eitaa logo
کوتاه و گویا
565 دنبال‌کننده
97 عکس
19 ویدیو
0 فایل
بضاعت ناچیز ادمین: @kootah_va_gooya
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم درسهای محرم🏴🏴🏴 روز دهم . آه از روز دهم آنچه در روز دهم گذشت ، نتیجه همان رفتار و کرداری است که هم جبهه حق و هم جبهه باطل قبل از روز دهم محرم سال ۶۱ داشتند. اگر حر از سپاه ابن زیاد به سپاه سیدالشهدا پیوست و روز عاشورا به شهادت رسید. نتیجه کردار او و احترام او به حضرت در روزهای فبل بود که به حضرت گفت من احترام مادر شما را نگه می دارم . اگر شمر ذاتا به دنبال جنگ با امام بود و سر از بدن سیدالشهدا جدا کرد، ریشه در زنازادگی او بود که مادرش در بیابان در ازای آب از یک چوپان به حرام حامله شد و شمر را به دنیا آورد و اگر عمرسعد علی رغم تمایلش به نجنگیدن با امام بود اما در نهایت در مقابل حضرت ایستاد، ریشه در محبت دنیا و ریاست طلبی او داشت(وعده حکومت ری) و .... پس درس آخر در دهه اول محرم این است که بودن یا نبودن ما در سپاه حق در هر عصر و نسلی بسته به زمینه هائی است که قبلا ساخته ایم و در روز امتحان کسی در سمت درست تاریخ می ایستد که جوهره خود را برای این آزمون مهیا کرده باشد. گاه شمار عاشورا مرحوم دکتر احمد بیرشک در «گاه‌شماری ایرانی» واقعه عاشورای سال ۶۱ هجری قمری را به‌حساب گاه‌شماری شمسی، مطابق با ۲۱ مهر سال ۵۹ هجری شمسی اعلام کرده است. در سایتی دیدم که اوقات شرعی روز ۲۱ مهر به افق کربلا (که در طول قرون حداکثر ۳+- دقیقه اختلاف می‌تواند داشته باشد) را استخراج و روایات مقتل نگارها را با این ساعت‌ها تنظیم کرده‌ اند: ۵:۴۷ اذان صبح امام علیه‌السلام بعد از نماز صبح برای اصحاب سخنرانی و آن‌ها را به صبر و جهاد دعوت کرد؛ و بعد دعا خواند: «اللهم انت ثقتی فی کل کرب... خدایا تو پشتیبان من هستی در هر پیشامد ناگواری» سپاه دشمن نماز را به امامت عمر سعد خواند و بعد از نماز صبح به آرایش سپاه و استقرار نیرو مشغول شدند. حدود ۶ صبح امام حسین (ع) دستور داد تا اطراف خیمه‌ها خندق بکنند و آن را با خار و بوته‌ها پر کنند تا بعد آن را آتش بزنند و مانع از حمله سپاه از پشت سر بشوند. ۷:۰۶ طلوع آفتاب کمی بعد از طلوع آفتاب. امام سوار بر شتری شد تا بهتر دیده شود. روبه روی سپاه کوفه رفت و با صدای بلند برای آن‌ها خطبه‌ای خواند. صفات و فضایل خودش و پدر و برادرش را یادآوری کرد و اینکه کوفیان به امام (ع) نامه نوشته‌اند. حتی چند نفر از سران سپاه کوفه را مخاطب قرارداد و از حجارین ابجر و شبث ربعی پرسید که مگر آن‌ها او را دعوت نکرده‌اند؟ آن‌ها انکار کردند. امام نامه‌هایشان را به‌طرف آن‌ها پرتاب و خدا را شکر کرد که حجت را بر آن‌ها تمام کرده است. یکی از سران جبهه مقابل از امام (ع) پرسید چرا حکم ابن زیاد را نمی‌پذیرید و آن‌ها را از ننگ مقابله با پسر پیامبر نمی‌رهانید؟ اینجا امام آن جمله معروفشان را فرمودند: «الا و ان الدعی بن الدعی، قد رکز بین اثنین: بین السله و الذله و هیهات منا الذله... فرد پستی که پسر فرد پست دیگری است. من را بین کشته شدن و قبول شدن و قبول ذلت مجبور کرده. ذلت از ما دور است.» سخنرانی امام (ع) حدوداً نیم ساعت طول کشیده است. حدود ۸ صبح بعد از سخنرانی امام (ع) چند نفر از اصحاب آن حضرت به روایتی بُرَیر که «سید القرآء» (آقای قرآن‌خوان) های کوفه بود و به روایتی زهیر خطاب و کوفیان سخنان مشابهی گفتند. بعد از سخنان زهیر و بریر، امام فریاد معروف «هل من ناصر ینصرنی» را سر داد. چندنفری دچار تردید شدند؛ ازجمله حُر. فرد دیگری به نام ابوالشعثا و دو برادر که درگذشته عضو خوارج بودند. بعید نیست که کسانی دیگری هم با دیدن شدت گرفتن احتمال جنگ، از سپاه کوفه فرار کرده باشند. حدود ۹ صبح شمر به عمر سعد پرخاش کرد که چرا این‌قدر تعلل می‌کند؟ عمر سعد عاقبت رضایت به شروع جنگ داد و اولین تیر را به سمت سپاه امام (ع) رها کرد و خطاب به لشگریانش فریاد زد: «نزد عبیدالله شهادت بدهید که من اولین تیر را رها کردم.» بعد از انداختن تیر توسط عمر سعد، کماندارهای لشکر کوفه همگی باهم شروع به تیراندازی کردند. امام به یارانش فرمودند: «این‌ها نماینده این قوم هستند. برای مرگی که چاره‌ای جز پذیرش آن نیست. آماده شوید.» چند نفر از سپاه امام در این تیرباران شهید شدند. (تعداد دقیق را نمی‌دانیم. تعداد کشتگان تیراندازی. با تعداد کشتگان حمله اول ۵۰ نفر ذکرشده.) حدود ۱۰ صبح بعد از تیراندازی، یسار غلام زیاد بن آبیه و سالم غلام ابن زیاد از لشکر کوفه برای نبرد تن‌به‌تن ابتدای جنگ بیرون آمدند. عبدالله بن عمیر اجازه نبرد خواست. امام حسین (ع) نگاهی به او کرد و فرمود: «به گمانم حریف کشنده‌ای باشی» عبدالله آن دو نفر را کشت. البته انگشتان دست چپش قطع شد. ادامه👇
بعدازاین نبرد تن‌به‌تن، حمله سراسری سپاه امام حسین (ع) انجام شد؛ حبیب و یارانش در برابر او ایستادگی کردند. زانو به زمین زدند و با نیزه‌ها حمله را دفع کردند. همزمان شمر به جناح چپ سپاه امام (ع) حمله برد. زهیر و یارانش به جنگ مهاجمین رفتند. خود شمر در این حمله زخم برداشت بعد از عقب‌نشینی هر دو جناح کوفی، عمر سعد ۵۰۰ تیرانداز فرستاد که دوباره سپاه امام (ع) را تیرباران کردند و درآن حملات، علاوه بر از پا درآمدن هر ۲۳ اسب لشکریان امام (ع) تعدادی دیگر از اصحاب شهید شدند. الفتوح آن نفرات را ۵۰ نفر و این شهرآشوب ۳۸ نفر ذکر کرده است. اولین شهید، ابوالشعثا بود و ۸ تیر انداخت که ۵ نفر از دشمن را کشت. امام (ع) او را دعا کرد. گروهی از سپاه شمر خواستند از پشت سر به امام (ع) حمله کنند زهیر و ۱۰ نفر به آن‌ها حمله کردند. حدود ۱۱ بعدازاین حملات امام دستور تک‌تک به میدان رفتن را داد. اصحاب باهم قرار گذاشتند تازنده‌اند. نگذارند کسی از بنی‌هاشم به میدان برود. انگار برای کشته شدن باهم مسابقه داشتند. بعضی «در مقابل نگاه امام (ع)» شهید شدند. یکی از اولین کسانی که کشته شد. پیرمرد زاهد بربر بود. مسلم بن عوسجه بعد از او کشته شد. حبیب بر سر بالین او رفت و گفت کاش می‌توانستم وصیت‌های تو را اجرا کنم. مسلم با دست امام حسین (ع) را نشان داد و گفت: «وصیت من این مرد است.» یک‌بار هفت نفر از اصحاب امام (ع) در محاصره واقع شدند. حضرت عباس (ع) محاصره آن‌ها را شکست و نجاتشان داد. ۱۲:۵۰ اذان ظهر حبیب بن مظاهر وقت اذان ظهر شهید شد. چون‌که نوشته‌اند امام (ع) خطاب به اصحاب گفت یکی برود با عمر سعد مذاکره کند و بخواهد برای نماز ظهر جنگ را متوقف کنیم. یکی از لشکر کوفه صدا زد: «نماز شما قبول نمی‌شود.» حبیب به او گفت «ای حمار! فکر می‌کنی نماز شما قبول می‌شود و نماز پسر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قبول نمی‌شود؟» به جنگ او رفت اما دوستانش به کمکش آمدند و حبیب کشته شد. امام (ع) از شهادت حبیب متأثر شده و برای اولین بار در روز عاشورا گریست. رو به آسمان کرد و گفت: «خدایا رفتن جان خودم و دوستانم را به‌ حساب تو می‌گذارم حدود ۱۳ ۳۰ نفر از اصحاب امام (ع) تا وقت نماز زنده بودند و بعدازآن ساعت شهید شدند؛ ازجمله زهیر و حر. بعد از کشته شدن اصحاب نوبت به بنی‌هاشم رسید. اولین نفر علی‌اکبر پسر امام حسین (ع) بود. این عبدالله بن مسلم، به طرز ناجوانمردانه‌ای شهید شد. شهادت او بر جوانان بنی‌هاشم خوانده است و بر بنی هاشم گران آمد. دسته‌جمعی سوار شدند و به دشمن حمله بردند. امام آن‌ها را آرام کرد. فرمود: «ای پسرعموهای من بر مرگ صبر کنید به خدا پس‌ازاین هیچ خواری و ذلتی نخواهید دید.» حدود ۱۴ ۲۸ نفر از مردان بنی‌هاشم شهید شدند: ۷ برادر امام حسین (ع)، ۳ پسر از امام حسن (ع) ۲ پسر امام حسین (ع)، ۲ نوه جعفر بن ابیطالب، ۹ نفر آل عقیل و بقیه از نوادگان باقی عموهای پیامبر. یکی از شهدا نوه ابولهب بود. پس از شهادت حضرت عباس (ع)، امام (ع) گریه کرد و فرمود «اکنون دیگر پشتم شکست.» حدود ۱۵ امام به‌طرف خیمه‌ها برگشت تا خداحافظی بکند. همچنین پیراهنش را پاره‌پاره کرد و پوشید تا بعداً در وقت غارت کردن توسط دشمن برهنه‌اش نکنند. وقت وداع با اهل‌بیت، کودک شیرخواره را مقابل دشمن آورد تا آبش دهند اما او توسط تیر حرمله روی دست امام شهید شد. امام (ع) به میدان رفت اما کمتر کسی حاضر به مقابله با ایشان می‌شد. بعضی تیر می‌انداختند و بعضی از دور نیزه پرتاب می‌کردند. شمر و ده نفر به مقابله امام (ع) آمدند. امام (ع) در آستانه شهادت بود اما کسی جرئت نمی‌کرد به سمت ایشان برود. اهل حرم از صدای ذوالجناح متوجه شده و بیرون دویدند. کودکی به نام عبدالله بن حسن (ع) دوید و به طرف امام آمد. او را در بغل عمویش کشتند. امام برای سومین بار ناراحت شدند و کوفیان را نفرین کردند: «خدایا باران آسمان و روییدنی زمین را از ایشان بگیر!» ۶ عصر و سرانجام شمر لعنت الله علیه در گودال قتلگاه ...... عمر سعد وقتی جنگ به‌پایان رسید، دستور داد راس شهدا را جدا کرده و به کوفه ببرند   به کانال کوتاه و گویا بپیوندید https://eitaa.com/kootahgooya
بسم اِلله الرحمن الرحیم درسهای محرم🏴 روز یازدهم:مسلمانان نامسلمان 🏴روز یازدهم محرم عمربن سعد ملعون تا ظهر در زمین کربلا ماند و بر کشتگان سپاه خود نماز میت خواند و آنان را به خاک سپرد؛ در حالی که پیکر عزیز زهرا و فرزندان و اصحابش زیر آفتاب گرما کربلا رها شدند پس می شود اهل نماز اما غافل از باطن نماز، نماز صبح و ظهر عاشورا را به جماعت بخوانند و لحظاتی بعد به خاندان عصمت و طهارت هجمه کنند و بهترین بندگان خدا در روی زمین را به شهادت برسانند پس می شود چون ابن ملجم حافظ قرآن باشند و پیشانی هایشان پینه بسته باشد اما فرق امام متقین را بشکافند یاد کربلا و روضه خوانی و یاد شهدا و زیارت عاشورا مرتب تکرار می شوند تا شمرها و عمرسعد ها و ابن زیادها و یزید و یزیدیان زمان را بشناسیم و فریب ظاهر مسلمانی شان را نخوریم 🏴عمر سعد روز یازدهم دستور داد تا شهدایی که سر از بدنشان جدا نشده را نیز سرهایشان را جدا کنند تا با رئوس شهدا نزد ابن زیاد تقربی یابند و هدیه ای بگیرند و بدین سان کثیفترین کاسبی تاریخ را رقم بزنند . عمر سعد حتی با تقسیم رئوس شهدا بین سران طوایف و فرماندهان ، این ننگ را بین آنها تسهیم کرد تا هرکدام سهمی از از این کاسبی داشته باشند. و سهم خولی ملعون رأس سیدالشهدا شد که خود داستانی دارد 🏴ظهر روز یازدهم عمر بن سعد دستور داد تا اهل بیت امام حسین‌(علیه السلام) ،زنان و دختران و کودکان را بر شتران بدون جهاز سوار کردند و آن ها را بدون پوشش مناسب، میان دشمنان حرکت داده و همانند اسیران بلاد کفر و در نهایتِ مصیبت و اندوه، به سوى کوفه‏ حرکت دادند حضرت زین العابدین‌(علیه السلام) را هم در حالی که بیمار بود، با غل و زنجیر بر اشتری سوار نمودند . هنگام حرکت کاروان اسرا از کنار قتلگاه، صدای شیون و گریه بانوان بلند شد که به یکباره غوغایی در کربلا به پا شد. حضرت زینب‌ (سلام الله علیها) با چشمی خون فشان رو به بدن مطهر برادر کردند و فرمودند: «به فدای آنکس که سپاهش روز دوشنبه غارت شد! زینب سلام الله علیها برای اینکه دشمن احساس شعف و پیروزی نکند با اقتدار ، هنگام دیدن پیکر به خون آغشته برادر، رو به آسمان کرد و گفت: «أَللَّهُمَّ تَقَبَّلْ هذا الْقُرْبانَ‌؛ خدایا این قربانى را قبول فرما!». 🏴چرا زینب کبری فرمودند به فدای کسی که سپاهش روز دوشنبه غارت شد، در حالی که واقعه عاشورا جمعه و یا شنبه بوده است؟ مورخین در این باره احتمال داده اند که اشاره حضرت زینب سلام الله علیها به واقعه سقیفه است که در روز دوشنبه رخ داد و غصب جایگاه خلافت در آن اتفاق افتاد و زیربنای مقابله با ائمه دین آغاز شد 🏴عمر بن سعد روز یازدهم محـرم به کوفه آمد و عبـیدالله بن زیـاد، بـابرگزاری مجلس باشکوهی، اذن عمومی داد تا مردم در مجلسش حاضر شوند. آن گاه سر مقدس امام حسین‌(علیه السلام) را مقابل او گذاشتند و او به آن نگاه و تبسم می‌نمود و با چوبی که در دست داشت جسارت می‌کرد. در این هنگام زید بن ارقم از میان جمعیت برخاست و در حالیکه می‌گریست، فریاد زد: «چوبت را از لب و دندان حسین‌(علیه السلام) بردار که من با چشم خود دیدم رسول خدا‌(صلی الله علیه و اله) لبان مبارک خویش را بر همین لب و دهان گذارده بود!» ابن زیاد ملعون عصبانی شد و گفت: «اگر پیرمردی سالخورده نبودی و عقل خود را از دست نداده بودی، گردنت را می‌زدم!» پس در این هنگام زید از جا برخاست و روانه خانه‌اش شد. 🏴روز یازدهم بیماری امام سجاد علیه السلام شدت گرفته بود و حضرت زینب سلام الله علیها عهده دار رسیدگی به او و بقیه کاروان و کودکان بود به کانال کوتاه و گویا بپیوندید https://eitaa.com/kootahgooya
بسم الله الرّحمن الرّحیم 🏴🏴🏴درسهای محرم روز دوازدهم روز اوج جهاد تبیین بن به نقل مورخین روز دوازدهم اسرای کربلا را وارد کوفه کردند . برخی از مردم هلهله می کردند و برخی دیگر می گریستند زنی از روی بام صدا زد که شما کیستید؟ حضرت زینب فرمود ما خاندان رسول خدا هستیم . آن زن متأثر شد و تعدادی چادر برای زنها آورد و بین آنها توزیع کرد تا خود را بپوشانند(معلوم می شود که چادر را از سر زنها برداشته بودند😭) آغاز جهاد تبیین در کوفه رسما جهاد تبیین از سوی اسرای کربلا آغاز شد . ابتدا در مسیر حرکت در شهر حضرت امّ کلثوم خواهر زینب کبری سلام الله علیهما به کسانی که چشم به تماشای اسرا دوخته بودند، با فریاد رسا فرمود که آیا شرم نمی کنید از خدا و رسولش که به حرم پیامبر نگاه می کنید؟ وقتی هم که عده ای از مردم نان و خرما و گردو می آوردند تا بین اسیران تقسیم کنند. ام کلثوم و حضرت زینب آنها را از دست بچه ها می گرفتند و ام کلثوم با صدایی همراه گریه می فرمود: ای اهل کوفه، صدقه بر ما حرام است(بدین معنی که ما فرزندان پیامبریم)... و مردم با شنیدن این سخن می گریستند. و بار دیگر ام کلثوم به رسالت خود عمل کرد و فرمود: مردان شما عزیزان ما را می کشند و زنانتان بر ما گریه می کنند! جهاد تبیین توسط امام سجاد(علیهالسّلام) نیز که در تب می سوخت و به زنجیر بسته بود، ادامه یافت. آن حضرت وقتی گریه های مردم را دیددر نکوهش کوفیان فرمود : اگر این جماعت بر ما می گریند، پس چه کسانی ما را کشته اند؟ این اقدامات خاندان رسول خدا در حالی بود که همراه کاروان اسیران، سپاهیان عمرسعد که مسلح و از کربلا بازگشته بودند، حرکت می کردند تا نشان دهند که آنها این پیروزی را خلق کرده اند و البته این شیوه حرکت آنها با اسرا برای مهار کردن حرکات احتمالی و نیز ترساندن و رعب مردم نیز بود. خطبه حضرت زینب(سلام الله علیها) و سرانجام فرصتی در فضای باز و قبل از ورود به کاخ ابن زیاد فراهم شد تا دخت گانقدر علی ، عقیله بنی هاشم ، قافله سالار اسیران یعنی حضرت زینب کبری سلام الله علیها خطبه کوبنده ، قرّاء و شگفت انگیز خود را بخواند و رسالت خود در جهاد تبیین عمل نماید . هیچ کس باور نمی کند زنی با دیدن داغ پنج برادر و دو فرزند و چند برادرزاده و ... و در حالی که خسته و رنجور از راه بودند و حتی مورد ضرب و جرح قرار گرفته بودند ، بتواند اینگونه در جمه همگان خطبه بخواند در این هنگامه، با به اشارت دست او همهمه ها و خنده ها و گریه ها فروخوابید.بگونه ای که بشیر بن خزیم اسدی گوید: «به زینب نظر کردم، به خدا سوگند تا آن روز هرگز زنی پوشیده و نجیب و بزرگ منش چون زینب ندیده بودم که این گونه بلیغ و رسا و شورانگیز سخن بگوید. گویی سخنانش از کام امیرالمومنین برمی آمد.» زینب سلام الله علیها با ظرافت خاصی به تهمتهایی که علیه کاروان حسین علیه‌السلام ساخته و آنها را خارجی و ضد دین معرفی کرده بودند پاسخ داد : «خدا را ستایش می کنم و بر پدرم محمد(ص) و خاندان پاک و برگزیده اش درود می فرستم.» حضرت زینب سلام الله علیها پس از جملاتی در نکوهش کوفیان فرمود: گریه می کنید ؟ بگریید که به خدا شایسته و سزاوار گریه اید. بسیار بگریید و کم بخندید که داغ ننگی بر پیشانی خود نهاده اید که هرگز زدودنی نیست. این ننگ از دامانتان شست و شو دادنی نیست. شما فرزند خاتم پیامبران را کشتید. شما سید جوانان بهشت و چراغ راه امت را کشتید. کسی را به قتل رساندید که در جنگ سنگرگاهتان، در سختی پناهتان و در گیر و دار تاریکی و آشفتگی، مشعل هدایت و پایان پریشانی و سرگردانی شما بود..... وقتی سخنان زنیب(س) به پایان رسید، پیر و جوان و زن و مرد می گریستند. بعد از همین خطبه بود که امام سجاد علیه السلام آن جمله معروف را در وصف حضرت زینب فرمودند:  عمه جان بحمدالله تو دانشمندی هستی که تعلم ندیده است و دانایی هستی که ازهیچ آموزگار و معلم و مدرسه ای درس نیاموخته ای. پس از آن لحظاتی بعد فاطمه صغری دختر امام حسین (حدودا ۱۷ تا ۲۰ ساله) خطبه ای با همان سیاق ولی طولانی تر خواندو سهم خود را در تبیین شرایط ادا کرد پس از او حضرت ام کلثوم خطبه خواند و امام سجاد نیز علی رغم بیماری سخنانی بیان فرمودند کاروان اسیران سپس به کاخ عبیدالله بن زیاد وارد شد. در اینجا بار دیگر حضرت زینب و امام سجاد را در برابر ابن زیاد مطالبی فرمودند. رویداد دیگر این مجلس گفت و گوی رباب همسر اباعبدالله الحسین(ع) با سر آن بزرگوار است. خلاصه آن که هم در کوفه و هم در شام کاروان اسرا و خاندان آل محمد تلاش کردند پیام نهضت حسینی و پیام مظلومیت حضرت سیدالشهدا را به بهترین نحو منعکس کنند ادامه👇
دفن شهدا توسط امام سجاد با کمک قبیله بنی اسد روز دوازدهم محرم امام سجاد با عنایت الهی به کربلا برگشتند و همراه جماعتى از بنى اسد که در اراضى غاضریّه منزل داشتند به مقتل آن حضرت آمدند بر اجساد شهداء نماز خواندند و ایشان را دفن کردند .حدیثى از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که در موقع دفن سیدالشهدا، پیامبر اکرم و حضرت على و امام حسن و ملائکه سلام الله علیهم حضور داشتند و امام سجاد را یارى مى نمودند. به کانال کوتاه و گویا بپیوندید https://eitaa.com/kootahgooya
بسم الله الرحمن الرحیم قضاوت هایی که نباید کرد به این چهار مداد نگاه کنید و قبل از خواندن تمام مطلب در هر بند، به این چند سوال جواب بدهید: ۱_ به نظر شما کدام مداد بلندتر است؟ اگر به ظاهر عکس قضاوت کنیم ، مدادی که نوکِ تیز دارد بلندتر است اما از کجا معلوم که انتهای مدادها در یک ردیف چیده شده باشند و کوتاه و بلند چینش نشده باشند؟ پس زود قضاوت نکنیم ۲_ کدام مداد بهتر می نویسد؟ جواب سوال این است که مداد تیزتر بهتر می نویسد اما اگر مدادی که تیز نیست را به یک خطاط بدهید، خیلی بهتر از مداد نوک تیز خواهد نوشت . پس به ظاهر قضاوت نکنیم ۳_ کدام مداد کمتر استفاده شده است؟ در پاسخ می توان گفت که مداد تیزتر کمتر استفاده شده اما اگر کمی فکر کنیم ، چه بسا مدادهایی که تیز نیستند بدلیل فشار بر صفحه کاغذ و ضخیم‌تر نوشتن، زودتر کوتاه شده باشند و مداد نوک تیز بدلیل نازک نویسی حتی بیشتر هم نوشته باشد. پس باید مقداری در قضاوت تامل نمود و عجولانه قضاوت نکرد ادامه👇
۴_ مدادهایی که نوک تیز ندارند آیا فرقی با هم دارند؟ پاسخ این است اندازه ، رنگ و حتی پوسته هر سه مداد یکسان است و لذا این سه مداد رجحانی بر هم ندارند اما کمی تامل چه بسا این سه مداد را سه حادثه متفاوت شبیه هم کرده باشد. یکی بر اثر فشار زیاد بر کاغد، نوکش شکسته و کوتاه شده ؛ دومی با نوشته پند و اندرز و حدیث یا روایتی، کوتاه شده ؛ و سومی هم با خط خطی کردن صفحه ای توسط کودک ، اینطور شده باشد. پس هر شباهتی دلیل ارزش یکسان نیست ۵_ کدام مداد می تواند از خود تعریف کند؟ در نگاه اول مداد نوک تیز و صاف می تواند به خود ببالد که من از سه مداد دیگر زیباتر و ارزشمند تر هستم. اما دیری نخواهد پایید که او هم به سرنوشت سه مداد دیگر دچار خواهد شد.پس به ظاهری که دوام ندارد نباید قضاوت نمود ۶_ آیا این چهارمداد می توانند بدلیل تفاوت ظاهری از هم متفرق شوند؟ در ظاهر اسباب تفرقه فراهم است اما اسباب اتحاد را چرا نادیده می گیریم. هر چهار مداد، رنگ مشکی دارند. هر چهارتا پوسته صورتی دارند. هر چهارتا وظیفه شان نوشتن است . هر چهار مداد با پاک کن ، تمیز می شوند . هرچهارتا به نویسنده نیاز دارند و .... پس برای تفرقه و تشتت، زود قضاوت نکنیم ۶_اگر این چهار مداد تعلق به چهار نفر داشته باشد، صاحب کدام مداد، کم کارتر بوده است؟ در پاسخ اولیه طبعا صاحب مداد نوک تیز کم کارتر بوده است اما از کجا معلوم صاحب مداد نوک تیز از مدادهای دیگری استفاده نکرده باشد و پرکارترین از سه مداددیگر باشد؟ امیر مؤمنان علی علیه‌السلام فرمودند: «ضَعْ أَمْرَ أَخِیکَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّى یَأْتِیَکَ مَا یَغْلِبُکَ مِنْهُ وَ لَا تَظُنَّنَّ بِکَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِیکَ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِی الْخَیْرِ مَحْمِلًا؛ اعمال برادر (یا خواهر) مسلمانت را بر نیکوترین وجه ممکن حمل کن تا دلیلی بر خلاف آن قائم شود و هرگز نسبت به سخنی که راجع به برادر مسلمانت می‌شنوی گمان بد مبر.» (کافی/ج2/ص362) ‼️قابل توجه آنهایی که سوپر انقلابی شده اند و آبروی برخی اصحاب انقلاب و دفاع مقدس و بعد از آن را خیلی راحت بویژه در انتخابات مخدوش کردند عضو کانال کوتاه و گویا شوید https://eitaa.com/kootahgooya
بسم الله الرّحمن الرّحیم شتر در خواب بیند پنبه دانه روزنامه ای اصلاح طلب تیتر یک خود را به این اختصاص داده که پزشکیان ، گورباچف ایرانی است. این تیتر یعنی این که همانگونه که گورباچف موجبات فروپاشی شوروی را فراهم ساخت ، پزشکیان هم نظام یکپارچه و مقدس جمهوری اسلامی را پایان خواهد داد. این تشبیه و هر تشبیه دیگری سه ضلع اصلی داردکه عبارتند از مُشبَّه، مُشبّه بِه، وجه تشبیه به عبارت ساده تر وقتی دو چیز را به هم تشبیه می کنیم باید وجوه شباهتی بین آنها بویژه در زمینه ای که می خواهیم نتیجه گیری کنیم، وجود داشته باشد حالا تشبیه این روزنامه اگر بین گورباچف و پزشکیان باشد و یا "شوروی در زمان گورباچف" با "ایران در زمان پزشکیان"، اما نتیجه ای که می خواهد بگیرد، فروپاشی در ایران است. اما نکته مهم این است که صنعت تشبیه در اینجا اصلا بین "شوروی و گورباچف" با "پزشکیان و ایران" وجود ندارد چرا که وجوه شباهت که در تشبیه ملاک است ، وجود ندارد اولا: شوروی گورباچف شوروی کمونیستی بود که در آن معیارهای ارزش در جامعه با معیارهای ارزش در جامعه ایرانی و اسلامی متفاوت است ثانیا در شورویِ گورباچف، مبانی حکومت بر پایه ولایت اسلامی و الهی و حضور رهبری حکیم و فرزانه ، استوار نشده اما در جمهوری اسلامی فقیه پارسا، حکیمی فرزانه و رهبری آگاه به زمانه عهده دار هدایت امت است که مجالی برای فرمول گورباچف نخواهد داد ثالثا بین ملت ایران با تقدیم بیش از ۲۳۰ هزار شهید با مردم خسته از مارکسیسم در دوره شوروی، تفاوت از زمین تا آسمان است رابعا گورباچف یک شخصیت ساده لوح بود که فریب غرب را خورد و منجر به فروپاشی کشورش شد اما آیا نقش قوای مستقل و رهبری انقلاب، در کنار سپاه و بسیج و ارتش مکتبی و انقلابیون و رزمندگان، اجازه این ساده لوحی را به کسی خواهند داد تا کشور بزرگ ایران را مانند شوروی تکه تکه کنند؟ خامسا همانطور که سالها قبل رهبری انقلاب فرمودند ، شوروی متشکل از سرزمینهای به هم سنجاق شده بود اما ایران یک امپراتوری بزرگ بوده کا با وصله و پینه بوجود نیامده که بتوان به راحتی آن را از هم جدا کرد سادسا گورباچف چنان شوروی را مضمحل کرد که بسیاری از دختران اروپای شرقی برای امرار معاش ناگزیر از تن فروشی شدند. یکی ازسیاسمداران زن آن زمان خطاب به گورباچف گفت: "گورباچف با تجزیه کردن کشور و فشار به مردم یک کشور ابرقدرت را پیشکش جهانیان کرد. شما با خودتان به هم ریختگی، تجزیه، گرسنگی، سرما، خون و اشک و قتل مردم بی گناه را به ارمغان آوردید. مردم به آینده هیچ امیدی ندارند و کسی نیست از آن ها پشتیبانی کند." سابعا فراموش نمی کنیم زمانی را که بنی صدر سودای تغییر ماهیت نظام را در سر داشت، مردم شعار می دادند : بنی صدرِ پینوشه ایران شیلی نمی شه حالا باید خطاب به این روزنامه گفت که ایران شوروی نمی شه و : شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لُپ لپ خورد، گه دانه دانه به کانال کوتاه و گویا بپیوندید https://eitaa.com/kootahgooya
بسمه تعالی برای آقای ظریف که مشغول امتیاز دهی برای وزارتخانه هاست: در امریکای محبوب شما ، مسیحیانی که ۸۰ درصد جمعیت امریکا را تشکیل می دهند ، ۹۲ درصد از کنگره را در اختیار دارند یهودیان ۲ درصد جمعیت آمریکا هستند ولی ۶ درصد معادل ۳۰کرسی در کنگره دارند امامسلمانان که بیش از ۱ درصد جمعیت آمریکا هستند تنها دو کرسی در کنگره دارند در حالی که به نسبت یهودی ها باید ۱۵ کرسی به مسلمانان تعلق داشته باشد آقای ظریف معلوم شد با فرمول جایی که درس خوانده اید هم نمی توانید، محاسبه گر خوبی باشید همانطور که وزیر و مذاکره کننده خوبی نبودید به کوتاه و گویا بپیوندید https://eitaa.com/kootahgooya
بسم الله الرّحمن الرّحیم چه خوش بی مهربونی هر دو سر بی فرمایشات امروز رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس دوازدهم پیرامون وظایف متقابل مجلس و دولت جدید از یک منظر دو بُعد اصلی داشت و هیچ قرینه ای برای کم اهمیت تر بودن یک بُعد نسبت به بُعد دیگر در آن وجود نداشت. بُعد اول فرمایشات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در باره شرایط انتخاب وزرا توسط رئیس جمهور منتخب بود که شامل این ویژگی ها بود: صادق/امین/ متدین/از بُن دندان معتقد به نظام جمهوری اسلامی/ایمان/امید به آینده/تشرّع و متشرّع بودن/اشتهار به پاکدستی، به صداقت /نداشتن سابقه سوء/نگرش ملی؛ یعنی غرق در مسائل جناحی و سیاسی نشوند/ که البته رعایت این شرایط در وزرا ، در وهله اول به‌عهده شخص آقای دکتر پزشکیان و در مرحله بعد هم برعهده نمایندگان مجلس است. بُعد دوم در باره همکاری مجلس با دولت جديد در تشکیل کابینه است که مخاطب آن نمایندگان محترم هستند: "توصیه موکد من تعامل سازنده مجلس با دولت جدید است/کار فوری مجلس یعنی رای به کابینه که آقای پزشکیان ارائه خواهند کرد/ هر چه زودتر کابینه پیشنهادی تصویب و دولت مشغول به کار شود برای کشور بهتر است" اما آنچه از محتوای توئیت رئیس مجلس و رئیس جمهور منتخب بعد از فرمایشات حضرت آقا بر می آید ، تنها تاکید بر بُعد دوم یعنی تعامل مجلس با دولت و تشکر بابت حمایت رهبری از دولت است آنچه رهبری حکیم انقلاب فرمودند را باید بطور اتمّ مورد توجه قرار داد. مثلا رئیس جمهور محترم مداقّه ای بر اعضای هیئت بررسی وزرای کابینه بیندازند و با انحلال این هیئت ، کار را به کسانی نسپارند که یا محکوم امنیتی هستند و یا معارضه شان با نظام(اعلام رسمی پایان جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، حمایت از پهلوی، اهانت به روحانیت شیعه و ...) و حتی مخالفت با اصول اسلام (تصاویر کشف حجاب یکی از خانمهای عضو ستاد مزبور) مسجّل است. همدلی ‌و وحدت دولت و مجلس باید حول یک محور باشد و آن محور ، رهبری و فرمایشات مستدل ایشان است. با این توصیفات ، خوب است که آقای پزشکیان در توئیت جدیدی بر رعایت معیارهای رهبر دوراندیش انقلاب در انتخاب اعضای کابینه تاکید کنند و آقای قالیباف هم بر تعامل مجلس با رئیس جمهور منتخب حول محورهایی که رهبری فرمودند، تاکید نمایند. پیشنهاد دوم این است که با ملاک قراردادن نقطه نظرات رهبری در انتخاب وزرا، کمیته مشترکی بین تعدادی از نمایندگان مجلس و تعدادی از نمایندگان رئیس جمهور منتخب تشکیل شده تا مقدمات همدلی مجلس و دولت و سرعت در انتخاب کابینه تحقق یابد چه خوش بی مهربونی هر دو سر بی که یک سر مهربونی دردسر بی به کوتاه و گویا بپیوندید https://eitaa.com/kootahgooya
به نام خدا رنگ خدا در شورای شهرمان چگونه است؟ یکی بود یکی نبود غیر از خدای مهربون هیچکس نبود توی شهر بزرگی یه شهرداری بود که هم حزب‌اللهی بود و هم انقلابی، هم رزمنده بود و هم جانباز، هم دکتر بود هم بسیجی . همین تازگی ها شش فقیه و شش حقوقدان در شورای نگهبان او را به عنوان یک رجل سیاسی و مذهبی و صالح برای رئیس جمهور شدن تایید کردند و او در مناظرات انتخاباتی به دفاع از آرمان شهیدان و رئیس جمهور شهید پرداخت.. در شهرداری هم کار کرد و هم با فساد مبارزه کرد، پاک دست بود و سالم اما ناگهان مدعیان اصولگرایی و بدنبال آنها اصلاح طلبان غربگرا به او حمله کردند تا ثابت کنند که هنوز خیلی ها دنبال سوزاندن سرمایه های این انقلاب هستند. این همه تاکید رهبر حکیم و فرزانه انقلاب برای تعامل و همدلی مجلس و دولت جدید ، آیا راهی به شورای شهر تهران ، شهر شهیدان، ندارد؟ مبادا در شورای شهرمان رنگ حزب و گروه و خط وخط بازی و منافع شخصی پررنگتر از رنگ خدا شود؟ . گویا برخی برای آزمون در برابر جولان شیطان هنوز آزموده نشده بودند. به قول شاعر : نفس اژدرهاست. او کِی مرده است؟ از غم بی آلتی افسرده است اندر آن کوچه خری مُردار شد صد سگ خفته بدان بیدار شد میل ها همچون سگان خفته اند اندریشان خیر و شر بنهفته اند ♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️ عضو کانال کوتاه و گویا شوید https://eitaa.com/kootahgooya