لزوم نشر نوشته هایی متضمن معجزات امام رضا (ع)..
نظر آیت الله خامنه ای
لینک کانال
@khosravi1253
✋لمس اسماء معصومین (علیهم السلام) 👉
✅ سوال:
🚦 آیا لمس اسامی پیامبر (صلی الله علیه و اله) و ائمه (علیهم السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) بدون وضو جایز است⁉
🔹پاسخ:
✏آیات عظام: امام، رهبری، صافی، بهجت و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب، این عمل ترک شود.
✏آیات عظام: سیستانی، وحید، زنجانی، فاضل، تبریزی و خویی: جایز است و بنابر احتیاط مستحب، بدون وضو لمس نکنید.
✏آیات عظام: نوری، مکارم و اراکی: اگر موجب هتک حرمت و بی احترامی باشد، حرام است؛ در غیر این صورت، بنابر احتیاط مستحب لمس نشود.
---------------
📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، غایات وضوف دوم؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 164؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی غایات الوضوئات الواجبه، قبل از م 1؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الفصل السابع، احکام الوضو، م 162؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، وضو، م 148؛ بهجت: وسیله النجاه، الوضو، م 151؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 319. بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 38-37.
#اسمامتبرکه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال رایحه ی احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/@khosravi1253
@khosravi1253
💓💖💓💖💓💖💓💖💓💖💓💖💓
❓سوال 👇
محرمات آمیزش چیست؟
✅پاسخ🔰
موارد و زمان هایى که نزدیکى در آنها حرام است، عبارت است از:
1⃣در حال احرام،
2⃣زمان نفاس،
3⃣ در حال اعتکاف،
4⃣ دوران قاعدگى،
5⃣ در حال روزه واجب،
6⃣زمانى که زن کمتر از نه سال داشته باشد،
7⃣جایى که طواف و نماز نساء در حج را به جا نیاورده باشد.
〰〰〰〰〰〰
📚منابع: العروه الوثقى، ج ۱، احکام الحائض، السابع و احکام النفاس، م ۱۰، ج ۲، المفطرات، الثالث، و اقسام الصوم، السابع و احکام الاعتکاف و احکام النکاح، فصل ۲، م ۱ ؛ توضیح المسائل مراجع، م ۴۵۰ و ۵۱۳ و ۱۵۸۴ ؛ نورى، توضیح المسائل، م ۴۵۲ و ۵۱۵ و ۱۵۸۱ ؛ وحید، توضیح المسائل، م ۴۵۶ و ۵۲۰ و ۱۵۹۲ ؛ العروه الوثقى، احکام الاعتکاف ؛
➖➖➖➖➖
👉 @khosravi1253🌹
➖➖➖➖➖
✍@khosravi1253
🍂🍃🍂🍃🍃🍃🍃🍃🍂
✅ #نگهداشتن_طلا در #عده_وفات_شوهر
❓ سوال: آیا زنی که شوهرش #فوت کرده است، می تواند طلاهایی را که از قبل داشته است در دوران عده نگهدارد یا باید آنها را دربیاورد؟
✅ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: به طور کلی زن باید در عدۀ وفات، از هر کاری كه #زينت براى #شوهر محسوب شود، اجتناب کند، ولی همراه داشتن زیورهایی كه هميشه همراه داشته و برای تزیین برای شوهر نبوده است، اشکال ندارد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: در صورتی که همراه داشتن طلا و جواهرات در عرف محل زینت محسوب شود باید از استعمال آنها در مدت عده وفات پرهیز نماید همچنین زن باید از پوشیدن لباسهای زینتی و کشیدن سرمه در چشم و کارهای دیگری که زینت حساب می شود خودداری کند. د. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: بايد خارج سازد. [3]
✳️ آیت الله وحید: باید در بیاورد. [4]
✳️ آیت الله فاضل: برای زنی که شوهرش مرده زینت کردن و پوشیدن لباس های زینتی حرام است، یعنی بعد از مرگ شوهر در زمان عده وفات، زینت کردن حرام است، اما طلا و #جواهراتی که از قبل در دستش بوده زینت جدید حساب نمی شود و اشکال ندارد. [5]
—------------—
✅ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 6b85IU4kymw.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9604130119.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 636632.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610739.
===============
✅ رسانه رایحه ی احکام
✅ @khosravi1253
﷽ #احکام_موسیقی
❓پرسش
گوش دادن به نوارهایی كه توسط سازمان تبليغات اسلامی و يا مؤسسه اسلامی ديگر مجاز اعلام شدهاند، چه حكمی دارد؟
📝پاسخ
✍جواز گوش دادن به نوارها منوط به تشخيص خودمكلّف است كه اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مُضلّعنسبيلالله و مناسب با مجالس عيش و نوش و خوشگذرانى و هم چنين مطالب باطل نيست، گوش دادن به آن اشكال ندارد بنابراين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامی و يا هر مؤسسه اسلامی ديگر به تنهايی دليل شرعی براى مباح بودن آن نيست.
(سوال ۱۱۲۹ اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری حفظه الله
☑️ https://eitaa.com/@khosravi1253
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
احکام اتاق خواب(5)
📥سوال:
حکم نزدیکی با وجود ناتوانی از غسل چیست؟
📤 پاسخ:
✍ همه مراجع (غیر از امام):
کسی که نمی تواند غسل کند، ولی قادر به تیمم است، می تواند با همسر خود نزدیکی کند؛ خواه بعد از رسیدن وقت نماز یا قبل از آن. [1]
✍ امام(ره):
پیش از داخل شدن در وقت نماز مانعی ندارد، ولی بعد از داخل شدن در وقت نماز، اگر نزدیکی برای لذت بردن یا امر عقلایی دیگری یا ترس بر جان باشد، اشکال ندارد؛ ولی اگر بدون جهت با همسر خود نزدیکی کند، اشکال دارد. [2]
➖➖➖➖➖➖➖
📥 سوال:
حکم نزدیکی با وجود ناتوانی از غسل و تیمم چیست؟
📤 پاسخ:
✍ همه مراجع:
اگر کسی نمی تواند غسل و تیمم کند، بعد از داخل شدن وقت نماز نباید با همسر خود نزدیکی کند، مگر آن که بترسد به گناه بیفتد.[3]
📚 منابع:
[1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 353؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 347.[2]. امام، توضیح المسائل، م 353 و استفتائات، ج1، غسل جنابت، س 106.[3]. امام، تحریرالوسیله، فصل فی غسل الجنابه، م 3 و العروه الوثقی مع تعلیقات، فصل فی غسل الجنابه، م 8؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 176 و توضیح المسائل، با استفاده از م 359؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 179؛ مکارم: استفتا. »> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
کانال تخصصی رایحه ی احکام
https://eitaa.com/@khosravi1253
🌓🌔🌓🌖🌚
🔺احکام خسوف و کسوف🔺
⁉️ سوال:
🔭 اگر در حال حیض خورشید گرفتی یا ماه گرفتگی اتفاق بیفته تکلیف زن چیست ؟
✅ پاسخ:
👤 آیت الله خامنه ای: زن حائض در حال حيض وظيفه اى نسبت به نماز ندارد.
👤 آیت الله مکارم: اگر در حال عادت ماهانه يا نفاس، آفتاب يا ماه بگيرد و تا آخر مدّتى كه خورشيد يا ماه باز مى شود از خون حيض و نفاس پاك نشده باشد، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد.
👤 آیت الله زنجانی: اگر هنگام كسوف يا خسوف خبردار شده یا كسوف يا خسوف كلى بود، باید بعدا قضا کند.
👤 آیت الله وحید: اگر در حال حيض يا نفاس زن ، خورشيد يا ماه بگيرد ، نماز آيات بر او واجب نيست و قضا هم ندارد ، ولى در غير موقّت مانند زلزله و رعد و برق بنابر احتياط واجب بعد از پاك شدن نماز را بدون نيّت ادا و قضا به جا آورد.
👤 آیت الله فاضل: بنابر احتياط واجب بعد از پاك شدن نماز آیات را قضا کند.
----------
💻 استفتا از سایت مراجعه عظام
#خسوف #کسوف
#ماه_گرفتگی
#نماز_آیات
➖➖➖➖➖
کانال تخصصی رایحه ی احکام
🆔https://eitaa.com/khosravi1253
✨﷽✨
👆بهترین وقت خواندن نماز آیات بین ساعت 22:54 تا 1:43 دقیقه می باشد 👆
🌖🌗🌘🌑🌒🌓🌔
#ماه_گرفتگی 🍀🌺🌸
کانال رایحه احکام
@khosravi1253
جزئیات خسوف امشب پنجم مرداد..
نظر مشهور مراجع
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
🔴 @khosravi1253 👈عضویت
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
﷽ #احکام_نامحرم
❓پرسش
آیا دکتر غیرهمجنس، مَحرم است؟؟ رفتن پیش او و لمس بدن توسط دکتر نامحرم ایرادی ندارد؟
📝پاسخ
از نظر تمام مراجع رفتن نزد دکتر نامحرم در صورتیکه دسترسی به دکتر همجنس ممکن است جایز نیست.
در صورتیکه دسترسی به دکتر همجنس نیز ممکن نبود، لمس بدن توسط دکتر نامحرم نیز باید در حد ضرورت باشد و حتیالامکان از روی لباس صورت گیرد.
از نظر برخی مراجع گاهی اگر دسترسی به دکتر همجنس امکان دارد اما اگر به علت زیاد بودن ویزیت، قادر به پرداخت آن نیست میتواند به پزشک غیرهمجنس مراجعه کند.
نیز اگر بیماری فرد آنقدر شدید است که اگر زمان را صرف پیدا کردن پزشک همجنس کنند سلامتی فرد در خطر است رفتن نزد دکتر غیر همجنس جایز است.
📚 برگرفته از رساله مراجع عالیقدر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رایحه ی احکام
☑️ @khosravi1253
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
🍃🌷🍃🌷🍃🌷🍃🌷
🔻 #حکم_پوشیدن_جوراب_نازک
🔻 #نامحرم
❓سؤال: پوشيدن جوراب نازك در انظار عمومي چه حكمي دارد؟
🌷 حضرت امیرمؤمنان علی علیه اسلام فرمود: پوشش ضخیم به تن کنید؛ زیرا هر کس پوشش او نازک باشد، دینش نیز رقیق و سست است.
🌷 منبع: ( وسائل الشیعه، ج 3، ص 357)
🌷 پاسخ: 👇
🔻 #پوشیدن جوراب های نازک یا طرح داری که پوست پا در آن نمایان است، در برابر نامحرم جایز نیست.
🔻 پوشیدن جوراب های #شیشه ای یا نازک که پوست #پا در آن دیده می شود، در مقابل نامحرم حرام است.
🌷 منبع: وسائل الشیعه، ج 3، ص 357
________________
🔺 رسانه تخصصى رایحه ی احکام
به ما بپیوندید👇👇
🌷 @khosravi1253
☑️سوال
زنی هستم که شوهرم ۴ سال رفته وهیچ خبری ازش نیس،ایامیتوانم ازدواج کنم؟
ـــــــــــــــــــ
✅پاسخ
✍با سلام واحترام
شما زن شوهر دار هستید هر گونه ارتباط وازدواج شما با مرد دیگر حرام وگناه بزرگ است وموجب حرام شدن ابدی میشود
رفتن شوهر دلیل بر این نیست که شما شوهر ندارید
اگر رفته وامیدی به برگشتش ندارید از طریق دادگاه برای تعیین تکلیف خود اقدام کنید
تا زمانی که صیغه طلاق بارعایت تمام شرایط شرعی توسط شوهر یا توسط حکم محکمه وقاضی جاری نشود شما زن شوهر دار هستید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رساله مسأله 2363 به بعد
#احکام_ازدواج
-------------------------
منبع: مرکز ملی پاسخگویی
______________________
🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
➖➖➖➖➖➖➖
کانال رایحه ی احکام
@khosravi1253
گذاشتن عکس در سایتها و شبکه های مجازی....
لینک کانال تخصصی رایحه ی احکام
@khosravi1253
⬅️حکم ترک همسر و حداقل مدت لازم هم خوابی➡️
✅سوال:
🚦 آیا مرد مجاز به ترک همسرش می باشد و حداقل زمان لازم برای هم خوابی با همسر چیست⁉
🔹پاسخ:
مرد نمی تواند زن دائمی خود را طوری ترک کند که نه مثل زن شوهردار باشد نه مثل زن بی شوهر، لکن واجب نیست هر چهار شب یک شب نزد او بماند. [1]
🔺همچنین شوهر نمی تواند بیش از چهار ماه، نزدیکی با همسر دائمی [2] خود را ترک کند. [3]
----------------
📚 پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل، م 2417.
[2]. آیات عظام: مکارم، تبریزی، سیستانی و صافی: همسر جوان خود.
[3]. توضیح المسائل، م 2418.
🔸 برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 191-190.
#احکام_زناشویی
#احکام_بانوان
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال رایحه ی احکام 👇
@khosravi1253
با سلام واحترام
خدمت شما اعضای محترم کانال تخصصی🌹 رایحه ی احکام🌹خواهران وبرادران گرامی وهمراهان همیشگی کانال.
انتقادات وپیشنهادات خودتونو در مورد کانال 🌹رایحه ی احکام🌹 به ادمین @khosravi11253 ارسال کنید.
✅منتظر نظرات شماهستیم.
✅نظرات شما در کانال درج خواهدشد...
➖➖➖➖➖➖
☑لینک ️کانال تخصصی رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
پرسش وپاسخ در مورد #مهریه_زن
سلام آقای خسروی،ممنون از کانالتون واقعا من دقیق دقیق وکلمه به کلمه مطالب وپست ها رومطالعه میکنم ولذت میبرم وعمل میکنم بسیار به روزوخوب.....سوالی دارم امیدوارم جوابموبدین....
➖➖➖➖➖➖➖➖
📩 سوال
آیه مهریه در اسلام بوده؟پرداخت ان به واجبه؟؟چرا همسرمامیگن فقط موقع طلاق باید پرداخت کنیم؟واقعا اینطوریه؟کامل توضیح بدین بازم ممنون
🍃🍃🍃🍃🍂🍂🍂🍂🍂
✍پاسخ:
از شما که دقت میکنید ومطالب روپیگیر میشید متشکرم.
✅مهریه جزو بدهکاری های هر مردیه،و هر وقت زن آن را بخواهد مرد وظیفه دارد آن رو پرداخت کند وربطی به طلاق ندارد.
✅در روایتی از امام حسین علیه السلام آمده است «ما در ابتدای ازدواج مهریه ی همسران مان را پرداخت میکنیم» خب ما هم شیعه ی این خاندانیم پس چرا؟؟؟
👌مهریه حق زن است.درست است که ممکن است او از این حق خود گذشته وبرای جلب رضای الهی ورسیدن به پاداش اخروی،آن را به همسر خود ببخشد؛اما ممکن هست چنین کاری هم نکند.وحقشونه،
البته وقتی مردی مهریه ی سنگین وخارج از توان خود را می پذیرد،معلوم است قصد پرداختن نداردوچنین مردی در روایات مورد مذمت قرارگرفته...
👈مرد با پرداخت مهریه که در منابع اسلامی از آن به«صداق» تعبیر شده است،صداقت وراستی ودرستی خود را به همسرش نشان میدهد
وبه نظر حقیرموجبات مهر و محبت ودوستی را فراهم می آورد...
➖بخاطر طولانی شدن به آیات اشاره نمیکنم ولی خودتون آیات رونیگاه کنید مثل آیه4سوره مبارکه نساء و....
🌹خواهرم همسرتون شاید اطلاعات کافی رو نداشته و الا دریغ نمیکنه لطفا همین پیامو که بسیار خلاصه هستش رو با خوش اخلاقی بهشون بدید تا مطالعه بفرمایند🌹.
موفق باشید انشالله.
کانال تخصصی رایحه ی احکام
https://eitaa.com/khosravi1253
گفتن ذکر به قصد فهماندن مطلبی...
لینک کانال رایحه ی احکام
@khosravi1253
♨ ️حکم وساطت برای رابطه نامشروع ♨️
✅ آیا می دانید 👇
⛔ یکی از کارهای حرام در اسلام که حد شرعی دارد وساطت ميان دو يا چند نفر براى ارتباط نامشروع است. یعنی اگر مرد یا زنی واسطه شود و زن یا مردی را برای زنا به هم معرفی کند و به هم برساند گناه است و حد شرعی دارد که در فقه به این کار قیادت می گویند.
حكم⬅️ قوادى حرام و کسب درآمد از این راه حرام می باشد و موجب ثبوت حدّ است. حدّ آن براى مردان و به نظر مشهور برای زنان 75 ضربه شلاق است؛ و علاوه بر آن بنابر قول مشهور، سر او نيز تراشيده و ميان مردم گردانده مى شود.
--------
📚 منبع : فرهنگ فقه ح6 ص 685.كتاب المكاسب 1/ 385.جواهر الكلام 41/ 399
#احکام_مکاسب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔴 کانال احکام
@khosravi1253
رایحه ی احکام «تخصصی»
با سلام واحترام خدمت شما اعضای محترم کانال تخصصی🌹 رایحه ی احکام🌹خواهران وبرادران گرامی وهمراهان همی
لطف کنید نظرات رو در مورد کانال ارسال کنید🌹🌹🌹
✅پرسش:
سلام ببخشید
يکي ميگه چه نيازي ب مرجع تقليد هستش
همين قران و احاديث و علاوه بران عقل داريم همين کافيه
راهنمايي کنيد که چه جواب منطقي به اينها بدهيم
🍃🍂🍃🍂🍂🍃?🍂🍃🍂
✍پاسخ:
سلام
عقیده مسلمان به اصول دین باید از روی دلیل باشد (نه تقلیدی ) ، ولی در احکام غیر ضروری دین باید یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند، یعنی به دستور او رفتار نماید، یا از راه ا حتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است، مثلاً اگر عده ای از مجتهدان عملی را حرام می دانند و عدة دیگر می گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد و اگر عملی را بعضی واجب و بعضی مستحب می دانند، آن را به جا آورد. پس کسانی که مجتهد نیستند و نمی توانند به احتیاط عمل کنند، واجب است از مجتهد تقلید نمایند.
اگر فردى بخواهد اعمالش را بر اساس قرآن و سنّت انجام دهد، باید قرآن و تفسیر و علومى را که وابسته به آن است،به طور تخصصّى بداند. همین طور باید سنّت را که عبارت است از قول، عمل و تقریر ( تأیید گفتار و اعمال دیگران توسط معصوم) کاملاً بشناسد؛ یعنى با علوم حدیث آشنا باشد که عبارت است از : علم رجال (شرح حال راویان حدیث) و سلسله سند، درایه (فهم دلالت روایات)، شأن نزول روایات، قرائن حالی و مقالی، تقیّه، حقیقت و مجاز، تعارض روایات با روایات یا تعارض روایات دیگر با آیات و تزاحم مصالح و....
چنین فردى که به قرآن و سنّت با کیفیت مذکور آگاهى داشته باشد، مى تواند بلکه باید طبق قرآن و سنت، آن طور که مى فهمد عمل نماید. به چنین فردى متخصّص علوم اسلامى یا مجتهد و فقیه مى گویند و تقلید کردن برای او جایز نیست. امّا اگر کسى از نظر علم و آگاهى به حدّ مذکور نرسیده باشد، عقل حکم مى کند از یک یا چند متخصّص علوم اسلامى بپرسد و طبق آن عمل نماید. این راهکار مقتضای عقل و شعور است که خدا داده است و قرآن هم به همین مطلب تصریح فرموده : «فاسئلوا اهل الذّکر إن کنتم لا تعلمون؛ (2) از آگاهان بپرسید اگر نمیدانید».
تقلید، سؤال از اهل ذکر یا رجوع به مجتهد و متخصّص است، همان طور که مردم چه مسلمان و چه غیر مسلمان در مسائلى که تخصّص ندارند،به متخصّصان مراجعه مى کنند، مثلاً اگر ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه مى کنند؛ اگر بیمار شدند به پزشک مراجعه مى کنند؛ اگر بخواهند شهر یا خانه بسازند به مهندس و معمار مراجعه مى کنند. حتى کسانى که در یک رشته تخصص دارند،در رشتههاى دیگر تقلید مىکنند، مثلاً مراجع تقلید به هنگام بیمارى به پزشک مراجعه مىکنند؛ مهندسان و معماران هنگامى که ماشینشان خراب شد به مکانیک مراجعه مى کنند.
بنابراین همان طور که عقلاً در اکثر مسائل روزمرّه از متخصّصان پیروى مىکنند، در مسائل دینى نیز اگر متخصّص نیستند، باید به متخصّص (مرجع تقلید) مراجعه کنند. این مراجعه را «تقلید» میگویند.
پس تقلید از فقها نه تنها خلاف عقل نیست ، بلکه از باب رجوع غیر متخصص به متخصص مى باشد که حکم عقلى است. اگر کسى که باید تقلید کند، تقلید نکرده واعمالى را انجام دهد مانند بیمارى است که خودسر دارو مصرف کند. چه بسا عوض این که بهبودى حاصل شود بیمارى اش افزون شود. در روایات این حکم عقل تأیید شده است. امام عسکری(ع) فرمود: «امّا من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظاً لدینه مخالفاً على هواه مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلّدوه؛ از بین فقها آنان که حافظ و نگهبان دین اند و خود را از گناه و آلودگى حفظ مى کنند و با هواهاى نفسانى مبارزه مى کنند و مطیع اوامر الهى و جانشینان اویند، بر همگان لازم است که از آنان تقلید کنند».
مراد از «همگان» یعنى کسانى که در علوم اسلامى مجتهد و متخصص نیستند، گرچه در علوم دیگر متخصص باشند، مثلاً اگر استاد دانشگاه یا پزشک در علوم اسلامى مجتهد نباشد باید تقلید کند، چنان که مرجع تقلید در مسائل پزشکى و مهندسى از پزشک و مهندس تبعیت و تقلید مى کند.
بنابر این در احکام دین، به حکم عقل، شخص یا باید مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد یا از مجتهد تقلید کند، وکسانی که مجتهد نیستند و نمی توانند به احتیاط عمل کنند، واجب عقلی است که از مجتهد تقلید کنند .
از نظر فقهی اگر مکلف مدتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد،در صورتی اعمال او صحیح است که بفهمد به وظیفة واقعی خود رفتار کرده است، مثلاً بعضی از مراجع تقلید در رکعت سوم و چهارم نماز گفتن یک بار تسبیحات اربعه را کافی می دانند و بعضی دیگر می فرمایند سه مرتبه باید گفته شود. مکلفی که تقلید نکرده، اگر سه بار گفته باشد، نمازش درست است؛ یا عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه اش تقلید از او بوده، یا با فتوای مجتهدی که فعلاً از او تقلید میکند، مطابق باشد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
لینک کانال تخصصی🌹رایحه ی احکام🌹
https://eitaa.com/khosravi1253