🔰 الدهر يومان يوم لک و يوم عليک
🔹علیاکبر ناطق نوري در کتاب خاطرات خود اوضاع و شرايط انتخابات مجلس چهارم را که در فرودین سال 1371 برگزار شد، چنين وصف مي کند:
❗️اکثريت مجلس سوم که از جناح مقابل ما بود، با دولت اول آقاي هاشمي به شدت درگير بودند... اين تنشها کار را به جايي رساند که در آستانه انتخابات مجلس چهارم، مقام معظم رهبري سخنراني کردند ... ما هم از اين عبارات در پوسترهاي تبليغاتي خود استفاده کرديم آن موقع هم فضاي مناسبي بود و اين عبارات به مردم منتقل شد.
❗️"الدهر يومان يوم لک و يوم عليک". روزي در مجلس سوم، تعبير اسلام آمريکايي عليه ما به کار رفت و کسي به ما راي نداد، اما در مجلس چهارم عکس قضيه اتفاق افتاد و هيچ يک از کانديداي مجمع روحانيون راي نياورد.
📙 خاطرات حجت الاسلام و المسلمين ناطق نوري, ج 2، تدوين: مرتضي ميردار، مرکز اسناد انقلاب اسلامي، چاپ دوم:1385، ص 145.
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰 نتایج انتخابات مجلس چهارم
🔹از بین همه نامزدهای شهر تهران، تنها دو نفر (سید علی اکبر ابوترابی فرد و سید علی اکبر موسوی حسینی) توانستند در مرحله اول چهارمین دوره انتخابات مجلس با کسب بیش از یک سوم آراء به مجلس راه یابند.
🔹نتیجه مرحله دوم انتخابات در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۷۱، نشانگر پیروزی جناح راست و برخی نامزدهای مستقل بود.
🔹در حوزه تهران فقط دو نفر از لیست مجمع( سیدمحمود دعایی و محسن یحیوی) به مجلس راه یافتند که هر دو در لیست ۲۸ نفر مورد حمایت مجمع روحانیت نیز حضور داشتند.
🔹 ۳۰ نامزد پیروز مجلس چهارم که مورد حمایت جامعه روحانیت مبارز قرار داشتند عبارت بودند از : علی اکبر موسوی حسینی، سیدعلی اکبر ابوترابی فرد، عباس شیبانی، محمدجواد اردشیر لاریجانی، سیدمحسن یحیوی، محمدرضا باهنر، علی اکبر ناطق نوری، سیدمحمود دعایی، محمدعلی موحدی کرمانی، سعید رجائی خراسانی، حسن روحانی، علی عباسپور تهرانی فرد، نفیسه فیاض بخش، محسن مجتهدشبستری، سیدعلی تقی سیدخاموشی، عباسعلی عمید زنجانی، مریم بهروزی، پروین سلیحی، سیدمرتضی نبوی، سیدشهاب الدین صدر، مرضیه وحید دستجردی، قربانعلی دری نجف آبادی، منیره نوبخت، سیدعلی غیوری نجف آبادی، سیدرضا تقوی، محمدکاظم سیفیان، حبیب الله عسگری اولادی، محمدهاشم رهبری، علی موحدی ساوجی و محمود صابر همیشگی.
🔹به جز مجمع روحانیون که ۳ نامزد مشترک با جامعه روحانیت به مجلس فرستاد، از دو لیست باقی مانده یعنی خانه کارگر و جمعیت زنان جمهوری اسلامی هیچ کدام از نامزدها نتوانستند رای لازم را کسب کنند.
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰 سفر شاه به آمریکا و دیدار با جان اف کندی
❗️در سال ۱۹۶۰ میلادی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد ورود نامزد دموکرات جوانی به صحنه بود که شعار آزادی و دموکراسی در جهان میداد: جان اف کندی. رقیب او سیاستمدار کهنهکار آمریکایی ریچارد نیکسون بود. محمدرضاشاه دلزده از دموکراتها و بیمناک از کمونیستها، به کارزار تبلیغاتی نیکسون کمک مالی کرد، شاید تنها مورد کمک مالی یک قدرت خارجی به یکی از دو نامزد انتخاباتی آمریکا که به صورت شفاف در تاریخ ثبت شده باشد.
❗️درمقابل جان اف کندی نیز در جریان مناظرات انتخاباتی خود حکومت شاه را به نقض حقوق بشر متهم کرد. شاه بسیار امیدوار بود که نیکسون برندهی انتخابات باشد، اما پیروز انتخابات کندی بود و این امر شاه را آشفته کرده بود. میلانی در کتاب نگاهی به شاه مینویسد: «شاه میدانست که کندی در فعالیتهای انتخاباتی اش از استبداد حاکم بر ایران انتقاد کرده و گمان میکرد که آمریکا از مخالفان شاه حمایت خواهد کرد.»
❗️کندی سیاست خارجی خود را بر توسعه اقتصادی سریع در کشورهای جهان سوم قرار داد و در همین راستا، به شاه فشار آورد تا به اصلاحات دست بزند. شاه پس از مدتی مقاومت، نخست وزیری علی امینی را پذیرفت و برنامهای اصلاحی اعلام کرد.
❗️محمدرضاشاه پهلوی در فروردین سال ۱۳۴۱ عازم سفری دو هفتهای به آمریکا و اروپا شد. وی ابتدا به آمریکا رفت تا با کندی رئیس جمهور وقت امریکا دیدار کند. دیدار شاه و کندی اهمیت بسیاری دارد چرا که شاه در این سفر مجبور به اجرای #انقلاب_سفید شد.
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰 تلاش برای کسب رضایت توده ها، نه گروه های خاص
🔹«و اجمعها لرضی الرعیة»؛ دیگر اینکه کاری که انتخاب میکنی، رضایت مردم را با خودش داشته باشد.
🔹«رعیت» به مردم اطلاق میشود؛ یعنی کسی که مراعات او لازم است. رعیت چیز بدی نیست.
🔹 بعضیها خیال میکنند رعیت فحش است! رعیت یعنی کسی که مراعاتش لازم است؛ یعنی تودهی مردم و عامهی مردم. اصطلاح «ناس» و «رعیت» غالباً به قشر سواد مردم گفته میشود، نه گروههای خاص.
🔹تکیهی امیرالمؤمنین و پیغمبر و قرآن هم روی همین مجموعههای عمومی مردم است؛ همینیکه ما عوام مردم میگوییم؛ یعنی رعیت و تودهی مردم و سواد مردم؛ همین چیزی که خواص خاصِ خرج کنِ امروز با طرح آن در مسائل سیاسی و اجتماعی مخالفند و اسمش تودهگرایی و پوپولیسم است.
🔹اینکه جماعت و حزب و گروه و دستهی خاصی را انتخاب کنید و اینها بشوند محور تصمیمگیری و محور کار و طبعاً محور خیرات، خیلی خوشخیالی است؛
🔹اینکه آدم خیال کند جماعت خاصی محور تصمیمگیریاند، کارها را آنها میکنند، انتصابها را آنها میکنند؛ اما وقتی نوبت تقسیم غنایم میشود، خودشان را زاهدانه کنار میکشند و میگویند نخیر، بروید بدهید به مردم، دیدیم و تجربه کردیم که اینطوری نیست؛ منطقاً هم اینگونه نیست.
🔹لذاست که در منطق علوی، نگاه و توجه به عامهی مردم است. گروههای خاص و قشرهای خاص و جماعتهایی که اسم خاص و عنوان خاصی پیدا میکنند و برای خودشان تشخص خاصی بهدست میآورند، مورد اعتبار نیستند؛ نه اینکه باید به اینها ظلم شود؛ نه، اینها هم مثل بقیهی مردم تشخصی ندارند؛ از نظر اسلام تعینی ندارند؛ لذا میگوید: «و اجمعها لرضی الرعیة»؛ باید رضایت عامهی مردم جلب شود.
🔹بعد حضرت استدلالی دارد که خیلی عجیب و جالب است. میفرماید: «فان سخط العامة یجحف برضی الخاصة»؛ ملاک و مناط و معیار و میزان کار، رضایت و عدم رضایت عامهی مردم است. چرا؟
🔹 چون اگر عامهی مردم نارضایی داشته باشند، رضایت و خشنودی گروههای خاص از تو بکلی پامال میشود و از بین میرود.
🔹ای بسا جماعتی به اسم روشنفکر و نخبگان سیاسی، طرفدار حکومت و حاکمی هستند، اما عامهی مردم ناراضی اند؛ این نارضایىِ عمومىِ مردم، خشنودی و رضایت آن جماعت ویژه را لگدمال میکند و از بین میبرد؛ کمااینکه دیدیم همین کار را کردند. عکس این هم صادق است؛ «و انّ سخط الخاصة یغتفر مع رضی العامة»؛
🔹اما اگر مردم را راضی کردی و رضایت عمومی را به دست آوردی، سَخَط و ناخشنودی گروههای خاص قابل بخشش است؛ یعنی خیلی اهمیتی ندارد و خیلی تأثیری نمی گذارد؛ بنابراین بروید سراغ راضی کردن عموم مردم.
🔹آن وقت حضرت نگاه حکیمانهیی دارد. ما هم در همین مدتهایی که دستمان توی کار بوده، این را واقعاً دیدیم، لمس کردیم. «و لیس احد من الرعیة اثقل علی الوالی مؤونة فی الرخاء، و اقل معونة له فی البلاء، و اکره للانصاف، و اسأل بالالحاف، و اقل شکوا عند الاعطاء، و ابطا عذرا عند المنع، و اضعف صبرا عند ملمات الدهر من اهل الخاصة»؛
🔹گروههای خاص در همهجا مایهی اذیتند؛
❗️اولاً در وقت رخاء و آسایش و فراوانی، مؤونهشان بر والی از همه بیشتر است؛ توقعاتشان زیاد است؛ فلان چیز را به ما بدهید، فلان امکان را به ما بدهید. هنگام آسایش و راحتی کشور و دولت، که امنیت است و جنگی نیست و مشکلی نیست، بیشترین هزینه را بر حکومت غالباً همین گروههای خاص دارند. ما روی ضعف خودمان میگوییم غالباً، اما حضرت نه، بهطور مطلق حکم کلی صادر میکنند:
🔹«و اقلّ معونة له فی البلاء»؛ در سختیها کمترین مقدارِ کمک را اینها میکنند. مثلاً اگر جنگی پیش میآید، ناامنییی پیش میآید، دشمنی حمله میکند، از این گروههای خاص هیچ خبری نیست؛ کمتر در میدان هستند. «و اکره للانصاف»؛ از همه نسبت به انصاف، ناخشنودتر و کارهترند؛ از انصاف و عدل و مساوات، بیشتر از همه، اینها بدشان میآید.
🔹«و اسأل بالالحاف»؛ از همه مصرتر در درخواست، اینهایند. البته مردم معمولی هم نامه مینویسند و چیزی را درخواست میکنند؛ یکوقت انسان امکان دارد، اجابت میکند؛ یک وقت هم اجابت نمیکند؛ دیگر دفعهی دوم و سومی ندارد. اما گروههای خاص - اینهایی که جزو ویژهخواران سیاسی و اقتصادیاند - اگر چیزی میخواهند، مثل کنه میچسبند. الحاف، یعنی الحاح و اصرار. ول نمیکنند تا بالاخره یک چیزی بکنند و ببرند.
#حکیم_انقلاب ۱۳۸۴/۰۷/۱۷
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰لیست انتخاباتی جریان اصولگرا (جناح راست) در انتخابات مجلس ششم.
زمستان 1378
🔹این لیست با شکستی سنگین در انتخابات مواجه شد و از ورود به مجلس ناکام ماند. تنها دو نفر از این لیست؛ مرحوم هاشمی رفسنجانی و دکتر حدادعادل توانستند وارد مجلس شوند. که هاشمی از ورود به مجلس اعراض کرد و انصراف داد.
👌 نکته 1: حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری، رئیس مجلس چهارم و پنجم، پس از ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری هفتم در دوم خرداد 1376، دیگر در هیچ انتخاباتی نامزد نشد! لذا جای او در این لیست خالی بود.
👌 نکته: 2 روزگاری چه افرادی در کنار یکدیگر و در لیستی واحد قرار داشتند!!!
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰 گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با عبدالرضا داوری
*آقای داوری! اخیراً خبری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه احمدی نژاد در مدرسه مدیریت ایرانی سخنرانی کرده، اطلاعاتی از این نشست و این مدرسه دارید؟
مدرسه مدیریت ایرانی از طرف دفتر خود احمدی نژاد اداره می شود و جای مستقلی نیست. به عبارت دیگر او به واسطه مدرسه مدیریت ایرانی فضایی را فراهم کرده که افراد با دفتر او در آنجا حضور پیدا کنند و احمدی نژاد در آنجا درباره موضوعاتی که مدنظرش است، سخنرانی می کند، بنابراین مدرسه مدیریت ایرانی موردی خارج از مجموعه احمدی نژاد نیست و فکر می کنم تا الان حداقل ۳، ۴ دوره این مدرسه را برگزار کردند.
*در زمان ریاست جمهوری خودش مدرسه مدیریت ایرانی را راه اندازی کرد؟
خیر، فکر می کنم احمدی نژاد مدرسه مدیریت ایرانی را از سال ۱۴۰۰ به بعد راه اندازی کرده است. یک مکانی است که احمدی نژاد از طریق آن ایده هایش را مطرح می کند یعنی مدرسه مدیریت ایرانی یک نهاد مستقل نیست بلکه احمدی نژاد تابلویی درست کرده که به واسطه آن نظراتش را اعلام کند و این مدرسه در دفتر احمدی نژاد است یعنی در همان سالن دفتر احمدی نژاد برگزار می شود.
* چه هدفی را دنبال می کند؟ مثلا به دنبال کادرسازی است؟
یکی از خلأهایی که احمدی نژاد در دولتش داشت این بود که نتوانست یک شبکه اندیشمند و گفتمان ساز را برای خودش ایجاد کند و الان با طرح مدرسه مدیریت ایرانی به دنبال این است که جمعی از نیروها را تربیت کند. منتها اشتباه احمدی نژاد این است که نمی داند روند گفتمان سازی ها به صورت طبیعی شکل می گیرد و به این ترتیب نیست که فرد مدرسه ای ایجاد کند.
نگاه احمدی نژاد در اینجا مانند نگاه مرحوم مصباح است چراکه او هم دوره های ولایت، بصیرت و این موارد را برگزار می کرد، لذا مدرسه مدیریت ایرانی احمدی نژاد مدل فعالیت هایی است که مرحوم مصباح انجام می داد. اصل صحبت بنده این است که چون احمدی نژاد با فضای روشنفکری و گفتمانی آشنا نیست، الگوبرداری می کند.
افشای منبع مالی «مدرسه احمدی نژاد» از زبان عبدالرضا داوری/ احمدی نژاد در حال تربیت نیرو و گفتمان سازی در مدرسه مدیریت ایرانی است!
پارادایم ذهنی و مدل رفتاری احمدی نژاد دقیقا مدل تشکیلات مصباح و جبهه پایداری است
آقای مصباح فعالیت های سیاسی خود را سال ۱۳۷۶ در جلسه بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت شروع کرد. یعنی احمدی نژاد و همفکرانش در سال ۱۳۷۶ که خاتمی در انتخابات پیروز شد، جمعی را منسجم کردند و همگی پیش آقای مصباح رفتند و او را به صحنه سیاست آوردند. اگر به فعالیت های مرحوم مصباح یزدی قبل از سال ۷۶ توجه کنید، او هیچ سبقه سیاسی ندارد. شاید محتوای صبحت های امروز احمدی نژاد با تفکرات مصباح همخوانی نداشته باشد اما پارادایم ذهن و مدل رفتار دقیقاً همان مدل تشکیلات مصباح و جبهه پایداری است.
در مورد اطرافیان سیدمحمد خاتمی روند به این ترتیب بوده که گفتمانی حول محوری مانند آزادی بوده بعد این گفتمان توانسته از بخش های مختلف جامعه اعم از جنبش دانشجویی، زنان، جوانان و اساتید دانشگاه عضو و سمپاد گرفته است، لذا روند به این ترتیب نیست که خاتمی مدرسه ای در آنجا گذاشته باشد و آقایان هادی خانیکی و محمد قوچانی را در آنجا تربیت کرده باشد و بعد آنها به داخل جامعه بروند، خیر دقیقاً برعکس است، یعنی گفتمانی در جامعه وجود دارد که به تدریج نیروهای خودش را پیدا می کند.
نگاه احمدی نژاد به عرصه گفتمان مکانیکی است و دقیقاً مدلی که مصباح دنبال می کرد را دنبال می کند و تصور می کند از این طریق می تواند گفتمان سازی کند اما به دلیل همین نگاهی که به عرصه گفتمان دارد از سال ۹۹ تا الان نتوانسته به موفقیت دست پیدا کند. در این ۱۱ سال گذشته بارها از این قبیل جلسات تشکیل شده اما عملاً هیچ نمود اجتماعی نداشته است.
*منبع هزینه هایی که احمدی نژاد برای کادرسازی انجام می دهد، کجاست؟
بقایی با فساد مالی گسترده محکوم شد و همین الان هم هر چند زندان نیست اما دوره محکومیت خودش را سپری می کند، او فقط در یک فقره ۳ و نیم میلیون یورو از پول هایی که برای نیروهای حاضر در منطقه و قدس نزد رئیس جمهور را اختلاس کرده و براساس آنچه در حکم دادگاه آمده بقایی آن پول ها را در اختیار خودش قرار داده که آثار آن پول ها هنوز پابرجا است یعنی منابع مالی اصلی این طیف همان مبالغ است.
اگر مبالغ فسادهای مالی بقایی در دوره زمانی که معاون اجرایی دفتر رئیس جمهور بودند را جمع کنید، مبالغ قابل توجهی می شوند، لذا آن منابع فساد از دولت دهم هزینه همین برنامه ها نظیر مدرسه مدیریت ایرانی در دفتر احمدی نژاد شد.
*یعنی بقایی بعد از محکومیت اموال را عودت نداده است؟
خیر، بقایی جریمه شد اما هنوز چیزی پس نداده است.
https://www.khabaronline.ir/news/2012332
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
15.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 اظهارات فائزه هاشمی در تحلیل دوران آقای رئیسی و رقابت های سیاسی انتخابات 1403 و انتخاب آقای پزشکیان
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰 حواشی بیل زنی!
🔹عطاء الله مهاجرانی:
برخی کارها نمادین است. نه اینکه رئیس جمهور بیل زدن را به عنوان بخشی از کار انجام می دهد. مثل درخت نشاندن. ایشان وقتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بود، با همین شیوه صدها خانه بهداشت در آذربایجان شرقی ساخت. کاری که در هیچ استانی اتفاق نیفتاده بود.
در دنیا هم چنین نمونه هایی می بینیم.
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
احزابسیاسیمعاصرایران (pdfsiasi@).pdf
6.53M
📔 دانلود کتاب " احزاب سیاسی معاصر ایران چالشها ، دست آوردها ؟ "
✍️ نویسنده: نصرالله نجات بخش
#کتابخانه
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰 ماجرای انتخاب ناطق نوری به عنوان وزیر کشور
🔹حجتالاسلام علیاکبر ناطق نوری در خاطرات خود که در گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده است درباره انتخابش از سوی میرحسین موسوی بهعنوان وزیر کشور میگوید:
❗️آقاي موسوي از من هم براي همكاري دعوت كردند و طي تماسي گفتند: «به نخستوزیری بیا، کارتان دارم.» به نخستوزيري رفتم. ايشان گفتند: «آقاي نیکروش استعفا داده، ميخواهم شما را بهعنوان وزير كشور به مجلس معرفي كنم.» به ايشان گفتم: «هيچ موقع بنده به دنبال مسئوليت نبودم، بلكه مسئوليت به سراغم آمده، يا ديگران مسئوليتي را بر گردنم انداختهاند. از جمله اينكه ثبتنام در انتخابات مجلس اول نیز با دعوت شهید باهنر انجام گرفت.» سپس گفتم: «بنده در خدمت نظام هستم اگر از من کاری ساخته است، حاضر هستم انجام دهم.»
در پذيرش اين مسئوليت با آقاي هاشمي رفسنجاني نيز مشورت كردم و گفتم: «آقاي موسوي از من خواسته است كه وزارت كشور را قبول كنم. درحالیکه من هيچ سابقه فرمانداری و استانداری و یا وزارت ندارم.» آقاي هاشمي فرمودند: «مگر بنده سابقه وزارت کشوری داشتم که مسئولیت آن را در یک دوره در دولت موقت پذیرفتم.» درهرصورت آقاي مهندس موسوي به طور رسمي مرا براي وزارت كشور و دكتر ولايتي را براي وزارت امور خارجه به مجلس معرفي كرد. نمايندگان مجلس هم پس از بحثهاي موافق و مخالف، رأی خوبی به من دادند كه باتوجهبه شرايط آن وقت، تعداد آراي مثبت، ممتنع و كبود، رأي خيلي بالايي بود...
جنجال بر سر تغيير ساختمان وزارت كشور
یکی از اقدامات علیاکبر ناطق نوری در وزارت کشور تغییر ساختمان این وزارتخانه از پارکشهر به ساختمان کنونی آن در میدان فاطمی بود که با حرف و حدیثهای فراوان همراه شد. او در این باره میگوید:
مدتي كه وزارت كشور در ساختمان شهرداري فعلي در خيابان بهشت بود، احساس كردم كه بسيار جاي ناامني است، زيرا ممكن بود از داخل پاركشهر و از لابهلاي درختها، هر لحظه مورد حمله واقع شود. در آن شرايط، وزارت كشور عراق منفجر شده بود و احتمال ميرفت عراقيها بخواهند اقدام تلافيجويانه بكنند و وزارت كشور را مورد حمله قرار بدهند. نکتة دوم اينكه وزارت كشور جنب پزشكي قانوني بود و هر روز جنازههاي زيادي به آنجا ميآوردند. ممكن بود در يك جنازه، تيانتي جاسازي كنند و به بهانة تشييعجنازه، وزارت كشور را هدف قرار دهند و بگويند مركز امنيت كشور را منفجر كردند و عمليات انتحاري انجام دادهاند و اين لطمه سياسي و حيثيتي براي نظام داشت.
به آقای «نبی حبیبی» شهردار وقت تهران، گفتم که ساختمان فعلی وزارت کشور كه قبلاً مال حزب رستاخيز و آن موقع در اختيار شهرداري بود را در اختيار وزارت كشور قرار بدهند. چون در جاي مناسبي قرار داشت و داراي امكانات كافي براي استقرار وزارت كشور بود. ايشان پذيرفتند، ولي همکارانشان قبول نميكردند و مقاومتهايي صورت گرفت، وقتي ما فشار آورديم و وزارت كشور را به مقر فعلي آن در خيابان دكتر فاطمي منتقل كرديم، در روزنامهها عليه من مقاله نوشتند و بيان كردند كه وزير كشور خانهاش اينقدر بزرگ است كه هليكوپتر در آن مينشيند، چون روي ساختمان فعلي وزارت كشور هليكوپتر نيز ميتواند بنشيند و وزير كشور ميخواهد با هليكوپتر از منزلش به وزارتخانه برود.
دوستان در وزارت كشور ميگفتند خيلي بد شده است. گفتم اصلاً جواب ندهيد بهجای جوابدادن كمك كنيد هرچه سريعتر مستقر شويم، تا اينكه «آقا» كه آن موقع رئيسجمهور بود باحالت خاصي به من گفت: «آقاي ناطق از پایینشهر ميخواهيد به بالاي شهر برويد؟» گفتم: «اگر حضرتعالي اجازه بدهيد. ميگويم چرا ميخواهيم به بالا برويم. اگر ما ١٠ تا گردان نيرو هم تجهيز كنيم نميتوانيم ساختمان وزارت كشور را حفاظت كنيم، چون ممكن است از لابهلاي درختهاي پاركشهر هر لحظه بهسوی وزارت كشور آر. پي. جي شليك شود و دوم اينكه با آمبولانس به بهانه آوردن جنازه، عمليات انتحاري انجام بدهند. وزارت كشور عراق را همينطوري منفجر كردند و اگر چنين اتفاقي براي ما بیفتد حیثیت نظام را لکهدار میکند.» تا اين مطلب را گفتم آقا زد روي شانهام و فرمود: «خطر جدی است. زودتر بروید مستقر شوید.» لذا هماكنون ساختمان فعلي وزارت كشور يك جاي آبرومند و مناسبي است و اين به نفع نظام است.
📍 منبع: خاطرات حجتالاسلاموالمسلمین علیاکبر ناطق نوری، جلد دوم. مرکز اسناد انقلاب اسلامی
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰 یاران رضاخان
🔹 «یحیی دولتآبادی»، سیاستمدار معروف دوره قاجار و پهلوی اول، در جلد چهارم خاطرات خود که با عنوان «حیات یحیی» به چاپ رسیده است، از هیأت مشاوران 8 نفره «رضاخان سردارسپه»، پیش از رسیدن وی به سلطنت، یاد کرده است. این هیأت که در آن برخی از نخبگان سیاسی آن روزگار حضور داشتند، کار ارائه مشاوره به رضاخان را برعهده داشت. طبق روایت دولتآبادی، اعضای این هیأت عبارت بودند از: «محمدعلی فروغی»، «سیدحسن تقیزاده»،«حسین علاء»، «محمد مصدقالسلطنه»، «یحیی دولتآبادی»، «میرزا حسن مستوفیالممالک»، «مخبرالدوله هدایت» و «میرزا حسن مشیرالدوله».
🔹 افرادی که در زمره یاران رضاخان و بعدها رضاشاه قرار گرفتند، محدود به هیأت 8 نفره نبود. شخصیتهای سیاسی و اجتماعی متعدد، بر مبنای عوامل و دلایل خاص خودشان، در برهههای مختلف زمانی، به حمایت از پهلوی اول پرداختند. افرادی که هر کدام، فرجامی متفاوت پیدا کردند. تعدادی مانند «علیاکبر داور»، «محمدولی اسدی» و «عبدالحسین تیمورتاش»، طعم تلخ را چشیدند؛ گروهی همچون «محمدعلی فروغی» خانهنشین شدند و برخی دیگر، مانند «سیدحسن تقیزاده» و «محمدحسین آیرم»، با زیرکی، فرار را بر قرار ترجیح دادند و در این میان، افرادی مانند «مستوفی الممالک» و «مخبرالسلطنه» نیز توانستند سر سالم به گور ببرند!
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right
🔰 جدول آرای منتخبان شورای شهر تهران
▪️دوره چهارم ▪️دوره پنجم ▪️دوره ششم
🛎 اوضاع «چپ و راست سیاست» را اینجا👇👇👇 دنبال کنید:
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌳@left_right