eitaa logo
بانک جزوه،تلخیص،شرح کتب حوزوی
46.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
179 ویدیو
9.4هزار فایل
🔆بانک #جزوه_تلخیص_شرح_دروس حوزوی خواهران و برادران 🔆 اهداف: ارائه خدمات آموزشی و کمک آموزشی #رایگان به طلاب پایه های ۱ الی ۱۰ و دروس خارج و دانشجویان مقاطع سه گانه #جهت_تبادل_تبلیغات👇 @boudoe_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 درس علم نحو ( خلاصه علم نحو) ۴ 🔹اعراب فعل مضارع اعراب فعل مضارع بر سه قسم است: رفع، نصب و جزم . الف ـ رفع فعل مضارع: اگر تنها بوده و عاملی بر سر آن نیامده باشد مرفوع است، مثل: یضربُ،یضرِبانِ. علامت رفع در پنج صیغه 1، 4، 7،13 و 14«ضمّه» و در بقیه صیغه های معرب، «نون عوض رفعی» است. و در صورتی که پنج صیغه فوق از افعال معتل اللّام باشند علامت رفع آنها «ضمّه مقدّر» است. ب ـ نصب اگر عامل نصب بر سر مضارع بیاید آن را منصوب می کند. مثل: أن یضرِبَ. علامت نصب در پنج صیغه ذکر شده «فتحه» و در بقیه صیغه های معرب «حذف نون» است، مثل: أن یضرِبَ، أن یضرِبا. ، و در صورتی که پنج صیغه فوق، ناقص الفی باشند، علامت نصب آنها «فتحه مقدّر» است، مانند: أن یخشی. ج ـ جزم اگر عامل جزم بر سر فعل مضارع در آید، مضارع، مجزوم می شود. مثل: لَم یضرِب. سیاه) https://hawzah.blog.ir/ 🌺~🌺~🌺~🌺 ✅ 🔰🔰 🆔 @Kotob_howzavy
✅ علم صرف ( ۴) 🔰 بخش اول: مقدمات درس چهارم: تقسیمات فعل و اسم مقدمه گفته شد که کلمه بر سه قسم است: اسم، فعل و حرف.  از اقسام سه گانه کلمه، فقط اسم و فعل دچار تغییر می‌شوند; به همین جهت در علم صرف، فقط از اسم و فعل بحث می‌شود.  پیش از آغاز مباحث تفصیلىِ فعل و اسم، مناسب است اشاره اى کلى و اجمالى به اقسام فعل و اسم داشته باشیم تا دانش پژوهان گرامی‌دورنمایى کلى از مباحث علم صرف به دست آورند.  از میان تقسیمات فعل و اسم، فقط به شش قسم از فعل و شش قسم از اسم اشاره شده است.  اقسام فعل 1. ثلاثى و رباعى که هر یک از آنها یا مجردند یا مزید:  فعلى را که داراى سه حرف اصلى باشد، ثلاثى گویند; مانند:  ضَرَبَ، نَصَرَ فعل ثلاثى، اگر داراى حرف و یا حروف زاید باشد، به آن ثلاثى مزید گویند; مانند:  ضَارَبَ، أَحْسَنَ فعلى را که داراى چهار حرف اصلى باشد، رباعى گویند; مانند:  زَلْزَلَ، دَحْرَجَ فعل رباعى، اگر داراى حرف یا حروف زاید باشد، به آن رباعى مزید گویند; مانند:  تَزَلْزَلَ، تَدَحْرَجَ 2. ماضى، مضارع و امر ماضى، فعلى است که بر انجام کارى یا پدید آمدن حالتى در زمان گذشته دلالت کند; مانند: ضَرَبَ (زد)، حَسُنَ (نیکو شد) مضارع، فعلى است که بر انجام کارى یا پدید آمدن حالتى در زمان حال یا آینده دلالت کند; مانند: یَضْرِبُ (می‌زند)، یَحْسُنُ (نیکو می‌شود) امر، فعلى است که بر طلب انجام کارى یا پدید آمدن حالتى دلالت می‌کند; مانند: اِضْرِبْ (بزن)، اُحْسُنْ (نیکو شو) 3. معتل و صحیح معتل، کلمه اى است که در حروف اصلى آن، حرف علّه (و، ا، ى) وجود داشته باشد; مانند:  وَعَدَ، قَالَ، بَلِیَ. صحیح، کلمه اى است که در حروف اصلى آن، حرف عله وجود نداشته باشد; مانند: ضَرَبَ، مَدَدَ، أَمَرَ 4. لازم و متعدى لازم، فعلى است که فقط به فاعل نیاز دارد; مانند: ذَهَبَ عَلِیٌّ (على رفت) متعدى، فعلى است که افزون بر فاعل، مفعول نیز می‌طلبد; مانند: نَصَرَ سَعِیدٌ زیداً (سعید، زید را یارى کرد) 5. معلوم و مجهول معلوم، فعلى است که فاعل آن در کلام ذکر شده باشد; مانند: نَصَرَ عَلِیٌّ سَعِیداً (على، سعید را یارى کرد) مجهول، فعلى است که فاعل آن در کلام ذکر نشود و به مفعول نسبت داده شود; مانند: نُصِرَ سَعِیدٌ (سعید یارى شد) ‌6. مثبت و منفى مثبت، فعلى است که بر واقع شدن کارى یا پدید آمدن حالتى در یکى از زمان‌هاى سه گانه دلالت کند; مانند: نَصَرَ (یارى کرد)، یَنْصُرُ (یارى می‌کند)، یَحْسُنُ (نیکو می‌شود) منفى، فعلى است که بر واقع نشدن کارى یا پدید نیامدن حالتى در یکى از زمان‌هاى سه گانه دلالت کند; مانند: مَا نَصَرَ (یارى نکرد)، لاَ یَنْصُرُ (یارى نمی‌کند)، مَا یَحْسُنُ (نیکو نمی‌شود) اقسام اسم اسمها، از جهات گوناگون، داراى اقسام مختلفى هستند که به برخى از آنها اشاره می‌شود:  ‌1. ثلاثى، رباعى و خماسى که هر یک از آنها یا مجردند و یا مزید:  ثلاثى مجرد ، مانند: رَجُل ثلاثى مزید ، مانند: رِجَال رباعى مجرد ، مانند: جَعْفَر رباعى مزید ، مانند: جَعَافِر خماسى مجرد، مانند: سَفَرْجَل خماسى مزید ، مانند: سَلْسَبِیل 2. مصدر و غیر مصدر مصدر، اسمی‌است که بر انجام کارى و یا پدید آمدن حالتى دلالت می‌کند و فعل از آن گرفته می‌شود; مانند: ضَرْب (زدن)، حُسْن (نیکو شدن) غیر مصدر، اسمی‌است که بر انجام کارى یا پدید آمدن حالتى دلالت نمی‌کند و فعل از آن گرفته نمی‌شود; مانند: جِدَار (دیوار)، رَجُل (مرد) 3. جامد و مشتق جامد، اسمی‌است که از کلمه دیگر گرفته نشده باشد; مانند: رَجُل، جَعْفر مشتق، اسمی‌است که از کلمه دیگر گرفته شده باشد; مانند: عَالِم، مَعْلُوم و عَلِیمکه همه از عِلْم گرفته شده اند. 4. مذکر و مؤنث هر یک از مذکر و مؤنث یا حقیقى اند و یا مجازى.  اسمی‌که بر انسان یا حیوان نر دلالت کند، مذکر حقیقى و در غیر این صورت مذکر مجازى است; مانند:  رَجُل (مرد)، بَاب (در) اسمی‌که بر انسان یا حیوان ماده دلالت کند، مؤنث حقیقى و در غیر این صورت، مؤنث مجازى است; مانند:  اِمْرَأَة (زن)، سَبُّورَة (تخته سیاه) https://hawzah.blog.ir/ 🌺~🌺~🌺~🌺 ✅ 🔰🔰 🆔 @Kotob_howzavy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ فایل صوتی درس منطق مظفر ✅ استاد: محمدی خراسانی ✅ شامل ۱۴۸ جلسه ✅ بخش اول : جلسات ۱۰ - ۱👇👇
GHODS001.MP3
20.21M
🎙 فایل صوتی منطق مظفر - پایه دوم 📙 عنوان درس: منطق 📘مرجع: کتاب «المنطق» ✍نویسنده: علامه محمدرضا مظفر 👤صوت: استاد محمدی خراسانی 💠 موضوع: نیاز به منطق 🌺~🌺~🌺~🌺 ✅ 🔰🔰 🆔 @Kotob_howzavy
GHODS002.MP3
20.15M
🎙 فایل صوتی منطق مظفر - پایه دوم 📙 عنوان درس: منطق 📘مرجع: کتاب «المنطق» ✍نویسنده: علامه محمدرضا مظفر 👤صوت: استاد محمدی خراسانی 💠 موضوع: تعریف علم منطق 🌺~🌺~🌺~🌺 ✅ 🔰🔰 🆔 @Kotob_howzavy
GHODS003.MP3
20.97M
🎙 فایل صوتی منطق مظفر - پایه دوم 📙 عنوان درس: منطق 📘مرجع: کتاب «المنطق» ✍نویسنده: علامه محمدرضا مظفر 👤صوت: استاد محمدی خراسانی 💠 موضوع: علم 🌺~🌺~🌺~🌺 ✅ 🔰🔰 🆔 @Kotob_howzavy
GHODS004.MP3
20.15M
🎙 فایل صوتی منطق مظفر - پایه دوم 📙 عنوان درس: منطق 📘مرجع: کتاب «المنطق» ✍نویسنده: علامه محمدرضا مظفر 👤صوت: استاد محمدی خراسانی 💠 موضوع: تصور و تصدیق 🌺~🌺~🌺~🌺 ✅ 🔰🔰 🆔 @Kotob_howzavy
GHODS005.mp3
2.63M
🎙 فایل صوتی منطق مظفر - پایه دوم 📙 عنوان درس: منطق 📘مرجع: کتاب «المنطق» ✍نویسنده: علامه محمدرضا مظفر 👤صوت: استاد محمدی خراسانی 💠 موضوع: اقسام تصدیق 🌺~🌺~🌺~🌺 ✅ 🔰🔰 🆔 @Kotob_howzavy
GHODS006.MP3
21.4M
🎙 فایل صوتی منطق مظفر - پایه دوم 📙 عنوان درس: منطق 📘مرجع: کتاب «المنطق» ✍نویسنده: علامه محمدرضا مظفر 👤صوت: استاد محمدی خراسانی 💠 موضوع: جهل مرکب 🌺~🌺~🌺~🌺 ✅ 🔰🔰 🆔 @Kotob_howzavy
GHODS007.MP3
19.8M
🎙 فایل صوتی منطق مظفر - پایه دوم 📙 عنوان درس: منطق 📘مرجع: کتاب «المنطق» ✍نویسنده: علامه محمدرضا مظفر 👤صوت: استاد محمدی خراسانی 💠 موضوع: فقدان شبهه 🌺~🌺~🌺~🌺 ✅ 🔰🔰 🆔 @Kotob_howzavy
GHODS008.MP3
20.31M
🎙 فایل صوتی منطق مظفر - پایه دوم 📙 عنوان درس: منطق 📘مرجع: کتاب «المنطق» ✍نویسنده: علامه محمدرضا مظفر 👤صوت: استاد محمدی خراسانی 💠 موضوع: مباحث منطق 🌺~🌺~🌺~🌺 ✅ 🔰🔰 🆔 @Kotob_howzavy