1- دلبستگی به دنیا
حضرت علی علیه السلام در این خصوص می فرماید :انّ الدّنیا دار محن، و محلّ فتن، من ساعاها فاتته، و من قعد عنها و اتته، و من ابصر الیها اعمته...
بدرستى که دنیا خانه محنت هاست، و جایگاه فتنههاست، کسى که طلب کند آن را هلاکش کند؛ و کسى که به دنبالش نباشد با او بنیکوئى همراهی کند ؛ و هر که نظر کند بسوى آن ، کور گرداند او را ( چشم بصیرت را از او می گیرد )1⃣
نمونه های تاریخی این گروه از افراد نیز همچون «عمر سعد» ها که به خاطر دلبستگی دنیا ، چشم بصیرت خود را کور کردند و به مبارزه با حق پرداختند کم نیستند.
〰〰پی نوشتها〰〰
1. شرح آقا جمال الدین خوانسارى بر غرر الحکم ج۲ ص ۶۳۷
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺۶
2- گرفتار شدن به شهوات و لذت ها
امیرالمومنین علی علیه السلام در این باره می فرماید : إِذَا أَبْصَرَتِ الْعَیْنُ الشَّهْوَةَ عَمِیَ الْقَلْبُ عَنِ الْعَاقِبَةِ (137/ 3).هرگاه چشم ظاهری ، شهوت را ببیند چشم دل انسان نسبت به عاقبت کار کور گردد.1⃣
〰〰پی نوشتها〰〰
1. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص ۳۰۵
🍃🌺🍃🌺🍃🌺۷
1- شناخت حقیقت ولایت و ولی امر زمانه خود:
شناخت ولی امر زمان در اسلام از چنان جایگاهی برخوردار است که بنا به فرموده رسول گرامی خدا صل الله علیه و آله اگر کسی بمیرد و امام زمان خود را نشناسد همانند کسی است که به مرگ جاهلیت قبل از اسلام مرده است 1⃣
لذا شناخت خود ولی امر مسلمین در این زمان راهکار اصلی و مهمی است که می تواند انسان را به بصیرت برساند شناخت همانگونه که حضرت علی علیه السلام در سخنانی خطاب به دو تن از یاران خود در این باره می فرماید:
فَإِنَّهُ لَا یَبْلُغُ أَحَدٌ مِنْ شِیعَتِنَا حَدَّ الِاسْتِبْصَارِ حَتَّى یَعْرِفَنِی بِالنُّورَانِیَّةِ فَإِذَا عَرَفَنِی بِهَا کَانَ مُسْتَبْصِراً بَالِغاً کَامِلًا... 2⃣
هیچ کس از شیعیان به بصیرت نمی رسند مگر اینکه با شناخت من به نورانیت برسند پس هنگامی که مرا به این مقام شناختنند بطور تمام و کمال به بصیرت یافته اند ...
〰〰پی نوشتها〰〰
1. البحار 23/ 94 الغدیر 10/ 360 اثبات الهداة 1/ 126 تفسیر ابی الفتوح 1/ 508 - الحکم الزاهرة با ترجمه انصارى ص ۱۰۸
2. بحار الأنوار ج26 ص 7
🍃🌺🍃🌺🍃🌺۹
2- داشتن فکر و اندیشه و تجزیه تحلیل مسائل
از دیگر اموری که انسان را به بصیرت سوق می دهد اندیشه و تجزیه و تحلیل جریانات سیاسی و اجتماعی می باشد.
علی علیه السلام در این باره می فرماید: أَفْکِرْ تَسْتَبْصِرْ. فکر کن تا بصیرت یابی. لَا بَصِیرَةَ لِمَنْ لَا فِکْرَ لَهُ. نیست بصیرتى از براى کسى که نباشد فکرى از براى او.1⃣
البته برای رسیدن به تحلیل صحیح نسبت به جریانات بخصوص جریانات سیاسی باید مواد اصلی آن که اخبار صحیح می باشد را از مجاری صحیح کسب نموده سپس نسبت به آنها فکر و تجزیه و تحلیل نمود.
〰〰پی نوشتها〰〰
1. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص ۵۷
🍃🌺🍃🌺🍃🌺۱۰
3-دوراندیشی در امور
از دیگر اموری که موجب بصیرت یافتن انسان می شود آینده نگری و تدبیر در مسائل و جریانات می باشد حضرت علی علیه السلام فرموده اند :مَنِ اسْتَقْبَلَ الْأُمُورَ أَبْصَرَ 1⃣
هر که از قبل پیش بینی کند و به پیشواز کارها برود (نسبت به امور دور اندیشی کند) بینا گردد .
〰〰پی نوشتها〰〰
1. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص : ۵۷
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃۱۱
4- پیروی از عالمان وارسته
امام محمد باقر علیه السلام در وصف علماء ربانی می فرماید:
قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ الْبَاقِرُ ع ... الْعَالِمُ مَعَهُ شَمْعَةٌ تُزِیلُ ظُلْمَةَ الْجَهْلِ وَ الْحَیْرَةِ فَکُلُّ مَنْ أَضَاءَتْ لَهُ فَخَرَجَ بِهَا مِنْ حَیْرَةٍ أَوْ نَجَا بِهَا مِنْ جَهْلٍ .... 1⃣
عالم مانند کسی است که به همراه خود شمعی دارد که بوسیله آن ظلمت جهل و حیرت از بین می رود و هر کس که به نور آن روشنی یافت پس از حیرت خارج شده و از جهل نجات می یابد
〰〰پی نوشتها〰〰
1. الإحتجاج على أهل اللجاج ج۱ ص۱۷
🍃🌺🍃🌺🍃🌺۱۲
5- رعایت ایمان و تقوای الهی
یکی دیگر از راهکارهای عملی جهت دست یابی به بصیرت رعایت تقوای الهی می باشد چرا که خداوند متعال می فرماید : «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا؛ اگر تقوا بورزید خداوند قوه تشخیص و جداسازی حق از باطل به شما عنایت می کند».1⃣ پرهیزگاری و انجام واجبات و پرهیز و دوری از محرمات، به انسان نورانیت و روشن بینی درونی می بخشد به گونه ای که انسان در پرتو آن می تواند حق و باطل را از هم تشخیص دهد و به راحتی وسوسه های شیطانی را بشناسد و خود را از دام آن رهایی بخشد و قرآن کریم در این باره می فرماید: «ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذاهم مبصرون؛ پرهیزگاران هنگامی که شیطانی پیرامون حریم آنها گردش کند متوجه می گردند و بیدار و بصیر می باشند»
〰〰پی نوشتها〰〰
1. انفال، آیه ۲۹
🍃🌺🍃🌺🍃🌺۱۳
6- عبرت گرفتن از مسائل گوناگون
اگر کسی بطور دائم از آنچه که پیراموش می گذرد و یا در گذشته به وقوع پیوسته به دیده عبرت نگاه کند به راحتی می تواند به نتیجه جریانات واقف شده و با بصیرتی که پیدا می کند از گرفتار شدن از هلاکت نجات پیدا کند.
حضرت علی علیه السلام در این خصوص فرموده اند :فِی کُلِّ اعْتِبَارٍ اسْتِبْصَارٌ 1⃣
در هر عبرت گرفتنى بصیرتی است.
از دیگر راههای رسیدن به بصیرت ذکر و یاد الهی می باشد حضرت علی علیه السلام فرموده اند : مَنْ ذَکَرَ اللَّهَ اسْتَبْصَرَ 2⃣
یعنی هر که یاد کند خدا را بصیرت یابد
و در بیان دیگری این امر را منوت به دوام عبرت گرفتن دانسته اند و بیان دشته اند: دَوَامُ الِاعْتِبَارِ یُؤَدِّی إِلَى الِاسْتِبْصَارِ 3⃣
دایم بودن عبرت گرفتن مىکشاند بسوى بصیرت.
〰〰پی نوشتها〰〰
1. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص ۴۷۲
2. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص : ۱۸۹
3. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم ص ۴۷۲
🍃🌺🍃🌺🍃🌺۱۴
8-پیمودن مسیر اهل بصیرت
به عنوان نمونه یکی از ویژگی های برجسته یاران امام حسین علیه السلام در جریان عاشورا بصیرت می باشد
امـام صـادق (ع) دربـاره حضرت عباس (ع) با تعبیر (نافذ البصیره) یاد می کند که گویای عـمـق شـنـاخـت آن شـهـیـد اسـت (کـانَ عـَمُّنـَا الْعـَبـّاسُ بـْنُ عـَلِی نـافـِذَ الْبـَصـیـرَةِ صـُلْبَ الاِْیْمانِ). 1⃣
در زیارتنامه حضرت عباس (ع) نیز می خوانیم:
(وَ اَنَّکَ مـَضـَیـْتَ عـلی بـصیرةٍ مِنْ اُمرِکَ مُقتَدِیاً بِالصّالِحینَ) 2⃣
که شهادت او را از روی بـصـیـرت و بـراساس اقتدا به صالحان برشمرده است، نیز می خوانیم: خدا را گواه می گـیـرم کـه تـو هـمـان راهـی را رفـتـی کـه شـهـدای بـدر و دیـگـر مـجـاهـدان راه خـدا پیمودند.
〰〰پی نوشتها〰〰
1. اعیان الشیعه، ج ۷، ص ۴۳۰
2. مفاتیح الجنان، زیارت حضرت عباس (ع)، ص ۴۳۵
🍃🌺🍃🌺🍃🌺۱۶
و همچنین در زیارت نامه حضرت مسلم بن عقیل نیز بر همین بصیرت در مبارزه و شهادت و پیمودن راه شهدای بـدر و مـجـاهـدان اسـلام و اقـتـدا بـه صـالحان و پیروی از انبیا تأکید شده است، با تعبیراتی همچون: (اَشْهَدُ اَنَّکَ مَضَیْتَ عَلی ما مَضی عَلَیْهِ الْبَدْرِیُّونَ الُْمجاهِدُونَ... وَ اَنَّکَ قَدْ مَضَیْتَ عَلی بَصیرَةٍ مِنْ اَمْرِکَ مُقْتَدِیاً بِالصّالِحیِنَ وَ مُتَّبِعاً لِلنَّبِیّینَ) 1⃣
بنا براین ما نیز می توانیم با مطالعه زندگی اینگونه افراد ، ویژگی هایی که موجب شد تا به این صفت متصف شوند را پیدا کرده و با الگو قرار دادن رفتار آنها ما نیز در زمره اهل بصیرت قرار بگیریم .
〰〰پی نوشتها〰〰
1. مفاتیح الجنان، زیارت مسلم بن عقیل، ص ۴۰۳
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ۱۸
💖✨💖✨💖✨✨
در همه جای جهان احزاب سیاسی فعالیت دارند در ایران اسلامی عزیزمان هم احزاب ریز و درشت سیاسی مشغول به فعالیتند
🍃🌺✨
چند جمله ای در نقد احزاب سیاسی فعلی ایران خدمت شما عرض میکنیم👇👇
🍃🌺🍃🌺🍃🌺
آسیبشناسی حزب
1-مطلق گرایی و انحصار طلبی بجای حق جویی: بزرگترین نقد بر حزب در جامعهی اسلامی این است که احزاب به تفکر مطلق گرایی و انصار طلبی گرفتار آیند و حق را در خود محدود نمایند و دیگران را در باطل محض ببینند، این نوع تعصب حزبی بسیار مذموم و نکوهیده است.
✨💖
2-دعوت به حزب به جای دعوت به سوی خدا: این نگاه ناشی از جهل و عدم تربیت صحیح ربانی است، که فرد مردم را، بسوی حزبش دعوت کند و حزب را مانند بت مورد پرستش قرار دهد. اگر مسلمانان دیگر، تمام دستورات دین را بپذیرند و به همهی آموزههای قرآن و سنت عمل نمایند، تا زمانی که در حزب او سهیم نباشد از نظر او فاقد ارزش است و تنها معیار، حزب اوست و حزب!! و همهی اشتراکات انسانی، ملی، دینی، مذهبی و همجواری نزد او رنگی ندارند جز اشتراک در حزب.
✨💖
3-ناظر بر عملکرد دیگران و غافل از خویشتن: بعضی از احزاب با تلاش فراوان و دقتی شگفت انگیز عیوب و ضعفهای دیگران را رصد میکنند، و به نقد دیگران میپردازند اما از عملکرد و ضعف خویشتن در غفلت به سر میبرند. کاه را در چشم دیگران، کوه میبینند و کوه ضعف را در خود نادیده میگیرند. این نوع نگرش خودخواهی و فساد را در حزب ترویج میدهد.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#اصولگرایی که تعصبش به اشخاص سراپاتقصیرِ محتاج اصلاح، جدیتر از ایستادگیش به پای اصول #اسلام و #انقلاب باشد و #اصلاحطلبی که اصلاحات مدنظرش در عدول از اصول اسلام و انقلاب خلاصه شده باشد، دو لبه یک قیچی و خطرناکتر از #براندازان عمل میکنند ولی #انقلابی همان #اصولگرای_اصلاحطلب است.
حزب بازی برای فریب مردم است.
✨💖✨💖✨
🍃🌺🍃🌺🍃🌺
4-ریاکاری و بزرگ نمایی: یکی از آفات بزرگ حزب این است که چه در بخش دورن حزبی و چه در بخش برون حزبی دچار ریا و تظاهر میشوند، در بخش درون حزبی بخاطر اینکه در کادر اداری ارتقاء درجه یابند و در جامعه نیز بخاطر جلب توجه افکار عمومی و برد سیاسی، کارها را چندین برابر، جلوه میدهند و با بیان اعداد و ارقام غیر واقعی، توقعات غیر منطقی و بیجا، ایجاد میکنند و زمینهی سوء تفاهم و توهّمات منفی را فراهم میآورند.
🌹🌹
5-مقام پرستی: از آنجایی که نفس انسان – اگر مشمول رحمت یزدان نشود – خواهان برتری جویی و ریاست طلبی است، فرد برای ارضای این غریزه، به حزب میپیوندد. ین افراد هم در داخل حزب باعث تضاد و تنش و تفرقه میشوند و در بیرون از حزب هم، دوست دارند به هر قیمتی ارزشها و معیارهای انسانی و اسلامی را نادیده گرفته و در رقابتهای حزبی و سیاسی به تخریب و تحقیر دیگران بپردازند. این آفت مقام پرستی، در جامعه آثار زیان باری را به دنبال دارد و آثار مثبت حزب را تضعیف میکند.
💖✨💖✨💖
📌دوقطبیِ اصیل در جامعۀ ما، دوقطبیِ «تعقل و توهم» است
📌دوقطبیِ «اصلاحطلب-اصولگرا» غیرواقعی است و اصالت ندارد!
💎 ✨💖
🔰آیا این جناحبندیِ موجود در جامعۀ ما حقیقی است؟! دوقطبیِ «اصلاحطلبی و اصولگرایی» یک سوءتفاهم است، این دوئیّت، اصالت ندارد! دشمنان ما هم در داغکردن دعوای اصلاحطلبی و اصولگرایی نقش داشتهاند!
💖✨
🔻دوقطبیِ اصیل و حقیقی، دوقطبیِ «توهّم و تعقّل» است. دو قطبیِ اصیل، غربگرایی و مقامت است؛ غربگرایی که ناشی از توهم است و مقاومت و استقلالطلبی که ناشی از تعقل است.
🌹✨
🔰دعوای انقلابی و غیرانقلابی، دعوای تعقل و توهم است؛ از همان روز اول انقلاب، همینطور بود! مثلاً اختلاف بنیصدر با انقلابیها بهخاطر توهمِ او بود که در ابتدای جنگ، میگفت: «زمین میدهیم، زمان میگیریم!»
💖✨
🔻برخی میگویند «انقلابیها واقعبین نیستند و صرفاً دنبال ارزشها هستند!» درحالیکه انقلاب، نتیجۀ واقعبینی بود و اهداف انقلاب هم واقعبینانه است. اما بحث بر سرِ «نوع واقعبینی» است. کمااینکه در موضوع برجام، اختلاف نظر سرِ این بود که «اعتماد به دشمن، واقعبینانه نیست!» و برخی گفتند «واقعبینانه است» اما بعد معلوم شد که این یک توهم بود.
💖✨
🔰حقیقت دین چیزی جز منفعتطلبی نیست و حقیقت انقلاب هم چیزی جز برخورد عقلانی با منافع بشری نیست. شما یک نمونه بیاورید که امام(ره) غیرعقلانی یا به تعبیر بعضیها، صرفاً «ارزشی» برخورد کرده باشد و خلاف واقعبینی عمل کرده باشد! نهفقط امام(ره) بلکه در تاریخ معصومین هم چنین نمونهای پیدا نمیکنید!
👤علیرضا پناهیان
🚩دانشگاه تهران- ۹۷.۱۰.۹
✨💖✨💖✨✨✨
🍃🌺🍃🌺🍃🌺
یکی از مشکلات امروز احزاب ما تعریف نشدن دقیق احزاب است
🌹
مثلا حزب #اصلاحات با شعار از #گوگوش_تا_سروش
هیچ مرزبندی و خط قرمزی را رعایت نمیکند و فقط به فکر کسب قدرت است
🌹✨
و همینطور اصولگرا که معلوم نیست دقیقا چه مبانی ای دارد
که از علی مطهری تا علی لاریجانی و و لایتی و محسن رضایی و ... را شامل میشود.
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🍃🌺🍃🌺🍃🌺
برای واضح تر شدن نگاه تعصبی جناحی در مسائل مختلف کشور به این مثال زیر توجه بفرمایید 👇👇👇
#توهین !!
❌ به این کاریکاتور صفحه اول روزنامه رسالت توجه کنید.
اگه دقت کنید، آستین مشت کسی که تورم را آورده از لباس روحانیته و دست سمت راستش هم زخمی هست، و آنطرف سفره ای را نشان میدهد که توسط مدیری درحال کوچک شدن است. یعنی تورم را شخص دیگری آورده و دولت درحال اجراست.
سوال: کدوم روحانی در سطح تراز اول کشور وجود دارد که دست راستش مجروحه؟!
#وقیحانه است.
احزاب مثل #اصولگرایی و #اصلاح طلبی برای گمراه کردن مردم است ملاک فقط #اسلام و #انقلاب است.
🔴توهین عجیب روزنامه اصلاح طلب #بهار به رهبری!
این روزنامه در حالی عکس روحانی با جمله : ایکاش اسلام را میفهمیدید را تیتر یک خود کرده است که برای این تیتر عکسی را انتخاب کرده که به مخاطب القا کند منظور روحانی از این حرف رهبری است!
❌ تحریم و نخریدن این روزنامه در دستور کار مردم همیشه در صحنه هست ! 😡 مردم این روزنامه نباید خریده بشه
🍃🌺🍃🌺🍃🌺
این دو توهین به مقام معظم رهبری در چند هفته گذشته صورت گرفته است (البته بصورت کنایه ای و با ظهور ۷۰ درصدی)
💖✨
واکنش جریانات سیاسی را بررسی میکنیم
در عکس اول (بهار)جریان اصلاحات و اعتدال و بهار و ... همه ترجیح دادند ساکت باشند یا خودشان را به ندیدن بزنند
🍃🌹
در مقابل اکثر جریان اصولگرا و افراد انقلابی خواستار برخورد و تحریم روزنامه و ...شدند
💖✨
در مقابل عکس دوم (رسالت) غیر از تعداد کمی از نیروهای انقلابی بقیه یا ندیدند یا متوجه نشدند یا خودشان را به ندیدن زدند عجیب تعدادی از اصولگراها بودند که چند ساعتی اعتراض کردند و بعد آن تمام پیامهاشون را پاک کردند.
✨💖✨
واقعا چرا موضع گیری سیاسی احزاب ما اینگونه است
🌹✨
مثالهای فراوانی میشود زد که هر حزبی فقط نسبت به حزب مقابل واکنش نشان میدهد و سعی میکند با ربط دادن زمین و زمان به حریفش ضربه بزند و آنها را بی آبرو کند.
🌹✨