eitaa logo
کانون مداحان وخادمیاران رضوی چهارمحال وبختیاری
166 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
4.2هزار ویدیو
184 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 پرده های صدا صدا داراي پرده هايي است كه در آواز با عناوين (دو ـ رِ ـ مي ـ فا ـ سُل ـ لا ـ سي) به آن اشاره مي شود. ▫️ چهارچوب کلی استفاده از پرده های صدا در مجالس يك برنامه مداحي معمولا از پرده هاي پايين شروع شده و ـ با توجه به محتوا و مجلس ـ به پرده هاي بالاتر صعود صورت مي گيرد و پس از فراز و نشيبهاي مقتضي ، در نهايت با پرده هاي پايين به پايان مي رسد. ۱. پرده پایین ۲. پرده های متوسط (می تواند چند پرده باشد) ۳. پرده اوج ۴. سقف صدا با توجه به ضرورت ۵. نشست(به ترتیب از اوج شروع و پس از پرده های متوسط، مجلس با پرده پایین ختم می شود) ✅چند نکته: الف) صعود به اوج و سقف صدا با توجه به ضرورت انجام می شود و گاهی حتی نباید صورت بگیرد. ب) ممکن است این چهارچوب در یک مجلس چند بار تکرار شود. ج) در بعضی محافل با توجه به شرایط (که مداحی قبل از ما خوانده ویا شرایطی از این دست ) باید مجلس در پرده های بالاترشروع شود. ✅اصطلاحات مربوط به پرده های صدا الف) پردة محوري خواندن معمولا غالب حجم خواندن روي يک يا دو یا سه پرده صورت مي گيرد؛ اين يک يا چند پرده را پرده محوري خواندن مي ناميم. ب‌) تنوع پرده هاي صدا استفاده از پرده هاي مختلف صدا در خواندن را تنوع پرده هاي صدا مي ناميم. تنوع پرده هاي صدا،از یکنواخت شدن خواندن جلوگیری می کند. ج‌) پردة صداي کف و سقف هر سبکی اعم از ضرب دار و بدون ضرب (نوحه ، سرود و...) دارای پرده های مختلف صداست. بالاترین پرده صدای سبک را پرده سقف، و پايين ترين پرده صداي آن را پردة کف می نامیم. نکته: سقف صدا با پرده سقف تفاوت دارد و ممکن است سقف صدای شما بالاتر از پرده سقف سبک باشد. د‌) تناسب پرده هاي صدا بين پرده هاي مختلف هر سبک ، فاصله استانداردي وجود دارد که با شنیدن قابل درک است، اين فاصله استاندارد اگر رعايت شود مي گوييم تناسب پرده هاي صداي سبک رعايت شده است. حال اگر ذاکري به دلايلي ـ که بيان خواهد شد ـ اين فاصله استاندارد را رعايت نکند و پرده ها را بالا و يا پايين تر از الگو بخواند ، نظم منطقي بين پرده ها به هم مي خورد و ما اصطلاحا مي گوييم دچار عدم تناسب در پرده هاي صدا شده است. ج‌) دلايل ايجاد عدم تناسب در پرده هاي صدا ۱. عدم تسلط کامل بر سبک الگو(در صورتيکه از روي الگو مي خوانيد) ۲. عدم آمادگي صدا براي پياده کردن پرده هاي بالاي سبک. (اين در حالتي است که فکر مي کنيد صدايتان آمادگي پياده کردن پرده هاي بالا را دارد، اما وقتي اوج مي رويد ، ضعف صدا مشخص مي شود و به صورتي ناهمگون ، پرده اي پايين مي آييد که با پرده هاي ديگر سبک ، فاصله استاندارد را ندارد) ۳. شروع خواندن در پرده بالا. (پرده شروع باید بر مبنای دانگ صدا انتخاب شود)(اين در حالتي است که صدايتان نسبتا آماده است اما خواندنتان را بالا شروع مي کنيد در حدي که اوج سبک ـ با اين پرده شروع ـ به قدري بالاست که توان نهايي صداي شما به آن ارتفاع نمي رسد ولذا وقتي اوج مي رويد ، به صورتي ناهمگون ، پرده اي پايين مي آييد که با پرده هاي ديگر سبک ، فاصله استاندارد را ندارد) ح‌) راهکار اصلاح عدم تناسب در پرده هاي صدا ــ اولا سبکهاي الگو را ـ با گذاراندن صحيح مراحل تمرين ، مخصوصاً همخواني با الگو ـ ملکه کنيد. ــ ثانياً با صداسازي کامل ، توان لازم جهت خواندن پرده هاي بالاي سبکها را به دست آوريد. ــ ثالثاً پرده شروع را طوري انتخاب کنيد که توان خواندن پرده اوج آن را داشته باشيد. ✅راهکار انتخاب صحیح پردة شروع: براي انتخاب پرده مناسب براي شروع ، مي توانيد در تمرين ها ، ابتدا اوج سبک الگو را بخوانيد ، سپس نشست کنيد، اين پرده نشست مناسبترين پرده شروع شماست و شما در اوج آن دچار عدم تناسب پرده هاي صدا نخواهيد شد. ▫️نكات كلي پيرامون پرده هاي صدا ۱. پرده محوري خواندتان را متوسط قرار دهيد چراکه اگر پايين باشد مستمع خموده و بي حال مي شود و تأثير گذاري شما پايين مي آيد و اگر بالا باشد ، در تناسب پرده هاي صدا دچار مشکل مي شويد ، صدايتان زودتر خسته مي شود و مستمع نيز توان زمزمه و نجواي همراه شما را نخواهد داشت. ۲. در خواندن نوحه و سرود ، هنگام گرفتن ذکر شور ، اگر پرده محوري سبک بالاست ، ذکر شور را در پرده کف سبک بگيريد و اگر پرده محوري سبک پايين است ، ذکر شور را در پرده سقف سبک بگيريد. ۳. در محافل مولودي تنوع پرده هاي صداي بيشتري لازم است، چراکه خود تنوع پرده هاي صدايي در شادتر شدن مجلس مؤثر است. ۴. اجزاي کلي يک مجلس بايد با هم داراي تناسب پرده هاي صدا باشند.
گفت پیغمبر ز سرمای بهار تن مپوشانید یاران زینهار زانک با جان شما آن می‌کند کان بهاران با درختان می‌کند
صدای پای بهار آمد و بهار نیامد سکون و صبر و قرارم سر قرار نیامد به شوق دوست دلی داشتم نیامدوخون شد به پای یار سری داشتم به کار نیامد غمت به باد فنا داد عقل مختصرم را چرا که با دل دیوانه ام کنار نیامد به انتحار، خودم را مگر به او برسانم! که هرچه هرچه نشستم، به انتظار نیامد جمل به فتنه نشسته ست ونهروان شده صفّین دلیل، چیست که فرزند ذوالفقار نیامد؟!
بسکه بد می‌گذرد زندگی اهل جهان مردم از عمر چو سالی گذرد، عید کنند!
سالی گذشت، باز نیامد وَ عید شد گیسوی مادر از غم بابا سپید شد امروز هم نیامد و غم خانه را گرفت امروز هم دو مرتبه باران شدید شد مادر کنار سفره کمی بغض کرد و گفت: امسال هم بدون تو سالی جدید شد ده سال تیر و آذر و اسفند... و خون دل تا فاو و فکه رفت... ولی نا امید شد ده سال گریه های مرا دید و بغض کرد حرفی نزد، نگفت چرا ناپدید شد ده سال رنگ پنجره های اتاق من هم رنگ چشم های سیاه سعید شد بعد از گذشت این همه دلواپسی و رنج مادر نگفته بود که بابا شهید شد
چشم همه چشمه‌های جوشان به خداست باران، اثر نگاه دهقان به خداست گل‌ها همه آيه‌های قرآن هستند ايمان به بهار، عين ايمان به خداست
بادنوروز وزیده ست به كوه و صحرا جامهء عید بپوشند، چه شاه و چه گدا بلبل باغ جنان را نبود راه به دوست نازم آن مطرب مجلس كه بود قبله نما صوفى و عارف ازین بادیه دور افتادند جام مى گیر ز مطرب، كه رَوى سوى صفا همه در عید به صحرا و گلستان بروند من سرمست، ز میخانه كنم رو به خدا عید نوروز مبارك به غنى و درویش یار دلدار، ز بتخانه درى را بگشا گر مرا ره به در پیر خرابات دهى به سر وجان به سویش راه نوردم نه به پا سالها در صف ارباب عمائم بودم تا به دلدار رسیدم نكنم باز خطا
بهار فرصت سبزی برای دیدارست بهار فرصت دیدارهای بسیارست درخت پنجره ای باز می‌کند در روح شکوفه رخصت دیدار ناپدیدارست ببین چه همهمه‌ای در درخت‌ها رخ داد وجود با خودش آرام گرم گفتارست: «منم که از همه‌سو می‌تراوم، از همه‌سو من ست این که در آیینه های سیارست منم که از گل شیپوری، از گلوی نسیم...» یقین کنیم که دستی کریم در کارست که هر طرف ضربان تکلم طورست که هر جهت جریان ترنم تارست لباس گل‌گلی دشت را تماشا کن که عارفانه‌ترین شرح اسم ستارست چه رعد و برق مهیبی، چه شاخۀ تردی بهار، حاصل جمع لطیف و قهارست به وجد آمده در جان دانه، دانایی ببین که بید پریشان چقدر بیدارست لطیف روی زمین خدا قدم بگذار بهوش باش که هر سنگریزه هشیارست به‌رغم این همه عصیان، دوباره آمده است بهار، رحم خداوندگار غفارست
دیروز اگر سوخت ای دوست، غم، برگ و بار من و تو امروز می‌آید از باغ، بوی بهار من و تو آن‌جا در آن برزخ سرد در کوچه‌های غم و درد غیر از شب آیا چه می‌دید چشمان تار من و تو؟ دیروز در غربت باغ من بودم و یک چمن داغ امروز خورشید در دشت آیینه‌دار من و تو غرق غباریم و غربت، با من بیا سمت باران صد جویبار است اینجا در انتظار من و تو این فصل فصل من و توست، فصل شکوفایی ما برخیز با گل بخوانیم اینک بهار من و تو با این نسیم سحرخیز، برخیز اگر جان سپردیم در باغ می‌ماند ای دوست گل یادگار من و تو چون رود امیدوارم بی‌تابم و بی‌قرارم من می‌روم سوی دریا جای قرار من و تو
ای پرده پوشِ معصیتِ عاصیانْ تمام! بر درگهِ تو دیده ی امیدِ خاص و عام کار تو عفو و بخشش و انعامِ روز و شب شغل توفضل ورحمت واکرامِ صبح و شام راضی مشو به شعلهء نیران شوم مقیم یا در میانِ آتش سوزان کنم، مقام سازی اگر ترحم و در افکنی نظر بختم شود مساعد و کارم شوم به کام یارب عمر و جوانی تمام شد خورشیدِ عمر ساخته منزل به کنج بام عمری ست تاکشاکش نفس اوفکنده است مرغِ اطاعتِ منِ گم گشته رابه دام از ما که غیر جرم و خطا سر نمی زند گیرم که عمر سازد از این بیشتر دوام اِنعام عامِ تو مگر آخر بدل کند این جرم مابه طاعت و این ننگ ما به نام یارب به حق جملهء خاصان درگهت یارب به حق رتبهء پیغمبر و امام اول به لوح کردهء "صامت" بکش قلم! وانگه نمای منزل او وادی السلام!
💠 مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَكَ خدایا! چه یافت آن که تو را گم کرد؟! و چه گم کرد آن که تو را یافت؟! 📗 دعای عرفه 🔹یا الله🔹 تانام تورا دلم ترنّم کرده است بایادتو،چون غنچه تبسّم کرده است گم کردتوراهرکه،چه رایافته است؟ هرکس که تورایافت چه راگم کرده است؟
به جهان خرّم ازآنم که جهان خرم ازاوست عاشقم برهمه عالم که همه عالم از اوست به غنیمت شِمرای دوست دم عیسیِ صبح تادلِ مرده مگرزنده کنی کاین دم ازاوست نه فلک راست مسلَّم نه مَلک را حاصل آنچه در سرّ سویدای بنی‌آدم از اوست به حلاوت بخورم زهرکه شاهد ساقی‌ست به ارادت ببرم درد که درمان هم از اوست زخم خونینم اگر بِهْ نشود بِهْ باشد خنک آن زخم که هرلحظه مرامرهم ازاوست غم و شادی برِ عارف چه تفاوت دارد ساقیاباده بده شادیِ آن کاین غم ازاوست پادشاهی و گدایی برِ ما یکسان است که براین درهمه راپشت عبادت خم ازاوست «سعدیا» گر بکَند سیل فنا خانه‌ی دل دل قوی دار که بنیاد بقا محکم از اوست