eitaa logo
عبدالحسین خسروپناه
5.4هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
394 ویدیو
88 فایل
تنها کانال رسمی «استاد عبدالحسین خسروپناه» (توسط ادمین اداره میشود) کانال تلگرام: https://t.me/khosropanah1_ir کانال سروش: https://splus.ir/khosropanah_ir صفحهٔ ویراستی: https://virasty.com/Khosropanah_ir صفحهٔ ویسگون: https://wisgoon.com/khosropanah_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
_صفحه ۳ از ۶_ دکتر خسروپناه ادامه داد: گاهی سندهای بسیار زیبایی وجود دارد که در جامعه قابل پیاده شدن نیست، چرا که نگاه حکمرانی وجود نداشته است. سیاست، یک رکن حکمرانی و رکن دیگر آن تنظیم‌گری است. نسبت سیاست‌ها با مقررات، نسبت مقررات با ساختار، نسبت ساختار با نظارت و ... تا اینکه به تصدی‌گری برسیم. ما به فقهی نیاز داریم که احکام حلال و حرام و باید و نباید سیاسی که همان رابطه حاکم با مردم و مردم با حاکم را بیان کند، و همان «فقه السیاسة» است که عبارت است از ولایت فقیه و مشروعیت انتخابات و مشروعیت حزب و مشروعیت ولیّ فقیه. علاوه بر آن ما نیاز به فقه حکمرانی داریم. بدین معنا که در مقوله‌های مختلف، فقه و احکام فقهیِ سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری و تصدی‌گری آن مقوله را نیز کار کنیم. خلأیی که حوزه‌های ما بدان نپرداخته‌اند. اگر در حوزه این اتفاق بیفتد، نسل جدیدی از حوزه شکل می‌گیرد. به عنوان مثال معتقدیم که در دوران امام محمدباقر و امام جعفر صادق(علیهماالسلام) نسل جدیدی شکل گرفت و سپس شیخ طوسی به نجف آمد و ساختار و نسل جدیدی از فقه ایجاد کرد؛ یا در زمان محقق کَرَکی اتفاقات جدیدی افتاد و در زمان شیخ انصاری اصول فقه دستخوش تحولاتی شد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما نیز باید بپذیریم به فقه حکمرانی نیازمندیم، این حکمرانی عرصه‌های مختلفی دارد، حکمرانی مسکن، حکمرانی دارو، حکمرانی امنیت قضایی، حکمرانی سلامت، حکمرانی گمرک، حکمرانی بازرگانی، حکمرانی پلتفرم‌های فرهنگی، حکمرانی جمعیت، حکمرانی فضای مجازی، حکمرانی تعلیم و تربیت، حکمرانی خانواده، حکمرانی آموزش عالی، حکمرانی امنیت و ده‌ها مقوله دیگر، یعنی تنظیم‌گری، سیاست‌گذاری و تصدی‌گری در این مقوله‌ها، اگر در حوزه حکمرانی این مقوله‌ها کار نشود، به عنوان نمونه، بهترین سند آموزش و پرورش که سند بنیادین تحول نظام آموزش و پرورش است، نوشته می‌شود ولی حتی تا پنج و دَه درصد هم اجرا نمی‌شود. چرا که ما نیاز به حکمرانی تعلیم و تربیت داریم. یعنی اگر سیاست‌هایی را نوشتیم، ساختار را متناسب با آن تغییر دهیم، مقررات متناسب با آن وضع شود. چندین سیاست کلان از حضرت آقا داریم، سیاست اقتصاد مقاومتی یکی از آنهاست. چرا اجرا نمی‌شوند؟ زیرا حکمرانی اقتصاد مقاومتی نداریم. زیرا حتی در حوزه‌های علمیه هم به فقه حکمرانی نپرداخته ایم و در دانشگاهها هم دانشکده حکمرانی نداریم. دانشکده اقتصاد داریم، اما دانشکده حکمرانی اقتصاد نداریم. دانشکده تعلیم و تربیت داریم اما دانشکده حکمرانی تعلیم و تربیت نداریم. لذا نه حوزه‌ها و نه دانشگاه‌ها، هیچکدام با نیاز جامعه ارتباط ندارد. وی ادامه داد: سؤالی مطرح است که آیا اینها همان بحث فقه رایج است؟ بدین معنی که فقه رایج، منطبق بر فقه حکمرانی است؟ بله، زیرا معنای قفقه چنین است: «الْفِقْهُ هُوَ الْعِلْمُ بِالْاحْکامِ الشَّرعِیَّةِ الفَرْعِیَّةِ عَنْ ادِلَّتِهَا التَّفْصِیلِیَّةِ مِنَ القرآن والسُّنَّةِ وَ الإجماعِ وَالعَقل» « فقه، عبارت از علم به احکام فرعی شریعت از روی (منابع و) دلایل تفصیلی آن است از روی قرآن و سنت و اجماع و عقل» (معالم الدین فی الاصول، ص۲۲). دقیقا باید و نبایدهای سیاست‌گذاری و مقررات گذاری و ساختارسازی، یعنی فرایند Governance را با همین روش اجتهاد باید به دست آوریم؛ که دومنبع مهم داریم، یکی «فقهِ مِن الطهارة إلی الدیات»، همین احکام فردی-اجتماعی که بسیار کمک کننده است. بر فرض مسأله پوشش و حجاب، دارای حکمرانی است که باید کار شود. در اینجا قطعاً احکام نکاح و طلاق به ما کمک می‌کند. یا احکام امر به معروف و نهی از منکر، در حکمرانیِ امنیت به ما کمک می‌کند. ولی بیش از احکام موجود در فقه مِن الطهارة إلی الدیات، بحث مغفولی در فقه وجود دارد که حوزه‌ها کمتر به آن توجه می‌کنند و بسیار پرکاربرد در تدوین حکمرانی است، و آن، «قواعد فقهیه» است. کم و بیش برخی به آن توجه دارند ولی بحث رایج در حوزه نیست؛ مثل قاعده لاضرر، قاعده لاحَرَج، قاعده نفی سبیل، قاعده قُرعه. 🆔 @khosropanah_ir
_صفحه ۴ از ۶_ این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بیش از چهارصد قاعده فقهی داریم که حدود سی مورد آن در حکمرانی، کاربردی است، گفت: یکی از آنها همین قاعده لاضرری است که اشاره شد. برخی فقها معتقدند این قاعده یک‌پنجم فقه را تأمین می‌کند که کاربرد فراوانی در بحث‌های حکمرانی دارد. قاعده لاضرر و لاضِرار (وسائل الشیعة، ج۱۴، ص۲۶)، از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است. البته تفاسیر مختلفی برای آن شده است، که برخی آن را نفی ضرر غیر متدارک دانسته‌اند، برخی نفی تشریع حکم ضرری دانسته‌اند که مطابق با نظر اکثریت فقهاست، برخی تحریم تکلیفی ضرر معنا کرده‌اند، و یا برخی بزرگان مانند حضرت آیت الله سیستانی "لا" لاضرر را نافیه دانسته و "لا" لا ضرار را ناهیه دانسته اند، یا مثلا حضرت امام(ره) "لا" را نهی حکومتی دانسته‌اند. ما هم تفسیر ششمی داریم که به عقیده ما مُدلّل‌تر است و شواهد فراون، نصوص دین آن را تأیید می‌کند و بسیار کارگشاست، و یک مدلول مطابقی و دو مدلول التزامی از «لا ضرر و لا ضرار» است که هر دو "لا" در مدلول مطابقی، نافیه است؛ و مدلول التزامی اول، "لا" ی ناهیه تکلیفی است و مدلول التزامی دوم "لا" ی ناهیه حکومتی است. سه مدلول در طول هم است، که در مباحث حکمرانی بسیار کاربرد دارد. به عنوان نمونه، این قاعده لاضرر در حکمرانی خانواده، در حکمرانی امنیت و در حکمرانی پزشکی کاربرد زیادی دارد. مثلاً مسأله سقط جنین که بسیار با آن مواجهیم و سالانه هزاران سقط جنین صورت می‌گیرد و قطع نسل شیعه را در جامعه شاهدیم. بحث بسیار مهمی است که فروعات مختلفی هم دارد، که پاسخ این فروعات از طریق قاعده لا ضرر است. وی اظهار کرد: اگر بخواهیم در حوزه حکمرانی جمعیت، نظر دهیم یکی از منابع ما قاعده لا ضرر است. که ما در کنار «فقه الحکومة» و «الفقه الحکومی»، به «فقه الحوکَمَة» نیاز داریم، که به سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری و تصدی‌گری مقوله‌ها در قالب یک شبکه و فرآیند و نظام مدیریتی بپردازد. البته اختصاصی هم به حکومت‌داری ندارد، هم در حکومت‌داری و هم در غیر حکومت‌داری از حکمرانی استفاده می‌شود. نسبت حکومت‌داری با حکمرانی « مِن وجه» است. به عنوان مثال مجموعه آستان مقدس شاهچراغ علیه السلام، حکومتی و دولتی نیست، اگر بخواهد دستاوردهای موفق‌تری داشته باشد، باید حکمرانی آستان شکل بگیرد، یعنی سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری. در اینصورت بازدهی آن ملموس خواهد بود. خیلی از مدیریت‌ها در وزارت‌خانه‌ها کارتابلی یا مجلسی است، یعنی در یک جلسه تصمیم گرفته می‌شود که امری اتفاق بیفتد؛ از سنخ حکمرانی نیست. امید داریم که این بلوغ در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها شکل بگیرد و فقه حکمرانی و علم حکمرانی پدید آید. به زودی اثری از بنده توسط دانشگاه عالی دفاع ملی منتشر خواهد شد با عنوان «حکمت و فقه حکمرانی» که در آن، این مباحث به تفصیل بیان گردیده است. 🆔 @khosropanah_ir
_صفحه ۵ از ۶_ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به دومین موضوع بحث امروز یعنی «بازخوانی جریان های فکری، فرهنگی - سیاسی ایران معاصر» پرداخت و گفت: پیرامون این موضوع به دو جریان اشاره می کنم که در دوران ما روز به روز در حال تشدید است. با دو زیستْ جهان مواجهیم، یک زیستْ جهان انقلاب اسلامی و یک زیستْ جهان پسا مدرن. تفاوتی ندارد در دهه‌های گذشته و دهه‌های اخیر اعضای حداکثری به هر دو زیست جهان را داریم. در فتنه اغتشاشات سال گذشته گفته می‌شد که دهه هشتادی ها و دهه نودی ها هم بوده‌اند و دهه هفتاد و شصت هم بوده‌اند، از آنطرف هم دهه هشتاد و نودی داریم که سرود سلام فرمانده می‌خوانند. هر دو دسته قوی هستند و درصد جمعیت، قابل توجه است. عده‌ای در زیستْ جهان انقلاب اسلامی زیست می‌کنند و عده‌ای در زیست جهان پسا مدرن. دسته اول که در زیست جهان انقلاب اسلامی زندگی می‌کنند، بینش، منش و کُنش آنها زیست جهان انقلاب اسلامی است، یعنی قائل به توحید محوری، ولایت مداری، خودسازی، جامعه پردازی، تمدن سازی و مقاومت هستند. اینها قائل بر اینند که راهی را که امام (رحمت الله علیه) شروع کرد و شهدا ادامه دادند، ما نیز ادامه دهیم و نباید گرفتار استکبار شویم. اگر تسلیم شویم، ایران نابود است. باید خودمان در علم و فناوری رشد کنیم. الآن بحث هوش مصنوعی و کوانتوم است، بایستی در آن رشد کنیم. قبلاً بحث انرژی هسته‌ای و موشک بود باید رشد می‌کردیم و کردیم. وی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این پیشرفت‌ها علم تنها کافی نیست، بلکه بودن در این زیستْ جهان انقلاب اسلامی هم لازم است. امثال شهید شهریاری و شهید علی‌محمدی در دانشگاه کم نداریم، علاوه بر دانش کافی، بودن در زیست جهان انقلاب اسلامی و معتقد به نظریه مقاومت و معتقد به پیشرفت کشور و جامعه پردازی و تمدن سازی لازم است. در مقابل، زیست جهان پسا مدرن است که تفکر اومانیستی و سکولار و استکبار پذیر و غرب زده است. حتی معتقد به ابتذال اخلاقی و لامپونیزم فرهنگی است. زندگی با سگ را هم در تعریف خانواده جای می‌دهد. با پوشش نیمه برهنه در جامعه حاضر می‌شوند و مدعی‌اند که حکومت حق ندارد ما را محدود کند. از نظر معرفت شناختی ولو خودش شناختی نداشته باشد، گرایش بینشی او، نسبی گرا و شکّاک است. گرایش مَنشی او، پوچ گرایی و نهیلیستی است. بعد از مدتی هم که انواع لذت‌ها را چشید و سیراب نشد، اقدام به خود‌کشی می‌کند. 🆔 @khosropanah_ir
_صفحه ۶ از ۶_ دکتر خسروپناه گفت: کسانی‌که در زیست جهان انقلاب اسلامی به‌سر می‌برند، مرگشان، مرگ مدافع حرم و مدافع امنیت و شهادت و رشادت و افتخار است و در راه انقلاب و مکتب شهید قاسم سلیمانی به شهادت می رسند. مرگ گروه دیگر چگونه است؟ مواد مخدر، خودکشی، روان‌گردان، از خود بیخود شدن و در نهایت مُردن. دو مرگ متفاوت با دو بینش متفاوت و دو منش متفاوت و دو کنش متفاوت. اکنون با این دو جریان مواجهیم. برخی به لحاظ فرهنگی آن گرایش را تقویت می‌کنند، مثلاً سازمان اوج، فیلم غریب را در راستای زیست جهان انقلاب اسلامی می‌سازد و مجموعه فیلیمو، که دقیقاً در زیست جهان پسامدرن کار می‌کند، فیلم یاغی را می‌سازد، در فیلم‌ها لحظه به لحظه سیگار کشیدن، قمار کردن، مشروب خوردن و روابط نامشروع را با ادبیاتی نشان می‌دهند. هر کدام یک زیست جهان را به مخاطب نشان می‌دهند. این دو زیست جهان، دو اندیشه و دو فرهنگ است. طبیعتاً دربرگیرنده جریان‌های سیاسی هم هست. متأسفانه ما اکنون گرفتار جریانی هستیم که خود را اصول‌گرا و ارزشی می‌داند، افرادی به اسم شهادت و به اسم ارزشهای انقلاب و به اسم اصول‌گرایی جنایت می‌کنند. اکنون تاریخ مصرف طبقه‌بندیهای چپ و راست و اصول‌گرا و اصلاح‌طلب و ... تمام شده است. اکنون باید جریان های سیاسی را تقسیم کنیم به جریان انقلابی واقعی و جریان غیر انقلابی، و جریان انقلابی دروغین که جریانی شبه انقلابی است که با دروغ خود را انقلابی می‌نامند و کاسبی و مکر می‌کنند. از جریان های قدرت، از اختاپوس های قدرت پول می‌گیرند که توئیت بزنند تا در برابر یک قانون بایستند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اکنون با دو جریان زیست جهان انقلاب اسلامی و زیست جهان پسامدرن، و جریان سومی به نام زیستْ جهان منفعت‌گرا مواجهیم. نمایندگان زیست جهان انقلاب اسلامی، شهید سلیمانی، شهید فخری زاده، شهید علی‌محمدی، شهید شهریاری و شهید احمدی روشن و شهدای زنده‌ای هستند که اکنون در بخش‌های مختلف علمی و فناوری و فرهنگی و اجتماعی، شبانه روز در تلاشند. جریان دیگر زیست جهان پسا مدرن که انقلاب اسلامی را قبول ندارد و غرب‌زده است؛ و یک جریان زیست جهان منفعت گرای طلحه و زبیر است. حال باید تصمیم بگیریم در کدام زیستْ جهان می خواهیم زندگی کنیم و برای زیست جهانی که انتخاب کرده ایم که اِن شاءالله زیستْ جهان انقلاب اسلامی است، چه گامی برداریم و چه کاری انجام دهیم، زیرا این هم اثر فکری و اندیشه‌ای دارد، هم اثر فرهنگی و هم اثر سیاسی دارد که در انتخابات خود را نشان می‌دهد. 🆔 @khosropanah_ir
🔹مراسم سوگواری دهه سوم محرم و شهادت امام سجاد علیه السلام، در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام 🆔 @khosropanah_ir
A.Khosropanah.mp3
10.95M
🎙بشنوید 🔸 مراسم سوگواری دهه سوم محرم و شهادت امام سجاد علیه السلام، در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام 🔸 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔸 پنج شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ 🔸 شبستان امام خمینی(رحمة الله علیه) 🆔 @khosropanah_ir
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون عروج ملکوتی رزمنده شجاع برادر جهادگر جناب آقای ناصر اسد مسجدی را به خانواده محترم و همرزمان و دوستانش تسلیت عرض می کنم. جوانی این دلاور در جبهه های حق علیه باطل سپری شد و سپس در عرصه فرهنگ و ترویج شعائر اسلامی و ارزشهای والای انقلاب اسلامی در خدمت مردم بود. خداوند به خانواده مرحوم مغفور، صبر جمیل و اجر جزیل و به این مهاجر ملکوتی در شب شهادت امام سجاد علیه السلام، رضوان و جنت الهی و ضیافت علوی و حسینی و سجادی عنایت فرماید. عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ 🆔 @khosropanah_ir
تبیین فقه حکمرانی و دو زیست جهان.mp3
47.52M
بشنوید 🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: تبیین و ضرورت فقه حکمرانی و معرفی دو زیست جهان انقلاب اسلامی و پسا مدرن در جمع فضلای حوزه و دانشگاه شیراز حرم مطهر شاه چراغ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ 🆔 @khosropanah_ir
🔎صفحه استاد خسروپناه در ویراستی: 👇 https://virasty.com/Khosropanah_ir/1692010027246206434 🆔 @khosropanah_ir
به گزارش روابط عمومی سازمان ، پیرو هماهنگی ها و رایزنی های انجام شده توسط خانم دکتر طاهره نصر (رییس گروه معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ) نشست هم اندیشی اعضای هیات رئیسه و جمعی از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس و سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری استان فارس با استاد دکتر عبدالحسین خسروپناه ؛ دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، برگزارشد. https://b2n.ir/y86893 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عقیده شیعیان امامیه پیرامون حضرت زید بن علی بن حسین(ع) چیست؟ 🎙 سخنان دکتر عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران درباره حضرت زید بن علی 🆔 @khosropanah_ir
🔹دکتر خسروپناه تأکید کرد: ضرورت توجه به حکمرانی تعالی علوم انسانی و اجتماعی/ تعالی در علوم انسانی با تحول در فلسفه و نظریه علوم انسانی ایجاد می‌شود دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:  اگر بخواهیم تعالی در علوم انسانی ایجاد کنیم، باید تحول در فلسفه علوم انسانی و تحول در نظریه علوم انسانی را با هم پیش ببریم. به عبارتی تحول پارادایمی در کنار تحول کاربردی و نظریه ای است. https://iau.ir/fa/news/3590 🆔 @khosropanah_ir
🔎صفحه استاد خسروپناه در ویراستی: 👇 https://virasty.com/Khosropanah_ir/1692439774549015259 🆔 @khosropanah_ir
🔺 بررسی اصلاح ساختار شورای تحول علوم انسانی با حضور اساتید دانشگاه 🔷 اصلاح ساختار شورای تحول علوم انسانی با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و اساتید دانشگاه علامه طباطبایی مورد بررسی قرار گرفت. 🔶 حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در این دیدار با اشاره به شورای تحول علوم انسانی اظهار کرد: برای تغییر ساختار شورای تحول علوم انسانی نظرات مختلفی وجود دارد اما آن چیزی که باید در اولویت قرار گیر مشخص شدن تئوری علوم انسانی اسلامی است. 🔷 دکتر عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست با تاکید بر ایجاد شبکه‌ای از اساتید، بیان کرد: باید از نسل اساتید که در جریان انقلاب تربیت شده‌اند در تحول علوم انسانی استفاده شود. https://sccr.ir/news/22999/1 🆔 @khosropanah_ir
اصول مردمی سازی حکمرانی فرهنگی .mp3
11.81M
بشنوید 🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: اصول مردمی سازی حکمرانی فرهنگی در جمع فعالان جبهه مردمی کشور اولین اجلاسیه ملی مردمی سازی دولت تهران سالن اجلاس سران ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ 🆔 @khosropanah_ir
🔎صفحه استاد خسروپناه در ویراستی: 👇 https://virasty.com/Khosropanah_ir/1692509557847123009 🆔 @khosropanah_ir
قاعده لاضرر۴۸.mp3
15.45M
بشنوید 🎙درس خارج فقه استاد خسروپناه با موضوع: قاعده لاضرر جلسه چهل و هشتم مدرسه علمیه امام علی بن موسی الرضا علیه السلام(مشکات) خرداد ۱۴۰۲ 🆔 @khosropanah_ir
شرح جلد اول اسفار۲۸.mp3
13.83M
بشنوید 🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: شرح جلد اول اسفار جلسه بیست و هشتم مدرسه علمیه امام رضا علیه السلام خرداد ۱۴۰۲ 🆔 @khosropanah_ir
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: 🔺 راه‌اندازی هیئت‌های اندیشه‌ورز در دانشگاه‌ها برای به‌روزرسانی سند جامع علمی کشور 🔷 حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در دیدار با هیئت رئیسه دانشگاه‌های قم وی با تاکید بر اینکه باید نخبگان دانشگاهی را در سیاست‌گذاری علم و فرهنگ مشارکت دهیم، ادامه داد: هم‌اکنون سند نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در حال به روزرسانی داریم. 🔶 پیشنهاد ما این است که از هر دانشگاه هیئت اندیشه‌ورزی به ریاست دانشگاه مادر شکل بگیرد و از این طریق نخبگان نظرات خود را درباره اسناد بالادستی ارائه دهند. https://sccr.ir/news/23005/1 🆔 @khosropanah_ir
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تاکید کرد؛ 🔺 ضرورت ایجاد فرهنگستان علوم اسلامی 🔷 حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در سفر به قم و دیدار با مجمع طلاب و اساتید و فضلا حوزه علمیه قم، اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه‌های علمیه ورود نخواهد داشت مگر اینکه حوزه درخواست داشته باشد، به‌نظر می‌رسد که جای فرهنگستان علوم اسلامی در کشور خالی است و حوزه علمیه در این زمینه می‌تواند اقدامات لازم را انجام دهد و ما نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد این فرهنگستان را تسهیل خواهیم کرد. https://sccr.ir/news/23004/1 🆔 @khosropanah_ir
🔎صفحه استاد خسروپناه در ویراستی: 👇 https://virasty.com/Khosropanah_ir/1692637457932767896 🆔 @khosropanah_ir