eitaa logo
کرسی های آزاد اندیشی و گام دوم انقلاب
68 دنبال‌کننده
57 عکس
10 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدا و سلام 📚کرسی فقه انتخابات در موضوع «تکلیف یا نتیجه» جلسه دوم؛ با سرفصل «روش شناخت تکلیف» ✅ ارائه حجة الاسلام ابوالفضل امامی دکترای فقه سیاسی
📚روش های معمول برای پی بردن به تکلیف: ✅1. روش عقلی: مانند این که باید در پی هدفی باشیم و برای رسیدن به هدف از راهنما کمک بگیریم. ✅2. روش نقلی (فقهی): اما بسیاری از تکالیف زندگی را با راهنمایی شرع مقدس و فقه پی می بریم؛ مثل عموم تکالیف عبادی و کارهای جاری زندگی؛ مانند قواعد خرید و فروش و نیز بسیاری از مسائل مربوط به انتخابات؛ مانند: 🌕این که به چه کسی باید رای داد؟ اصلح یا صالح؟ و این که نسبت به نتیجه ای که فکر می کنیم رخ بدهد، چه باید کرد؟ پاسخ به این پرسش ها تنها در حیطه تخصص فقه است و پاسخ های دیگر برای ما اعتباری ندارد. 👈امیرالمؤمنین ع: «الفقهَ ثُمًّ المَتجَر»: اول فقه را بیاموز و سپس تجارت کن 👈الفقه ثم الانتخاب: اول فقه را بیاموز و سپس انتخاباتی باش
🌕ایستادگی امام حسین ع در برابر نتیجه آرایی خواص در برابر تکلیف ✅ امام خامنه ای: «کاری که امام حسین (علیه السّلام) کردند، یک کار فوق‌العاده‌ای است. یعنی ابعاد آن از آنچه که ما امروز محاسبه میکنیم، خیلی بالاتر است. ما جوانبش را، ریزه‌کاری‌هایش را غالباً ندیده میگیریم. صبرش فقط این نبود که بر تشنگی صبر کند، بر کشته شدن یاران صبر کند؛ اینها صبرِ آسان است. صبرِ سخت‌تر این است که دیگران، افراد صاحب نفوذ، افراد آگاه، افراد محترم هی بگویند آقا نکنید، این کار غلط است، این کار خطرناک است. هی ایجاد تردید کنند. کی‌ها؟ افرادی مثل عبدالله جعفر، عبدالله زبیر، عبدالله عباس؛ این شخصیتهای برجسته بزرگ آن روز دنیا، آقازاده‌های مهم اسلام، اینها هی بگویند نکن این کار را. هر که باشد، اگر چنانچه آن عزم و آن اراده و آن ثبات در او نباشد، با خودش فکر میکند که من دیگر تکلیفی ندارم، اینها که دارند اینجوری میگویند، دنیا هم که دارد آن جوری حرکت می کند، بگوئیم و بگذریم. آن که در مقابل این اظهارات، در واقع وسوسه‌ها، تردیدافکنی‌ها، راه شرعی درست‌کردن‌ها بایستد و دلش نلرزد و قدم در این راه بگذارد، او همان کسی است که میتواند این تحول عظیم را به وجود بیاورد. و امام بزرگوار ما در این جهت تشبّه کردند و اقتفاء کردند به سید و سالار شهیدان.»۱۳۹۰/۰۴/۱۳ 🌕عمل به تکلیف دافع تردید و خستگی و ترس و مصلحت اندیشی های شخصی ✅ امام خامنه ای: «کسی که برای تکلیف عمل می‌کند، دچار تردید و تزلزل نمی‌شود؛ ترسیده و خسته نمی‌شود؛ از راه برنمی‌گردد و مصلحت‌اندیشی‌های شخصی، تعیین‌کننده راه و جهتگیری او نمی‌شود.» ۱۳۸۳/۰۳/۱۴ 💐فقه انتخابات، فقه تکلیف و نتیجه
✅ درس امام و انقلاب «انقلاب و امام، این را به ما یاد دادند. یاد دادند که در انجام تکلیف، منتظر دیگران نشویم. «لا یضرّکم من ضلّ اذا اهتدیتم.» ۱۳۷۳/۰۱/۳۱
220.4K
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به نام خدا و سلام 📚کرسی فقه انتخابات در موضوع «تکلیف یا نتیجه» جلسه سوم؛ با سرفصل «معیار تشخیص روش» ✅ ارائه حجة الاسلام ابوالفضل امامی دکترای فقه سیاسی
🌕 سامانه چینشگر؛ معیار شناخت فقهی یا فکری (عقلی) بودن تکلیف فقه انتخابات؛ فقه «تکلیف یا نتیجه؟» ابوالفضل امامی
255.4K
🌻درامدی بر جایگاه و نقش دستگاه چینشگر
616.9K
📚 تبیین دستگاه چینشگر
880.4K
📚تطبیق سامانه چینشگر در گفتگو با یک طبیبه ایتالیایی
✅ تمرین دستگاه چینشگر 📚 با توجه به: آ. 10=10x1؛ ب.20=10x2؛ ج. 30=10x3؛ د. 20=10x4» ✅👈لطفا حدیث زیر را در دستگاه چینشگر بررسی کنید و نشان دهید که فکر ستیز است یا نه؟ 🌍 ابان بن تغلب: به امام صادق (ع) عرض کردم، اگر مردی یک انگشت زنی را قطع کند [هر انگشتی که باشد]، دیهاش چقدر است؟ امام (ع) فرمودند: 10 شتر. [میتوان پردازه ریاضی آن را چنین نوشت: 👈 آ=10 و آ1 یعنی 10=10x1]. گفتم: اگر دو انگشت او را قطع کند، دیه اش، چقدر است؟ 👈فرمودند: 20 شتر [می توان پردازه ریاضی آن را چنین نوشت: 👈 آ2 یا 20=10x2]. گفتم: اگر سه انگشت او را قطع کند دیه اش چقدر است؟ 👈فرمودند: 30 شتر [یعنی آ3 یا👈 30=10x3]. 👈گفتم: اگر چهار انگشت او را قطع کند، دیه اش چقدر است؟ فرمودند: 20 شتر! [یعنی آ4 یا👈 20=10x4]. 🌗 گفتم: سبحان‌الله! سه انگشت را قطع می‏کند، دیه‏ اش 30 شتر است؛ اما اگر چهار انگشت را قطع کند، دیه‏ اش 20 شتر است؟! ما وقتی این سخن را در عراق می‏شنیدیم، از گوینده‏ اش بیزاری جسته، آن را به شیطان نسبت می‏دادیم. [زیرا پیشفرض ما این بود که هر یک از ده انگشت که قطع شود، دیه اش ده شتر است. یعنی ارزش هر انگشت زن، معادل ده شتر است یعنی 10=آ؛ اینک چرا «آ4» می‌شود 20؟
📚سخنی از امام خامنه ای درباره تکلیف و نتیجه «این درس را هم سعی کردم که از امام عزیز بزرگوار فقیدمان به یاد داشته باشم که باید مقصود ما باشد حالا چه آن اقدامی که ما میکنیم، به خود برسد و چه نرسد. 🌹👈ما برای نتایج کار نمیکنیم؛ اگر چه به آن نتایج و میخواهیم جمهوری اسلامی، قدرتمند و ثروتمند باشد و آسیب دشمنان جهانی به ما نرسد و از لحاظ مادّی و معنوی، ملت ما برجسته و برخوردار باشد. 🌹👈اما حقیقت این است که این‌گونه نیست که اگر ما با تلاش خود و طبق وظیفه و حجت، به این مقاصد نرسیم، احساس شکست بکنیم. ... ✅ در هم سعی میکنیم نهایت دقت و احتیاط را انجام بدهیم. چیزی که من برای خود فرض میدانم، این است. در تشخیص تکلیف، ان‌شاءاللَّه‌دچار و آسان‌نگری نمیشویم. جوانب امر را مطالعه میکنیم تا آن چیزی که به‌عنوان تکلیف، در سمت هدایت عمومی ملت بر دوش ماست، تشخیص بدهیم. 🌹👈وقتی که تشخیص دادیم، پا را در آن‌جا محکم میگذاریم و بدون هیچ‌گونه تردید و ترسی و بدون ملاحظه از سیاسی و نظامی عالم و هیچ تهدید کننده و خطر هشدار دهندهی و آن چیزهایی که انسان را در راه انجام تکلیف رعایت کند، عمل میکنیم. ✅👈 این، ان‌شاءاللَّه شیوه و سیره ما خواهد بود؛ یعنی تشخیص درست تکلیف و اقدام قطعی در جهت آن. البته، اگر خدای متعال به آن حرکت برکت داد و نتایج را بر این اقدام مترتب کرد، خوشحال و مسرور خواهیم بود و تحقق وعده‌های الهی برای همه کسانی که به آن وعده‌ها اعتقاد دارند، لذتبخش و شیرین خواهد بود. اگر هم خدای متعال مقدّر نفرمود که آن نتایج بر این مقدمات مترتب بشود، ما خوشحالیم که تکلیفمان را انجام داده‌ایم و کار خود را کرده‌ایم. این، آن روش و خط اساسی است که انجام میدهیم. ✅👈معیار کار هم تکلیف شرعی است؛ همان چیزی که براساس مرسوم و رایج بین متدیّنان و متشرّعان، محسوب میشود. ۱۳۶۸/۰۵/۱۵.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کرسی های آزاد اندیشی و گام دوم انقلاب
✅ تمرین دستگاه چینشگر 📚 با توجه به: آ. 10=10x1؛ ب.20=10x2؛ ج. 30=10x3؛ د. 20=10x4» ✅👈لطفا حدیث زی
سلام به شما صورت مساله به صورت تفصیلی این است: اگر انگشت کوچک دست راست زن قطع شود: 10 شتر دیه آن است. اگر انگشت انگشتری دست راست زن قطع شود: 10 شتر دیه آن است. اگر انگشت وسط دست راست زن قطع شود: 10 شتر دیه آن است. اگر انگشت اشاره دست راست زن قطع شود: 10 شتر دیه آن است. اگر انگشت بزرگ دست راست زن قطع شود: 10 شتر دیه آن است. همینطور اگر هر یک از انگشت های دست چپ قطع شود، ارزش ده شتر است. این یک مطلب صد در صد پذیرفته شده و قطعی است. نتیجه: دیه هر انگشت دست زن 10 شتر است. این نتیجه قطعاً درست است و طبق هیچ منطقی نمی شود آن را ابطال کرد. اکنون می گوییم: اگر ارزش دیه هر انگشت زن، ده شتر است که قطعا چنین است، ارزش دو انگشت مساوی است با 2X10 ارزش سه انگشت مساوی است با 3X10 ارزش چهار انگشت مساوی است با 4X10 لکن نقل است که شارع می فرماید که درست است که ارزش دیه هر کدام از انگشت های دست زن، ده تا شتر است ولی ارزش دیه 4 عدد انگشت دست زن، تنها 20 شتر است. مقدمات قطعی: هر انگشت ارزش دیه اش ده تا شتر است ارزش جهار انگشت چند تا است؟ کجای این دو مقدمه قیاس است؟ به زبان جبر و ریاضیات: A=10 B=10 C=10 D=10 E=10 A+B+C+D=20!!!!! شبهه، دقیقا در این جا است که ذهن را به این می رساند که این مساله فکرستیز است نه فکرگزین.
هدایت شده از ابوالفضل امامی
اگر بخواهیم مساله را به تعبد ارجاع بدهیم، مسیحی ها هم می گویند که ما هم می گوییم ایمان بیاور به این که «1=3» یعنی خدا هم یکی است حقیقتا و من جمیع الجهات و هم سه تا است حقیقتا و من جمیع الجهات. با این تفاوت که حرف شما درست است و حرف او نادرست؛ لکن باید وجه این درستی و نادرستی را با کمک دستگاه چینشگر تدقیق و تبیین نمود. یا علی
هدایت شده از مرتضی دهقانی
شاید باید به مقدمات قطعی یک قید اضافه کرد و اون قید به تنهایی است. یعنی به تنهایی یک انگشت 10 شتر دیه داره. اون وقت دیگه نمیشه این حساب رو عقلی دونست.