eitaa logo
لسان صدق
2.9هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
422 ویدیو
25 فایل
دفتر حفظ و نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی سایت لسان صدق : lesansedgh.ir ارتباط با ادمین : @admin_lessan
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ زائرین مساجد ... 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🌷🌷فرارسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک باد 🌷🌷 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
فقط خدا.mp3
3.62M
⭕️ قال امیرالمومنین علیه السلام : منْ تَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ كَفي 🔶کاری کن که فقط به تو اعتماد کنم!! 🔶🔶دلم به تو گرم باشد! 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ اوج التفات ... #عکس_نوشت 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔔 اطلاع رسانی : کلاس مواعظ العددیه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی امشب ساعت ۲۱:۳۰ در مسجد جامع صفا برقرار می باشد . 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
«گزیده کلاس مواعظ العددیه – احادیث شماره ۳۸۲۵ و ۳۸۲۶ » بخش اول ✅ بیست و یکم تیر ماه ۹۷ مطالبی که از غیر معصوم از پیامبر (ص) نقل می شود، از نظر ما، دارای حجیت روایی نمی باشد، چرا که فهم بیانات پیامبر (ص) برای عموم مردم روشن نبوده است. دلیل دیگر هم این که بعد از رحلت پیامبر (ص) بعضی از افراد به دلایل مختلف روایاتی از پیامبر (ص) نقل کرده اند که حقیقت ندارد. حدیث شماره ۳۸۲۵ پیامبر اکرم (ص) در این حدیث می فرمایند: یا علی، خدا به واسطه تو 9 خصلت به من اعطا کرده است؛ سه خصلت در دنیا، سه خصلت در آخرت و دو خصلت برای تو که بر یکی از آن دو خصلت بر تو می ترسم. اما آن سه خصلتی که خدا در دنیا اعطا کرده است: 1 و 2. وصی و خلیفه من در خاندانم تو هستی؛ وصی یعنی کسی که قائم به امور فرد بعد از مرگ او می شود، اگر کسی شخصی را تعیین کند که مدیر اموال و امور او باشد، می تواند در اموال و اموراتش تصرف کند. در دین ما سفارش شده که شایسته نیست که مرد بمیرد و وصی تعیین نکند. عقلا و شرعا ممدوح است که آدمی شخص مناسبی برای تدبیر امور قرار داده باشد. از موارد تضییع امور این است که آدمی برای خود وصی تعیین نکند. از موارد اختلاف ما با اهل سنت این است که آن ها قائلند که پیامبری که توصیه کرده است تا برای خود وصی تعیین کنید، برای خودش وصی تعیین نکرده است! نکته دیگر این جاست که پیامبر (ص) ناگهانی از دنیا نرفت. پیامبری که گفت حتی در جوانی برای خود وصی تعیین کنید، در آن سن، با وجود آن جنگ ها، و با آن بیماری برای خود وصی تعیین نکرد!؟ نکته آخر این که در روایات عامه کلمه وصی زیاد تکرار شده است، یعنی پیامبر (ص) این کلمه را در موقعیت های مختلف تکرار کرده است که نتوانستند اساس این کلمه را حذف کنند. 3. ادا کننده دیون من تو هستی؛ بدهکاری های جزیی به افراد و یا حتی بالاتر، وعده هایی که پیامبر به خدا داده است علی (ع) باید ادا کند. همه این مطالب برمی گردد به جایگزینی برای پیامبر (ص). خدا یک اسم دارد به نام هدایت، پیامبر (ص) یک واسطه فیض است برای این اسم. پیامبر (ص) از دنیا رفته است! اگر خدا ارحم الراحمین است باید این هدایت بعد از پیامبر (ص) ادامه پیدا کند. این روایت ناظر به این است که آن چه که پیامبر (ص) انجام می داد، غیر از دریافت وحی، امیرالمومنین (ع) هم انجام خواهد داد، یعنی علی (ع) پیامبر دیگری است بدون نزول وحی. لذا در آیه «انفسنا و انفسکم» نفس پیامبر (ص) نامیده شدند. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
«گزیده کلاس مواعظ العددیه – احادیث شماره ۳۸۲۵ و ۳۸۲۶ » بخش دوم ✅ بیست و یکم تیر ماه ۹۷ ⭕️ اما سه خصلت مربوط به آخرت: 1.لوای حمد را که خدا به من عطا کرده است، در دست تو قرار می دهم. لوای حمدی که آن قدر عظمت دارد حضرت آدم و تمام ذریه اش تحت آن هستند؛ این یک منصب حقیقی است، یعنی پیامبر (ص) در مقام حمد، سرآمد همگان است، و لوای حمد نشانه عبودیت برتر الهی است به پیامبر (ص) می دهد - چرا که اصل عبودیت شکر است- و پیامبر (ص) به امیرالمومنین (ع) می دهد. این دو معنا دارد: اول این که بعد از پیامبر (ص)، امیرالمومنین (ع) در رتبه بعدی عبودیت قرار دارد. معنای دوم این که پیامبر (ص) گیرنده لوای حمد است و امیرالمومنین (ع) نگه دارنده آن است، یعنی ادامه دهنده مسیر پیامبر (ص) امیرالمومنین (ع) است. 2.یاور من در کلیدهای بهشت تو هستی؛ یعنی واسطه فیض انسان ها برای قرار گرفتن در درجات بهشت پیامبر (ص) است و امیرالمومنین (ع) ایشان را در این امر یاری می کند. 3.مقام شفاعتم را تقدیم تو می کنم تا از کسانی که تو را دوست داشتند شفاعت کنی؛ مشخص می شود که ولایت امیرالمومنین (ع) قبول است، عبادت و عبودیت است، مایه رسیدن به درجات بهشت است و عامل بهره مندی از شفاعت پیامبر (ص) در روز قیامت است. ⭕️ اما آن دو خصلتی که مخصوص تو است: 1.امیرالمومنین (ع) بعد از پیامبر (ص) کافر نخواهد شد بعضی ها در معنای این جمله گفته اند که به فتنه بعد از پیامبر (ص) اشاره دارد. در طول تاریخ همه انبیا این داستان را داشته اند که بعد از این که هدایت در جامعه فراگیر شد، این سنت خداست که امت به حال خود رها می شوند. چون پذیرش اولیه دین که به دستور الهی است و به قدرت الهی دین حاکم می شود، ارزش ندارد. آن هدایتی ارزشمند است که مردم در بقای آن هزینه کنند. پیامبر (ص) از این عصر خبر می دهد که خیلی ها گمراه خواهند شد. پیامبر (ص) در این دوره یک نفر را به عنوان علم هدایت معرفی می کند. ⭕️ در روایات چند نفر گفته شده اند که اهل نجات هستند و به بهشت وارد می شوند. آن چه که در روایات مسلم است، در راس این افراد امیرالمومنین (ع) است. این غیر از امامت و وصایت است. ممکن است کسی امامت را نپذیرد و یا با آن عناد داشته باشد، اما این که امیرالمومنین (ع) خطا نخواهد کرد، در جریان انحراف قرار نخواهد گرفت و فعلش حجت است، امر دیگری است. ⭕️ حدیث عشره مبشره که طبق آن ده نفر به بهشت می روند، در راستای همین احادیث جعل شد. زبیر خودش این حدیث را نشنیده بود، اما آن قدر منافقین تکرار کردند که خود زبیر باورش شد، تا جایی که در مقابل امیرالمومنین (ع) قرار گرفت. هر جامعه ای یک آفتی دارد و آفت جامعه متدینین خودباوری است. معصومین (ع) با ناله از خدا می خواستند که خدایا مرا از مکر خودت غافل نکن! یعنی خیال مرا از جانب خودت راحت نکن که این راحتی خیال گناه کبیره است. امیدواری خوب است و نا امیدی بد است، اما راحت بودن خیال هم خوب نیست. اگر امید خوب است و نداشتن آن انحراف است، نداشتن خوف هم انحراف است. علی (ع) اشتباه نخواهد کرد. عمار هم به همین مقام رسید. ⭕️ معنای دیگر این است که ذره ای کفر از امیرالمومنین (ع) صادر نخواهد شد، معنای عصمت از آن خارج می‌شود. 2.قریش دست از تو بر نمی دارد و به تو خیانت خواهد کرد. باید در تاریخ بسیار گشت تا فهمید که دوستان علی (ع) چگونه از ترس و دشمنان او چطور با طمع قدرت با ایشان چه‌ها کردند. هیچ کس به اندازه امیرالمومنین (ع) مظلوم نیست. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
☢ «گزیده کلاس مواعظ العددیه – احادیث شماره ۳۸۲۵ و ۳۸۲۶ » بخش سوم ✅ بیست و یکم تیر ماه ۹۷ حدیث شماره ۳۸۲۶ ⭕️ پیامبر (ص) در این حدیث می فرمایند: خداوند هیچ موجودی را نیافریده الا این که یک سید دارد: (سید یعنی برجسته) 1. عقاب و کرکس برجسته پرندگانند. 2. گاو برجسته بهائم است. 3. شیر برجسته حیوانات وحشی است. از این سه قسمت که خیلی بحث ندارد می گذریم. 4. اسرافیل سید ملائکه است؛ در این که مقرب ترین ملک نزد خداوند کدام ملک است، چهار ملک گفته شده است: اسرافیل و جبرییل و میکاییل و عزراییل. روایات بسیاری هستند که می گویند اسرافیل از همه ملائک مقرب تر است. در کتاب صحیفه سجادیه در دعای سوم که صلوات بر ملائک است، اسرافیل را بر همه ملائک مقدم می کند. شاید این مطلب برای ما ناملموس باشد. غالب ما خیال می کنیم که جبرییل مقرب ترین ملک است. استدلال بعضی ها برای برتر بودن اسرافیل این است که کسی که همه را قبض روح می کند اسرافیل است و در آن موقع هیچ ملکی باقی نخواهد ماند جز اسرافیل و خود خداوند اسرافیل را قبض روح می کند. بعضی دیگر اعتقاد دارند که هر یک از ملائک از جهتی مقرب ترند. 5. حضرت آدم سید بشر است؛ 6. سید روزها جمعه است؛ در بین روز ها روز جمعه پر فضیلت ترین روز است. خدا خودش توفیق احیای برنامه عبادی را در روز جمعه به همه ما عنایت کند. متاسفانه جمعه به روز تعطیلی تبدیل شده! در حالی که جمعه روز کارهای جامع بود. چون عمل در این روز مقبول است. هیچ عیدی از اعیاد از روزه جمعه بالاتر نیست، حتی عید فطر و قربان از روز جمعه پایین تر است. فقط عید غدیر از روز جمعه بالاتر است. از فکر و عمل در این روز نباید غافل شد. 7. سید ماه ها، ماه رمضان است؛ 8. سید انبیا پیامبر (ص) است؛ برجسته ترین نبی و تاج انبیاء پیامبر (ص) است. 9. سیدالاوصیاء علی (ع) است؛ عاصف بن برخیا که وصی حضرت سلیمان (ع) بود، بخشی از علم کتاب به او داده شده بود. در روایت آمده است که اگر یک مویی را به داخل آب دریا فرو کنید، چقدر آب به آن چسبیده است؟ نسبت علم عاصف بن برخیا به علم امیرالمومنین (ع)، نسبت آب چسبیده به مو در برابر آب دریاست. عاصف با این مقدار از علم کتاب کاری کرد که تخت بلقیس از کاخش به کاخ سلیمان آمد. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
آثار اخروی محبت علی.mp3
6.56M
🌺 فریاد رسی علیه السلام پس از ☘ الرِّفْقَ عِنْدَ الْمَوْتِ 🌼الْأُنْسَ عِنْدَ الْوَحْشَةِ ☘النُّورَ عِنْدَ الظُّلْمَةِ 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ عامل بدبختی ... #عکس_نوشت 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
ارتباط با امام.mp3
6.18M
☘ دست شفا بخش 🌺خبر از زیارت آخر 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
فریاد رس.mp3
5.17M
☘ انفاق رئوفانه 🌺منازل قیامت و علیه السلام 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
📽 پخش زنده تصویری سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی به مناسبت میلاد امام رضا (علیه الاسلام) از طریق اینستاگرام 🔴 زمان : سه شنبه دوم مرداد ماه - ساعت ۲۲:۳۰ 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🌺میلاد با سعادت امام رضا (علیه السلام) مبارک باد🌺 💬 زیارت، اشتغال تام به انس و گفتگو با حضرت است و غفلت و اعراض از همه چیز و همه کس. حتی خویشتن که تا در بند خودی مشرف نشده ای! 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 رئوف روی کسی را زمین نمی زند ⭕️ کلیپ تصویری 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔴 «گزیده کلاس مواعظ العددیه ، حدیث ۳۸۲۸ » - بخش اول ✅ زمان : ۲۸ تیر ماه ۹۷ ⭕️ دو یهودی خدمت حضرت پیامبر اکرم (ص) آمدند و از ایشان پرسیدند که آن 9 آیه روشن که در کتاب حضرت موسی (ع) بوده است چیست؟ حضرت فرمودند: 1.أن لا تشرکوا بالله شیا نقطه مقابل توحید شرک است؛ شرک یعنی این که خیال کنی غیر خدا کار می کند و منشا همه انحرافات همین است. اگر گرایش قلبی انسان به اسباب شد، خدا را گم می کند. حقیقت توحید این است که آن چیزی که در دست توست با آن چیزی که در دست تو نیست برایت یکسان باشد. در این صورت فقر و غنا برای انسان یکی خواهد شد. راس دعوت انبیا دعوت به توحید بوده است و راس نهی انبیا این بوده است که مراقب باشید مشرک نشوید. مقام انبیا به درجه توحیدشان است و اصلی ترین پایه عبودیت همین توحید است و در سایه این عبودیت انسان به کمال می رسد. فیض آن موقع به انسان می رسد که بداند دستش خالی است. یعنی منیتش گم شود و اراده الهی در او بیدار شود. خدا قسم خورده که متکبر را به زمین بزند. 2.و لا تسرفوا ریشه بسیاری از بدبختی ها اسراف است. ریخت و پاش و مصرف اضافه. کمتر گناهی است که لسان قرآن درباره آن این قدر تند است که می فرماید: «إن المبذرین کانوا اخوان شیاطین». همان گونه شیاطین عامل ایجاد گمراهی در جامعه هستند، مبذرین هم عامل ایجاد گمراهی هستند. اسرافی که زیاد به آن توجه نمی شود، اسراف و اتلاف وقت است. ما نسبت به اوقاتمان مسئولیم. از سوالاتی که از انسان در روز قیامت می شود این است که عمرت را کجا صرف کردی؟ مالت را در کجا خرج کردی؟ منظور از این سوالات اسراف است، اگر اموال و عمرت را در جایی که خدا امر نکرده است خرج کنی، باید جواب پس بدهی! 3.و لا تزنوا در طول تاریخ تمدن های زیادی به خاطر از بین رفتن مرزهای عفاف بین مرد و زن نابود شدند. پایه نظام خانواده عفاف اجتماعی است. اگر ولنگاری در جامعه باب شد، نظام خانواده آسیب می بیند. افرادی که در جامعه چشم و گوششان آلوده شد، نمره پدری و نمره مادری شان در خانواده کم می شود. یکی از عوامل پایداری جامعه، پایداری خانواده است و خانوده یعنی عفت. روابط زناشویی در قالب خانواده انجام می‌شود. زنا نقطه مقابل این جریان است. پایه مبتلا شدن جامعه به این مسئله، از بین رفتن حجاب و مرزهای بین زن و مرد است. اگر روابط زناشویی با پایه های متقن شرع انجام شد، پدر و مادر تکریم می شود و نهاد خانواده محکم می شود. یک عده خیال می کنند با آزاد شدن این مسائل مشکل جوان ها حل می شود. ولی با این کار مشکل جوان ها بیشتر و بی قرارتر می شوند. افزایش طلاق نتیجه سستی روابط و ولنگاری در جامعه است. کوچک ترین خودنمایی برای جنس مخالف موجب سستی روابط بین خانواده می‌شود. بذرهای اولیه تمام صفات پسندیده انسانی مثل حیا و رحم باید در نهاد خانواده باشد. زنا بزرگترین مانع شکل‌گیری نهاد خانواده است. 4. و لاتقتل نفس الذی حرم الله الا بالحق انسانی که به خودش اجازه می دهد که برای خواسته نفسانی خودش دستش را به خون کسی آلوده کند، به درجه‌ای بالایی از شقاوت رسیده است و از رئوس گناهان کبیره است. بعضی از قتل ها امتی را صد سال گرفتار کرده است، چرا که خون مظلومی ریخته شده است و مردم چیزی نگفته اند. قتل از گناهانی است که اگر در جامعه رخ داد، برکت از آن امت می رود. آن ظلمی که خدا نمی بخشد قتل است. توبه هر چقدر هم که ساده باشد، از گناه نکردن سخت تر است. 5.و لا تمشوا ببریءٍ الا ذی سلطانٍ لِیَقتُلَهُ مراقب باشید با اقدامات شما یک عده گرفتار نشوند! کسانی بودند که یک نفر را گرفتار کردند و بعد از آن دامن خودشان و زن و بچه شان را گرفت. انسان برای نجات خودش آن قدر کور و کر می شود که هر کاری را می‌کند. مراقب باشید که کسی را به قربانگاه نفرستید! 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔴 «گزیده کلاس مواعظ العددیه ، حدیث ۳۸۲۸ » - بخش دوم ✅ زمان : ۲۸ تیر ماه ۹۷ 6.و لا تسحروا بحث سحر است. سحر از علوم غریبه است و در امت ها بوده است و در روایات آمده است که در آخر الزمان باز رواج پیدا می کنند. در روایت پیامبر (ص) آمده است که سرنوشت امت من مثل بنی اسراییل است و گام به گام همان اتفاق ها برایش می افتد؛ یکی از آن بلا ها همین ابتلا به سحر است و تعلم این علوم هم فقر می آورد. 7.و لا تاکلوا الربا مراقب باشید که معاملات ربوی زندگی‌تان را نگیرد. شاید تندترین عبارت الهی در قرآن برای گناهان کبیره همین ربا است. می گوید وقتی که پا در میدان ربا گذاشتید، اعلان جنگ به خدا داده اید. در روایات آمده که آخر الزمان روی همه اموال مردم گرد ربا می نشیند. در بعضی دیگر از روایات گفته شده یک درهم ربا از 80 زنا با محارم بدتر است. تعابیر تند و تکان دهنده‌ای است! امام علی (ع) به کمیل می فرماید: « قوت تو از غذایی است که می خوری و اگر غذایت حلال نباشد، حرکت تو برای عبادت بیهوده است. » 8.و لا تقذف المحصنه منظور از قذف یا تهمت ناروا به زن پاک دامن است و یا فحش است. البته بعضی می گویند دومی شتم است و قذف، نسبت ناروا به زن است و از گناهان کبیره است و انسان را تا ابد گرفتار می کند. 9.و لاتولوا للفرار یوم الزحف بحث فرار در جبهه جنگ است و ترک یاری حجت خداست. ذلت و خفت امت ها به همین دلیل بوده است، فرار جایز نیست باید مقاومت کنید. مقاومت واجب است. 10.و علیکم خاصه الیهود أن لا تعتدوا فی السّبت این حکم مخصوص یهود است که در روز شنبه تعدی نکنید. در طول تاریخ یهود گرفتار روز شنبه است. از روز اول تاریخ خدا این ها را گرفتار روز شنبه کرد، چرا که روز عبادتشان است و باید حرمت آن را حفظ کنند. عجیب این است که یهود بزرگ ترین جنایت هایش را در روز شنبه کرد. فرمان الهی این بود که در روز شنبه ماهی نگیرد. خدا این ها را امتحان کرد، در روز های دیگر ماهی ها به عمق دریا می رفتند، در روز شنبه به سطح آب می آمدند، از علمای خود پرسیدند که راهی ندارد؟ گفت قلاب های خود را روز شنبه به آب بیاندازید، روز بعد از آب دربیاورید. یهود نتوانست از آن فتنه ای که به آن گرفتار شد رهایی پیدا کند. ما هم دچار همان ابتلائات هستیم! اگر پیامبر (ص) فرمود که «طابق نعل بنعل» یعنی اگر آن ها هارون را تنها گذاشتند، ما هم تنها گذاشتیم، ادیان نسخه یک دیگرند. اگر ربا آن ها را بیچاره کرد، ما را هم بیچاره می کند. فحشا در میان آن ها خون به راه انداخت در میان ما هم ... موسی (ع) در میان امت بود و احبارشان بر ضد او فتوا می دادند. یک عده عوام پاک به موسی (ع) ایمان آورده بودند که اگر به آن ها هم اخبار بد از موسی (ع) می رساندند، آن ها هم ایشان را گم می کردند. بدبختی بشر در طول تاریخ همین دو کلمه بوده است، خواص آلوده و عوام بی بصیرت. خواصی که گلوگاه ثروت و قدرت و مدیریت افکار عمومی در دستشان بوده است. لذا حجت خدا تنها مانده است! چرا که نه با افراد آلوده می توان کار کرد، نه با بی بصیرت. یا باید خواص اصلاح شوند، یا باید عوام بصیرت پیدا کنند. همه امت های دینی با یک داستان ابتلا، مبتلا شدند. خدا کند که ما مبتلا نشویم. در ادامه حدیث این دو یهودی دست و پای پیامبر (ص) را بوسیدند و به نبوت او شهادت دادند. پیامبر (ص) پرسید چه چیزی مانع است که مرا تبعیت کنید؟ این دو یهودی به سوال پیامبر دو جواب دادند. اول این که نبوت از امت ما خارج نمی شود. دوم این که می ترسیم یهود ما را بکشد. این ها دو اعتقاد خاص یهود است که در پایه حفظ دین شان موثر است. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔔 اطلاع رسانی : کلاس مواعظ العددیه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی امشب ساعت ۲۱:۳۰ در مسجد جامع صفا برقرار می باشد . 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ باور عمیق ... #عکس_نوشت 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
🔰کانال‌های رسمی " موسسه لسان صدق " دفتر حفظ و نشر آثار حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی در پیام‌رسان‌های ایرانی 🔻بله ble.im/lesansedgh_ir 🔻سروش sapp.ir/lesansedgh_ir 🔻ایتا eitaa.com/lesansedgh_ir 🔸سایت Lesansedgh.ir
سخنرانی حج.mp3
14.26M
✅ سخنرانی سازمان حج - جلسه هشتم 💭 ۲۹ تیر ماه ۹۷ 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ گزیده منبر - شب جشن میلاد امام رضا (علیه السلام) ✅ ۳ مرداد ماه ۹۷ ⭕️ یکی از اسماء مشهور امام هشتم (ع)، اسم رضا است که ما هم اکثرا ایشان را به همین اسم صدا می‌کنیم. اسم اگر از طرف خدا اطلاق شود یعنی یک صفت کمالیه خاص. در مورد همه اسماء این نکته گفته شده است که «تنزل من السماء». اما در مورد معصوم، وقتی ایشان به اسمی خطاب شوند صفت خاص آن امام است. ⭕️ امام رضا (ع)، رضا نامیده شد چون خدا از ایشان راضی بود. مقام رضا یک مقامی است در نفس و اگر کسی به مقام رضا رسید، دیگر بالاتر از آن مقامی نیست. راضی بودن خدا از بنده یعنی این که دیگر از بنده چیزی نمی‌خواهد. ⭕️ در روایات آمده است که خدا همه بنده هایش را دوست دارد. هیچ کسی نمی تواند پی ببرد که خدا چقدر بندگانش را دوست دارد. در یک روایت آمده «اگر بندگانی که به من پشت کردند، می دانستند که اشتیاق من به آنان چقدر است از شوق می مردند». هدف از فرصت دنیا این است که بنده یک کاری کند که خدا از او راضی شود. مقام رضا مقامی است که ما هم می توانیم به این مقام برسیم. مقام رضا مقام عمل به فرامین الهی است. ⭕️ خدا یک سلسله تکالیف دارد، از ساده شروع می شود به سخت، از جوارحی شروع می شود به جوانحی. رضایت خداوند در گرو انجام تکالیف الهی است و توفیقش را هم باید از خود خدا خواست. به نظر بعضی مستحبات هم در کسب رضایت الهی نقش دارند. باید توجه داشت که رضا مراتبی دارد و رضایت خدا از بندگان نسبی است. یقین ده مرحله دارد و بالاترین مرتبه یقین، اولین مرتبه رضاست. بالاترین درجه رضا برای اولیا خاص الهی است. ⭕️ جوان! به این مقام می شود رسید. باید از اول جوانی مراقبت کنید تا کاری که خدا گفته نکنید را نکنید. ⭕️ حضرت رضا (ع) حدیث سلسله ذهب را در آن مجلس خواند چرا که این کلمه «لا اله الا الله» ارتباط دارد با رضایت الهی. هر کسی به این کلمه رسید از عذاب الهی (حتی اگر حسرت هم باشد) آزاد می شود. کلمه توحید کلمه ای است که اگر کسی به آن رسید به مقام امین خواهد رسید. تقوای اول پرهیز از گناه است و تقوای دوم پرهیز از شرک. تقوا این است که خدا را باور کنید و بی تقوایی این است که خدا را به حقیقت اسمائش باور نکنید. هدف امام رضا (ع) از بیان این حدیث این است که بگوید مردم یک چیز را فراموش کرده اید و آن این که غیر از خدا، خدایی وجود ندارد. ⭕️ مراقب باشید اگر در گناه هم فرو رفتید، دست از محبت آل الله بر ندارید که آن بزرگواران نجاتتان می دهند. در روایتی داریم «کن محبا لآل محمد و ان کنت فاسقا و محبا لمحبیهم و ان کانوا فاسقین.» محب آل محمد (علیهم السلام) باش اگر چه گناهکار باشی، و دوستدار محبین آل محمد (علیهم السلام) باش اگر چه گناهکار باشند. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ «گزیده کلاس مواعظ العددیه ، حدیث ۳۸۲۹ » بخش اول ✅ ۴ مرداد ماه ۹۷ ⭕️ گناهی کبیره است که خدا به آن وعده عذاب و آتش داده است. در روایات مختلف تعداد گناهان کبیره متفاوت است: در یک روایت 7 گناه را به عنوان گناه کبیره شمرده است، در یک روایت 9 گناه، در یک روایت مثل روایت اعمش تعداد آن سی و چند عدد شمرده شده است. ⭕️ جایگاه گناهان کبیره در معرفت دینی مهم است. بعد از معرفت الله مطلبی مهم تر از ترک کبائر نیست. ورود در مناهی الهی عصیان خداست! تمرد نیست، تجاوز است! ترک کردن امر الهی بد است، اما بدتر از آن انجام دادن مناهی است. پایه اولیه سلوک مرحوم مروارید مشهد این بود که نمازتان را اول وقت بخوانید، به پدر و مادر نیکی کنید، از کبائر دوری کنید. ⭕️ آن چیزی که از ما خواسته شده است، عصمت نیست؛ بلکه از ما خواسته شده است که به اندازه خودتان در مقابل گناه استقامت کنید. بعضی از اعمال هم باعث می شوند که گناه صغیره به کبیره تبدیل شود: این که بر گناه اصرار کنید، یا اینکه گناه خود را ناچیز بشمارید. یکی از رئوس دعوت انبیا این بوده است که مراقب باشید به این گناه ها آلوده نشوید. ⭕️ در این حدیث می فرماید گناهان کبیره 8 عدد است. چهار گناه در لسان است. بیشترین گناه مربوط به زبان است، هیچ اندامی به این اندازه نمی تواند گناه کند. خوش به حال افراد لال! اکثر اهل جهنم به خاطر زبان جهنمی می شوند. کمتر کسی از زبان نجات پیدا می کند. هر گناهی که با دست و پا نتوانستید بکنید، با زبان می توان مثل آن را انجام داد. بعضی ها می گفتند که کنترل زبان محال است؛ باید حجم سخن گفتن را کم کرد. محال است آدمی به کمال برسد مگر کسی که بتواند زبانش را کنترل کند. اگر حرف زدید، دل و نفس از آن چه که خواسته خالی شده است. تولد حکمت، ترقی و پیشرفت در کنترل زبان است. لذا می بینید زندگی اهل معرفت پر از سکوت است. ⭕️ البته منظور از بستن زبان، نگفتن کلمه حق نیست. آن جایی که پای نفس و منیت در میان بود، حرفی گفته نشود بهتر است. اما اگر حرف از افق زمان و مکان خارج شد و به یک حرف کلی مبدل گشت، آن را بگویید. حضرت علی (ع) وقتی حرف می زند، همه اش حرف حق است. اما چهار گناه کبیره زبان: 1.شرک زبان یک بار فعل است، یک بار وسیله شناخت دل و عقل است. لذا تعدادی از گناهان در بعضی روایات گناه زبان گفته شده است، در بعضی دیگر گناه دل. شعار غلط، شعور غلط تولید می کند و شعور غلط هم شعار غلط تولید می کنند. بزرگترین ستمی که انسان می تواند در زندگی خودش نسبت به خودش انجام بدهد، شرک است. راس نصایح لقمان به پسرش این است که مراقب باشد که چیزی غیر از خدا در این عالم نبینید. انسان تا در قلعه توحید است از همه بلاها ایمن است. به مجرد این که پای کسی دیگری باز شد دچار شرک می شود. شرک خفی می شود ریا و شرک اخفی می شود عجب. چیزی غیر از خدا در فعل خدا دیده شد شرک است. در یک روایت آمده تشخیص آن از تشخیص مورچه سیاه بر سنگ سیاه در شب تاریک سخت تر است. یعنی محال است! روایت می خواهد بگوید به جایی این که دنبال مبارزه با شرک باشید، دنبال تقویت توحید باشید. 2.شهادة الزور یعنی انسان دروغی بگوید که حق کسی با آن جا به جا شود. بسیاری از آن کسانی که در جریان انحرافات بعد از رحلت پیامبر (ص) از رئوس انحراف شدند، کسانی بودند که در زمان پیامبر (ص) از گفتن بعضی حقایق پرهیز کردند. حرف ها منشا تصمیم ها و اراده ها می شود. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir
✅ «گزیده کلاس مواعظ العددیه ، حدیث ۳۸۲۹ » بخش دوم ✅ ۴ مرداد ماه ۹۷ 3.قذف المحصنه قذف یعنی تهمت زدن ناروا به زن پاکدامن. از گناهانی است که منتقم آن خود خداست. بعضی از این فحش‌هایی که افراد در عصبانیت می دهند، به مادر دیگران را توهین می کنند، در روایت آمده است که خود امام زمان (عج) این ها را حد می زند. 4.و السحر اوراد شیطانی که بعضی می خوانند سحر است. از گناهانی است که در آخر الزمان شایع می شود. یکی از کارهایی که باعث شد بنی اسرائیل در آخر بدبختی زیادی برای خودشان خریدند، این بود که به سحر روی آوردند. امروزه خیلی از افراد با توهم این که سحر شده اند، به افرادی مراجعه می کنند و به عنوان بطلان سحر دست به سحر می زنند. دو گناه کبیره که مربوط به شکم است؛ 5.اکل الربا مطلق مال حرام خوردن گناه کبیره است. اما در بین اموال حرام، بدترین مال، این دو مال است: ربا و مال یتیم. ربا اعلان جنگ با خدا است. در روایت دیگری آمده خوردن یک درهم ربا از 80 بار زنا با محارم بدتر است. گناه ربا گناه سنگینی است و تا مغز استخوان نفوذ می کند. در عصر اخیر هم معاملات مضاربه ای زیادی وجود دارد که شبه ربا است. در روایات آمده است که در آخر الزمان مردم یا ربا می خورند، یا گرد ربا بر اموالشان نشسته است. 6.اکل اموال الیتامی ظلما در بسیاری از روایات ندادن خمس به خوردن مال یتیم تفسیر شده است. خمس از احکامی است که خیلی ها متوجه آن نیستند. فقیر و غنی ندارد، همه باید خمس بدهند. مالی که در زندگی تان هزینه نشد، بنابر فتاوا به آن خمس تعلق می گیرد. یک گناه کبیره در دست است: 7.قتل النفس بِالیَد بیدار کردن کینه در افراد و تحریک دیگران به این فعل قبیح، مشارکت در قتل است. در یک خانواده ممکن است یک نفر دیگری را به قتل برساند، اما برای خیلی ها قتل نوشته می شود؛ آن افرادی که با نمامی، غیبت و دروغ کینه یک فرد را در دل دیگری کاشتند. یک گناه کبیره هم در پا است: 8. فرار من الزحف استقامت از واجبات است و سستی و فرار در جهاد گناه است. سستی در جهاد فرهنگی هم دست کم از آن ندارد! کوتاهی در مقابل تعدی دشمن ممنوع است. چه کلامی باشد، چه یدی؛ «کلمةُ الحق عند امام الجائر» افضل جهاد است. خفت و ذلت خیلی از امت ها به این دلیل بوده است که پاهای مردانشان در مقابل دشمن سست بوده است.. فرار یعنی حفظ جان خود. انسان چه بخواهد چه نخواهد، دارد زندگی می کند. در زندگی باید هدف داشت، خود زندگی هدف نیست! خدایا خودت کمک کن که آن روزی که روز ایستادگی در کنار امام زمان (ع) و یاری ایشان است، قدم هایمان ثابت بماند. اگر قبله قلب ما پول و زن و زندگی شد، در میدان جنگ یاد آن ها می افتیم و پای استقامت نداریم. از اثرات فرار از جنگ این است که عمر انسان کوتاه می شود. چون انسان خیال کرد با فرار عمرش بیشتر می شود، لذا خدا از اجل محتوم آن ها کم می کند. این قضیه را در جهاد فرهنگی می توان این گونه تعبیر کرد که کسانی که به خاطر لذت جویی، از جهاد فرهنگی فرار کردند خداوند بهره لذت از زندگی را از آن ها می‌گیرد. و یک گناه کبیره هم در کل بدن است: 9.عقوق الوالدین یعنی حرمت پدر و مادر را بشکنیم و کاری کنیم که دل آن ها از ما کنده بشود. در روایت آمده است که اگر بچه پدر و مادرش را با اسم کوچک صدا کند، از مصادیق عاق والدین است. هیچ کسی به اندازه پدر و مادر در این دنیا بر آدم حق ندارد. خودتان تنها بروید و به پدر و مادرتان سر بزنید. امروز چیزی که به عنوان رفت و آمد باب شده است، یک تکلف رفتاری است. در روایت دارد که خدا از نفرت خود بر یک بنده، به خاطر احترامی که به پدر و مادرش می گذارد، بر می گردد. 🌐 Lesansedgh.ir 🆔 @Lesansedgh_ir