eitaa logo
کوخَک
146 دنبال‌کننده
413 عکس
30 ویدیو
4 فایل
بسم الله عکس کانال: اثر فاطمه سادات مظلومی من اینجام👇 @m_borzoyi
مشاهده در ایتا
دانلود
کوخَک
. قوانین و مقررات مجموعه را یک دور با هم مرور می‌کنیم تا فاز خانه خاله نگیردمان. بعد می‌روم سراغ توضیح واحد زنان. این که جلوه‌های جمال و جلال الهی، صبح تا شب پشت این میزهای قهوه‌ای و سفید آش کی را هم می‌زنند. همین‌جور که یک نفس حرف می‌زنم، زیر چشمی نگاشان می‌کنم. اسامی و کلمات رو در و دیوار اتاق که حتی تا جا پریزی هم خود را رسانده‌اند، توجهشان را جلب کرده. فوری انگشتم را می‌چرخانم سمت نایلون ضخیمی که بار سنگین زنان سرزمین را به دوش می‌کشد. چشم‌هام را ریز می‌کنم و یکی یکی عرصه‌ها را می‌خوانم. تولید علم تخصص مادری مبارز حکمرانی کارگر و... بعضی عرصه‌ها وقتی از دهانم می‌پرد مثل علامت سوال می‌نشیند بالاسرشان. علامت سوال‌ها را جمع می‌کنم و چند جواب جلوش می‌گذارم. حالا نوبت می‌رسد به کار دخترها. می‌پرسم دوست دارید از کدام شاخه شروع کنید؟ می‌روند سراغ زنان شهید. بی معطلی، سید طیبه زمانی را می‌گذارم رو میز با چند کلید واژه. ماموریت اول را شروع می‌کنند. گشتن توی گوگل. هنوز چند دقیقه نگذشته که عدد و رقم‌ها گیج‌شان می‌کند. ۱۷ دی ذهن‌شان را مشغول کرده. خانم مگه نگفتین این تو کرمانشاه بوده پس چرا نوشته ۱۷ دی مشهد؟! یکی شان رفته بالای صندلی و انگشتش را دراز کرده سمت پوستر طیبه سادات، رو دیوار. ببینید اینجا نوشته ۱۷ دی تو کرمانشاه شهید شده. شصتم خبردار می‌شود که دخترها از مهم‌ترین حادثه تاریخی شهرشان بی‌خبرند. این که تقصیر را باید بندازیم گردن کی، بماند برای بعد! می‌گویم باید بگردید و چند عکس از ۱۷ دی پیدا کنید. می‌دانم چیزی دستشان را نمی‌گیرد. چند دقیقه بعد یکی‌شان گوشی به دست بالاسرم سبز می‌شود. چرا پس هیچ عکسی نیست. فوری دل به دلش می‌دهم. واقعا چرا هیچ عکسی نیست!؟ روز آزادی زن را از قفسه می‌کشم بیرون و برایشان توضیح می‌دهم. مانده‌اند چرا از چنین روزی، چیز دندان گیری توی اینترنت نیست. تعجب‌شان وقتی بیشتر می‌شود که از حادثه بیمارستان امام رضا(ع) هم چیزی گیرشان نمی‌آید. می‌گویم خیال کنید مثل روزهای امدادگری طیبه، یا مثل وقتی که با عکس و مستند روشنگری می‌کرد، حالا شما هم باید دست به یک عملیات احیا بزنید. نشسته‌اند و تکه تکه های تاریخ را با عکس و متن گذاشته‌اند کنار هم. ما هم نشسته‌ایم ببینیم چه آشی برایمان می‌پزند. @koookhak
🌱 . حاج آقا قنبریان: ارزش‌های الهی با اراده انسان‌ها محقق می‌شود نه با تحمیل بر اراده‌ها. هیچ ارزشی از ارزش‌های جامعه، بدون خلق اراده عمومی میسر نمی‌شود. بعد از خلق اراده دزدها و راهزن‌ها را دستگیر کنید! @koookhak
. فاصله شهرها و بلکه کشورها، از چند هزار کیلومتر، رسیده به چند قدم. این شب‌ها در مشهد امام رضا جان، هر طرف سر می‌چرخانی و گوش تیز می‌کنی، چند جور، چهره و لهجه می‌بینی و می‌شنوی. @koookhak
. یک صبح تابستانی، بهارخواب خانه پدربزرگ؟ خیر صحن و سرای امام رضاجان و زائرهایی که بعد از چند شب عزاداری و پیاده‌روی، فرش‌ها را تا سر کشیده‌اند و تخت خوابند. کبوترها هم پاورچین پاورچین دورشان طواف می‌کنند. @koookhak
. مادرش یک جایی تو خاطرات تعریف می‌کند رضا را بعد از شهادت دیدم تو خانه راه می‌رود و با نیایش بازی می‌کند. گفتم مادر مگه تو شهید نشده‌ای؟ گفت: «شهید شده باشم نمرده‌ام که هر روز می‌آیم دخترم را بازی می‌دهم و می‌روم.» . امشب یک جایی تو خاطرات بدجور گیر افتاده بودم. گفتم: « مادرت شما را از امام رئوف دوباره طلب کرده، شب شهادتی خودت ذهنم رو سرو سامون بده.» . همین طور که وسط مصاحبه‌ها سیر می‌کردم، قلابم گیر کرد به یک خاطره. راوی می‌گفت:« به ما خراسانی‌ها می‌گفتن؛ فرستاده‌های امام رضا. معروف شده بودیم به فرستادگان رضا. اولین شهید خراسان هم اسمش شد رضا.» . چشمم چسبید به تاریخی که گم کرده بودم و سررشته کار از دستم در رفته بود. نوشته بود تاریخ اعزام، ۱۳شهریور. اولین و آخرین اعزام شهید. حالا افتاده بود به شب شهادتی امام رضا جان. شما واقعا زنده‌اید. ما مرده‌ها را دعا کنید. نیمه شب ۱۳شهریور۱۴۰۳ به وقت شهادت امام رضا(ع) @koookhak
. نفس تُست آن مادر بد خاصیت که فساد اوست در هر ناحیت هین بکش او را که بهر آن دنی هر دمی قصد عزیزی می‌کنی از وی این دنیای خوش بر تُست تَنگ از پی او با حق و با خلق جنگ @koookhak
کوخَک
. نفس تُست آن مادر بد خاصیت که فساد اوست در هر ناحیت هین بکش او را که بهر آن دنی هر دمی قصد عزیزی
توصیه می‌کنم برید سراغ دفتر دوم و این حکایت با عنوان ملامت کردن مردم شخصی را که مادرش را کشت به تهمت و ببینید مولانا چه قدر دقیق و درست، از مثال مادر برای این منظور استفاده کرده. https://ganjoor.net/moulavi/masnavi/daftar2/sh20 @koookhak
. محبوبم! حرف زدن با شما نان سنگک تازه، خامه و عسل است. عشق شما نباشد، خرابی از دور می‌رسد. آسمان جمع می‌شود. بال‌ها نمی‌جنبد. @koookhak
. هنر ایرانی همه چیزش به اندازه‌ است. سردی و گرمی رنگ‌ها؛ حتی قرار گرفتنشان کنار هم. هیچ چیز تو این هم‌نشینی، چشم را آزار نمی‌دهد. بلکه مثل خامه‌ صاف و یک دست، روان می‌شود در روح آدمی. @koookhak