الله. 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
🔆 پرسش و پاسخ هائی در مورد شهدا (1) 💠 س: آيا تمام شهدا انسان های باتقوايی بودند؟ 🔸ج: اگر باتقوا نبود که جان نمی داد؛ بلکه از صحنه نبرد فرار می کرد. اينکه حاضر شد تا آخرين نقطه برود، يعنی گوش به حرف داده است؛ آنجا ديگر مسائل حل می شود. 💠س: الآن که جنگ نيست، چگونه می توان مثل شهدا زندگی کرد؟ 🔸ج: امام صادق علیه السلام فرمود: «اگر شما مذهب تشيّع را حفظ کنيد، اگر در رختخواب هم بميريد، شهيد هستيد». بنابراين الآن باب شهادت باز است. هر کس توانست اين ولايت را حفظ کند، اگر در بستر هم بميرد، شهيد است انشاءالله. 📌پرسش و پاسخ از استاد اخلاق و معرفت حضرت آیت الله خوشوقت ره 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
🔆 پرسش و پاسخ هائی در مورد شهدا (2) 💠 س: آيه ی شريفه «وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ في سَبيلِ اللّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْياءٌ وَ لكِنْ لا تَشْعُرُونَ» يعنی چه؟ 🔸ج: شهيد با ساير اموات يکسان است از اين جهت که روح از بدن او جدا شده است؛ اما چون جدا شده، او مانند بقيه نيست؛ يک دارد؛ لذا مردم در گفتن اينکه اين هم مُرد يا شهيد شد، مراعات کنند. اين «زنده» به اين معناست که او مانند آن مرده ها نيست. در تعبير، بايد مناسبِ شهادتِ شهيد حرف زد. نگوييم: «اينهم مُرد!» بگوييم: «او شد.» احترام خاص قائل شويم که مردم از رفتن به طرفِ شهادت زده نشوند. 💠 س: آيا در اين آيه منظور از شهيد، شهدای جنگ است؟ 🔸ج: نه؛ کليه ی کسانی که در راه دين و کشته می شوند، شهيدند. شيخ فضل الله نوری را در همين تهران به دار زدند. او شهيد است؛ چون در راه دين کشته شد. مشروطه با دين سازگار نبود و ايشان ادعا می کرد که بايد مشروطه ی مشروعه باشد و با دين موافق باشد. وقتی ديدند او مزاحم اهداف آنهاست، او را کشتند. کشته شدنش چون در راه بود، شهيد است. 💠 س: اينکه خداوند در قرآن می فرمايد شهدا «اَحياء» هستند، زنده بودن آنها به چه معناست؟ 🔸ج: شهدا به چه کسانی می گويند؟ به کسانی که روحشان از بدنشان جدا شده اما در راه خدا. به او می گويند: «شهيد». بنابراين شهيد، بدن ندارد. بدنش در قبر است و روحش آنجاست. بنابراين حياتش حيات روحی است. پذيرايی او هم پذيرايی روحی است. بدنش در آنجا خوابيده و چيزی هم نمی خورد. مؤمنين متديّن و باتقوا هم اين جورند؛ آنها نمرده اند؛ روحشان زنده است و است؛ «عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» هستند. اين يک امتياز و براي شهيد است؛ و الّا هر دو مثل هم هستند. کسانی هم که شهيد نيستند، اما خوبند و کارت سبز دارند، بدنشان اينجاست و روحشان در آنجا متنعّم است؛ اما براي امتياز خاص شهيد، آنها را گفته: «پيش خدا هستند»، و الّا اينها هم زنده اند. 💠 س: بالاخره فرق شهيد با کسانی که با مرگ غير شهادت از دنيا می روند، چيست؟ 🔸ج: خدا می گويد: «به کسانی که در راه دين و خدا شهيد می شوند، مرده نگوييد. آنها شده اند و شهيدند؛ به آنها مرده نگوييد.» مرده آن است که در اين راه نميرد و الّا شهيد هم از دنيا می رود و روح از بدنش جدا می شود؛ اما مردم نبايد به او مرده بگويند. مرده کسانی هستند که در راه خدا نمی شوند. اما می خواهد بگويد: «شهيد نمرده است.» او هم مرده، اما بايد به او «شهيد» بگويند؛ چون در راه خدا شهيد شده است. خوب نيست به آنها مرده بگويند. خدا می گويد: «به آنها نگوييد؛ آنها زنده اند.» اگر جسمش زنده بود که دفنش نمی کردند. 💠 س: آيا مراد از اينکه زنده اند، اين نيست که در اين دنيا کار هم انجام می دهند؟ 🔸ج: بله؛ کار انجام می دهند؛ اما لازم نيست که زندگی اينجايی داشته باشند. اگر قدرت داشته باشد، آنجا هم می تواند کارهايی بکند. 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir
🔆 پرسش و پاسخ هائی در مورد شهدا (3) 💠 س: آيا جنگ نرمی که ما الآن انجام می دهيم، جهاد است؟ 🔸ج: اين است. آن جهاد سخت است و نرم نيست. بايد مواظب آن که سخت است، باشيم تا اگر بعد بيايد، هر کاری داريم بکنيم. اين نرم است. فعلاً همين کافی است. 💠 س: چگونه راه شهدا را ادامه دهيم؟ 🔸ج: اگر نکنی، ايمانت بالا می رود و جنگ که پيش آمد، به جبهه می روی؛ و الّا فرار می کنی. در زمان جنگ، عدّه ای سرباز فراری داشتيم. ترسيدند بروند جبهه کشته شوند؛ لذا فرار کردند؛ اما اگر باشد، اينطور نيست. وقتی دشمن دارد می آيد، اگر جلوی او نگيريم، می آيد و تهران را هم می گيرد. ولی رفتند و جلوی او را گرفتند و پدرش را درآوردند. 💠 س: در بعضی از هيئت ها از شهدای جنگ تحميلی ياد می کنند؛ بعضی به آنها ايراد می گيرند و می گويند: «کار شما سياسی است؛ اين کار را انجام ندهيد؛ اشکال دارد در يادی از شود.» نظر شما چيست؟ 🔸ج: چه مانعی دارد؟ آنها جانشان را و تمام سرمايه شان را در فدا کردند. اقتضا می کند که ما هم اسم آنها را زنده نگهداريم. خيابان ها، کوچه ها و شهرها را به نام آنها بگذاريم و مرتب برای آنها بزرگداشت بگذاريم تا فراموش نشوند و ديگران هم نگويند: «هر کس شهيد شد، ديگر رفت پی کارش و فراموش شد.» اين وظيفه ی زنده ها است. 🔰کانال رسمی آیت الله خوشوقت (ره) 🆔 @Khoshvaght_ir