eitaa logo
چرخه حیات
1.3هزار دنبال‌کننده
382 عکس
249 ویدیو
34 فایل
زندگی مصرف‌گرای کنونی با ایجاد تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین، حیات زمین را به ورطۀ نابودی کشیده است. نشانه‌های مرگ زمین آشکار شده و انسان مسئولیتی دربارۀ هستی دارد که باید به آن عمل کند: نجات چرخۀ حیات! با ما در ارتباط باشید: @lc360admin lc360.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
باغ چاله‌های انگور در جزایر قناری! ▫️"لانزاروت" شرقی ترین جزیره از مجمع الجزایر قناری است که به کشور اسپانیا تعلق دارد. این جزیره توسط فوران‌های آتشفشانی بیش از ۱۵ میلیون سال پیش شکل گرفت. هیچ زمین سبزی در اینجا وجود ندارد تنها جریان‌های گدازه منجمد و دشت‌های وسیع خاک‌های سیاه و خاکستری دیده می‌شود. هوا در تمام طول سال گرم و خشک است و باران یک پدیده نادر است. به طور میانگین بیش از ۱۶ روز بارانی در سال وجود ندارد. جای تعجب است که هیچ چیزی در اینجا اصلا رشد نمی‌کند. اما لانزورت تاکستان‌های وسیع دارد! ▫️هر یک از انگور‌ها در یک چاله به عمق یک متر با ۴ تا ۵ متر عرض کاشته شده اند و توسط دیوارهای سنگی نیم دایره‌ای به نام زوکوس احاطه شده اند. این گودال‌ها دو هدف دارند اول اینکه گیاه را از بادهای شدید حفظ می‌کند و دوم اینکه خاک‌های آتشفشانی رطوبت را بسیار خوب حفظ می‌کنند بنابراین حتی در نبود باران، گیاه آب کافی برای رشد دارد. ▫️این گودال‌ها منطقه وسیعی از مرکز لانزورت را پوشش می‌دهند و از دور گویی هزاران شهاب سنگ به زمین برخورد کرده اند. این عناصر بصری چشم انداز منحصربفرد سورئال و زیبایی ایجاد کرده است. ▫️لانزورت در حال حاضر حدود دو هزار هکتار تاکستان فعال دارد. برای جزیره‌ای با مساحت ۸۶۲ کیلومتر مربع این نسبت قابل توجهی از فضای زمین است. 🌀 🇮🇷@LC360IR
🔻 سلسله نشست های راهبردی انفال و کشاورزی در افق تمدن اسلامی ایرانی 💢محور نشست اول: بازشناسی لیبرالیسم اقتصادی در حوزه آب و کشاورزی ایران 🔹 جلسه اول: ردیابی نفوذ جریان لیبرال در عرصه آب و کشاورزی ایران 🔸 سخنران: حجت الاسلام سید محمدرضا رضی 🔹 جلسه دوم: بحران آب؛ واقعیت یا فریب؟ 🔸سخنران: دکتر مهدی عرفانیان 🔹 جلسه سوم: کشاورزی؛ پیشران پیشرفت و استقلال اقتصادی ایران 🔸سخنران: دکتر حمیدرضا مقصودی ⏰زمان: چهارشنبه ۲۴خرداد، از ساعت ۱۵ الی ۱۹ 🏢مکان: دانشگاه قم، سالن شهید چمران دانشکده علوم پایه 📌حضور برای عموم طلّاب، دانشجویان، اساتید، و علاقه مندان به عرصه آب و کشاورزی آزاد میباشد 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
نشست علمی نقد کتاب «حقوق اساسی محیط زیست» اثر دکتر علی مشهدی عضو هیئت علمی دانشگاه قم ▫️سه‌شنبه ۲۳ خرداد ماه ▫️ساعت ۱۶ ▫️لینک جلسه: https://www.skyroom.online/ch/shora-rc.ir/book ▫️پژوهشکده شورای نگهبان 🌀 🇮🇷@LC360IR
بسم الله الرحمن الرحیم از آب شروع می‌شود، از زمان برخورد آب با خاک مرده! آن جاست که ریز جانداران (باکتری‌ها، آغازیان، قارچ‌ها و انگل‌ها) زیست و حیاتی دوباره می‌یابند... ریز جانداران یا با خوردن غذا (مواد دارای کربن) حرارت تولید می‌کنند و گرما بخش محیط زندگی دیگر موجودات می‌شوند، یا از حرارت بهره می‌برند و غذا را برای ادامۀ حیات دیگر موجودات فراهم می‌کنند. به هر حال در کنار آب و خاک که بستر رشد و رویش است، حیات و زندگی موجودات به حرارت و هوا نیز نیازمند است؛ حرارت هم باعث حرکت است و هم محصول حرکت! برخی موجودات از اکسیژن هوا برای سوزاندن غذا و تولید انرژی و حرارت بهره می‌برند و برخی از دی‌اکسیدکربن هوا برای تولید اکسیژن و غذا. ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا ریز جانداران زنده شوند و زندگی را برای گیاهان مهیا کنند و گیاهان برای حیوانات و آن‌ها برای انسان‌ها و ما انسان‌ها هم با عقل و هوش خدادادی فرآیند چرخۀ حیات را تسهیل می‌کنیم و رشد و رویش فزآینده‌ای را رقم خواهیم زد. البته به شرط آن که به فکر منفعت شخصی خودمان نباشیم، بلکه تسلیم خدا باشیم و خدمتگزار خلقت؛ رضایت‌مندانه، شکرگزار، صمیمانه و بی‌منت! 🇮🇷@LC360IR
جلسه بررسی همکاری حوزه‌های علمیه با فراکسیون محیط زیست مجلس برگزار شد در جلسه‌ای که با حضور سمیه رفیعی - رییس فراکسیون محیط زیست مجلس و جمعی از پژوهشگران برگزار شد، چگونگی همکاری حوزه‌های علمیه و ستادهای راهبری با مجلس به ویژه با فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی بررسی شد. در ابتدای این جلسه اقدامات انجام شده در راستای عارضه‌یابی و شناخت دقیق و کارشناسی آسیب‌های موجود در بحث پسماند و قوانین پیشین تشریح و ابعادی از بحث مافیای پسماند با ذکر مصداقی آسیب‌های ایجاد شده در کشور از مدیریت نادرست پسماندها و ضعف‌ها و قوت‌های لایحه قانون هفتم توسعه بیان شد. در این نشست مقرر شد بخش‌های مرتبط برنامه هفتم توسعه توسط اعضای ستاد راهبری بررسی، توسط حجت‌الاسلام مزینانیان جمع‌بندی و توسط دکتر سمیه رفیعی در کمیسیون‌های مربوطه مطرح شود. همچنین مقرر شد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و نحوه حمایت‌های مالی از آن نیز در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود. در عین حال تاکید شد تا کارگروه تبلیغ ستاد راهبری با استفاده از ظرفیت حوزه‌های علمیه و روحانیت در فرهنگ‌سازی کاهش ایجاد پسماند، تبدیل به احسن نمودن آن و یا تفکیک آن در مبدأ فعال شود و کارگروه پژوهش به کشف عوامل موثر در آسیب‌های زیست محیطی بپردازد. مردمی سازی جریان حفاظت از محیط زیست و احیای چرخه حیات نیز در زمره فعالیت‌های ستاد راهبری این جلسه قرار گرفت. @somaye_rafiei
میز پژوهشی فقه محیط زیست با همت کارگروه پژوهش و آموزش ستاد راهبری محیط‌زیست، کشاورزی و منابع طبیعی حوزه‌های علمیه کانالی تحت عنوان «میز پژوهشی فقه محیط زیست» در ایتا تشکیل شد. این کانال، در صدد طرح و ترویج و حمایت از فقه محیط زیست و پژوهش‌های مرتبط با آن است. ▫️آدرس کانال: 🆔 @feghhemohitezist
✳️ امیرالمؤمنین(ع) بزرگترین حامی محیط زیست ۲ حدیث و ٦ درس:حدیث اول: بر اساس حدیث امام باقر علیه السلام (ر.ک: کلینی، کافی، ج5، ص 74): امام علی(ع) 100 هزار هسته خرما معادل 60 صاع (اندازه یک بار شتر و حدود 180 کیلوگرم) را به صحرا برد. حضرت فرمود: این هسته‌های خرما، 100 هزار درخت نخل هستند. امیرالمؤمنین(ع) تمام هسته ها را کاشت و از کاشت حتی یک هسته خرما هم صرف نظر نکرد. ✅ حدیث دوم: بر اساس حدیثی دیگر (ر.ک: محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج 14، ص 62): امام علی(ع) در اطراف مدینه قنات‌ها، چشمه‌سارها و باغ‌های متعددى احداث و وقف کرد. چشمه‌سار «ابونیزر» و چاه «بغیبغه» از آن جمله‌اند. وقف حضرت بر فقرای مدینه و در راه ماندگان بود. ✅ درسها: 1⃣ تا حد امکان بذرها و دانه‌ها و هسته‌های در دسترس را به گیاه و درخت مبدّل کنیم نه به زباله.🌴 2⃣ کاشت انبوه و کلان باید در دستور کار مردم و حکومت باشد.🌳🎄🌾 3⃣ در کاشت درخت، اولویت با کاشت درختان میوه و مثمر است.🍇 4⃣ نوع درخت را متناسب با اقلیم منطقه انتخاب کنیم.🏝 5⃣ کشاورزی، همراه عدالت‌ورزی باشد تا به مستضعفان و نیازهای واقعی جامعه، توجه عملی و بنیادی شود.👌 6⃣ امید به آینده‌ای بهتر، با مراعات حقوق زیستیِ نسل‌های آینده و تلاشی مناسب و متناسب، حاصل می‌شود.🇮🇷 ✏️سلمان بهجتی اردکانی @feghhemohitezist
قبل از اینکه دست به زندگی ببریم باید تکلیف یک سؤال را روشن کرده باشیم: ما در این هستی چه کاره‌ایم؟ نمی‌دانم این حرف‌ها را در کدام دسته‌بندی می‌گذارید: اخلاق؟ سیاست؟ فلسفه؟ ... بیایید کلیشه‌ها را کمی کنار بگذاریم... در چهارچوب جدیدی در مورد انسان و نحوۀ زندگی، سیر و سلوک او در هستی و در یک کلمه: "حیات" صحبت کنیم. انسان، لباسی از خلیفة‌اللّهی به تن دارد. تا به امروز به جای آ‌ن‌که در راه سامان دادن به هستی از آن استفاده کند، به عنوان لباس مبدلِ دستبرد زدن به دنیا، از این عنوان و مقام سوءاستفاده کرده است. دنیا در مسیری بین غریزه و فطرت همیشه در حرکت است و انسان در قراردادی که با خدا بسته است ملزم به رشد دادن و تعالی هستی است. اگر بخواهم کمی مثل فیلسوف‌ها حرف بزنم می‌گویم اسفار اربعه ما را به اینجا کشانده است: «باید دست هستی را توی دست خدا بگذاریم!» اما چرا و چطورش را باید قدم قدم کشف کنیم. ادامه دارد... @LC360IR
مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری ستاد راهبری محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی حوزه‌های علمیه برگزار می‌کند: ♦️کرسی علمی ترویجی: ضمان شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در آلایندگی هوا ✳️ ارائه دهنده: حجت الاسلام سلمان بهجتی اردکانی؛ عضو ستاد راهبری محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی حوزه‌های علمیه ✳️ ناقد: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی سرافراز؛ استاد درس خارج حوزه علمیه قم ✳️ دبیر علمی: حجت الاسلام علی دهستانی؛ مدرس سطح عالی حوزه علمیه ✅ زمان: سه‌شنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۲ ساعت ۸ الی ۱۱ ✅ مکان: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس. علاقه‌مندان به شرکت حضوری، عدد ۵ را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۹۱۳ بفرستند. ✅ لینک مجازی: https://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir @feghhemohitezist
💢 سلسله جلسات خودکفایی در محصولات کشاورزی جلسه سوم 🔹 موضوع نشست: کاشت یک میلیارد درخت فرصتی برای امنیت غذایی و خودکفایی کشاورزی 🔸 سخنران: محمدجواد مسعودی نیا دبیر ستاد راهبری محیط زیست کشاورزی و منابع طبیعی حوزه‌ علمیه ⏰زمان: سه‌شنبه ۶تیر ساعت ۱۵ 📌پخش زنده از اسکای روم 📎پیوند شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/saman2/doreghom 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥تقابل جریان اکوفمینیسم و نقش پرسابقه مادران در مدیریت اسلامی‌ایرانی: دکتر عباسعلی نوبخت، معاون وزیر و رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری: 🔺در بسیاری از عرصه‌ها، خانم‌ها توانمندتر و متعهدتر از ما مردها عمل‌کرده‌اند! این واقعیت، حداقل در کشور ما قابل تردید نیست! نقش مادران و دختران در اجتماع به عنوان اصلی‌ترین عامل را نمی‌توان نادیده گرفت. @LC360ir
♦️کرسی علمی ترویجی ضمان شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در آلایندگی هوا توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری ستاد راهبری محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی حوزه‌های علمیه برگزار شد. محورهای مطرح شده: ۱. دسته‌ بندی آلودگی‌های هوایی ۲. مصادیق آلودگی‌های هوایی ۳. خسارات آلودگی‌های هوایی به انسان‌ها، حیوانات و گیاهان ۴. هشت مستند شرعی برای حرمت آلایندگی هوا ۵. مستندات ضمان آلودگی هوا (قواعد اتلاف، لا ضرر) ۶. مسئولیت اخروی و حق الناس عظیمی که گریبانگیر مسئولان مربوط در ارتباط با آلودگی هوا است (إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ۚ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ/یس،۱۲) ۷. اجتماع اسباب ضمان پیشنهادات پژوهشی مطرح شده: 1⃣ ضمان ترک فعل اشخاص حقیقی و حقوقی 2⃣ کیفیت ادا و خروج از ضمان در شخصیت‌های حقوقی 3⃣ ارتباط بین حرمت آلایندگی هوا و مسئولیت حقوقی 4⃣ ارتباط بین حرمت آلایندگی هوا و جرم انگاری آن ✳️ در پایان، ۵ نفر از حضار، نقطه نظرات و پرسش‌های خود را مطرح کردند.(۶ تیر ۱۴۰۲) @feghhemohitezist
1⃣ حیوانات برای تداوم حیات بشر خلق شده‌اند. اما این، به این معنا نیست که هر کسی به خود حق بدهد تا بدون دلیلی موجه، حیات را از حیوانات سلب کند. زیرا حیات انسان وابسته به حیات همین حیوانات و گیاهان است و سلب حق حیات از حیوانات و گیاهان، حیات انسان را به مخاطره می اندازد. (همان طور که قرآن کریم در آیه ۲۰۵ سوره بقره، نابود کردن حیوانات و گیاهان را فساد نامیده است.) 2⃣ کسی که حیوانی را بدون دلیل موجه بکشد، از دید فقها کار حرام و گناه مرتکب شده است. باید دانست که کار او فقط کشتن آن حیوان نبوده است بلکه او محیط زیست انسان را تهدید کرده و به خطر انداخته است زیرا با این کارش، به ایجاد اختلال در نظم حیات انسانی پرداخته است. 3⃣ وقتی حیوانی بدون دلیل موجه کشته می‌شود، حالا یوزپلنگ باشد یا غیر آن، نظم حیات انسان به خطر می‌افتد. زیرا خداوند این عالم و موجودات را بر اساس یک نظم و تعادل و توازن آفریده است (بر اساس آیات ۱۹ تا ۲۱ سوره حجر، آیات ۷ تا ۸ سوره الرحمان، ذیل نظریه عدالت محیط زیستی آیت الله احمد مبلغی) 4⃣ زیستگاه انسان، با زیستگاه حیوانی و گیاهی تعریف می‌شود لذا حمله به حیوان، حمله به زیستگاه انسانی است. وقتی کسی به حیوانی حمله می‌کند، دارد دخالت بیجا و ناروا در چرخه زندگی انسان انجام می‌دهد. پس نمی‌توانیم کشتن یک حیوان را به خاطر عظمت انسان، ناچیز بشماریم. بلکه به عکس است؛ یعنی چون برای انسان جایگاه بلند و عظمت قائل هستیم، کشتن یک حیوان را تجاوز به حریم زیستی انسانی می‌شماریم و آن را گناهی بزرگ تلقی می‌کنیم. 5⃣ حالا اگر آن حیوان در زمره حیواناتی باشد که نسل آن در خطر انقراض باشد، ضربه‌ای که به محیط زیست و نظم حاکم بر طبیعت وارد می‌شود، به مراتب بیشتر است و طبعاً قبح و حرمت این گناه افزون می‌شود. زیرا نه تنها نظم حیات انسانی در زمان ما را مختل می‌کند بلکه حقوق نسل‌های آینده را از همین الآن زیر پا می‌گذارد و حیات مادی و معنوی آنها را تضعیف می‌کند. 🖌سلمان بهجتی اردکانی @feghhemohitezist
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 هر پسماندی، زباله نیست! 🟢 در حالی‌که روزانه بیش از 200 میلیون درخت برای ساخت کاغذ قطع می‌شود، می‌توان به جای قطع درخت، از پسماندهای خانگی استفاده کرد. نمونه‌اش هم یک دانش‌آموز خلاق ژاپنی است که با استفاده از احیای روشی سنتی، پسماند میوه و سبزی را به کاغذ مرغوب تبدیل می‌کند. 💥می‌دانستید برای کاغذ و مقوایی که در یک سال استفاده می‌کنید، باید دست کم 3 و نیم درخت تنومند از بین برود؟! ⁉️ شما با زباله‌های‌تان چه می‌کنید؟ @LC360ir
🔥 ریشۀ خرابی‌هایی که روی دست زمین گذاشته‌ایم از این‌جا آب می‌خورد... یک جورهایی می‌شود بگویم همه چیز از این تصویر شروع می‌شود که ما را در رأس هرم موجودات نشان می‌دهد. هر موجودی که بالاتر باشد یعنی بیشتر می‌خورد و کمتر خورده می‌شود. اینکه بدانیم به این راحتی‌ها قرار نیست شکار شویم حس آرامشی به ما می‌دهد. اما فکر می‌کنید چون انسان اشرف مخلوقات است حق‌ این را دارد که بالاترین نقطه به او داده شود؟ اصلا می‌دانستید ما در این رأس تنها نیستیم؟ گرگ، ببر، شیر، نهنگ قاتل، تمساح، عقاب و... خلاصه که «درّندگان» دیگری هم اینجا ما هم‌خانه‌اند. حقیقتش این است که چیزی به جز مصرفِ بیشتر، انسان را صدر نشین نکرده است. ایراد این است که انسان را "در" این هرم جای داده‌ایم. هرمی که تنها فکر و ذکر موجوداتش این است که بخورند و خورده نشوند. اما آیا انسان همین است و جز این نیست؟ اگر ما "در" هرم نیستیم، جایگاه و نقش ما در هستی کجاست؟! 🎯 وظیفۀ انسان، محافظت و پاسداری از تمام این چرخه است. ادامه دارد... @LC360ir
*توجه توجه توجه نهادهای مردمی، دهیاری‌ها، مرتع‌داران و مدیران کل استان ها* *هشدار و آماده باش کامل نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها و شهرستان های تابعه برای مقابله با حریق های احتمالی در سطح جنگل ها و مراتع کشور* طبق اعلام سازمان هواشناسی کشور با توجه به گرمای بی سابقه هوا در هفته پیش رو و احتمال وقوع حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع ضرورت دارد مدیران کل محترم استان تاکید داشته باشند کلیه نیروهای ادارات کل و شهرستان ها به حالت آماده باش کامل باشند و برنامه‌ریزی‌های لازم در این راستا انجام گیرد. به طوری که افزایش ناگهانی دما در طی روزهای اخیر باعث خشک شدن سطح جنگل‌ها و مراتع و از دست رفتن رطوبت زمین خواهد شد و هر گونه سهل انگاری می‌تواند فاجعه غیر قابل جبرانی برای جنگل ها و مراتع کشور ایجاد کند. لذا اطلاع رسانی گردد که عموم مردم، انجمن های مردم نهاد، بسیج، شوراها و دهیاران به ویژه روستاها یاری گر منابع طبیعی و در کنار نیروهای منابع طبیعی باشند تا شاهد تخریب کمتر منابع طبیعی و عرصه های ملی که امانت در دست ما هستند، باشیم. @sarzaminfarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍒فصل گیلاس رو برای از دست ندید. فرصت‌ها مثل ابر می‌گذرند... 🌳آموزش گام به گام کاشت هستهٔ گیلاس در خانه @LC360ir
🎉 دومین همایش زیست‌شهرهای نوین مولّد این بار در شهر قم با موضوع: هم‌افزایی فعالان طرح زیست‌شهر 💎 مخصوص علاقه‌مندان به تحقق طرح در شهر محل سکونت خود در محورهای: 🔹طرح تفصیلی زیست‌شهرهای نوین مولّد (با ارائه دکتر عباس جهان‌بخش) 🔸کاشت یک میلیارد درخت فرصتی برای امنیت غذایی و خودکفایی کشاورزی (با ارائه محمد جواد مسعودی‌نیا) 🔹الگوی نقش‌آفرینی مردم در تحقق زیست‌شهر (با ارائه حجت‌الاسلام حسن کربلایی) 👌همراه با کارگاه ۳ ساعته ارائه طرح‌ها و تجربه‌های شما شرکت‌کنندگان زمان: پنجشنبه ۲۲ تیر. ساعت ۹ تا ۱۷ ثبت‌نام از طریق لینک زیر👇 https://formafzar.com/form/nvm1d
📌 باغ‌شهر «مردمی که از غنای زیستی برخوردار باشند، هیچ‌گاه ذلّت نخواهند چشید.» 🇾🇪 یمن @LC360ir
آیت الله حاج شیخ احمد مبلّغی (حفظه الله)، مدرّس فقه محیط زیست در مؤسّسه عالی فقه و علوم اسلامی قم مطرح نمود: «شکار، بَغْی است» حدیثی که ذیل آیه ١٤٥ سوره انعام وارد شده، می‌فرماید: اگر کسی دست به شکار زند در حالیکه مضطر نیست، «بغی» کرده است. 🔸بغی یعنی ظلم به انسان؛ 🔸بغی یعنی تجاوز به نظمی که انسان و جامعه انسانی در آن آرامش و امنیت پیدا می‌کند؛ 🔸بغی ظلم خاص است؛ 🔸بغی تهاجمی است که انسان را در تلاطم قرار می‌دهد. ◽️وقتی حیوانی کشته می‌شود نظم حیات انسان به خطر می‌افتد. ◽️اگر حیوانات کشته شوند و به این بخش اساسی و مهم حیات حمله شود، در ظاهر این است که حیوانات کشته شده‌اند؛ اما در واقع، از بین بردن محیط زیست رخ داده که اثر آن تخریب نظم حیات انسان است. 🟨 ببینید چه قدر ادبیات دین ما دقیق است! زیرا کلمه بغی را که اساساً مربوط به ظلم یک فرد یا گروه به انسان‌ها و نظم اجتماعی است، در خصوص کشتن حیوانات هم مطرح کرده است. دلیلش این است که همان حیوان، تشکیل دهنده اساس محیط زیست برای انسان است و حمله به حیوان، حمله به زیستگاه انسان است چراکه زیستگاه انسان، با حیوان و گیاه تعریف می‌شود. به تعبیر دیگر، وقتی شخصی به حیوانات حمله می‌کند، در چرخه حیات انسان، دخالت بی‌جا و ناروا می‌کند. [بغی به معنای تجاوز است و گناهی بزرگ محسوب می‌شود. مرتکب شونده آنرا باغی نامند.] @feghhemohitezist
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💧آبیار یکشنبه 25 تیرماه 1402 تعدادی از مومنین بهبهانی جهت آبیاری بادام های مرتع دره گپ اقدام کردند.خداوند به آبیاران در گرمای تابستان اجر مضاعف عطا کند. 🔹با توجه به اینکه امکان آبیاری فراوان برای نهالها وجود نداشته ترفند پوشال چوب و علف در محل آبیاری کارآمد می باشد @sadaghe_sabz
مدیر حوزه‌های علمیه کشور: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت چندین پیوست ایرانی، اسلامی، شرعی، انقلابی، اجتماعی و ... دارد آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه از جانب حوزه برای این فعالیت جهادی تقدیر می‌کنیم، تصریح کرد: حوزویان باید در آستانه ماه محرم به افزایش همراهی مردم در حفاظت از محیط زیست و ایجاد جنگل تاکید داشته باشند. وی ادامه داد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت چندین پیوست ایرانی، اسلامی، شرعی، انقلابی، اجتماعی و ... دارد. مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید مردم در این حرکت دخیل شوند، یادآور شد: باید مردم در این پروژه حس مشارکت داشته باشند و کار به آن‌ها سپرده شود. وی افزود: همچنین فرهنگ‌سازی در حوزه، آموزش و پرورش و دانشگاه می‌تواند به گفتمان‌سازی و رونق بخشیدن به پروژه منجر شود. آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه مجلس و دولت نیز باید در برنامه‌های سالانه به این موضوع توجه کنند، بیان کرد: نهاد دین نیز با عنوان هیأت و مسجد باید در این طرح مشارکت داشته باشد. وی با بیان اینکه حوزویان می‌توانند بخشی از این مسئولیت را در مدارس و محیط‌های آموزشی خود بپذیرند، ابراز کرد: همچنین جریان تبلیغی که در حوزه وجود دارد، می‌تواند در عرصه فرهنگ‌سازی اتفاقات خوبی را رقم بزند. به گفته آیت الله اعرافی ۱۰ شبکه تبلیغی در اختیار حوزه علمیه قرار دارد که می تواند محتوا های تولیدی را جهت گفتمان سازی و مردمی کردن منابع طبیعی در جامعه ترویج نماید. مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه عرصه تولید محتوا هم می‌تواند با مشارکت حوزه انجام شود، اظهار داشت: همچنین بخش‌های دیگری از جمله امور طلاب و دانش آموختگان نیز می‌توانند در این مسیر مؤثر باشند. وی در ادامه سخنان خود از حضور ۲۰ هزار نفر در طرح امین و ۸ هزار نفر در طرح هجرت در روستاها خبر داد و همچنین یاد آوری شد: حدود ۱۰۰۰ هکتار از عرصه های آماده کاشت درخت در قم وجود دارد که باید درختکاری شود. https://hawzahnews.com/xcmss 🌀 🌳 🇮🇷@LC360IR
«واقعاً با اطلاعاتی که به من می‌رسد از جهات مختلف، نسبت به تبلیغ نگرانم!»
۲۱ تیرماه ۱۴۰۲
🔸این جمله مرا میخکوب کرد. باور نمی‌کردم با این همه مراکز حوزوی که دغدغۀ تبلیغ دارند و برنامۀ ثابت روحانیون، سفرهای تبلیغی است، هنوز پای تبلیغ لنگ بزند. یکی از دوستان بعد از اینکه برای اولین بار تبلیغ رفته بود می‌گفت: «همیشه از غر زدن مداوم روحانیون از چرت‌زدن مردم یا نیامدن جوان‌ها پای منبر عصبانی می‌شدم. می‌خواستم منبری بروم که برای پیر و جوان این روستا جذابیت و تازگی داشته باشد. اهالی پیش پایم گوسفندی قربانی کردند و دیدم حیوان زبان‌بسته را نادرست ذبح می‌کنند. تصمیم گرفتم ابتدای منبرم احکام ذبح بگویم. تازه شروع کرده بودم که متوجه پچ‌پچ‌های حاضرین با یکدیگر و نگاه‌های پرسان‌شان شدم. پایین که می‌آمدم برای شنیدن هر حرفی آماده بودم. چند جوان جلو آمدند و در کمال تعجب به خاطر احکام ذبح تشکر ‌کردند. بعد از پرس و جو فهمیدم هر مبلّغی که به آن روستا رفته‌، از ابتدای توضیح‌المسائل شروع می‌کرده و دهه که تمام می‌شده نهایتاً به غسل و وضو می‌رسیده‌اند. حالا احکامی که من می‌گفتم برای‌شان تازه و جذاب شده بود چون روی منبر چیزی یاد گرفته بودند که در زندگی روزانه هم به کارشان می‌آمد. مشکل این بود روحانیون روستاهای اطراف از دستم ناراحت بودند: مردم از روستاهای دیگر هم به مسجد ما می‌آمدند و روضه‌هایشان خلوت شده بود!» حالا که رهبر حکیم انقلاب روی تبلیغ تأکید کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنم مبلغین عزیز با مسائل مربوط به کشاورزی و دامداری شروع کنند. چه اشکالی دارد فوائد و نحوهٔ کاشت نهال را با عنایت به آیات و روایات برای مردم بازگو کنیم؟! چرا از توصیه‌‌های اسلام دربارۀ مدیریت و بهره‌برداری از محیط‌زیست و طبیعت نمی‌گوییم تا کام مردم از مطالبی که حیات را برای‌شان گوارا می‌کند، شیرین شود و به جای اینکه از اسلام فقط چیزکی بدانند، مسلمان زندگی کنند؟! 🌀 🇮🇷@LC360IR
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥حواستان هست زمین زیر پای‌تان دهان باز نکند؟! + گزارشی از بزرگترین ترک حاصل از فرونشست که شهرهای بزرگ را محاصره کرده است. 📌 فرونشست پدیده‌ایست که تنها دلیلش، دخالت‌های بشر در طبیعت است. مهم‌ترین دلیلش، بهره‌برداری نادرست از منابع آب زیرزمینی است. 🌴اما بهترین راهی که برای احیاء سفره‌های زیرزمینی وجود دارد، کاشت حساب‌شدهٔ درخت و ایجاد پوشش گیاهی است. 🌀 🇮🇷@LC360IR
ایجاد آبادانی در زمین = تکلیفی قرآنی «هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فیها» (هود/61) ترجمه آیت الله مکارم شیرازی: اوست که شما را از زمین آفرید، و آبادی آن را به شما واگذاشت. 🟧 نکات آیه: 🔸1. خلقت انسان از زمین، هم می‌تواند اشاره به خلقت حضرت آدم از خاک باشد و هم اشاره به وابستگی انسان به خاک و زمین در وجود و بقای حیات. 🔸2. ایجاد آبادانی در زمین، امری امکان پذیر است وگرنه خداوند ایجاد آبادانی را از بشر نمی‌خواست. 🔸3. خداوند ابزار ایجاد آبادانی را در دسترس بشر قرار داده است و این انسان است که باید با تلاش خود، امکانات را در راستای ایجاد آبادانی به کار گیرد. 🔸4. حاکمیت باید، مجال آبادانی در زمین را به عموم مردم بدهد پس لازم است که تا حد امکان، زمینه‌ها و ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری برای مشارکت عمومی را فراهم سازد. 🔸5. فعالان عرصه آبادگری زمین, باید علاوه بر استفاده از تجربه گذشتگان، از روشهای نوظهور و همچنین ابتکارات خود در سرعت بخشی به ایجاد آبادانی بهره گیرند. 🟨 وجوب ایجاد آبادانی در زمین 🔸مرحوم طبرسی در تفسیر جوامع الجامع، نوشته است که این آیه به ایجاد آبادانی امر کرده است (و استعمارهم فيها هو أمرهم بعمارتها). 🔸فقها، امر به شیء را دالّ بر وجوب آن می‌شمارند؛ بنابراین، قطعا برخی از مراتب ایجاد آبادانی در زمین شرعا واجب است. 🟩 مصادیق آبادانی در کلام اندیشمندان اسلامی: 🔸طبرسی در تفسیر مجمع البیان: ایجاد محل سکونت، زراعت، کاشت درخت (غرس الأشجار) 🔸فخر رازی در تفسیر کبیر: آبرسانی (حفر الأنهار)، کاشت درخت (غرس الأشجار) 🔸آلوسی در تفسیر روح المعانی: ساخت مسکن (بناء مساكن) و آبرسانی (حفر أنهار) و کاشت درخت (غرس أشجار) و امور دیگر (غير ذلك) 🔸مراغی در تفسیر المراغی: زراعت، صنعت، ساخت ابنیه. 🔸علامه طباطبایی در تفسیر المیزان نیز به زراعت و کشاورزی اشاره کرده. 🟩 نتیجه: کاشت درخت و زراعت، مصداق بارز ایجاد آبادانی در زمین و مورد تأکید قرآن کریم و عملی الهی است. ✏️سلمان بهجتی اردکانی @feghhemohitezist