eitaa logo
عبدالحسین خسروپناه
5.4هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
405 ویدیو
88 فایل
تنها کانال رسمی «استاد عبدالحسین خسروپناه» (توسط ادمین اداره میشود) کانال تلگرام: https://t.me/khosropanah1_ir کانال سروش: https://splus.ir/khosropanah_ir صفحهٔ ویراستی: https://virasty.com/Khosropanah_ir صفحهٔ ویسگون: https://wisgoon.com/khosropanah_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه نظام صیام۴۳.mp3
8.72M
فقه نظام صیام استاد خسروپناه جلسه چهل و سوم تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ حوزه علمیه قم 🆔 @khosropanah_ir
ام الفضائل چیست؟ به مناسب چهلم سید محسن.mp3
19.9M
🔸ام الفضائل چیست؟ به مناسبت شب ۲۷ ماه مبارک رمضان و چهلم ارتحال آقا سید محسن شفیعی در گلزار شهدا تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🆔 @khosropanah_ir
حکمرانی علوی۱۰.mp3
20.86M
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حکمرانی علوی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی ۱۴۰۰ 🆔 @khosropanah_ir
فقه نظام صیام۴۴.mp3
9.22M
فقه نظام صیام استاد خسروپناه جلسه چهل و چهارم تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ حوزه علمیه قم 🆔 @khosropanah_ir
فقه نظام صیام۴۵.mp3
14.59M
فقه نظام صیام استاد خسروپناه جلسه چهل و پنجم تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ حوزه علمیه قم 🆔 @khosropanah_ir
بسم الله الرحمن الرحیم قال عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ أَخَوَيْهِ عَنْ أَبِيهِمَا عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ بُكَيْرِ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «صُمْ لِلرُّؤْيَةِ وَ أَفْطِرْ لِلرُّؤْيَةِ وَ لَيْسَ رُؤْيَةُ اَلْهِلاَلِ أَنْ يَجِيءَ اَلرَّجُلُ وَ اَلرَّجُلاَنِ فَيَقُولاَنِ رَأَيْنَا إِنَّمَا اَلرُّؤْيَةُ أَنْ يَقُولَ اَلْقَائِلُ رَأَيْتُ فَيَقُولَ اَلْقَوْمُ صَدَقْتَ» . (تهذيب الأحکام ج ۴،باب : الجزء الرابع، كِتَابُ اَلصِّيَامِ 41 - بَابُ عَلاَمَةِ أَوَّلِ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ آخِرِهِ وَ دَلِيلِ دُخُولِهِ) بحث رؤیت هلال و اعلام عید فطر از سوی مراجع عظام مبتنی بر مبانی مختلفی است و منشا اختلاف در تفاوت مبنایی در حقیقت رؤیت است و اینکه مقصود از رویت، رویت مسلح یا غیرمسلح و نیز تمایز در وحدت یا اختلاف افق است. هفت دیدگاه نزد فقهای عظام شیعه در مسأله رویت مطرح شده است: ۱. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و اشتراط اتحاد افق(امام خمینی، آیات عظام گلپایگانی، اراکی، سیستانی، بهجت، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، سبحانی و...) ۲. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک اند(آیات عظام خوئی، تبریزی، صافی گلپایگانی، فیاض و...) ۳. کفایت رؤیت هلال با چشم مسلح و اشتراط اتحاد افق(آیت الله العظمی خامنه ای) ۴. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در نقاطی که در بیشتر شب با هم مشترک اند (آیت الله العظمی وحید خراسانی) ۵. کفایت رؤیت هلال با چشم مسلح و کفایت رؤیت در نقاطی که در بخشی از شب با هم مشترک اند(آیات عظام فاضل لنکرانی، سید کاظم حائری و نوری همدانی)۶. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در هر نقطه ای برای همه نقاط زمین (آیت الله بشیر حسین نجفی) ۷. لزوم رؤیت هلال با چشم عادی و کفایت رؤیت در شهرهای دیگر به شرط آنکه رویت در نقطه ای از قاره های آسیا، استرالیا، آفریقا و اروپا یا نقطه ای از قاره آمریکا و اقیانوسیه باشد. شایان ذکر است که روایات شیعه و اهل سنت بر رؤیت تاکید می‌کند و بی‌شک مقصود از رؤیت، رؤیت متعارف در عرف جامعه است. پس موضوع افطار و امساک شرعی، تولد هلال نیست که با محاسبات ریاضی به صورت یقینی کشف می‌شود چون متعلق چنین یقین ریاضی، تولد هلال است؛ نه رویت هلال که موضوع حکم شرعی است. موضوع حکم شرعی، رؤیت معرفت‌شناسانه است نه تولد هستی‌شناسانه هلال. به نظر این کمترین این مفهوم متعارف عرفی از رؤیت در اعصار مختلف مصادیقی دارد؛ از جمله مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در حیاط یا پشت بام منزل، مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در مکان‌های مرتفع و بالای کوه‌ها که در عصر ائمه استفاده می‌شد، مشاهده هلال با چشم دارای عینک و چشم مسلح متعارف همچون دوربین‌های معمولی نه تلسکوپ و سی سی دی کمیرا. پس نباید گرفتار یکسان‌انگاری مفهوم رؤیت عرفی با مصداق آن در عصر نبوی یا ولوی شد. بنابراین مصداق مشاهده متعارف هلال در عصر ما اعم از رؤیت با عینک و مسلح با دوربین‌های متعارف و رؤیت غیرمسلح است که به عنوان رؤیت شرعی به شمار می‌آید. شایان ذکر است که هلال پس از دوازده ساعت از تولدش با چشم غیرمسلح قابل رؤیت است؛ هر چند موانع جوی وجود داشته باشد و لکن قابلیت رؤیت هست و همین برای حکم شرعی کفایت می‌کند و فقیه باید به مصداق استهلال عرفی دست یازد. غروب بیست و نهم ماه مبارک رمضان امسال، کمتر از ۱۲ ساعت از تولد رویت هلال می گذرد و لذا رؤیت هلال حتی با چشم مسلح متعارف در نقاط قریب الافق میسر نبود. پس در وضعیت متغیرهای جوی در دنیای کنونی و تحولات سماوی باید فقیه با کمک کارشناسان متدین از زمان تولد هلال مطلع گردد. همچنین اگر رؤیت شرعی در نقطه‌ای از زمین تحقق یابد؛ نقاط دیگری که قریب الافق یا در عرض جغرافیایی مقارن(با وجود اختلاف در طول‌های جغرافیایی) رؤیت شرعی به شمار می‌آید. پس اشتراک نقاط مختلف زمین در بخشی از شب کفایت می‌کند؛ اگر قریب الافق در عرض جغرافیایی داشته باشند. ✍ عبدالحسین خسروپناه دزفولی طلبه حوزه علمیه قم سی ام رمضان ۱۴۴۳ 🆔 @khosropanah_ir
فقه نظام صیام۴۶.mp3
15.73M
فقه نظام صیام استاد خسروپناه جلسه چهل و ششم تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ حوزه علمیه قم 🆔 @khosropanah_ir
چیستی و کاربرد و روش فلسفه های مضاف .mp3
33.66M
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: چیستی و کاربرد و روش فلسفه های مضاف 📍در جمع استادان معقول حوزه علمیه امام خمینی اهواز ۵ اسفند ۱۴۰۰ 🆔 @khosropanah_ir
جهاد تبیین و دانشجویان .mp3
11.98M
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: جهاد تبیین و دانشجویان 📍در جمع بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران ۵ اسفند ۱۴۰۰ 🆔 @khosropanah_ir
همایش حسینی سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین خسروپناه 6اسفند 1400.mp3
12.92M
🎙 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: عرفان بینشی و منشی و کنشی حسینی علیه السلام 📍در همایش عرفان حسینی در مجموعه یاوران مهدی جمکران ۶ اسفند ۱۴۰۰ 🆔 @khosropanah_ir
فلسفه علم، فناوری و جامعه۸.mp3
5.76M
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: فلسفه علم، فناوری و جامعه در جمع معاونین سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی آذرماه ۱۴٠٠ 🆔 @khosropanah_ir
حکمرانی شهر ایرانی-اسلامی .mp3
11.26M
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حکمرانی شهر ایرانی اسلامی 📍در همایش ملی انقلاب اسلامی در افق تمدنی آینده ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ 🆔 @khosropanah_ir
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸حکمرانی حوزوی و رسمیت دانشگاهی سالهاست مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی به دنبال کسب مجوز از وزارت علوم هستند و همین رویکرد باعث شده ساختارهای آموزشی و پژوهشی از جمله آیین نامه جذب و ارتقا و غیره بر حوزه علمیه تحمیل شود؛ از طرفی بر اهل فن پوشیده نیست که ساختارها، رکن اساسی در تنظیم گری و حکمرانی به شمار می آیند. باری، پرسش اصلی این است که آیا با ساختارها و قوانین وزارت علوم می توان به اهداف حوزوی دست یافت؟ وضعیت اسف‌بار این انفعال در حکمرانی، تبعیت اعضای هیات علمی از وضعیت حقوقی دانشگاه هاست که فاصله حقوقی استادان ممحض حوزوی را با استادان مراکز حوزوی- دانشگاهی بیشتر می کند که در بلند مدت، آسیب جدی بر دروس متعارف حوزه وارد خواهد شد. پیشنهاد این کمترین، استقلال حوزه علمیه و همه مراکز حوزوی در حکمرانی(سیاستگذاری و تنظیم گری و خدمات عمومی) آموزشی و پژوهشی و تبلیغی است. تحقق این پیشنهاد به تعالی بخشی شورای عالی حوزه علمیه و یافتن نگاه حکمرانی به معنای پیش‌گفته در همه ساحت های حوزه علمیه و همراهی دفتر مقام معظم رهبری در این زمینه است. مدیریت حوزه علمیه، قدم های مفیدی در این راستا برداشته است؛ لکن باید تلاش ها، ذیل حکمرانی قرار گیرد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ✍ عبدالحسین خسروپناه دزفولی طلبه حوزه علمیه قم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🆔 @khosropanah_ir
فلسفه علم، فناوری و جامعه۹.mp3
7.47M
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: فلسفه علم، فناوری و جامعه در جمع معاونین سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی آذرماه ۱۴٠٠ 🆔 @khosropanah_ir
حکمرانی علوی۱۱.mp3
19.25M
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حکمرانی علوی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی ۱۴۰۰ 🆔 @khosropanah_ir
🔸 فلسفه علم و فن‌آوری و جامعه 🆔 @khosropanah_ir
🔸 حکمت و معماری 🆔 @khosropanah_ir
حکمرانی علوی۱۲.mp3
11.44M
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: حکمرانی علوی مدرسه حکمرانی شهید بهشتی ۱۴۰۰ 🆔 @khosropanah_ir