eitaa logo
تاملات - محمد علی لیالی
276 دنبال‌کننده
831 عکس
179 ویدیو
52 فایل
تاملات فقهی فلسفی تاریخی سیاسی - محمد علی لیالی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تاملی دیگر
🔵لزوم اهتمام جدی حاکميت به مديريت فضای مجازی و رفع آسيب‌های گسترده آن 🔰بازتاب رسانه‌ای نامه 1000 استاد دانشگاه و حوزه به روسای سه قوه درباره فضاي مجازی خبرگزاری صدا و سيما https://www.iribnews.ir/fa/amp/news/3488618 خبرگزاری فارس https://www.farsnews.ir/news/14010404000665 خبرگزاری مهر https://www.mehrnews.com/news/5523197 خبرگزاری حوزه https://www.hawzahnews.com/news/1031669 روزنامه کيهان https://kayhan.ir/fa/news/244325 خبرگزاری آنا https://www.ana.press/news/666210/ خبرگزاری برنا https://www.borna.news/fa/tiny/news-1343523 خبرآنلاين https://www.khabaronline.ir/news/1645020 خبرگزاری رسا https://rasanews.ir/fa/news/713278 خبرگزاری تقريب http://www.taghribnews.com/fa/news/554946 •┈┈••✾••┈┈• 🔊 (فضای مجازی تراز انقلاب اسلامی) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408204C9325443efc
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی: شاخصه‌های اندیشه‌ای و الگوی مدیریتی شهید بهشتی را تبیین کنیم شهید بهشتی حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی بر ضرورت تبیین شاخصه‌های اندیشه‌ای و الگوی مدیریتی آیت الله شهید بهشتی تأکید کرد. حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی لیالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش در حزب جمهوری اسلامی که شهادت این عزیزان در واقعه هفتم تیر در اذهان ماندگار شده است، اظهار داشت: شهید بهشتی از معدود شخصیت هایی است که خاستگاهش به مکتب فکری و علمی مرحوم علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) باز می گردد و به عنوان یکی از ایدئولوگ های انقلاب اسلامی در کنار شهید مطهری و آیت الله خامنه ای قرار می گیرند. وی افزود: شهید مظلوم آیت الله بهشتی به همان میزان که از فلسفه و حکمت اسلامی در محضر علامه طباطبایی(ره) آموخته بود، نسبت به فلسفه غرب نیز آشنایی داشت و درباره ایشان باید گفت که حقیقتاً جمع بین فقاهت و حکمت و سیاست بود. وی همچنین در خصوص الگوی مدیریتی شهید بهشتی و به خصوص الگو بودن ایشان از منظر تشکیلات در نظام سیاسی جمهوری اسلامی گفت: آن عالم مجاهد و انقلابی، بزرگترین حزب تشکیلاتی کشور معروف به حزب جمهوری اسلامی را تشکیل داد که تا پیش از انحلال، بیش از ۵۰۰ شعبه در سراسر کشور داشت و نیروهایی تربیت کرد که بعدها از کادرهای مهم نظام سیاسی جمهوری اسلامی محسوب شدند. این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به بحث تدوین قانون اساسی از سوی خبرگان قانون اساسی در ابتدای دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ابراز داشت: در این زمینه نیز شهید بهشتی نقش بسیار مهم و مؤثری را ایفا کردند، چه آن که حقیقتاً باید گفت که قانون اساسی امروز ما محصول مدیریت شهید بهشتی در مجلس خبرگان قانون اساسی است. وی گفت: آن شهید والامقام، هم دین و شرع را به خوبی می شناخت و هم به اقتضائات قوانین روز اشرافیت داشت و لذا در تدوین قانون اساسی، نقش و الگوی مدیریتی ایشان بسیار حائز اهمیت است. وی اضافه کرد: شهید بهشتی همچنین معمار دستگاه قضایی در نظام جمهوری اسلامی است، چه آن که ایشان ایدئولوگی بود که محصول اندیشه و کار مدیریتی اش، تشکیلات حزب جمهوری، تدوین قانون اساسی و تشکیل قوه قضائیه بود. حجت الاسلام والمسلمین لیالی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که دو محور مهم عقلانیت و عدالت جزو مبانی مهم تفکر و اندیشه شهید بهشتی بود، اظهار داشت: شهید بهشتی هم الگوی عدالت خواهی را در سیستم سیاسی و به خصوص دستگاه قضایی مطرح کرد و هم این که در عین حال به شدت در نظام فکری و معرفتی خود قائل به عقلانیت بود. وی افزود: امروز ما هم محتاج نظریه پردازی برای انقلاب اسلامی هستیم و هم نیازمند دفاع از مبانی قانون اساسی و دفاع از حقانیت قوه قضائیه هستیم که در الگوی مدیریتی و نظام تفکری شهید بهشتی این امور قابل استفاده است. وی با اشاره به این که شهید بهشتی الگوی مبارزه با استکبار و آمریکا بود، گفت: استکبارستیزی ایشان به شدت مشهود است کما این که آن جمله معروف ایشان که" ای آمریکا از ملت ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر " در این رابطه بسیار قابل توجه و درس آموز است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین با اشاره به مظلومیت فوق العاده آیت الله بهشتی بیان داشت: ایشان آن قدر از سوی گروه های مختلف اعم از سلطنت طلب ها، لیبرال ها، منافقین، معاندین و گروه های خارجی مورد هجمه بود که حتی برخی جریان های به ظاهر انقلابی و سوپر انقلابی و حتی برخی جریانات وابسته به روحانیت نیز ایشان را به شدت مورد هجمه قرار می دادند تا آن جا که این شهید مظلوم گرفتار ترور شخصیتی بود. وی افزود: شهید بهشتی آن قدر مظلوم شده بود که حجم عظیمی از نیروها از انقلابی گرفته تا ضدانقلابی شهید بهشتی را به نوعی در معرض ترور قرار دادند و در این جا جمله معروف امام(ره) نشان از مظلومیت فوق العاده ایشان است که فرمودند: بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مُرد و خار چشم دشمنان بود و تنها شهادت ایشان می توانست که او را از این مظلومیت برهاند و در تاریخ انقلاب اسلامی به عنوان یکی از رهبران انقلاب اسلامی ماندگار نماید. https://www.hawzahnews.com/news/1032180/%D8%B4%D8%A7%D8%AE
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی: شاخصه‌های اندیشه‌ای و الگوی مدیریتی شهید بهشتی را تبیین کنیم شهید بهشتی حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی بر ضرورت تبیین شاخصه‌های اندیشه‌ای و الگوی مدیریتی آیت الله شهید بهشتی تأکید کرد. حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی لیالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش در حزب جمهوری اسلامی که شهادت این عزیزان در واقعه هفتم تیر در اذهان ماندگار شده است، اظهار داشت: شهید بهشتی از معدود شخصیت هایی است که خاستگاهش به مکتب فکری و علمی مرحوم علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) باز می گردد و به عنوان یکی از ایدئولوگ های انقلاب اسلامی در کنار شهید مطهری و آیت الله خامنه ای قرار می گیرند. وی افزود: شهید مظلوم آیت الله بهشتی به همان میزان که از فلسفه و حکمت اسلامی در محضر علامه طباطبایی(ره) آموخته بود، نسبت به فلسفه غرب نیز آشنایی داشت و درباره ایشان باید گفت که حقیقتاً جمع بین فقاهت و حکمت و سیاست بود. وی همچنین در خصوص الگوی مدیریتی شهید بهشتی و به خصوص الگو بودن ایشان از منظر تشکیلات در نظام سیاسی جمهوری اسلامی گفت: آن عالم مجاهد و انقلابی، بزرگترین حزب تشکیلاتی کشور معروف به حزب جمهوری اسلامی را تشکیل داد که تا پیش از انحلال، بیش از ۵۰۰ شعبه در سراسر کشور داشت و نیروهایی تربیت کرد که بعدها از کادرهای مهم نظام سیاسی جمهوری اسلامی محسوب شدند. https://www.hawzahnews.com/news/1032180/%D8%B4%D8%A7%D8%AE
📌شب شهادت امام جواد(ع) نخوانیم. : آیا بدن امام (ع) بعد از شهادت، روز زیر آفتاب بود؟ 📢خیر آیا ام فضل امام را به شهادت رساند و هنگام جان دادن امام (ع)، کردن تا کسی صدای امام را نشنود؟ 📢 : در هیچ منبع کهن و معتبری به زیر آفتاب بودن بدن امام جواد(ع) در ۳شبانه روز اشاره نشده است. همچنین، این مشهوری که در همه مجالس امام (ع) خوانده می‌شود که: پس از امام، همسرش کنیزان را واداشت و شادی کنند و آنگاه پیکر مطهر حضرت را چند روز در پشت بام قرار دادند و بعد هم پرندگان بر آن سایه افکندند و در آخر هم بر پیکر مطهر اهانت کرده از بام به زیر پرتاب نمودند، 📌این مطلب در منبع قدیم یا معتبری نیامده و از قرن دهم یافت شده و مؤلف انوار الشهاده در قرن 13 قمری آن را ثبت کرده است! اساساً امام به دست همسرش یکی از اقوال است و برخی مسبب حادثه را شخص خلیفه یا یکی از کارگزاران او می‌دانند. منابعی که او را قاتل معرفی می‌کند، دلائل الامامه منسوب به طبری شیعی است و ام‌الفضل پس از اقدام به امام، پشیمان شد. بنابراین، و جسارت به پیکر مطهر امام در منابع معتبر نیست و دستگاه خلافت در برابر شیعیان و دوستان آن حجت خدا و ذریه رسول الله(ص)، جرأت چنین بی‌حرمتی نداشت. هم حفظ ظاهر نموده و نه تنها آشکارا جسارتی به امام نکردند، بلکه او را در مقابر و کنار قبر جدش امام موسی (ع) دفن کردند. 👇👇 🌻 @ahlebait110
حوزه انقلابی و تحقق عدالت اجتماعی.m4a
17.25M
حوزه انقلابی و تحقق عدالت اجتماعی استاد لیالی
هدایت شده از اندیشکده حکمرانی دینی
/ بخش اول 🔰بحران جمعیت، پدیده‌ای جهانی است/ تبیین مسئله جمعیت، به فهم پدیده جمعیت وابسته است 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین لیالی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی 👇👇
هدایت شده از اندیشکده حکمرانی دینی
/ بخش اول 🔰بحران جمعیت، پدیده‌ای جهانی است/ تبیین مسئله جمعیت، به فهم پدیده جمعیت وابسته است 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین لیالی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی 🔺بحث جمعیت به عنوان یک مسئله‌ جدی برای بشر امروزی است و در ابعاد و جهات مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مانند اینها مطرح می‌شود. گاهی مسئله جمعیت از دیدگاه اقتصادی بحث می شود، گاهی فرهنگی، اجتماعی، مردم شناختی، روانشناختی و امثال اینها. 🔺تبیین مسئله جمعیت به فهم پدیده جمعیت وابسته است. اگر یک نگاه جزئی به آمارهای رسمی جمعیت در عصر کنونی و هزاره سوم داشته باشیم، یک عددی را به ما ارایه می دهد که به فرض آمار جمعیت ۷ میلیارد یا ۸ میلیارد نفر است. 🔺مسئله جمعیت از آغاز پیدایش بشر وجود داشته است و افزایش و کاهش جمعیت بر اساس حوادث و مشکلات و مسائل طبیعی و غیر طبیعی و جنگ ها تقریبا سیکل خود را تنظیم می کرد؛ یعنی نظام طبیعت، خودش جمعیت را تنظیم می‌کرد. 🔺اما با پیدایش علم، صنعت و تکنولوژی پدیده تنظیم جمعیت به هم خورد و عوامل طبیعی مثل جنگ ها و بیماری‌ها و آفت ها دیگر جمعیت را تنظیم نمی‌کرد. زیرا بشر موفق شد این مسائل و بلایا را تا حدودی کنترل کند. 🔺بشر به این نتیجه رسید که در پدیده‌ طبیعیِ آمار جمعیت دخل و تصرف کند و کنترل جمعیت اتفاق بیفتد که یک پدیده جهانی است و امروز فقط جامعه ایرانی و جهان اسلام نیست که با بحران جمعیت و یا پیری و کاهش و محدودیت جمعیت مواجه باشد بلکه یک پدیده جهانی است 🔺و این کاهش جمعیت یک پدیده‌ کاهش جمعیتی جهانی را ایجاد کرد؛ یعنی آثار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مانند اینها را برای نظام‌ها و حاکمیت‌ها ایجاد می‌کند که از آن به پدیده‌ تغییرات جمعیتی در جهان تعبیر می‌کنند. بنابراین یک مسئله جدی برای بشر امروزی است. ➡️https://t.me/hokmrani_dini ➡️https://twitter.com/hokmrani_dini 🆔 @hokmrani_dini
هدایت شده از اندیشکده حکمرانی دینی
/ بخش اول 🔰بحران جمعیت، پدیده‌ای جهانی است/ تبیین مسئله جمعیت، به فهم پدیده جمعیت وابسته است 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین لیالی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی 👇👇