eitaa logo
فقه واحکام دفترنماینده مقام معظم رهبری دراستان مرکزی
2.2هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
991 ویدیو
225 فایل
❄️بِســــــــــمِ اللهِ الرَّحــمنِ الرَّحیـــــــم❄️ 🌱ترویج احکام تخصصی طبق نظرات امام خامنه ای (مدظله العالی) ومراجع عظام تقلید 🌱 https://eitaa.com/leaderarak 🌱پاسخگوی احکام شرعی،دفترنماینده مقام معظم رهبری 👇 @GomnamArak
مشاهده در ایتا
دانلود
👈نماز و روزه سربازان و کارمندان در شهرمحل خدمت ▪️سؤال: نظر حضرت عالی درباره نماز و روزه کسانی که به مدت معيّنی بيش از يک سال در شهری برای کار اقامت میکنند و يا سربازانی که به مدت يک يا دو سال برای انجام خدمات در شهری می‌مانند، چيست؟ آيا بعد از هر سفری بايد کنند تا نمازشان تمام و روزه آنها صحيح باشد؟ و اگر قصد ماندن کمتر از ده روز را داشته باشند، نماز و روزه آنها چه حکمی دارد؟ ▫️جواب: در فرض سؤال نماز ایشان در آن شهر تمام و روزه‌شان صحیح است.
🔲حکم نماز و روزه در محل سکونت سؤال: من که در آنجا هم دارم، غير از ام است، و با آن بيش از فاصله دارد، و محل کارم را هم وطن خود قرار نداده ام، و امکان دارد فقط برای چندين سال در آنجا بمانم. گاهی از آنجا برای انجام اداری به مدت دو يا سه روز در ماه خارج میشوم، آيا هنگامی که از شهری که در آن سکونت دارم به مقداری بيش از مسافت شرعی خارج شده و بر میگردم، واجب است در بازگشت قصد اقامت ده روز کنم يا خير؟ و اگر قصد اقامت ده روز واجب است، تا چه مسافتی میتوانم به اطراف شهر بروم؟ جواب: در فرض مرقوم در آن مکان را ندارید؛ و نماز شما تمام و روزه تان صحیح است.
🔷قصد سفر به نقطه خاص از شهر 🔻سؤال: شخصی از وطن به مقصد شهری مسافرت میکند که تا اول آن شهر نیست، لکن تا نقطه ای که مقصود اوست مسافت شرعی میباشد؛ آیا برای محاسبه مسافت شرعی اول شهر ملاک است؛ یا نقطه ای که در آن شهر مقصود فرد میباشد؟ 🔺جواب: اگر مقصد او نقطه‌ای خاص است، به نحوی که عبور از شهر طریق رسیدن به آن مقصد است در محاسبه مسافت همان نقطه باید در نظر گرفته شود؛ ولی اگر با این که مقصد مشخصی دارد با شهر هم کار دارد به نحوی که رسیدن به شهر رسیدن به مقصد محسوب می شود، اول شهر ملاک است.
🔶نماز و روزه در محل سکونت و مأموریت به اطراف آن ❓سؤال: محل تولد من شهر کاشمر است و از سال 1345 هجری شمسی تا سال 1369 ساکن تهران بوده ام و آنجا را وطن برای خود انتخاب کردم و مدت سه سال است که همراه با خانواده ام برای به بندرعباس آمده و کمتر از يک سال ديگر به شهر تهران که وطن من است، باز خواهم گشت. با توجه به اين که در مدتی که در بندرعباس هستم، هر لحظه امکان دارد برای مأموريت به شهرهای تابع بندرعباس بروم و مدتی در آنجا بمانم و زمان مأموريتهای اداری هم که به من ارجاع میشود، قابل پيش بينی نيست، خواهشمندم اولاً: حکم نماز و روزه مرا بيان فرماييد. ثانياً: با توجه به اينکه همسرم خانه دار و متولد تهران است و با من به بندرعباس آمده و ساکن آن شده است، حکم شرعی نماز و روزه وی چيست؟ ✅جواب: در فرض مرقوم در آن مکان حکم مسافر را ندارید و نماز شما و همسرتان در آنجا تمام و روزه‌تان صحیح است.
⚫️اتصال شهرها به یکدیگر 🔸سؤال: در آلمان و بعضی از کشورهای اروپايی، گاهی فاصله بين بعضی از شهرها (يعنی فاصله تابلوهای خروجی شهری و ورودی شهر ديگر) به صد متر نمیرسد، حتی بعضی از خانه ها و خيابانهای دو شهر کاملاً به هم متصل هستند، اين موارد چگونه است؟ 🔹جواب: با فرض اتصال يکی از دو شهر به ديگری، به نحوی که عرفاً یک شهر محسوب شود، آن دو، حکم يک شهر را دارند، که خروج از يکی به ديگری مسافرت محسوب نمیشود، تا نياز به حد ترخص باشد.
🔷زندگی در دو شهر 👌سؤال: من شش ماه از سال را در شهری و شش ماه را در شهر ديگری که محل تولدم و من و خانواده ام است، زندگی میکنم، ولی در شهر اول به طور متوالی و مستمر ساکن نيستم؛ مثلاً دو هفته يا ده روز و يا کمتر در آن میمانم و سپس به و سکونت خانواده ام بر میگردم، سؤال من اين است که اگر قصد ماندن کمتر از ده روز را در شهر اول داشته باشم، آيا را دارم يا خير؟ 👈جواب: اگر به مقداری در آنجا زندگی می کنید که عرفاً مسافر محسوب نمی شوید، نماز شما در آنجا تمام، و روزه تان صحیح است.
🔴بنای زندگی شرط توطن ▪️سؤال: کسی که می خواهد مدتی موقت در مکانی بماند، تا چه مدتی بنای ماندن آنجا را داشته باشد، نمازش تمام و روزه اش صحیح است؟ ▫️جواب: اگر در جایی را به مدّت حداقل داشته باشد، نمازش در آنجا تمام و روزه اش صحیح است.
🔘وطن فرزند ❓سؤال: اگر زايشگاه خارج از باشد، و مادر ناچار باشد که چند روزی برای وضع حمل به زايشگاه منتقل شود، و بعد از برگردد، وطن اين طفل کجاست؟ ✅جواب: مجرد تولد در شهری باعث نمیشود که آنجا وطن او شود، بلکه وطن وی همان وطن پدر و مادر است که بعد از تولد به آنجا برده شده و با آنها زندگی و در آنجا میکند.
🔶تحقّق وطنیت 🔻سؤال: شخصی تهران است و در حال حاضر قصد دارد در يکی از شهرهای نزديک تهران ساکن شده و آن را وطن خود قرار دهد، ولی چون محل کسب و کار روزانه اش در تهران است، نمیتواند ده روز در آنجا بماند، چه رسد به شش ماه، بلکه هر روز به محل کارش میرود و شب به آنجا برمیگردد، نماز و روزه او در آن شهر چه حکمی دارد؟ 🔺جواب: شرط تحقق عنوان اين نيست که انسان بعد از و در شهری، به طور مستمر مدتی در آنجا بماند، بلکه بعد از اينکه آنجا را به عنوان وطن جديد انتخاب نمود و با اين قصد، مدتی (اگرچه فقط شبها) آنجا سکونت نمود، وطن او محسوب میشود؛ همچنین چنانچه کارهایی را انجام بدهد که عادتاً انسان برای در یک محلی آن کارها را انجام می دهد مثل و انتخاب و کار ـ ولو زمانی هم نماند ـ وطن تحقّق پیدا میکند.
🔘محل سکونت و سفر به اطراف 🔷سؤال: چند سال است که شخصی در شهر اهواز سکونت دارد، ولی آنجا را به عنوان خود قرار نداده است، اگر از آن شهر به مقدار بيشتر يا کمتر از خارج شود، هنگام بازگشت مجدّد به آنجا، نماز و روزه او چه حکمی دارد؟ 🔶جواب: در فرض مرقوم که در آن مکان عرفاً مسافر محسوب نمیشود، نمازش تمام و روزه او صحیح است.
🔷 مقدار مسافت شرعی ❓سوال: که هشت فرسخ است، به کیلومتر چگونه محاسبه می شود؟ ✅ جواب: مسافت شرعی حدود 41 کیلومتر است هر چند به صورت باشد - در این صورت نباید رفت آن از 20.5 کیلومتر کمتر باشد.
🔴وطن بودن محل کار 👌سؤال: آيا حکم را دارد؟ 👈جواب: اشتغال به کاری در مکانی موجب نمیشود که آن مکان وطن گردد، ولی اگر در آنجا سکونت داشته باشد و بنا دارد حداقل مدت در آنجا بماند حکم مسافر را نخواهد داشت و نمازش تمام و روزه اش صحیح است.
🔳اعراض از وطن 🔵سؤال: مراد از چيست؟ آيا مجرد ازدواج زن و رفتن وی همراه شوهر به هر جايی که او میخواهد، اعراض محسوب میشود يا خير؟ 🔴جواب: اعراض با خروج از وطن با تصمیم بر عدم بازگشت به آنجا وهمچنین با علم یا اطمینان به عدم امکان بازگشت محقق می شود؛ و مجرد رفتن زن به در شهر ديگر، مستلزم اعراض از اش نيست.
▪️وطن اصلی ❓سؤال: آيا شخص هر چند در آنجا ساکن نباشد، وطن محسوب می شود؟ ✅ جواب: اگر در آنجا مدتی (یعنی دوران کودکی و نوجوانی) مانده و کرده باشد، تا از آن نکرده است، حکم وطن را دارد و در غير اين صورت حکم وطن را ندارد.
🔶🔸محل تولد و محل سکونت 🔹سؤال: شش سال از عمرم را در روستايی و هشت سال را در شهری گذرانده و در حال حاضر برای به مشهد آمده ام، نماز و روزه ام در هر يک از اين مکان ها چه حکمی دارد؟ 🔸جواب: روستای محل تولد اگر عرفاً شما محسوب شود، نماز شما در آنجا تمام و روزه تان صحیح است و در صورتی که محل شک باشد جای احتیاط است و اگر در روستای مذکور به دنیا نیامده باشید در صورت شک در صدق وطن، احکام وطن را برای شما ندارد. شهری هم که چندين سال در آن ساکن بوده ايد، اگر آن را به عنوان وطن انتخاب کرده باشيد، تا از آن نکرده ايد، را برای شما دارد؛ ولی شهر مشهد اگر در آن را ندارید، وطن شما محسوب نمیشود؛ لکن اگر بنا دارید حداقل در آنجا سکونت داشته باشید نمازتان در آنجا تمام و روزه تان صحیح است.
🔷🔹محل سکونت 🔻سؤال: نماز و روزه کسی که سال‌های زيادی (نه سال) در سرزمينی که او نيست، زندگی میکند و در حال حاضر ممنوع الورود به وطن خود است، ولی يقين دارد که روزی به آن باز خواهد گشت، چه حکمی دارد؟ 🔺جواب: در فرض سؤال بر این شخص، صدق نمی کند؛ نمازش در آنجا تمام و روزه‌ اش صحیح است.
🔘وطن اصلی و وطن دوم 👌سؤال: خواهشمنديم نظر خود را درباره و بيان فرماييد. 👈جواب: وطن اصلی جايی است که انسان در ابتدای زندگی (یعنی دوران کودکی و نوجوانی) در آنجا پیدا کند و بزرگ شود و وطن دوم هم جایی است که مکلّف آن را برای ، اگرچه برای چند ماه در سال یا مدت طولانی مثلاً چهل، پنجاه سال برگزیده است.
🔘وطن فرزند ❓سؤال: اگر زايشگاه خارج از باشد، و مادر ناچار باشد که چند روزی برای وضع حمل به زايشگاه منتقل شود، و بعد از برگردد، وطن اين طفل کجاست؟ ✅جواب: مجرد تولد در شهری باعث نمیشود که آنجا وطن او شود، بلکه وطن وی همان وطن پدر و مادر است که بعد از تولد به آنجا برده شده و با آنها زندگی و در آنجا میکند.
🔶تحقّق وطنیت 🔻سؤال: شخصی تهران است و در حال حاضر قصد دارد در يکی از شهرهای نزديک تهران ساکن شده و آن را وطن خود قرار دهد، ولی چون محل کسب و کار روزانه اش در تهران است، نمیتواند ده روز در آنجا بماند، چه رسد به شش ماه، بلکه هر روز به محل کارش میرود و شب به آنجا برمیگردد، نماز و روزه او در آن شهر چه حکمی دارد؟ 🔺جواب: شرط تحقق عنوان اين نيست که انسان بعد از و در شهری، به طور مستمر مدتی در آنجا بماند، بلکه بعد از اينکه آنجا را به عنوان وطن جديد انتخاب نمود و با اين قصد، مدتی (اگرچه فقط شبها) آنجا سکونت نمود، وطن او محسوب میشود؛ همچنین چنانچه کارهایی را انجام بدهد که عادتاً انسان برای در یک محلی آن کارها را انجام می دهد مثل و انتخاب و کار ـ ولو زمانی هم نماند ـ وطن تحقّق پیدا میکند.
🔘محل سکونت و سفر به اطراف 🔷سؤال: چند سال است که شخصی در شهر اهواز سکونت دارد، ولی آنجا را به عنوان خود قرار نداده است، اگر از آن شهر به مقدار بيشتر يا کمتر از خارج شود، هنگام بازگشت مجدّد به آنجا، نماز و روزه او چه حکمی دارد؟ 🔶جواب: در فرض مرقوم که در آن مکان عرفاً مسافر محسوب نمیشود، نمازش تمام و روزه او صحیح است.
🔷 مقدار مسافت شرعی ❓سوال: که هشت فرسخ است، به کیلومتر چگونه محاسبه می شود؟ ✅ جواب: مسافت شرعی حدود 41 کیلومتر است هر چند به صورت باشد - در این صورت نباید رفت آن از 20.5 کیلومتر کمتر باشد.
🔴وطن بودن محل کار 👌سؤال: آيا حکم را دارد؟ 👈جواب: اشتغال به کاری در مکانی موجب نمیشود که آن مکان وطن گردد، ولی اگر در آنجا سکونت داشته باشد و بنا دارد حداقل مدت در آنجا بماند حکم مسافر را نخواهد داشت و نمازش تمام و روزه اش صحیح است.
🔳اعراض از وطن 🔵سؤال: مراد از چيست؟ آيا مجرد ازدواج زن و رفتن وی همراه شوهر به هر جايی که او میخواهد، اعراض محسوب میشود يا خير؟ 🔴جواب: اعراض با خروج از وطن با تصمیم بر عدم بازگشت به آنجا وهمچنین با علم یا اطمینان به عدم امکان بازگشت محقق می شود؛ و مجرد رفتن زن به در شهر ديگر، مستلزم اعراض از اش نيست.
▪️وطن اصلی ❓سؤال: آيا شخص هر چند در آنجا ساکن نباشد، وطن محسوب می شود؟ ✅ جواب: اگر در آنجا مدتی (یعنی دوران کودکی و نوجوانی) مانده و کرده باشد، تا از آن نکرده است، حکم وطن را دارد و در غير اين صورت حکم وطن را ندارد.
🔶🔸محل تولد و محل سکونت 🔹سؤال: شش سال از عمرم را در روستايی و هشت سال را در شهری گذرانده و در حال حاضر برای به مشهد آمده ام، نماز و روزه ام در هر يک از اين مکان ها چه حکمی دارد؟ 🔸جواب: روستای محل تولد اگر عرفاً شما محسوب شود، نماز شما در آنجا تمام و روزه تان صحیح است و در صورتی که محل شک باشد جای احتیاط است و اگر در روستای مذکور به دنیا نیامده باشید در صورت شک در صدق وطن، احکام وطن را برای شما ندارد. شهری هم که چندين سال در آن ساکن بوده ايد، اگر آن را به عنوان وطن انتخاب کرده باشيد، تا از آن نکرده ايد، را برای شما دارد؛ ولی شهر مشهد اگر در آن را ندارید، وطن شما محسوب نمیشود؛ لکن اگر بنا دارید حداقل در آنجا سکونت داشته باشید نمازتان در آنجا تمام و روزه تان صحیح است.
🔷🔹محل سکونت 🔻سؤال: نماز و روزه کسی که سال‌های زيادی (نه سال) در سرزمينی که او نيست، زندگی میکند و در حال حاضر ممنوع الورود به وطن خود است، ولی يقين دارد که روزی به آن باز خواهد گشت، چه حکمی دارد؟ 🔺جواب: در فرض سؤال بر این شخص، صدق نمی کند؛ نمازش در آنجا تمام و روزه‌ اش صحیح است.
🔘وطن اصلی و وطن دوم 👌سؤال: خواهشمنديم نظر خود را درباره و بيان فرماييد. 👈جواب: وطن اصلی جايی است که انسان در ابتدای زندگی (یعنی دوران کودکی و نوجوانی) در آنجا پیدا کند و بزرگ شود و وطن دوم هم جایی است که مکلّف آن را برای ، اگرچه برای چند ماه در سال یا مدت طولانی مثلاً چهل، پنجاه سال برگزیده است.
💠 خمس مواد مصرفی قرضی 🔻سؤال: آیا به خریداری شده قبل از به صورت که قصد تجارت با آن را نداریم، مانند برنج به صورت قبل از سال خمسی در صورتی که تا سال خمسی بدهی آن پرداخت نشده باشد، تعلق می گیرد یا خیر؟ 🔺جواب: خمس تعلق نمی گیرد.
🚻 پوشیدن لباس جنس مخالف ❓سؤال: اگر زن یا مرد در خلوت های یکدیگر را بپوشند و أدای رفتارهای جنس مخالف را در آورند، آیا اشکال دارد؟ ✅ جواب: اگر با قصد ، لباس او را بپوشد و مانند او رفتار کند، جایز نیست.
🔘نماز جماعت به صورت تمام در سفر 🔷سؤال: خواندن به صورت در چه حکمی دارد؟ 🔶جواب: مسافری که باید نماز را قصر بخواند، در هر دو صورت فرادا و جماعت باید بخواند و به صورت تمام، نماز صحیح نیست.