⛔️تمکین نکردن بخاطر نهى از منکر⛔️
❓سوال👇
اگر مرد گناهى انجام دهد، آیا زن مى تواند به عنوان نهى از منکر نسبت به او تمکین نکند؟
✅پاسخ👇
♻️همه مراجع: هر چند نهى از منکر با رعایت مراتب و شرایطش واجب است؛ ولى زن حق ندارد از راه عدم تمکین، نهى از منکر کند.
📚منبع :فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س۱۶۷۴پ ؛ دفتر: همه مراجع.
➖➖➖➖➖
👉 @khosravi1253 🌹
➖➖➖ ➖
✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨🌹✨
❓❓سوال 👇
در دوران عقد که دختر در خانه پدرش زندگی میکند، آیا برای اموری مثل بیرون رفتن از خانه، مسافرت و .. نیاز به اجازه از کسی دارد؟
✅پاسخ اجمالی🔰
با توجه به اینکه خروج بدون اجازه زن از منزل، در صورتی جایز نیست که منافات با حق زناشویی همسر داشته باشد و در عرف امروز، مرد در دوران عقد نسبت به چنین حقی آزاد نیست، زن برای خروج از خانه نیاز به اجازه شوهر نخواهد داشت؛ کما اینکه که اجازه از پدر نیز لازم نیست؛ ولی اگر این امر موجب اذیت و آزار پدر شود باید از آن خودداری نمود.
ضمن اینکه برخی از فقها[1] اجازه از پدر را در این امر لازم دانستهاند.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]
💠حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
تا زمانی که زن به خانه شوهر نرفته، نیازی به اذن کسی برای خروج از خانه ندارد.
💠حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در این دوران نه نفقه واجب است و نه اجازه گرفتن زن از شوهرش.
💠حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر متعارف چنین باشد که مرد نباید قبل از عروسی نزدیکی کند این در واقع یک شرط ضمن عقد به حساب میآید و مرد باید به آن پایبند باشد و به همین دلیل بیرون رفتن زن از خانه در این مدت نیازی به اجازه شوهر ندارد و از سوی دیگر نفقه زن نیز در این مدت بر مرد واجب نیست.
💠حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در فرض سؤال، در دوران نامزدی فقط اذن پدر شرط است.
💠حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
1. زن بعد از رفتن به خانه شوهر، در مساله استمتاع جنسی و خروج از منزل باید از شوهر اطاعت کند و پرداخت نفقه و مهریۀ زن بر شوهر واجب است.
2. پس از عقد تا زمانی که زن به خانه شوهر نرفته است، شوهر ولایتی بر او ندارد و پرداخت نفقۀ زن در این مدت بر شوهر واجب نیست.
3. اگر زن مهریه اش را نگرفته است، فقط در خصوص نزدیکی می تواند تمکین نکند و در سایر استمتاعات جنسی باید تمکین کند؛ ولی اگر یکبار به نزدیکی رضایت داد و نزدیکی انجام شد،دیگر نمی تواند از نزدیکی جلو گیری کند.
4. پدر بر فرزند خود که بالغ و رشید است، ولایتی ندارد و در مقابل پدر وظیفه ای برای تامین نفقۀ او ندارد؛ البته اگر به دلیل ناتوانی نتوانست هزینه های خود را تامین کند، بر پدر او واجب است نفقۀ او را تامین کند. اگر این دختر رشیده باشد، برای خروج از منزل نیاز به اذن پدر ندارد؛ البته در عرف امروز وقتی پدر نیازهای مالی فرزندان را تامین می کند، در قبالش شرط میکند که فرزندان در امر صلاح و فساد خویش و از جمله خروج از منزل از او اطاعت کنند و این یک شرط ارتکازی است و عمل به آن واجب است.
5. شایسته است شوهر با رعایت اخلاق و مدارا با همسر و خانواده ایشان، از ایجاد اختلاف جلوگیری کند.
〰〰〰〰〰〰
[1]. آیت الله نوری همدانی
[2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
➖➖➖➖➖➖
لینک کانال
https://eitaa.com/khosravi1253
⏪ پنج نکته درباره زینت طلا ⏩
〰〰〰〰〰〰
📑هیچ حکمی در اسلام وجود ندارد مگر اینکه دارای حکمت های زیادی است به عنوان مثال حکم حرمت استفاده از طلا برای مردان، حکمت های زیادی دارد،
📖مانند اینکه برخی گفته اند:
🔬گلبولهای سفید در خون مرد بیش از زن است. از طرف دیگر، طلا در افزایش این گلبولها مؤثر است. از این رو، وجود آن برای زن مفید است؛ ولی برای مردان چندان مناسب نیست و ممکن است موجب بر هم زدن تعادل گلبولهای سرخ و سفید گردد.[۱]
⚡البته این مسأله گویا با تحقیقات علمی نیز ثابت شده است. از دیگر حکمت هایی که برای حرمت طلا برای مردان گفته شده است: شبیه شدن مرد در خصوصیات اخلاقی به زن است.[۲]
↩بعد از بیان این مقدمه به بیان پنج نکته درباره زینت طلا می پردازیم:
1⃣: زینت کردن به طلا برای زن، در نماز و غیر نماز مباح است مگر در برابر نامحرمان، ولی برای مردان حرام است چه به قصد زینت باشد یا نباشد و نماز خواندن با آن باطل است.[۳]
2⃣: فرقی نیست در این که طلا سفید باشد یا زرد[۴] آن فلزی که بر اساس فتاوای مراجع برای مردان حلال است پلاتین است که فلزی غیر از طلا است.[۵]
3⃣: خرید و فروش و ساخت حلقه و ساعت طلای مردانه حرام و معامله باطل است.[۶]
4⃣: استفاده از چیزی که مشکوک است و مشخص نیست که طلا است یا چیز دیگر، برای مردان استفاده از آن مانعی ندارد.[۷]
5⃣: استفاده از طلا برای مدت کوتاه نیز برای مردان حرام است، مانند لحظه عقد.
📙پی نوشت:
۱: مجله مکتب سال ۱۳۵۷ به نقل از مرکز ملی پاسخگویی
۲: به نقل از استاد غلامرضایی
۳: توضیح المسائل مراجع، ج۱، م ۸۳۲
۴: همان
۵:استفتائات جدید آیت الله مکارم، ج۱، س ۸۱۱؛ اجوبه الاستفتائات، س ۴۴۳
۶: جامع المسائل آیت الله فاضل، ج۱، س۹۷۰ و۹۷۱؛ اجوبه الاستفتائات، س۴۴۷
۷: جوبه الاستفتائات، س ۴۴۳؛ استفتائات آیت الله مکارم، ج۱، س۸۱۱
➖➖➖➖➖➖➖➖
#احکام_پوشش_بانوان_طلا
➖➖➖➖➖
لینک کانال
@khosravi1253
📥 سؤال:
شوهرم مرتب به نماز و قرآن خواندنم اعتراض کرده و قرآن رو دروغ خطاب می کند و در هر فرصتی به اسلام و دین توهین می کند. تکلیف من نسبت به وی و رابطه زن و شوهری چیست؟
📤 پاسخ:
✍ آیت الله خامنه ای:
اگر منکر نبوت پیامبر اسلام یا منکر وجوب نماز یا روزه باشد، مرتد است و باید ــ بدون نیاز به طلاق ــ از او جدا شوید و عده نگه دارید. [1]
✍ آیت الله مکارم:
اگر اهانت و انکار او به اهانت و انکار خدا و رسول برگردد چنانچه حال او حال عادى باشد، از اسلام بیرون رفته است و همسرش باید از او جدا بشود و نیازی به طلاق ندارد ولى اگر از حال طبیعى خارج شده و یامشکوک است که از حال طبیعى خارج شده یا نه، و یا جاهل است و با نصیحت بر می گردد در واقع هنوز حکم مرتد را ندارد و محکوم به اسلام است ودر صورت اوّل اگر توبه کند و دوباره آن زن به عقد آن مرد درآید عقدش صحیح است. [2]
✍ آیت الله سیستانی:
اگر به صراحت چنين مى گويد كافر ومرتد است و جايز نيست لحظه اى با او بمانيد او همسر شما نيست وازدواج باطل است. [3]
✍ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر قصد جدّی در انکار اسلام دارد یا نبوت حضرت خاتم صلی الله علیه و آله را انکار می کند مرتد بوده و نسبت به شما نامحرم است و باید از وی جدا شوید و نیاز به طلاق نیز نیست. [4]
✍ آیت الله فاضل:
اگر آنچه نوشته اید واقعیت داشته باشد و شوهر شما به قرآن و اسلام و نماز توهین میکند، و نوشته های قرآن را دروغ و مسلمان بودن را اشتباه میداند، مرتد است و بودن شما برای یک لحظه با این مرد حرام است و عقد شما باطل شده و اگر از حالا که مسئله را فهمیده اید با شوهر نزدیکی کنید برای شما حرام است و اگر به اختیار خود نزدیکی کنید زنا با کافر حساب میشود و اگر نطفه منعقد شود حرام زاده حساب میشود، اگر تا حالا نمی دانستید و نطفه منعقد شده باشد حلال زاده است و باید فورا از او جدا شوید، وعده وفات نگهدارید، بعد از عده وفات از نظر شرعیمیتوانید با مرد دیگری ازدواج کنید، از نظر قانونی و اثبات این مسئله، سعی کنید مدرکی بدست آورید تا قانونا مشکل نداشته باشد و بعد از بدست آوردن مدرک اثبات ارتداد، از شوهر خود در دادگاه شکایت کنید. [5]
📚 منابع:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7bfb7423a250d60cd6fb8ec45bdc83ad. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9502290043. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 480606. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30093. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500567.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
لینک @khosravi1253
به دیگران ارسال کنید
#توجه🔴 #توجه🔴
باسلام خدمت شما برادران وخواهران گرامی وهمراهان محترم کانال رایحه ی احکام...
👌حقیر جهت رعایت حال شما از گذاشتن پست های زیاد احکام خوداری میکنیم وسعی میکنیم با (گذاشتن پستهای پی در پی وفراوان) ایجاد مزاحمت نکنیم...
🔴 ازشما عزیزان هم انتظار داریم که برای یاد گرفتن احکام اسلامی که وظیفه ی هر کدام از ماهاست همت کنید و#کانالروترک_نکنید.
از شما سپاسگذاریم🌹
کانال را به دیگران معرفی کنید🍃🌺
🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐
🔴سوال👇
به قصد غسل جنابت به حمام رفتم ؛ ولى وقتى كه بيرون آمدم شك كردم غسل را انجام داده ام يا نه، تكليف چيست؟
🔵پاسخ👇
📚همه مراجع:
بايد بنا را بر انجام ندادن بگذاريد و غسل تان را با نيت مربوطه به جا آوريد.
#نیت_غسل
➖➖➖➖➖➖➖
🎀کانال رایحه ی احکام
@khosravi1253
❇ 🔴لکه بینی بانوان قبل از ایام عادات ماهیانه 🔴❇
➖➖➖➖
✳سوال1⃣آیا این لکه بینی ها خون حیض حساب میشه❓
❇سوال2⃣ وظیفه زن در این ایام در قبال عبادات مثل نماز و روزه چیه❓
✅✅پاسخ:
ايامى كه قبل از بروز قاعدگى لك مىبينند، استحاضه است؛ مشروط بر آن كه آلودگى پيوسته نباشد.
🔴این ترشحات با🔺سه شرط🔺حیض محسوب میشود :
1⃣➖فاصلهاش تا قاعدگى قبلى كمتر از ده روز نباشد.
2⃣➖آلودگى، ولو در داخل، پيوسته باشد.
3⃣➖ آلودگى كمتر از سه روز نباشد.
⬅بنابراين اگر يک لکه و ترشح مختصر مي بينند و تمام مي شود بايد به وظيفه استحاضه قليله عمل کنند يعني خودشان را تميز کنند و براي هر نماز طبق معمول وضو بگيرند.
👈دو تا نکته:⬇
✅1⃣➖ اگر آن ترشحات مستمر باشد و قطع نشود (يعني اگر مقداري پنبه داخل محل شود ولو به اندازه سر سوزني به خون آلوده شود)شروع پريود است و حيض حساب مي شود هر چند خارج نشود.
✅2⃣➖مقدار خون ملاک نیست اگر در ایام عادت خونریزی داشته و شرایط حیض را دارا باشد حتی اگر پنبه ای را داخل فضا کند و به قدر سر سوزنی آلوده باشد، آن خون حیض است وگرنه استحاضه خواهد بود.
🔻نتیجه گیرئ:
⬅ عبادات در این ایام باطل است.
💠نظر تفصیلی مراجع?
✳آیت الله خامنه ای : در فرض سؤال حيض خصوص آن خونهايى است که داراى صفات حيض مىباشد البته اگر کمتر از سه روز نبوده و بيشتر از ده روز هم نباشد و آنچه صفات حيض را ندارد محکوم به استحاضه است كه دستور آن در رساله توضيح المسائل حضرت امام«قدس سره» - 394 به بعد - مذكور است، مراجعه نماييد.؛ و اگر لكههاى مذكور خون نباشد حكمی ندارد ولی اگر خون باشد ـ اگر چه به صورت لکههاى زرد رنگ ـ در صورتىکه در سه روز اول هر چند در باطن استمرار نداشته باشد حیض محسوب نمیشود و محکوم به استحاضه است.
✳آیت الله مکارم شیرازی : عادت و چند روز بعد از عادت خون ببيند (بطورى که در ميان زنها معمول است که گاهى عادت را جلو يا عقب مى اندازند) و روى هم رفته از ده روز بيشتر نشود همه حيض است و اگر ده روز بيشتر شود، فقط خونى را که در روزهاى عادت ديده حيض است و قبل و بعد از آن استحاضه مى باشد، همين طور اگر چند روز قبل از ايّام عادت به اضافه تمام عادت را خون ببيند، يا فقط چند روز بعد از عادت به اضافه تمام ايّام عادت را خون ببيند که اگر از ده روز تجاوز نکند، همه اش حيض است و اگر تجاوز کند فقط ايّام عادت حيض محسوب مى شود.
و درایام استظهار احتیاطا عبادات را انجام دهید واز محرمات اجتناب نمائید.
✳آیت الله وحید خراسانی : اگر خونى ببيند و شكّ كند كه خون حيض است يا استحاضه ، چنانچه شرايط حيض را داشته باشد ، بايد حيض قرار دهد.
🔸🔹اگر كمتر از سه روز خون ببيند و پاك شود ، و بعد سه روز خون در عادت يا با نشانه هاى حيض ببيند ، خون دوم حيض است ، و خون اوّل اگر چه در روزهاى عادتش باشد حيض نيست.
🔹 اگر سه روز پشت سر هم با نشانه هاى حيض يا در روزهاى عادت خون ببيند و پاك شود ، چنانچه دوباره خونى كه داراى نشانه هاى حيض است يا در روزهاى عادت است ببيند و روزهايى كه خون ديده و در وسط پاك بوده روى هم از ده روز بيشتر نشود ، روزهايى هم كه در وسط پاك بوده حيض است.
🔹 اگر بعضى از روزها را حيض قرار دهد و عبادت نكند و بعد بفهمد حيض نبوده است ، بايد نماز و روزه اى را كه در آن روزها به جا نياورده قضا نمايد ، و اگر به گمان اين كه حيض نيست عبادت كند و بعد بفهمد حيض بوده ، چنانچه آن روزها را روزه گرفته باشد بايد قضا نمايد.
🔸🔹اگر زن پيش از ده روز پاك شود و بداند كه در باطن خون نيست ، بايد براى عبادتهاى خود غسل كند ، اگر چه گمان داشته باشد كه پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مى بيند ، ولى اگر يقين داشته باشد كه پيش از تمام شدن ده روز دوباره خون مى بيند ، نبايد غسل كند.
✳ آیت الله سیستانی : تا زمانی که لکه بینی ها به مدت 3 روز متصل نباشند ( ولو در داخل ) حکم استحاضه را دارند و باید به وظایف استحاضه عمل کنید, واگر این لکه ها به مدت 3 روز ادامه پیدا کنند ( حتی اگر ابتدا خارج شود وبعد در داخل ادامه پیدا کند) لکه ها حکم حیض را دارند و این امر نشان دهنده باطل بودن عبادات شماست.
✳آیت الله فاضل لنکرانی : حداقل حیض سه روز خون دیدن مستمر است و لکه بینی حیض نیست بلکه استحاضه قلیله است که باید نمازها را بخوانید برای هر نماز هم وضو بگیرید.
برای دانستن احکام استحاضه به رساله توضیح المسائل موجود در همین سایت مراجعه کنید
➖➖➖➖➖
استفتاء از سایت مراجع عظام
#احکام_بانوان_حیض_لکه_بینی_قبل
➖➖ ➖➖
کانال رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
⁉️ #سوال_مسابقه هفتم 👇
آیا روش خواندن نماز احتیاط اینگونه است👇
بعد از سلام نماز، بدون انجام کاری که نماز را باطل می کند، بر می خیزیم و به نیت نماز احتیاط، بدون اذان و اقامه و زبان آوردن نیت، تکبیر می گوییم. سپس یک حمد بدون سوره به صورت آهسته قرائت می کنیم بعد به رکوع و سجود می رویم و در صورتیکه نماز احتیاط مان یک رکعتی است با تشهد و سلام نماز را با پایان می بریم:
گزینه 1⃣: نماز احتیاط به همین روش خوانده می شود.
گزینه 2⃣: البته باید نیت را به زبان آورد.
گزینه 3⃣: البته باید حمد و سوره به صورت آهسته قرائت شود.
گزینه 4⃣: همه موارد صحیح است
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @khosravi11253 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز دوشنبه ، 19شهریور ۹۷⏱
🎁 به یک نفر از کسانی که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه یک عدد کارت شارژ 5 هزارتمنی هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی 🌹رایحه ی احکام🌹
🆔 https://eitaa.com/khosravi1253