چند شبهه در باب وقایع بعد از شهادت پیامبر اکرم(ص)و هجوم به منزل وحی
شبهه اول:
با وجود علي (ع) در درون منزل، چرا خود امام علي (ع) براى بازكردن در نرفتند و حضرت صدیقه(س)پشت در آمدند؟
* آن چه كه از برخى از روايات استفاده میشود: حضرت فاطمه سلام الله عليها نزديك در ورودى منزل نشسته بودند و با ديدن عمر و همراهان وى، در را به روى آنان بستند.
مرحوم عياشى در تفسير، شيخ مفيد در الإختصاص و... نوشتهاند:
عمر گفت: برخيزيد تا پيش او (علي) برويم، پس ابوبكر، عمر، عثمان، خالد بن وليد، مغيرة بن شعبة، ابوعبيد جراح، سالم مولى ابوحذيفة، قنفذ و من به همراه او راه افتاديم، چون نزديك خانه رسيديم، فاطمه آنان را ديد و لذا در را بست و شك نداشت كه بدون اجازه وارد نخواهند شد، عمر در را با لگد شكست، سپس وارد خانه شدند و علي را بيرون آوردند در حالى كه به خاطر اين پيروزى الله اكبر مىگفتند.
* حضرت صديقه شك نداشتند كه جمعيت بدون اذن داخل منزل نخواهند شد؛ چون نص قرآن است كه بدون اجازه وارد خانه كسى نشويد:
يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَدْخُلُواْ بُيُوتًا غَيرَْ بُيُوتِكُمْ حَتىَ تَسْتَأْنِسُواْ وَتُسَلِّمُواْ عَلىَ أَهْلِهَا ذَالِكُمْ خَيرٌْ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ.
و از طرفى خانه انبياء احترام ويژهاى دارد كه كسى حق ورود بدون اجازه ندارد:
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لاتَدْخُلُواْ بُيُوتَ النَّبِىِّ إِلا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ. الأحزاب /53.
اى افرادى كه ايمان آوردهايد! در خانههاى پيامبر داخل نشويد مگر به شما داده شود.
* شكى نيست كه خانه حضرت صديقه طاهره خانه پيغمبر محسوب میشود همانطورى كه در تفاسير متعدد اهل سنت ذيل آيه شريفه:
فِى بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُو يُسَبِّحُ لَهُو فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْأَصَالِ. النور/36.
در خانه هايى كه خدا رخصت داده كه [قدر و منزلت] آنها رفعت يابد و نامش در آنها ياد شود. در آن [خانه] ها هر بامداد و شامگاه او را نيايش میكنند.
* افزون بر اين تصور اين بود كه با توجه به موقعيت حضرت زهرا (سلام الله عليها) و احترام رسول اكرم صلى الله عليه وآله مردم با ديدن حضرت صديقه خجالت بكشند و متعرض نشوند همچنان كه عدّه اى با شنيدن صداى حضرت صديقه برگشتند.
***نتیجه
اولاً: صديقه شهيده، پشت در نرفت؛ بلكه جلوى در ايستاده بود كه با ديدن عمر و همراهان او به داخل خانه رفت و در را بست؛ پس اصلا حضرت زهرا سلام الله عليها پشت در نرفته بودد تا اين اشكال پيش بيايد؛
ثانياً: حتى اگر اين مطلب صحت نيز داشته باشد و حضرت پشت در رفته باشد، به دليل اين كه عين همين قضيه براى رسول خدا صلى الله عليه وآله پيش آمده و آن حضرت به همسران خود دستور دادهاند كه در را باز نمايند، اين اشكال دفع مىشود.
شبهه دوم:
چرا بنی هاشم و انصار امام علی(ع) از حضرت دفاع نکردند؟
امير مؤمنان عليه السلام دفاع نكردن صحابه (اعم از بنى هاشم و صحابه و انصار را ) از اهل بيت و علت آن را در بعضى خطبههاى خويش بيان کرده که به بعضى از آنها اشاره مىکنيم:
* استغاثه علي عليه السلام به درگاه حق:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَعْدِيكَ عَلَى قُرَيْشٍ وَمَنْ أَعَانَهُمْ فَإِنَّهُمْ قَدْ قَطَعُوا رَحِمِي وَأَكْفَئُوا إِنَائِي وَأَجْمَعُوا عَلَى مُنَازَعَتِي حَقّاً كُنْتُ أَوْلَى بِهِ مِنْ غَيْرِي وَقَالُوا أَلَا إِنَّ فِي الْحَقِّ أَنْ تَأْخُذَهُ وَفِي الْحَقِّ أَنْ تُمْنَعَهُ فَاصْبِرْ مَغْمُوماً أَوْ مُتْ مُتَأَسِّفاً فَنَظَرْتُ فَإِذَا لَيْسَ لِي رَافِدٌ وَلَا ذَابٌّ وَلَا مُسَاعِدٌ إِلَّا أَهْلَ بَيْتِي فَضَنَنْتُ بِهِمْ عَنِ الْمَنِيَّة....
خدايا براى پيروزى بر قريش و يارانشان از تو كمك مىخواهم كه پيوند خويشاوندى مرا بريدند، و كار مرا دگرگون كردند و همگى براى مبارزه با من در حقى كه از همه آنان سزاوارترم، متحد گرديدند و گفتند: حق را اگر توانى بگير، و يا اگر تو ر از حق محروم دارند، با غم و اندوه صبر كن و يا با حسرت بمير. به اطرافم نگريستم، ديدم كه نه ياورى دارم، و نه كسى كه از من دفاع و حمايت مىكند، جز خانوادهام كه مايل نبودم جانشان به خطر افتد.
نهج البلاغه، خطبه 217.
* تظلّم ودادخواهي علي عليه السلام:
روى كثير من المحدثين انه عقيب يوم السقيفة تالم وتظلم واستنجد واستصرخ حيث ساموه الحضور والبيعة وانه قال وهو يشير الى القبر (يا بن ام إن القوم استضعفوني وكادوا يقتلونني)، وانه قال وا جعفراه ولا جعفر لى اليوم واحمزتاه ولا حمزة لى اليوم.
بسيارى از روايت کنندگان نقل کردهاند که او ( حضرت علي عليه السلام) پس از ماجراى سقيفه اظهار ناراحتى كرد و حق خود را خواسته و کمک طلبيد و فرياد کشيد؛ زيرا در نزد وى حاضر نشدند و بيعت نکردند. و او در حاليکه رو به سوى قبر رسول خدا کرده بود گفت:" اى فرزند مادرم، اين قوم، مرا ناتوان يافتند و چيزى نمانده بود كه مرا بكشند" و فرمود: واى جعفر من امروز جعفر ندارم؛ واى حمزه؛ من امروز حمزه ندارم!!!.
*** جواب طبق مبناى اهل سنت: بني هاشم و انصار از فرمان رسول خدا اطاعت كردند
اهل سنت براي مشروع جلوه دادن خلافت خلفا رواياتي را در كتابهايشان نقل كردهاند كه طبق آنها رسول خدا صلي الله عليه وآله به اصحاب و ياران خود دستور داده است كه از خلفاي بعد از آنها اطاعت نمايند ؛ هر چند كه ميدانند ، آنها سنت رسول خدا را اجرا نميكنند ، مال و اموال مردم را غارت ميكنند و به جاي هدايت مردم به سوي خداوند آنها را به سوي ضلالت و گمراهي سوق ميدهند.
هرچند كه ما به جعلي بودن اين روايات يقين داريم؛ اما از آنجايي كه اين روايات در صحيحترين كتابهاي اهل سنت آمده است، از باب جدال احسن و قاعده الزام خصم ، به آنها تمسك كرده و ميگوييم : بني هاشم و انصار و باقي اصحاب رسول خدا صلي الله عليه وآله با اين كه ميدانستند ابوبكر ، عمر و ... غاصب خلافت هستند ، سنت رسول خدا را اجرا نميكنند ، اموال مردم (از جمله فدك و ...) را غارت ميكنند و ... با اين حال به فرمان رسول خدا گوش دادند و به خاطر مصالحي از قيام عليه آنها خودداري كردند.
🏴🏴🏴
▪️مدرسه علمیه کوثر ورامین برگزار می کند
🏴مراسم عزاداری
به مناسبت 🌹شهادت بانوی دو عالم #حضرت_فاطمه_زهرا سلام الله علیها 🌹
🌾از طلاب عزیز دعوت می شود
▫️با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی در این مراسم شرکت نمایند
◽️مکان : سالن اجتماعات مدرسه علمیه
◻️زمان : شنبه ۹۹/۱۰/۲۷
⬜️ساعت ۱۰ الی ۱۱:۳۰
#فاطمیه
@kosar_varamin
سلام علیکم.
طلاب عزیز دقت داشته باشید که تنها اوراقی تصحیح خواهد شد و یا نمره ان ثبت می شود که برگه نیز در پرتال ثبت شده باشد.
لطفا در صورت عدم ثبت نمره معترض نشوید .
در صوت وجود مشکل با آموزش تماس بگیرید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه کنم بی طُ اگر زنده بمانم
چه کنم؟💔
▪️ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد▪️
استوری کنید ✌️
#سربازحاجقاسم
#فاطمیه
#مناسبت
🌷بسمهتعالی
سلام بر آن پیشاهنگ جهاد و شهادت در زمان ما
سید علی خامنهای
(متن دستنوشته مقام معظم رهبری بر یکی از عکسهای شهید نواب صفوی در سال ۱۳۸۹)🌷
🔰٢٧ دی ماه سالگرد شهادت مجاهد مومن انقلابی شهید حجة الاسلام سید مجتبی نواب صفوی و یارانش گرامی باد.
شادی روحشان صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چادرت را بتکان روزی ما را بفرست
ای که روزی دوعالم همه از چادر توست . .. .
▪️ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت باد▪️
استوری کنید ✌️
#فاطمیه
◾️طاهره شاکری مدیر مدرسه ی علمیه کوثر ورامین در مراسم عزاداری که به مناسبت شهادت زهرای مرضیه سلام الله علیها ، در سالن اجتماعات مدرسه ی علمیه کوثر و با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی برگزار شد ، ضمن بیان فضائل خاندان نبوت گفت : در روز فتح مکه وقتی سپاه اسلام وارد مکه می شوند فریاد می زنند الیوم یوم الملحمه (امروز روز نبرد است ) . پیامبر صلی الله ناراحت می شوند و می فرماید این شعار را تعییر دهید و بگویید الیوم یوم المرحمه ( امروز روز رحمت است ) است .
◾️وی افزود : این خاندان تماما ( فِعْلُكُمُ الْخَيْرُ وَ عَادَتُكُمُ الْإِحْسَانُ وَ سَجِيَّتُكُمُ الْكَرَمُ) هستند و حضرت زهرا سلام الله نیز پرورش یافته همین پدر است.
◾️مدیر مدرسه علمیه کوثر ورامین با اشاره به ولایت مداری #حضرت_زهرا سلام الله بیان داشت : #حضرت_زهرا سلام الله اگر از ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام دفاع نمیکرد حضرت علی علیه السلام را یا به زور برای بیعت می بردند یا ایشان را به شهادت می رساندند.
◾️شاکری افزود : زهرای اطهر سلام الله تمام توان و قدرت خودش در دفاع از ولایت می گذارند و در مقابل دشمن می ایستند و این صدمات را میبیند.
◾️طاهره شاکری ضمن بیان واقعه ی آتش زدن درب خانه ی زهرای مرضیه سلام الله گفت: وقتی به خانه #حضرت_زهرا سلام الله هجوم می اورند حضرت پشت در را می بندد دشمنان در را آتش می زنند و حضرت بین در و دیوار به سختی مجروح می شود و از این جراحت به شهادت می رسد .
◾️شاکری با طرح این سوال که چرا وقتی حضرت علی علیه السلام در منزل بوده اند #حضرت_زهرا در را باز می کند گفت : این که با وجود حضرت علی علیه السلام ، #حضرت_زهرا در را باز می کند به خاطر این است که حضرت زهرا سلام الله قصد دارد دفاع از ولایت را به نمایش بگذارد.
◾️شاکری در پایان گفت : زندگی حضرت زهرا سلام الله سراسر درس دفاع از ولایت است و تا لحظه آخر و با تمام وجود ، با تمام جسم و جان از حضرت علی دفاع کردند و این سیاست ورزی را ادامه دادند تا حتی وصیت می کنند و می فرمایند مرا شب کفن کنید و شب دفن کنید برای اینکه این دفاع از ولایت بعد از شهادت حضرت هم ادامه داشته باشد.
#فاطمیه
@kosar_varamin
⚡️ شاید ظهور امتحان حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) در عالم دنیا (يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ...) همین فتنههای سنگینی باشد که باید در مسیر هدایت و شفاعت مردم تحمل کنند.
◾️استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«بر اینکه باید اهلبیت (علیهمالسلام) امتحانی را در این عالم و در مسیر دستگیری و هدایت مردم پشت سر بگذرانند، قول و قراری گرفته شده است که باید بر آن صبر کنند. با پایداری آنان در این فتنه است که هدایت مردم ممکن میشود. بلای اهلبیت (علیهم السلام) بستر هدایت مردم است لذا در فراز ابتدایی زیارت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) عرض میکنیم که: يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً...» (خداوند متعال پیش از اینکه شما را در این قالب بیافریند شما را مورد امتحان قرار داده و شما را بر این امتحان صابر یافته است).
شاید ظهور این امتحان حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) در عالم دنیا همین فتنههای سنگینی است که باید در مسیر هدایت و شفاعت مردم تحمل کنند.
عهد ابتلای حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) به هدایت ما محل ابتلاء ما به ولایت ایشان نیز هست؛ ما نیز باید در عهدی که آنان که ولایت الهی بستهاند که ولایت الهی را حامل شدهاند، با همراهی و تبعیت از ایشان، در این صراط مستقیم همراه شویم. این عهدی است که حضرت صدیقه طاهره (سلاماللهعلیها) بر آن امتحان شدهاند و خداوند ایشان را صابر یافته است، ما نیز، با تصدیق و تبعیت و معیت و همراهی خود، صابر باشیم و ایشان را تصدیق کنیم و از این طریق، هدایت و دستگیری و شفاعت ایشان را شامل حال خود کنیم.»
شبهه :
آیا خانه های مدینه درب های چوبی داشتند؟
يكى از شبهاتى كه اخيراً برخى از وهابيها آن را با مانور فراوان و سر وصداى زياد مطرح كردهاند شبهه نبود درب یا سقف در خانه های مدینه در گذشته است. اما با بررسى روايات موجود در كتابهاى شيعه و سنى اين نتيجه به دست مىآيد، كه در زمان رسول خدا صلى الله عليه وآله خانههاى مدينه داراى درهاى چوبى بوده است.
* علامه سيد جعفر مرتضى در پاسخ اين روايت مىگويد:
فأمير المؤمنين إذن يصف حالة الفقر المدقع الذي كان يعاني منه أهل البيت ( عليهم السلام )، ويذكر إيثار رسول الله ( صلى الله عليه وآله وسلم ) حتى أهل النعم والأموال بما يتوفر لديه منها، مع ملاحظة: أن أبواب أهل البيت ( عليهم السلام ) بيوتهم كانت من جريد النخل الذي هو أصل السعفة بعد جرد الخوص عنها، أما غيرهم ( عليهم السلام ) فكان لبيوتهم ستائر، وكانت أبوابها من غير جريد النخل أيضا، ومنها الأخشاب لا مجرد ستائر ومسوح كما يدعون.
علي عليه السلام از فقر ناراحت كنندهاى كه خاندان پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم با آن دست و پنجه نرم مىكردند سخن مىگويد و از بذل و بخشش رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم از اموال و نعمتهاى كه نزدش جمع شده بود ياد مىكند، با اين كه دَرِ خانههاى اهل بيت از چوب خرما؛ پس از پاك كردن از شاخ و برگش بود؛ ولى ديگران دَرِ خانههايشان از غير چوب خرما بود و افزون برآن بر درهايشان پرده نيز آويزان كرده بودند.
* خداوند در قرآن كريم به صحابه و ديگر مسلمانان اجازه مىدهد كه از خانههايى كه كليد آن در اختيار آنان هست ، غذا بخورند . بىترديد خانهاى كه در چوبى و يا آهنى نداشته باشد، داشتن كليد براى آن بىمعنا خواهد بود:
لَيْسَ عَلَى الْأَعْمى حَرَجٌ وَلا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلا عَلَى الْمَريضِ حَرَجٌ وَلا عَلى أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبائِكُمْ ... أَوْ ما مَلَكْتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَديقِكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَأْكُلُوا جَميعاً أَوْ أَشْتاتاً. (النور / 61 .)
بر نابينا و افراد لنگ و بيمار گناهى نيست (كه با شما هم غذا شوند)، و بر شما نيز گناهى نيست كه از خانه هاى خودتان [بدون اجازه خاصّى] غذا بخوريد و همچنين خانه هاى پدرانتان ... يا خانهاى كه كليدش در اختيار شماست، يا خانه هاى دوستانتان، بر شما گناهى نيست كه به طور دسته جمعى يا جداگانه غذا بخوريد .
*** استدلال به روايت و فرمايش علي عليه السلام: « لا سُقُوفَ لِبُيُوتِنَا وَ لا أَبْوَابَ» اهل سنت را به مقصودشان نمىرساند؛ زيرا: اولاً: طراح شبهه سخن علي عليه السلام را ناقص نقل كرده است؛ به گونهاى كه خواننده احساس مىكند كه اهل بيت عليهم السلام منزل مسكونى به شكل متعارف نداشتهاند؛ چون خانهاى كه نه سقف دارد و نه دَر و نه ديوار، قابل تصور نيست؛ در حالى كه متن حديث چنين است: نحن اهل بيت محمد (ص) لا سقوف لبيوتنا ولا أبواب ولا ستور ( در نقل شيخ مفيد، ستور به معناى ديوار آمده است) الا الجرائد وما اشبهها.
جمله پايانى اين حديث گوياى استفاده از چوب حاصل شده از برگههاى درخت خرما است؛ چون جريده به معناى چوب باقى مانده پس از تراشيدن اضافات آن است كه با بستن آن چوبها كنار يكديگر براى پوشش و ديوار كشى و در ورودى و غير آن استفاده مىشده است؛ بنابراين از اين روايت و روايات ديگر استفاده مىشود كه خانه اهل بيت عليهم السلام از جمله خانه فاطمه زهرا و علي عليهما السلام مانند خانههاى افراد ديگر داراى در ورودى بوده است كه باز و بسته مىشده و از استحكام مخصوصى هم برخوردار بوده است.