#یک_نکته_لطیف_برا_اهلش❗️
🍃آیت الله حق شناس : در مواردی که دنیا برای آخرت مزاحمت ایجاد میکند ، اگر دنیا را انتخاب کردید از هر دو باز میمانید.
مادر عالم هستی
شناخت مقام مادر عالم هستی:
🌹🌹
معرفت به کنه وجودی فاطمه زهرا (س) یا «فاطمه شناسی» حتی برای حکیمان متأله و صنف عارفان الهی و عالمان ربانی میسر نیست، مگر آنکه انسان از راه تحلیل، توصیف و تبیین «ثقلین» وارد ساحت وجودی او شود و از این طریق بتواند مَحرم اسرار و رازهای حرم شخصیت حقیقی آن معمای ناشناخته ذهن و معارف بشری گردد و به قدر سعه وجودی و ظرفیت عقلی و قلبی اش ادراک و عرفان به آن کوثر هستی یابد
«شناخت حدی» فاطمه (سلام الله علیها) از راه قرآن و سنت معصوم (علیه السلام) نیز بسیار دشوار است. مگر آنکه قرآن شناسان، سنت دانان اهل تفسیر، حکمت و عرفان رقایقی از حقایق معرفتی آن بانوی برتر عالمیان را فرا روی انسانها قرار دهد تا از آموزههای فاطمی و اسرار معارفی او بهره گرفته و به سنت و سیره اش در جنبههای علمی و عملی اقتداء نمایند. به تعبیر علامه جوادی آملی:
درباره حضرت زهرا (س) سخن گفتن سهل و ممتنع است و سهولتش فراوانی فضیلت اوست و صعوبت آن برای عمق و ژرفای غیر قابل غوص و شنای آن میباشد. (جوادی آملی، ١٣٨٢، ج ١: ۲۷)
🌹🌹
آری صعوبت معرفت به حقایق وجودی و کمالات امکانی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را میتوان با رویکردها و رهیافتهای ذیل مطرح نمود:
الف) رویکرد وجود شناختی،
ب) رویکرد معرفت شناختی،
ج) رویکرد اجتماعی - سیاسی
🌹🌹🌹
ادامه در فیش شماره ۲
مادر عالم هستی
رویکرد وجود شناختی مادر عالم هستی:
صعوبت معرفت به حقایق وجودی و کمالات امکانی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را میتوان با رویکردها و رهیافتهای ذیل مطرح نمود:
الف) رویکرد وجودشناختی
از حیث وجودی، هرچه هستی چیزی محدودتر باشد، شناخت آن نیز آسانتر است و هرچه وسیعتر و گستره اش توسعه یافته تر باشد یا قوت و شدت وجودی اش بیشتر و عمیقتر باشد، شناخت آن نیز سختتر و دشوارتر است تا برسد به هستی محض که «لیس کمثله شئ» هیچ چیزی مانند او نیست (شوری: ١١). «ولم یکن له کفوا احد» و هیچکس همتا و همانند او نبوده (توحید: ٤).
🌹🌹🌹🌹
وجودی که علی (علیه السلام) در معرفت به آن فرمود: «لا یدرکه بعد الهمم و لا یناله غوص الفطن» خدایاافکار ژرف اندیش ذات او را درک نمیکنند و دست غواصان دریای علوم به او نخواهد رسید (نهج البلاغه، خ اول).
🌹🌹
حال با اندک تأملی میتوان فهم کرد که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از حیث وجود امکانی «دارای عالیترین درجه وجودی و کاملترین مرتبه هستی است و به همین دلیل در تفسیر فرات کوفی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که آن حضرت در تفسیر این آیه «انا انزلناه فی لیله القدر» فرمود:
شب، فاطمه است و «قدر» خداوند است، پس هرکس فاطمه را واقعاً شناخت، شب قدر را درک کرده است و همانا فاطمه، فاطمه نامیده شد، زیرا مردم از درک و شناخت او عاجزند و این آیات «و ما ادراک ما لیله القدر، لیله القدر خیر من الف شهر تنزل الملائکه و الروح فیها» یعنی فاطمه زهرا، از هزار مؤمن با فضیلت تر است و هم اوست که مادر مؤمنین است امام در ادامه تفسیر سوره قدر فرمودند: مراد از ملائکه مؤمنینی هستند که علم آل محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) را ملکه خود قرار میدهند و مراد از روح القدس همانا فاطمه زهرا است…» (فرات بن ابراهیم، ١٤١٠: ٥٨١؛ مجلسی، ١٤٠٤، ج ٤٣: ٦٥؛ تفسیر البرهان، ج ٤: ٤٨٧؛ حسینی استر آبادی، ١٤٠٩، ج ٢: ٨١٨).
🌹🌹🌹
پس «فطموا عن معرفتها» (مجلسی، ١٤٠٤، ج ٤٣: ٦٥) دال بر این است که مرتبه وجودی او به گونهای است که نزد صاحب نظران و بسیاری از صاحب بصران شاهد، مشهود نیست (جوادی آملی، ١٣٨٢، ج ٢: ١٣٧، ١٣٨).
از سوی دیگر طبق نظریه حقیقت محمدیه (صلی الله علیه وآله وسلم) که برگرفته از آموزههای و حیانی است، پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله وسلم) مظهر تام بی همتا و تجلی اعظم و واسطه فیض است و خلیفه الله الاعظم و خداوند سبحان نیز در آینه دل انسان کاملی چون او تجلی نمود و عکس انوار تجلیات از آئینه دل او بر عالم فایض گشت و حدوث و بقا و آغاز و انجام هستی بواسطه فیض وجود اوست (آملی، ١٤٢٠، ج ٣: ٢٥٠؛ فیض کاشانی، ١٣٨٦: ١١٧):
ز احمد تا احد یک میم فرق است
جهانی اندر این یک میم غرق است
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
ادامه در فیش شماره ۳
💠📒 کتاب، محصول تجربه های بشری و خلاقیت های ذهنی و آموخته های دراز مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش ها گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است. پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مکتوب از توصیه های مهم اولیای دین است و به گسترش دانش کمک می کند و به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل های آینده ماندگار می شود. امام صادق علیه السلام به مفضّل بن عمر فرمودند: «دانش خود را بنویس و آن را در میان برادرانت منتشر ساز».
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
24 آبان، گرامیداشت سالروز درگذشت فرزانه ای فرهیخته و عارفی کامل است که عمر 79 ساله خود را، برای شکوفایی معارف دینی و گسترش آن در جامعه انسانی هدیه نموده است. بزرگداشت بزرگ مردی چون علامه سید محمدحسین طباطبایی، ارج گزاری به تمامی عالمان و دانشمندان دینی است که با سخت کوشی های خود، دانش، معنویت و روحانیت را به انسان ها تقدیم می دارند.
روح پاکش مهمان سفره رحمت الهی باد.
آغاز هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار گرامی باد.