🌸🌸🌸🌸🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر_آیه_90_مائده
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (90)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! همانا شراب و قمار و بت ها و تيرهاى قرعه، پليد و ازكارهاى شيطان است، پس از آنها بپرهيزيد، تا رستگار شويد.
📚گزیده تفسیر
عرب، به شعر و شراب، علاقه ى شديد داشت، به همين جهت تحريم شراب به صورت تدريجى انجام گرفت. در ابتدا آيه آمد كه از خرما و انگور مى توان هم رزق خوب تهيه كرد، هم شرابى مست كننده، در آيه اى ديگر به منافع قمار و شراب و بيشتر بودن گناه آن از منافعش اشاره كرد. بعداً آيه آمد كه در حال مستى نماز نخوانيد. سپس آيه ى فوق نازل شد كه آن را پليد و عملى شيطان دانسته و دستور اجتناب از آن را صادر كرد.
«#خَمر»، به معناى پوشاندن با كلمه ى «#خِمار» از يك ريشه است. به مقنعه ى زنان خِمار مى گويند، چون موى سر را مى پوشاند. شراب را هم خَمر مى گويند، چون عقل را مى پوشاند.
«#مَيسر» از «يُسر»، به معناى آسانى است. چون در قمار، افراد بدون زحمت، پول به دست مى آورند، به آن مَيسر گويند.
كلمه «#انصاب» جمع «نُصُب»، به معناى سنگ هايى بوده كه اطراف كعبه نصب كرده و روى آن قربانى مى كردند و به آنها تبرّك مى جستند. و يا مراد خود قربانى است كه روى سنگ ها ذبح مى كردند. در حديث مى خوانيم كه رسول خدا صلى الله عليه وآله در معناى انصاب فرمود: چيزى است كه مشركان براى بت ها قربانى مى كنند. «ما ذبحوه لآلهتهم»
«#ازلام»، نوعى قرعه كشى و قمار با چوب بوده كه در جاهليّت رواج داشته است.
نکته ها
🌷 ايمان، با شراب خوارى و قماربازى سازگارى ندارد. «يا ايّها الّذين آمنوا انّما الخمر و الميسر... فاجتنبوه...»
🍁 شراب و قمار، در رديف بت پرستى است. «الخمر والميسر والانصاب» (بنابر اينكه مراد از انصاب، بت ها باشد)
🌹 اسلام از پليدى ها نهى مى كند. «رجس... فاجتنبوه»
🌺 نه تنها شراب نخوريد، گرد آن هم نرويد. «فاجتنبوه»، به جاى آنكه بگويد: «لاتشربوا الخمر».
🌹 لقمه ى حلال و دورى از حرام خوارى، در سعادت و رستگارى انسان مؤثّر است. «فاجتنبوه لعلّكم تفلحون»
https://eitaa.com/kookchaharom1⚫
#خدایا
گاهـے دلم،یک خلوتِ دو نفره میخواهد
خلوتی با خودتْ که باز هم دستانَم را پُر کُنــے از لطف خداییت
دلم هوایت را کرده
مثل همان وقتهایی که غرق ناامیدی بودمُ
فقطِ فقط اُمید به تو روزنهی تاریکیهایم بود
دلم هوایت را کرده
مثل همان روزهایی که کنارِ سختی هایم حضورت آشکارتر از هر حضوری بود
خدایا دلتنگتم به وسعت تمامِ مدّتی که از تو دور ماندم،بی بهانه دلم هوایت را میکند
امّآ میدانم که همیشه و همه جا تو هم هوایمان را داری نگاهمان میکنیُ
همین نگاهت میشود تمامِ دلخوشیِ دلهای شکسته
همین نگاهت میشود تنها اُمید دلهای ناامید❤️🌹
خدایا دلم خودت را میخواهد،خودِ خودت را
تو که میدانی آرامش دلهای بی قرار فقط خودت میتوانی باشی .
خدا این روزها تنهــــــــآ تــــــو میتوانی کاری کُنی...
تنها...
تو...
گرهای بگشا
╭┅──────┅╮
https://eitaa.com/kookchaharom1⚫ 🍃
╰┅──────┅
🍃🌺🍃🌸🍃🌼🍃🌺
┄┅─✵💝✵─┅┄
#بسم_الله_الرحمن_الرحیم
اِلهی
یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد
یا عالی بِحَقِّ علی
یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه
یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن
یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن
عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان
•••┈✾~🍃♥️🍃~✾┈•••
┄•●❥ https://eitaa.com/kookchaharom1⚫
•••┈✾~🍃♥️🍃~✾┈•••
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر_آیه_97_مائده
جَعَلَ اللّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَاماً لِّلنَّاسِ وَالشَّهْرَ الْحَرَامَ وَالْهَدْيَ وَالْقَلاَئِدَ ذَلِكَ لِتَعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَأَنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ (97)
خداوند، كعبه ى بيت الحرام را وسيله ى سامان بخشى و قوام مردم قرار داده و نيز ماه حرام و قربانى هاى بى نشان و نشان دار را (وسيله ى برپايى مردم قرار داده است) اين براى آن است كه بدانيد خداوند آنچه (از اسرار) در آسمان ها و زمين است مى داند و خداوند به هر چيز آگاه است.
📚گزیده تفسیر
«#قيام»، وسيله ى پايدار بودن است، مانند ستون ساختمان و عمود خيمه.
امام صادق عليه السلام فرمود: خانه ى خدا را بيت الحرام مى نامند، به خاطر آن كه ورود كفّار به آنجا حرام است.
«#هَدى»، قربانى بى نشان است و «#قلائد»، قربانى هاى نشاندار.
مركزيّت، امنيّت، قداست، عبادت، قدمت، وحدت، سياست و برائت، معرفت، سادگى، صفا، خلوص و دورى از جدال، شهوت و فسوق در حج است.
ماههاى حرام عبارتند از: رجب، ذيقعده، ذيحجّه و محرّم كه جنگ در آنها ممنوع است.
اجتماع ميليونى مسلمانان در مكّه، بدون تشريفات وامتيازات وبدون جدال لفظى و نزاع عملى در مكانى مقدّس، از امتيازات اسلام است و اگر به منافع گوناگونى كه در پرتو مراسم حج حاصل مى شود از قبيل: حلاليّت طلبيدن هنگام رفتن، ديد و بازديد، رونق تجارى، پرداخت خمس و زكات، آشنايى با معارف و امّت ها، قرار گرفتن در قديمى ترين مركز توحيد، هم ناله شدن با انبيا و پا جاى پاى آنها قرار دادن، توبه كردن در صحراى عرفات و مشعر، به ياد قيامت افتادن، مانور سياسى و برائت از كفّار و ساير بركات را در نظر بگيريم، مى فهميم كه اين برنامه هاى حج برخاسته از علم بى نهايت خدايى است كه بر همه چيز هستى آگاه است و هرگز علم محدود نمى تواند دستورى به اين جامعيّت و جذّابيّت صادر كند.
نکته ها
🌷حج، مايه ى ثبات و قوام است. «قياماً للناس»
🌷 سامان بخشى امور، نياز به تجمّع، وحدت، عبادت، احترام و حرمت، «بيت الحرام» و آرامش و امنيّت «الشهرالحرام»، و كارهاى پنهان و بى نشان و با نشان «الهدى و القلائد» و تأمين غذاى مورد نياز دارد. «قياماً للنّاس»
🌷كسى حقّ قانونگذارى دارد كه از تمام هستى آگاه باشد. «يعلم ما فى السماوات و ما فى الارض»
🌷مسجد و مسلخ، وسيله ى قوام دين و دنياى مردم است. «الكعبة... الهدى و القلائد» امام صادق عليه السلام فرمود: «جَعَلها اللّه لدينهم و معيشتهم»
🌷 حجّى كه سبب قوام جامعه نباشد حج واقعى نيست. «الكعبة... قياماً للناس»
🌷 اگر جامعه ثبات داشته باشد، زمينه ى خداشناسى در آن رشد مى كند. «قياماً... لتعلموا ان اللّه...»
https://eitaa.com/kookchaharom1⚫
#آقایاابن_الحسن❤️
نشسته ام بنویسم گدا نمی خواهی؟
میان خانه ی خود بینوا نمی خواهی؟
نشسته ام بنویسم ڪریم یعنی تو
ڪریم زاده !توحاجت روا نمی خواهی؟
🍃الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج🍃
#یک_فنجـــان_شعر
🍀 شیرینی زندگی
شهید #سید_مرتضی_آوینی
🔷 جعبه شیرینی رو جلوش گرفتم، یکی برداشت و گفت: «می تونم یکی دیگه بردارم؟» گفتم: «البته سید جون، این چه حرفیه؟» برداشت ولی هیچ کدوم رو نخورد. کار همیشگیش بود، هر جا که غذای خوشمزه یا شیرینی یا شکلات تعارفش می کردند بر می داشت اما نمی خورد. می گفت: «می برم با خانم و بچه هام می خورم».
🔷 می گفت: «شما هم این کار رو انجام بدید. اینکه آدم شیرینی های زندگیشو با زن و بچه ش تقسیم کنه خیلی توی زندگی خانوادگی تأثیر می ذاره».
📚 سید مرتضی آوینی، کتاب دانشجویی، صفحه19و21
❣❣
https://eitaa.com/kookchaharom1⚫
💜
🌸💜
💜🌸💜
↯↯ داســــتــان مـعـنـــوی ↯↯
پاسخ امام زمان عج به علامه بحرالعلوم در مورد "علت این همه پاداش برای
گریه بر امام حسین علیهالسلام
🍃علامه بحرالعلوم ره به قصد تشرف به سامرا تنها براه افتاد.
در بين راه راجع به اين مساله، كه گريه بر امام حسين علیهالسلام گناهان را میآمرزد، فكر میكرد.
همان وقت متوجه شد كه شخص عربی كه سـوار بـر اسـب اسـت بـه او رسـيد و سلام كرد.
بعد پرسيد:
جناب سيد درباره چه چيز به فكر فرو رفتهای و در چه انديشهای؟
اگر مساله علمی است بفرمائيد شايد من هم اهل باشم؟
🍃سید بحرالعلوم فرمود:
در اين باره فكر میكنم كه چطور میشود خدای تعالی اين همه ثواب به زائريـن و گريه كنندگان بر حضرت سيدالشهداء علیهالسلام میدهد،
◽️مثلا در هرقدمی كه در راه زيارت بـرمیدارد، ثواب يك حج و يك عمره در نامه عملش نوشته میشود...
◽️و برای يك قطره اشك تمام گناهان صغيره و كبيره اش آمرزيده میشود؟!
آن سوار عرب فرمود:
تعجب نكن !
من برای شما مثالی میآورم تا مشكل حل شود:
⚡️سلـطانی بـه همراه درباريان خود به شكار میرفت. در شكارگاه از همراهيانش دور افتاد و به سـخـتی فوق العادهای افتاد و بسيار گرسنه شد.
خيمه ای را ديد و وارد آن خيمه شد.
در آن سياه چـادر، پيرزنی را با پسرش ديد.
آنان در گوشه خيمه بز شيردهای داشتند و از راه مصرف شير اين بز، زندگی خود را میگرداندند.
وقتی سلطان وارد شد، او را نشناختند، ولی بخاطر پذيرايی از مهمان، آن بز را سر بريده و كباب كردند، زيرا چيز ديگری برای پذيرايی نداشتند.
سلطان شب را همان جا خوابيد و روز بعد، از ايشان جدا شد و به هر طوری كه بود خود را به درباريان رسانيدکانال ذکرهای گره گشا و جريان را برای اطرافيان نقل كرد.
و از ايشان سؤال كرد:
اگر بخواهم پاداش ميهمان نوازی پيرزن و فرزندش را داده باشم، چه عملی بايد انجام بدهم؟
یكی از حضار گفت:
به او صد گوسفند بدهيد.
ديگری كه از وزراء بود، گفت:
صد گوسفند و صد اشرفی بدهيد.
يكی ديگر گفت:
فلان مزرعه را به ايشان بدهيد.
سلطان گفت: هر چه بدهم كم است، زيرا اگر سلطنت و تاج و تختم را هم بدهم آن وقت مقابله به مثل كرده ام.
چون آنها هر چه را كه داشتند به من دادند.
من هم بايد هرچه را كه دارم به ايشان بدهم تا سر به سر شود.
بعد سوار عرب به سيد فرمود:
حالا جناب بحرالعلوم،
حضرت سيدالشهداء علیهالسلام هر چه از مال و منال و اهـل و عیال و پسر و برادر و دختر و خواهر و سر و پيكر داشت همه را در راه خدا داد،
پس اگر خداوند بـه زائرين و گريهكنندگانش آن همه اجر و ثواب بدهد، نبايد تعجب نمود، چون خدا كه خدائيش را نمیتواند به سيدالشهداء علیهالسلام بدهد،
پس هر كاری كه میتواند، انجام میدهد، يعنی با صرف نظر از مقامات عالی خودش، به زوار و گریهكنندگان آن حضرت، درجاتی عنايت میكند.
در عين حال اينها را جزای كامل برای فداكاری آن حضرت نمیداند...
چون شخص عرب اين مطالب را فرمود، از نظر سيد بحرالعلوم غايب شد...
📗کمال الدين، صفحه۱۱۹،۹
https://eitaa.com/kookchaharom1⚫