امام علی امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
#هرگاه نماز می گزاری چنان باش که گوئی نماز آخر را بجای می آورید. ...
و سپس فرمودند '
شيعيان ما كسانى اند كه در راه ولايت ما بذل و بخشش مى كنند، در راه دوستى ما به يكديگر محبت مى نمايند، در راه زنده نگه داشتن امر و مكتب ما به ديدار هم مى روند. چون خشمگين شوند، ظلم نمى كنند و چون راضى شوند، زياده روى نمى كنند، براى همسايگانشان مايه بركت اند و نسبت به همنشينان خود در صلح و آرامش اند.
#كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 236 و 237
✅ @Laylatolghadrnoor
4_5852865952756008244.mp3
4.94M
قاری:الشیخ مصطفی اسماعیل سوره:الماعده آیات116الی118 زمان قایل صوتی:پنج دقیقه
✅ @Laylatolghadrnoor
🍃🌺🍃🌷
💠هر روز یک آیه ترجمه و تحلیا نی شود💠
🍃🌸بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌸🍃
وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُمْ بَطْشًا
فَنَقَّبُوا فِي الْبِلَادِ هَلْ مِنْ مَحِيصٍ {ق-٣٦}
🌺ترجمعه :
و چقدر طوایفی را پیش از اینان ما هلاک کردیم که با قهر و قوّتتر از اینان بودند و در هر دیار راه جستند. آیا هیچ راه نجاتی یافتند؟
🌷نکته ها
«قَرْنٍ» يعنى نزديك شدن دو چيز به يكديگر. به مردمى كه در يك زمان زندگى مىكنند، «قرن» گفته مىشود. سپس اين لفظ بر خود زمان، (صد يا سى سال) اطلاق شده است.
«بطش» به معناى گرفتن چيزى با قدرت و گاه به معناى جنگ و ستيز آمده است.
«فَنَقَّبُوا» از «نقب» به معناى ايجاد سوراخ يا شكاف و راه نفوذ در ديوار است و كلمه
«منقبت» از همين ريشه، به كمالاتى گويند كه در روح مردم نفوذ كند.
مراد آيه آن است كه برخى اقوام گذشته، با نفوذ در اقوام ديگر و شكافتن راه و پيشروى، دست به كشورگشايى مىزدند.
منظور از قلب، جسم صنوبرى شكل نيست، بلكه مراد مركز ادراك انسان است. امام كاظم عليه السلام مىفرمايد: منظور از قلب، عقل است. «1»
نظير اين آيه را در سوره ملك مىخوانيم: «لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ» «2» اگر ما حق را مىشنيديم يا خود تعقّل مىكرديم امروز از دوزخيان نبوديم. در اين آيه تعقّل در كنار شنيدن و در آيه مورد بحث، قلب در كنار شنيدن مطرح شده است، پس مراد از قلب همان عقل است.
«القاى سمع» كنايه از گوش دادن و شنيدن به قصد فراگيرى است و به عبارت ديگر، مراد گوش جان است، نه گوش سر.
«شَهِيدٌ» به معناى شاهد و حاضر است. يعنى كسىكه در مجلس حاضر است و با دقّت به سخنان گوش مىدهد، نه آنكه به اصطلاح گوشش اينجاست و خودش جاى ديگر.
🌺پیام ها
1⃣- نابودى امّتها و تمدّنهاى گذشته كه به خاطر كفر و شرك بوده، چراغ راه آيندگان است. «وَ كَمْ أَهْلَكْنا»
2⃣- هلاك قدرتمندان متجاوز، مايهى تسلّى و اميد اهل ايمان است. «وَ كَمْ أَهْلَكْنا»
3⃣- نابودى قدرتمندان حقّ ستيز، سنّت الهى است. «وَ كَمْ أَهْلَكْنا»
4⃣- علم تاريخ و باستانشناسى، بايد سبب شناخت سنّتهاى الهى در تاريخ و راهيابى به پيامهاى الهى گردد. «وَ كَمْ أَهْلَكْنا»
5⃣- قدرتهاى مادّى، به هنگام قهر الهى بسيار ناچيزند. أَهْلَكْنا ... أَشَدُّ ... بَطْشاً
6⃣- كفّار قريش خود را قدرتمند مىپنداشتند، لذا خداوند مىفرمايد: ما
قدرتمندتر از آنان را نابود كردهايم. «أَشَدُّ مِنْهُمْ بَطْشاً»
7⃣- قدرت منهاى ايمان، زمينهساز طغيان و تعرّض به ديگران و كشورگشايى مىگردد. «أَشَدُّ مِنْهُمْ بَطْشاً فَنَقَّبُوا فِي الْبِلادِ»
8⃣- به هنگام قهر الهى، همه راههاى نجات حتى براى قدرتمندترين افراد به بنبست مىرسد. «هَلْ مِنْ مَحِيصٍ»
9⃣- كسانى از تاريخ پند مىگيرند كه يا از درون مستعد باشند، «لَذِكْرى لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ» يا از بيرون حق را بشنوند و بپذيرند. «أَلْقَى السَّمْعَ»
🔟- از حوادث تاريخى به سادگى نگذريم، آنها را تحليل كنيم و درس بگيريم.
كسانى كه از حوادث عبرت نمىگيرند، قلبشان مرده است. «لَذِكْرى لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ»
11✨ شنيدن و گوشدادنى اثر دارد كه با توجّه و حضور قلب باشد. «وَ هُوَ شَهِيدٌ»
#سوره_قاف/آیه 36
✅ @Laylatolghadrnoor💐
🌷 #فاطمه_به_معنی_بریده_شده_ازگناه
🌙پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
دخترم به اين دليل فاطمه ناميده شده است كه خداوند عزّوجلّ او و دوستدارانش را از آتش [دوزخ] به دور داشته است.🍃🌸🍃
🌷عصر فاطمی بخیر و خرمی..
#بحارالأنوار: ج43 ص12 ح4
🆔 @Laylatolghadrnoor
1_6023357.mp3
5.31M
🌴حدیث مبارک کسا
با صدای حاجی مهدی سلحشور
✅ @Laylatolghadrnoor🍃🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قدوس:
امام رضا(ع) فرمودند:
✨هركس مسلمان فقيرى را ديدار كندوبرخلاف سلامى كه به ثروتمندان میکندبه اوسلام كندروز قيامت درحالى به ديدارخدا میرودكه براو خشگمين است✨
#منبع:عيون أخبارالرّضا
✨ @Laylatolghadrnoor
4_5875502041018664220.mp3
1.55M
#ترتیل_سوره_مبارک_واقعه
🚩 اندیشه بدون طهارت راهی به قرآن ندارد
🔸حجتالاسلام عابدی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه: مرحوم پرورش معتقد بود که #اولین و مهمترین شرط برای استفاده از قرآن #طهارت دل است که در سوره #واقعه به آن اشاره شده است، به همین دلیل هم در حکم شرعی داریم کسی که #بی_وضوست نباید دستش به قرآن برسد و کسی هم که طهارت فکر ندارد فکرش به قرآن نمیرسد.
#قاری/سعدُُغامدی
@Laylatolghadrnoor🌙⭐️