eitaa logo
لسان صدق
2.9هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
392 ویدیو
24 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی سایت لسان صدق : lesansedgh.ir ارتباط با ادمین : @lesan_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ حب دنیا ... #آداب_الصلاه #عکس_نوشته #رمضان 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🌷🌷🌷 عید سعید فطر بر همه ی مسلمانان جهان مبارک باد . 💐💐💐 #عید_سعید_فطر 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ خلاصه سخرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در شب ۲۳ ماه مبارک رمضان - قسمت اول : ⭕️ موضوع : شرط پذیرفته شدن اعمال و عامل نجات انسان ❇️ بخش سوم : 🔸 «یا أیّها النّاس انّا خلقناکم من ذکرٍ و اُنثی و جعلنا شعوباً و قبایل لتعارفوا إنّ أکرمکم عند الله أتقیکم» 🔸بشر موجودی ممتاز است، رشد و تکامل در نهاد بشر است و همه دنیا دنبال تعالی است؛ اگر چه در تعریف تعالی اختلاف وجود دارد. 🔸فلسفه هدایت الهی این است که انسان ها در پاسخ به این سوال‌های اصلی اشتباه نکنند، سوالاتی از قبیل این که راه را چگونه باید رفت؟ 🔸روایات راه سعادت را ورع معرفی کرده است. اصلی ترین پایه تکامل انسان، تقوا و پرهیز است. شان اجتماعی جامعه دینی با ورع تنظیم می شود. در جامعه دینی برای آدم بی تقوا منصبی در نظر گرفته نشده است، یعنی اصل انسانیت او رد شده است. اگر کسی عادل نباشد، از جایگاه های اجتماعی که در دین تعریف شده است، محروم است؛ از قضاوت و امام جماعت بودن گرفته تا مسئله دوستی. اگر می خواهید همراه انتخاب کنید، کسی را انتخاب کنید که عادل باشد. 🔸 معنای عدالت این است که انسان در مواجه با مسائلی که خدا آن ها را دوست ندارد، ترمز نفسانی داشته باشد. مهمترین عامل رشد معنویت، تقوا است. عمل هر چه قدر هم که کم باشد، اگر با ورع همراه باشد، انسان را بالا می برد. اما اگر عمل زیاد باشد، ولی انسان تقوا نداشته باشد، آدم هیچ محصولی برداشت نخواهد کرد. آدمی که پرهیز و مراقبت نداشته باشد، در نامه اعمالش هیچ چیز برایش نمی ماند. 🔸در روایتی قدسی خداوند متعال خطاب به حضرت عیسی (ع) چند طایفه را مدح می کند تا می رسد به پرهیزگاران، حضرت عیسی (ع) می پرسد به آن ها چه می دهی؟ خداوند جواب می دهد: « فردای قیامت پرونده شان را ورق نمی‌زنم. چون که خودشان مراقب اعمال خود بوده‌اند.» اثرات دیگری برای تقوا در روایات شمرده شده است: عزت و جلال، عظمت و ... اگر می خواهید از هر کاری نتیجه بگیرید، تقوا داشته باشید. 🔸اگر رفتار های خلاف عرف را انجام دهیم خجالت می کشیم. زشتی های عرفی را می فهمیم، اما زشتی های دینی را نمی فهمیم. دروغ بگوییم خجالت نمی کشیم! 🔸در روایت تصریح شده است که اگر می خواهید از ولایت و محبت اهل بیت (ع) اثری بگیرید، با ورع به این امر برسید. درجات به ورع است. همه شما به سبب حب اهل بیت (ع) اهل بهشت خواهید شد، ولی در درجات خود را به تلاش وا دارید. در روایت دیگری آمده است که: «جز اهل ورع به ولایت اهل بیت (ع) نائل نمی شوند.» 🔸معنای ورع اجمالا همین خویشتن داری و پرهیز است. اگر بیمار بخواهد سلامتی خود را به دست آورد، بیشتر از دارو به پرهیز نیاز دارد. در سلوک معنوی هم بزرگان همین توصیه را می کنند؛ آن چیزی که رضایت خدا در آن نیست را کنار بگذاری . 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ خلاصه سخرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در شب ۲۳ ماه مبارک رمضان - قسمت دوم : ⭕️ موضوع : شرط پذیرفته شدن اعمال و عامل نجات انسان ❇️ بخش سوم : 🔸 تقوا سه نوع است که یک نوع آن ورع است: -نوع اول تقوای گریز است: تقوایی که فرد در مواجهه با مشکلات فرد دامن خود را جمع می کند و می رود. -نوع دوم تقوا، تقوای ستیز است: این افراد می روند ریشه فساد را برمی‌چیند. -نوع سوم که بهترین نوع تقوا در جامعه است همان ورع است. «کن فی الناس و لاتکن معهم: با مردم باش اما آلوده نشو». چون با همه نمی توان مبارزه کرد و از همه هم نمی شود فرار کرد. . ورع یعنی این که در جامعه آلوده حواشی نشد. 🔸بیشترین دام های شیطان در همین نزدیکی ما است، شیطان فساد را آن طور مستقیم دنبال نمی کند که آدم با آن مبارزه کند یا پا به فرار بگذارد! پس باید پرهیز کرد. از افعال بد افراد رو برگرداند. 🔸باید از گناه پرهیز کرد، در درجه اول کبائر و در مرحله بعد از مطلق گناه. بهترین ورع همین پرهیز از محارم خدا است. تقوا مراتبی دارد: -مرتبه اول تقوا، تقوای عوام است و آن پرهیز از حرام می باشد. -در مرتبه بالاتر از تقوا، پرهیز از شبهات است تا از ابتلای به حرام جلوگیری شود. -مرتبه بالاتر ورع اولیاء خدا است که آن ها از مباحات هم پرهیز می کنند. -مرتبه عالیه تقوا که ورع اصفیا است، پرهیز از ما سوی الله است. یعنی فرد نماز شبی نمی خواند که برای خدا نباشد. از هر چیزی که نور خدا در آن ضعیف است پرهیز می کنند. تقوا در نگه داشتن زبان خیلی تاکید شده است. 🔸آن چه که امروز جامعه را بدبخت کرده است، کم شدن ورع در جامعه است. و الا مردم کمتر از قبل نماز نمی خوانند. صدقه هم کمتر از قبل نمی دهند. اما آن چیزی که جلوی اثر گذاری این رفتار ها را می گیرد، بی تقوایی است. 🔸در روایات گفته شده است که انجام بعضی از اعمال مثل بی حیایی باعث بی تقوایی می شود. پشتوانه فطری ورع حیا است. باید انسان به این فهم برسد که این کار زشت است. ورع یک حواس جمعی ناشی از یک رفتار هوشیارانه نیست! ورع یک رفتار فطری است و زمینه اش در انسان های کم حرف پیدا می‌شود. اولین جایی که حیا خودش را نشان می دهد، در حرف زدن است؛ در رویارویی با دیگران و در سخن گفتن با آن‌ها. 🔸از خدا بخواهید که به شما ورع دهد. راه کسب همه فضایل است، دعا است. ورع نعمت بزرگی است که در روایات بسیار مدح شده است و به عنوان ارزشمندترین چیز در اخلاق و اعمال ذکر شده است. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ جهت مشاهده آرشیو کامل متن خلاصه کلاس آداب صلاه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در ماه مبارک رمضان سال ۹۷ به لینک زیر مراجعه کنید : ✅ http://lesansedgh.ir/kholase-97 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ جهت دانلود آرشیو کامل صوتی کلاس آداب صلاه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در ماه مبارک رمضان سال ۹۷ به لینک زیر مراجعه کنید : http://lesansedgh.ir/wp-content/uploads/2018/06/ramezan-97.ziphttp://lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔰آدرس صفحه رسمی " موسسه لسان صدق " دفتر حفظ و نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در اینستاگرام http://instagram.com/lesansedgh_ir 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
☰ [ چند خط از کتاب ] 📖 ⭕️ بسته به این که امر به چه چیزی تعلق پیدا کند، ارزش امر به معروف و نهی از منکر متفاوت خواهد بود؛ امر به واجب باشد یا نهی از حرام. ⭕️ حرام ها دارای یک وزن نیستند. تقبیح یک گناه برای جوانی نورس یا ترویج مستحب، علاوه بر اینکه دارای قیمت یکسان نیستند، اثر وضعی بلند مدت آن ها نیز برابر نخواهد بود. ⭕️ اگر کسی بتواند خدای ناکرده در جامعه، رفتار، بستر یا فضایی را ایجاد نماید که از آن حرام خواری متولد شود و مردم نسبت به حرام خواری بی تفاوت گردند، مسبب یک رفتار جریانی است و با کسی که به صورت نقطه ای به دین ضربه وارد می کند، متفاوت است. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
📣توجه بدینوسیله به اطلاع مخاطبین محترم می رسانیم کلاس آداب الصلاه حجت الاسلام علوی امشب ساعت 21:30 در مسجد جامع صفا برگزار خواهد شد 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ تصاویر کلاس مواعظ العددیه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی : ✅ ۳۱ خرداد ۹۷ ✅ مسجد جامع صفا 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ تصاویر کلاس مواعظ العددیه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی : ✅ ۳۱ خرداد ۹۷ ✅ مسجد جامع صفا 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ تصاویر جلسه ششم زائرین حج بیت الله حرام بحث مناسک حج ✅ گزارش تصویری 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ تصاویر جلسه ششم زائرین حج بیت الله حرام بحث مناسک حج ✅ گزارش تصویری 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کلاس شب جمعه - مواعظ العددیه ✅ ۳۰ خرداد ماه سال 97 ✅ مسجد جامع صفا 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ تمرین پاکی ... #عکس_نوشت 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر مردم بهت اعتنا نمی کنند و شما را سَبُک می شمارند، بدان که...!! مَنْ تَعَدَّى حَدَّهُ أَهَانَهُ النَّاس غرر الحكم و درر الكلم، ص626📌 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ گزیده منبر شب جمعه (بخش اول) ✅ «مواعظ العددیه - حدیث 3820» ✅ ۳۱ خرداد ماه ۹۷ - مسجد جامع صفا 🔸این حدیث را حضرت پیامبر (ص) بعد از جنگ خیبر خطاب به سپاهیان خود فرمودند. خطبه های پیامبر (ص) همیشه با حمد الهی شروع می شود، «بسم الله» استعانت از اسم خداوند برای ثنای او است. شروع خطبه های پیامبر همیشه با «الحمدلله» است. 🔸 رابطه حمد با ذکر خدا رابطه عجیبی است. گویا اصل و اوج اذکار الهی حمد است، هر کاری که بدون حمد الهی آغاز شود ابتر است، نام پیامبر (ص) هم مشتق از کلمه حمد است و ترجمه این اسم در کتب عهد قدیم و عهد جدید به معنای «کثیر الحمد» است. 🔸پیامبر (ص) در این حدیث مردم را از 9 نوع کار منع کرده اند: ۱ - عن المهر البغی یعنی اجرت گرفتن بر عمل فحشا. بعضی از معاملات به دلایل مختلف مثل عدم صلاحیت خریدار و یا فروشنده باطل است. اما بعضی از معاملات حرام است، اخذ اجرت بر فعل حرام قطعا حرام و فاسد است. مانند کسی که پول می گیرد که دروغ بگوید. بر فعل فحشا کسی مالکیت ندارد و پول گرفتن برای آن حرام است. ۲ -و عن عصب الدابه یعنی کرایه دادن حیوانات برای جفت گیری. رواج بعضی از شغل ها را اسلام به دلایلی نهی کرده است: مثل حجامت و آرایشگری. بعضی ها قائل‌اند که شارع اصل اجرت بر آن را نهی کرده است، اما بعضی دیگر گفته اند که شغل قرار دادن آن را نهی کرده است. اما اگر کسی برای این قبیل کارها هدیه ای داد، قبول کردن آن اشکال ندارد؛ اما نباید میزان آن را شرط کرد. برخی از شغل ها به گونه ای است که مردم حیا می کنند که از دادن اجرتش امساک کنند! مانند عروسی که شب عروسی به آرایشگاه می رود. این شغل ها غالبا عملش با اجرتش توازن ندارد! بعضی دیگر از شغل ها هم شغلی هایی هستند که پست هستند و شارع نمی خواهد مردم به آن ها روی آورند. ۳ - و عن خاتم الذهب یعنی استفاده از انگشتر طلا. منظور استعمال طلا برای مردان است. ۴ - و عن ثمن الکلب یعنی خرید فروش سگ. مردم با انتخاب هایشان خودشان را معرفی و حد خودشان را تعیین می کنند. متاسفانه جامعه ما به نگهداری سگ های زینتی رو آورده است. این امر در جامعه ما زمینه سازی شد، در شخصیت ها دنبال شد، القاء شد! مردم روح و روانشان بیشتر در تصمیم گیری شان اثر دارد تا عقل و منطقشان! فیلم ها و گزارهایی که این موضوع در آن ها دنبال شد اثر خودش را گذاشته است! از بچگی هم دارند این را دنبال می کنند؛ از پاستیل استخوان سگ گرفته تا کارتن ها و ... . البته خرید و فروش چند نوع سگ استثنا شده است. مثل سگ نگهبان و یا سگ شکاری. ۵ - و عن میاثر الارجوان زیراندازهایی که قرمز رنگ بوده است که روی شتر می انداختند. که علت آن برای ما مشخص نیست! شاید زینتی بوده و بخاطر جنبه تجملی آن ها نهی شده است. ۶ - و عن لبوس ثیاب القسّی یعنی استفاده از لباس های فاخر. این هم برای مردان است. در بحث بانوان دو بحث است: یکی عدم حجاب و ستر مواضع بدنش است، دوم تجمل است. هر دوی آن ها نهی شده است. ممکن است خانمی تمام سر خود را پوشانده باشد، اما با انتخاب رنگ روسری و لباس خاص در مقابل نامحرم تجمل کند و نظر همه را جلب می کند. باز هم از این نوع پوش نهی شده است و حرام است. ۸ - و عن اکل لحوم السباع خوردن گوشت درندگان و حیوان های وحشی 1و عن صرف الذهب بالذهب و الفضه بالفضه و بینهما فضل یعنی معاملات ربوی ۹ - و النظر بالنجوم و نگاه به ستارگان که منظور از آن علم نجوم است. 🔸ما یک علم حساب داریم و یک علم نجوم. در اصطلاح قدیم علم حساب به علم نجوم امروزی گفته می شود، یعنی محاسبه ماه ها و سال ها. «و العدد سنین و الحساب» که در قرآن گفته می شود یعنی عدد حساب و سال های این ها. این همان نجوم امروزی است. علم نجوم علمی بوده است که با نگاه به ستاره ها، وقایع را در زمین پیش بینی می کردند. در اسلام کسب این علم نهی شده است. 🔸در روایات علم نجوم معادل کفر و انکار خدا گفته شده است. در بعضی از روایات معادل سحر است. در بعضی از روایات گفته شده است که این علم درست است، اما منجمین نمی توانند آن را به درستی تعبیر کنند. 🔸کسانی که کار نجوم می کردند، اعتقاداتی پیدا می کردند، این که می توانند آینده را ببینند که بر روی این اعتقاد خط بطلان کشیده شده است. اعتقاد پیدا می کردند به تاثیر نجوم در عالم و حتی اعتقاد به این که مدبر عالم نجوم است. برای نجوم قائل به ربوبیت بودند که این هم اعتقادی باطل است. 🔸در روایات آمده است که تاثیر نجوم به روی زمین غیر قابل انکار است، اما قدیم بودن نجوم یعنی این که نجوم مخلوق نبودند و ایجاد نشده اند حرفی باطل است. 🔸اگر درستش را هم در نظر بگیریم، یعنی بدون اعتقاد به مدبر بودن آن و اثر استقلالی آنها، در روایتی آمده علم نجوم «کَثیرُهُ لا یُدرِکَ وَ قَلیلُهُ لا یَنفَع» یعنی کم آن به درد نمی خورد و زیادش هم قابل اکتساب نیست.   🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir    
✅ آینه عبرت نشویم ! ... #عکس_نوشت 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔔 اطلاع رسانی : کلاس واعظ العددیه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی امشب ساعت ۲۱:۳۰ در مسجد جامع صفا برقرار می باشد . 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ کلاس مواعظ العددیه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی ۷ تیر ماه ۹۷ ✅ مسجد جامع صفا 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ درد بجویید ... #عکس_نوشت 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ زمینه ارتباط ... #عکس_نوشت #مهدویت 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 به چه چیزی بنازیم؟! 🗣 به شهرت؟ 💪به قدرت؟ 💰به ثروت؟ مَنْ تَعَزَّزَ بِاللَّهِ لَمْ يُذِلَّ سُلْطَان غرر الحكم و درر الكلم، ص: 592 ## 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ گزیده منبر شب جمعه (بخش دوم) ✅ «آفت جامعه متدینین» ✅ ۳۱ خرداد ماه ۹۷ 🔸آفت جامعه متدینین یا به عبارت دقیق تر فتنه ها و برنامه های شیطان برای اهل ایمان چیست؟ شیطان با هر قومی متناسب با خودش حرف می زند و به هر کسی آن چیزی را که او می پسندد می گوید. شیطان به خوبی می داند که هر فرد نسبت به چه گذاره هایی واکنش نشان می دهد. 🔸آفت های اصناف یکسان نیست. دادن یک نسخه کلی برای دردهای امروز جامعه مفید نخواهد بود. برای شروع خوب است، اما برای ادامه مفید نیست. اگر احکام النساء داریم، اخلاق نساء هم داریم. یعنی این طور نیست که فضایل و رذایل اخلاقی برای همه انسان ها یکسان باشد. در روایت آمده است که بدترین صفات مردانه، بهترین صفات زنانه هستند؛ مثلا ترس که بدترین صفت برای مرد است، اما برای زن بهترین صفت است. 🔸جامعه بچه مسجدی ها، یک آفت های خاصی دارد. شیطان با این قشر طور دیگری تعامل می کند. در روایت آمده است که «شیطان الفقها فقیه الشیاطین» یعنی شیطانی که مسئول فریب دادن انسان های متدین است، گزاره هایش گزاره های دینی است. انسان ها متناسب با سن و شغل و روش زندگی شان خصوصیاتی دارند و این خصوصیات آفت هایی دارد که اگر شناخته نشود، آسیب این خصوصیات برایشان بیشتر است. 🔸در یک حدیث قدسی آمده است که «یا داود بشّر المذنبین و أنذر الصدّیقین» یعنی ای داود! خائفین را بشارت ده و صدیقین را بترسان. آفت جامعه دینی قلت خوف است؛ این که انسان گمان کند که خداوند او را غافلگیر نخواهد کرد. یکی از دام های پیچیده شیطان همین است. 🔸صفوان جمال روایت کرده است که پشت سر امام صادق (ع)نماز می خواندم، ایشان بعد از نماز دست به دعا بلند کردند: «اللّهم لاتؤمنی مکرک»، یعنی خدایا کاری نکن که من احساس کنم از مکر تو ایمن هستم. و بعد این آیه را با صدای بلند خواندند: «فلایأمن مکر الله الا القوم الخاسرون». ایمن دیدن خود از مکر خدا از گناهان کبیره است. معلوم نیست این که ما مسجد می آییم آیا تمام شدن حجت بر ما است یا پله های صعود؟! اگر کسی احساس امنیت کرد، در معرض هلاکت و استدراج خدا قرار می گیرد. استدراج یعنی خرد خرد همه چیز را از دست دادن. کم کم حال عبادت از دستش می رود. بترسید از این که ترستان از دست برود و بترسید از این خیال که خدا آن برنامه ای را که با ابلیس داشت، با شما نداشته باشد. 🔸فقیه کامل کسی است که وقتی بالای منبر می رود، نه مردم را از رحمت خدا ناامید کند و نه از مکر خدا ایمن. یعنی نه رجایشان را کم کند و نه ترسشان. در حکمت های لقمان جملات عجیب زیادی بوده است؛ یکی از آن جملات عجیب این است که اگر قلب مومن را بشکافی در آن دو نور است، یکی خوف و دیگری رجا؛ اگر آن دو را وزن کنی هیچ یک بر دیگری غلبه ندارد. 🔸یک حکمت عجیب دیگر از نصایح لقمان به پسرش این است که پسرم طوری به خدا امیدوار باش که اگر گناه جن و انس را هم کردی، از خداوند تورا به بهشت ببرد ناامید نباشی و طوری از خدا بترس که اگر عبادت جن و انس را هم داشته باشی، بترسی از این که خدا تو را به جهنم ببرد. 🔸یکی از علایم استدراج همین است که انسان خودش را ایمن می پندارد. اگر شنیدی که گفته شد که از این جمعیت 200 نفری، یک نفر عاقبت به خیر نخواهد شد و احساس ترس کردی، بدان که این رذیله در تو نیست، اما اگر احساس کردی که این فرد تو نخواهی بود، بدان که دچار استدراج خدا شده ای. امکان ندارد شیطان بتواند سوار انسان هدایت شده با کتاب الهی شود الا این که اول این رذیله را در او ایجاد کند: امن از مکر الهی. در روایات گفته شده است عبادتی که تو را از خودت راضی کند بلاست، و آن گناهی که تو را بترساند برایت بهتر است. 🔸تسویف، سستی در عبادت و جرات بر گناه، برای ایمن دیدن خود از مکر الهی است. بعد از ماه رمضان و شب های قدر یک خرسندی از عبادت در سینه ها پیدا می شود و این کار شیطان است. اگر خضوع و خشوع و ترس در دل کسی نباشد، همه چیز او از دست رفته است. بنده پاک پاک کسی است که گناه نکرده باشد و به خدا امیدوار است و خوفش را از دست نداده باشد. 🔸مهم ترین عامل سکون ما این است که ترسمان را از دست داده ایم! هیچ کدام از اولیا الهی نبوده اند که خائف نباشند. امکان ندارد که مومنی حرکت کند الا این که دو تا پا داشته باشد: خوف و رجا؛ به هر اندازه که پای خوف او لنگ بزند، از مسیر عقب است. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir