eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
2.9هزار دنبال‌کننده
56 عکس
35 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اخوان المسلمین دارای تفکر اسلام سیاسی دشمن اصلی جریان جهانی استکبار و از جمله صهیونیست هاست. این فرصت را نتوانستیم باندازه کافی درک کنیم. برخی که دچار عداوت با این جریان هستند به بهانه برخی جریانات آن که دچار غربزدگی است! آنچه در بیانیه پیرامون غزه نوشته شده و من هم امضا کردم ناظر به همین از دست دادن فرصت های فکری مختلف در جهان است.
🌹 خاطره ای از شیخ صالح که به آرزویش رسید بالاخره شيخ مجاهد صالح العاروری که بدلیل فهم راهبردی و نفوذش در کرانه از مهمترین خطرها برای رژیم محسوب میشد به آرزوی خودش رسید. چند باری ایشان را دیده بودم ولی حیا میکردم که بروم و وقت شان را بگیرم تا اینکه سال قبل برای سخنرانی در یک برنامه که در آن جوانانی از چهل کشور‌ جهان در استانبول جمع شده بودند حضور یافت. اواخر سخن به پرسش و پاسخ اختصاص داشت که یک جوان یمنی از طیف مخالفان حوثی ها خیلی تند از ایران انتقاد کرد و درباره نسبت حماس و ایران پرسید. جو مراسم عوض شده بود و شیخ می توانست جواب را صریح ندهد ولی خیلی شجاعانه اولا از لزوم وحدت جهان اسلام سخن گفت و بعد هم صراحتا گفت که تنها ایران بوده که ما را در حوزه نظامی کمک کرده و حالا جو جلسه کاملا برعکس شده بود. محبوبیت حماس در جهان اسلام فرصتی برای وحدت بخشی به جریانات مختلف است و امیدوارم خون پاک این شهید بزرگ،‌ که جبران وجود او آسان نیست، برکت کند و جوانانی با همت و اراده راه او را ادامه دهند. 📍 @komeilialireza
🔍 آیا واقعا مسأله اول ما فلسطین است ؟! بر این باورم که اگر جمهوری اسلامی تمام توان کشور را می آورد پای کار و بیست سال تلاش شبانه روزی می‌کرد، نمی توانست فرصت های که عملیات «طوفان الاقصی» ایجاد کرده را خلق کند. بخدا نمی توانست!‌ نشانه اش هم جمعیتی است که ما در روز قدس و سایر اتفاقات در جهان پای کار آورده ایم که یک ده هزارم انرژی آزاد شده کنونی هم نبوده است!‌ حالا چرا من و شما فکر می کنیم باید مخاطب این سوال مسوولان کشور باشند؟! باور کنید ما در میان خیلی از مسوولان کشور مسأله «درک» داریم نه حتی «اراده» چه رسد به «اقدام» ! از خود بین الملل‌ دفتر رهبری تا نقاط دیگر‌ وقتی نگاه کنی فلسطین همیشه یک موضوع کنار سایر موضوعات بوده است! تازه برخی موضوعات فرعی بدون اولویت هم مسأله شان هست که فعلا از آن چیزی نمی گویم!! خب یعنی چه ؟ یعنی چرا نباید ما را از شیر وابستگی بگیرند؟‌ مگر انقلاب ما را ابزار حکومت خواسته که اگر مسوولان کشور نفهمیدند ما هم بنشینیم و بنگریم؟! طبعا نه! پس اگر می فهمیم دنیا پس از طوفان الاقصی یک دنیای دیگر‌ است و هزاران فرصت در دنیا خلق شده چرا «تصمیم» جدی تری در این رابطه نمی گیریم؟! 📍 @komeilialireza
👊 چرا مطالبه «پاسخ سخت» صحیح است؟! حالا که ماجرای تلخ کرمان نیز به توالی پس از ترور شیخ صالح العاروری و سید رضی حسینی رخ داده مسأله نحوه یا اصل پاسخ پررنگ شده است که نیاز دیدم درباره آن بنویسم. اولا پر واضح است که چگونگی پاسخ به این نوع اقدامات و زمان آن امری تخصصی و در تشخیص کارشناسان درجه اول نظامی و امنیتی است. ثانیا اما پاسخ به هر حادثه باید در زمانی نه چندان دور و نیز اقدامی هم سطح همان باشد تا اثر اصلی یعنی «بازدارندگی» را ایجاد نماید. ثالثا اینکه می‌گویند هدف از زدن اینها کشاندن ما به جنگ است اشتباه است چون پاسخ این اقدامات امری مشروع در جهان است و اساسا اسراییل آمادگی ورود به جنگ با ما را در شرایط کنونی ندارد و آمریکا هم گارد جنگ با ما نگرفته است. رابعاً معتقدم ما در امکان پاسخ هم سطح مشابه در درون رژیم که البته اسان هم نیست بخاطر کم کاری ها دچار مشکل هستیم. خامسا و از آن مهمتر تفکر «پاسخ هزینه دارد» تفکر خطرناک و بزدلانه ای بود که سنگ بنای آن در شورای امنیت ملی دوران روحانی گذارده شد و در عدم پاسخ مناسب جدی به ترورها و خراب کاری های متعدد این چند سال چه در داخل ایران و چه منطقه خود را نشان داد! حال سوال این است که آیا مطالبه پاسخ سخت صحیح است؟‌ بله حتما هست! چون چنانچه گفتیم تفکری خطرناک و ترسو نمی‌فهمد که اگر پاسخ ندهی دایم خواهی خورد و به ذلت می افتی. آیا این به معنای ضعف نیروهای مسلح ماست؟ نه الزاما! یک تحلیل محافظه کارانه از کشور هست که این عدم پاسخ را مدیریت میکند و منافع ملی را در گروی سکوت یا پاسخ های غیرمستقیم بلندمدت تعریف می‌نماید که آن را باید با عمومی کردن مطالبه «لزوم پاسخ سخت بموقع» شکست! 📍 @komeilialireza
👈 حماس، ناشر فکر انقلابی در جهان اسلام حماس محبوب است چون به نماد مقاومت و ایستادگی در برابر دیکتاتوری جهانی و استکبار سیاسی در مقابل تحقیر جهان اسلام بدل شده است. از طرف دیگر حماس صاحب اندیشه اسلام گرای اخوانی و در عمل نه از نوع مسامحه طلب و سازشکار که از مدل مقاوم و انقلابی است و حضور این جریان در هر کشوری منجر به توسعه این فکر در آنجا می‌شود. چه فرصتی بالاتر از این برای ما؟! برای ما که هنوز نتوانستیم ادبیاتی خلق کنیم که در جهان اهل سنت بر اساس مشترکات، نگاه ظلم ستیز سازش ناپذیر که روح انقلاب اسلامی امام بوده را بیان و عرضه کنیم، چه چیزی بهتر از حماس که در واقع دارد هدفی که ما داریم را محقق می‌کند. حضور پررنگ حمساوی ها در برخی کشورها مثل ترکیه و مالزی و... می‌تواند نشانه مثبتی از آینده انقلابی تر برای مردم و جریانات فکری این کشورهای مهم و موثر باشد. هر چه حماس در جهان پررنگ تر باشد گویی شعارهای امام پررنگ تر شده است چرا که آن مرد الهی برخلاف برخی، از دعواهای مذهبی عبور کرده بود و بجای دوگانه شیعه سنی، پیروی دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی بود که بر استضعاف و استکبار و همراهی یا مبارزه با طاغوت سوار است. 📍 @komeilialireza
📜 شیخ محسن نجفی، عالم عاقل معتدل چند سال قبل که به دعوت یکی از جریانات متصوفه به پاکستان رفتم توفیق شد تا در دانشگاه کوثر اسلام آباد با آیت الله شیخ محسن علی نجفی دیدار کنم. از برخی شنیده بودم که ایشان انقلابی نیست و طیف سنتی نجفی است و کنجکاو بودم روحیات و فکرشان را بشناسم. اولا که خیلی متواضعانه برخورد کردند و نهار را هم مهمان ایشان بودم. ثانیا خوشفکری و عقل و اعتدال خاصی در ایشان دیدم. گله هایی داشتند از برخی جریانات شیعی پاکستان و تشتت ها و اختلافاتی که دارند و حتی اشاره کردند که یکبار رهبری ایران سخنی با این مضمون گفته بودند که شما اول اختلافات خودتان را حل کنید تا بدانیم به چه جمعی طرف هستیم! نقش شیخ محسن نجفی در پاکستان تقویت جریان حوزوی در شیعه بود چرا که در بخش مهمی از این کشور، ذاکرپرستی و عوام زدگی دینی رواج جدی دارد و نیاز به تربیت طلاب باسواد بسیار زیاد بود. گرچه رویکرد سیاسی و انقلابی در ایشان پررنگ نبود ولی اولا مخالف جریان فکری انقلاب نبودند و ثانیا در نقش تربیتی و تبلیغی خود عملکردی موفق داشتند. ایشان از طرفداران تعامل میان مسلمین و وحدت اسلامی نیز بود و با علمای بزرگ اهل سنت نیز مراودات خوبی داشت. خدایش رحمت کند. به خانواده محترم ایشان تسلیت میگویم. 📍 @komeilialireza
هدایت شده از مجموعه گرا
پاسخ سخت، تله جنگ یا ایجاد بازدارندگی.mp3
41.34M
🎙 | نشست «پاسخ سخت؛ تله جنگ یا ایجاد بازدارندگی» 🔻با حضور: 👤 علی عبدی 👤علیرضا کمیلی 👤مهدی خانعلی زاده 🌐 🆔 @madrese_rah 🆔 @geraa_ir
هدایت شده از مجموعه گرا
17.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | پاسخ سخت 🔻مصلحت کشور 🔸ما مصلحت کشور را می‌فهمیم ولی مصلحت کشور اتفاقا در این وضعیتی که هم‌اکنون در آن قرار داریم، [به صلاح] نیست. 👤علیرضا کمیلی؛ دبیر اتحادیه بین المللی امت واحده و کارشناس مسائل فلسطین 🔗 مشاهده فیلم کامل نشست از طریق آپارات: https://aparat.com/v/4CAsX 📺 🌐 🆔 @madrese_rah 🆔 @geraa_ir
💎 خودمان را آزاد کنیم نه غزه را! مردم غزه در این صد روز بیش از همیشه نشان دادند که از بند همه چیز رها هستند. آزادترین مردمان جهان از بند همه مادیاتی که دنیای امروز، اوج رقابت برای تصاحب آنهاست! مردمانی عاشق زندگی و باورمند به زندگی اخروی ابدی... ما بهتر است فکری به حال خودمان بکنیم! آزادگی را از غزه بیاموزیم تا اقلا در دفاع از «حق» راسخ تر باشیم! چقدر پیش آمده که در موضعی بزدلانه، سکوت کرده ایم بخاطر منفعتی!؟ چقدر پیش آمده که در مقابل خطا یا ظلمی بخاطر مصلحت های شخصی و منافع فردی سکوت کرده ایم؟! چقدر آیه «و لا یخافون لومه لايم» بر ما صدق می کند؟ دوستانی دارم که اگر بدانند حرفی آنها را مورد هجمه قرار می دهد آن را اصلا نمی گویند! سریع هم میگویند باید احتمال اثر داد و این حرفها اثر عکس می گذارد!! با این منطق ترجمه آن آیه و این روایات را چه باید کرد: «قُولُوا الْحَقَّ وَ لَوْ عَلی أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبِینَ» یا «قُلِ الْحَقَّ وَ إنْ کانَ مُرّاً» حق را بگو حتی اگر تلخ باشد! برای تو؟ «قُلِ الحَقَّ، ولا تَأخُذكَ فِي اللّهِ لَومَةُ لائِمٍ؛» حق را بگو حتی اگر دیگران به سرزنش تو بپردازند... «شجاعت در ایستادگی برای حق» مهمترین مولفه درس آموز غزه برای همه ماست که در سخن آسان و در عمل بسیار سخت است. اهل تدبیر و تعقل, این ملاک را در خودشان اندکی بیشتر بررسی کنند تا مدام به نفع تقوای پرهیز، تقوای ستیز را سر نبرند! پ ن: مدتی است دارم فکر میکنم باور به آیه ۱۷۳ آل عمران بدون قرار گرفتن در آن شرایط شبیه جنگ احزاب چطور ممکن است؟! 📍@komeilialireza
⚔ توطئه حذف مردم با قیچی نخبگان دین و علم! نشستن رئیس جمهور دولتی با شعار «مردم» با احزاب ورشکسته چپ و راست برای من گرچه مردود نیست ولی نشانه واضحی بر نداشتن ایده در مساله ای است که بنام آن «دستیار مردمی سازی» هم در این دولت تاسیس شده است و نهایتا نتیجه ای جز برگزاری مناسبت های مذهبی توسط تشکلهای مردمی به بار نخواهد آورد! اینکه صدها هزار کنشگر مردمی که جزو این احزاب ورشکسته اصولگرا و اصلاح طلب نیستند و اتفاقا در انتخابات اینها هستند که صحنه را گرم می کنند را نبینی و این نیروهای مخلص شهرهای مختلف را بازی ندهی، یعنی هنوز فهم درستی از «ظرفیت های بالفعل مردمی» در کشور نداری! مشکل در هر دو طرف ماجراست! هم در طیف باصطلاح روشنفکران و نخبگانی که واقعا مردم را نفهم می پندارند و خودشان را عقل کل برای تصمیم گیری می دانند با ابزار «علم»! هم در طیف باصطلاح دینداری که واقعا جایگاهی برای مردم در منظومه فکری خودش قائل نیست و نتیجه اش می شود این که هر دو شده اند دو سر یک قیچی برای بریدن مردم و ظرفیت غیر قابل احصاء آنها! مساله همین است که اینها ما را کوتوله می خواهند! حرف گوش کن می خواهند! بله قربان گو می خواهند! و باید مدام جمع را محدود و محدودتر کنی تا این خواست شکل بگیرد! وقتی با توده های گسترده تری از مردم ارتباط گرفتی، باید در خودت توان اقناع و سعه صدر را توسعه بدهی و آمادگی این را داشته باشی که نظر آنکه قوی تر است اجرا بشود نه الزاما شما!! و همین هست که آقایان را می ترساند! البته این ترس ریشه در منافع دارد لذا همه دنبال گماردن «خودی ها» در پست های مختلف هستند. یعنی کسی که از خود ماست! رهبری معتقدند «راه مقابله هم حضور مردم است. مردم در مسائل اقتصادی باید وارد بشوند، در مسائل سیاسی باید وارد بشوند، در انتخابات باید جدّاً وارد بشوند، حتّی در مسائل امنیّتی باید وارد بشوند» و «مسئله‌ی حضور مردم در صحنه ــ که جزو لوازم حتمی اداره‌ی صحیح کشور و پیشرفت انقلاب و به نتیجه رسیدن انقلاب و به هدفها دست یافتن انقلاب است ــ باید ترویج بشود؛ هر کسی صدایی دارد، هر کسی زبان گویایی دارد، هر کسی مخاطبی دارد، هر کسی میتواند اثر بگذارد، باید روی این زمینه کار کند» مشکل ولی در باور به این مساله است در مسوولان و سیاسیون کشور! آنها که پدرسالارانه لیست ها را می بندند و مردم را پادوی ستادهای خود می خواهند! متاسفانه ذلت بار اینکه بخشی از حزب اللهی ها هم همین قاعده را پذیرفته اند! و اصلا همین که مردم را به انتخابات محدود کنی خود نشانه انحطاط در فهم این امر ضروری است. حال آنکه امام صراحتا تئوری لزوم تصمیم گیری 500 روحانی معمر برای کشور را به سخره می گیرد و خطرناک تر از سکولاریزم گذشته حوزه می داند! بیایید از اصلاح باور شروع کنیم که مشکل در اینجاست! اگر باور شکل گرفت ملزوماتش هم خواهد آمد. آنگاه است که در انتخابات نیز به مدلی بنام «وحدت گفتمانی» خواهیم رسید. نه یکی کردن لیست ها... آنگاه است که همه کلونی های جمعیتی دلسوز و خوشفکر این فرصت را خواهند داشت که گزینه های قوی را پس از گفتگوهای ملاک مند مطرح کنند که قطعا اشتراک آنها زیاد خواهد بود و این گونه است که جامعه به انتخاب آگاهانه و بالندگی و فهم مسائل حکمرانی کشور نیز دست خواهد یافت. فهمی که بشدت گران قیمت تر از انتخاب این و آن است. فتامل! 📍 @komeilialireza
💓 نفس مجاهد گرم است یاسر عرفات موسس اولین حرکت بزرگ و فراگیر مسلحانه فلسطینی چنین می گوید: در سال ۱۹۵۴ دانشجوی دانشگاه قاهره بودم که یک روز یک سید ایرانی آمد و برخلاف بقیه سخنرانان که یک ربع حرف می زدند بیش از چهل دقیقه خیلی انقلابی حرف زد و همه را میخکوب کرد. جلو رفتم و خودم را معرفی کردم. گفتم فلسطینی و فرزند حیفا هستم. پرسید اینجا چه می‌کنی؟‌ گفتم دانشجوی راه و ساختمان هستم! تشری زد و گفت: راههای تو را صهیونیست ها گرفته اند و تو راه می‌خوانی؟ تو پسر علی هستی، اما ملتت در اسارت به سر می‌برد. تو سید حسنی هستی. تو باید دین جدت را یاری دهی. تو باید ملت فلسطین را از چنگال اسرائیل نجات دهی، آن‌ وقت اینجا نشسته‌ای درس می‌خوانی که چه؟» عرفات گفت: تمام موهای بدنم سیخ شده بود. آن شب تمام جزواتم را پاره کردم و تفنگ به دوش چریک شدم. این سید همان است که رهبری انقلاب هم گفته اند: من مقوله‏های سیاسی را کاملًا می‏شناختم و دیده بودم؛ لیکن به مبارزه سیاسی به معنای حقیقی، از زمان آمدن مرحوم نوّاب علاقه‏مند شدم....از بس این آدم، پُرشور و بااخلاص، پر از صدق و صفا و ضمناً شجاع و صریح و گویا بود. حال چرا اینطور بود؟ نفس نواب گرم و موثر بود چون خودش به آن حرفها عمل کرده بود و باور داشت. لقلقه زبان نبود. برای آن هزینه داده بود و سختی هایش را به جان خریده بود. روح او شاد. واقعا جا ندارد حوزه های علمیه این روز را با عنوان «طلبه انقلابی» تکریم کنند ؟! 📍 @komeilialireza