🔰 نگرانی پیامبر (ص) برای امت
📒 گزیده بیانات حجتالاسلام و المسلمین علوی
🔹 یکی از مهمترین راههای رسیدن به سعادت، مطالعه زندگی انسانهای بزرگ است؛ به خصوص وقتی این افراد از حد عادی بشر فراتر میروند و با عالم غیب ارتباط پیدا میکنند. اهمیت مطالعه زندگی این افراد بیشتر میشود.
🔸 مطالعه زندگی پیامبر(ص) در شرع و در آیات قرآن کریم مورد تاکید است. «لکم فی رسول الله اسوه حسنه»؛ یک مسلمان به عنوان یک وظیفه عقلی و شرعی، نمیتواند بدون مطالعه زندگی پیامبر به کمال و سعادت برسد.
🔹 حتی افراد غیر مسلمان، زندگی پیامبر(ص) را به عنوان یک نمونه و فرد موفق که بنیانگذار مطالب اجتماعی بوده است مطالعه میکنند. علت همه بیچارگیهای ما این است که با وجود این شخصیتهای ارزشمند، دنبال الگوهای دیگر هستیم.
🔸 منظور از مطالعه، بررسی تاریخی نیست. مطالعه عمیق، پیدا کردن سیره پیامبر(ص) است.
🔹 پیامبر(ص) توصیههای کلی درباره مسائل مختلف فرمودهاند که باید دنبال و عمل بشود؛ همچنین درباره تاریخ بعد خودشان نیز توصیههایی کردند.
🔸 یک انسان فهمیده و یک مدیر موفق، باید برای بعد از خودش برنامه داشته باشد تا برای کسانی که در این حوزه عمل میکنند، تاثیرگذار باشد. وصیت نامه یکی از برنامههای واجب اسلام در راستای همین امر است.
🔹 اتصال امام با امت یک ارتباط قلبی و عمیق است. همه والدین نسبت به فرزندان خود مهرباناند، امام خودش را به والد شفیق تعبیر کرده است. در تاریخ زندگی پیامبر (ص)، غیر از گریه به خاطر خوف الهی، همه نگرانیها و گریهها از آینده امت است.
📜 «طه مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى»
این نگرانیها برای امت تا حدی پیش رفت که به پیامبر(ص) گفتند کافی است، در حالی است که انبیای دیگر به صبر و تحمل و مدارای بیشتری تشویق شدند.
🔸 حضرت نوح(ع) امتش را نفرین کرد، ولی سه بار درخواست مدارای بیشتر از طرف خدا آمد؛ پیامبر اسلام(ص) از همه بیشتر آزار دیدند، ولی امت خود را نفرین نکردند. حرص پیامبر(ص) به هدایت و رأفت و شفقت زیاد تا جایی رسید که به رحمة للعالمین لقب گرفتند.
📅 ۲۳ مهر ۱۳۹۹
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #پرسش_پاسخ
🔰 موضوع: رفاقت با خدا
🔻 پرسش:
چیکار کنیم با خدا رفیق شویم؟
🔹 انسان دوبار عاشق نمی شود...
شماره ۴۴
#نمایه_صوتی
#اخلاقی
#معرفتی
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
🔰 نگرانی پیامبر (ص) برای امت
📒 گزیده بیانات حجتالاسلام و المسلمین علوی
🔹 شخصیت پیامبر(ص) به گونهای بود که از ریزترین مسائل اغماص نکردهاند و هر آنچه که لازم بود را بیان کردند. حضرت برای غیبت کوتاه خودشان در مدینه، تدبیر اندیشیدند و جانشین تعیین کردند. چنین فرد بزرگی ممکن نیست برای موقعیت بعد از خودش، تدبیری نیاندیشیده باشند.
🔸 حضرت نسبت به زمان بعد از خودشان نگران بودند:
1⃣ اقتضائات طبیعی:
🔻 شکل گیری تازه اسلام در جامعه
🔹 مردم تازه اسلام آورده بودند. در روز غدیر یکی از مسائلی که پیامبر (ص) نسبت به آن اظهار نگرانی کردند این بود که مردم ایشان را بعد از معرفی امیرالمومنین انکار کنند.
2⃣ جریان استکبار و منافقین
📜 «إنّ أخوَفَ ما أخافُ علَیکم بَعدی کلُّ مُنافِقٍ عَلیمِ اللِّسانِ»
🔻 بیشترین ترس من برای شما پس از خودم، ترس از منافقان زبان باز است
🔸 جریان نفاق بر ثروت مسلط بودند و با زر و زور و تزویر مردم را گمراه می کردند.
3⃣ علم و اخبار غیبی
📜 لَیأتِینَّ علی اُمَّتِی ما أتی علی بَنی إسرائیلَ حَذوَ النَّعلِ بالنَّعلِ... إنّ بنی إسرائیلَ تَفَرَّقَت علی ثِنتَینِ و سَبعینَ مِلَّةً، و تَفتَرِقُ اُمَّتی علی ثلاثٍ و سَبعینَ مِلَّةً کلُّهُم فی النارِ إلاّ واحِدَةً
🔻 آنچه به سر بنی اسرائیل آمد، مو به مو بر سر امت من نیز خواهد آمد... بنی اسرائیل هفتاد و دو ملت شدند و امت من نیز بزودی هفتاد و سه ملت خواهند شد، که بجز یک ملت (فرقه)، همه در آتش هستند.
🔹 جامعه وقتی بزرگ خود را از دست بدهد، منحرف می شود، طبیعی است که حضرت رسول(ص) نگران فردای خود باشند.
📅 ۲۴ مهر ۱۳۹۹
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #فایل_صوتی
🔹 جلسه شرح حدیث کتاب مواعظ العددیه
🔻 حدیث ۳۹۴۹
📅 ۳۰ مهر ماه ۱۳۹۹
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
امام حسن عسکری علیه السلام: ((کَفاکَ أدبا تَجنُّبُکَ ما تَکرهُ مِن غَیرکَ ))
در مقام ادب همین بس که آنچه برای دیگران نمی پسندی، خود از آن دوری کنی.
مسند الامام العسکری | ص ۲۸۸
شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام) را خدمت حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) و شیعیان ایشان تسلیت عرض می کنیم.
🌐 lesansedgh.ir
🆔 @lesansedgh_ir
🔰 نگرانی پیامبر از امت بعد خود
📒 گزیده بیانات حجتالاسلام و المسلمین علوی
نگرانی ها درباره خواص مسلمانان
📜 «انّی لا اَتَخَوَّفُ علی اُمّتی مؤمناً و لا مشرکاً، فامّا المؤمنُ فَیَحْجُزُهُ ایمانُهُ و اما المشرکُ فَیَقْمَعُهُ کُفْرُهُ، ولکن اَتَخَوَّفُ علیکم منافقاً عَلیمَ اللسان، یقولُ ما تَعْرِفُونَ و یَعملُ ما تُنْکِرُون»
🔻 من هرگز بر امتم از سوی مؤمن و مشرک بیمناک نیستم؛ مؤمن را ایمانش باز میدارد و مشرک را کفرش ریشه کن میسازد. لیکن نگرانی و بیم من بر شما از سوی منافق زبانباز است که میگوید آنچه را میشناسید و عمل میکند آنگونه را نمیشناسید.
🔸 از نگرانیهای مهم پیامبر(ص) درباره امت، نگرانی از حضور منافقان است؛ کسی که وجهه دینی دارد و با قرآن و اسلام حرف میزند؛ ولی برای رسیدن به مقاصد خودشان عمل میکنند.
🔹 راه شناخت منافق این است که مردم درد دین داشته باشند.
نگرانیها درباره عموم
📜 « أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ اثْنَانِ اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ فَأَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَيُنْسِي الْآخِرَةَ »
🔻 اى مردم، ترسناكترين چيزى كه بر شما میترسم، دو چيز است: يكى پيروى هواى نفس، و ديگرى بیمرز بودن آرزو. اما پيروى هواى نفس، انسان را از حق باز میدارد و بیمرز بودن آرزو آخرت را از ياد میبرد.
🔸 انسان بالاخره هوسها و آرزوهایی دارد، اگر آنها را دنبال کند، غفلت محض انسان را میگیرد. تبعیت کردن از هوای نفس کاری میکند که دیگر حق مشخص نشود.
🔹 کسی که درگیر آرزوها شد، آخرت را فراموش میکند. فراموش کردن آخرت یعنی کم عقل شدن و آینده نگری نکردن.
🔵 راه حل عمومی در عصر غیبت و عدم حضور پیامبر:
📜 «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی»
🔻 میان شما دو چیز سنگین و گرانبها مىگذارم، اگر بدان چنگ زنید، هرگز پس از من گمراه نشوید: قرآن و من أهل بیتم.
🔹 پیامبر نگران آینده امت بودند، خودشان فرمودند اگر به این دو چنگ بزنید گمراه نخواهید شد.
🔵 معنای تمسک
🔸 تمسک فقط احترام یا صرف قبول و باور نیست. تمسک به معنای اخذ و اعتصام است؛ یعنی درست کردن خود و کسب عصمت. عمل درست را از قرآن و عترت بگیر و خود را اصلاح کن. ملازم بودن و همراهی کردن، معنای واقعی تمسک است.
🔹 قرآن باید کتاب قانون، فصل الخطاب، کتاب هدایت، منبع رجوع علوم انسانی، معارف، زندگی و اصول و مبانی ما باشد. اگر اینطور شود، قرآن میوه عصمت به افراد میدهد؛ یعنی فرد را از هرچه ناگوار و نادرست است، حفظ میکند. فهم درست قرآن و تأویلات و تطبیقات آن، به دست اهل بیت پیامبر است.
📅 ۲۵ مهر ۱۳۹۹
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #فایل_صوتی
🔹 جلسه شرح حدیث کتاب مواعظ العددیه
🔻 ادامه حدیث ۳۹۴۹
📅 ۱ آبان ماه ۱۳۹۹
🕌 مسجد جامع صفا
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
🔰 آثار محبت اهل بیت (ع)
📒 گزیده بیانات حجتالاسلام و المسلمین علوی در جلسه حدیث خوانی مواعظ العددیة
📁 حدیث ۳۹۴۹- قسمت اول
🔹 محبت، اهمیت بالایی در سلوک و تقرب به خدا دارد. علاقه به شیء، اگر در راستای خدا باشد، در تقرب انسان به خدا خیلی تاثیر گذار است.
📜 رسول اللّه(ص) میفرمایند: «کسی که خداوند به او محبت امامان اهل بیت مرا بدهد، به خیر دنیا و آخرت رسیده است. و کسی شک نکند که او در بهشت است. در محبت اهل بیت من بیست امتیاز وجود دارد»
🔸 خیر بالاترین چیزی است که ما در دنیا و آخرت دنبال آن هستیم. خیر دنیوی به معنای پست و مقام نیست، ممکن است نعمتی به شما برسد، ولی به خیر شما نباشد. شما نمیدانید کدام نعمت برای شما خیر است و کدام نیست. در مسیر محبت اهل بیت(ع)، هرچه برای مومن پیش بیاید، برای او خیر است.
🔵 ده امتیاز در دنیا:
1⃣ فَالزُّهدُ
🔻 زهد
🔹زهد به این معناست که انسان از وابستگی مذموم به دنیا و حب دنیا رها میشود. ریشه همه بدیها و خطاها در حب دنیاست. زهد به معنای درگیر نشدن با دنیا و عبور از شر دنیا است.
محبت اهل بیت(ع)، انسان را زاهد میکند و از علائمش این است که مانند اهل دنیا حرص و طمع ندارد.
2⃣ لحِرصُ عَلَى العَمَلِ
🔻 علاقه به عمل
🔸 شدیدا مشتاق به کار است و حرص عمل برای خدا دارد. مثل یک جوان با نشاط، حریص بر نیکوکاری است.
3⃣ وَ الوَرَعُ فِي الدّينِ
🔻 پرهیزکاری در دین
🔹 اگر ایمان با تقوا و ورع همراه شد، به اخلاص میرسد. از علامت حب اهل بیت(ع) همین تقواست. وقتی کسی از شهوات منفی دنیا آزاد شد، عملا روح معنویت درونش بیدار میشود و ورع دینی پیدا میکند. اگر کسی در محبت اهل بیت(ع) صادق باشد، سریعا در او حالت مراقبت و مواظبت پیدا میشود.
📅 ۳۰ مهر ۱۳۹۹
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بهترین راه ارتباط با امام زمان (عج)
#امام_زمان
#معنویت
#نمایه_تصویری
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir
🔰 آثار محبت اهل بیت(ع)
📒 گزیده بیانات حجتالاسلام و المسلمین علوی در جلسه حدیث خوانی مواعظ العددیة
📁 حدیث ۳۹۴۹- قسمت دوم
4⃣ وَ الرَّغبَةُ فِي العِبادَةِ
🔻 تمایل به عبادت
🔸 یکی از بلاهایی که خدا با آن انسانها را تنبیه میکند، کسالت در عبادت است. اگر انسان از دل خوشیهای دنیایی رها شود، به عبادات رغبت پیدا کرده و به نسبت به انجام اعمال صالح حریص میشود.
5⃣ وَ التَّوبَةُ قَبلَ المَوتِ
🔻 توبه قبل از مرگ
🔹 یعنی اعمال قبل از مرگش را جبران میکند، حتی اگر علاقه به بدی داشته باشد، قبل از مرگ، او را از این علاقه جدا میکنند.
6⃣ وَ النَّشاطُ في قِيامِ اللَّيلِ
🔻 نشاط و سرحالی در نماز شب
7⃣ وَ اليَأسُ مِمّا في أيدِي النّاسِ
🔻 بی اعتنایی به مال مردم
🔸 اگر کسی فهمید که امور به دست خداست و واسطه هم امیرالمومنین(ع) است، دیگر به آنچه که در اختیار مردم است، طمع و اعتنایی ندارد.
این بی رغبتی دو معنا دارد:
🔹 معنای اول این است که مردم غالبا درگیر امور ناچیز و دنیوی هستند، این افراد دیگر توجهی به اموری که مردم دنبال میکنند، ندارند به عبارت دیگر زاهد میشوند.
🔸 معنای دوم، معنای توحیدی است؛ فرد میفهمد که هرچه که میخواهد خدا باید بدهد و از دست مردم کاری برنمیآید.
8⃣ وَ الحِفظُ لِأَمرِ اللّه و نَهيِهِ
🔻 محافظت از امر و نهی خداوند متعال
🔹 مراقبت از ولایت اهل بیت(ع)، در طول ولایت خداست، اگر کسی از طاغوت آزاد شد، تحت ولایت الهی قرار میگیرد و همه وجودش امر و نهی الهی میشود.
9⃣ وَ التّاسِعَةُ بُغضُ الدُّنيا
🔻 نفرت از دنیا
🔸 نه تنها نسبت به دنیا بیرغبت است؛ بلکه نسبت به دنیای ملعونه بغض پیدا میکند. بغض از جنبه ملعونه دنیا، عملا حب و محبت الهی است.
🔟 وَ العاشِرَةُ السَّخاءُ
🔻 سخاوت
🔹 چون به دایره ولایت الهی رسیده، از همه این امور خودش را آزاد کرده است، سخاوتمند میشود.
📅 ۳۰ مهر ۱۳۹۹
🌐 Lesansedgh.ir
🆔 @Lesansedgh_ir