اگر کسی خواست زودتر بره خواهش میکنم صلوات و فاتحه ای عنایت بفرمایید به روح شهید عزیز ما، شهید قاسم سلیمانی❤️
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
الحمدلله الذی لا اله الا هو الحی القیوم
ذی الجلال و الاکرام
رب اشرح لی صدری
و یسر لی امری
و احلل عقدة من لسانی
یفقهوا قولی
آرشیو کلبه آرامش (۲)
نکاتی پیرامون ایمان همراه با بازخوانی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن جلسه ششم #نکاتی_پیرامون_ا
نکاتی پیرامون ایمان
همراه با بازخوانی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
جلسه هفتم
#نکاتی_پیرامون_ایمان ۷
⁉️کسی هست که پاسخِ سوال جلسه پیش رو پیدا کرده باشه؟
به اعتقاد برخی مفسران عبارت «کتب علیکم» در آیه ۱۸۰ سوره بقره در برداشت اول به معنای وجوب وصیت کردن است؛ با وجود این وصیت کردن مستحب دانسته شده است. درباره علت استحباب وصیت به رغم ظهور عبارت در وجوب، دلایل مختلفی ذکر شده است. بر اساس یک دیدگاه، وصیت کردن مستحب مؤکد است و واژه «کتب علیکم» بر استحباب مؤکد حمل شده است. علاوه بر آن عبارت «حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ» نیز بر استحباب آن تأکید میکند. به این دلیل که اگر وصیت کردن واجب بود از عبارت «حَقًّا عَلَى المُؤمِنِین» استفاده میشد.
دیدگاه دومی نیز وجود دارد که معتقد است وجوب وصیت کردن در آیه مربوط به قبل از نزول احکام شرعی مربوط به ارث بوده است. در آن زمان وصیت کردن به دلیل آنکه وارثان دچار اختلافات نشوند، واجب بود؛ اما پس از نازل شدن احکام ارث این وجوب نسخ شد و به حکم استحبابی مبدل گشت. روایتی که در تفسیر عیاشی در خصوص این آیه ذکر شده این دلیل را تأیید میکند. بر همین اساس مفسران آیات مربوط به ارث مانند آیه ۷ و ۱۱ در سوره نساء را ناسخ آیه وصیت دانستهاند.
براساس دیدگاهی دیگر، ممکن است وجوب وصیت در آیه ناظر به موارد ضروری باشد مانند آنکه فردی بدهکار و مدیون است.
آیه وصیت در باب الوصیة در متون فقهی مورد استفاده قرار گرفته است.
امشب ان شاء الله قصد داریم مطالعه صفحه ۲۷ قرآن کریم رو به اتمام برسونیم
و وارد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن بشیم ان شاء الله
یا ایها الذین آمنوا
ای کسانی که ایمان آورده اید
کتب علیکم القصاص
بر شما نوشته شد قصاص
🔷آیه ۱۸۳ که برای روزه هست رو هم نگاه کنید
خطاب آیه باز هم به مومنین هست
یا ایها الذین آمنوا
ای کسانی که ایمان آورده اید
کتب علیکم الصیام
بر شما روزه نوشته شد
حالا آیه ۱۸۰ رو نگاه کنید
خطاب آیه به مومنین نیست
در انتهای آیه فرموده:
حقا علی المتقین
این یک حق است بر گردن متقین
⭕️آیت الله طباطبایی توی تفسیر المیزان گفتند علت این که وصیت مستحب موکد است اما روزه و قصاص واجب، این استفاده کردن از کلمه «متقین» هست
اگر میخواستن وصیت واجب بشه، وصیت رو هم حقی بر مومنین میدونستند و خطاب آیه رو به مومنان اختصاص میدادند
ببینید چقدر حالا قشنگ میشه داستان...