❓پرسش
❔آیا پیامبر اسلام شهید شدند یا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند❓
💠پاسخ؛
❗️آنچه که از روایات شیعه و سنی بدست می آید آن است که پیامبر گرامی مسموم شده و از دنیا رفتند.
👌امام حسن علیه السلام فرمود:
«هیچ یک از ما نمی باشد جز آنکه یا توسط شمشیر از دنیا می رود و یا توسط سم از دنیا می رود»
📚بحار الانوار ج27 ص217
📚کفایه الاثر ص227
👌امام رضا علیه السلام فرمود:
«همه ما مقتول و شهید از دنیا می رویم»
📚الفقیه ج2 ص585
📚عیون الاخبار ج2 ص203
👌شیخ صدوق می نویسد:
«اعتقاد شیعه آن است که پیامبر در خیبر مسموم شد و توسط همان سم به شهادت رسید»
📚اعتقادات ص109
👌شیخ مفید می نویسد:
« پیامبر در روز 28 صفر در مدینه در حالی که مسموم شده بود از دنیا رفت»
📚المقنعه ص456
👌شیخ طوسی می نویسد:
«پیامبر گرامی در حالی از دنیا رفت که مسموم شده بود»
📚التهذیب ج6 ص2
❗️علامه حلی نیز همین مطلب را می نویسد
📚تحریر الاحکام ج2 ص118
👌امام صادق فرمود:
«پیامبر در روز خیبر گوشت مسموم را خورد و زمان مرگش فرمود همان گوشت مسموم روز خیبر مرا از پای درآورد و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست مگر آنکه شهید میشود»
📚بصائر الدرجات ج1 ص503
👌وفرمود:
«زن یهوی گوشت را مسموم ساخت و به خورد پیامبر داد و سبب فوت پیامبر شد»
📚همان مدرک
❗️شیخ کلینی و دیگران از علما نیز مسموم شدن پیامبر گرامی توسط سم زن یهودی را نقل می کنند
📚الکافی ج6 ص315
📚المحاسن ج2 ص470
📚وسائل الشیعه ج25 ص57
👌وفرمود:
«گمان می کنید پیامبر به مرگ طبیعی از دنیا رفت یا کشته شد؟
❗️پیامبر قبل از مرگ توسط آن دو نفر مسموم شد و از دنیا رفت»
📚تفسیر عیاشی ج1 ص200
👌علامه مجلسی می گوید محتمل است هر دو سم در شهادت پیامبر گرامی دخیل بوده است
📚بحار الانوار ج22 ص516
🔴مساله شهادت پیامبر گرامی در کتب اهل سنت نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
❗️حاکم در مستدرک می آورد:
«به خدا سوگند پیامبر وابوبکر وحسن بن علی با سم و عمر عثمان، علی وحسین با شمشیر کشته شدند»
📚المستدرک علی الصحیحین،ج3 ص61 ح 4395
🗯بزرگان اهل سنت از ابن مسعود نقل کرده اند:
«اگر 9 بار سوگند یاد کنم که پیامبر کشته شده است برایم بهتر است تا یک بار سوگند یاد کنم که او کشته نشده است زیرا خداوند اورا پیامبر وشهید قرار داده است»
📚مسند احمد،ج1 ص408 ح3873
📚طبقات الکبری،ج2 ص201
📚المصنف،ج5 ص269
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
🖤 امام حسن مجتبی(علیه السلام) فرمود:
قوی ترين اسباب کسب روزى، نماز خواندن با تعظيم و خشوع و خواندن سوره واقعه به ويژه در شب و وقت عشاء،
خواندن سوره «يس» و «مُلْك» در صبح،
حضور در مسجد پيش از اذان، هميشه با طهارت بودن و انجام نافلۀ فجر و نماز وتر در منزل و این که سخن لغو نگوید.
📔بحار الأنوار، ج73، ص: 319
◾️سمی که جعده به #امام_حسن علیه السلام خوراند
🔳معاویه، «جعده» همسر #امام_حسن مجتبی(ع) را فریب داد که «اگرحسن بن علی را به شهادت برسانی، مبلغ هنگفتی در اختیار تو قرار خواهم داد و فرزندم یزید را به عقد تو در می آورم».
◾️ البته معاویه پول اولیه را فرستاد و بعد از به شهادت رسانیدن امام(ع) مبلغ دیگری هم برای «جعده» فرستاد اما در مورد عقد یزید برای او گفت: «چگونه فرزندم را به همسری کسی در بیاورم که پسر پیغمبر را به شهادت رسانده است؟»
◾️ بعد از این ماجرا، جعده با فردی ازدواج کرد و فرزندانی به دنیا آورد که در کوچه و خیابان، آنها را «یا بنی مسمت الازواج؛ ای پسر مسموم کننده همسر» خطاب می کردند.
◾️ #امام_حسن مجتبی(ع) براساس رسم متعارفی که بین انبیاء و اولیا قبل از اسلام و بین افراد بعد از اسلام وجود داشته، وصیت کردند که در کنار رسول الله(ص) دفن شوند اما فرمودند:
🌹«اگر امکان پیدا کرد این کار انجام شود و اگر امکان پیدا نکرد، این مساله اتفاق نیفتد». #امام_حسن مجتبی(ع) هنگام وفات خطاب به برادرشان فرمودند:«ای برادر! چون من از دنیا رفتم، مرا بشوئید، نیک کفن کن، بر من نماز بخوان و نزد جدّم ببر و به خاک بسپار، اگر از این کار ممنوع شدی، تو را به حقّ جدّت، به پدرت امیرالمومنین، به مادرت خیرالنساء(س) و به حقّ خودم قسم می دهم که با احدی مخاصمه نکنی»🌹
@kosar_varamin
⁉️چه کسی مانع دفن پیکر امام حسن علیه السلام در کنار پیامبر شد ؟
◼️اولین کسی که مانع دفن پیکر امام حسن(ع) شد، عایشه همسر پیامبر بود و اظهار کرد که من راضی به این دفن در کنار پیامبر نیستم.
◾️در کتاب تاریخ یعقوبی می خوانیم: « عایشه درحالی که سوار بر قاطر خاکستری رنگی شده بود، گفت: این خانه من است، به هیچ وجه اجازه دفن نمی دهم. قاسم بن محمد بن ابی بکر جلو آمد و گفت: ای عمه! ما هنوز سرهای خود را بعد از «روز شتر سرخ» نشسته ایم. تو می خواهی که مردم بگویند: «روز قاطر خاکستری»؟! عایشه بازگشت.».
◾️ ابوالفرج اصفهانی هم در کتاب خود می گوید: «چون خواستند امام حسن(ع) را دفن کنند، عایشه بر استری سوار شده، از بنی امیه و مروان بن حکم و طرفداران یاری خواست…»
◾️کسانی که با عایشه را در این مسیرهمراهی کردند، مروانی ها به فرماندهی مروان بن حکم که والی مدینه بود، این ممانعت را انجام دادند.
#شهادت_امام_حسن_مجتبی
@kosar_varamin
طلاب عزیز سلام علیکم
لطفا دقت فرمایید:
حتما تاییدیه انتخاب واحد را گرفته و در صورت مشکل حتما به پی بنده اطلاع دهید.
◾️وداع جانسوز با پیامبر
◾️بنیالعباس که خود را همواره اسیر مدیریت ائمه اطهار می دید، با مکر و تزویر خود را از هواخواهان عترت معرفی کرد، اما پس از مدتی توطئه آنها هر روز نسبت به گذشته آشکارتر میشد تا جایی که مأمون برای مشروعیتبخشی نسبت به حکومت خود مجبور شد از اعتبار معنوی امام رضا علیهالسلام استفاده کند و ایشان را به ولایتهدی حکومت غاصبانه خود برگزیند.
◾️ #امام_رضا علیهالسلام که به اکراه این سِمت را برگزید، با تدابیر خویش که برگرفته از علم لدنّی ایشان بود، ماجرا را علیه حکومت عباسیان رقم زد هرچند با شهادت خودشان همراه بود.
◾️ از منظری، سفر #امام _ضا علیهالسلام از مدینه تا طوس آغازی برای جریان تمدن اصیل اسلامی یعنی اسلام ناب محمدی از شبه جزیره عربستان به داخل ایران تا شکلگیری هستههای اولیه تمدنی از این سرزمین بود.
◾️در هر صورت #امام_رضا علیهالسلام در سال 200 هجری قمری از مدینه به سوی مرو حرکت کردند. برخی رویدادهایی که در این زمان اتفاق افتاد شامل موارد ذیل است:
➖1ـ امام برای تفهیم ماهیت این دعوت، هیچ یک از اعضای خاندان خویش را همراه خود نبرد تا از این طریق به مسلمانان بفهماند این سفر، نوعی تبعید است نه سفری مقرون به رضایت.
➖2ـ شیخ صدوق رحمةالله از محول سجستانى آورده است:
«وقتى که فرستادهى مأمون براى بردن امام رضا علیه السلام از خراسان به مدینه آمد، من آنجا بودم. امام علیه السلام به منظور خدا حافظى و براى وداع، به مسجدالنبى کنار قبر رسول خدا صلى الله علیه و آله رفت و مکرر با قبر پیامبر صلى الله علیه و آله وداع مىکرد و بیرون مىآمد و نزد قبر باز مىشد و با صداى بلند گریه مىکرد. من به امام نزدیک شده، سلام کردم. امام جواب سلام مرا داد. حضرت را در رفتن به سفر خراسان تهنیت و مبارک باد گفتم. امام فرمود: به دیدن من بیا، زیرا از جوار جدم خارج مىشوم و در غربت از دنیا مىروم و در کنار قبر هارون مدفون مىشوم؛ ذَرْنِی فَإِنِّی أَخْرُجُ مِنْ جِوَارِ جَدِّی ص وَ أَمُوتُ فِی غُرْبَةٍ وَ أُدْفَنُ فِی جَنْبِ هَارُون. (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص217)
➖3ـ مأمون برای خنثیسازیِ هدف امام، دستور داد گروهی از رجال و اشراف از جمله والی مدینه ملازم رکاب امام باشند و حتی مسیر سفر امام نیز معین و قرار شد که امام از طریق شهرهایی همچون مدینه، مکه (برخی این شهر را مسیر هجرت نمیدانند)، بصره، اهواز، ارجان (بهبهان)، ابرکوه (ابرقوه)، قدمگاه خرانق (مشهدک)، نیشابور، طوس و سرخس به مرو وارد شود.
@kosar_varamin