💬آیا غیبت بچه جایز است؟
🔹 امام خمینی:
غیبت بچه ممیز جایز نیست.
🔹 مقام معظم رهبری:
اگر طفل ممیز باشد، بدگویی از او غیبت و حرام است؛ اما طفل غیرممیز، مثلاً بچهی دو سالهای که ملتفت نیست و از غیبت متأثر نمیشود، غیبت او حرام نیست.
🔹 آیت الله بهجت:
اگر بچه غیر ممیز باشد، اشکال ندارد.
📚 منابع:
◀️ استفتائات، امام، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج 2، سال 1380، ص 620، س 14.
◀️ سایت leader.ir
◀️ استفتائات، بهجت، قم، انتشارات دفتر آیت الله بهجت، سال 1386، ج 4، ص 562، س 6476.
💠 اقدامات درمانی برای استفاده کننده از بیمه دیگری
💬 سؤال:
با توجه به اینکه از لحاظ قانونی فقط صاحبِ بیمه درمانی، میتواند از مزایای آن استفاده کند؛ اقدامات درمانی (توسط پزشک یا کادر درمان) برای بیمارانی که از خدمات بیمهای شخص دیگری استفاده میکنند، چه حکمی دارد؟
✅ پاسخ:
🔹 جایز نیست و موجب ضمان است.
📚 نشسته خواندن نماز
💠 سؤال: کسی که میداند اگر در رکعت اول نماز روی زمین سجده کند در رکعات بعدی قادر به ایستادن نخواهد بود، وظیفه او نسبت به نماز چگونه است؟ آیا بر زمین سجده کند و نماز را نشسته ادامه دهد یا آنکه میتواند سجده خود را روی صندلی انجام دهد تا قادر به قیام رکعات بعدی باشد؟
✅ جواب: باید روی زمین سجده کند و اگر نتوانست برای رکعات بعد بایستد نماز را نشسته ادامه دهد.
⊰❀⊱━⊰﷽⊱═━━━━━━═━⊰❀⊱
💎 سه ثمره قرائت قرآن
🔻پيامبرخـدا صلىالله عليهوآلهوسلم:
⬅️ علَيكَ بقِراءةِ القرآنِ؛ فإنّ قِراءتَهُ كَفّارةٌ للذُّنوبِ، و سَترٌ في النارِ و أمانٌ مِن العذابِ.
✍ بر تو باد خواندن قرآن؛
زيرا خواندن آن كفّاره گناهان است و
پردهاى در برابر آتش و
موجب ايمنى از عذاب.
📚 بحارالأنوار، ج۹۲، ص۱۷، ح۱۸
💠کارهایی که باید وضو داشت
💬سؤال:
برای انجام چه کارهایی باید وضو گرفت؟
✅ پاسخ:
کارهایی که باید برای آن وضو گرفت عبارتند از:
۱- نماز
۲- سجده و تشهد فراموش شده
۳- سجده سهو
۴- طواف واجب کعبه
۵- مس (لمس کردن) قرآن
۶- مس اسمای جلاله
۷- مس اسمای انبیا و ائمه علیهم السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها
۸- نذر، عهد و قسم برای مس قرآن
۹- نذر، عهد و قسم برای وضو گرفتن
💠 خمس پس انداز جهت پیش خانه
💬 سؤال:
از آنجایی که پول پیش خانه که مستأجر به موجر میدهد با شرائطی خمس ندارد، آیا پسانداز کردن به جهت همین منظور، در صورتی که زمان انعقاد قرارداد جدید نزدیک باشد( مثلاً سه – چهار ماه دیگر) خمس دارد؟
✅ پاسخ:
🔹 مشمول خمس میگردد.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
🔶جهل به بلوغ و نمازهای قضا شده
▪️سؤال: آیا #نمازهای_خوانده_نشده در زمانی که ما نمی دانستیم به #بلوغ رسیده ایم یعنی قبل از ۱۵ سالگی و حالا می دانیم که آن زمان به بلوغ رسیده بودیم، باید خوانده شوند؟
▫️جواب: به هر حال، هر مقدار از نمازها را که یقین دارید پس از رسیدن به سن بلوغ نخوانده اید، باید #قضا نمایید و نسبت به مقدار مشکوک تکلیفی ندارید.
🔴قسمتی از مسجد برای فعالیت های فرهنگی
👈سؤال: در اختیار گذاشتن مکانی در #مسجد برای انجام فعالیتهای فرهنگی مانند #مشاوره های رایگان حقوقی، خانواده، #طب_اسلامی ، #بازی های نوجوانان اشکالی دارد؟
جواب: #فعالیت_فرهنگی در مسجد اشکال ندارد ولی به طور کلی از هر گونه کاری که با اقامه نماز در مسجد یا با شأن و منزلت مسجد منافات داشته باشد، باید پرهیز شود.
👈بجا آوردن قضای نماز در اسرع وقت
🔻سؤال: نماز صبحام قضا شده است، بهتر است همان وقتی که بیدار شدهام بخوانم یا موقع نماز ظهر بخوانم؟
🔺جواب: واجب نیست #نماز_قضا فورا خوانده شود، ولی نباید انجام آن را به قدری تأخیر بیندازد که #استخفاف_به_نماز محسوب شود.
🔲ثبت نام برای حج و فوت قبل از موعد آن
🔶سؤال: پدر بنده برای #حج ثبت نام کرده بودند ولی قبل از رسیدن #موعد_حج از دنیا رفتند(در سن جوانی)، آیا واجب است که ما به نیابت از ایشان حج به جا آوریم یا خیر؟
🔷جواب: اگر در سالی که #استطاعت_برای_حج پیدا کرده، اقدام به ثبت نام کرد، لکن نوبتش فرا نرسید و امکان عزیمت به نحو قانونی هرچند با تهیه ی #فیش_آزاد فراهم نشده، انجام حج بر ذمه ی او نیست و اصطلاحاً حج بر او مستقر نشده است؛ در این صورت بر فرزندان انجام #حج_نیابتی از طرف او واجب نیست و فیش های حج از جمله ماترک آنها محسوب می شود.
🔘طلاب و قصد اقامت در غیر وطن
🔵سؤال: #طلبه علوم دينی در شهری که #وطن او نيست زندگی میکند، اگر قبل از #قصد_اقامه_ده_روز میدانسته و يا قصد داشته که بهطور هفتگی به مسجدی که بيرون شهر واقع است برود، آيا میتواند قصد اقامت ده روز کند يا خير؟
🔴جواب: هنگام #قصد_اقامت ، قصد رفتن به کمتر از #مسافت_شرعی به مقداری که عرفاً منافات با ماندن ده روز در یکجا نداشته باشد، ضرر به صحّت قصد اقامت نمی زند، مانند این که بخواهد در این ده روز سه دفعه و هر بار در حدود پنج ساعت برود و برگردد.
🔶جهل به بلوغ و نمازهای قضا شده
▪️سؤال: آیا #نمازهای_خوانده_نشده در زمانی که ما نمی دانستیم به #بلوغ رسیده ایم یعنی قبل از ۱۵ سالگی و حالا می دانیم که آن زمان به بلوغ رسیده بودیم، باید خوانده شوند؟
▫️جواب: به هر حال، هر مقدار از نمازها را که یقین دارید پس از رسیدن به سن بلوغ نخوانده اید، باید #قضا نمایید و نسبت به مقدار مشکوک تکلیفی ندارید.
🔴قسمتی از مسجد برای فعالیت های فرهنگی
👈سؤال: در اختیار گذاشتن مکانی در #مسجد برای انجام فعالیتهای فرهنگی مانند #مشاوره های رایگان حقوقی، خانواده، #طب_اسلامی ، #بازی های نوجوانان اشکالی دارد؟
جواب: #فعالیت_فرهنگی در مسجد اشکال ندارد ولی به طور کلی از هر گونه کاری که با اقامه نماز در مسجد یا با شأن و منزلت مسجد منافات داشته باشد، باید پرهیز شود.
👈بجا آوردن قضای نماز در اسرع وقت
🔻سؤال: نماز صبحام قضا شده است، بهتر است همان وقتی که بیدار شدهام بخوانم یا موقع نماز ظهر بخوانم؟
🔺جواب: واجب نیست #نماز_قضا فورا خوانده شود، ولی نباید انجام آن را به قدری تأخیر بیندازد که #استخفاف_به_نماز محسوب شود.
🔲سفر طلاب و کارمندان
♦️سؤال: کسانی که مدت غير معيّنی مسافرت میکنند، مانند طلاب علوم دينی که برای درس خواندن به حوزه علميه میروند و يا کارمندان دولت که برای کار به مدت غير معيّنی به شهری اعزام میشوند، نماز و روزه اين افراد چه حکمی دارد؟
✅جواب: در فرض مرقوم اگر بنا دارند مدت #یکی_دو_سال در آنجا بمانند نمازشان تمام و روزهشان صحیح است.
🔲ثبت نام برای حج و فوت قبل از موعد آن
🔶سؤال: پدر بنده برای #حج ثبت نام کرده بودند ولی قبل از رسیدن #موعد_حج از دنیا رفتند(در سن جوانی)، آیا واجب است که ما به نیابت از ایشان حج به جا آوریم یا خیر؟
🔷جواب: اگر در سالی که #استطاعت_برای_حج پیدا کرده، اقدام به ثبت نام کرد، لکن نوبتش فرا نرسید و امکان عزیمت به نحو قانونی هرچند با تهیه ی #فیش_آزاد فراهم نشده، انجام حج بر ذمه ی او نیست و اصطلاحاً حج بر او مستقر نشده است؛ در این صورت بر فرزندان انجام #حج_نیابتی از طرف او واجب نیست و فیش های حج از جمله ماترک آنها محسوب می شود.
🔘طلاب و قصد اقامت در غیر وطن
🔵سؤال: #طلبه علوم دينی در شهری که #وطن او نيست زندگی میکند، اگر قبل از #قصد_اقامه_ده_روز میدانسته و يا قصد داشته که بهطور هفتگی به مسجدی که بيرون شهر واقع است برود، آيا میتواند قصد اقامت ده روز کند يا خير؟
🔴جواب: هنگام #قصد_اقامت ، قصد رفتن به کمتر از #مسافت_شرعی به مقداری که عرفاً منافات با ماندن ده روز در یکجا نداشته باشد، ضرر به صحّت قصد اقامت نمی زند، مانند این که بخواهد در این ده روز سه دفعه و هر بار در حدود پنج ساعت برود و برگردد.
✅ييلاق و قشلاق عشایر و حکم وطنشان
🔻سؤال: آيا قبيلههايی که سه، چهار ماه از #قشلاق به #ييلاق يا بر عکس منتقل میشوند، ولی بقيه سال را در ييلاق يا قشلاق به سر میبرند، دارای #دو_وطن هستند؟ #مسافرت هايی که در #ايام_اقامت خود در يکی از اين دو مکان به مکان ديگر انجام میدهند، از جهت قصر يا تمام بودن نماز چه حکمی دارد؟
🔺جواب: اگر #قصد_نقل_و_انتقال_هميشگی از ييلاق به قشلاق و بر عکس را دارند، تا روزهايی از سال را در يکی و روزهايی را در ديگری بگذرانند و هر دو مکان را برای زندگی دائمی خود انتخاب کرده باشند، هر يک از آن دو مکان #وطن آنان محسوب میشود و بر آنان در آن دو مکان، حکم وطن جاری میگردد و اگر فاصله بين آن دو به مقدار #مسافت_شرعی باشد، در راه سفر از يکی به ديگری، حکم ساير مسافرين را دارند.
🔆راننده و تعمیر ماشین در سفر
🔒سؤال: اگر ماشينِ رانندهای بر اثر حادثهای برای مدتی متوقف شود و #راننده برای تعمير و خريد لوازم به شهر ديگری مسافرت نمايد، با توجه به اين که با ماشين خود سفر نکرده، آيا بايد در مانند اين سفر نمازش را تمام بخواند يا شکسته؟
🔓جواب: در فرض مرقوم نیز #سفر_شغلی است و نماز تمام است.
👈نماز و روزه سربازان و کارمندان در شهرمحل خدمت
▪️سؤال: نظر حضرت عالی درباره نماز و روزه کسانی که به مدت معيّنی بيش از يک سال در شهری برای کار اقامت میکنند و يا سربازانی که به مدت يک يا دو سال برای انجام خدمات #سربازی در شهری میمانند، چيست؟ آيا بعد از هر سفری بايد #قصد_اقامت_ده_روز کنند تا نمازشان تمام و روزه آنها صحيح باشد؟ و اگر قصد ماندن کمتر از ده روز را داشته باشند، نماز و روزه آنها چه حکمی دارد؟
▫️جواب: در فرض سؤال نماز ایشان در آن شهر تمام و روزهشان صحیح است.
🔲حکم نماز و روزه در محل سکونت
سؤال: #محل_کار من که در آنجا #سکونت هم دارم، غير از #وطن_اصلی ام است، و با آن بيش از #مسافت_شرعی فاصله دارد، و محل کارم را هم وطن خود قرار نداده ام، و امکان دارد فقط برای چندين سال در آنجا بمانم. گاهی از آنجا برای انجام #مأموريت اداری به مدت دو يا سه روز در ماه خارج میشوم، آيا هنگامی که از شهری که در آن سکونت دارم به مقداری بيش از مسافت شرعی خارج شده و بر میگردم، واجب است در بازگشت قصد اقامت ده روز کنم يا خير؟ و اگر قصد اقامت ده روز واجب است، تا چه مسافتی میتوانم به اطراف شهر بروم؟
جواب: در فرض مرقوم در آن مکان #حکم_مسافر را ندارید؛ و نماز شما تمام و روزه تان صحیح است.
🔷قصد سفر به نقطه خاص از شهر
🔻سؤال: شخصی از وطن به مقصد شهری مسافرت میکند که تا اول آن شهر #مسافت_شرعی نیست، لکن تا نقطه ای که مقصود اوست مسافت شرعی میباشد؛ آیا برای محاسبه مسافت شرعی اول شهر ملاک است؛ یا نقطه ای که در آن شهر مقصود فرد میباشد؟
🔺جواب: اگر مقصد او نقطهای خاص است، به نحوی که عبور از شهر طریق رسیدن به آن مقصد است در محاسبه مسافت همان نقطه باید در نظر گرفته شود؛ ولی اگر با این که مقصد مشخصی دارد با شهر هم کار دارد به نحوی که رسیدن به شهر رسیدن به مقصد محسوب می شود، اول شهر ملاک است.
🔶نماز و روزه در محل سکونت و مأموریت به اطراف آن
❓سؤال: محل تولد من شهر کاشمر است و از سال 1345 هجری شمسی تا سال 1369 ساکن تهران بوده ام و آنجا را وطن برای خود انتخاب کردم و مدت سه سال است که همراه با خانواده ام برای #ماموريت_اداری به بندرعباس آمده و کمتر از يک سال ديگر به شهر تهران که وطن من است، باز خواهم گشت. با توجه به اين که در مدتی که در بندرعباس هستم، هر لحظه امکان دارد برای مأموريت به شهرهای تابع بندرعباس بروم و مدتی در آنجا بمانم و زمان مأموريتهای اداری هم که به من ارجاع میشود، قابل پيش بينی نيست، خواهشمندم اولاً: حکم نماز و روزه مرا بيان فرماييد.
ثانياً: با توجه به اينکه همسرم خانه دار و متولد تهران است و با من به بندرعباس آمده و ساکن آن شده است، حکم شرعی نماز و روزه وی چيست؟
✅جواب: در فرض مرقوم در آن مکان حکم مسافر را ندارید و نماز شما و همسرتان در آنجا تمام و روزهتان صحیح است.
⚫️اتصال شهرها به یکدیگر
🔸سؤال: در آلمان و بعضی از کشورهای اروپايی، گاهی فاصله بين بعضی از شهرها (يعنی فاصله تابلوهای خروجی شهری و ورودی شهر ديگر) به صد متر نمیرسد، حتی بعضی از خانه ها و خيابانهای دو شهر کاملاً به هم متصل هستند، #حد_ترخص اين موارد چگونه است؟
🔹جواب: با فرض اتصال يکی از دو شهر به ديگری، به نحوی که عرفاً یک شهر محسوب شود، آن دو، حکم #دو_محله يک شهر را دارند، که خروج از يکی به ديگری مسافرت محسوب نمیشود، تا نياز به حد ترخص باشد.
🔷زندگی در دو شهر
👌سؤال: من شش ماه از سال را در شهری و شش ماه را در شهر ديگری که محل تولدم و #محل_سکونت من و خانواده ام است، زندگی میکنم، ولی در شهر اول به طور متوالی و مستمر ساکن نيستم؛ مثلاً دو هفته يا ده روز و يا کمتر در آن میمانم و سپس به #محل_تولد و سکونت خانواده ام بر میگردم، سؤال من اين است که اگر قصد ماندن کمتر از ده روز را در شهر اول داشته باشم، آيا #حکم_مسافر را دارم يا خير؟
👈جواب: اگر به مقداری در آنجا زندگی می کنید که عرفاً مسافر محسوب نمی شوید، نماز شما در آنجا تمام، و روزه تان صحیح است.