🏴☘🏴
☘🏴
🏴
🔻خارج کردن #لوازم_مسجد برای مراسم #فاتحه و #عروسی🔻
💬 سوال:
🔰 آیا جایز است لوازم مسجد مانند کولر، بلندگو، فرش، قرآن و ظروف جهت استفاده شخصی یا مراسم فاتحه و عروسی از مسجد خارج شود؟
✅ پاسخ:
✍ اگر برای استفاده در مسجد وقف شده، بیرون بردن از مسجد جایز نیست و باید در همان جهتی که برای آن وقف شده و زیر نظر متولی شرعی وقف استفاده شود.
♨️ #توجه:
بردن فرش مسجد قدیم به مسجد جدیدی که متصل به آن ساخته شده و جزء مسجد قدیم محسوب می شود جایز است.
منبع و مستندات: yon.ir/ZkPCH
➖➖➖➖➖➖➖➖
☘ لینک کانال
@khosravi1253
4_5915939115160831566.mp3
9.22M
🏴زیارت حضرت زهرا(س)👆
✍ثواب زیارتمون رو هدیه می کنیم به پاره تن پیامبررحمت، بی بی حضرت زهرا سلام الله علیها
#بانوای_سماواتی🌺🍃
☘ لینک کانال
@khosravi1253
🌺☘🌺☘ 🏴
🌼🌷 ☘ 🏴
🌺☘🏴
☘🏴
آیا #حجاب از ضروریات دین است؟ #حکم کسانی که به آن #بی_اعتنایی میکنند،چیست؟
✅ نظر مراجع تقلید↪️
✍امام خامنه ای: اصل حجاب، ضروری دین محسوب است وبی اعتنایی به اصل حجاب وعدم رعایت آن معصیت وگناه است.
✍حضرت آیت الله تبریزی ره:
اصل حجاب برای زنان از ضروریات دین است وحکم کسانی که به آن بی اعتنایی نمایند حکم بی اعتنایی به سایر تکالیف دینی است.
✍حضرت آیت الله العظمی بهجت ره: چادر حجاب پسندیده است.بی اعتنایی به حجاب گناه است وداشتن حجاب واجب است.
✍حضرت الله العظمی سیستانی: اصل حجاب از مسلمات شریعت است ودر قرآن آمده است ولی کسانی که توجه به وضوح آن ندارند،انکار آنها مستلزم انکار نبود نیست وبی اعتنایی ، عملی گناه است.
✍حضرت الله العظمی صافی گلپایگانی: اصل وجوب حجاب فی الجمله از ضروریات اسلام است ومنکرآن مرتد است ولی بی اعتنایی به آن با عدم انکار وجوب آن، فسق است.
✍آیت الله العظمی مکارم شیرازی ره: آری از ضروریات دین است ولی انکار آن برای کسانی که از ضروری بودن آن آگاهی ندارنذ، موجب ارتداد نمی شود.
#تذکر 👇
شما در خانه ی خود را می بندید یا پشت پنجره ی اتاقتان پرده می زنید،تا خود را از گزند بیگانه ونگاه های مزاحم وحشرات موذی ایمن ساخته اید.
چه زیبا گفته اند که:
🔆 #حجاب، #مصونیت_است_نه_محدودیت!
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
کانال تخصصی رایحه ی احکام
http://eitaa.com/joinchat/2371223552Ca5be77fd53
🌺☘🌺☘
☘🌺☘
🌺☘
🌺
#احکام_نامحرم
☑️سوال
آیا میتوان با نامحرم شوخی کرد؟ حد جواز صحبت و شوخی با نامحرم چیه؟
ـــــــــــــــــــــ
✅پاسخ
ارتباط با نامحرم به مقدار ضرورت و به طور متعارف بدون صحبت های تحریک کننده و بدون قصد لذت اشکال ندارد، اما صحبت های تحریک کننده و یا ارتباط خارج از متعارف و همراه با شوخی مفسده دار جایز نیست.
بنابراین حد جواز صحبت و شوخی های متعارف با نامحرم عدم قصد لذت و عدم ترس افتادن در گناه است.
از شوخی کردن با نامحرمان اجتناب کنید زیرا اگر شوخی و خندیدن با زن نامحرم موجب فتنه و فساد شود قطعا حرام است.
__________________
☘ لینک کانال
@khosravi1253
⁉️حکم #اکستنشن مژه (کاشت مژه مصنوعی) چیست؟
✅در وضو و غسل نباید مانعی در اعضا وجود داشته باشد كه سبب شود آب به عضونرسد.
👈 بر همین اساس اگر لاك روی ناخن 💅 باشد و یا ناخن ، ابرو و یا مژه مصنوعی و … كه جنبه آرایشی دارند، روی اعضا باشد حتما باید برداشته شوند.
💵 حتی اگر نیازمند هزینه كردن باشد.
☝ البته اگر باعث عسر و حرج شود بحث فرق می كند كه در ادامه بدان اشاره خواهد شد.
✅نظر مراجع↪️
✍ امام خامنه ای: چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت 😩 داشته باشد باید به وظیفه غسل و وضوی جبیرهای عمل کند یعنی با دست مرطوب 💦 مانع را مسح نماید.
✍ آیت الله مکارم: در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی آن، به هنگام غسل و وضو نباشد، بصورت عادی، وضو یا غسل را انجام می دهد.
✍ آیت الله سیستانی : ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید.
-------------
💻 استفتا از سایت مراجع عظام
#احکام_وضو_غسل
#احکام_اکستنشن_کاشت_مژه_مصنوعی
➖➖➖➖➖➖➖
☘ لینک کانال
@khosravi1253
❗️سوال #مسابقه شماره 15👇
کدام گزینه #غلط است⁉️
گزینه1⃣این روایت از پیامبر است:بهترین زنان شما، زنی است که برای شوهرش آرایش وخودنمایی کند،اما خودرا از نامحرمان بپوشاند.
گزینه2⃣هر کسی که نگاه کردن به او جایز نیست، مس او نیز جایز نیست.
گزینه3⃣دست دادن به زنان کهنسال نامحرم حرام نیست.
گزینه4⃣لمس بدن نامحرم حتی لمس دست و صورت او حرام است که با قصد لذت و چه بدون قصد لذت.
گزینه5⃣بدیهی است که گناهان مراتب ودرجات مختلفی دارندودراین بین ارتباط با زنان شوهردار از گناهانی است که عقوبت سنگینی را در پی دارد.
گزینه6⃣دست دادن مرد و زن نامحرم حرام است چه با قصد لذت و چه بدون قصد لذت چه فامیل باشد یا نباشد چه رسم باشد و یا رسم نباشد (مگر با مانعی مثل دستکش).
گزینه7⃣دست دادن به دختران نابالغ ممیز جایز است.
گزینه8⃣گزینه های 3و7 غلط هستند.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی. @khosravi11253 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز دوشنبه 8بهمن ماه ۹7⏱
🎁 به #5نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه #5عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
✅کانال تخصصی احکام
🆔 https://eitaa.com/khosravi1253
✅سوال:
🔰 در احکام مسافر، طبق نظر آیت الله خامنه ای #کثیرالسفر به چه اشخاصی #اطلاق می شود؟
🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹
✅ پاسخ:
✍ به طور کلی سفرهای شغلی اگر حداقل #سه ماه ادامه دارد و در طول هفته _ غیر تعطیلات _ به جهت شغل مسافر می باشد و یا اگر مدت طولانی مثلا یک سال در هر ده روز یک سفر شغلی دارد، نماز از اولین سفر در محل کار و بین راه تمام و روزه صحیح است، و اگر ده روز هیچ سفری نداشته باشد و در یک محل توقف داشته باشد، در اولین #سفرحکم_مسافر دارد.
منبع: yon.ir/aasBj
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
☘ لینک کانال
@khosravi1253
⁉️ تعداد واجب #تسبیحات_اربعه در نماز🔰
✅سوال: آیا ذکر #تسبیحات اربعه در رکعت #سوم و #چهارم نماز سه مرتبه واجب است یا یک مرتبه کفایت می کند؟
نظر همه #مراجع👇
✍ امام خمینی(ره):
در رکعت سوم و چهارم می تواند سه مرتبه تسبیحات اربعه بخواند و اگر یک مرتبه هم تسبیحات اربعه بگوید، کافی است.
📚توضیح المسائل، 1383، ص 136،
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍امام خامنه ای(دام ظلّه):
یک مرتبه کافی است هر چند احتیاط این است که سه مرتبه گفته شود.
📚اجویة الاستفتائات،1384، ص 105،
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍آیة الله اراکی(ره):
در رکعت سوم و چهارم می تواند سه مرتبه بگوید و اگر یک مرتبه بگوید کافی است.
📚توضیح المسائل، 1372، ص 183
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍آیة الله بهجت(ره):
اگر تسبیحات اربعه را یک مرتبه بگوید بنابر اقوی (احتیاط واجب) کافی است، ولی سه مرتبه گفتن آن فضیلت بیشتر دارد و موافق احتیاط است.
📚توضیح المسائل، 1384، ص 163 م
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍ آیة الله تبریزی(ره):
در رکعت سوم و چهارم فقط می تواند یک مرتبه بگوید و بهتر آن است که سه مرتبه بگوید.
📚توضیح المسائل، 1383، ص 155، م 1014
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍آیة الله خوئی(ره):
یک مرتبه کفایت می کند و احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است.
📚منهاج الصالحین، ج1، ص 165، م 625
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
یک مرتبه کفایت می کند و احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است.
📚منهاج الصالحین، 1426، ج1، ص 211، م 625
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
می تواند یک مرتبه بگوید و احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید.
📚توضیح المسائل، 1384، ص 240، م 1014
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
در رکعت سوم و چهارم گفتن یک مرتبه تسبیحات کافی است و احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید.
📚توضیح المسائل، 1385، ص 202، م 1014
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
احتیاط واجب آن است که تسبیحات اربعه را سه مرتبه بگوید
📚احکام الواضحه، ص 152، م 629
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍آیة الله گلپایگانی(ره):
یک مرتبه کفایت می کند اگر چه احتیاط مستحب است که سه مرتبه بگوید.
📚توضیح المسائل، ص 176، م 1014
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
می تواند سه مرتبه تسبیحات اربعه بگوید اگر چه یک مرتبه هم کافی است.
📚توضیح المسائل، 1383، ص 173، م 918
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
یک مرتبه کفایت می کند، اگر چه احتیاط مستحب در سه مرتبه گفتن است.
📚توضیح المسائل، 1383، ص 207، م 1006
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
تسبیحات اربعه را می توان یک بار گفت احتیاط مستحب آن است که سه مرتبه بگوید.
📚توضیح المسائل، 1379، ص 382 م 1014
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
کانال تخصصی 🌹رایحه ی احکام🌹
http://eitaa.com/joinchat/2371223552Ca5be77fd53