eitaa logo
لسان صدق
2.9هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
390 ویدیو
24 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی سایت لسان صدق : lesansedgh.ir ارتباط با ادمین : @lesan_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 به چه چیزی بنازیم؟! 🗣 به شهرت؟ 💪به قدرت؟ 💰به ثروت؟ مَنْ تَعَزَّزَ بِاللَّهِ لَمْ يُذِلَّ سُلْطَان غرر الحكم و درر الكلم، ص: 592 ## 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ گزیده منبر شب جمعه (بخش دوم) ✅ «آفت جامعه متدینین» ✅ ۳۱ خرداد ماه ۹۷ 🔸آفت جامعه متدینین یا به عبارت دقیق تر فتنه ها و برنامه های شیطان برای اهل ایمان چیست؟ شیطان با هر قومی متناسب با خودش حرف می زند و به هر کسی آن چیزی را که او می پسندد می گوید. شیطان به خوبی می داند که هر فرد نسبت به چه گذاره هایی واکنش نشان می دهد. 🔸آفت های اصناف یکسان نیست. دادن یک نسخه کلی برای دردهای امروز جامعه مفید نخواهد بود. برای شروع خوب است، اما برای ادامه مفید نیست. اگر احکام النساء داریم، اخلاق نساء هم داریم. یعنی این طور نیست که فضایل و رذایل اخلاقی برای همه انسان ها یکسان باشد. در روایت آمده است که بدترین صفات مردانه، بهترین صفات زنانه هستند؛ مثلا ترس که بدترین صفت برای مرد است، اما برای زن بهترین صفت است. 🔸جامعه بچه مسجدی ها، یک آفت های خاصی دارد. شیطان با این قشر طور دیگری تعامل می کند. در روایت آمده است که «شیطان الفقها فقیه الشیاطین» یعنی شیطانی که مسئول فریب دادن انسان های متدین است، گزاره هایش گزاره های دینی است. انسان ها متناسب با سن و شغل و روش زندگی شان خصوصیاتی دارند و این خصوصیات آفت هایی دارد که اگر شناخته نشود، آسیب این خصوصیات برایشان بیشتر است. 🔸در یک حدیث قدسی آمده است که «یا داود بشّر المذنبین و أنذر الصدّیقین» یعنی ای داود! خائفین را بشارت ده و صدیقین را بترسان. آفت جامعه دینی قلت خوف است؛ این که انسان گمان کند که خداوند او را غافلگیر نخواهد کرد. یکی از دام های پیچیده شیطان همین است. 🔸صفوان جمال روایت کرده است که پشت سر امام صادق (ع)نماز می خواندم، ایشان بعد از نماز دست به دعا بلند کردند: «اللّهم لاتؤمنی مکرک»، یعنی خدایا کاری نکن که من احساس کنم از مکر تو ایمن هستم. و بعد این آیه را با صدای بلند خواندند: «فلایأمن مکر الله الا القوم الخاسرون». ایمن دیدن خود از مکر خدا از گناهان کبیره است. معلوم نیست این که ما مسجد می آییم آیا تمام شدن حجت بر ما است یا پله های صعود؟! اگر کسی احساس امنیت کرد، در معرض هلاکت و استدراج خدا قرار می گیرد. استدراج یعنی خرد خرد همه چیز را از دست دادن. کم کم حال عبادت از دستش می رود. بترسید از این که ترستان از دست برود و بترسید از این خیال که خدا آن برنامه ای را که با ابلیس داشت، با شما نداشته باشد. 🔸فقیه کامل کسی است که وقتی بالای منبر می رود، نه مردم را از رحمت خدا ناامید کند و نه از مکر خدا ایمن. یعنی نه رجایشان را کم کند و نه ترسشان. در حکمت های لقمان جملات عجیب زیادی بوده است؛ یکی از آن جملات عجیب این است که اگر قلب مومن را بشکافی در آن دو نور است، یکی خوف و دیگری رجا؛ اگر آن دو را وزن کنی هیچ یک بر دیگری غلبه ندارد. 🔸یک حکمت عجیب دیگر از نصایح لقمان به پسرش این است که پسرم طوری به خدا امیدوار باش که اگر گناه جن و انس را هم کردی، از خداوند تورا به بهشت ببرد ناامید نباشی و طوری از خدا بترس که اگر عبادت جن و انس را هم داشته باشی، بترسی از این که خدا تو را به جهنم ببرد. 🔸یکی از علایم استدراج همین است که انسان خودش را ایمن می پندارد. اگر شنیدی که گفته شد که از این جمعیت 200 نفری، یک نفر عاقبت به خیر نخواهد شد و احساس ترس کردی، بدان که این رذیله در تو نیست، اما اگر احساس کردی که این فرد تو نخواهی بود، بدان که دچار استدراج خدا شده ای. امکان ندارد شیطان بتواند سوار انسان هدایت شده با کتاب الهی شود الا این که اول این رذیله را در او ایجاد کند: امن از مکر الهی. در روایات گفته شده است عبادتی که تو را از خودت راضی کند بلاست، و آن گناهی که تو را بترساند برایت بهتر است. 🔸تسویف، سستی در عبادت و جرات بر گناه، برای ایمن دیدن خود از مکر الهی است. بعد از ماه رمضان و شب های قدر یک خرسندی از عبادت در سینه ها پیدا می شود و این کار شیطان است. اگر خضوع و خشوع و ترس در دل کسی نباشد، همه چیز او از دست رفته است. بنده پاک پاک کسی است که گناه نکرده باشد و به خدا امیدوار است و خوفش را از دست نداده باشد. 🔸مهم ترین عامل سکون ما این است که ترسمان را از دست داده ایم! هیچ کدام از اولیا الهی نبوده اند که خائف نباشند. امکان ندارد که مومنی حرکت کند الا این که دو تا پا داشته باشد: خوف و رجا؛ به هر اندازه که پای خوف او لنگ بزند، از مسیر عقب است. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔰کانال‌های رسمی " موسسه لسان صدق " دفتر حفظ و نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در پیام‌رسان‌های ایرانی 🔻بله ble.im/lesansedgh_ir 🔻سروش sapp.ir/lesansedgh_ir 🔻ایتا eitaa.com/lesansedgh_ir 🔸سایت Lesansedgh.ir
⭕️ گزیده منبر شب جمعه - بخش اول ✅ «مواعظ العددیه - حدیث 3821» ✅ ۸ تیر ماه ۹۷ 🔸حدیث مشهوری است از پیامبر (ص) به نام حدیث رفع. احکام شرعی بعضا یا تکلیف هستند، یا اباحه و یا اجازه؛ همه حکم الهی هستند، فرقی نمی کند که امر باشند یا نهی. رفع احکام یعنی این که احکامی بوده است، اما برداشته شده است. عقلا و استحقاقا می توانستند باشند، اما خدا آنها را برداشته است. 🔸این الطاف به خاطر وجود حضرت ختمی مرتبت (ص) است، به خاطر دعاهای بسیاری که برای این امت کرد. خدا نعمت های زیادی به این امت داده است. یکی از عنایات خداوند به امت ما سهل گرفتن احکام است. نسبت به همه ادیان نماز و روزه کمتری داریم، عبادت هایمان ساده تر است. 🔸در روایتی حضرت می فرمایند: «رُفِعَ عن امّتی تِسعَةٌ» خداوند [جزای] نه چیز را از امت من برداشته شده است: 1.الخَطَأُ خطاهایی که ما انجام می دهیم. یعنی می خواهیم کاری را انجام بدهیم، اشتباها کار دیگری انجام می دهیم. می خواهیم چیزی بگوییم، چیز دیگری می گوییم. البته بعضی خطاها جزای دنیوی دارد، مثلا حواستان نیست و تصادف می کنید [باید خسارتش را پرداخت کنید]، ولی جزای اخروی برداشته شده است. 2.و النِّسیانُ مواردی که انسان فراموش می کند، حتی در بعضی موارد هم قضا ندارد. مثلا هنگام روزه غذایی می‌خورد، نه عقاب اخروی دارد، نه قضای آن لازم است. 3.و ما اکرِهُوا علَیهِ یعنی اجبار و اکراه، یک اجبار داریم که فرد اصلا اختیار ندارد، یک اکراه داریم که فرد از روی رودربایستی انجام می دهد در حالی که دلش همراه آن نبوده است. مثل عمار یاسر و پدر و مادرش که آن ها را مجبور کردند به توهین به پیامبر (ص). پدر و مادرش نکردند و آن ها را کشتند، اما عمار از فشار شکنجه به زبان آورد، بعد گریه کنان نزد پیامبر (ص) آمد و آیه آمد که خداوند تو را بخشیده است، چرا که قلبش او را همراهی نکرده است. میزان اثر افعال به همراهی قلب است. درست است که ظواهر دین را باید رعایت کرد و ظواهر با باطن رابطه دارد، اما این رابطه همیشگی نیست. ممکن است وابستگی یک آدم پولدار به دنیا از وابستگی ما - که وضع مالی مان متوسط است- به اموالمان کمتر باشد. اگر می خواهی ببینی گرفتاریت در عالم بالا چقدر است، ببین که تو راحت تر می توانی از ماشین مدل پایین خودت دل بکنی یا او از ماشین مدل بالای خودش. اکراه یعنی همین که انسان در فضای محیط به خیلی از چیز ها تن می دهد، اما دلش به آن کار نیست. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ گزیده منبر شب جمعه - بخش دوم ✅ «مواعظ العددیه - حدیث 3821» ✅ ۸ تیر ماه ۹۷ 4.و ما لا یعلَمونَ یعنی آنچه که نمی دانند. خداوند جهل را بخشیده است. در اسلام حد بعضی از احکام را می‌بخشند، اما باید قضای آن بجا آورده شود. مانند کسی که نمی دانسته باید نماز بخواند و حالا فهمیده، تا جایی که مقدور است باید قضا کند، اما عقاب ندارد. فرق خطا با جهل این است که خطا اشتباه در موضوع است. اما جهل علم نداشتن به موضوع است. 5.و ما لا یطیقونَ آنچه که طاقت آن را ندارند. تکلیفی که طاقت انجام آن را نداشته باشی واجب نیست. گاهی انجام بعضی از تکالیف امکان ندارد و تکلیف به محال است. این روایت ناظر به این تکالیف نیست، چون رفع تکلیف یعنی تلکیفی که بوده است و برداشته شده است. لذا رفع در این تکالیف معنا ندارد، منظور تکالیفی است که انجام آن ممکن است، اما طاقت انجام آن نیست. مثلا کسی که طاقت روزه گرفتن ندارد. 6.و ما اضطُرُّوا إلَیهِ اضطرار شبیه اکراه است. بعضی ها اضطرار را مواجه‌ی خارجی می دانند، یعنی این که آدم یک مرتبه با یک مسئله خارجی مواجه شده و راهی جز انجام یک عمل ندارد. 7.و الحَسَدُ حالتی است که انسان نسبت به پیروزی برادران و رقبای خود دارد. از انعام خدا به بندگان خدا حالتی در دلش ایجاد می شود. حسد رذیله اخلاقی است که در روایات معادل کفر شمرده شده است. ابلیس وقتی شیاطین را جمع کرد، گفت امت ها را به کفر بکشانید، اما این امت به دلیل ولایت امیرالمومنین(ع) کافر نخواهند شد، آن ها را به حسد مبتلا کنید که معادل کفر است. 8.و الطِّیرَةُ منظور از طیره گمان بد بردن است، بعضی دیگری معتقدند که طیره فکر گناه است. فکر گناه به معنای قصد گناه است. فکر گناه بخشیده شده است مادامی که به آن عمل نشود! 9.و التَّفکرُ فی الوَسوَسَةِ فی الخَلقِ ما لم ینطِقْ بِشَفَةٍ منظور از این عبارت بدگمانی به مردم و سو ظن به آن ها است، البته تا زمانی که به زبان نیاید. سه مورد آخر در انسان هایی که حالت های نفسانی شان شدید است، بیشتر است. انسان های عاطفی، احساساتی و درون گرا مخصوصا خانم ها بیشتر به آن ها مبتلا هستنداین امر معصیت است، اما در امت ما بخشیده شده است تا زمانی که به زبان نیاید. 🔸این که از امت برداشته شده است، یعنی این که خداوند به حساب نمی آورد. معنی دوم این است که مادامی که در سینه است و به زبان نیاید، اثر نمی کند. اگر دهان بسته شود، حسد در وجود انسان فروکش می کند. از داده های و نداده های خدا به دیگران که از اسرار آن بی خبریم، نباید گلایه های بچه گانه کنیم. اگر حسد و وسوسه در خلق را در وجود خود دیدید، خیلی مراقب باشید، چون این‌ها بالاخره دهان آدم را باز می کند! 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کلاس شب جمعه - مواعظ العددیه ✅ ۷ تیر ماه سال ۹۷ ✅ مسجد جامع صفا 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔔 اطلاع رسانی : کلاس مواعظ العددیه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی امشب ساعت ۲۱:۳۰ در مسجد جامع صفا برقرار می باشد . 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ درمان دردها ... #عکس_نوشت 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ گزارش تصویری ✅ اردوی سبک زندگی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ گزارش تصویری ✅ اردوی سبک زندگی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⚫️ شهادت امام صادق(علیه السلام) تسلیت باد. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ غفلت ... #عکس_نوشت 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👂خوب گوش کن... ⚪چرا ما نمی توانیم بعضی از بدی ها را ترک کنیم؟! ⚪چه چیزی باعث می شود برخی به خوشبختی برسند و برخی بدبخت شوند؟! 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ صوت کلاس شب جمعه ✅ ۱۴ تیر ماه سال ۹۷ ✅ مسجد جامع صفا 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ گزاره شیطان ... #عکس_نوشت 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
«گزیده کلاس مواعظ العددیه – احادیث شماره 3823 و 3824» بخش اول ✅ هفدهم تیر ماه ۹۷ ریشه همه مشکلاتی که به دست بشر به وجود می آید، یک چیز بیشتر نیست و آن جهل است؛ عدم بصیرت و عدم توجه به حقایق وحیانی. لذا توجه به معارف دینی و حقایق وحیانی راه درمان همه دردهای بشر است. ⭕️ حدیث شماره 3823 در این حدیث پیامبر (ص) فضایل خودشان را چنین می شمارند: 1. اظهر الله تبارک و تعالی الاسلام علی یدی اسلام به عنوان شریعت کامل و غیر قابل منسوخ و جامع و جاودانه به دست من آشکار شد ، 2.و انزل الفرقان علی فرقان (به معنای قرآن) بر من نازل شد، 3.و فتح الکعبة علی یدی فتح کعبه به دست من انجام شد، معنای ظاهری فتح کعبه همان محاصره شهر مکه و تکبیرگویان وارد آن شدن است. اما این واقعه در کنار امور عظیمی مثل ظهور اسلام معانی بالاتری پیدا می کند! فتح کعبه صرفا یک عملیات جغرافیایی نیست، بلکه نصرتی است که هدایت بندگان به واسطه این فتح انجام می شود. وقتی شیطان امتی را هدف می گیرد، مرکز دینی و اجتماعی آن را هدف می گیرد. فساد جامعه به دلیل فساد خوبان است. فتح مکه صرف کشور گشایی نیست! اگر مردم این مسجد را رها کنند امت به بلا گرفتار خواهد شد. ⭕️ خیلی ها توفیق پیدا می کنند به فقرا کمک کنند، اما توفیق پیدا نمی کنند مسجد بسازند، خیلی ها توفیق پیدا می کنند مسجد بسازند، اما توفیق ندارند که مسجدی بسازند که خروجی آن رونق دین باشد. ⭕️ در روایات کلمه توفیق زیاد به کار رفته است. اما در قرآن یک الی دوبار بیشتر به کار نرفته است. اگر در روایات دنبال کنیم، قرآن این توقیق را به نصر و فتح تعبیر کرده است، هیچ کاری شروع نمی شود الا به نصرت الهی و هیچ کاری به نتیجه نمی رسد الا به فتح الهی. قرآن سه فتح برای پیامبر قائل است: فتح مکه، جنگ احزاب، نصرت به دست حضرت مهدی (ع) عبد در مسیر بندگی خدا به مقامی می رسد که خداوند کاری که می‌خواهد انجام دهد به دست این عبد انجام می دهد. ⭕️ در قرآن کعبه به «قیاما للناس» تعبیر شده است، یعنی مردم به آن قائم هستند. طوفان نوح وقتی رخ داد که مردم حرمت این خانه را شکستند. فتح کعبه حیات بخشیدن به کل هستی است. احیاء کعبه از مهمترین امور است، و راس قیام حضرت حجت (ع) هم فتح کعبه است. 4.و فضلنی علی جمیع خلقه من را بر جمیع خلق برتری داد، انسان اشرف مخلوقات است، و اشرف انبیاء حضرت محمد (ص) است، و از مصادیق غلو این است که فرد کسی را از پیامبر (ص) بالاتر بداند. 5.و جعلنی فی الدنیا سید ولد آدم من را در دنیا آقای فرزندان آدم قرار داد، 6.و فی الاخرة زین القیامة من را زینت قیامت قرار داد، زینت یعنی زیبایی. شرافت مجلس به اهل مجلس است، اوج زیبایی قیامت حضرت محمد (ص) است. 7.و حرم دخول الجنة علی الانبیاء حتی ادخلها انا دخول در بهشت را بر پیامبران حرام کرد تا من داخل آن بشوم، 8.و حرمها علی اممهم حتی تدخلها امتی و بهشت را بر امت انبیاء حرام کرد تا امت من داخل آن بشود، 9.و جعل الخلافة فی اهل بیتی من بعدی الی النفخ فیالصور خداوند خلافت و وصایت را تا روز قیامت در ذریه من قرار داده است، وراثت یک قانون حقیقی است. اگر پدر و مادری یک ژن برتری دارند، خصوصیات خوبی دارند، فرزند آن ها هم آن خصوصیات را خواهد داشت. امروزه قائل هستند که ملکات ذهنی و نفسانی هم جنبه ژنتیکی دارند. لذا مادر ائمه از یک زنان خاصی انتخاب می شد و این طور هم نبود که همه اولاد ائمه بتوانند به مقام امامت برسند. ⭕️ و در آخر حدیث حضرت می فرمایند که هر کسی این مقامات را نپذیرد، کافر است. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
⭕️ بخش دوم ✅ حدیث شماره 3824 ⭕️ روزی پیامبر اکرم (س) رو کردند به امیرالمومنین(ع) و فرمودند تو را بشارت بدهم؟ سپس فرمودند: جبرییل این جا حاضر است و پیامی از طرف خداوند آورده است: قد أعطی شیعتک و محبیک تسع خصال خداوند به شیعیان و محبین تو نه خصلت عطا کرده است: بعضی ها قائل اند که شیعه و محب یک معنا دارد، اما اگر دو کلمه [در روایتی] کنار هم قرار بگیرند، دو معنای متفاوت دارند. شیعه یعنی پیرو، یعنی کسی که محبتش صادق است و به عمل کشیده شده است. شیعه معنای خاص است، محب در درجه پایین تری است. اما بعضی معتقدند که اگر کسی محبت داشته باشد، حتما پیروی خواهد کرد. ⭕️ این که می گویند اولادتان را به حب ما تربیت کنید و مجلستان را به محبت ما نورانی کنید، یعنی از فضایل امیرالمومنین(ع) بگویید. محبت امیرالمومنین(ع) را تحصیل کنید؛ انسان کاملی که محبت او محبت به خداست. از صدر اسلام محبین امیرالمومنین(ع) در مجالس می نشستند و فضایل ایشان را می گفتند. آن جایی که خدا می خواسته برای پیامبر خودش یک مجلس ویژه ترتیب بدهد، از فضایل امیرالمومنین(ع) گفته‌است. بزرگترین اهل معرفت از درک مقامات علی (ع) عاجز هستند. منافقین می گفتند که وقتی پیامبر (ص) از امیرالمومنین(ع) می گفت چشمانش مانند کسی می‌شد که هوش از سرش رفته است! متهم اول سکر ولایت امیرالمومنین(ع) پیامبر اکرم (ص) است! مجالس فضایل امیرالمومنین(ع) راه توفیق است. نهج البلاعه را نخوانید که راه زندگی پیدا کنید، نهج البلاغه را بخوانید که علی (ع) را بشناسید. در این حدیث می فرماید تشیع، دوستی و محبت حضرت علی بن ابی طالب (ع) هنگام مرگ و پس از آن 9 اثر دارد: 1.الرفق عندالموت نرمی در هنگام مرگ ملائک به واسط تقرب به خدا عقل محض هستند. عقل تغییر پذیر نیست. مدارا بردار نیست. اما در این حدیث می فرماید یکی از این ملائک مقرب (عزراییل) هنگامی که نزد مومن می رسد و می فهمد بوی علی (ع) می‌دهد، نرم می شود! 2.و الانس عند الوحشة انس در هنگام وحشت همان معنای حضور امیرالمومنین(ع) در کنار میت است. 3.و النور عند الظلمة نور در هنگام ظلمت «یا نور المستوحشین فی الظلم» یعنی هنگامی که شیعه امیرالمومنین(ع) را در قبر می گذارند، از تاریکی قبر به وحشت می افتد، اما نوری بر وی وارد می شود و وحشت وی را از بین می برد. آن نور، وجود مبارک امیرالمومنین(ع) است. 4.و الامن عند الفزع امنیت در هنگام فزع این هم مراتبی از مرگ و قبر است. کسی که می میرد و در قبر گذاشته می شود اتفاقات زیادی برایش می افتد. 5.و القسط عند المیزان عدالت در هنگام محاسبه اعمال یک معنا این است که عملی که با ولایت انجام شد، عادلانه پذیرفته خواهد شد. معنای دوم قسط مطلوب است. 6.و الجواز علی الصراط جواز بر عبور از پل صراط راهی است پر پیچ وخم که عبور از آن ممکن نیست، الا به ولایت امیرالمومنین(ع). 7.و دخول فی الجنه قبل سائر الناس داخل شدن به بهشت قبل از دیگران از عذاب و تاخیر و انتظار در قیامت در امان هستند. 8 و 9. و نورهم یسعی بین ایدیهم و بایمانهم نورشان از پیش رو و از دست راستشان در حرکت است ⭕️ منظور یا شرافت است، یا همان ولایت امیرالمومنین(ع) است که به درخشش در آمده است. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔔 اطلاع رسانی : کلاس مواعظ العددیه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی امشب ساعت ۲۱:۳۰ در مسجد جامع صفا برقرار می باشد . 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ چه کار کنیم که زندگیمون برکت کنه و بیمه بشه؟ علیه السلام علیه السلام 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ زائرین مساجد ... 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🌷🌷فرارسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد 🌷🌷 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ قال امیرالمومنین علیه السلام : منْ تَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ كَفي 🔶کاری کن که فقط به تو اعتماد کنم!! 🔶🔶دلم به تو گرم باشد! 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ اوج التفات ... #عکس_نوشت 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔔 اطلاع رسانی : کلاس مواعظ العددیه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی امشب ساعت ۲۱:۳۰ در مسجد جامع صفا برقرار می باشد . 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
«گزیده کلاس مواعظ العددیه – احادیث شماره ۳۸۲۵ و ۳۸۲۶ » بخش اول ✅ بیست و یکم تیر ماه ۹۷ مطالبی که از غیر معصوم از پیامبر (ص) نقل می شود، از نظر ما، دارای حجیت روایی نمی باشد، چرا که فهم بیانات پیامبر (ص) برای عموم مردم روشن نبوده است. دلیل دیگر هم این که بعد از رحلت پیامبر (ص) بعضی از افراد به دلایل مختلف روایاتی از پیامبر (ص) نقل کرده اند که حقیقت ندارد. حدیث شماره ۳۸۲۵ پیامبر اکرم (ص) در این حدیث می فرمایند: یا علی، خدا به واسطه تو 9 خصلت به من اعطا کرده است؛ سه خصلت در دنیا، سه خصلت در آخرت و دو خصلت برای تو که بر یکی از آن دو خصلت بر تو می ترسم. اما آن سه خصلتی که خدا در دنیا اعطا کرده است: 1 و 2. وصی و خلیفه من در خاندانم تو هستی؛ وصی یعنی کسی که قائم به امور فرد بعد از مرگ او می شود، اگر کسی شخصی را تعیین کند که مدیر اموال و امور او باشد، می تواند در اموال و اموراتش تصرف کند. در دین ما سفارش شده که شایسته نیست که مرد بمیرد و وصی تعیین نکند. عقلا و شرعا ممدوح است که آدمی شخص مناسبی برای تدبیر امور قرار داده باشد. از موارد تضییع امور این است که آدمی برای خود وصی تعیین نکند. از موارد اختلاف ما با اهل سنت این است که آن ها قائلند که پیامبری که توصیه کرده است تا برای خود وصی تعیین کنید، برای خودش وصی تعیین نکرده است! نکته دیگر این جاست که پیامبر (ص) ناگهانی از دنیا نرفت. پیامبری که گفت حتی در جوانی برای خود وصی تعیین کنید، در آن سن، با وجود آن جنگ ها، و با آن بیماری برای خود وصی تعیین نکرد!؟ نکته آخر این که در روایات عامه کلمه وصی زیاد تکرار شده است، یعنی پیامبر (ص) این کلمه را در موقعیت های مختلف تکرار کرده است که نتوانستند اساس این کلمه را حذف کنند. 3. ادا کننده دیون من تو هستی؛ بدهکاری های جزیی به افراد و یا حتی بالاتر، وعده هایی که پیامبر به خدا داده است علی (ع) باید ادا کند. همه این مطالب برمی گردد به جایگزینی برای پیامبر (ص). خدا یک اسم دارد به نام هدایت، پیامبر (ص) یک واسطه فیض است برای این اسم. پیامبر (ص) از دنیا رفته است! اگر خدا ارحم الراحمین است باید این هدایت بعد از پیامبر (ص) ادامه پیدا کند. این روایت ناظر به این است که آن چه که پیامبر (ص) انجام می داد، غیر از دریافت وحی، امیرالمومنین (ع) هم انجام خواهد داد، یعنی علی (ع) پیامبر دیگری است بدون نزول وحی. لذا در آیه «انفسنا و انفسکم» نفس پیامبر (ص) نامیده شدند. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir