کتاب طریقه ترجمه تالیف مجد العلی که توسط نشر ارمغان در 1314 شمسی چاپ شده است و نظایر آن بسیارند که به دست فراموشی سپرده شده اند
سخنی از مرحوم آیت الله ذبیحی قوچانی قدس سره : انسان باید احترام به قرآن را کاملاً نگاه دارد. با کمال ادب و احترام قلباً و قالباً خودش را آماده آن کند؛ یعنی بدن باید ساکت باشد و قلب هم باید حضور در مجلس داشته باشد احترام را نگاه دارد تا خداوند متعال افاضه کند و آن علم وارد دل شود. ....
تاریخ کربلا تالیف دکتر عبدالجواد کلیدار با تقریظ حضرات آیات کاشف الغطاء و امینی - از بهترین منابع در این موضوع است. زندگی و آثار مرحوم دکتر کلیدار خود جای تالیف مستقلی را دارد.
در کتابخانه ملی ایران کتابی با عنوان «المرتجی بالقبول خدمت قدم الرسول» تالیف رضیالدین ابوالخیر محمد عبدالمجید القادری موجود است. کتاب چاپ سنگی لکهنو است که به اهتمام محمدعلی بخشخان در سال 1295 قمری منتشر شده است. http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/775417 البته تالیف کتاب به سال 1261 قمری باز میگردد. کتاب درباره نعلین حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله است. نویسنده انواع نعلین حجاز و یمن را خریداری کرده و به تحقیق درباره آنها از علماء وقت مکّه میپردازد و متوجه میشود که تنها یک نوع از آن کفشها موسوم به زبیدی با نقل و گفتار آنها مطابقت میکند. وسعت تحقیقات و آثار در اینباره بسیار جالب توجه است. مطالعه توضیحات کتابشناسی مندرج در سایت کتابخانه ملی ایران پیشنهاد میشود.
یکی از مبلغان ابن تیمیه در عراق و مصر، و از دشمنان وحدت اسلامی، شخصی است بنام فرج الله زکی الکردی که کتاب «الفتاوی الکبری» را در پنج مجلد منتشر کرد، نکته جالب توجه آنکه او از سران بهائیت در مصر بود که آثار آنان را نیز منتشر میکرد. برای مثال سند زیر را ببینید: http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/1615713 و http://opac.nlai.ir/opac-prod/bibliographic/2127915 از زمره کارهای منتشر شده او در عراق کتاب ترجمه تحفه اثنی عشریه آلوسی بود که با هدف ایجاد جنگ داخلی میان شیعه و سنی مبادرت به آن کرد. مرحوم آیت الله شیخ محمد خالصی تحلیل جالب توجهی از انتشار کتاب مذکور ارائه داده است. فضاحت فرج الله زکی چنان آشکار شد که سلفیها ناچار به طرد او شدند، ولی فرج الله زکی تفرقه افکنی های خود میان امت را در پوشش سلفی گری وهابی به خوبی انجام داده بود. در متون سلفیه وهابی مصر افرادی چون محمد منیر دمشقی در کتاب «نموذج من الأهمال الخیریة» و محمد حامد الفقی در مقدمه چاپ «الاختیارات» به بهایی بودن فرج الله زکی (وهابی!!!) و طرد او اشاره کردهاند. ای کاش آنان قدری هم درباره اهداف فرج الله زکی از استفاده از این پوشش نفاق تامل می کردند.
بخش تریاک حرام است از کتاب آفت زندگی تالیف حسنعلی آذرخش (تهران: 1334 شمسی، شرکت سهامی چاپ گوهر) بسیار جالب توجه است.
حکیم وکیل احمد صاحب هندی در مثنوی بلند «وهابی نامه» که آن را بالغ بر یکصد و بیست سال پیش، در وصف وهابی ها [پیروان محمد بن عبدالوهاب] سروده است:
نخستین عیان شد به نجد این گروه
کزو نجدیان را درآمد شکوه ...
به پیدا نمودی فسادی به دین
به اندازههای چُنان و چُنین
ربودی دل و دانش گُمْرَهان
پذیرای رأیش شدی ابلهان
نهان کردی آن کِیْنها در کمین
که میداشت با خاتمالمرسلین
به ناف زمین تاخت تا خون کند
ز خون، کوی و بازار، جیحون کند
وز آنجا بهسوی مدینه بتاخت
به آهن ولی کار آنجا بساخت.
همین حالتش بود ازو تا بهزیست
به آن عالَم از کار خود، خون گریست.
به آخر درین کیش بَد جان بِداد
خدایا به عالَم چنین کس مباد
در جوار حرمهای اهل بیت علیهم السلام خاندانهای بزرگی از روحانیت شکل گرفته اند که شرافت و بزرگواری و کمالات حقیقی و معرفت الهی را در چندین نسل امتداد داده اند. در مطالعه خاندانهای نام آور روحانی باید به شرایط شکلگیری آن ها اندیشید با این نگاه بخشی از کتاب بیوتات الکاظمیه تالیف مرحوم دکتر حسین علی محفوظ (متوفی 22 محرم الحرام سال 1430 ه.ق) از کتاب موسوعة العتبات المقدسة قسم الکاظمین تقدیم میشود. مشتمل بر خاندانهای بزرگ صدر؛ شبر؛ خالصی؛ شهرستانی؛ آل مظفر؛ بلاغی و ...
بحثی با وهابیون از مرحوم آیت الله سید احمد زنجانی قدس سره (والد حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی مد ظله ) از کتاب الکلام یجرالکلام - درباره بنای قبور بسیار جالب است.