eitaa logo
رب الناس/بقلم علیرضا کمیلی
2.3هزار دنبال‌کننده
34 عکس
23 ویدیو
2 فایل
خاطرات و تأملات علیرضا کمیلی @komaili فعال عرصه بین الملل و عضو اتحادیه امت واحده محقق عرصه های دینی اجتماعی و تشکلی
مشاهده در ایتا
دانلود
🧨 جریان «نوحجتیه» با چفیه ظهور کرده است! اینکه امام در آخرین متن مکتوب خود یعنی «منشور روحانیت»، خطر جریان نفوذی متحجر را تا آن حد بالا می‌برد و تاکید می‌کند که استعمار نفوذی های خود را تا حد مرجع رشد داده است یک نگرانی فرعی است یا مهم؟! اگر مهم است چرا دغدغه هیچ یک از بچه های انقلاب نیست و طلاب حوزه علمیه نسبت به آن هیچ عکس العملی ندارند؟! دلیل اصلی این است که این حضرات هم در ظاهر با ریش و چادر و عمامه و حتی چفیه و عکس آقا هستند و در «مناسک مذهبی» با جریان انقلابی اشتراک دارند و تشخیص آنها کار آسانی نیست مگر آنکه ملاک اصلی تمایز این دو را بشناسیم. 👈 ملاک اصلی تمایز چیست؟ بروید به صفحات اینها و ببینید آیا پس از خواندن دهها مطلب آنها اگر دشمن اصلی شما «استکبار جهانی» و «آمریکا و اسراییل» شد بدانید که تمایز اصلی یعنی «اولویت شناسی» را درک کرده ولی اگر خواندید و مهمترین دشمن شما «اهل سنت» یا دیگران شد شک نکنید که آن جریان نوحجتیه است. حال برخی از آنها می دانند و مواجب بگیرند که می شود از اینکه صبح تا شب بدون شغل در اینترنت فعالیت می‌کنند و کارشان «بانی» دارد، آنها را شناخت و برخی هم جهل دارند و سرباز بی جیره مواجب این جریان شده اند حتی اگر دل در گرو انقلاب داشته باشند و چفیه هم بیاندازند! راه حل این است که از ظاهر بگذرید و به این ملاک یعنی «اولویت فکری» نگاه کنید. از برچسب خوردن توسط این جریان دروغگو هم نترسید چون خود امام می گوید اینها به ما برچسب «وهابیت و بدتر از وهابیت» می‌زدند و آقا می گوید اینها به ما می‌گویند شما «سنی» شده اید! و علی الله فلیتوکل المتوکلون... 📍 @komeilialireza
👈 چرا تبعیت سیاسی از اصلاح طلبان برای اهل سنت، هم غیرواقعی هم مضر است؟! مگر می شود جامعه دین مدار اهل سنت ایران با نظرات مدرنیستی اصلاح طلبان همراه باشد؟‌ خوب به یاد دارم که یکی از مولوی های استاد در مسجد مکی زاهدان وقتی یکی از یادداشت های محمد قوچانی را خوانده بود نگران از مضمون آن گفت اینها دارند به کدام مسیر می روند؟! و من گفتم خب شما رای میدهید و فکر میکنید همفکر خود را برگزیده اید! چند سال قبل در گروهی که جمعی از سیاسیون اهل سنت بودند مطرح کردم که من اگر جای شما بودم بدنه هایی از اهل سنت دارای فکر اصولگرا را به بدنه سیاسیون این جریان متصل می کردم تا هم سوء برداشت ها را کاهش دهم و هم از آن طریق, فشارهایی که گاها اعمال می‌شود را کاهش دهم که جناب رحیمی جهان آباد به من توپید که پیوند ما با اصلاحات هست و بس! من البته درباره ایشان تعجب نکردم ولی مانده بودم با دهها دوست مذهبی سنی مذهب خودم چه کنم که میدانم با رویکردهای غربگرایانه اصلاحات همراه نیستند ولی در سطح نخبگان آنان تلاش مناسبی برای پیوند با اصولگرایان نشده است! سالها قبل در یادداشت هایی با عنوان «چرا فکر تقریبی به جریان سیاسی ربط ندارد؟» با ذکر مصادیقی از افراطیون مذهبی اصلاح طلب و معتدلین اصولگرا نشان دادم که اتفاقا در هر دو بدنه سیاسی، تند و کند وجود دارد و اگر مبنای حرکتهای اجتماعی ما, «اندیشه» و نه «قومیت یا مذهب» باشد خواهیم توانست با هم کار کنیم. من البته می‌فهمم که برخی رفتارهای امنیتی و بی مهری های سیاسی، اهل سنت را گله مند کرده است ولی اصل مسأله را عدم وجود «ارتباطات» جدی و منظم بلندمدت میدانم. باید از تعصبات قومی و مذهبی عبور کرد و به «کنش سیاسی طبیعی» که همانا انتخاب مبتنی‌ بر صلاحیت های کاندیداهاست نزدیک شد خواه گزینه اصلح، اصلاح طلب باشد خواه اصولگرا! من رای تقلیدی و تعبد محض را نوعی توهین به شعور جامعه میدانم چه مروج آن شیعیان باشند چه اهل سنت! 📍@komeilialireza
📜 جلیلی کتاب خوار است! کتاب «اطلس رهبران» که بیش از ۵۰۰ صفحه است را به دکتر رساندیم. دو روز بعد دیدم خط کشی شده و حاشیه نویسی شده تمام شده بود و نسخه ای را به رهبری هم رسانده بودند. کتاب «زندگی من» از گولدا مایر ۶۰۰ صفحه است. دوستی که به ایشان رسانده بود می‌گفت چند روز بعد تماس گرفتند که آیا فایل آن را می‌شود داشته باشیم؟ پرسیدم چرا؟ گفتند چون میخواهیم خلاصه آن را به رهبری بدهیم و همین کار را هم کردند و معتقد بودند باید همه مسوولان کشور این کتاب که شیوه های تشکیل رژیم صهیونسیتی را به خوبی نشان داده است، بخوانند. من این نوع کتاب خوانی را فقط در رهبری انقلاب دیده بودم. واقعا فهم انسان تابع همین عمق همه جانبه است و بدون فهم اساسا شرط لازم تصمیم گیری هم وجود ندارد. بیست سال قبل کتاب «چیستی علم» ترجمه دکتر سعید زیباکلام را به ما معرفی کرده بودند. دو سه روز پس از طوفان الاقصی جلسه ای بود که جناب جابری انصاری هم حضور داشتند. گفتند: «این کتاب خاطرات منیر شفیق که شما زحمت ترجمه آن را کشیدی به خوبی نشان میده که چطور یک انسان مجاهد فلسطینی از نگاه چپ به اسلام گرایی کوچ کرده است.» کتاب ۶۵۰ صفحه است. همان جا این تعبیر را هم کردند که «این اتفاق وجودی است هم برای جبهه ما هم برای رژیم» بعدا این تعبیر را از آقا در دیدار با نبیه بری شنیدیم. از همه عجیب تر برایم معرفی کتاب «فلسفه فیلم» استاد احمد رضا معتمدی بود. کتاب سنگینی است ولی دکتر خیلی خوشش آمده بود و به برخی معرفی هم می کرد. کتاب بیش از ۶۰۰ صفحه است. 📍@komeilialireza
📭 برنده صندوق انتخابات چه کسی خواهد بود؟ گرچه این نوع تحلیل ها باید به آمارهای دقیق تری مستند شوند ولی ناظر به آمارهای گذشته می‌توان نوعی برداشت عمومی از رفتار سیاسی جامعه ایرانی ارایه داد: انتخابات ۹۶ که به انتخاب لب به لب روحانی منجر شد با مشارکت ۷۳ درصدی جامعه همراه بود. انتخابات گذشته هم که با مشارکت کمتر از ۵۰ درصدی جامعه همراه بود بدلیل عدم وجود رقابت جدی یا این تصور در بخشی از جامعه بود که رییس جمهور از قبل انتخاب شده است! آنچه در ماجرای مهسا امینی رخ داد و موج تحریم انتخابات، اثری منفی بر قشر خاکستری گذاشت اما جریان اصلاحات که فکر می کرد شهید رییسی دو دوره ای می شود با شهادت ایشان و پس از حدود هفت سال بنا دارد تا نقشی موثرتر در انتخابات بازی کند و با تمام قوت وارد شده است. حدود ۲۵ درصد جامعه که همواره در انتخابات حاضر نمی‌شده ولی اصلاحات حالا با مشکل جدی اعتمادسازی مجدد در بدنه ای که حد فاصل ۵۰ تا ۷۰ درصد را پر می‌کنند روبروست. اگر این مخاطب به میدان بیاید اصلاحات می تواند امیدوار به پیروزی باشد هر چند بنظر من روحانی قابلیت اجماع سازی در بدنه سنتی جامعه را نیز داشت و پزشکیان کمتر حامل‌ این معناست. بعید است اصلاحات با همه توانی که به میدان آورده بتواند اعتماد مردم را مجددا کسب کند چون هم تجربه عملکرد روحانی بسیار بد بود و‌ هم ناامیدی القایی از ماهواره و موج تحریم انتخابات همچنان حاکم هست. اصلاحات باید بتواند هم آن بیست درصد را زنده کند و هم نیمی از پنجاه درصد دیگر را با خود همراه نماید که کاری سخت است لذا یحتمل رییس جمهور بعدی از میان جلیلی و قالیباف خواهد بود و فعلا وضع جلیلی بهتر است. لذا در صورت وجود مشارکت ۵۰ درصدی و حتی بالاتر اگر جلیلی و قالیباف بمانند هم پزشکیان نمی‌تواند پنجاه درصد آرا را از آن خود کند اما در صورت مشارکت بالاتر مردم، حضور همزمان جلیلی و قالیباف به کمک او خواهد رفت. یادمان نرود که امسال انتخابات شوراها که عامل حضور مردم در پای صندوق های رای بخاطر وجود یکی از نزدیکان در میان شوراها بوده را هم نداریم و بعید است مشارکت بتواند به عددی بالاتر از ۵۰ برسد. والله اعلم! 📍 @komeilialireza
💌 اندر حکایت حمایت چهره ها! این روزها خبر حمایت این و آن به گوش می رسد. یادم هست انتخابات سال ۷۶ کلا همین حمایت ها محور فیلم های تبلیغاتی کاندیداها بود ولی در سطح مراجع و علمای بزرگ ..کلی مرجع از جناب ناطق نوری حمایت کردند و برخی هم از جناب ری شهری و اندکی هم از سید محمد خاتمی... 👈 اصل این اقدام، ضد آگاهی است. ضد رشد است!‌ چرا؟ چون چه عالم چه سلبریتی وقتی بدون بیان دلایل خود، صرفا به حمایت می‌پردازد، گرچه شاید به رای بخشی از جامعه جهت بدهد ولی باعث رشد نمی‌شود! برخی چنان اعلام موضع می‌کنند تو گویی نظرشان حجت است! اینها هنوز نفهمیدند که در نگاه انقلاب اسلامی «انتخابات موضوعیت هم دارد نه فقط طریقیت» یعنی انتخابات صرفا محملی برای انتخاب یک فرد نیست و اتفاقا کلاس درسی برای فهم «مسایل مهم کشور و حکمرانی» است. اینکه برخی خواص جامعه ادله خود را توضیح میدهند خیلی خوب است و اتفاقا معلوم می شود برخی افراد که یک عمر برای مردم از «حجیت برهان و ادله قطعیه» سخن گفته اند با چند «اماره ظنیه» جمع بندی می‌کنند و بجای گفتگو بر سر ادله قطعیه، ارجاعات عاطفی و ظنی را به میدان می کشند! ولی خب همین طرح ادله، باعث ایجاد زمینه نقد و گفتگو و رشد جامعه است و جای شکر دارد و سطح تفکر سیاسی نخبگان و مردم را رشد خواهد داد. 📍 @komeilialireza
🚨 جلوی سوء استفاده سیاسیون از قومیت و مذهب را بگیریم! دوباره انتخابات شد و سوء استفاده تحقیرآمیز و فریبکارانه اصلاح طلبان از گسل‌های قومی مذهبی آغاز شد!‌ کسانی‌ که همه عمر سخنی از اهل سنت و بلوچ و ترک و کرد به میان نیاورده اند حالا غمخوار همه آنان شده اند که زشت بودن آن هویداست! 👈 ولی سوال من این است که اساسا چطور می شود قابلیت این موضوعات برای سوءاستفاده افراد داخلی و خارجی را از بین برد؟ پاسخ معلوم است: اجرای عدالت و رفع تبعیض که لازمه تحقق واقعی آن هم اصلاح نگرش های‌ افراطی است! اینکه در برخی نقاط کشور مثل سیستان و بلوچستان توسعه نیافتگی وجود دارد الزاما بخاطر «تبعیض» نیست هر چند در برخی مدیران بومی ممکن است این نگاهها نیز باشد ولی احساس اقلیت ها از آن وضعیت به محرومیت ناشی از تبعیض قومی یا مذهبی می گراید که راه حل آن ایجاد توسعه و اجرای عدالت است. اما برای اینکه رفتارهای اجتماعی و سیاسی اقوام و مذاهب نیز با یکدیگر بهبود یابد، باید هم جلوی افراطیون آنان با قوت ایستاد و اجازه تحریک احساسات مذهبی یا قومی را به هیچ وجه نداد و هم با کارهای فرهنگی، نگرش های دوقطبی ساز و واگرایانه قومی یا مذهبی را به حاشیه راند که در اینجا نقش اهالی معتدل فکر و هنر و کنش‌گران وحدت معنادار می شود. امیدوارم با تلاش همه به روزی برسیم که که کلمات سنی و کرد و بلوچ و... هیچ احساس تمایز یا اقلیتی را برنیانگیزد. آمین! 📍 @komeilialireza
🧰 عقلانیت جلیلی یعنی این! وقتی دکتر جلیلی در مناظرات تاکید کرد که من حتما «برنامه هفتم توسعه» را اجرا خواهم کرد برخی که منتقد برنامه هستند این تاکید را نوعی، رویکرد تکنوکراتی و همراهی با وضع موجود خواندند! همچنین برخی دیگر، تاکیدات ایشان بر طرح های کارشناسی را غرب زدگی می نامند! ایشان در عین داشتن فهم تمدنی و دینی از انقلاب و حفظ رویکرد انتقادی نسبت به رویکردهای لیبرالیستی برنامه های توسعه سابق که آنها را مورد نقد نیز قرار داده، خود را پایبند به قانون کشور می داند و تخطی از آن را خلاف تعهد شرعی خود به نظام می‌پندارد. نمی توان کشور را معطل کسانی‌ کرد که مدعی رویکردهای دینی هستند ولی طرح عملیاتی در بساط ندارند. همین رویکرد، زمانی که یک جریان فکری در قم بشدت برنامه بیست ساله را رد کرد از طرف رهبری مطرح شد و تاکید شد که این سند ملی و راهبردی، نتیجه توان کارشناسی موجود کشور است و نظرات انقلابیون بر آن حاکم بوده است لذا نباید بدون وجود جایگزین، آن را تخریب کرد و در عین حال باید نظریه پردازی دینی را تقویت نمود. گرچه او نیز رویکرد انتقادی به برنامه هفتم دارد ولی این پافشاری بر لزوم اجرای این سندهای بالادستی قانونی و مصوب کشور نشانگر «رویکرد عقلانی» او به ساز و کارهای موجود در کشور است. این دقیقا خلاف همان تصویری است که عده ای از جریانات مخالف وی قصد دارند از او بسازند. در سالیان مدیریت شورای امنیت ملی کشور نیز بعضاً مواضعی از ایشان نسبت به برخی پرونده های منطقه ای مثل یمن و بیداری اسلامی و... دیدم که منطبق بر تصمیم جمعی نظام بود هر چند ایشان شخصا انتقاداتی به آنها داشت ولی از مدیرانی نبود که اگر با تصمیمی مخالف هست آن را اجرا نکند. انصاف گوهری است نایاب که خصوصا در زمانه انتخابات باید بروز کند والا منطق «هدف وسیله را توجیه می‌کند» جواز هر کاری می دهد! 📍 @komeilialireza
📉 آغازی بر نقش آفرینی سیاسی مردم و پایان پدرخواندگان سیاست! بعد از انتخابات ۹۸ که مشارکت کمتری را شاهد بودیم دکتر جلیلی را دیدم. گفتند: «زمان شاه رفته بودم توی خیابان دیدم یک سری عکس روی دیوارهاست. کسی نمی‌دانست ماجرا چیست. پرسیدیم گفتند ظاهرا انتخابات است!! یعنی وضعیت رای مردم اینطور بود و کاملا نمایشی...» و ابراز نگرانی‌ جدی کردند که مبادا مردم حالا نسبت به این مسأله بی تفاوت بشوند. چون باور دارند جمهوریت پایه مشروعیت ماست. از سال ۷۸ و خصوصا ۸۲ که در مشهد کاندیدای مجلس شدند حرف شان این بود که: «نمی شود علت محدثه انقلاب حضور مردم باشد و علت مبقیه نه! یعنی چون این انقلاب با حضور مردم شکل گرفته با همین حضور هم تداوم خواهد داشت پس‌ یک عنصر حیاتی است» و سم مهلک این حضور واقعی را جریانات سیاسی می‌دانستند که مردم را عملا از «انتخاب واقعی» حذف میکنند. خود ایشان هم همان سال با وجود رای بسیار بالا، توسط یکی از همین لیست های سیاسی فاسد که بنام «هو المطلوب» توزیع می شد از مجلس بازماندند و با وجود رزومه ملی در لیست سیاسیون قرار نگرفتند هر چند تلاش چند جوان نوپا شگفت انگیز بود! البته حالا همان نوپاها بزرگ شده اند و کاندیداهای آنان کاملا به مجلس راه یافته اند. در این زمانه تحول سیاسی و بازنشستگی پدرخوانده ها، حضور جلیلی زمینه ساز جوان شدن حاکمیت و پایان پیران سیاست و تکنوکرات های بدنه دولت که از پیوند قدرت و ثروت منفعت فراوان برده اند خواهد بود انشالله. 📍 @komeilialireza
💎 درباره عشق نوجوانی ام... برای یک نوجوان، گرچه پهلوانی و کندن درب خیبر خیلی جذاب است ولی اینکه همان شخص هم زمان، برای دل خوشی کودکان ایتام شهدای جنگ ها، به آنان سواری می دهد مسأله را جذاب تر می‌کند و نوعی تناقض را در ذهن او می‌کارد چرا که تصویر عرفی از جنگجو، خشونت است نه اینقدر عطوفت! کم کم که بزرگ تر می‌شدیم کتاب هم می خواندیم: «علی علیه السلام» اثر شهید دکتر علی شریعتی، تصویر شور انگیز دیگری نسبت به آن مرد بزرگ ایجاد کرد. اثر گرانسنگ «فروغ ولایت» آیت الله سبحانی و اثر خواندنی «جاذبه و دافعه علی» از شهید مطهری و چندین کتاب دیگر هر کدام شناختی متفاوت رقم می‌زدند و نهایتا هم مجموعه «الحیات» و «نهج البلاغه» که مملو از معارف بلند و نکات دقیق زندگی‌بخش بود. خدایا! تو شاهد باش ما از کودکی و نوجوانی عاشق این انسان کامل شگفت انگیز شدیم. عدالت را از او آموختیم و وحدت خواهی را در سیره و کلام او شناختیم. اینکه خطر متحجران را بفهمیم و از بیان حق و هزینه دادن برای آن نهراسیم را خود او برای ما مشق کرد. ما از علی ع آموختیم که باید مدافع مظلوم باشیم و در این راه، قومیت و مذهب نشناسیم. ما از او آموختیم که علوی حقیقی امروز، غزاوی و قسامی و جهادی و حزب اللهی است. ما را در راه عشق این الگوی قدسی زمینی ثابت قدم بدار! آمین! 📍 @komeilialireza
💎 آیا می شود ساختار اداری فشل کشور را کارا کرد؟! وقتی دوره معاونت اروپا و آمریکای وزرات خارجه تمام شد در شورای عالی خدمت دکتر جلیلی رسیدم. از ایشان پرسیدم بنظر شما کارایی وزارت خارجه چطور بهبود خواهد یافت؟ این سوال بنظرم مهمه چون مانع جدی کارایی کشور، ساختار اداری اجرایی فشل کشور ماست! نکات مفصلی را گفتند از جمله اینکه: «در مورد خاص وزارت خارجه باید به برخی حقوق داد ولی سر کار نیایند چون مانع کار واقعی هستند!! در نیمه دیگر باید دنبال نیروهای توانمند گشت. من این کار را کردم. جلساتی را با کارشناس، کارشناس ارشد، مدیر گروه، مسوول میز، رئیس اداره، معاون و...که در وزارت خارجه هست برگزار میکردم که شرط شرکت در آنها، ارائه تحلیل مکتوب از منطقه محل کار بود و آنجا به مباحثه می پرداختیم. مسوولان رده بالاتر، شرط ورود به جلسه که تهیه تحلیل مکتوب بود را نوعا رعایت نمی کردند. بعد از مدتی، با شناخت دقیق کل کارشناسان تا معاونان، جای برخی را که توانمند بودند و بدلایل نوعا غلط مورد بی مهری واقع شده بودند را عوض کردم! به این ترتیب، به پنج تا ده درصد هم تزریق نیرو لازم داریم و نیاز نیست اتوبوسی آدم ببریم و بیاوریم!» ایشان معتقدند علاوه بر لزوم کوچک سازی و اصلاح ساختارهای اداری اجرایی بزرگ کشور می توان با بدنه توانمند موجود در همین ادارت هم کارآمدی را افزایش داد. داشتن سابقه اجرایی از پایین ترین تا بالاترین رده، شناخت دقیق فرآیندهای اداری کشور را نصیب ایشان کرده که به راه حل هایی برای عبور از بروکراسی انجامیده است. 📍 @komeilialireza
🤝 درباره ترکیب‌ «محمدباقر جلیلی»! با عنایت به تاکید مجدد رهبری باید گفت که بخشی از جامعه حتما به دنبال تداوم مسیر شهید رییسی است و آن را درست یا غلط در دکتر قالیباف نمی بیند. با ماندن همه کاندیدها دور دومی شدن انتخابات قطعی است و بعید نیست بین پزشکیان و یکی از آقایان جلیلی یا قالیباف باشد. بدنه فعالی که جان خودش را هم برای انقلاب میدهد در ستادهای دکتر جلیلی است و اینها حاضر نیستند برای قالیباف بدوند. رای آنها به ایشان در صورت لزوم، متاسفانه از باب «دفع افسد به فاسد» خواهد بود! لذا در صورت مواجهه قالیباف و پزشکیان بعید است تیم های فعالی که روستا به روستا می‌روند تا رای مردم را جلب کنند تشکیل بشود و این عامل خطرناکی است. گرچه پزشکیان آنقدر رای ندارد که دور اول را ببرد و عدم اجماع اصولگرایان مضر نیست ولی در دور دوم، حدود ۳۰ درصد جامعه قطعا با نماینده انقلابی است و دیگران در تردید به سر خواهند برد لذا این بدنه پویا نقش مهمی را ایفا میکنند که در صورت حضور جناب قالیباف خوف آن می‌رود که آنان بی تفاوت بمانند و اقدام درخوری نکنند. شخصا قالیباف را فاسد نمی دانم هر چند از ضعف های او نوشته ام ولی بدنه پویای انقلابی مذهبی و حتی روستایی تفکر دیگری نسبت به ایشان دارد. گرچه برخی انقلابیون می توانند نقش تعدیل کنندگی را ایفا کنند ولی باز هم این تصویر نمی‌شکند لذا باید نگران بود و این رای منفی جدی را نادیده نگرفت. طبعا درباره دکتر جلیلی هم بخشی‌ از بدنه متوسط شهری دچار ابهام است که این نیز با حضور برخی چهره‌ها و حمایت آنان قابل‌ تعدیل است. چنانچه سال ۹۲ نوشتم بهترین گزینه «محمد باقر جلیلی» است و حالا هم اگر ترکیب درستی از ستادهای این دو بتوان به دست آورد پیروزی قطعی است چرا که چهره دولت منحوس روحانی هنوز در اذهان جامعه خراب است و پزشکیان بطور تمام عیار با همان تیم به میدان آمده است. در همه این حالات اگر انتخابات زیر پنجاه الی شصت درصد باشد شکست پزشکیان قطعی است و البته اینطور نیست که با افزایش مشارکت هم قطعا برنده باشد چرا که قیاس امسال با ۹۲ که روحانی تازه آمده بود و مرحوم هاشمی‌ هم حامی‌ او بود یا ۹۶ که هنوز مردم برای او فرصت قایل بودند و مشارکت هم ۷۳ درصدی بود نابجاست. البته پزشکیان هم ظرفیت های شخصی خاص خود را داراست ولی شخصا نگران رای آوری او نیستم چرا که دولت سوم روحانی است. پ ن: فعلا فقط به تبلیغ اصلح بپردازیم و بس! 📍 @komeilialireza
⛔️ شما به حضور حداکثری باور دارید؟ بخدا دروغ می گویید! فرزند شهیدی؟ خب گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل ؟! چون بی تقوایی سیاسی می‌کنی یعنی هیچی نیستی! منبری هستی؟ خدا به نفست اثر بدهد ولی حق نداری خلاف مبانی سیاسی انقلاب عمل‌ کنی و ارزشهای کشور را خرج کاندیدای خودت کنی! سالهای طولانی است عده ای محدود و معدود که بیش از اکثریت جامعه می فهمند می‌خواهند برای مردم تصمیم بگیرند! اسم شان پدرخوانده است هر چند خوششان نیاید... 👈 ما خوب یادمان هست! همین ها سال ۸۴ قسم حضرت عباس علیه السلام خوردند که احمدی نژاد خاین است و وحدت شکن است و باید کنار برود! همین ها سال ۹۲ سه گزینه که جمعا ۱۰ میلیون رای آورده بودند را وحدت شکن خواندند و گزینه خودشان را با ۶ میلیون رای مطلوب کشور و ملت خواندند. البته بنده هم همان سال به همان گزینه شش میلیونی رای داده بودم! حالا هم با دیکتاتوری و زور بنگاه‌های رسانه ای و لابی های سیاسی می‌گویند تو درست است اقلا ده پانزده درصد یعنی بیش از سه چهار میلیون رای بیشتر داری ولی چون ما علم غیب داریم مثل سال ۸۴ می گوییم تو وحدت شکن هستی و باید از همین حالا کنار بروی! تو را به خدا از این تبختر و دیکتاتوری دست بردارید. بگذارید مردم آزادانه رای بدهند! اصلا دور دوم را خدا آفریده برای همین که دو نفر برتر رقابت کنند. چرا باید شما تعیین کنید چه کسی رقابت کند و چه کسی نه؟! خب کاندیدای شما چطور‌ نمی‌تواند رای مردم را در دور اول بگیرد ولی در دور دوم پیروز است؟ رای با رویکرد حداقلی و دفع افسد به فاسدی خوب است یا رای دلی و با شور و حال؟! چرا باید شما تشخیص بدهید که چه کسی بهتر است و به رای مردم نباید تن بدهید؟! مدل شوم کاندیدای پوششی را عارف و جهانگیری بنیان گذاشتند و به کام حضرت خوش آمد!‌ انتخابات دو مرحله ای می‌شود؟ خب‌ بشود. در دور دوم اگر حضور حداکثری رقم بخورد مردم به شما رای نمیدهند؟ خب‌ ندهند! بالاخره ما نفهمیدیم حضور حداکثری را دوست دارید یا نه ؟ واقعا به این سخن رهبری باور دارید یا نه؟! خب بگذارید مردم پرشورتر حضور یابند خروجی‌ هر چه شد شد! تازه چه کسی گفته آقایی که در خود تهران با این همه خدمت اینقدر رای آورده را مردم برخواهند گزید؟ مگر مردم نشان نداده اند که افراد راستین در عقیده خودشان - هر چه که باشد- را بر می‌گزیند نه کسانی‌که نه این هستند نه آن؟! تو را به خدا از این سیاست ورزی ضد مردمی و آلوده به دیکتاتوری پدرخوانده ها دست بردارید! 📍 @komeilialireza
🧮 دو شرط اساسی پیروزی در دور دوم انتخابات ستادهای انتخاباتی حتی در اردوگاه اصولگرایان، بخاطر تحریک رفقا به کناره گیری، لولویی از «دولت سوم روحانی» ساختند که واقعا هم هست ولی از آن مهمتر تصویری از «رای آوری قطعی کاندیدای اصلاحات» ساخته اند که با واقعیت میدان تطابق ندارد چرا که نماینده آنان زیر چهل درصد آراء را در بهترین حالت داراست و امکان شکست آنان در دور دوم اصلا کم نیست. 👈 به دو شرط! اول اینکه بجای خالی کردن دل هواداران، آنان را به حرکت برای «گفتگو با آحاد جامعه» تشویق کنید و باور داشته باشید که حرف درست و منطقی شنیده می‌شود و حتما در رای مردم موثر است و اینطور نیست که آراء تغییر نکنند. دوم اینکه ستادهای خود را جمع نکنند و به خانه نروند! هر کس به دور دوم نرفت با تمام قوا به حمایت از فرد پیروز همت بگمارد والا «عدم هم افزایی» می تواند به نتیجه تلخی‌ منجر بشود که البته لازمه آن سعه صدر و «تبدیل رقابت به رفاقت» است. اصلا خوب است که کاندیدای راه نیافته بشود مسوول‌ ستاد کاندیدای راه یافته تا کمترین ریزش رای را ایجاد نماید. متاسفانه با وجود موج های تخریبی درون گفتمانی خصوصا در این روزها مقداری اقناع سخت می نماید ولی عقلا باید از همین حالا میدان دار بشوند و رفاقت ها را شکل بدهند و البته مراقب اختلاف افکنی اتاق عملیات روانی رقیب باشند! 📍 @komeilialireza
✂️ چرا پدرخواندگان اصولگرایی و اصلاح طلبی هر دو ضد جلیلی هستند؟! حق میدهم که حتی ساعت ۱:۲۰ شب‌ هم تلاش کنند از حاجی‌ خرج کنند و آخرین تلاش شان را بکنند تا مردم را از لولوها بترسانند ولی چرا بدنه اصلی سیاسیون یعنی کسانی‌ که مراکز اصلی ثروت و قدرت را در اختیار دارند از اصولگرا تا اصلاح طلب مخالف جدی جلیلی بودند و واقعا از همه ارزشهای جهان خرج کردند تا کسی بجز او رییس جمهور بشود ؟! از نکات مهم و جالب این دوره، برای خودم این بود که دیدم گرچه بدنه جوان تازه واردی که با رییسی وارد دولت شده بودند سمت دکتر جلیلی ایستادند ولی درعین حال کل بدنه تکنوکرات همه نهادهای کشور و حتی نهادهای انقلابی با قالیباف و برخی پزشکیان بودند. 👈 براستی جلیلی چه خطری برای اینها دارد؟ مهمترین چیزی که من از قدیم در دکتر جلیلی دیدم محل ندادن به این آقایان بود. نه جلسات آنها را شرکت می کرد نه از حرف آنها برای آمدن یا نیامدن یا ماندن و نماندن تبعیت می کرد و این خطرناک است چرا که اینها باید بتوانند نظرشان را در کشور اعمال کنند و می‌کنند! آری! «انتخابات» تنها ابزار قدرت یابی کسانی‌ است که به این دو سر قیچی قدرت متصل نیستند چنانچه احمدی نژاد همین طور بود و اگر «رای مردم» نبود این افراد حق ندارند از جایی بالاتر بروند و منصب مهمی داشته باشند! این یک حقیقت تلخ است ولی به شکل ملموسی اصحاب قدرت احساس خطر کردند و فقط مردم هستند که می‌توانند این معادله و «بازی بزرگان» را بر هم بزنند. پ ن: همه کسانی که محکم پای این جریان تخریب آمدند را مزدور آنها نمیدانم ولی برخی مستقیما منافعی دارند محکم !! 📍 @komeilialireza
🔒 نقش بدعت «اجماع» علیه آگاهی، کنش‌گری و مردم سالاری! در همین انتخابات به وضوح از ابتدا می‌شد سردی جریان فعال و کنشکر مردمی را به خاطر «بلاتکلیفی» ناشی از بدعت اجماع دید! خیلی ها با این حجت که هنوز نمی‌دانیم باید برای چه کسی کار کنیم برای هیچ کس کار جدی نکردند و خب‌ طبعا از این «بی تحرکی» نمی شود نتیجه ای جز انتخابات سرد و مشارکت حداقلی گرفت! همه منتظر بودند تا یک عده «باصطلاح عقلای‌ قوم» در تهران برای آنها تصمیم بگیرند! آقایانی که همواره با مدل حداقلی و تنازل گرای «لولوسازی» کار سیاسی کرده اند با دامن زدن به مسأله اجماع، عملا هم شور و حال انتخاباتی را کشته اند و هم بدنه دلسوز کشور را دچار ابهام و ترس و تردید و نگاه حداقلی کرده اند. راه حلی جز ایجاد جریان انقلابی «سیاسی» از نسل جوان نیست. جریان کنونی عرصه سیاست هنوز در دستان جریانات سنتی است که با مبانی انقلاب در انتخابات حاضر نمی‌شود و دایما با تفکرات ضد آگاهی و ضدمشارکتی «صالح مقبول» و «اجماع» و.. شعور و تحرک مردم را به محاق می‌برد. اساسا انتخاباتی رشد آور است که سلایق مختلف و حتی شبیه به هم در آن دیده شود و درباره تفاوت های کاندیداها و ایده های آنان بحث های جدی شکل بگیرد ولی با طراحی صحنه توسط پدرخوانده های اصولگرایی، عمده بحث مردم به اینکه چه کسی می‌ماند و چه کسی از کدام کاندیدا حمایت کرد، رفت! اجماع فقط در لحظات آخر و آن هم اگر مطمین باشیم طرف مقابل مضر، یک صدا و یک سبد شده و حتما رای می‌آورد از باب «دفع ضرر» معتبر است والا «انتخابات رقابتی پرشور» طبیعتاً به دور دوم کشیده می‌شود و نهایتا هم «میزان رای ملت است» اگر باوری به این امر، وجود داشته باشد! آیا در آینده شاهد جریان جدید سیاسی که حقیقتا انتخابات را محمل‌ رشد مردم بداند خواهیم بود یا نسل جوان سیاست هم از روی دست گذشتگان و با همان مبانی غلط کار خواهد کرد؟! 📍 @komeilialireza
❇️ گزینه های احتمالی دولت جلیلی چه کسانی خواهند بود؟ خیلی ها می پرسند تیم احتمالی دولت دکتر جلیلی چه کسانی اند؟ آنچه می‌نویسم البته حدس های شخصی خود من هست : 👈 دو نکته کلیدی برای فهم این نکته وجود دارد: یکم.‌ بنظرم جلیلی بنا ندارد از افراد مشهور سیاسی بهره ببرد و بیشترین تیم او از جوانانی خواهند بود که کارشناس یک عرصه هستند و امروز در دل نهادهای کشور حضور و مسوولیت میانی دارند و گاها نتوانستند بخاطر عدم وابستگی به جریانات سیاسی، در عین شایستگی‌به مقام بالاتر برسند. مثلا مهندس دوستی که اجرای پالایشگاه مهم ستاره خلیج فارس را بعهده داشت و در دولت شهید رییسی استاندار هرمزگان شد، می‌توانند از گزینه های احتمالی دولت بعد باشند. دوم. جوانان کارشناسی چون دکتر کهتری، کریمی، عزیزی، ایزدخواه و... می‌توانند از گزینه های محتمل‌ مسوولیت های دولت بعد باشند. کارشناسان باسوادی که تجربه سالها کار اجرایی در بدنه دولت را هم دارند و از سلامت شخصی خوبی نیز برخوردارند و محور کمیته های تخصصی دولت سایه ایشان بودند. چنانچه در گذشته دیدیم البته افرادی خبره چون دکتر صفری معاون کنونی اقتصادی وزارت خارجه که در فضای غربگرای آن وزارتخانه رویکرد شرق گرایی را جلو برد و اتفاقات مهمی را با روسیه، چین، شانگهای و... رقم زد نیز از گزینه های دولت سایه ایشان و محتمل‌ دولت آینده می‌توانند باشند. بر خلاف تصور عمومی‌، چهره های رسانه ای گاها تندرو جایی در دولت سایه نداشتند چرا که ساحت مباحث آنجا «مسایل حکمرانی» بود و اینان در آن مقام حرفی نداشتند. البته قبول دارم که این طیف بدلیل تحرک رسانه ای، برند دکتر جلیلی را جابجا کرده اند ولی عقلانیت تعاملی جلیلی آن است که در دولت سایه تجلی کرده است و بس! 📍 @komeilialireza
🔻 خاطره ای از نسبت جلیلی با فلسطین این روزها بچه های فلسطینی نگران از نتیجه انتخابات سوال می‌کنند که اوضاع از چه قرار است؟ چرا که می دانند گرچه سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی درباره مقاومت فلسطین تغییر نمی کند ولی سرعت و کیفیت آن می تواند تغییر کند چنانچه می گفتند ما در دوره جلیلی در شورای عالی پیشرفت بیشتری در کارهای خودمان بخاطر بهبود در هماهنگی ها داشتیم. چند سال قبل، یک بار که تهران بودم دکتر گفتند بیا مهمانی داریم. رفتم دیدم مرحوم دکتر رمضان عبدالله شلح، دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین و جانشین ایشان جناب زیاد نخاله آمده اند. گفتگوهایی درباره لزوم تاکید بر اسلو شد. زمانی بود که شهرک سازی ها ادامه داشت و دوستان معتقد بودند حداقل دشمن را باید به اسلو پایبند کرد. دکتر البته نقد داشت و می گفت سطح مسأله نباید اینقدر پایین بیاید که ما به اسلو برگردیم و به آن راضی شویم چرا که آنها هم به هیچ قراردادی پایبند نیستند و نخواهند بود. در آن زمان ایشان مسوولیتی جز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی نداشت ولی هم رفاقت با مقاومتی ها از گذشته موجود بود و هم آنها دکتر را قبول داشتند و موثر در کشور می دیدند. در ایام طوفان الاقصی هم جلسات کارشناسی متعددی داشتند. سه روز بعد از این اتفاق، جلسه مشورتی بود که می خواستند راههای پیشبرد این اتفاق را بررسی کنند چون معتقد بودند این رخداد یک نقطه عطف است و اگر در آن ببازیم صدمات جدی میخوریم و بالعکس! 📍 @komeilialireza
🔨 دیکتاتوری رسانه ای اصلاحات در مقابل رای آزادانه مردم! برخلاف ادعاهای موجود، جریان سیاسی موسوم به اصلاحات در به گند کشیدن چهره مخالفان خود و تخریب هر کسی که خلاف آنان حرکت کند بسیار متخصص و بی محاباست! چون به هیچ قاعده دینی و اخلاقی هم پایبند نیستند همچون آذری جهرمی از هیچ توهین و تمسخری ابا ندارند. جالب اینکه الان در برخی مناطق تلفیقی کشور، برخی از اهل سنت از ترس همین هجمه ها جرأت ابراز رای خودشان در حمایت از دکتر جلیلی را ندارند! چرا که فورا با فحاشی و برچسب جاش و لگور و.. مواجه می‌شوند. اگر ساختار قضایی درستی در عرصه فضای مجازی و پلیس فتا وجود داشت که با فحاشان برخورد می‌کرد کسی جرات این اقدامات را نمی‌کرد و آزادی مردم اینگونه سلب نمی شد هر چند کم نیستند کسانی که شجاعانه ابراز نظر کرده اند. مخصوصا در دور دوم که معلوم شده تجمیع رای اصولگرایان آنان را پیروز خواهد کرد خیلی از اهل سنت کشور به دکتر جلیلی پیوسته اند. از قدیم بر این باور بوده ام که اهل سنت چنانچه عقاید متنوعی دارند و اتفاقا اکثرا غربگرا نیستند باید رای خود را نیز بین جریانات سیاسی تقسیم کنند تا در دولت‌های مستقر نیز نفوذ بیشتری پیدا کنند. تجربه تلخ اقتصادی دولت روحانی همه را نگران تکرار آن کرده است خصوصا مناطق مرزی و محروم را! 📍 @komeilialireza
❌ لطفا اهل سنت را تحقیر نکنید! دنیای وارونه ای است. همه چیز برعکس شده... «دولت سوء تدبیر و ناامیدی» امروز‌ مدعی شده است! دولت «بی برنامه گی‌» و «ذلت» بر سر مردم سرکوفت می زند و به سبک مدل های تبلیغاتی تحمیق کننده سابق دوباره به میدان آمده است! کسی که در مناظره معلوم می‌شود حتی نام مولوی عبدالحمید را بلد نیست و پسرش حرفی زده که مجبور شدند بیانیه عذرخواهی بدهند، معلوم نیست ملت را چه فرض کرده که با تکرار کلمه «اهل سنت» انتظار حمایت از آنان دارد. حقیقتا معتقدم اصولگرایان و خاصتا دولت شهید رییسی گرچه خدمات مهم و گسترده ای به مناطق سنی نشین کشور کرده اند که سرعت عمل آنان را در پروژه راه آهن و جاده ها و مکران و آبرسانی و... در بلوچستان دیده ایم ولی سلیقه کافی برای توجه به تکریم چهره های اهل سنت نداشتند که شاید نماد آن انتخاب دستیار ضعیف اهل سنت در دفتر ریاست جمهوری بود! خودم را که جای اهل سنت ایران از تالشی و کرد و ترکمن و بلوچ تا فارس های هرمزی و خراسانی می گذارم حتما اجازه نمیدهم جریانی سیاسی احساس کند با این مدل تحقیرآمیز می‌تواند رای آنان را طلب کند! آن هم جریانی امتحان پس داده که هم کشور را به قهقرای اقتصادی کشانده هم به وعده های دروغین خود درباره مسوولیت های کلان به اهل سنت عمل نکرده است! اینها حرف دل برادرانم است. آن کسانی که سالهاست حقوق‌ آنان را فریاد می زنم... 📍 @komeilialireza
💎 لزوم ارتقاء گفتمان انقلابی از قرارگاه فرهنگی به قرارگاه حکمرانی چه جلیلی رییس جمهور بشود چه نه که البته این شوری که من در جوانها می‌بینم نشانه های پیروزی اوست اما مهمتر‌ از آن نحوه فعال سازی «ظرفیت مردم» در مسایل مهم کشور، پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری است. نگاه عمومی به مردم که متاسفانه قرارگاه‌های فرهنگی ما نیز به آن دمیده اند «تشکل مردمی بمثابه پادو» و مجری برنامه های فرهنگی شهر و مناسک است! حال آنکه شأن اصلی مردم «مشارکت در حکمرانی» است. باز اینجا نیز نگاه غلط موجود، انتقال افراد موفق به داخل دولت است حال آنکه باید اختیارات دولت به این بدنه منتقل شود نه اینکه کنش‌گران موفق را کارمند کنید! بر این اساس است که می‌گوییم «گفتمان دولت سایه» باید جایگزین قرارگاه‌های فرهنگی موجود شود. اینها شأن بچه های حزب اللهی را در حد کارهای عمومی نگاه داشته اند البته بجز برخی مجامع تخصصی موفق خودجوش که البته باز هم با مسایل دقیق حکمرانی فاصله دارند. بنظر حقیر این آن ظرفیت گمشده ای است که باید جریان انقلاب به فکر بالفعل کردن آن باشد و الا عبور از مشکلات کشور نشدنی خواهد بود.. 📍 @komeilialireza
💣 چرا حمله به سفارت سعودی کار خودشون بود؟ در دوران دانشجویی چنانچه حالا هم همینطور است بنا به رخدادهای بین المللی مثل کشتارهای غزه و میانمار و عراق و افغانستان تجمعات فراوانی در مقابل سفارت خانه های کشورهای اروپایی انجام می شد که یک عرف جهانی برای تشکل های دانشجویی است و در همین اتفاقات اخیر آمریکا و اروپا هم شاهد آن بودیم. حتی ضد انقلاب هم در مقابل سفارت خانه های ما تجمعاتی دایمی در کشورهای اروپایی دارد چون یک مدل اعتراض است. ما هم بنا به اتفاقات مختلف از این تجمعات داشتیم و البته من ورود به سفارت را جایز نمی دانستم و «توهم فتح لانه جاسوسی» نداشتم لذا در عین اینکه با دانشجوها به کشتار مردم بیگناه توسط بمب های انگلیسی و امریکایی اعتراض کردیم و حتی کتک هم خوردیم اما وارد سفارت خانه ها نشدیم. این حضور، به ما یک قانون را آموخت و آن هم این بود که اگر سیستم نخواهد ما حتی نزدیک سفارت خانه ها هم نخواهیم شد! یعنی گاهی به ما اجازه داده می شد برویم و حتی تابلوی سفارت را بکنیم و گاهی هم حتی تا پنجاه متری آنجا هم نمی شد رفت! فارغ از آنچه دکتر جلیلی در مناظرات اظهار کرد که شب قبل تذکر داده بود، پس از اعدام شیخ نمر در سال ۹۴ که در زمان دولت حسن روحانی در مقابل سفارت عربستان رخ داد برای همه ما که حرفه ای های تجمع بودیم کاملا مشکوک بود! من یادم هست از همان موقع همه جا می گفتم این کار خودشان است والا به ده متری سفارت هم نمی شد رسید!! از اینکه همین ماجرا را زمینه ساز غوغای قطع رابطه با جهان و منطقه و محکومیت های ایران کردند نشان داد که این ماجرا «اسم رمز عملیات» دولت وقت برای آغاز فشارها بر ایران و زمینه سازی برای پذیرش شروط مذاکرات غرب بوده است. 📍 @komeilialireza
🤲 یوم الله روزهای مردم است همیشه هر جا حضور پرشور و همدلانه مردم در راه آرمان و هدف شان را دیدم، بغض کردم و اشک ریختم... وقتی می بینم جمع کثیری از جامعه ما با امید به بهبود زندگی در کشور سرافراز ایران، سختی رای دادن را به خود می دهد، چشم و دلم به آینده روشن تر می شود.. از همین روست که باور دارم، «حضور حداکثری» مردم در انتخابات، اصل است و پس از آن نوبت به انتخاب اصلح می‌رسد چرا که صرف حضور یعنی‌ امید به اصلاح و آرزوی بهبود زندگی... امروز هم یک یوم الله دیگری خواهد بود چرا که میلیون ها ایرانی به یک «امید» رای می دهند و طبعا همه باید تلاش کنیم هر کس انتخاب شد، این بذر امید را آبیاری کند تا به درخت بزرگ در سالهای آینده تبدیل گردد. این مردم مومن و مقاوم و بافرهنگ، شایسته بهترین زندگی و مدیرانی لایق هستند تا دیگر‌ حتی بوی ذلت و ضعف هم به مشام آنان نرسد! آمین یا رب العالمین 📍 @komeilialireza
👈 چند تامل کوتاه درباره انتخابات ریاست جمهوری برای آنان که ساحت اجتماعی را نمی‌بینند انتخابات همه چیز است چون قدرت همه شخصیت آنهاست ولی آنکه در ساحت فکری و اجتماعی پروژه دارد و از «پول‌ بیت المال» شخصیت خود را نمی‌گیرد، قدرت را صرفا وسیله توسعه هدف انقلابی و دینی خود می کند. و اما بعد... بر این باورم که انتخابات برای جریان انقلابی تازه از یکشنبه بعد از دور اول شروع شد و آن هم بدلیل «بدعت اجماع و فتنه تردید» بود که البته تقویت این شکاف می تواند به صدمات بعدی نیز منجر شود. اساسا این مسأله نیازمند بازخوانی برای تجمیع قوای واقعی است والا به یک شکاف عمیق تر بدل خواهد شد. ظرفیت مهمی که اینک در‌ جریان انقلابی وجود دارد به راحتی یک جنبش بزرگ اجتماعی در راستای پیشرفت کشور خواهد شد، بشرطی که به خوبی مدیریت شود چرا که با نگاه «فرصت محور» پا به میدان گذاشته و نگاه دینی به حرکت اجتماعی سیاسی خود دارد و سراسر انگیزه است. البته چنانچه نوشتم باید از کنش‌گر فرهنگی به کنشگر‌ حکمرانی تبدیل شود. 👈 در پایان هم : امیدوارم اصولگرایان از این شکست درسی بگیرند برای کار جدی تر در حوزه اقوام و مذاهب کشور... بر این باورم دولت فعلی می‌توانست با انتخاب یک تیم قوی در دستیاری اقوام و مذاهب، این کاستی بزرگ را حل‌ کند و احساس تبعیض و عدم تکریم را تقلیل دهد و حالا نتیجه بهتری بگیرد. باز هم خدا را بخاطر این مشارکت شکر. خونی تازه در ارکان مردمی کشور دمیده شد. باید بشود همه را در رشد کشور دخیل کرد... 📍 @komeilialireza
💌 ماجرای سه دهه دست خط آقا در انتخابات ریاست جمهوری! خانه پدری حجه الاسلام نوراللهیان که در بخش ارتباطات خارجی‌ دفتر آقا بودند و از اصلاح طلبان دوآتشه، در‌ محله ما بود. پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۰ که فردایش انتخابات بود در مسجد الرقیه س خیابان دانشسرای مشهد با دو سه نفر از دوستان خدمت ایشان نشسته بودیم که گفتند ما فیلم «دست خط آقا» در سال ۷۶ را بررسی کردیم و فهیدیم رای ایشان «سید محمد خاتمی» بود! روایتی هم بود که بعد از شمارش صندوق ۱۱۰ از دست خط فهمیده اند رای ایشان کیست! رای ما آن موقع احمد توکلی بود که شعارهای عدالت خواهانه می داد. یک دوست تحصیلکرده که هییت علمی دانشگاه هم هست نیز چند وقت قبل گفت که من آدمی را می آورم که فیلم سال ۹۲ را دقیق بررسی کرده و رای آقا را که جناب قالیباف بوده درآورده است! خب همین اتفاق البته به نحو فوتوشاپی و خجالت باری امسال هم تکرار شد! اگر انتخابات خودش مهم باشد نه صرفا نتیجه آن دیگر به این نوع کارها نیاز نداریم!‌ اگر جامعه به سمت گفتگوهای علمی و اقناعی برود دیگر چه نیازی به این حرف هاست؟! واقعا «آگاهی» گمشده ماست. اینکه مردم با هم بحث و دعوای سیاسی کنند باعث رشد آنها می‌شود چون مجبور می‌شوند برای دفاع از کاندیدای خود به استدلال روی بیاورند... حالا البته درگیر لمپنیزم رسانه ای و برچسب زنی های متوالی هستیم که سخیف‌ترین نوع جهت دهی به رای مردم است! خدا رحمت کند شریعتی را که می‌گفت استعمار سابقا از طریق دیکتاتوری ها در «صندوق‌ اخذ رای» دست می‌برد ولی حالا بردگی پیچیده ای رایج هست که در «صندوق‌ خلق رای» یعنی ذهن و دل مردم دست می‌برد! 📍 @komeilialireza
🔓 ماجرای دیدار مشهد و تهران جلیلی قالی‌باف چه بوده است؟ چون آقایان شروع به نوشتن کرده اند و ظاهراً مثل همیشه تمایل ندارند کامل‌ بنویسند مجبورم نکاتی را بگویم! بنای اجماع همواره بر کناره گیری افراد دارای رای کمتر بوده است ولی این دوره برخی‌ با حدس و گمان می‌گفتند اگر جلیلی با وجود سه برابر رای قالیباف کنار برود بهتر است ...که ارقام نشان داد اگر دکتر قالیباف کنار می رفت بعید نبود که همان دور اول هم کار تمام شود. 👈 اما چه شد که ماجرا برعکس شد؟ یعنی اصرار کردند که باید شخص دارای رای بیشتر کنار برود؟! تحلیل و حدس فوق‌؟! خیر! کار به اینجا رسید که دکتر قالیباف فرمودند بنده حجت شرعی دارم برای ماندن ... از چه کسانی؟ از آنها که به من تکلیف کردند بیایم! صبح روز بعد یعنی پنجشنبه یکی از دوستان به رهبر معظم انقلاب مراجعه کرده و سوال می‌کنند و پاسخ منفی محکمی درباره تکلیف به شخصی از کاندیداها دریافت می‌شود و معلوم می شود که دیگران در این ماجرا نقش داشته اند نه رهبری معظم ... غیر این هر چه گفته شود خلاف واقع است! 📍 @komeilialireza