نشریه کیمیا
استاد شهید مطهری، در مورد اشکال برخی افراد، به این سه ویژگی برای زنان می فرمایند: آیا ویژگی های اخلا
ادامه:
«لم تمکن نفساً» خودش را در اختیار نخواهد گذاشت «فاذا کانت بخیله» اگر صفت بخل داشته باشد «حفظت مالها و مال بعلها» از ثروت خود، ثروت زندگی مشترک و ثروت شوهر محافظت می کند. «فاذا کانت جبانة فرقت شیئ یعرض لها» اگر بترسد، در برخورد اجتماعی، ترس همراه با احتیاط و اضطراب خواهد داشت که دافع بسیاری از آفات و درگیری ها می باشد.
اما اینکه امام(ع) بهترین ویژگی زن را بدترین ویژگی مرد می دانند، نشان دهنده آن است که از دیدگاه اسلام نقش و منزلت زن و مرد در زندگی مشترک کاملاً متفاوت است، بافت وجودی و شخصیتی زن به گونه ای است که تصحیح رفتار و روابط وی، این سنخ صفات را می طلبد.
شهید مطهری(ره) می فرمایند: دلیل اینکه ویژگیهای مطرح شده در این روایت بطور مطلق منظور نیست و شامل موارد خاصی می باشد، آن است که در مورد بخل هم اگر مطلق آن مطرح باشد، با مسلمات قرآن در تضاد است. آیه «و من یوق شح نفسه» نقطه مقابل بخل را عامل رستگاری می داند. تکبر زن هم در برابر بیگانگان خواسته شده است و نه در برابر شوهر، زنان دیگر و یا محارم خود. بلکه تکبر جهت حفظ عفاف و انجام مسئولیتهای اجتماعی مدنظر است.
مطابق آیه «و من یوق شح نفسه»، دنیازدگی مذموم است و کسی که بتواند خود را از این پول پرستی نجات دهد، در مرحله رستگاری قرار می گیرد. بنابراین بهترین ویژگی زن آن نیست که مال خود را مصرف نکند. حضرت زهرا (س) به عنوان الگو اینطور نبودند که بخل را به طور مطلق داشته باشند. بخل به خاطر این است که «المرأة راعیة علی بیت اهلها».
🆔 @kimia_hsu
شهید سوگند آزرمی
نام : سوگند
نام خانوادگی: آزرمی
نام پدر : کیومرث
شماره شناسنامه: ۴۳۷
محل صدور : همدان
تاریخ تولد : ۱۳۴۴/۵/۴
تاریخ شهادت : ۱۳۶۵/۱۱/۲۳
شغل : دانشجو
سن درهنگام شهادت : ۲۱
محل شهادت: تهران ( شمال شرق) منطقه ۵
حادثه منجر به شهادت : بمباران هوایی
زندگی نامه
شهید سوگند اذرمی درسال ۱۳۴۴ در همدان متولد شد و بعد از اخذ دیپلم به تحصیلات خود ادامه داد و در هنگام شهادت دانشجو سال دوم دانشگاه بود و در پی حمله هوایی دشمن به منطقه مسکونی برق آلستوم تهران در ۲۳ بهمن ۱۳۶۵ به اتفاق پدر شهید کیومرث آذرمی و مادر گرامی اش شهید بهی الملوک قدوسی به دیدار حق شتافتند .
این زمان وقتی دیگر بود تا گلچین روزگار ، گلهای دیگر را که خانواده ای خوشبخت را تشکیل می دادند ، بچیند .
بی تردید در آن زمان نگاه مادر نگران دختر مهربانش بود وقتی فرمان پروردگار فرا رسید ،
سپس تمامی نگاه ها نگران معبودشان شد . آنان به وصال حق نایل می شدند.
خلوت گزیده را به تماشاخانه حاجتست
چون کوی دوست است به صحرا چه حاجتست
جانا به حاجتی که تو را هست با خدا
کاخر دمی بپرس که مارا چه حاجتست
🆔@kimia_hsu
#معرفی_بانوی_شهید
کتاب «از چندهلا تا جنگ»، خاطرات شمسی سبحانی با تدوین گلستان جعفریان در انتشارات سوره مهر منتشر شد. این کتاب بخش اندکی از خاطرات هشت ساله دفاع مقدس و ایثارگری زنان ایرانی است که دوش به دوش مردان از مملکت و کشور خود دفاع کردند.
راوی در کتاب خاطراتی توام با امید و تلخی و سایه روشنهایی از دوران کودکى، مبارزات انقلابى، دوران آموزش امدادگرى در بیمارستان و حضور خود در مناطق جنگى جنوب را نقل میکند.
از آغاز جوانی اش میگوید که به جریان مبارزان انقلاب پیوست و در تظاهرات و پخش اعلامیه و مبارزه با رژیم شاه فعالیت داشت، پس از پیروزی انقلاب و آموزش دورههای امداد و نظامی و تبلیغاتی، وارد سپاه میشود، سپس به مناطق نا آرام و پر هیاهوی کردستان اعزام میشود.
راوی در بیمارستانهای سنندج و کرمانشاه و گروههای امداد مناطق پر خطر انجام وظیفه میکند. پس از آن، با آغاز جنگ تحمیلی به اهواز و اندیمشک میرود و در بیمارستانهای این شهرها به کمک مجروحان میشتابد و در واقع از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تا اواخر سال ۱۳۶۴ در مناطق جنگى جنوب، نیروى داوطلبی بود که به امدادرسانى مجروحان جنگى مى پرداخت.
🆔@kimia_hsu
#معرفی_کتاب
نشریه کیمیا
کتاب «از چندهلا تا جنگ»، خاطرات شمسی سبحانی با تدوین گلستان جعفریان در انتشارات سوره مهر منتشر شد.
ادامه :
اینکه یک زن خاطرات یک پرستار جنگ را، از نوجوانی تا دوران هشت سال دفاع مقدس تدوین میکند باعث میشود فضای زنان در جای جای کتاب احساس شود این امرکتاب را خواندنی میکند مجموعه این خاطرات داستانی و جذاب به سادگی بیان شده و نویسنده در آن از زیادهگویی پرهیز کرده است.
«از چندهلا تا جنگ» بازگویی جریان دوستیها و رفاقتها و ارتباط بین پرستاران همچنین ارتباط آنها با رزمندگان، غمها، شادیها، تحولات و ازدواج آنها در جبهههای جنگ تحمیلی است.
🆔@kimia_hsu
#معرفی_کتاب
📣بخش اول
🔝علاقه جنسی یا گناه ذاتی قدیم
برای ما مسلمانان که علاقه دو همسر را به یکدیگر یکی از نشانههای بارز وجود خداوند میدانیم و نکاح را «سنت» و تجرد را یک نوع «شر» حساب میکنیم، هنگامی که میخوانیم یا میشنویم بعضی از آیینها علاقه جنسی را ذاتاً پلید و آمیزش
وَ مِنْ ایاتِهِ انْ خَلَقَ لَکمْ مِنْ انْفُسِکمْ ازْواجاً لِتَسْکنوا الَیها وَ جَعَلَ بَینَکمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً - (روم/ 21) یعنی یکی از نشانه - های او این است که از خود شما برای شما همسر آفرید تا با او آرام گیرید و میان شما مهر و محبت قرار داد
جنسی را- ولو با همسر شرعی و قانونی- موجب تباهی و سقوط میدانند، دچار تعجب میشویم.
عجبتر آن که میگویند دنیای قدیم عموماً گرفتار این وهم بوده است. برتراند راسل، فیلسوف اجتماعی مشهور معاصر، میگوید:
«عوامل و عقاید مخالف جنسیت در اعصار خیلی قدیم وجود داشته و بخصوص در هر جا که مسیحیت و دین بودا پیروز شد عقیده مزبور نیز تفوق یافت. وستر مارک مثالهای زیادی «از این فکر عجیب مبنی بر اینکه چیز ناپاک و تباهی در روابط جنسی وجود دارد» ذکر مینماید.
🆔@kimia_hsu
#کتاب_اخلاق_جنسی
نشریه کیمیا
📣بخش اول 🔝علاقه جنسی یا گناه ذاتی قدیم برای ما مسلمانان که علاقه دو همسر را به یکدیگر یکی از نشانه
ادامه:
در آن نقاط دنیا نیز که دور از تأثیر مذهب بودا و مسیح بوده است ادیان و راهبانی بودهاند که طرفداری از تجرد میکردهاند، مانند اسنیتها در میان یهودیان... و بدین طریق یک نهضت عمومی ریاضت در دنیای قدیم ایجاد شد. در یونان و روم متمدن نیز طریقه کلبیون جای طریقه اپیکور را
گرفت... افلاطونیان نو نیز به اندازه کلبیون ریاضت طلب بودهاند.
از ایران این عقیده (دکترین) به سمت باختر پخش شد که ماده عین تباهی است و به همراه آن این اعتقاد به وجود آمد که هرگونه رابطه جنسی ناپاک است و این عقیده با جزئی اصلاح، اعتقاد کلیسای مسیحیت محسوب گردید.»
این عقیده قرنها وجدان انبوه عظیمی از افراد بشر را تحت نفوذ ترسآور و نفرتانگیز خود قرار داده و به عقیده روانکاوان نفوذ این عقیده اختلالات روانی و بیماریهای روحی فراوانی را موجب شده است که از این جهت مانند ندارد.
منشأ پیدایش این گونه افکار و عقاید چیست؟ چه چیز سبب میشود که بشر به علاقه و میل طبیعی خود به چشم بدبینی بنگرد و در حقیقت جزئی از وجود خود را محکوم کند؟ مطلبی
است که مورد تفسیر متفکرین قرار گرفته است و ما اکنون درصدد کاوش در آن نیستیم؛ مثلًا علل گوناگونی میتوانند در گرایش بشر به این گونه افکار و آراء دخیل باشند.
به نظر شما علت پلید دانستن علاقه آمیزش جنسی چیست؟
منتظر جواب این سوال در پست های بعدی باشید
(بخش اول مباحث کتاب اخلاق جنسی نوشته استاد شهید مطهری)
🆔@kimia_hsu
#کتاب_اخلاق_جنسی
برخی از راهکارها و ویژگی های تعلیم و تربیت فرزندان به سبک اسلامی عبارت است از :
۱: امر به معروف و نهی از منکر
امام صادق(ع)در پاسخ به این سوال که چگونه از خانواده محافظت کنیم؟ فرمودند : آنان را به آنچه که خداوند متعال امر فرموده امر کن.واز آنچه نهی کرده باز دار.اگر از تو اطاعت کردند ؛ آنان را از آتش حفظ کرده ای و اگر با تو مخالفت کردند؛وظیفه ی خود را انجام داده ای
۲: رها نکردن فرزندان در آزادی مطلق و بی عنانی و یا سخت گیری بیش از حد :
چون رهایی سبب میشود که فرزندان بدون هیچ گونه نظارتی تربیت شوند و سخت گیری بیش از حد باعث میشود که آنان احساس بی ارزشی کنند
پس والدین با ایمان باید آگاهی های ضروری را با توجه به سن و میزان رشد فرزندان خویش به آنان بیاموزند
۳: محبت به فرزندان :
محبت از اصول تربیتی است که به شدت مورد تاکید قرار گرفته است به طوری که برترین عمل نزد خداوند به شمار می رود
ولی باید مد نظر قرار دهیم که دین اسلام محبت بیش از اندازه را هم نهی کرده است.
@kimia_hsu
#سبک_زندگی_اسلامی
ادامه :
۴: تکریم و احترام گذاشتن به کودک و ارزش قائل شدن برای او:
کودکی که به او ارزش داده میشود و شخصیتش محترم شمرده میشود؛ به احساس خود ارزشمندی و عزت و کرامت نفس دست می یابد .
و کسی که برای خود ارزش قائل است ؛ خود را به زشتی آلوده نمیکند .
۵: اختصاص دادن جایگاه ویژه برای کودکان :
پیامبر فرزندان را جگرگوشه ی والدین می داند .
و میفرماید : فرزندان ما جگر گوشه های ما هستند . و در خصوص فرزندانی که راه رستگاری را می پیمایند می فرماید : فرزند صالح گلی از گل های بهشت است
۶: پرهیز از زشت گویی و دشنام گویی و سرزنش:
امام علی (ع) می فرماید : از زشت گویی بپرهیز که تغییردهنده قلب هاست افراد پست را به تو نزدیک می کند و بزرگان را از تو دور می سازد .
امام علی (ع) می فرماید :
هنگامی که کودک و نوجوانی را به سبب رفتار ناهنجارش نکوهش میکنی مراقب باش که بخشی از آن را نادیده انگاری و از تمام جهت او را مورد اعتراض و توبیخ قرار ندهی تا او احساس نکند طرد شده است . زیرا این احساس باعث میشود در رفتارش لجاجت و سماجت به خرج دهد .
پیامبر (ص) میفرماید : فرزندان خود را گرامی بدارید و خوب تربیتشان کنید تا گناهان شما آمرزیده شود .
۷: یاری کردن فرزندان در کار نیک
پیامبر(ص) می فرماید :
خدا رحمت کند کسی را که فرزندش را بر کار های نیکش یاری کند ، در حالی که از زشتی هایش میگذرد و در خلوت خود و خدا برایش دعا میکند .
۸: تشویق و تنبیه به جا
امام علی (ع) می فرماید :
ستایش بیش از شایستگی ، چاپلوسی و کمتر از آنچه که لازم است درماندگی یا حسرت است .
پس تشویق و تنبیه در تربیت اسلامی ضروری است چون سبب میشود که ما بین افراد کوشا و منفعل تفاوتی قائل شویم و این تنبیه و تشویق باعث میشود که افراد کوشا بیشتر تلاش کنند و افراد منفعل به خودشان بیایند و دست به عمل شوند
پس پدرران و مادران در تربیت فرزندانشان باید حساسیت زیادی به خرج دهند چون این فرزندان امانت خدا در نزد ایشان هستند و در روز قیامت باید پاسخگو باشند.
@kimia_hsu
#سبک_زندگی_اسلامی
خانم دکتر عاطفه خادمی
متولد سال 1363 در استان لرستان و دارای مدرک دکترای رشته سیاست گذاری فرهنگی( اولین فارغ التحصیل خانم این رشته در کشور) و از فعالان حوزه زنان و فرهنگ است.
سوابق فرهنگی،سیاسی و اجرای:
پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم فعال حوزه زنان و خانواده کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی دارای سابقه متعدد فعالیت در مراکز تحقیقاتی فعالیت در پژوهشکدههای علوم انسانی فعالیت در مطالعات بنیادین انجام پروژههای متعدد در حوزه سیاستگذاری فعال در آسیبها و مسائل اجتماعی.
@kimia_hsu
#معرفی_بانوی_موفق
نشریـه صوتی کیمیا اپیزود دوم.mp3
12.73M
🔰اپیزود دوم #پادکست_کیمیا
- پادکست چیست؟
- معرفی پادکست کیمیا و روند فعالیتها
صاحب امتیاز: جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری
🖇️@Hakim_Jad
🎙️گویندگان:
فاطمه سلطانی پور، مهشید عباس زاده، لیلا زمانی
✨کیمیا|اولین گاهنامه تخصصی زنان در دانشگاه حکیم سبزواری
🆔@kimia_hsu
نشریه کیمیا شماره چهارم.pdf
3.13M
⬅️ شماره چهارم #نشریه_کیمیا
«میم مثل مادر»
- مادر در خانواده اسلامی-ایرانی و جامعه غربی
- تربیت فرزندان
- بررسی جوانب مادر بودن یا شاغل بودن
و....
✨کیمیا | اولین گاهنامه تخصصی زنان در دانشگاه حکیم سبزواری
🆔@kimia_hsu
اپیزود سوم نشریه صوتـی کیمیا.mp3
10.87M
🔰اپیزود سوم #پادکست_کیمیا
مسئله شناسی در حوزه زنان
قسمت اول
🎙️گوینده: نرجس دائمی
✨کیمیا | اولین گاهنامه تخصصی زنان در دانشگاه حکیم سبزواری
🆔@kimia_hsu