eitaa logo
رایحه ی احکام «تخصصی»
36.4هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
3.9هزار ویدیو
126 فایل
امـام خـمـيـنــی ره : راه مــاآن روزتمـام میشـودکه هــمـه احـکام اسـلام جـاری شـود«صـحـیفـه» سؤالات شرعی 👇 https://eitaa.com/36182/54383 ارتباط بامدیریت👈 @khosravi11253 تبلیغات ارزان👇 https://eitaa.com/mmmm1253/235
مشاهده در ایتا
دانلود
کارهایی که بر زن حائض مکروه است... نظر همه مراجع لینک
🚫 تأخیر در پرداخت بدهی و کاهش ارزش پول 🚫 ⭕️ ====================== ❓ سوال: اگر طلبکار بخاطر تأخیر در پرداخت بدهی اش از بدهکار نباشد،‌ تکلیفی متوجه او می باشد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: اگر تاخیر در حدی نبوده که ارزش پول کم شده باشد، بدهکار هر چند مرتکب معصیت شده اما ضمانتی ندارد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در صورت پرداخت بدهی، ذمه بدهکار بری می شود، اما چنانچه بدهکار در موعد مقرر بدهي خود را نپردازد و مدت قابل توجهي از سررسيد آن بگذرد بگونه اي که در اين مدت، شديد باشد لازم است را با توجه به نرخ متوسط تورم اجناس مختلف محاسبه و پرداخت کند. ضمنا غالبا ميتوان تورم سالهاي مختلف را از بانک مرکزي گرفت. [2] آیت الله شبیری زنجانی: ذمه او بری می شود اما در فرض کاهش فاحش ارزش پول باید در مقدار تفاوت با طلبکار مصالحه کند. [3] ✳️ آیت الله وحید: اگر ارزشِ پول دچارِ تورم شده باشد بنابر إحتیاطِ واجب باید و با هم مصالحه نمایند. [4] ✳️ آیت الله فاضل: اگر کسی بدهی طلبکار را کامل بدهد بری الذمه می شود، اگر طلب بدهکار را سال های زیاد نگهداشته و پرداخت نکرده باشد، طوری که تفاوت فاحش در ارزش پول به وجود آمده باشد، احتیاط واجب آن است که با طلب کار کند و رضایت او را بگیرد. [5] —------------— ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: NbjWLaAxI9M. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611200061. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50129. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613607. =================== ◀️ رسانه تخصصی رایحه ي احکام @khosravi1253
آنچه بر زن حائض حرام است... نظر همه مراجع لینک @khosravi1253
تکلیف نماز کسی که به خطبه های جمعه نرسد... نظر همه مراجع لینک @khosravi1253
💍حکم آیات قرآنی در انگشتر، سنگ قبر و آرم جمهوری اسلامی🇮🇷 ✅ آیا می توان انگشتر یا گردن بندی که روی آن اسمای مبارکه یا آیات قرآن نوشته شده، به گردن انداخت و با آن به دستشویی رفت⁉ 🔹پاسخ: اگر باعث بی احترامی نباشد و بدون وضو مس نشود، اشکال ندارد. [1] 🔺توجه: برخی از مردم بر اثر بی توجهی، بر روی سنگ قبر - که زیر پا قرار می گیرد - آیات قرآن و اسمای جلاله را حک می کنند. چون این کار موجب هتک و بی احترامی می شود، باید از آن خودداری گردد. [2] البته نوشتن اسامی افرادی که هم نام پیامبر و ائمه (علهیم السلام) هستند، اشکال ندارد؛ مگر این که به نام معصومان (علیهم السلام) اضافه شده باشد، مانند: عبدالحسین و غلام علی. ✔نکته: آرم جمهوری اسلامی ایران که روی پرچم ها، سر برگ ها، نامه ها و ... وجود دارد، بنابر احتیاط واجب نباید بدون وضو با پوست بدن تماس پیدا کند. 🖋آیت الله خامنه ای: چنانچه در نظر عرف، اسم جلاله محسوب و خوانده می شود، مس آن بدون وضو حرام است. 🖋آیت الله مکارم: اشکال ندارد، ولی بهتر است آن را بدون وضو مس نکنند. [3] ------------------------------------------------------- 📚 پی نوشت: [1]. امام، بهجت، خامنه ای، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم: استفتا. [2]. بهجت، استفتائات، ج 1، س 693 و 696؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 59. [3]. امام، استفتائات، ج 1، وضو، س 80؛ بهجت و سیستانی: استفتا؛ خامنه ای، اجوبةالاستفتائات، س 157؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 53 و 54؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، س 75. 🔸 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193 و 194. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 کانال تخصصی رایحه ی احکام @khosravi1253
💉طهارت خون لثه و مانند آن👄 ✅ وقتی خون از لای دندان ها می آید، چنانچه با آب دهان مخلوط شود و از بین برود، آیا آب دهان پاک است⁉ 🔹پاسخ: 🖋امام: پاک است و فرو بردن آب دهان، اشکال ندارد. 🖋آیات عظام: خامنه ای، نوری و زنجانی: پاک است؛ ولی فرو بردن آب دهان، اشکال دارد. 🖋آیت الله مکارم: پاک است و فرو بردن آب دهان نیز اشکال ندارد؛ ولی عمدا این کار را نکند. -------------------------------------------------------- 📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، نجاسات، م 9؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 286؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: العروه الوثقی، ج 1، فصل فی النجاسات، الخامس من النجاسات، م 13؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، نجاسات، م 544؛ بهجت: وسیله النجاه، م 527؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 100. 🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 63 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 کانال رایحه ی احکام👇 @khosravi1253
خواندن صیغه عقد در فضای مجازی... لینک @khosravi1253
هدایت شده از یـا الـلــه❤
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🌹کانال عرفانی آیت الله سیدعلی قاضی(ره)🌹 ✨روزی در محضر آیت الله قاضی نشسته بودیم که ناگهان شخصی با عجله و ناراحتی بسیار خود را به مجلس آیت الله قاضی رسانید و با نگرانی بسیار گفت: همسرم در حال احتضار است و نزدیک است بمیرد، اگر او بمیرد من هیچ کس را ندارم؛ خواهش می کنم دعایی بفرمایید حالش خوب شود و از مرگ نجات پیدا کند. آقای قاضی پس از گوش دادن به حرفهای آن شخص به آرامی فرمود: ادامه در کانال آیت الله سیدعلی قاضی(ره)👇👇 http://eitaa.com/joinchat/57344004C7961b6a51a
⭕️ استفاده از کلاه گیس در نماز 🔻 ====================== ❓‌ سوال: نماز خواندن با کلاه گیسی که از موی کافر یا اهل کتاب باشد، اشکال دارد؟ حتی اگر کندن آن ممکن نبوده یا دشوار باشد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: اگر یقین ندارید که از کافر غیر کتابی است، اشکال ندارد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: بودن موی کافر در لباس نماز گزار اشکالی ندارد اما لازم است حدود پوشش لازم در نماز رعایت شود. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اشكال ندارد. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: موی کافر محکوم به طهارت است و برای نماز اشکالی ندارد اما برای وضو و غسل باید برطرف شود. [4] ✳️ آیت الله وحید: خیر، اشکال ندارد. [5] ✳️ آیت الله فاضل: نماز خواندن با کلاه گیسی که از موی کافر غیر اهل کتاب باشد نجس و باطل است. اگر از اهل کتاب باشد ذاتا پاک هستند و موی آنها نیز پاک است و اگر کلاه گیس از موی کافری اهل کتاب ساخته شود که مشرک نشده باشد یا شک دارد مشرک شده بوده یانه، در صورتی که موهای سر خانم نماز گزار کاملا پوشیده باشد و تمام قسمت های بدنش هم پوشیده باشد نماز با آن کلاه گیس فی نفسه اشکال ندارد. اگر کلاه گیس به سر چسبیده باشد و در وقت نماز قابل کندن نباشد از باب اضطرار نماز بخواند صحیح است ولی برای نمازهای بعدی هر طوری که کندن آن ممکن شود باید آن را بردارد و اگر عمدا بر ندارد نماز باطل است. [6] —------------— 🍃 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: qJ8gEoHMvj8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610130076. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 691831. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49000. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25149. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613171 و 9613172. ◀️ رسانه تخصصی رایحه ی احکام پاسخگو @khosravi11253 لینک کانال @khosravi1253
تلاوت قران در ایام استحاضه... پاسخگو @khosravi11253 لینک کانال @khosravi1253
📥 سوال: کسی که در اثر ندانستن مساله یا اهمال و سستی، غسل های واجب خود را انجام نداده، نماز و روزه او چه حکمی دارد؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر در انجام غسلی اهمال و سستی نموده، باید نمازها و روزه هایش را قضا کند و روزه اش علاوه بر آن، کفاره هم دارد. همچنین اگر در اثر ندانستن مساله، غسل نکرده، باید نمازهایش را قضا نماید و در صورتی که در یاد گرفتن مساله کوتاهی نکرده باشد، روزه هایش فقط قضا دارد، و گرنه بنابر احتیاط واجب، کفاره هم دارد. کسی که اصلا نمی دانسته جنابت چیست و جنب کیست، روزه هایش صحیح است. ✍ آیت الله مکارم: باید نمازها و روزه های خود را اعاده کند و بنابر احتیاط واجب، کفاره روزه ها را نیز بپردازد، و اگر نتوانست، هر چند «مُد» که می تواند به فقرا اطعام کند و اگر نتواند، باید هشتاد و یک روز روزه بگیرد و اگر نتواند، هر چند روز که می تواند به جا آورد و اگر نتواند، استغفار کند و همین اندازه که در قلب بگوید «استغفرالله» کافی است و واجب نیست بعدا که قدرت پیدا کرد، کفاره بدهد. ✍ آیت الله سیستانی: نمازها باطل است و روزه اگر غسل جنابت یا حیض یا نفاس را عمدا انجام نداده، باطل است؛ ولی اگر جاهل بوده، باطل نیست. ✍ آیت الله صافی: باید قضا نماید و نسبت به روزه، کفاره هم به گردن او می آید. ✍ آیت الله سبحانی: باید نماز و روزه اش را قضا نماید و نسبت به روزه، در صورتی که جاهل مقصر بوده کفاره هم به گردن او می آید. ✍ آیت لله بهجت: هر غسلی که کرده باشید، هر چند غسل مستحبی، چون قصد وظیفه داشته اید، ممکن است کفایت از غسل جنابت نموده باشد؛ ولی نماز و روزه هایی که یقین دارید بدون هیچ غسلی در حال جنابت به جا آورده اید، باید قضا کنید و کفاره روزه ها را اگر جاهل قاصر بوده و به سوال توجه نداشته اید، ادا کنید، و گرنه کفاره واجب نیست؛ هر چند احوط (احتیاط مستحب) در به جا آوردن آن است. 📚 منابع: [1]خامنه ای: استفتاء [2]مکارم، توضیح المسائل، با استفاده از م 1402 و استفتاء [3]سیستانی: استفتاء [4] صافی: استفتاء [5]سبحانی،‌ استفتائات، ج1، س 154 [6]بهجت، استفتائات، ج1، س 763 و استفتاء »> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. پاسخگو @khosravi11253 لینک کانال @khosravi1253
◀️ و ❓ سوال: آیا مسح میت انسان، سبب بطلان وضو می شود؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🌺 آیات عظام: سیستانی، وحید، تبریزی و خویی: باطل کننده نیست. 🌺 آیات عظام: صافی، بهجت، فاضل و گلپایگانی: بنابر احتیاط واجب، باطل کننده است. 🌺 آیت الله زنجانی: بنابر احتیاط وضو باطل است. 🌺‌ بقیه مراجع: باطل کننده است. —---------------- ✅ منبع: توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 323؛ منهاج الصالحین، وضو، قبل م 157؛ صافی و گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الطهاره، م 310. ===================== ◀️ پاسخگو @khosravi11253 لینک کانال @khosravi1253
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ_ احکام مسافر_ شرایط ولوازم آن چیست؟کلیک🖕 کنید... لینک @khosravi1253 نشردهنده احکام الهی باشید.
🍃🌸 رعایت ترتیب هنگام غسل 🍃 🍃 ======================= ❓ سوال: آیا در غسل مراعات ترتیب میان اجزاء سه گانه ( و ، و ) لازم است؟ 🌸 پاسخ: 👇👇 🌸 آیات عظام: امام، بهجت، فاضل، گلپایگانی و اراکی: ترتیب اجزاء سه گانه لازم است. 🌸 آیات عظام: رهبری، وحید، صافی و نوری: ابتدا سر و گردن؛ سپس بنابر احتیاط واجب ابتدا سمت راست و بعد از آن سمت چپ شسته شود. 🌸 آیت الله سیستانی: بنابر احتیاط واجب ابتدا سر و گردن؛ سپس مابقی بدن که در این قسمت رعایت ترتیب بین راست و چپ لازم نیست. 🌸 آیات عظام: زنجانی، تبریزی و خویی: ابتدا سر و گردن؛ سپس ما بقی بدن، که در این قسمت، رعایت ترتیب بین راست و چپ لازم نیست. 🌸 آیت الله مکارم: مطلقا ترتیب لازم نیست؛ بلکه مستحب است. —------- 🍃🌸 منبع: 👇👇 امام: تحریرالوسیله، غسل، واجبات، سوم، بعد م 4؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 191؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، فی الاغسال، فصل فی کیفیه الغسل، الاولی؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، غسل، الفصل الرابع، واجبات غسل، اولاهما، الترتیب؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، غسل، م 190؛ بهجت: وسیله النجاه، الغسل، م 202؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، ص 274 و 361. ========================== 🍃 رسانه تخصصی رایحه ی احکام 🌸 @khosravi1253
💠سوال: آيا خانمى که شغل آرايشگرى دارد، مى‌تواند خانم‌هايى را آرايش کند که مى‌داند به نامحرم نشان مى‌دهند؟ ✅جواب: اگر آرايشگر مى‌داند كه كار او در جهت حرام بهره‌بردارى مى‌شود، جايز نيست چنين آرايشى را انجام دهد. منبع:کانال استفتائات رهبر 🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍂🍃 لینک @khosravi1253
✅حکم آرایشگری بانوان با علم به حضورشان در دید نامحرم👇 طبق نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی👇 ✅پرسش : اگر آرایشگر بانوان، خانمی را آرایش کند و او خود را در محافل نامحرم ظاهر کند، آیا آرایشگر مرتکب گناه می شود؟ درآمد به دست آمده از این طریق چه حکمی دارد؟ ✍پاسخ : شما مسئولیتی ندارید و درآمدتان اشکالی ندارد و حلال است؛ ولی بهتر است که قبول نکنید و نیز سزاوار است با زبان خوب اگر احتمال تاثیر می دهید امر به معروفو نهی از منکر کنید. ➖➖➖➖➖➖➖ لینک کانال رایحه ی احکام @khosravi1253
🌀💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀💠🌀💠 ❓سؤال 👇 آیا در زمان حیض میشود عقد موقت را فسخ کرد؟ مقلد مقام معظم رهبری ✅پاسخ 👇 ازدواج موقت طلاق ندارد، و رها شدن زن به این است که مدتش تمام شود، یا مرد مدت را به او ببخشد، مثلاً بگوید: مدت را به تو بخشیدم، و شاهد گرفتن و پاک بودن زن از حیض لازم نیست. ➖➖➖➖➖ 👉@khosravi1253 🌹 ➖➖➖➖➖
🍃🌺 و ۰_بین_دو _وطن ❓ سوال: کسی که دارای 2 وطن بوده و فاصله بین آنها 30 است، حکم نماز و روزه اش ما بین این دو وطن چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🌺 امام خامنه ای: در فرض سوال نماز تمام و روزه صحیح است. [1] 🌺 آیت الله مکارم: در بین راه نمازش است مگر اینکه شرایط را پیدا کند که نماز و روزه اش در و بین راه تمام خواهد بود و در يکي از اين چهار حالت، کثير السفر مي شود: 1⃣ در مدت زمان يک ماه، (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند. 2⃣ در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت و آمد کند. 3⃣ در دو ماه و بيشتر، حداقل سه روز در (يا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند. 4⃣ در مدت حداقل دو ماه و کمتر از ، حداقل سه روز در هفته در جايي بماند. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: نماز بین دو وطن تمام است. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: نماز تمام است مگر قصدش این باشد که بعد از طی حداقل بیست کیلومتر بدون ورود به وطن بعدی دوباره به همان وطنی که از آنجا حرکت کرده برگردد. [4] 🌺 آیت الله وحید: اگر شخصی دو وطن دارد یعنی شش ماه از سال تا آخرِ عمرش در یک شهر است و شش ماه از سال تا آخرِ عمرش در شهر دیگر و فاصله ی این دو شهر سی کیلومتر است وقتی از این شهر به آن شهر می رود نمازش تمام است و لطمه ای به روزه اش نمیزند. [5] --------------------------------------------- 🍃 پی نوشت:👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: f05BqNspsJE. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9702300164. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 735211. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 53338. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. --------------------------------------- ◀️ پاسخگو @khosravi11253 لینک کانال @khosravi1253 معرف کانال باشید.
باور غلط در مورد غسل ... لینک کانال پاسخگو @khosravi11253 لینک کانال @khosravi1253
✅ پرسش وپاسخ سلام ما در شیراز هستیم و در مسجدی که برای نماز می‌رویم سؤالاتی پیش میاد زمین فعلی را که در آن ساختمان را بنا کرده اند، روز اول به عنوان حسینیه خریده اند ولی بخاطر کمبود منابع مالی شخصی آمد و گفت من پول دارم و می‌خواهم مسجد بسازم « درصورتیکه زمین به عنوان حسینیه از قبل خریده شده بود ولی هنوز شروع به کار نکرده بودند برای ساخت و ساز» این شخص را به گونه ای راضی کردند تا پول خود را اینجا خرج کند یعنی خودش میخواست جایی دیگر در شیراز مسجد بسازد خلاصه این شخص پول کامل زمین که به عنوان حسینیه خریده شده بود را هم داد و همچنین بنا را تکمیل کرد حال طبقهٔ همکف را مسجد و طبقهٔ بالا را حسینیه نام گذاری کرده اند و قسمتی از داخل مسجد را هم ( قسمتی کوچک) حسینیه کرده‌اند حال با توجه به اینکه این زمین روز اول به عنوان حسینیه خریده شده بود این مکان حسینیه است يا مسجد؟؟؟ چندین جا سوال کردم گفتند چون به نیت حسینیه خریده شده، حتی اگر صیغهٔ مسجد را هم جاری کنید بازهم حکم حسینیه را دارد 🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱 ✅ پاسخ ✍ سلام وادب، اگر کسی که ان مکان را به نیت وقف حسینیه قرار داده باشد و به عبارت دیگر بگوید این مکان را وقف کردم به عنوان حسینیه، انگاه دیگر صیغه مسجد اعتبار ندارد، و انجا حسینیه محسوب میشود. ➖➖➖➖➖➖➖ لینک کانال @khosravi1253 ایدی ارسال سوالات @khosravi11253
مقصود از سال خمسی.... لینک کانال @khosravi1253
📝سوال⁉️ مقصود از حرم اهل بیت علیهم السلام کدام قسمت است؟ زیر گنبداست یا همه اطراف حرم و رواق ها را شامل می شود؟ 💠امام خمینی ره بنابر احتیاط واجب، رواق ها نیز ملحق به داخل حرم می شود. ولی اگر رواق ها دور باشند اشکال ندارد 💠آیات عظام بهجت،رهبری، سیستانی،صافی و مکارم مقصود از حرم همان زیر گنبد و اطراف ضریح است ➖➖➖➖➖ لینک کانال @khosravi1253 📣جهت فراگیری احکام، شما هم در نشر آن سهیم شوید
📥 سوال: اگر خانمي قبل از اين كه غسل جنابت انجام دهد، حائض شود وظيفه اش چيست؟ آيا مي تواند قبل از پاك شدن از حيض غسل جنابت كند؟ 📤جواب: ✍ امام خميني (ره): در حالت حيض صحّت غسل جنابت خالي از اشكال نيست. ✍ آیت الله خامنه ای: نمي تواند و صحت غسل جنابت در حال حيض، محل اشكال است. ✍ آیت الله بهجت: مي‌تواند و نيز بعد از پاك شدن، يك غسل به نيت هر دو بكند البته اگر خواست در حين عادت غسل كند در حين غسل از خارج شدن خون لازم است تحفظ كند. ✍ آیت الله سيستاني: مي تواند غسل جنابت كند و از جنابت پاك مي شود ولي چون حيض باقي است احكام جنابت كه همان احكام حيض است نيز باقي است. ✍ آیت الله شبيري زنجاني: غسل جنابت در حالت حيض مانعي ندارد. ✍ آیت الله فاضل لنكراني: بلي. اگر زن در حال حيض غسل جنابت يا غسل واجب و مستحب ديگري انجام دهد كفايت مي‌كند گرچه به واسطه‌ي حيض نماز نمي‌تواند بخواند. ولي اگر صبر كند و بعد از پاك شدن از حيض يك غسل به نيّت هر دو بكند يا به نيت يكي از آنها انجام دهد كفايت از غسل جنابت و حيض و هر غسل ديگري مي‌كند؛ و در فرض جنابت نياز به وضو ندارد اما اگر جنب نبود بايد وضو هم براي نماز بگيرد. ✍ آیت الله مكارم شيرازي: وظيفه اي ندارد ولي اگر غسل جنابت كند غسلش صحيح است و از جنابت پاك مي شود. ✍ آیت الله نوري همداني: بلي، مي تواند غسل جنابت كند. ✍ آیت الله وحيد خراساني: غسل جنابت در حال حيض صحيح است. 📚 منابع: العروة‌الوثقي، ج1، فصل في احكام الحائض، م43 / منهاج الصالحين، ج1، م233 / موسوعه فقهی تحقیقات و استفتائات واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهرا (سلام الله علیها)، قم، مجموعه احکام 2، قسمت غسل، ص27 / استفتاء مکتوب از مراجع معظم تقلید 🍃🍂🍃🍂🍃🍃🍂🍂🍃 پاسخگو @khosravi11253 لینک کانال @khosravi1253
❣🌙❣🌙❣🌙❣🌙❣🌙❣🌙❣🌙❣🌙 ❓سؤال 👇 در جایی که نامحرم نباشد اگر چادر نماز کمی نازک باشد یعنی دستها در آن سایه بیندازد اشکال دارد؟ مقلد مقام معظم رهبری ✅پاسخ 👇 اگر چادر نازک و بدن نما باشد، نماز با آن باطل است؛ هرچند نامحرمی در آن مکان نباشد، مگر آنکه زیر چادر پوشش کامل داشته باشد. ➖➖➖➖➖ 👉 @khosravi1253 🌹 ➖➖➖➖➖
ژل موی سر و مسح... نظر آیت الله خامنه ای لینک کانال @khosravi1253