.
👈 " #بِسْمِاللهِالرَّحْمَنِالرَّحِیمِ " 👉
باسلاموتواضع، بهکانالانقلابی
"#لاحِق"خوش آمدید.🌷🔻
☑️ #بخشاولِ سلسلهگفتمان:
آسیبشناسی ولایتفقیه25قسمت
آسیبشناسی اخلاقسیاسی4قسمت
☑️ #بخشدوم ِسلسلهگفتمان:
نفوذ در گذار تاریخ 5قسمت
☑️ #بخشسوم ِسلسلهگفتمان:
بیوگرافیتئوریسینهای اصلاحطلبان
ازبحثشماره35تا92(57قسمت)
☑️ #بخشچهارم ِسلسلهگفتمان:
ریزشهاورویشها
19قسمت(ش93تا112)
☑️ #بخشپنجم:
مصاحبهغیرحضوری با امامره
☑️ #ششم: اصلاحطلبانو
#قتلهایزنجیرهای
☑️ #بخشهفتم: بیوگرافی آقازادهها
☑️ #بخشهشتم:
ماهوارهرسانهایعلیهتربیت
☑️#بخشنهم:داستانیکتصمیم⁉️
☑️ #بخشدهم:
خیانتبهفرماندهجاویدنشان
حاجاحمد #متوسلیان
و نقش #هاشمیرفسنجانی
☑️ #بخشیازدهم:
یکپروژهناتمام درباره
کتابممنوعالانتشار #تماس
مذاکرهروحانیبانمایندهشیمونپرز
#چهلویکهزارصفحهسند
☑️ #بخشدوازدهم:
معیارشناختعنصر"#أعلمیت"
درمرجعيتوفقیهأعلم
☑️ #بخشسیزدهم:
احکام شرعی
(یک دوره کامل احکام شرعی)
☑️ #بخشچهاردهم:
آوای ملکوتی مسجد (سلسله مقالاتتخصصیمسجد) و
☑️ #بخشپانزدهم:
هاشمیرفسنجانیکیست⁉️
#درصفحهتخصصیمباحثاتِ
#دینیسیاسیاجتماعی(لاحِق/ایتا)🔻
https://eitaa.com/lahegh
واینسلسلهگفتمان
#همچنانادامهدارد...
بعونهوقوته/إنشاءاللهتبارکوتعالی
#باماهمراهباشید...
" بِسْمِاللهِالرَّحْمَنِالرَّحِیم "
مجموعهمقالاتکوتاهدرخصوص
"آسیب شناسی ولایت فقیه" و
"آسیبشناسی اخلاقسیاسی"،
که به مرور ارسالخواهیم کرد.
انشاءاللهتبارکوتعالی👇👇
👈گفتمان "آسیب شناسی"
✔️( #مقدمه : )
چالش به حاشیهراندن #سنتهایدینی با رویکرد #مدرنیته، یکی از چالشهای چند دهه اخیر است.
ظهور انقلاب اسلامی در عصر جدید، پیام شالوده شکنانهای به جهان عرضه کرد و آن؛ گفتمان اسلامسیاسی درمقابل #لیبرالدموکراسی مدعی تمدننوین بوده است.
هدف ما در این سلسلهگفتار آسیب شناسی یا بازسازی تفکرات اصولی مبانی دینی انقلابی اسلام ناب در مسیر نظریهپردازی ، تقویت اندیشه تئوریک انقلاب شکوهمند اسلامی ، تولید نظریات بالنده و انقلابی بر مبنای دیدگاههای امامین انقلاب خواهد بود./ انشاءاللهتبارکوتعالی
#ادامهدارد...
✍مصطفی برزگر آملی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
•••✾•🍃🌺🍃•✾•••
صفحهتخصصیمباحثاتِ
دینیسیاسیاجتماعی
گروهسایبری
#اصلاحگرایان_اصولمحورِ_ولایی
"کانالانقلابیِ#لاحِق":
https://eitaa.com/lahegh
.
🌷گفتمان"آسیبشناسی"(1)
برداشتی بدیع از جملهمعروف پیامبر در معانیالأخبار/ج1/ص160 بهنقل از امیرالمؤمنین سلاماللهعلیه از پیامبر صلیالله علیهوآله پس از جنگ تبوک: "مرحبا بقوم قضوا الجهادالأصغر و بقی علیهم الجهاد الأكبر"؛ #جهاد_اصغر در این خطابِ پیامبر یعنی؛ مرحبا به قومی که در جنگ با دشمنان #بیرون وطن وجامعه موفق شدند و الآن زمان جهاد أكبر یعنی جهاد دستهجمعی همهی مجاهدان انقلابی در عرصهی مبارزه و اصلاح #درون جامعه است. بهتعبیر امامراحلره:
"اصلاحجامعه به اصلاحافراد است، اگر افرادِجامعه اصلاح شوند، جامعه هم اصلاحمیشود". پیامبر خدا این جهاد را #جهاد_اکبر نامیدند، چون در اصلاح و مبارزه با #دشمناندرون، با انواعتعاملات، روشها و شیوههایمکر... مواجه میشوید که کارِ مجاهدهی مردانانقلابی را سختتر میکند. /
✔️این سلسلهگفتارِ انقلابیِ "آسیبشناسی"ادامهدارد.
#باماهمراهباشید...
✍#مصطفی_برزگر_آملی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
شادیروحشهداءو
سلامتیوجودنازنینِ
رهبرعزیزمونصلوات
#جهاد_تبیین
•••✾•🍃🌺🍃•✾•••
گروهسایبری
#اصلاحگرایان_اصولمحورِ_ولایی
"کانالانقلابیِ#لاحِق":
https://eitaa.com/lahegh
.
🌷گفتمان "آسیبشناسی" (2)
با بررسی آخرین کلام هر یک از امامان معصوم، مشخص میشود که آن کلام ، مهمترین کلام آن معصوم بوده است.
آخرین آیه که برآخرین پیامبر خدا نازل شده، یعنی آیه غدیر(مائده/3)؛ "الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون"، اهمیت این آیه در بیان تکلیف #مسألهداخلی ماست. یعنی روشن شدن بحث #ولایت.
یعنی آن دشمن #حوزهبیرونیای که مبارزه با او #جهاد_أصغر بود، "الیوم"... از امروز، در #حوزهداخلی نیز مأیوس گردیدند.‼️
در واقع این آیه، در حوزهداخلی جامعه اسلامی، یعنی #حوزهجهاداکبر طرح شده است.
از نظر قرآن ؛ نگاهتاندر گرفتاریها و مسائل داخلی، شبیخونفرهنگی، جناحبندیها و اقسام مکر دشمنان در حوزه #داخلیجامعه، باید به "ولایت" باشد.
✅نمیدانم متوجهاهمیت و
پیامجملاتفوق شدهاید، یا نه⁉️
⏪میخواهم عرض کنم که قرآن، جهاد أکبر یا جهادِ #اندرونیجامعه را سخت و مهم میبیند.
طبق آیات صریح قرآن، سه دسته از ملائكهی مردفین، مسومینو منزلین، هر سه مخصوص جنگ در #حوزهبیرونیاند که خداوند در بحث امدادهای غیبی، به صورت گروهگروه برای پیروزی رزمندگان میفرستد، ولی در #حوزهداخلی، گویا دقیقأ #برعکساست،
چون خداوند میفرماید: ↪️
"إن الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم" (رعد/11) طبق این آیه در حوزه سیاست و حوزه #درونیجامعه، ملائكهی مردفین ردیفردیف برایکمکنمیآیند‼️
در حوزهی سیاست، سازوکار و مکانیزمی #اعتقادی مطرح هست، که با انواع غرایز، شهوات، تفکراتِ اشرافیگری و أنواع مکر و حیلهها... که، راهِ چاره و چراغِراه، فقط #چراغولایت هست و بس.
این دو آیه، تکلیف را در مسأله #حوزهداخلی به صراحت بیان فرمود...
✔️درقسمتهایبعدیگفتمانِ
آسیبشناسیباماهمراهباشید...
✍#مصطفی_برزگر_آملی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
شادیروحشهداءو
سلامتیوجودنازنینِ
رهبرعزیزمونصلوات
#جهاد_تبیین
•••✾•🍃🌺🍃•✾•••
گروهسایبری
#اصلاحگرایان_اصولمحورِ_ولایی
"کانالانقلابیِ#لاحِق":
https://eitaa.com/lahegh
.
🌷 گفتمان"آسیبشناسی"(3)
اینقسمت: "#تئوری_بحران"
ویژهاغتشاشاتِ مقطعیِداخلی
#تئوریبحران، یکی از روشهای معروف در حوزهی سیاست و سیاستمداران است.
در نظریهسیاسی "تئوریبحران" (توماس اسپریگنز) برای حل بحرانهای سیاسی چهار مرحله قید شدهاست، که دقیقأ در #جهادأکبر نیز چنین است.
بحران در #حوزهسیاست را میشود به #حوزهپزشکی تشبیه کرد.
این چهار مرحله در حوزهپزشکی ممکناست در یکدقیقه طی شود🔻
🔸#مرحلهمشاهدهیاولیه؛
که گاهی با یک سؤال همراه است. که البته مرحلهی دقیقیست.
🔸#مرحلهیریشهیابی؛
با یک چوب بستنی و چراغقوه و نگاه به رنگ یا غلظت خلط بیمار..
🔸#مرحلهیتخصصی؛
که آیا نیاز به آزمایشگاه یا تصویربرداری پزشکی یا... دارد، وضعِ مطلوب و ایدهآل او چیست⁉️
🔸و در مرحلهیچهارم؛
#مرحلهینوشتننسخه، که این چهار مرحله گاهی یک دقیقه هم طول نمیکشد.‼️
👈در #بحرانسیاسی نیز، سیاستمداران با مشاهده بحرانأخلاقی درجامعه پی به #بحران میبرند... فراوانیِ بداخلاقی، طلاق، همزنی و تخریب در جامعهی شیعه امیرالمؤمنین سلاماللهعلیه، در ایدهآلترین حکومتی که چهخونها ، خونِ دلخوردنها، شکنجهشدن، زندانرفتنِ چه علمایی ، نه فقط علمای معاصر، که حاصل زحمات علمای ما درطولتاریخ بودهاست‼️
✔️باماهمراهباشید.
✍#مصطفی_برزگر_آملی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
شادیروحشهداءو
سلامتیوجودنازنینِ
رهبرعزیزمونصلوات
#جهاد_تبیین
•••✾•🍃🌺🍃•✾•••
گروهسایبری
#اصلاحگرایان_اصولمحورِ_ولایی
"کانالانقلابیِ#لاحِق":
https://eitaa.com/lahegh
.
🌷گفتمان"آسیبشناسی"(4)
درجلسهقبل، از مراحلچهارگانه اصلاح سیاسی جامعه از نگاه "#تئوری_بحران" در حوزه سیاست و سیاستمداران گفتیم. حال قصد داریم به #اصلِمطلببپردازیم:🔻
👈ولایتفقیه بعداز غیبتتاکنون
1-ولایتفقیهبعدازغیبتتا دورهیصفویه #دورهی_تحیر
تا یکقرنبعدازغیبتِ امامعصر عج این دوره، "#دورهی_تحیرِ" علماء و فقهای شیعه و دورهی پرورش محدثین بود... علماء در این دوره نمیدانستند بعداز امام عج چه باید بکنند.‼️ وقتی نمیتوانیم حکومت تشکیل دهیم، پس باید تحت سلطه سلطانجائرِ عباسیِسنیبرویم.‼️
بر اساس شرایط آن دوره، بهجهت حفظ مکتب شیعه، شیخمفید در (المقنعه/ص 12) فتوای بلند و مهمی دادند که؛ فقهاءوعلماء شیعه وارد دستگاه حکومتِ(جائر) عباسی شوند، ولی بعدها علماءبزرگ دیگر فتوا دادند؛ ورود فقهاء به دستگاهِ حکومت جور حرام است.
بعد از فتوای شیخمفید، علماء و فقهاء دیگر نیز ورود کردند ، سیدرضی اعلیاللهمقامه کتاب العمل مع السلطان "جواز تعامل با سلاطین جور" را نوشت و... #مطالبیمهمدرادامه
✔️باماهمراهباشید.
✍#مصطفی_برزگر_آملی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
شادیروحشهداءو
سلامتیوجودنازنینِ
رهبرعزیزمونصلوات
#جهاد_تبیین
•••✾•🍃🌺🍃•✾•••
گروهسایبری
#اصلاحگرایانِ_اصولمحورِ_ولایی
"کانالانقلابیِ#لاحِق":🔻
https://eitaa.com/lahegh
.
🌷گفتمان"آسیبشناسی"(5)
👈"ولایتفقیه بعداز غیبتتاکنون"
✔️2-ولایتفقیه در دورهصفویه:
فقهایشیعهچههزینههاییدادند... تا قرن دهم در ایران یک صوفیِ سنی بنام شیخ اسماعیل صفوی (که پدرش قطب خانقاه بود) نوه شیخصفیالدین اردبیلی از خانقاه بیرون آمد شیعه شد، در اصفهان تاجگذاری کرد، شیخشاه اسماعیلِ بیست ساله، پس از تثبیت قدرت، تصمیم گرفت حکومت را به ولیفقیه، مرجعیت شیعه واگذار کند، بهعتباتوعلماءنامهنوشتکه:
"به اعتقاد شیعه مشروعیتحکومت با ولیفقیه هست، لذا حکومت و ولایت بر مردم، وظیفه شماست".🤔
در عتبات؛ بزرگِ شیعه، زعیم، فقیه و مرجعیتِ عامه شیعه، محقق کرکی بود. ایشان از جبل عامل لبنان، تکوتنها آمد. محققکرکیفرمود:
"من نیرو و دستگاهیندارم، اگر بخواهم ولایت کنم کسی را ندارم. محقق کرکی نامهای به او داد که شما باشید و از طرف من إذن دارید.!" یعنی همانطور که در دورهی شیخمفید مجبور بودیم زیر حکومت سلطان جائر عباسی سنی برویم، در دورهی صفویان هم با وجود اینکه "حاکم شیعه" معتقد بود مشروعیت حکومت عصر غیبت را باید به فقهاء داد، اما چون بلد نبودیم، برنامه و امکانات نداشتیم #دویستوهجده سال با صفویان کنار آمدیم.
در دورههای زندیه و افشاریه و قاجاریه هم ، وقتی دیدند قدرت و ولایتفقیهی که حق آنها بود ، از آنان گرفتهشد ... عملأ علماء به حاشیه رفتند. البته در این دورانِ طولانی، علماء پایگاه مردمی را تقویت کردند. دین تمامأ دست فقهاء بود و سیاستمداران فقط سیاست میکردند و...
✔️باماهمراهباشید.
✍#مصطفی_برزگر_آملی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
شادیروحشهداءو
سلامتیوجودنازنینِ
رهبرعزیزمونصلوات
#جهاد_تبیین
•••✾•🍃🌺🍃•✾•••
گروهسایبری
#اصلاحگرایانِ_اصولمحورِ_ولایی
"کانالانقلابیِ#لاحِق":
https://eitaa.com/lahegh
.
🌷گفتمان"آسیبشناسی"(6)
👈ولایتفقیه بعداز غیبت تاکنون
✔️3-ولایتفقیه در دورهمشروطیت:
با "تجربهیجدید فتوایمیرزای شیرازی" درخصوص تحریم تنباکو، علماء دیدند زمینهوجود دارد. با تظاهراتوتحصن در شاهعبدالعظیم و هجرت کبرایی از شاهعبدالعظیم به قم و ترور شاه ، مظفرالدین که پنجاه سال در ولایتعهدی مانده بود گفت: هرچه میخواهید به شما میدهم، نمیخواهد تحصن کنید. قدرت را به علماء داد و علماء مشروطیت را گرفتند. وقتی علماء مشروطیت را گرفتند، هنوز نمیدانستند چه باید بکنند‼️
میرزاینائینی به شیخفضلالله گفت: دنبال چه هستی؟ شیخگفت: مشروطه. نائینی گفت: مشروطه چیست‼️ الآن باید مجلس و قانونی تنظیم کنی. شیخ گفت: بلأخره ما میخواهیم دین اجراء شود ، ما میخواهیم مشروطه درست کنیم با مجلس و قانون اساسی، شاه مشروط به قانون شود، تا مستبد و دیکتاتور نباشد .
همهی هنر شیخفضلالله این بود که چیزی مثل شورای نگهبان خودمان درست کند تا بر قوانین نظارت کند.
⚡️اینها تجربهی عباسیه و صفویه را داشتند، کماکان هنوز به فکر قدرت #ولایتفقیهِ مستقل نبودند گفتند: بدون شاه که نمیشود مملکتداری کرد.‼️ یعنی علماء هیچ آمادگیای که قدرت را خود مستقلأ به دست بگیرند نداشتند، مجبور شدند گفتند: شاه بیاید.‼️
يعنی در مشروطه نیز، سلطان را کنار نزدند و باز ذیل سلطان رفتیم. سلطان در آنجا شاهاسماعیل بود ، سلطانِ اینجا دوباره مظفرالدینشاه.‼️
بعداز مشروطیت یکدفعه جریان جدیدی به نام #مدرنیته هم وارد عرصه شد و کل سنت ما را زیر سؤال برد.
در این بلبشویِ فرهنگی، دولت پهلوی حاکم شد. دولتی وابستهی مثلأ مدرنِ متمدن ، علیرغم اینکه قانون مشروطه هنوز حاکم بود، ولی نه پایبند دموکراسی بود و نه مشروطیت‼️
✔️باماهمراهباشید.
👈ادامهدارد...
✍#مصطفی_برزگر_آملی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
شادیروحشهداءو
سلامتیوجودنازنینِ
رهبرعزیزمونصلوات
#جهاد_تبیین
•••✾•🍃🌺🍃•✾•••
گروهسایبری
#اصلاحگرایانِاصولمحورِ_ولایی
"کانالانقلابیِ #لاحِق":
https://eitaa.com/lahegh
.
🌷گفتمان"آسیبشناسی" (7)
👈 "ولایتفقیه بعداز غیبتتاکنون"
✔️4- تثبیت ولایتفقیه در دورهمعاصر
#قسمت_اول
امامراحلره وارث1400سال تجربه است تجربهی شیخمفید که از ناچاری زیر چترِ سلطهی سلطانِ عباسیِ سنی رفت.
تجربهی بیکسی عصر صفویه که مجبور شدیم ذیل سلطنت یک تازهشیعهی صفوی باشیم. تجربهمشروطیت که از بیبرنامگی مجبور شدیم زیر چتر سلطنت مظفرالدینشاه برویم ...‼️
امام راحل"ره" طی پانزده سال از کنار حرم امیرالمؤمنین سلاماللهعلیه با آشنایی و انس با معنویت و ولایت آن امام همام ، ولایتفقیه را در آنجا تدوین و تدریس کرد، عملیاتی و نیروسازی کرد ، کادر و برنامه درست کرد.
در میان امواج قرن بیستمی، نسل جدیدی را با بینش و درایت، با آن تجربههای گرانبها ، نقطه عطف انقلاب را از 15خرداد شروع کرد.
⚡️با استفاده از همان تجارب تاریخی بود که وقتی آقایسیدجلال تهرانی (عضو شورای سلطنت شاه) از امامره درخواست ملاقات کرد ، امامره #دو_شرط گذاشت:
🔹اول: از شورایسلطنت استعفا دهد.
🔹دوم: از اینکه "شاه بماند" مذاکره نکند و حرفی نزند.‼️
❌این 2شرط یعنی همان تجربه تکرار تاریخ، که دوباره زیر چتر سلطان نباید رفت ...
آقای تهرانی خواست پیشنهاد دهد که امام با سلطنت شاه کنار بیاید ، اما وقتی این شروط را فهمید، گفت:
اگر شورای سلطنت را با استعفا منحل کنم و شاه هم باید برود، من دیگر لازم نیست به پاریس بروم‼️
اینقاطعیتِ فوقالعاده امامره ، که میفرمود: "سلطنت از اول باطل و نامشروع بود." یعنیهمان تجربه سلطنتی که شیخمفید مجبور شد زیر چتر آن رود، یا سلطنتِ صفویه یا قاجاریه و یا مشروطیت... را نامشروع قلمداد نماید.
مشروعیت حکومت را باید ، فقط زیر چتر #ولایتفقیه دانست و بس...
✔ باماهمراهباشید.
👈ادامهدارد...
✍#مصطفی_برزگر_آملی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
شادیروحشهداءو
سلامتیوجودنازنینِ
رهبرعزیزمونصلوات
#جهاد_تبیین
•••✾•🍃🌺🍃•✾•••
گروهسایبری
#اصلاحگرایانِ_اصولمحورِ_ولایی
"کانالانقلابیِ#لاحِق":
https://eitaa.com/lahegh
.
🌷گفتمان"آسیبشناسی"(8)
👈 "ولایت فقیه بعد از غیبت تاکنون"
✔4- تثبیت ولایتفقیه در دورهمعاصر
#قسمت_دوم :
"امامخمینی"چهره ایدهآل و واقعیِ ولایتفقیه
نیابت و نظم سیاسی بعداز ائمه، مضمون تمامی 14روایت مشهور در باب چهرهی واقعی و ایدهآل ولایتفقیه است.
مشاهیر عشرهای داریم که حرف اینها در حوزهی فقاهت سکهاست؛ شیخمفید، شیخطوسی، سلار دیلمی، سیدمرتضی، سیدرضی ...
#امامراحل"ره" در مقایسه با این بزرگان، که البته آنها در جای خودشان بزرگ بودهاند، ولی امام استثناء بود. در تاریخِ عصر غیبت، فردی از نظر شخصیتِ بینظیر در معرفت، در عمل، سیاست، عرفان، فقاهت، در دغدغههای دینی و... چنین فردی را تاریخ به خود ندیده است.
در سال 1323 امام در همین مسجد سلماسی (نزدیک بیت امام در قم) تدریس میکردند، در تدریس هم بسیار منظم بود ، هیچوقت درس را تعطیل نمیکرد. اما یک بار در کلاسدرس گفت:
با اجازهی شما میخواهم دو، سه ماه درس را تعطیل کنم، همه تعجب کردند ، بعد گفت : یک کتابی علیه عقائد اهلبیت و تشیع نوشتهشد، من بر خود تکلیف میدانم نقدی بر آن بنویسم.
در حوزهی پژوهش، نوشتن یک کتاب حداقل ٢سال طول میکشد، بعد از ٣ماه، کتاب "کشفالاسرار" را علیه کتاب "أسرار هزار ساله" حکمیزاده، شاگرد کسروی نوشتند، فقط سهماه‼️
کشفالاسرار، یک دورهی دغدغههای عاشقانهی تشیع، یک دورهی زیبای کلام سیاسیِ تشیع در دنیای مدرنیته که مقابل بهائیت و هم کسروی ، فقاهت را فوقالعاده زیبا مطرح کردهاست.
شهید صدر فرمودند: "ذوبوا فیالخمینی، کما ذاب هو فیالاسلام". این تعبیر برای کسی بود که جامع علوم معقول و منقول بود. کسی که در سلامت و کمالِ او هیچ تردیدی نبود. چنان هضم در دین شده بود که با جرأت و جسارت فوقالعادهاش به راحتی فتوای قتل سلمان رشدی مرتد را میدهد که اگر کوچکترین ضعفی داشت، ممکن بود شبهه و تردیدهایی ایجاد میشد.
عموم مردم از متدینین، ملیگراها و دانشگاهیها ... قبل از انقلاب همه به او افتخار میکردند. دکتر شریعتی به رغم اینکه برخی فقهاء را نقد میکرد، وقتی اسم امام را میآورد میگوید: "من افتخار میکنم که مقلد ایشان هستم."
بعد از انقلاب نیز، دیندار و بیدین، کمونیست و کومله... در رأی به جمهوری اسلامی با امام همراه میشوند و...
✔️ادامه دارد... باماهمراهباشید.
✍#مصطفی_برزگر_آملی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
شادیروحشهداءو
سلامتیوجودنازنینِ
رهبرعزیزمونصلوات
#جهاد_تبیین
•••✾•🍃🌺🍃•✾•••
گروهسایبری
#اصلاحگرایانِ_اصولمحورِ_ولایی
"کانالانقلابیِ#لاحِق":
https://eitaa.com/lahegh
.
🌷گفتمان"آسیبشناسی"(9)
👈ولایتفقیه بعداز غیبت تاکنون
✔️4-تثبیت ولایتفقیه در دورهمعاصر #قسمت_سوم
وضعیتنامطلوبِ جامعهولاییامروز/1
آنچهکهامام"ره" ازنظر علمی، معرفتی، زیبایی، ارزشها، اخلاقیات، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، شهامت، دشمنشناسی و بصیرت به دنبال آن بود، امروز در معرض آسیب است.
امروز در نظام جمهوریاسلامی طبق بیان حضرت آقا حفظهالله، به نظامولایی دهنکجی میشود. انگیزه جناحبندیها این شد که همدیگر را حذفکنند ، همهی ظرفیت دولتِ اصلاحطلبِ این شد که مؤمنین و اصولگرایان متدین را حذف کند و ...
با این روش پیشرو، داریم بازوان ولایتفقیه را حذف میکنیم.
محقق کرکی بخاطر نداشتن نیرو و امکانات مجبور شد زیر چتر شاهاسماعیل 20ساله برود. ولی امروز خوشبختانه ولیفقیه ما، نیرو درستکرده، بازو درست کرده، قوای اجرایی و قضایی... ولی متأسفانه درحال بریدن آن هستند. یکیبهاسم چپ و اصلاحات و دیگری بنام راست...‼️
تعارف نباید کرد... ، حرفها فراتر از اینهاست، درحالیکه رهبری معظم انقلاب باید در اوج اقتدار باشد ، ولی کار بجایی رسیده به روی خودِ ولیفقیه هم، چنگ انداختند.
رهبری عزیز انقلاب حضرت آیتاللهالعظمی امام خامنهای حفظهالله جهت جمع کردن قوای انقلاب فرمودند: ما این تشتت و جناحبندیها را قبول نداریم ، ما بدنبال اصولگرایِ اصلاحطلبایم.
امامامیرالمؤمنین سلاماللهعلیه/نهج البلاغه، خ106 فرمودند: لبس الإسلام لبس الفرو مقلوبا. اسلام تا #دورهی_عثمان، مثل لباس وارونهای شدهبود، #حکومت بدنبال زندگی #اشرافیگری، کاخنشینی و تکاثرِ ثروت از بیتالمال و... بود، وضعیت ما امروز چگونه است.⁉️
امروز کثیری از فساد و اختلاس بنام مدعیان پیروی از انقلاب و امام و اصلاحطلبی... حاکم است. اینها قابل انکار نیست. حالا برخی به گردن این جناح میاندازند و برخی هم به گردن آن جناح...
#عزیزان؛ نباید دچار آسیبشویم.
🌷مؤمنینِانقلابی، همسنگرانِولایی؛ نباید بگذاریم میراثامام ، به اسم "اينجناح" یا آن "جناح"... خراب شود.
به دلیل اطاله کلام، #سخندل و سفرهی درددلهامون را در پست بعدی درخدمت شما أعزهفرهیخته و انقلابیِاینمحفل در میان خواهیم گذاشت... إنشاءالله
باماهمراهباشید.
✍#مصطفی_برزگر_آملی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
شادیروحشهداءو
سلامتیوجودنازنینِ
رهبرعزیزمونصلوات
#جهاد_تبیین
•••✾•🍃🌺🍃•✾•••
گروهسایبری
#اصلاحگرایانِ_اصولمحورِ_ولایی
"کانالانقلابیِ#لاحِق":
https://eitaa.com/lahegh
.
🌷گفتمان"آسیبشناسی"(10)
👈ولایتفقیه بعداز غیبتتاکنون
✔️4- تثبیت ولایتفقیه در دورهمعاصر #قسمت_چهارم
وضعیتنامطلوبِ جامعهولاییامروز2
اصولگرا یا هر حزبِچپ و راست... باید با چنگ و دندان از ولایتفقیه محافظت کنند.
کتاب لمعه دمشقیه را #شهید_اول طی هفت روز متن آن را در زندان نوشت، شارح این کتاب #شهیدثانی هم در زندان شهید شدند. یعنی دو شهید برای ما کتاب درسی نوشتهاند و بعداز ۴۰۰سال هنوز آن کتاب را در حوزههایعلمیه میخوانیم و همچنان تدریس میشود. علماء ما این طور با چنگ و دندان و خونِدلخوردن، دین را حفظ کردهاند.
⛔️اینوضعیتجامعه شیعی ما، وضعیتمطلوبیست.⁉️
برخی رجال سیاسی ما هنوزم با جرأت مطالب وهنآلود علیه اصل اعتقادات و دین، طرح و تزریق امورات روانیسیاسیاعتقادی... به جامعه انقلابی، بدنبال حفظ منافع سیاسیجناحی خود هستند...‼️
چهکسی در این موضوع قصور دارد؟ علماء ، رجالسیاسی یا بخشفرهنگیما؟ یا تقصیر همینسیاسیون جناحبازهای چپوراست ما.⁉️
باید برگردیم، به خود آییم، بازسازی کنیم، بازنویسی کنیم ، با انزجار از اشرافیت برخی رجال سیاسی جناحی و #ویژهخوریهای حکومتی پوستاندازی کنیم. از تهاجم فرهنگی گسترده جهانی ، تخریب علیه #رسانهیملی و تحمیل و جایگزینی ماهوارهها و هجمههای فضای مجازی... بترسیم و فضا را برای دشمنان علیه دین و عقائد، ناموس و غیرت و شرف خود باز نگذاریم...
با حلقههای علمی، با کارکردن جهادی و مؤمنانه در فضای مجازی ، با جلب اعتماد عمومی به رسانههای داخل نظام اسلامی جهت بازسازی جبهه فرهنگی، بصیرتافزایی جامعه ولایی و شیعی خود، با تلاشی مضاعف و جدیت بپردازیم.
#باعذرخواهیازاطالهکلام، آخرین عرضم از رئیسمذهب امامصادق سلاماللهعلیه که فرمود:
ولیفقیه حجتِمن بر شماست. "الراد علیهم کالراد علینا، والراد علینا کالراد علیالله و هم علی حد الشرک"/کتاب شریف کافی- ج1-ص67 : کسی که اطاعت از ولیفقیه را برنتابد، کأنه اطاعت ما را نپذیرفته و کسی که به ما اعتراض کند به خداوند اعتراض کرده است و این در حد #شرک به خداست.
برادران ، عزیزان ؛
امروز بنابه فرمایش این امام معصوم ، هشدارهای رهبری معظم، صحبتها و نصایح خیرخواهانه معظمله به عنوان دستورالعمل در بحث تهاجم فرهنگی، اقتصاد مقاومتی، سیاسی، اخلاقی، تعلقات و تعصبات حزبی و جناحی... به عنوان یک تکلیف شرعی سیاسی، در راستای أطيعوا الله و أطيعوا الرسول و اولی الأمر منکم... بمفاد این روایت شریفه منقوله بر خود فرض و واجب بدانیم. چنانچه امام و مراد ما "ره" توصیه فرمودند:
"از ولایتفقیه اطاعت کنید و پشتیبان ولایتفقیه باشید تا به مملکتتان آسیبی نرسد."
و... فقط همین ما را بس است.
ادامه دارد... باماهمراهباشید.
✍#مصطفی_برزگر_آملی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
شادیروحشهداءو
سلامتیوجودنازنینِ
رهبرعزیزمونصلوات
#جهاد_تبیین
•••✾•🍃🌺🍃•✾•••
گروهسایبری
#اصلاحگرایانِ_اصولمحورِ_ولایی
"کانالانقلابیِ#لاحِق":
https://eitaa.com/lahegh
.
🌷گفتمانِ"آسیب شناسی"(11)
👈ولایتفقیه بعداز غیبت تاکنون
✔️ #قسمت_پنجم
ما در این سلسله گفتمانِ آسیبشناسی، درصدد بررسیو حل تعارضوتزاحم یا تعادلوتراجیح ادله در روایات، اصول، یا فقه و دیگر مباحث مربوطه در نظریهی ولایتفقیه(به تفصیل) نیستیم.‼️
از آنجا که محوریت نظام اسلامی ما ولایتفقیه است و یکی از شاهکارهای امامراحل"ره" نیز بحث کاربردی رفتار سیاسی و اندیشهی ولایتفقیه ، نظریهپردازی و نظامسازی ولایتفقیه بودهاست، باتوجه به برخی شبهات یا آسیبشناسی فقهی سیاسی درخصوص نظریهی ولایتفقیه -چگونگی نیابت ولیفقیه از امامعصر عج -رابطه مشروعیت ومقبولیت ولایتفقیه - تقابل سنت و مدرنیته در ساختارحکومتولایی -#شبههأعلمیت... قابل طرح و بررسی و آسیبشناسی میباشند.
درجلسات بعد #بهاختصار- بهبرخی از این مباحث پرداخته ، سپس به آسیبشناسی وفاداری به نظام ولاییِ برآمده از ولایتفقیه و واکاویِ انتقال وفاداری ازامامره به امامخامنهای حفظهاللهتعالی، چگونگی وفاداری مسلمانان در صدر اسلام و انشقاق تاریخی مسلمین در نوع وفاداری به جانشین پیامبر... و حل این #وفاداری #درنیروهایانقلابی(چپوراست) و تعیینتکلیف اصل این تزاحم و پارادوکسی که در وفاداری بر اساس انشقاق تاریخی اشاره شده، خواهیم پرداخت. انشاءالله تبارکوتعالی
✅✅ادامهبامباحثیمهم...
✍#مصطفی_برزگر_آملی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
شادیروحشهداءو
سلامتیوجودنازنینِ
رهبرعزیزمونصلوات
#جهاد_تبیین
•••✾•🍃🌺🍃•✾•••
گروهسایبری
#اصلاحگرایانِ_اصولمحورِ_ولایی
"کانالانقلابیِ#لاحِق":
https://eitaa.com/lahegh
.
🌷گفتمانِآسیبشناسی/۱۲
👈ولایتفقیه بعداز غیبتتاکنون
#قسمت_ششم:
✔️تعارضأدله در نظریهولایتفقیه
همانطورکه مستحضرید در بحث نظریهپردازی، یک"نظریه" یک دستگاه فکریست. لذا درون این دستگاههای فکری نباید "تعارض" باشد. در نظریهی ولایتفقیه نیز چنین تعارضاتی نباید باشد.
ولایتفقیه، نیابت مستقل فقیه جامعالشرایط از امام عصرعج است. در حالیکه در طول تاریخ این را در ذیل شاهنشاهی بردند. اول ذیل سلاطین عباسی، بعد ذیل سلاطین صفویه و بعد ذیل سلاطین قاجاریه رفت.
ولایتفقیهِ مستقل، گرفتار نظم سلطانی شده بود. خود این یک تعارض است... از طرفی نظم سلطانی و حکومتی، که در آن سلطانی جائر است را نامشروع و "باطل" بدانیم و ازطرف دیگر، ولایتفقیه را "ضرورت".
⚡️سؤال:❓
این "ضرورت" با این "باطل"، کنار هم قرار گرفتهاند، چه باید کرد.؟ این "تعارض" است. تعارض در مرحله نظریهپردازی و دقیقأ این بحث، یک بحث اصولیست.
⚡️پاسخ :👇
حضرتامام"ره" آمدند و این تعارض را با یک نظریهسیاسیِدقیق حل کردند:🔻
"پادشاهی، از اول نامشروع و باطل است." و "شاه باید برود." به این شکل تعارض را حل کردند. یعنی وقتی شاه را حذف کردی، استقلالِ نظامِ ولایی تثبیت میشود و ولایتفقیه میماند. یعنی حضرت امامره فقه را بهعنوان یک دانش هنجاری و ارزشی و حقوقی به جامعه آوردند.
بعبارتی فقهسنتی را تبدیل به قانون اساسی یعنی براساس حقوق و قواعد شهروندی کاملأ عینی و ملموس وارد زندگی و جامعه نمودند، برعکسآنچه که در مشروطیت رخ داد، ولی امام"ره" گفت: "#توضیحالمسائل مبنای رفتار سیاسی نمیشود، فقه باید #تبدیلبهقانون شود. کاری که هیچکس قبلامامره نکرده بود."
چنانچه سالها علماء باهم بحث میکردند که آیا میشود قرآن را ترجمهکرد یا نمیشود. ؟! درفقه هم همینطوری بود، آیا میشود فقهبه #قواعدزندگی تبدیلشود، یا باید همینطور بماند.‼️
ایناز شاهکارهای امامره بود که برای اولین بار به فعلیت رسید...
در گفتمان بعد به شبههی تعارض در نیابت ولیفقیه و رابطه با #مشروعیتومقبولیتِ ولیفقیه و چندین شبههوتعارضات را بحث کرده و سپس به آسیبشناسی و واکاویِ انتقالِ وفاداری از امام به رهبری خواهیم پرداخت. إنشاءالله_تبارکوتعالی
✅ادامه دارد...
✔ با ما همراه باشید.
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
✍#مصطفی_برزگر_آملی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
شادیروحشهداءو
سلامتیوجودنازنینِ
رهبرعزیزمونصلوات
#جهاد_تبیین
•••✾•🍃🌺🍃•✾•••
گروهسایبری
#اصلاحگرایانِ_اصولمحورِ_ولایی
"کانالانقلابیِ#لاحِق":
https://eitaa.com/lahegh
.
گفتمانِآسیبشناسی🌀13🌀
🌷ولایتفقیه بعداز غیبتتاکنون
👈4- تثبیت ولایتفقیه در دورهمعاصر #قسمت_هفتم:
✔تعارض یا تقابل در شأنیت نیابت فقیهحاکم از امام عصرعج و نزاع مشروعیتومقبولیت ولیفقیه...
بحثشأنیتنیابت فقیه جامعالشرایط از امام عصر عج و اینکه این نیابت ولیفقیه در فقه ، آیا نیابت این آقای فقیهحاکم (کهصائنأ لنفسه و حافظأ لدینه ...) ، نیابت فردیست ، یا بحث منصب و حکومتیست.❓
بله، طبق بحث فقهایشیعه، فقیه جامعالشرایط از امام عصرعج نیابت و مشروعیت دارد...
اینکه در عرصههای حکومتی ورود پیدا کند، در فقه ما خیلیکلی اشاره شده است. ولی آن کسی که #فقهکلی را در تشکیلات حکومتی آورد و برای اولین بار به آن ساختار و چارچوب داد، به یک تشکیلات حکومتی تبدیل کرد و اسم آن را ولایت مطلقهیفقیه گذاشت، #حضرتامام"ره" بود و امروز بهعنوان فقهحکومتی و تشکیلاتیست.
نکتهی بعدی که روی آن دعواست، مخصوصأ در برخی انتخابات مانور سیاسی برخی جناحها بوده، بحث #مشروعیتومقبولیت است.
از شیخمفید تا شیخانصاری، همه بحث کردهاند که ولیفقیه #مشروعیت از قبال امامعصرعج دارد. اما نسبت به اینکه مردم، احزاب و جناحها چهکارهاند، انتخابات در تعیین آن چه نقشی دارد... ، تعارضی بود که تاکنون بهطور جدی أحدی ورود پیدا نکرد. چون در این مدتزمان (از شیخمفید تا شیخانصاری) نه شرایط مساعد بود، نه چنین بحثی تاکنون مطرح شده است ...
بنابراین حل #مشروعیت ولیفقیه در کنار #مقبولیت، برای اولین بار در کل کرهی زمین، دقیقأ توسط حضرتامام"ره" با #گنجاندن ولایت فقیه در #قانوناساسی و با #درصدبالایآراء مردم، ضمن #وجههشرعی، اعتبار #حقوقیاجتماعی نیز بهآن دادهاند.
در تمام نظامهای سیاسی دنیا، رهبران #فقطمشروعیتسیاسی دارند، ولی دو مفهوم مستقل بهنام #مشروعیتومقبولیت را ندارند.
علیرغم این اتفاق مبارک، همین الآن بخشی از حوزویهای ما، مردمسالاری دینی که تلفیق مشروعیتومقبولیتاست را متعارض میدانند.‼️ اما امام"ره" حدود30سال پیش اینکارِ بینظیر را حلکردند
در جلسهی بعد به: ↪
👈تقابل و تعارض #سنت_و_مدرنیته
👈شبههی #أعلميت در ولیفقیه و....
به طور کوتاه مطالبی را طرح خواهیم کرد. انشاءالله تبارکوتعالی
✅ادامهدارد...
✍#مصطفی_برزگر_آملی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
شادیروحشهداءو
سلامتیوجودنازنینِ
رهبرعزیزمونصلوات
#جهاد_تبیین
•••✾•🍃🌺🍃•✾•••
گروهسایبری
#اصلاحگرایانِاصولمحورِ_ولایی
"کانالانقلابیِ#لاحِق":
https://eitaa.com/lahegh
.
🌷گفتمان"آسیبشناسی"/14
👈ولایتفقیه بعداز غیبتتاکنون
✔️4- تثبیتولایتفقیه در دورهمعاصر #قسمت_هشتم:
✔تعارض سنت و مدرنیته
دربحثساختار حکومتولایی، بحث تقابل سنت و مدرنیته، یعنی بحث ساختار اسلام (نوعرفتار، کردار، زندگی، لباس،چادرِ ما...) با دنیای مدرنِ جدید - و حل این تقابل و تعارض، یک بحث جدی برای علماء دین در حوزهی سیاست بوده است.
⚡️تاکنونواقعأ هیچفقیهی قبل از امامره، اینکه در مقابل سیستم پادشاهی که تاکنون هرچه دیدیم و میخواندیم راجع به پادشاهها و ظلالسلطان یا ظلاللهها بودهاست، آیا در دنیای مدرن، در برابر ساختارهایی به اسم دموکراسی و ... ، روزی حکومتی اسلامی آنهم در قالبولایتفقیه‼️ جز حضرت امامره هیچ عالمی از فقهاء به این موضوع که"ولایتفقیه را در قالب فدرالیته یا قالب پارلمانتالیسم یا قالبریاستی،شورایی"بریزیم، هیچ کس جز امامراحل ورود پیدا نکرد.
⚡️البتهبعدازمشروطیت روحانی انقلابی سیدجمالالدین اسدآبادی با یک نگاه فلسفی و این اواخر نیز علامهطباطباییرض بحثی را طرح کردند.
🔅ولیازشاهکارهای حضرتامامره این بحث که؛ محتوا و ساختار حکومت را از نظر دین به دو قِسمِ ثابت و متغیر تقسیم و فرمود: "در #ثابتاتدین، مدرنیته و غیر مدرنیته نداریم، اصول اولیه همین است. اما در سازوکارها و مکانیزمهای #متغیر_اقتضاییوزمانی، که کم هم نیستند در #زمان میشود به اینها دست زد..."
❇️#ساختاراقتضایی یعنی نوع و شکل حکومت اسلامی(پارلمانی - شورایی- فدرالی...) این قابل بحث یا تغییر است،چنانچه حضرت امامخامنهای حفظهالله تعالی نیز چندسال پیش در کردستان همین مطلب را فرمودند و البته حضرت امامره در خطابهایفرمودندکه در مرحله عمل(رهبری) شورایی موفق نیست، با آن موافق نیستم و آن را حذف کنید...
- ولیآیا اختیاراتولیفقیه، مطلقهست، یا مقیده.⁉️
أعلمیت فقهی ولیفقیهووو...
#درادامهباماهمراهباشید.
✍#مصطفی_برزگر_آملی
🚩 الثقةباللهثمنكلغال
وسلماليكلعال
شادیروحشهداءو
سلامتیوجودنازنینِ
رهبرعزیزمونصلوات
#جهاد_تبیین
•••✾•🍃🌺🍃•✾•••
گروهسایبری
#اصلاحگرایان_اصولمحورِ_ولایی
"کانالانقلابیِ#لاحِق":
https://eitaa.com/lahegh