eitaa logo
عبدالحسین خسروپناه
5.4هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
380 ویدیو
80 فایل
تنها کانال رسمی «استاد عبدالحسین خسروپناه» (توسط ادمین اداره میشود) کانال تلگرام: https://t.me/khosropanah1_ir کانال سروش: https://splus.ir/khosropanah_ir صفحهٔ ویراستی: https://virasty.com/Khosropanah_ir صفحهٔ ویسگون: https://wisgoon.com/khosropanah_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️منظور از تمدن نوین اسلامی چیست؟ 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه؛ 🔸وقتی سخن از تقریب مذاهب هست مقصود تقریب همه شیعیان و همه اهل سنت است. معنای تمدن‌سازی نوین اسلامی هم از عنوانش پیداست. تمدن‌سازی امری فرایندی است و اینطور نیست امروز تصمیم بگیریم و فردا تمدن شکل پیدا کند بلکه حتما باید فرایندی طی شود کما اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم گفتند خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/tneslmi 🆔 @khosropanah_ir
✍️نویسنده: استاد عبدالحسین خسروپناه دزفولی 📌ناشر: معارف(قم) 📙تعداد صفحات:560 📙این کتاب پیرامون «جریان شناسی ضد فرهنگ ها» به یکی از مهم ترین و پر جنجال ترین مباحث علمی معاصر پرداخته و جریان های فرهنگی معارض با فرهنگ ناب محمدی «صلی الله علیه و آله» همچون: تصوف فرقه ای، معنویت های نوظهور، شیطان پرستی، وهابیت، فمینیسم، بهائیت، ابتذال فرهنگی، فراماسونری، ناسیونالیسم، موسیقی گرایی و انجمن حجتیه را تبیین و تحلیل کرده است. 🔻این کتاب را از تارنمای «طاقچه» دریافت کنید: 🌐https://b2n.ir/n80013 🆔@khosropanah_ir
بخشی از سفرهای علمی و بین المللی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی استاد خسروپناه 🆔 @khosropanah_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید 🎙 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: نقدی بر نظریه علمای ابرار در جمع علما و فضلای بنیاد امامت ۲۵ دی ۱۴۰۱ 🆔 @khosropanah_ir
💬 | الگوی حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن سازی نوین اسلامی 🔸نشست تخصصی الگوی حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن سازی نوین اسلامی با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی گروه علمی امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام به صورت مجازی برگزار شد. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر استفاده از ظرفیت تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی، گفت: تمدن‌سازی نوین اسلامی بدون تقریب مذاهب امکان ندارد و تقریب مذاهب هم الگوی حکمرانی می‌خواهد. 🔸عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست تخصصی که از سلسله نشست‌های همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن‌سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب به شمار می‌رود و قرار است اواخر بهمن ماه در استان گلستان و شهر گرگان برگزار شود، در تبیین موضوع نشست به بررسی متغیرهای حکمرانی، تقریب مذاهب یا وحدت مسلمانان و تمدن سازی نوین اسلامی پرداخت. معنای حکمرانی و مراحل تحقق آن 🔸وی با بیان اینکه منظور از حکمرانی به معنای حکومت داری نیست، هرچند در حکومت داری هم از حکمرانی استفاده می‌شود و باید شود، گفت: حکمرانی یک هدایت‌گری فرایندی است که از سیاستگذاری شروع می‌شود به تنظیم‌گری می‌رسد و در نهایت به خدمات عمومی، فرامنطقه ای و یا بین المللی ختم می‌شود؛ حکمرانی سیاست گذاری است؛ بایدها، نبایدها و خط مشی‌هایی که حرکت را جهت می‌دهد. 🔍 ادامه👇
ادامه 🔸حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه از تنظیم‌گری به عنوان مرحله پس از سیاستگذاری نام برد و اظهار داشت: در این مرحله لازم است مقررات‌گذاری، ساختارسازی، گفتمان‌سازی، تحقق مقررات، رصد، نظارت، ارزیابی و در نهایت اصلاح مقررات طی شود و بعد از آن نوبت به ارائه خدمات می‌رسد که خدمات به خدمات خاص، عمومی، منطقه‌ای و بین المللی تقسیم می‌شود. 🔸وی با بیان اینکه حکمرانی هدایت فرایندی از سیاستگذاری به تنظیم‌گری و در نهایت ارائه خدمات است، مقصود از تقریب مذاهب به عنوان متغیر دوم را مذهب شیعه و اهل سنت عنوان کرد و گفت: تقریب مذاهب شامل همه مسلمانان اعم از فرق شیعه مانند زیدیه، اسماعیلیه و امامیه و فرق اربعه اهل سنت یعنی حنفی، حنبلی، شافعی و مالکی است. 🔸این استاد حوزه و دانشگاه تمدن‌سازی نوین اسلامی را یک امر فرایندی و نیازمند طی یک فرایند دانست و با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم از خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی نام بردند و شرط رسیدن به تمدن‌سازی را خودسازی و جامعه‌پردازی عنوان کردند، اظهار داشت: منظور از تمدن‌سازی نوین اسلامی این نیست که آن تمدن گذشته دوباره احیا شود. 🔸وی داشتن پیوند فقهی، علمی، فلسفی، تمدنی و پزشکی با گذشته و استفاده از آن را ضروری دانست و با اشاره به دستاوردهای تمدنی دنیای مدرن مانند علوم شناختی، علوم انسانی، علوم طبیعی و مهندسی، فضای مجازی و هوش مصنوعی، گفت: وقتی از تمدن نوین اسلامی سخن می‌گوییم یعنی با از این بستر و زمینه تمدنی جدید هم بهره ببریم و استفاده کنیم؛ البته با مبانی حکمی و اسلامی و کارکرد و کاربست صحیح آنها نه اینکه از دانش کوانتوم مکانیک برای ساختن بمب اتم استفاده شود تا بشریت را نابود کند. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه فضای مجازی به عنوان دستاورد تمدن دنیای مدرن ابزار مناسبی برای انتقال عقاید است اما برخی از این امکان برای ترویج زوال انسانیت، زن، خانواده و فرزند استفاده نادرست می‌کنند و برخی از این ابزار برای مقاصد شیطانی خود بهره می‌برند تا حق را باطل و باطل را حق جلوه دهند، خاطرنشان کرد: تمدن‌سازی نوین اسلامی احیاء تمدن اسلامی با رویکرد نوین و استفاده از علوم جدید در تولید آن با رویکرد حکمت و عقلانیت اسلامی است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه تقریب مذاهب و وحدت مسلمانان را شرط لازم برای رسیدن به تمدن‌سازی نوین اسلامی دانست و با بیان اینکه تقریب مذاهب نیازمند یک حکمرانی، سیاستگذاری، تنظیم‌گری و خدمات عمومی است، اما الگوی این حکمرانی در تقریب مذاهب اسلامی چیست، متذکر شد: الگو حکمرانی دارای مبانی، اصول و ارکانی است که باید به آنها توجه شود. پنج مبنای الگوی حکمرانی تقریب مذاهب 🔸وی با طرح برخی مباحث مهم مقام معظم رهبری درباره وحدت و تقریب مذاهب، سخن خود را از مبانی الگوی حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی شروع کرد و با بیان اینکه پنج مبنای مهم توحید، عقلانیت، ولایت، جامعیت قرآن و آخرت‌گرایی در الگوی حکمرانی مطرح است، گفت: مسلمانان باور به توحید دارند و از باور به توحید تا ساختن تمدن توحیدی باید مسیر طی شود. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در تبیین مبنای نخست الگوی حکمرانی تقریب مذاهب، گفت:‌ هرجا توحید آسیب پیدا کرد قطعا حکمرانی تقریب مذاهب شکل پیدا نمی‌کند و تمدن نوین پدید نمی‌آید؛ هرچند اسلام و مسلمین باور به توحید دارند و از باور به توحید تا ساختن تمدن توحیدی باید مسیر طی شود، اما اگر شرک و منیت وسط آمد تفرقه هم به وجود می‌آید. 🔸وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی، حکمرانی تقریب مذاهب را نیازمند گفتمان‌سازی دانست و تصریح کرد: ادعای من این است که تمدن سازی نوین اسلامی بدون تقریب مذاهب امکان ندارد، تقریب مذاهب هم منشأ تمدن سازی اسلامی است، الگوی حکمرانی می‌خواهد و این الگوی حکمرانی مبانی دارد که مهم‌ترین مبنای آن توحید است و باید به گونه‌ای سریان پیدا کند که ذره‌ای ما را به سمت شرک نکشاند، اگر شرک و منیت باشد تفرقه شروع می‌شود. 🔸دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مبنای دوم عقلانیت است. عقل از مبانی مهم دینی است. جالب است عقل در شیعه و اهل سنت به ویژه مذهب حنفی و شافعی جایگاه مهمی دارد. هم خواجه نصیرالدین طوسی برهان عقلی بر اثبات وجود خدا دارد و هم فخر رازی برهان عقلانی دارد. این نشان می‌دهد مذاهب اسلامی چقدر در بُعد عقلانیت با هم مشترک هستند. وقتی از تقریب سخن گفته می‌شود منظور این است که هر دو عاقل باشند. این امر مورد تاکید مقام معظم رهبری است. وقتی عقل آمد شهوت و غضب کارایی خودش را از دست می‌دهد چون منشا تفرقه شرک است و منشا شرک هم شهوت و غضب است. ابزار شهوت و غضب هم تخیل است و در مقابل تخیل عقل قرار دارد. 🔍 ادامه👇
ادامه 🔸وی با بیان اینکه عقلانیت یکی از مبانی مهم حکمرانی تقریب مذاهب است، سومین مبنا را ولایت الهی عنوان کرد و اظهار داشت: ما دو دسته ولایت داریم؛ ولایت ایمان و ولایت کفر و درد جهان اسلام این است که پادشاهان کشورهای اسلامی ولایتمداری را با استکبار جهانی و صهیونیسم بسته‌اند در حالی که ولایتمداری مؤمنین با هم مورد تاکید قرآن است. وقتی ولایت را پذیرفتیم، دستاورد ولایت وحی الهی است. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه در تبیین جامعیت قرآن و وحی الهی به عنوان یک مبنای مستقل و ضرورت توجه به آن ذیل مبنای ولایت، ابراز کرد: ولایت دربردارنده جامعیت قرآن و وحی الهی است و وقتی جامعیت قرآن را پذیرفتیم، دیگر سراغ سکولاریسم نمی‌رویم و ادعای جدایی دین از سیاست، جدایی دین از اقتصاد و جدایی دین از فعالیت اجتماعی را نمی‌پذیریم. 🔸عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به مبنای پنجم یعنی آخرت‌گرایی که نقطه مقابل سکولاریسم است، گفت: علت اینکه افرادی در مقابل مسلمانان قرار می‌گیرند این است که دنیاگرا هستند و آخرت‌گرایی را کنار می‌گذارند؛ اینها مبانی الگوی حکمرانی تقریب مذاهب است که نقش مهمی در تقریب مذاهب دارد. چند اصل مهم برای تدوین الگوی حکمرانی تقریب مذاهب 🔸وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چند اصل مهم که به تدوین الگوی حکمرانی تقریب مذاهب کمک می‌کند، گفت: اگر انسان به ویژه عالمان شیعه و اهل سنت خودسازی و اصلاح نفس خود نداشته باشند؛ قطعا تقریب مذاهب شکل نمی‌گیرد و منشا تفرقه خواهد شد؛ بنابراین همانطور که حضرت آقا فرمودند باید از خودسازی به جامعه‌پردازی و بعد تمدن‌سازی بپردازیم. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: اصل دوم مردم‌داری و مشارکت مردمی است. منظور از مردم‌داری احترام به مردم نیست بلکه مشارکت دادن مردم در حکمرانی است. اگر شیعه و سنی در سیاستگذاری تقریب مذاهب و تنظیم‌گری تقریب مذاهب و خدمات عمومی تقریب مذاهب دست به دست هم دهند، نقش مهمی را در این حکمرانی ایفا می‌کنند. 🔸وی اصل سوم را تقریب مذاهب در ساحت اعتقادی و فقهی یعنی تمسک به مشترکات بسیاری که در حوزه اعتقادات و فقه وجود دارد، عنوان و تصریح کرد: برخی از فتاوای اهل سنت با فقه امامیه انطباق دارد، تقریب مذاهب در این حوزه کمک می‌کند بعدها که می‌خواهیم در حوزه حکمرانی سیاستگذاری و مقررات‌گذاری کنیم، از این احکام مشترک بهره ببریم. 🔸دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از رحمت و محبت فراگیر به عنوان اصل چهارم نام برد و گفت: رحمت و محبت فراگیر یعنی محبت را بر خصومت و دشمنی غلبه دهیم و آن را تبدیل به خشونت و خصومت نکنیم و وقتی می‌خواهیم با هم بحث و گفتگو بپردازیم به چشم برادر همدیگر را ببینیم؛ به فرموده مقام معظم رهبری برای جلب محبت باید محبت کرد. 🔸وی با بیان اینکه اصل بعدی، اخوت و برادری است، اظهار داشت: روایات متعدد در زمینه برادری و اخوت داریم. امیرمؤمنان (ع) در یکی از حکمت‌هایش منشور برادری را بیان می‌کند و و پیامبر اکرم (ص) درباره برادری و حقوق برادری مباحث فراوانی را بیان کرده‌اند و مرحوم شیخ صدوق هم رساله مستقلی درباره برادری نوشته است. 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه اصل بعدی را توجه به دردهای مشترک عنوان کرد و گفت: ما مسلمان‌ها دردهای مشترک داریم ولی می‌نشینیم درباره اختلافاتمان صحبت می‌کنیم. وقتی برخی جوان‌ها گرایش‌های بی‌دینی و یا مسیحی پیدا می‌کنند، آیا نباید به این مسائل بپردازیم؟ آیا درد مشترک را رها کنیم و به سراغ مسائل اختلافی برویم؟ 🔸وی توجه به ظرفیت‌های تاریخی تمدن‌سازی را به عنوان اصل مهم دیگر مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در دوره قرن سوم تا ششم هجری که دوره تمدنی شکوفایی شکل گرفت، روحیه مداراگونه شیعه و سنی با هم موجب شد هر دو در تمدن‌سازی نقش داشته باشند که به عنوان نمونهه می‌توان از رصدخانه مراغه نام برد که آن را جناب خواجه نصیرالدین طوسی با کمک جمعی از علمای شیعه و اهل سنت ساخت. موانع تحقق الگوی حکمرانی تقریب مذاهب 🔸این استاد حوزه و دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه مردم هنوز وحدت را از دین نمی‌دانند، از ترویج غالی‌گرایی و ناصبی‌گری و تحجر از طرف دشمن، نبود شناخت فرق اسلامی از یکدیگر، کینه و تعصبات جاهلی، سوء‌ظن و بددلی نسبت به برادران مسلمان، عمده دانستن برخی اختلافات طبیعی و پنهان ماندن خطر اصلی (جابه جایی اصل و فرع) و اسلام هراسی دشمن به عنوان موانع مهم پیش‌روی تحقق الگوی حکمرانی تقریب مذاهب نام برد. 🔸وی با بیان اینکه حفظ آبروی پیامبر اکرم (ص) در گرو حفظ وحدت است، گفت: وقتی از وحدت سخن می‌گوییم، وحدت نفی مذاهب نیست، بلکه هرکس کار فقه و مذهب خود را انجام دهد اما دست به دست هم داشتن، با هم بودن و در مقابل استکبار قرار گرفتن بسیار امر مهم و ضروری است. 🔍 ادامه👇
ادامه 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه پیشرفت روزافزون انقلاب اسلامی طی چهار دهه را به سبب وحدت ملت ایران از شیعه و سنی عنوان کرد و با بیان اینکه اوایل انقلاب تجزیه‌طلبان می‌خواستند استان‌های مرزی را تجزیه کنند اما وحدت شیعه و سنی نگذاشت، گفت: ما شهدای فراوانی از اهل سنت در کنار شهدای شیعه داریم که باید تکریم و خانواده آنان نیز تکریم شوند. 🔸عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر لزوم توجه به مبانی و اصول مطرح شده در سیاستگذاری‌ها و دقت در تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری قوانین تأکید کرد تا حقی از برادران اهل سنت و شیعیان ضایع نشود. توجه به ساختارهای تقریب در حوزه نظامی و اصلاح ساختاری در راستای استفاده از علمای شیعه و اهل سنت در حوزه آموزش، پژوهش، تکنولوژی، حوزه‌های مختلف صنعتی و امنیتی و مقابله دقیق و قانونی با جریان‌های افراطی از دیگر مطالبی بود که حجت الاسلام خسروپناه سبب تقریب مذاهب دانست. 🔸یادآور می‌شود که نشست علمی الگوی حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی از سلسله نشست‌های همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی و تمدن‌سازی نوین اسلامی در گام دوم انقلاب با مشارکت دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام، اداره کل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، موسسه مطالعات و آموزش های تطبیقی احسن، موسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت علیهم‌السلام، مرکز علمی پژوهشی مصباح و مرکز فرهنگی تبلیغی ادیان و مذاهب اسلامی (مفتاح) برگزار شد. 🔸 https://eitaa.com/PISICSR 🔸 https://t.me/PISICSR 🔸 https://rubika.ir/PISICSR 🔸 http://taghrib.ihu.ac.ir/fa/ 🆔 @khosropanah_ir
✳️نظر شخصیت‌های علمی فرهنگی در مورد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱): خسروپناه در حوزه فرهنگ صاحب‌نظر است/به تضارب آرا و تعامل با هنرمندان تاکید دارد 🔻استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و مسوول راه‌اندازی دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی درباره شخصیت علمی فرهنگی دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با آنکه فرد صاحب نظری است ولی تلاش زیادی دارد تا فضا را برای تضارب‌آرا و دیدگاه‌های مختلف فراهم کند. 🔸مهدی عاشوری روز دوشنبه در گفت و گویی با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درخصوص انتصاب حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالبی در مورد وظایف شورا و خصوصیات مورد نیاز دبیر این شورا مطرح کرد. وی اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاه اصلی سه حوزه فرهنگ عمومی، علم و فناوری و تعلیم و تربیت است. وی افزود: خاستگاه اولیه مباحثی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن توجه شده، مباحث آموزش عالی بوده است در حالی که بحث تعلیم و تربیت و فرهنگ عمومی هم دارای اهمیت زیادی است و فردی که در سمت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می گیرد، باید در نظر داشته باشد که موضوع فرهنگ، از جمله مباحثی است که در این شورا به آن کم توجهی شده است... ادامه را در لینک زیر بخوانید👇 https://irna.ir/xjLw3J 🆔 @khosropanah_ir
✳️نظر شخصیت‌های علمی فرهنگی در مورد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (۲): مخبر دزفولی: دکتر خسروپناه را فردی فاضل می‌دانم 🔻عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد انتصاب حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به سمت دبیری این شورا گفت: دکتر خسروپناه را فردی فاضل می‌دانم و در دوره جدید مدیریتی محکم به خدمت خود ادامه می‌دهم. 🔹محمدرضا مخبر دزفولی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، با بیان اینکه، نظر خود را در خصوص انتصاب دبیر جدید این شورا به ریاست جمهوری اعلام کرده است، در خصوص برخی مطالب منتشر شده در مورد ایشان اظهار داشت: الان دیگر وقت این صحبت ها نیست و از این مرحله گذشته ایم؛ همه باید به دبیر جدید کمک کنند تا ایشان کارشان را شروع کنند. وی افزود: بنده نظر خود را در این مورد با ریاست جمهوری در میان گذاشتم و محکم اعلام کردم که هر فردی را که رییس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب کردند و به جمع بندی رسیدید و رهبری نیز او را تایید کردند ما در خدمت هستیم و هر کاری از دستمان برآید انجام می دهیم... ادامه را در لینک زیر بخوانید👇 https://irna.ir/xjLw5f 🆔 @khosropanah_ir
✳️نظر شخصیت‌های علمی فرهنگی در مورد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (۳): دکتر خسروپناه، دارای بنیان فکری منسجم و راهکارهای عملی در ایجاد تحول است 🔻پژوهشگر حوزه علوم انسانی گفت: استاد عبدالحسین خسروپناه علاوه بر شایستگی مدیریتی، دارای بنیان فکری منسجم و راهکارهای عملی و قابل پیاده‌سازی در ایجاد تحول است و به خوبی می‌تواند در جایگاه جدید به وظایف خود عمل کند. 🔸محمد مصباح در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد شخصیت فرهنگی و علمی حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه اظهار داشت: استاد عبدالحسین خسروپناه با سابقه ارزشمند خود در نظریه‌پردازی و تدوین نظامات فکری، فرهنگی و فلسفی در جوامع نخبگانی، به‌خصوص اهالی علوم انسانی به عنوان فردی تحول‌گرا کاملا شناخته شده‌ است. وی ادامه داد: یک ویژگی مهم و به نظر من فراموش شده‌ای که در مورد وی وجود دارد و کمتر بیان شده، ویژگی پُرکار بودن وی است. بعید می‌دانم کمتر جوانی این توان را داشته باشد که پا به پای دکتر خسروپناه همراه شود؛ چه در زمانی که ریاست موسسه حکمت و فلسفه ایران را برعهده داشت و چه در زمان معاونت علوم انسانی و هنر از کار و پژوهش فراقت نداشت... ادامه را در لینک زیر بخوانید👇 https://irna.ir/xjLw4D 🆔 @khosropanah_ir
✳️نظر شخصیت‌های علمی فرهنگی در مورد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (۴): دکتر خسروپناه در حوزه اندیشه صاحب‌نظر است و در بین فعالان فرهنگی مقبولیت دارد 🔻عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: دکتر خسروپناه از دیرباز در عرصه‌های فکر و اندیشه صاحب‌نظر بوده است و در بین فعالان جبهه فرهنگی انقلاب، از مقبولیت بسیار مناسبی برخوردار است. 🔹امیرحسین بانکی‌پور فرد در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در خصوص انتصاب حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: دکتر خسروپناه از شخصیت هایی است که هم دارای وجهه دانشگاهی و هم وجهه حوزوی است و می تواند به مسائل فرهنگی به خوبی بپردازد. 🔸اعضای شورا برای دبیری دکتر خسروپناه اتفاق نظر دارند: نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطرح شدن نام دکتر خسروپناه در جلسه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان گزینه دبیری این شورا افزود: برآورد بنده این است که اعضای شورا روی نام وی به عنوان دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق نظر دارند. بانکی پور افزود: بنده مشاهده نکردم عضوی از شورای عالی انقلاب فرهنگی در انتخاب دکتر خسروپناه به عنوان دبیر جدید این شورا مخالفتی داشته باشد، لذا رایزنی های لازم صورت گرفته و در جلسه امروز سه شنبه ۲۷ دی ماه انتخاب وی به صورت رسمی برای شروع کار اعلام خواهد شد... ادامه را در لینک زیر بخوانید👇 https://irna.ir/xjLwfJ 🆔 @khosropanah_ir
✳️نظر شخصیت‌های علمی فرهنگی در مورد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (۵): حجت الاسلام خسروپناه مشکلات فرهنگی کشور را به خوبی می شناسد/شاهد تغییرات موثری خواهیم بود 🔻حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه از اساتید فرهیخته فلسفه حوزه و دانشگاه هفته گذشته با حکم آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دبیر جدید این شورا منصوب شد. حجت الاسلام و المسلمین احمد ابوترابی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درخصوص ویژگی های فرهنگی و علمی حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: فردی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب شده است که مشکلات فرهنگی کشور را می شناسد و دغدغه آن را دارد. وی افزود: حجت الاسلام خسروپناه مشکلات فرهنگی را در زمینه اعتقادی و اجرایی به خوبی می داند و از سوی دیگر دغدغه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در بخش فرهنگی کشور است. وی این دغدغه را دارد که با برنامه ریزی دقیق، کشور را از وضعیت موجود خارج کند و تحولاتی در بخش های مختلف جامعه، آموزش عالی، آموزش و پرورش و صدا و سیما و دیگر بخش های فرهنگی کشور ایجاد کند ... ادامه را در لینک زیر بخوانید👇 https://irna.ir/xjLwmc 🆔 @khosropanah_ir
✳️نظر شخصیت‌های علمی فرهنگی در مورد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (۶): حجت‌الاسلام خسروپناه دارای نظریه فرهنگی است/دیدگاه‌ فعالان فرهنگی انقلاب مدنظر قرار می‌گیرد 🔻مشاور رئیس‌جمهور در امور حوزه و روحانیت و عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: استاد خسروپناه هم در بُعد حکمی و فلسفی و هم در بُعد علوم انسانی و اسلامی شناخته شده است. همچنین دارای ایده و نظریه فرهنگی است و می‌تواند دیدگاه‌های فعالان فرهنگی انقلاب را مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لحاظ کند. 🔸حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مهم‌ترین ارکان سیاستگذاری در عالی‌ترین سطح برای ریل‌گذاری بخش‌های فرهنگی است. شورا همچنین، معین رهبری در تدوین سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی کشور به شمار می‌آید. وی ادامه داد: شورا جایگاه بسیار معتبر و مهمی در مهندسی فرهنگی کشور و دبیرخانه آن نقش راهبری و تجمیع دیدگاه‌های مختلف و تبدیل نتایج مباحث به شکل سیاست‌ها را برعهده دارد... ادامه را در لینک زیر بخوانید👇 https://irna.ir/xjLwpp 🆔 @khosropanah_ir
✳️نظر شخصیت‌های علمی فرهنگی در مورد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی (۷): حضور دکتر خسروپناه نویدبخش ریل‌گذاری جدید در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حل مسائل کشور است 🔻رییس دانشگاه سوره و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سوابق کاری دکتر خسروپناه این امید را می‌دهد که با حضور وی بتوانیم ریل‌گذاری جدید و موثری را در دبیرخانه شورا و در راستای حل بیشتر مسائل کشور شاهد باشیم. 🔹دکتر محمدحسین ساعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره ویژگی های دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: دکتر خسروپناه از اساتید برجسته حوزه فلسفه کشور به شمار می رود، استاد تمام این حوزه است و تقریبا تمام مراتب دانشگاهی و حوزی را در فلسفه گذرانده است. ولی خارج از تخصص حوزه فلسفه، مهمتر این است که تلاش و پروژه ۲۰ سال اخیر وی این بوده است که بتواند فلسفه را به نوعی انضمامی کند و در خدمت مصالح کشور قرار دهد. وی افزود: اینکه چگونه رویکرد فلسفی ایشان بتواند در حوزه علوم انسانی و به تبع آن در حوزه اداره کشور جریان و سریان پیدا کند، جزو پروژه های وی بوده و باعث شده است حدود دو دهه به مسائل اصلی و عینی کشور و شیوه های حل آن فکر کند و آثار مختلفی را در این حوزه ارائه دهد... ادامه را در لینک زیر بخوانید👇 https://irna.ir/xjLwpb 🆔 @khosropanah_ir
🖼 | تمدن نوین اسلامی و تقریب مذاهب 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔺 برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی قطعا تقریب مذاهب شرط لازم است ولی این تقریب مذاهب یک حکمرانی می‌خواهد. الگوی این حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی چیست؟ این الگو یکسری مبانی دارد، یکسری اصولی دارد که باید به آن مبانی و اصول و ارکان الگوی حکمرانی توجه شود. اگر می‌خواهیم به الگوی حکمرانی برسیم باید مبانی و اصول الگوی حکمرانی مورد بررسی قرار بگیرد. 🔺 سال‌هاست درباره تقریب مذاهب سخن گفته شده ولی از ظرفیت تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی استفاده نکردیم یعنی مجمع تقریب مذاهب، نباید تقریب مذاهب را در گفت‌وگو و همایش خلاصه کند، ما باید حکمرانی تقریب مذاهب را داشته باشیم. بنابراین ادعای بنده این است که تمدن‌سازی نوین اسلامی بدون تقریب مذاهب امکان ندارد و تقریب مذاهب هم الگوی حکمرانی می‌خواهد و این الگوی حکمرانی یکسری مبانی دارد. 🆔 @khosropanah_ir
◽️ فمینیسم مردستیزانه حاصل نظریه تضاد است ✍️ یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام دکتر ، عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ 🔻 منتشر شده در رسانه KHAMENEI.IR 🔹 اسلام می‌گوید تشکیل خانواده بر مبنای قانون زوجیّت است و زوجیّت، تلائم، سازگاری، محبت، مودّت و سکونت عامل حرکت و حیات طیبه است. خانواده سلول تشکیل جامعه است. وقتی قانون عام زوجیّت منشأ تشکیل خانواده باشد؛ خانواده‌ای که جامعه را تشکیل می‌دهد؛ آن‌ وقت مبنای حرکت اجتماعی هم زوجیّت، تلائم، سازگاری و محبت است که همه این مفاهیم در معنای عام‌تری به نام ولایت جمع می‌شود. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/tazaad 🆔 @khosropanah_ir